***HUHTIHIPUT 2008 syystunnelmat***

Anu-78 Meillä ryömitään kanssa... vauhti vaan on toooodella hidasta :D Ja tosiaan pehmeellä (sängyllä, sohvalla) pääsee eteenpäin paremmin kuin kovalla lattialla.

Olen nyt tänään laittanut Pinjan poskiin pari kertaa bebanthenia(vai miten se nyt kirjoitetaan) ja läiskät on melkein jo hävinneet. Toivottavasti olis aamulla jo kadonneet. Odotan nyt kuitenkin ainakin vielä huomisen yli ennenkuin annan kauraa uudelleen. Huomasin myös että neidin reiden sivut on aika karheet, mitään ei kuitenkaan näy, joten ollaankin sitten rasvailtu tänään vaipanvaihdon yhteydessä.

Pysyykö teidän muiden vauvat selällään kun vaihdatte vaippaa tai puette? Meillä touhotetaan välillä niin paljon että vaipanvaihto näyttää lähinnä sirkus puuhilta :LOL: Neiti ei pysyisi hetkeäkään paikallaan, joten täällä on välillä puettu päälle niin että Pinja on siinä hoitopöydällä mahallaan.

Varpaista ja korvista ollut puhetta. Meillä syödään iloisesti varpaita ja revitään korvia, eli löytyneet on =)

Joanna ja Pinja torstaina 5kk
 
Kiitokset uudesta pinosta RouvaP:lle :flower:

Meillä ei vielä ryömitä, mutta kova yritys ja ähellys on kyllä päällä kun pojun kääntää mahalleen =)

Päiväunet ovat edelleen lyhyitä, ja tänään poju otti viimeiset nokoset kahdeksan jälkeen - sillä seurauksella, että nukahti yöunille vasta klo 23... Lilja minäkin olen huomannut, että sade auttaa nukkumista. Taitaa olla se kotoisa ropina, joka nukuttaa.

Viljaliina ja A-V jotain vähän yli 3,5kk
 
Moikka!
Ei herätty kuumeeseen, ehkä tämä tauti menee sit pelkällä flunssalla ohi. Mies lähti aamulla ajaan kohti Oulua ja palaa myöhään to iltana eli käytännössä 3 päivää hoidan tän sirkuksen yksin. Olis kyllä mun mielenterveyden kannalta paras ettei se kuume nousekaan (eilen esikoisella oli lämpöä ) ku sit joutuu linnottautumaan neljän seinän sisään.

Meillä Arttu ei ryömi, mutta etenee kyllä vahingossa joku 15 senttiäki eteenpäin ku tarpeeksi kauan hytkyy ja yrittää. Mut kierimällä se menee nopeaaki paikasta toiseen jos sille päälle sattuu. Meillä kyllä tuo esikoinenkaan ei ikinä ryöminyt (tai no peruutti ryömien) vaan lähti suoraa konttaamaan 7kk:n iässä. Niin ja esikoinen kieri kans 4kuisesta alkaen että niin näyttää veljeksillä ainaki tähän mennessä olevan sama kehitysaikataulu ja muutenki samaan tapaan tekee kaikki. Ainoo ero on et esikoinen oli haka kiinteiden syönnissä, osas heti ku vanha tekijä ja tää Arttu ei vieläkää halua.

...nyt kutsutaan, tissejä varmaan kaivataan.

Anu ja Arttu 4,5kk (+ isoveli sen tasan 2v. enemmän)
 
Pikaisesti. Nyt alkoi keittiö remppa, repii keittiöstä kaapit irti. Koira piti laittaa parvekkeelle ja se haukkuu siellä koko ajan. Ja Nella taas kiukkuaa kun ei saa mennä keittiöön. Täytyy varmaan tänään sit kuitenkin hakea kunnalta väliaikaista asuntoa. Ei tästä tuu mitään. Kun mies on vielä töissä, pitäis yksin pärjätä. Pitäis Annillekin päästä aina keittiöön lämmittämään maito kun tarvii, mut keittiö on ihan täynnä kaikkea roinaa.. :attn: :'(
Hippo + Nella 1v8kk & Anni kohta 4kk
 
RouvaP kiitos meiltäkin uudesta pinosta :flower:

Hain eilen lainaan kestovaippayhdistyksen lainavaippapaketin ja nyt yritetään 12 vrk mennä täyskestoillen. Viime yönä oli oli 2 vaipanvaihtoa normaalin 0-1 sijaan.

Mutta nyt kitisee tyttö tuolla. Pitää jo mennä.
 
Hippoliina ehtisitkö/ jaksaisitko kertoa tuosta teidän 1v 4kk ikäerosta? Kiinnostais tosi kovaa =) Miten on mennyt? Meillä jos piakkoin tärppäis joulun kieppeillä tulis juuri toi sama ikäero...miettinyt kovasti olen onko se liian pieni?
 
Meillä pyöritään ja ryömitään pieniä matkoja. Varsinkin sängyllä, lattialla pääsee huonommin eteenpäin. Sängylle ei voi jättää vahtimatta kun on heti reunalla. Ja lattialla kyllä pääsee esim. lehden kimppuun jos vain haluaa.

Sanmar ja pojat 2v2kk ja viikkoa vajaa 5kk
 
Neuvolakuulumisia! Poika kasvaa tasaisesti 0-käyrällä (67,3 cm), paino on +1-käyrällä (8 770 kg). Iloisen pirteä hymyvauva, kirjoitti täti korttiin ja sitähän poika todella on. Piikki pistettiin reiteen ja sehän itketti, mutta ei onneksi kauaa. Poika vierastaa todella paljon, mutta neuvolatätiä ei ollenkaan, kunhan katseli häntä hetkisen. Liekö vaikutusta, kun ei olla kotona.

Fysioterapeutille saatiin aika kolmen viikon päähän, kun poika ei vielä kääntyile pahemmin. Silloin 3-kuisena kääntyi kyljelleen, mutta senkin taidon se unohti nopeasti. Vielä ei tietty kiirettä kääntymiseen ole, mutta kun kunnan fysioterapeutille helposti pääsee, niin tietty otettiin aika - saapahan sieltä neuvoja, miten kääntymiseen voi aktivoida.

Riisipuuro, siis sitä Muksun jauhetta, on poika nyt saanut kolmena iltana. Hyvin on uponnut, ja varmasti olisi mennyt enemmänkin, mutta en ole uskaltanut antaa. Nyt sitten aletaan hiljalleen antaa pottua ja kukka- sekä parsakaalia. Ihan maisteluannoksina ekaksi. Hieman epäilyttää nuo 'kaalit', mutta ne kuulema on yleensä mahavaivaisella lapsilla hyvin siedettyjä. Jännä juttu sinänsä, kun itselle kukkakaali aiheuttaa kyllä melkoiset ilmastointiongelmat! :kieh:

Sitä mun piti kysymäni, että mitä neuvolatäti tarkoitti sillä, kun nostaessaan pojan käsistä istumaan hän sanoi, että pojan selkä alkaa olla jo suora? Ei tullut nimittäin siinä tilanteessa kysyttyä asiasta. Onko siis pojalla periaatteessa jo valmiuksia istumiseen..?

Muutoin ihan kiva päivä ollut. Mun vanhemmat on kylässä, joten auttavia käsiä on useita ja itsekin saan välillä hengähtää. Mulle tuli taas flunssa, joten saapas nähdä, millaiset oireet poika saa tällä kertaa. Viimeksi selvittiin pelkästään hieman nuhaisella nenällä.

Mavi ja poika reilut 5 kk:tta.
 
Kiitos RouvaP että otit päivittäjän roolin :flower:

Meilläkin yritetään kovasti ryömiä, mutta vaikeeta vielä on, ja poikaa hermostuttaa niin pirusti kun ei pääse kunnolla eteenpäin. Homma tyssää usein siihen, että työntää jalat suorina pepun ilmaan ja pyörähtää siitä sitten selälleen, hauskaa seurattavaa :LOL:

Meillä poju ei osaa nukkua mahallaan, osaako muilla? Kääntyy mahalleen sängyssä, mut siitä tulee sitten hetken päästä hirvee huuto eikä rauhotu millään nukkumaan mahalleen takas, vaan on käännettävä selälleen, Hirveä rumba öisin, oon ihan väsy. Onks kellään mitään vinkkejä???

Nyt huilaan hetken, oon ihan sippi.

Hysteerinen ja poju huomenna 5kk
 
Neuvolasta palattu. Hyvin oli poika kasvanut. Painoa 7900gr ja pituutta 65cm.Kielijännettä ei kuulemma leikata ennenkuin 8kk, eli sitten katsellaan uudestaan. Sydämesta ei enää lisälyöntejä kuulunut. Hieno juttu! Sitten kun kysyin siitä ruuan ylös nousemisesta, niin meinasi että nielu näyttää ärtyneeltä ja määräsi Gavisconia. Muuten ei oikein ottanut asiaan mitään kantaa. Mutta kokeillaan nyt sitä, jospa se auttais! Muuten meni tosi huonosti. Otso itki melkein koko ajan. Alkaa olla jo tosi kiukkuinen kun on niin väsynyt kun nukkuu huonosti. Nyt taas itkettää, pitää mennä lohduttamaan!

Puella ja Otso perjantaina 4kk
 
Anu-78
Hysteerinen, meillä poitsu nukkuu melkein aina mahallaan ja paremmin nukkuu myös sillon:) illalla kun sen laittaa sänkyynsä selälleen ja käy jotain pientä hommaa tekemässä ja tulen takaisin kattomaan et nukkuuko poika ni nukkuuhan se mut aina se menee mahalleen=) eli meillä Saku tykkää todella paljon nukkua masulleen :) vinkkejä en kyl osaa tohon sanoa ollenkaan...
 
:wave:
Meitinki kuulumisia vähän :D
Kasandra on oppinut kääntymään mahalleen ja tekee sitä koko ajan ja sillä seurauksella et unet on mitä sattuu :p varsinkin päivällä. Ja ryömiä yrittää ja pääseekin jo, on ku mittarimato pylly pystyssä ja naama maassa ku ähisee eteenpäin. :LOL:
Jaa korvat ja varpaat löytyy myös, ne varpaat on tooosi kivat varsinkin imeskellä :p vaihda siinä sit vaippa kun tyttö on kaksin kerroin varpaat suussa :LOL:
Niin tosiaan oi päiväunet on ihan mitättömiä pätkiä, hyvä kun kerkeen ite "kissaa sanoa" kun neiti jo räväyttää silmänsä auki :eek: Onneks sentään nyt on yöt vähän rauhottunu et ei jää enää kukkumaan kun haluaa syödä, syö ja jatkaa uniaan, tosin haluaisi jo 5 herätä ja alkaa jutteleen ja kiekumaan, mut jatkaa sitten aikansa höpöteltyään uniaa :/ meinaa sit välillä olla ite ihan puhki päivisin kun jotkut yöt menee retusesti ja päivisinkin neiti haluaa seuraa koko ajan |O

Nyt pätkii mitä piti kirjoittaa.....palaan kun muistan

vilijonka ja kasandra 5kk torstaina

 
Meilläkin nukutaan mahallaan. Molemmat pojat on mahallaan nukkuneet pienestä pitäen. Jostain syystä meidän lapset on nukkuneet niin paremmin, kumpikaan ei kyllä ole kärsinyt vatsavaivoista.

Mies lähti poikien kanssa pihalle ja minä sain hetken omaa aikaa. Tein jopa kasvonaamion pitkästä aikaa. Emmerdalen jälkeen meinasin kylvetellä pojat jos vain tulevat sisälle. Mies tietysti kuivailee ja leikkaa kynsiä :)
 
Moikka, me ollaan poikien kans vietetty leivontailtapäivää ku mieskin on siellä Oulussa. On kyllä pitkiä päivät kun ei mies tule kotiin. Esikoinen haluaa vielä ulos ja ajattelin pukea sen hetkeksi takapihalle vaikka vettä sataakin.. Saapahan purettua vähän energiaa, tykkää leikkiä yksinkin pihalla. Meillä on niin helposti valvottava tuo takapiha, eikä siitä pääse karkaamaan nii uskaltaa laittaa yksistään.. Ja keittiön ja olohuoneen ikkunat on takapihalle päin joten käytännössä kokoajan on kuitenki valvovan silmän alla.

..ja nyt poikaa pukemaan.
 
Heippa!

Meillä ei vielä kääntyillä eikä ryömitä. Yli kuukausi sitten Nooa kääntyi jo vatsalta selälleen, mutta siihen se sitten jäikin. Kyljelle kyllä käännytään.

Tänään upposi hieman enemmän bataattia kuin yleensä. Toivoa siis on, että täälläkin opitaan pikkuhiljaa syömään kiinteitä.

Korvat on löytyneet, ja niitä Nooa tykkää hipeltää ainakin nukkumaan mentäessä. Jalkojakin nostelee kamalasti, ja välillä ottaa omista varpaista kiinni, mutta en tiedä miten tietoista se on... =)

Mavi; mä ymmärrän tuon selän suoristumisen silleen just, että voi alkaa ainakin huoletta istuttamaan vauvaa silleen kunnolla, ettei tartte olla takakenossa tms... varmaan sit alkaa kohta myös itse istumaan... ;)

eipä tässä taas kummempia. se on moro. :wave:

elzibelzi ja Nooa vajaa 4kk
 
Hysteerinen meil opittiin sunnuntaina kääntymään selältä vatsalleen ja mulla ainakin toimi sellainen systeemi että hain heti vaunun kantokopan pinnasänkyyn, siinä on ahdas kääntyillä ja meillä nukuttiin hyvin =) ei harjoiteltu ollenkaan yöllä, kiva =) Kantsii kokeilla. Meillä on kova kantokoppa.

Ryömimisestä...meillä opittiin tänään ryömimään takaperin :LOL: raasu kun lelua tavoitteli niin meni vain kauemmas...

Mimmuli ja Lumsku n.4kk ja 1vko
 
Hysteerinen, mä koklasin viime yönä unipussia estämään yökääntyilyt, kun täällä sitä niin kehuttiin. =) Toimi, ainakin osaksi, mun ei tarvinnu kääntää poikaa mahalta selälleen viime yönä kuin yhden kerran! :saint: Eli, kyllä vaikutti rauhoittavan hieman. Hyvä juttu!! Tosin, tuo Mimmulin neuvo taitaa olla parempi, ei mahdu kääntymään lainkaan!! :LOL: Meidän poika kyllä varmaan yrittäisi kääntyä, mahtuu sitten tai ei...pöhkö kun on... :heart:

Korvat on meilläkin löytyneet. Yksi päivä pelkäsin jopa korvatulehdusta, kun niin niitä raastoi...Mutta sitten tajusin, että ei korvatulehduksessa niitä korvia revitä suu hymyssä, vaan silloin itketään tai kitistään! :ashamed:

Nyt loppui tuossa lattialla jaksaminen.....pakko mennä.

Marika ja poika himpun vajaa 5kk
 
Moi!

Eilisen aikana kuivat läntit poskissa oli kadonneet joten äsken annoin kaurapuuroa aamupalaksi, joten nyt jännitetään palaako läntit. Toivottavasti ei!!

Oltiin eilen ekaa kertaa vauvakerhossa ja kivaa oli, niin Pinjalla kuin äidilläkin. Mukava oli huomata ettei neiti vierastanut ketään =) Naureskeli vaan kaikille!! Lauantaina on eka vauvauinti, saas nähdä kuin se sujuu??

Huomenna olis 5kk neuvola ja rokotus. Meillähän viime rokotuksen jälkeen oltiin kovin kiukkusia loppupäivä ja vielä vähän seuraavakin, joten harmittaa jo etukäteen jos taas on niin. Mietin et olisko jo etukäteen antanut tytölle supon? Jos se ei sitten sattuis niin paljoa! Onko kukaan muu tehnyt niin?

Joanna ja Pinja tänään tasan 5kk :heart:
 
mimmuli ihan hyvin tyttöjen kans pärjää tuolla ikäerolla. Nella on tosin halunnu tuttipullon kans ku Annille maitoa antaa. Huomion jakaminenkin meillä sujuu ihan hyvin. On tietysti päiviä, että ei onnistu. Nellaa kiukuttaa ja Annia kiukuttaa. Mutta en yhtään kadu kuitenkaan. Meille tää ikäero on ihan hyvä. Tottakai kaikki on erilaisia, mutta uskon että kuka tahansa pystyy tähän. Nella lopetti yö heräämiset täsmälleen sillon kun mä kotiuduin sairaalasta. Nella oli aika paljon mun perään ennen Annia, mut se helpotti kyllä Annin myötä.
Ja varmasti on toisistaan seuraa parin vuoden päästä.
Ihanaa on katsoa kun Nella tulee välillä läheltä katsomaan Annia kun Anni on mun sylissä. Siinä ne sit tapittaa toisiaan. =)

Meillä poistui eilen vessa kokonaan käytöstä ja nyt on remontti seis, kunnes me saadaan toinen asunto. Iskee kauhea stressi, kun pitäis mahdollisimman akkiä päästä muuttamaan, että pääsevät jatkamaan hommia.
Hippo + Nella 1v8kk & Anni maanantaina 4kk
 
Täällä on taas sadepäivä. Mies otti esikoisen kuntosalille matkaan niin saa vähän siellä leikkipaikassa kuluttaa energiaa.

Mutta nyt tuo meidän pienepi poika ei enää jaksa leikkiä lattialla. Joten mentävä.
 
Unohdin eilen vielä mainita vaipan vaihdosta; eli meillä alkaa olemaan myös aikamoista sirkusta nuo vaipan vaihdot. Poika potkii jaloilla niin hurjasti, että välillä on vaikeuksia saada vaippaa laitettua. =)
Hoitopöydälle ei myöskään uskalla jättää enää hetkeksikään Nooaa yksin, ettei vaan tipu.

eipä tälläkertaa muuta. Hyvää päivänjatkoa!

elzibelzi ja Nooa
 
Anu-78
Terve!
Meillä kans toi vaipan vaihto homma alkaa oleen silleen et poitsu sätkii niin vimmatusti välillä et ei meinaa tulla mitään. Ja ei meilläkään uskalleta yksin jättää enää mihinkään mistä se vois tippua esim. meidän sänky, kun kerta alkaa noita ryömimisen merkkejä jo olemaan.
Sit vielä noista korvista ku Sakuhan on ne löytänyt, niin 4kk neuvolassa sanoin lääkärille et voiko kattoo noi korvat koska Saku niitä rämplää koko ajan, et ei tulehdusta oo ku pelkäsin sillon sitä, ja ei ollut tulehtuneet mutta pienet korvakäytävät kuulema on, mut se olikin se rämpläys vaan sitä et se on ne korvansa löytänyt:)
Jeps, mut nyt taasen mentävä :wave:

Anu ja Saku
 
Täällä taas. Oltiin aamu avoimessa kerhossa tossa naapurialueella ja huomenna sit alkaa oman alueen perhekerho. Kiva ku on sadepäivinä muutakin tekemistä ku puistossa seisominen. Eilinen ilta meni vähä niin ja näin.. Päätin nukuttaa Artun ekaksi mut se ei meinannut millään nukahtaa ja sit ku se vihdoin väsähti niin esikoinen tuli riekkumaan makkarin ovelle niin et Arttu oli taas silmät auki eikä puhettakaan unesta. Tää toistui pari kertaa ja meni tunti ennen ku sain molemmat pojat nukkumaan, esikoisen siis laitoin vasta ku Arttu nukahti. No, pitää tänään illalla kokeilla laittaa isompi ekaksi maate ja sit nukuttaa Arttu. Yleensä ku meillä mies hoitaa isomman nukkumaan sillä aikaa ku nukutan Arttua.

...Arttu menee sujuvasti napansa ympärillä lattialla ja kova on yritys eteenpäin mutta eihän tuo 15 senttiä enempää vielä etene.

hain tässä välissä postin, ihanaa, tuli uusin kaksplus ja meidän perhe. pitääki laittaa pojat nukkumaan ja siirtyä itse sohvalle lukemaan.

Anu ja Arttu 4,5kk
 
4kk-neuvolasta on palattu, 8,290kg, 68cm ja py 43,2cm. Hyvin oli taas kasvanu, eikä soseista edes keskusteltu ku kerta maidolla kasvaa. Pituutta oli taas tullu 4cm/kk ja painoaki melki kilo. Ensiluokkainen makkara oli lääkärin kommentti! :LOL:
Korvan räpläyksestä, meillähän pojalla on nyt korvatulehdus ja mä kans arvoin et onko korvan tökkiminen oire vai vaan sitä et korva on löytyny. Jotenki aavistelin et tulehdus vois olla ku repi vaan toista korvaa (just se tulehtunu) ja oli jotenki mietteliäs. Jos flunssaa ei olis ollu en olis kiinnittäny huomiota niinkään paljoa. Sit kylläkin alkoi tulla myös muita oireita, yölevottomuus, itkua makuulle laitettaessa ja yleistä kärttyisyyttä. Nyt kuuri onneksi tehoaa ja poika on iloinen oma itsensä!
Nyt on meidänki makkara aloittanu kääntymisyritykset ja selällään pyörii itsensä ympäri. Kovin rauhallinen on edelleen, jos ei huvita niin sit vaan maataan ja syödään peukaloa. :headwall:
Jaahas, nyt pitäis tehdä kotitehtävä kurssille, oon jo lykänny sitä ihan liikaa... :whistle:

RouvaPannunen ja Makkara 4kk1vko
 

Yhteistyössä