***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Heippa mammat!

Voima :hug: kaikille itkuisten vaavien äideille!

Mulla tuli nyt totaalinen black out, en muista mitä piti kommentoida... :ashamed: Mulla on kyllä niin totaalisella mammalomalla noi aivot ettei mitään rajaa...

Meillä on mennyt nukkumaanmeno nyt tosi vaihtelevasti. Välillä huutaa kuin syötävä ja välillä menee tosi kiltisti. Oon huomannu, et jos pääsee liian väsyneeks, tulee järjetön huuto eikä meinaa millään nukahtaa. Tänään laitoin poitsun jo kasin aikaan sänkyyn (yleensä ei mene niin aikaisin nukkumaan). Nukkui päivällä vaan pätkiä, joten aattelin kokeilla josko olis jo tarpeeks väsynyt. Laitoin tutin suuhun ja jätin sänkyyn. Tutti tippui varmaan heti, mut kaveri vaan jutteli sängyssä itekseen, eikä itkenyt yhtään. Noin vartin höpötti siellä ja sit kävi nukkumaan, ilman tuttia suussa! :heart:

Muuten Manducan omistajat! Pystyykö Manducalla kantamaan lasta etupuolella niin, että lapsen kasvot on menosuuntaan? Siis vauvaa ei varmaan ainakaan voi, mut entä isompaa lasta? Kun netissä kaikissa kuvissa, lapsi on aina Manducassa kasvot kantajaan päin.

Äh, en muista vieläkään, mitä piti kommentoida. Palataan!

Lilja+poju 3kk ja 3 pv
 
moikka pitkästä aikaa!!

tulimpa vain ilmoittamaan, että:
meidän toinen prinsessa sai tänään nimekseen NINNI SYLVIA :heart: neito nukkui koko toimituksen ajan.
isosisko oli taas sitäkin vauhdikkaampi........... .....

ninni on rauhallinen tapaus, kasvaa tasaisesti, näkee että on ruoka aikana oltu kotona...makkaroissa löytyy =)
harmina meillä on pulauttelu...lähes joka syötön jälkeen tulee..ja välillä tuntienkin päästä, näkee että ninnin suuhun nousee jotaki kurkusta ja alkaaa itkeä + puklut on välillä ihan kirkkaita.. epäilin jo refluksitautia.neuvolassa sanoivat vain, että seurataan vielä, kun kerran paino nousee hyvin, ja kuulemma pitäisi helpottaa kun alkaa syödä kiinteitä.
oma maito riittää vielä hyvin,siitä olen niin onnellinen.

nyt nukkumaan itsekin kun molemmat typyt nukkuu. (ninni nukku muutes viimeyönä 22.30- 5.30, ihan luksusta. melko hyvin nukkuu muuteskin kyllä öisin, viiden tunnin yhtäjaksonen yöuni on ihan norm. ollu jo jonkun aikaa..ja nukahtaa sitten syönnin jälkeen uudestaan. et tyytyväinen saa olla, ainaskin tällähetkellä.

nyt maate, hyvää yötä kaikille t. väsynyt, helpottunut äippä. ja kaks prinsessaa ninni 2kk ja 3pvää ja isosiukku emma melkein 2 vee
 
känkkäränkkä en usko, että on kuivumisesta kyse, sillä tisuttelee kyllä melkoisesti. Ja täällä (Oulussa) ei pariin päivään kovin lämpimät säätkään ole olleet. :(

anuuu kuulosta kovin samalta nuo teidän Artun yö- ja aamupäiväunet. Ehkä tämä meidän tyttö on vain niin kova koisaaja. Just naurettiin miehen kanssa, että onkohan tullut yliannostus meidän unigeenejä, kun ollaan molemmat hyviä nukkujia. :LOL:

Mistä puheen ollen, vois kohta lähteä tuonne vaavin viereen itsekin nukkumaan. Tämä alkuyö vain on oikeastaan se ainoa takuulla vapaa oma aika. Päivällä kun joutuu aina olemaan valmiustilassa.
=)

Kauniita ja rauhaisia unia kaikille!
 
mullahan ei vielä Manducaa ole, mutta mulle ainakin on sanottu että missään kantovehkeessä ei saisi kantaa lasta kasvot menosuuntaan - paitsi liinassa jossa jalat saa buddha-asentoon. jossain lehdessä oli fysioterapeutti joka sanoi että häntä karmii kun esim Baby Björnissä kannetaan pieniäkin lapsia kasvot menosuuntaan jalat roikkuen koska se ei tee hyvää lonkille. mutta katotaanhan kunhan se Manduca tänne kotiutuu että mitkä on ohjeet B)

Juuri jotkut vauvat reagoi pieneenkin lämmönvaihteluun nukkumalla, meille sanottiin neuvolasta kun esikoinen oli vauva. MUTTA jos tuota jatkuu niin soittele neuvolaan!
 
Meillä pojalla on näkynyt pitempään jo hampaan kulma, mutta ei tullut sen enempää esiin. Ei ihmeemmin kyllä vaivaa, nyrkkiä jäytää paljon.

Meillä esikoinen ei vielä kunnolla pottaile, kun päivällä ei meinaa millään saada potalle.
 
Manducassa ei voi kantaa etupuolella kasvot menosuuntaan. Olen myös ymmärtänyt, että näitä asentoja ei suosita, ovat huonoja juuri tuon jalkojen roikkumisen takia. Lonkalla ja selässä voi toki kantaa.
 
Kiitti lohtuhalauksista! =) Meillä meni sitten ilta ja yö oikein kivasti, ja äitikin sai nukuttua. Ja heti on iloisempi mieli! On nuo rokotukset vain kovia juttuja pienen ihmisen elimistölle, mutta pakko nämä kipuilut on käydä läpi, tietenkin. Toivottavasti meidänkin poika nyt olisi jo iloisempi tänään. Joko mimmuli päätit mitä teet rotarokotteen suhteen?

Onneksi olkoon KMaria, sulta loppuu tähään yh:uus! Samoin multa! JEE! :D

Meidän poika muuten kääntyi kyljeltään mahalle eilen ekaa kertaa!! Jouduin kyllä avittamaan kääntymistä selältä kyljelle, sitä herra ei vielä tajua, mutta kyljeltä sitten punki ja pöhisi itsensä mahalleen. Eikä ollut sattumaa, koska teki sen uudelleen monta kertaa! :heart: :heart:

Sama juttu meilläkin, kovasti pönkii "istualleen" esim sylissä. Sitterissä ei ole hommaa tajunnut, vaan pönkii muuten vain itseään huonoon asentoon... :p

Manducasta mä en ole oikein käsittänyt missä vauvan jalkojen pitäisi olla? Sammakkoasennossa, mutta missä jalkaterät? En ole vielä oikein löytänyt asentoa. Vauvatuki tuntuu myös ihan liian pieneltä meidän veikolle, joten sitä en enää käytä. Tosin, vielä ollaan ihan harjoitteluasteella tuon kanssa, poika yhäkin itkee, kun laitan hänet reppuun... :/
 
Huomenta!

:hug: kaikille itkuisten vauvojen äideille! Meidän kakkonen oli koliikkivauva, aivan hirveää aikaa. Olen itsekin ollut koliikkivauva ja äiti oli aikoinaan saanut jostain, muistaakseni lastenlinnasta, maito-ohjeen, jolla minun itkut oli loppuneet. Samaa käytin sitten omaan koliikivauvaani, jolta myös itkut loppui lopulta. Mulla on se ohje jossain tallessa ja voin sen kyllä antaa, jos joku on tarpeeksi epätoivoinen. Se on kyllä vastoin nykyisiä suosituksia, mutta itse olin kyllä ainakin niin väsynyt, että olin valmis kokeilemaan mitä tahansa. Ja elossahan tuo poika on ja hyvin voi. Neuvolantäti kyllä puisteli päätään kun kerroin mitä lapsi syö, mutta minähän se oman lapseni asioista päätän. Kovin kauan en kyllä tuota syöttänyt. Kun itkut loppui aloion vähitellen kokeilemaan tavallisia korvikkeita.

Ja vielä tuosta Cuplatonista. Kokeilin sitä Otson mahavaivoihin, mutta minusta tuntui just, että vaikutti niin, että sitten kakka tuli huonommin ja sitten se vaivasi. Tulkitsin just niin että se ilma työntää kakan edellään pois, ja jos ei ole sitä ilmaa niin sitten kakka poistuu huonommin.

Mutta nyt valmistelemaan tytön 9v. synttäreitä.

Puella ja Otso 2kk ja 1vk
 
Kiitos Marika75 vastauksesta! Meillä se patti on pienempi mut kuitenki sen kokoinen et sen huomaa selvästi. Varmasti kyseessä on (teillä ja meillä ) jonkunlainen rasvapatti mut aina on hyvä käydä tarkistuttamassa! Kysyn seuraavassa neuvolassa lisää. Jos viitsit niin olis kiva jos kävisit kertomassa diagnoosia teidän käynnin jälkeen. :) Ja vielä siitä Manducasta kun kysyit, meillä poika oli jo yli 6kg kun se reppu tuli niin yritin tasan kerran käyttää sitä vauvatukea ja se oli niin hankala tollaselle "pienelle miehelle" et en koittanu toiste. :LOL: Meillä tulee kans joskus paha mieli reppuun laitossa, ootko koittanu lähteä heti liikkeelle ku oot saanu pojan reppuun ja vaikka vähän hytkyä tms.? Se toimii meillä, joskus tanssin tai vaan hytkyn ympäri asuntoa... :D Jos oon kodin ulkopuolella niin rauhoittuu ilman mitään hytkymisiä, se oliski näky jossain kaupassa, poika huutaa ja äiti nykii ympäriinsä! :LOL: Tutti auttaa kans asiaa jos sellainen on käytössä. Oonpa kuullu semmoisistaki vauvoista jotka syö tuttia vaan liinassa/repussa.

RouvaP ja Poika 2,5kk
 
Huomenta meiltäkin!

Mä sain tänään sellasen ahaa-elämyksen ja ajattelin, että kyllä tollasen vauvan tarvii nukku pidempään kuin 40 minuutin pätkiä. Tyttö vaan on niin ovela, että kun vien sänkyyn niin se kovasti mulle hymyilee ja pullauttelee tuttia pois ja näyttää siltä, että ei yhtään väsytä. Saman se tekee, kun se herää tälläsen lyhyen periodin jälkeen. Mä olin päättäny, että tänään nukutaan hyvät unet ja kaikesta keimailusta ja hymyilystä huolimatta, pistin lempeesti tuttia takas suuhun ja silittelin päätä. 5 minutin jälkeen tyttö nukahti uudestaan ja on nukkunu nyt lähes 2 tuntia. =) MB (ja kaikki muut), kannattaa kokeilla!

Meille oli tänään ensimmäinen "piilonen" -leikki. Typy köllötteli sohvalla selällään ja kun löysi minun hymyilevät kasvot, alkoi hymyilemään ja kääntyi kyljelleen ja piilotti kasvonsa vielä käsiensä taakse. Sitten kääntyi uudestaan selälleen ja kun löysi kasvoni, kääntyi taas hymyillen piiloon. Tätä jatkui noin 5 minuuttia. Saikohan tästä sepustuksesta mitään selvää?

Marika75, eipä se mun yh:juus loppunutkaan tänään. Mies soitti eilen reissusta, että ensimmäinen lento on peruttu teknisen vian vuoksi ja tulee kotiin aikasintaan huomenna. Meinas kyllä itku päästä, kun oli niin ehdollistunut siihen, että tänään voi taas jakaa vanhemmuuden. Katotaan milloin mies löytää tänne.

Meidän neidin aineenvaihdunta toimii suhteellisen kiitettävästi mutta vaihtelevasti. Välillä mennään yhdellä kakalla päivässä mutta esim. tänään, on pyöräyttänyt jo kolme täyttä vaippaa. Tänäänkin aloitti ähinän aamuyöstä klo 5, vaikka ei ollut vielä ns. toinen yösyöttökerta. Tyttö onneksi nukkuu yleensä näiden ähinöiden ja syöttöjen jälkeen aina, ellei olla jo aamussa (klo 6.30-8).

Huomenna pitäis mennä ottamaan 3kk rokote. Toivottavasti menee hyvin, eikä tule mitään seurauksia.

Niin, ja hampaista. Meidän tytöllä näkyy alaleuassa sellaset hampaiden heijasteet mutta tuskin ovat vielä puhkeamassa.

Aurinkoista sunnuntaita kaikille!

KMaria ja tyttö 3kk
 
Marika75 kyllä me se varmasti otetaan. On se rota kummiskin niin hurja tauti jos se tulee...kauheaa viedä oma vauva sairaalaan pitkäksi aikaa letkuihin...(todennäköisesti ainakin) joten kyllä ne vatsanväänteet kärsitään pienempi paha se on kun itse tauti. Ja olen ymmärtänyt että se on kummiskin aika yleinen. Esikoiselle otettiin rotarix ja hänelle ei tullut siitä yhtikäs mitään, eikä mistään muistakaan rokotteista mutta hänellä ei ollut kyllä muutenkaan minkäälaisia vatsavaivoja. Saapi nähä kuin nyt käy. Meillä on kyllä ollut tänään vähän parempi päivä...huh...yöllä kyllä ähistiin sitäkin enemmän mutta nyt päivällä tyttö ollut oma itsensä :) Toivottavasti jatkuisi.....
 
KMaria tein ihan saman havainnon itse asiassa eilen tuosta nukkumisesta, kun nukuttiin päikkäreitä vierekkäin neidin kanssa. Heräili pari kertaa ja tungin tutin heti suuhun niin jatkoi unia ja nukuttiin yli 2 tuntia. Ajattelin, että on vain sattumaa, mutta sama tehtiin myös tänään. Siinä vaan pitää olla valmiina lähellä laittamaan tuttia tai muuten herää liikaa ja se niistä unista sitten.
 
Moikka, mä kirjoitin jo tänään mut sit painoin vahingossa jotain nappia niin et läksi seilaan toiselle sivulle ja sinne hävis mun tekstit. kiva kiva..

Me lähdetään nyt sit huomenaamuna vauvan kans Pohjanmaalle mummalaan missä esikoinen jo odottaa. Kyl on pientä miestä ikävä mut sit toisaalta olen saanut kyllä levättyä, eilen nukuttiin "aamulla" 11 saakka mitä en ole sit varmaan saanut tehdä sitten esikoisen raskausajan. Kyl oli outo herätä niin myöhään! Muuten mä saan kyllä nukkua 09 saakka vauvan kans ku mies mielellään nousee esikoisen kanssa, joka itseasiassa nyt lomalla on pari kertaa hänkin nukkunut ysiin saakka.

Meidän Arttu kun ei sitä tuttia huoli niin saan sen tissillä kyllä kans nukkumaan pitkään, mut vaunuissa ei useinkaan jatka unia jos herää nukuttuaan 45min. On se kurja ku ei se sitä huoli. Osais kyllä muttei kelpaa. Aitoa tavaraa pitää saada, sama sen tuttipullon kanssa. Pidän nyt taas taukoa tutin ja pullon tarjoamisessa ja yritän uudelleen kun tuo on vähä eka saanut unohtaa sitä kamalaa tyrkytystä.

...nyt ajatus katkes.

Anu ja Arttu 3kk
 
Huomenta!

Tulipa mieleen et miten teillä muilla joilla oli lemmikkejä, on noi karvaset kaverit suhtautuneet tulokkaaseen? Meillä siis kissa, joka menee karkuun kun Eero huutaa, aluksi ei käynyt edes lähellä, nykysin saattaa käydä haistamassa. Sekä koira joka käy välillä kattomassa mut ei välitä muuten mitään.. saapa nähä et kuin sit kun poika oppii liikkuun..

olipa taas yö.. Eero nukahti yhentoista jälkeen (sitä ennen sinniteli pari tuntia..) ja heräs kahelta syömään.. Koiralla vatsa kuralla ja se herätti neljältä ja viideltä ulospääsyä varten, ja Eero sit taas kuudelta syödäkseen :D Onneks toi koiran vatsa vaikuttaa nyt jo normaalilta, joten jos sit vaik ens yö ois rauhallisempi :whistle:

Essi ja Eero 2,5 kk
 
:wave: Täällä taas! Olipas reissu. 4 tunnin ajomatkat menivät hyvin, neiti nukkui koko matkan mennessä ja tullessa. Pari kertaa kuitenkin pysähdyttiin vaikka uni oliskin maistunut. Perillä tyttö sai jonkun kamalan itkukohtauksen, itki puoli tuntia ihan täyttä itkua, eikä tyttöön saanut mitään kontaktia. Mahakipuitkulta se ei kuulostanu, tyttö oli ihan hysteerinen. Tuli itseltäki itku kun tyttö ei rauhottunu millään, oli ihan hikinen ja voimaton sen jälkeen. Muuten meni hyvin. Häissäkin tyttö nukkui koko ajan. Kirkossa sattui hassu tapaus. Kun tuli täysi hiljaisuus, niin meidän neiti käytti tilaisuuden hyväkseen ja pieraisi oikeen kuuluvasti. Ainakin kolme penkkiriviä edestä kääntyi taaksepäin katsomaan et oliko se vauva vai minä.. :LOL:

Minipillereistä HERMOT MENEE |O Oon syöny niitä kaks viikkoa, ja alapää vuotaa koko ajan. Eikä mitään pientä vuotoa vaan ihan kunnon verta. Maha on jatkuvasti kipeä, oon aivan turvoksissa, koko ajan on valtava päänsärky sekä hiki. Lisäksi rinnat on aivan kamalan kipeet ja oksettaa. En tiedä voinko enää syödä noita. Voikohan nää oireet tästä helpottaa tai ainakin laantua...? Ei oo kivaa. Ehkäsyteho on ainakin huippuluokkaa kun haluja ei oo enää ollenkaan.. En tunne oloani omaksi itsekseni enää. :( Onko jollain kokemusta näistä cerezette-pillereistä??

sh07 ja Sini noin 2,5kk
 
sh07 :LOL: :LOL: naureskelin tuolle pierujutulle niin että meinasin vetää aamupalaleivän väärään kurkkuun.

:attn: mies yritti käristää minut ja vaavin tänään. Mies oli lähtenyt jo töihin ja me köllöteltiin vielä sängyssä. Ihmettelin, että ihan kuin olisi sellainen palaneen käry, että mitähän ne naapurit taas touhuaa. Kurkkasin rappukäytävään, mutta eipä se haju sieltä tullut. Sitten huomasin, että keittiössä on levy päällä ja kaksi peltiä ja leivinpaperi siinä levyn päällä. Pellit oli tulikuumia ja levy hehkui punaisena. Lisäksi leivinpaperi oli ihan mustaksi palanut sen kuuman levyn kohdalta. Tälle ei ole mitään muuta selitystä kuin se, että mies on ohikulkiessaan pyyhkäissyt levyn päälle. Tuossa hellan edessä on aika kapea kulkurako tällä hetkellä, kun jääkaappi on vedetty keskelle lattiaa remppatöiden vuoksi. Pistää kyllä ärsyttämään tuollainen huolimattomuus ja huomaamattomuus. Oikeesti, voiko kukaan olla noin huoleton, ettei huomaa, kun takapuolellaan vääntää kytkimen kuutoselle!!!! :attn: :attn: :attn: Ei aina naurata tuon kanssa, kun saa vahtia kuin pikkulasta!
 
Heissan!! :wave:

Meillä oli viime viikolla neidillä vatsa tosi kovalla.. Ähisi pää punaisena kun yritti kakata. Välillä ei tullut mitään ja välillä taas ihan pieni kikkare. Ja tietysti oli itkuinen kun mahaa vaivasi.
Soittelin neuvolaan ja neuvoivat hakemaan apteekista ummetuslääkettä (en nyt muista lääkkeen nimeä ).
En sitten hakenut tuota lääkettä koska olen kuullut, että vauvan suolisto saattaa tottua siihen lääkkeeseen eikä kakka tule enää ilman sitä. Näin oli käynyt yhdelle ystäväni vauvalle. Tietenkin on ihan tapauskohtaista eikä kaikille tule tuota, mutta en viittinyt ottaa sitä riskiä.
Niimpä hain kaupasta luumusosetta ja rupesin antamaan sitä, niin johan kakka rupesi tulemaan =)
Nyt on neiti tyytyväinen. :heart:

Onko muiden vauvoilla ollut ummetusta?


Tuima ja Tyllerö 3kk
 
SH07 mulla on kans noi cerezetet käytössä eikä kyllä oo mitään ongelmia, nyt siis n. kolme viikkoo niitä napsinu.

Nuoleskeleeko muiden vauvat ? meillä etenkin iltasin kun rauhotutaan sylliin nukkuun niin Eero nuoleskelee mun paitaa tai käsivartta, ja sit kun ettii mukavampaa asentoo niin valuu silleen et on jo tos kyynärtaipeessa ja sitä kun nuoleskelee niin kutittaa :D
 
Minipillereistä. Mulla on myös nuo Cerazetet, ja vasta nyt, toisen lätkän ollessa puolillaan, alkaa oireet helpottaa. Mua pillerit pisti pyörryttämään, oikein kunnolla heitti päässä. Sitten olo oli jatkuvasti etova. Neuvolasta kuitenkin kannustivat jatkamaan, sillä kropalla vie aikaa tottua hormoneihin. Minkäänlaista vuotoa ei ole ollut ja olokin alkaa olla suht normaali, pillereistä huolimatta. Mitä nyt välillä iskee hermot liian kireälle pienimmistäkin asioista! :ashamed:

Mullakin on aivan älytön raskaus-kuume. Vauvakuumetta mulla ei mielestäni ole eikä todellakaan ole ikävä raskauden aikaisia vaivoja ja kömpelyyttä. Mulla on ikävä sitä tunnetta, että odotan. Tilannetta on omiaan ruokkimaan kolme kaveria, jotka odottavat vauvoja syntyväksi loka-marraskuussa. Onneksi en ole nähnyt heitä, sillä pyöristyvät mahat saisivat mut varmaan ihan sekaisin!

Meillä varmaan tulee pojalla tuo puhetaito ennen liikkumista. Poika kääntyi kolme viikkoa sitten säännöllisesti kyljelleen, mutta sen jälkeen ei olekaan tapahtunut mitään. Jätkä rellottaa tyytyväisenä vain selällään. Mahallaan ollaan jo topakasti pää pystyssä, jos vain äiti ensin kääntää siihen asentoon. Poika oleilee todella paljon lattialla, joten kääntymiselle annetaan mahdollisuuksia ja siihen aktivoidaan. "Puhetta" pojalla tuleekin sitten liikkumisen edestä, ja hymyjen kera!

Onko muuten kukaan muu menossa tulevana viikonloppuna katsomaan suopotkupallon MM-kisoja?
 

Yhteistyössä