***Huhtihiput 2008 Maaliskuussa Vol2***

Huomenta täältäkin,

ja Amalialle perheineen sydämelliset onnittelut pikkuisesta prinssistä :flower: :hug: Ihana kuulla vaihteeksi noita "helppojakin" synnytyskertomuksia =)

Delfiini;
Onnea matkaan, mie jo vähän ounastelinkin, että sie lähdet tänään vauvanhakureissuun =)

Ja meille... ei edelleenkään mitään.. :whistle: Toivotaan, että tuota lunta nyt pyryttäisi metrin verran, niitä luodessa voisi jo jotain tapahtuakin :LOL: Tosi kiva keli muuten ulkoiluttaa koiraa, virkisti kummasti ;)

Huomenna olisi taas "painonvartijat" eli neuvola, saas nähdä, sanooko täti jälleenkään yhtään mitään :p

Ihanaa aamua kaikille toivotellen

Dooris ja Väinö 39+0 (vielä viikko laskettuun aikaan :attn: )
 
Onnea Amalia77!
Delfiini74 onnea matkaan!

Eilen oli neuvola: siellä ei mitään uuttaa. SF-mitta oli kasvanut vain sentin ja oli 30cm eilen, meni reippaasti keskikäyrän alapuolelle. Vauvalla kaikki hyvin. Painoa oli tullut nyt kunnolla, 630g/vko, mut en saanu moitteita kun mulla sitä painoa on niin vähän tullu koko raskausaikana. Viikon päästä uusi neuvola, perjantaina ultra äitipolilla (toivottavasti viimeinen).

Mies on lomalla, tää taitaa olla ensimmäinen yhteinen loma meidän 5-vuotisella taipaleella että tästä nyt nautitaan.. Ens viikolla on ensimmäinen hääpäivä, ja me ajateltiin mennä vähän hienompaan paikkaan syömään ja tehdä jotain kivaa.

Unet on tullu mulleki takasin. Unilääkkeen se kuitenki vaatii. Mut sillä saan nukuttua kunnolla ja alkaa tää elämä sujua. Muuta ei mulle taida kuuluakaan! Vauva saa pysytellä masussa vielä muutaman viikon vaikka kaikki onkin valmiina.

Tässä vielä tältä aamulta uusin kuva masusta, välillä tuntuu että repeän liitoksistani..

http://www.aijaa.com/v.php?i=1817850.jpg

sh07 rv 35+6
 
Onnittelut Amalialle! :flower:

Ja tsempit tämän päiväiseen Delfiinille ja Heilille. Niin ne vaan hippusetkin alkavat poistua yksiöistään...

Täällä ei mitään merkkiä synnytyksen lähestymisestä. Toki supistelee, mutta sitähän se on tehnyt jo viikkokausia... Vois kyllä vähitellen ruveta jakautumaan, ei jaksais enää tätä olotilaa...

Munkin mielestä ois kiva, jos raskausviikot lisättäis syntyneiden listaan!

Hyvä Sh, et oot saanu nukuttua. Ois tosi tärkeetä saada levättyä, et sit jaksaa vauvan kanssa paremmin.

Mullakin huomenna neuvola, voikun olis vikaa kertaa!
Meillä on lapset vissiin flunssaan tulossa, kun molemmat kurkkua valittaa. Toivottavasti ei muhun iskis.

Aivot ei oikein pelitä vielä tähän aikaan aamusta, palataan myöhemmin.

Lilja (rv 39+0!!!!!!!!!!!!!)
 
Huomenta!

Kovasti onnea Amalia :flower: ja onnea vielä myös tämän päivän sankareille, Heilille ja Delfiinille (ja jos vielä muita on). On kyllä jännää, kun porukka rupeaa hakemaan nyyttejään kiihtyvää tahtia. =)

Eilinen meni sellaisten tuntemusten vallassa, että yöllä aina vessaan herätessäni mietin, että joko kohta pitää lähteä - pientä juilintaa ja sellainen paineen tunne, että mietin lapsivesien menevän hetkellä millä hyvänsä. No sitä edelleen odotellaan, saa nähdä montako viikkoa ;)

Ja neuvolasta soitettiin, että mun pitäis mennä sinne puoli tuntia myöhemmin ja vielä sijainen, kun olin jo haaveillut voivani tänään jättää väliin "painonvartijat", kuten Dooris niin osuvasti ilmaisi. Enkä vielä uskalla kauheasti syödäkään nyt aamulla, koska en enää kestä ton painon kanssa. Ei sitä nyt viime viikkoina ole aivan ylettömästi tullut, mutta siihen vaikuttanee se parin päivän vatsatautikin. Eikä mulla todellakaan niin ältsisti ole turvotusta, eli mietin, miten kauan menee karistaa nämä 20 ylimääräistä (vaikka kohtuuden nimissä hiukan vähempikin riittää). :/

Lunta tulee taivaan täydeltä, matka neuvolaan kärryjen ja rimpuilevan pojan kanssa tulee käymään urheilusuorituksesta. Jos vaikka painoon vaikuttais tai ainakin sais synnytyksen käynnistymään :p :D

Kaunista päivää toivotellen Kalenteri ja Paapau-pikkuveli 38 + 5 :)
 
Voi toiset ne pääsee synnyttämään! (vihreenä :D hehe)
Ei vaan Delfiinillä niin paljo jo viikkojaki et sietää jo päästäkin. Mäki niin toivoisin et synnytys käynnistyis 39+jotain niin ei menis yli muttei tulis ajoissakaan. Olis just passelisti raskausviikkoja.

..mä yksin kotona, mies lähti pojan kanssa 2-vuotishammastarkastukseen neuvolaan. Kamala ilma ulkona.. Tosin ei mies sen takia mennyt vaan sovittiin jo aiemmin et menee ku pääsevät kätevästi autolla ennen miehen työpäivää. Ja on tuo ennenki neuvolakäyntejä pojan kans hoitanut että tuttu ukko on lastenneuvolan puolella vaikka äitiysneuvolaan sitä en oo saanut juuri millään. Nytki kerran tän odotuksen aikana ollut mukana. No, jos ens viikolla saisin sinnekin mukaan. Tän viikon neuvolaan ei pääse ku on niin huonoon aikaan huomenna klo 10.30....

Anu ja mauno 37+4
 
Onnea amalialle vauvan johdosta :flower:
Delfiinille Onnea matkaan, pian on vauveli kainalossa :heart:
Hienoa, että on muitekin jotka ovat paastolla ennen "painonvartijoita" :LOL:

T: Pian6 +25 kg ja hiirihamuli 36+3
 
Suuret onnittelut Amalialle! :flower:
Ja voimia Delfiinille ja Heilille!

Täälä on/oli kaikenlaisia pieniä tuntemuksia, juilimisia ja supisteluja. Toivoin jo, että yöllä tapahtuis jotain. No ei tullu yöllä kun flunssainen olo ja niskat kipeäksi. Voi persus!

Toivottavasti virkistyn tästä kun nyt on tosi kökkö olo. :( Auttaiskohan pulla?!
 
Eikö voitaisi sopia sellainen juttu, että tästä eteenpäin lähdetään aina "päivämääräjärjestyksessä" laitokselle, tuntuu, että jään vallan toisten jalkoihin tän hämäläispikkumiehen kanssa :LOL: :saint:

Minttu mamma:
pulla auttaa vaivaan kun vaivaan, itsekin ajattelin kohta kyllä raahautua autolla kauppaan hakemaan tuplan, PAKKO SAADA SUKLAATA!

Josko menisi soffalle tuijottamaan eiliset selviytyjät, ja päiväunetkin voisi kyllä ottaa, unet jäi vähiin, kun ukon puhelin pirisi pitkin yötä, ärsyttävää.. No, onneksi on aikaa nukkua päivälläkin, ja mitäpä muutakaan sitä tuollaisella kelillä tekisi :whistle:

Dooris ja Väinö 39+0
 
Onnea Amalialle :flower:

tuntuu et te kaikki ootatte innolla jo laitokselle menoa.. eiks porukassa oo ketään loppukuun synnyttäjiä, vai onko ne hiljentyny.. itellä kun ei viel mitään kiirettä mihkään..

Tarttee varmaan lähtee hinaan tota koiraa ulos, se inhoo tommosta lumisadetta.. joten saa varmaan vetää perässä :LOL:

Essi- ja tyyppi 36+2
 
Essi-, arvaas kuka on jo useamman kuukauden ajan hinkunut laitokselle :LOL: Siis ei ole kärsimättömyyden syy nyt pelkästään alkukuun la, vaikkakin toki nämä viimeiset viikot ovat pistäneet hermot erityisen kireälle. :)

Dooris, paree sun joutua sinne laitokselle sitten pian, jos järjestyksessä mennään, koska mäkin haluun :LOL: Ja voi sua tuplasi kanssa, mulla vielä neuvola edessä eli suklaat saan vasta sitten nauttia... vois helpottaa tän painomurehdinnan kourissa mut ei. Onkos eilen tullut Selviytyjät? Harmittaa, jos missasin.

Voi kun osais johonkin muuhun keskittyä, alkaa ahistaa tämä synnytyksen turhanpäiväinen odottelu :|
 
Amalialle oikein paljon ONNEA pienen pojan johdosta :flower: :heart:

Ja Delfiinille ja Heilille tsemppiä koitokseen!

Ihana lukea noita vauva-uutisia oikein tulee aina kyynel silmään...

Itellä ei sen kummempia paitsi että lauantaina kävelyllä alkoi oikealle puolelle mahaa pistään/kipuileen ja helpotti kun pääs istumaan.Eilen yritin kans lähtee käveleen niin ehkä 100m pääsin ja sama juttu.Tosin ei niin isolle alueelle pistäny.Mitä lie noi tommoset kipuilut?
Huomenna olis neuvola täytyy kysyä sitten.

Minusta olis kans hyvä jos laittais ne raskausviikot tonne syntyneiden listaan.

Aippa3 ja poikanen 37+3
 
Huomenia täältä

Onnea Delfiinille nyytin hakuun :hug: :heart:

Tosi inho keli, lunta tulee ku esterin pe.rseestä :kieh: Mies on vapaalla tän päivän ku rekka meni huoltoon. Ihan hyvä ni ei tartte mun tehdä lumitöitä :D
Täällä harrastettiin piiiiitkästä aikaa seksiä ;) Nyt sit "Topi" potkii oikein urakalla, ei vissiin tykännyt äitin ja iskän aamu touhuista :LOL: Mut nyt jos menis laittamaan itteään vähän siistimmän näköiseks ja sit kauppaan.
Mä ajattelin kans et toho synnyttäneiden listaan vois laittaa ne raskausviikot.

Mut mukavaa päivää lumituiskusta huolimatta :wave:

Baby dream ja "Topi" 36+2
 
Huomenta, mä oon ihan väsy. Yöllä harjotussuppaili taas urakalla ja aina heräsin niihin mahan kovettumisiin, joten ei tullut nukkumisesta juuri mitään. Kävin äsken neuvolassa, että jotain ne supistukset olivat tehneet, kun pikkuisen pää oli jo terkan mielestä ihan alhaalla kiinnittyneenä, jippii. Siinä istuskellessa ja vuoroani odottaessa tuli myös muutama oikea supparikin...luulisin, oli sen verta taas napakan tuntuista. Nooh, muuten neuvolasta ei niin iloisia kuulumisia, pissassa valkuaista, verenpaineet koholla, painoa tullut hillittömästi viikossa :x ja turvotusta todellakin on. Täti alkoi naputella lähetettä sairaalaan, joten täällä nyt sitten vain istun ja odotan että soittaako ne sieltä milloin, onko lääkärin mielestä arvot niin kohollaan että pitää mennä näytille. Huomenna kuitenkin menen neuvolaan viel mittauttamaan tuota verenpainetta, elleivät tänään soita sairaalasta (jota terkka kyllä epäili, etteivät vielä tänään ehdi soittaa, kun arvoni eivät NIIN järkyttävät olleet).

Nyt on pakko mennä unille, tai yrittää nukkua on niin tööt olo. Heili (vaikka tuskin luetkaan) yritän lisätä syntyneiden listaan vielä viikot...mutta en nyt heti, koska nyt menen koisimaan...

Täälläkin muuten hirmuinen lumimyrsky....enkä todellakaan jaksa lähteä pihalle...ehkä unien jälkeen...katsotaan nyt :whistle: onneksi asutaa rivarissa niin suurimman osan pihasta kolailee traktori :D

Hysteerinen rv 38+2
 
Huomenta =)
Nukuin yön huonosti ja sit aamulla kun sain hyvin unta ja vetelin sikeitä niin eikös isä soita et kuin voin. Sit tajusi et mä olin vielä nukkumassa, niin kauhee "meso" et miten sä tähän aikaan vielä nukut!!!??? No joo.. kun en yöllä pystynyt tän helv..tin olon takia. No se puhelu loppui lyhyeen, kun isä sanoi soittavansa päivällä uudestaan! No en mä kuitenkaan nukkumaan viitsinyt enään jäädä.

Nyt kyllä poikkeuksellisesti toivon ettei lähtö laitokselle tulisi tänään! Tai ei ainakaan ennenkuin toi pyry lakkaa ja saavat aurattua noi tiet. Musta on tullut jotenkin tosi säikky kun olen auton kyydissä. Jos itse ajan niin ei pelota yhtään, mut miehen kyydissä kylläkin, vaikka ajaakin ihan nätisti nopeusrajoitusten mukaan. Joten tänään on ohjelmassa sisätöitä. Imuri pitäisi kaivaa kaapista ja hurauttaa koneellinen pyykkiä. Ja tekisi taas miele leipoa jotain :D

Delfiini sitten pääsi matkaan... ihanaa =)

Joanna ja tiltiäinen 38+5
 
Essi- mulla ei myöskään ole mikään kiire laitokselle vielä! Haluaisin ehtiä laittaa asunnon parempaan kuntoon eikä olokaan ole mitenkään kovin huono. Eli minä voin suosiolla odotella loppukuuta =)

Täällä on kauhea sekasorto, täytyy yrittää viitsiä imuroida ja pyykätä vähän tänään... ulkoilu jää varmaan väliin ellei ilma tuosta parane.

Viljaliina ja Alvi 35+6
 
Huomenta täältäkin! (vaikka ei nyt enään kovinkaan aikainen aamu ole..) :wave:

Essi, eipä mullakaan vielä mikään kamala kiire laitokselle ole, vaikka kylläkin olen mielessäni toivonut, että tulis nyt jonkinlaisia supistuksia (edes niitä harjoitus), niin tietäisi että jotain on tapahtumassa... :LOL:
Kaikki on mulla kyllä periaatteessa jo valmiina nöttösen tuloa varten, paitsi sairaalakassia en ole pakannut. Ehkä sen vois tossa ensviikolla laittaa, kun on tuo Nötikkä sitten jo "täysiaikainen".
=)

Ihanaa, että Delfiinikin sai nyt lähteä hakemaan vauvaa!! :flower:

elzibelzi ja villisti tanssiva Nöttönen 36+1

ps. Se raskausviikko juttu on hyvä idea sinne syntyneitten listaan...
 
Ihanaaaa!!!! :heart:
Paljon onnea Amialialle!!! Mun synttäripäivänä päätti teidän poju syntyä :D
Olen jo vähän myöhässä, mutta tsemppiä Heilille ja Delfiinille!! Siellä ollaan varmaan jo tosihommissa. Täällä ollaan hengessä mukana!

Täällä ei taaskaan mitään. Valittelin jo eilen äidille kun siivottiin. Tämä menee jatkoajalle. :headwall: Haluaa jo saada vauvelin.. No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Meillähän oli reilu vuosi yritystä takana ja yksi keskenmeno viime keväänä.
Tänään ois sitten neuvola. Ei varmasti mitään uutta tule. Lääkäriin ei kai täälläpäin pääse, jos ei mene yli lasketun tai muuta vastaavaa. Oli aika mitään sanomaton se lääkärikin silloin pari viikkoa sitten. Katselevat vain lukuja ja lähettävät kotiin.
No kassi on nyt haettu varastosta. Vielä pitäis kai sinne jotain laittaakin. Taidan lähtä tänään tappaan aikaa kaupungille. Tuun kohta hulluksi kotona! Ajattelen vaan supistuksia ja synnytystä :LOL:

Haikara ja vesseli 38+4
 
juu
Tällee harvakseltaan kun käy koneella niin menee aina iäisyys viestejä lukiessa, mutta kiva että on paljon kirjoittelijoita. Mutta nyt luettu ja ensteks onnittelut tietty Amalialle ja tsemppiä muille käynnistelijöille ym.

Jos muistatte niin mähän jouduin viime viikolla käymään sairaalareissun ennenaikasten supistusten vuoksi - eilen oli sitten äippäneuvola ja lääkäri. Luotan meidän neuvolatätsään kun vuoreen, vaikka onkin vähän hössö mutta on tosi ammattitaitoinen ja erityisesti uskon hänen ennustajanlahjoihinsa, esikonkin tulon aavisti että tulee ennen seuraavaa käyntiä. No nyt kyseli tuntoja ja oloja, ja yhdessä tuumattiin että tämä pikkukakkonen ei kauaa yksiössään taida viihtyä enää... Sillä supistuksia on tullut nyt viikon aikana selkeesti enemmän ja sunnuntaina tuli taas niitä kipeitäkin jokunen. Lääkärintutkimuksessa sitten olikin selkeä muutos, kun viikko sitten oli vielä vauva ylempänä ja kohdunsuu kiinni, nyt oli 1,5cm auki ja kohdunkaula lyhentynyt ollen nyt n.2cm ja vauvan pää tuntui alhaalla, eli ihan kuin oltais jo lähtökuopissa. Lääkäri tosin sanoi että voihan se mennä yliajallekin, mutta itellä vaan on tuntu että ei varmasti mene laskettuun aikaan asti mikä minulla on vasta 24.4.! Muuten oli arvot ok, verenpaineet vähän koholla mutta paino oli laskenut puolitoista kiloa, pissa oli myös puhdas.

Nyt on myös vauvankamppeet ja huusholli järkätty siihen kuntoon että vauva saa tulla. Kauhea huoli oli viime viikolla siitä että mitään ei ole vielä valmiina, minä kun olin laskenut siihen varaan että äippälomalla sitten laittelen ja järkkäilen kaikki. Nyt vaan sitten oli huolena se että milloin hälytän mummin paikalle (asuu Keski-Suomessa ja me täällä kaaauukana Lapissa) kun miestä saattaa tökkiä jos mummi on täällä pitkään ja mummillakin voi käydä aika pitkäksi. Soittelin tuossa aamusta mummille ja kerroin eiliset lääkärikuulumiset, ja mummi päätti että hän rupeaa järjestelemään heti lähtöään. Sehän tietty rauhoitti mieltä, tulee varmaan huomenna tai ylihuomenna, miten saa lentoliput. Hyvä niin, mies menossa pe ja la koirakokeisiin mihin on treenannut koiraa jo pitkään, kyseli jo eilen että peruuko hän koepaikan enkä hennonut sanoa että älä mene. Nyt parempi kun mummi tulee esikoistyttöä hoitamaan niin ei niin hätä vaikka tuliskin äkkilähtö! Meillä kun sairaalaan on pitkä matka, on parempi kuulostella oloaan tarkemmin ja lähteä mieluummin vähän turhan aikaisin. Viimeksi esikkoa synnyttäessä olin kahdelta sairaalassa ja tyttö syntyi puoli kuusi, ja nyt kun on toinen kyseessä joka on vielä varoitellut jo tulostaan niin voi syntyä rivakastikin.

Jaa, täytynee vähän siivotakin, tytöllä tänään hoitopäivä niin olisi rauha siivota ja kun se mummikin on tulossa...

Hyviä vointeja ja jaksamista kaikille vaivojemme kanssa!

juu rv 35+6 eli lääkärin mukaan huomenna jo paljon turvallisimmilla vesillä jos vauva päättää tulla...
 
Huomenta myös täältä! Ja onnittelut Amalialle :flower: :flower: Ja voi että, Delfiinikin on päässyt matkaan...

Itse olin viime yönä melkein varma, että lähtö tulee, supisteli koko yön sen verran kovasti ja muitakin tuntemuksia oli reilusti. Nyt näyttää kuitenkin siltä, että tilanne on rauhoittumaan päin =) Ja hyvä niin, sillä täällä on melkoinen myräkkä menossa, lunta on tullut varmaan metrin verran ja kaikki tiet on tukossa. Ekaluokkalaista kun vein tuossa kouluun, niin ajelin koko matkan varmaan sellaista 20-30 km/tunti :kieh: En vaan yksinkertaisesti uskaltanut, kun tuntui koko ajan että auto karkaa käsistä. Toivottavasti iltapäivällä olis jo nuo tiet vähän paremmassa kunnossa. Että samoilla linjoilla Joannan kanssa, toivottavasti ei tule tänään lähtöä sairaalaan...

Tempaisin tuossa pullataikinan kohoamaan, piti vähän purkaa tätä sapetusta jonnekin ja niitä pitäis vissiin nyt ruveta sitten pyörittelemään pellille... Ja sapetus taas johtuu siitä, että eräs ihminen yrittää kus****a minuu ihan 6-0 vaippakaupoissa, mutta onnistuu siinä ilmeisen huonosti ja sen kanssa pitää nyt sitten taistella. On meitä niin moneen junaan... |O
t.Jo-hanna ja "Jysky" 37+4 (kai...)
 
Huomenta!

Amalialle Onnea :flower: Pojat tuntuvat tosiaan tässä meidän pinossa olevan kiireisempiä.

Täällä on karmea pyry. Näkyvyys pihalla on aivan nolla. Just eilen lenkillä ajattelin, et oispa ihana, kun alkais kevät tulla, mut eipä siltä näytä :( Vuorokausirytmi on täällä aivan sekaisin. Kattelin vielä kahden jälkeen kelloa ja sit ei ysiltä ois jaksanut millään nousta. Liekö muilla samaa vaivaa?

Supistuksia on tullut eilen ja tänään jo tosi kipeinä tai siis toistaiseksi luulen näitten olevan kipeitä. Tulin just Prismasta, jossa supisti lähemmäs kymmenen kertaa niin, että piti pysähtyä ja kumartua. Tuolla reisissä nämä eniten tuntuvat. Saa nähdä pitääkö tämä meidänkin poika kiirettä muiden innostamana. Maha on ainakin valahtanut tonne alas, tiedä sit että onko sillä mitään merkitystä. Ainakin se vähäinenkin närästys on kaikonnut. Maanantaina poliaika, sitten kuulen, et onko nämä saaneet mitään aikaiseksi. Ei Onnin toki vielä tartteisi syntyä, mut toivon, ettei ylikään menisi, kun tätä on niin isoksi moitittu..

Vaivoja tuntuu useimmilla olevan enempi tai vähempi. Itsellä olo fyysisesti tosi hyvä, mut henkisellä puolella edelleen tylsyyttä ja ajoittaista ahdistusta, kun ei ole mitään tekemistä. Kaverit lohduttaa, että lepää nyt kun voit, kohta on tekemistä. Ei vaan jotenkin osaa, kun en ole tällaiseen tottunut. Tiedän toki, et tätä lepäilyä on vielä joskus ikävä...

Ostin rahkatarpeet, joten taidan lähteä mussuttamaan...

Vointeja kaikille tasapuolisesti :heart:

Laylah ja :heart: Onni 35+6
 
No niin. Piti lähteä kauppaan hakemaan jotain hyvää syötävää.. Ensin kaivoin tuon autoni tuolta lumipyökystä ja kun piti startata, niin.. ei mitään! Varmaan tuo pirun ajonesto tehnyt salaliiton tuon neuvolantädin kanssa, se siitä suklaan mussutuksesta :ashamed: Hajoo pää, kun ei pääse minnekään kotoa, ukko saa kyllä illalla katsoa, että tuo auto toimii, tai jättäkööt sitten oman autonsa miulle, aamulla kun on tuo neuvolakin :/

Taidanpa sitten mennä päiväunille, päätä särkee, kun jäi nuo yöunetkin vähän vähille...

Vali vali ja mukavampaa päivää muille

Dooris ja Väinö 39+0
 
Huh, nyt täällä palstalaisilla alkaa rytisemään!!! :flower: :flower: Onnea Amalialle nyytistä, tsemppiä Delfiinille, Heilille ja muille, joilla sektio tai käynnistys tänään.

Mä nukuin Pulttiksen tavoin tosi huonosti viime yön,nyt ihan sekava olo. Täällä palstalla tapahtuvat jakaantumisuutiset todella saavat levottomaksi!! H-hetki lähestyy vääjäämättä!!!! Hui ihanaa ja hui kauhistus!!! :heart: :heart:
Marika rv 37+2
 
Amalialle ja koko perheelle isot onnittelut! :flower:

JaDelfiinikin pääsi jo matkaan. Ihanaa!

Essi Ei minullakaan ole vielä mitään kiirettä, antaahan noiden, joilla on la:t ennemmin mennä ensin.

Täällä kaikki ennallaan. Vointeja kaikille!

Puella ja Kompiainen 36+1
 

Yhteistyössä