***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Onpa "kiva" kuulla, etten ole ainoa kaljuuntuva täällä. Ponnarilla mullakin on suurimmaksi osaksi hiukset, mutta sitten, kun haluaisi joskus harvoin laittautua jonnekin, niin näistä parista karvasta ei oikein enää tunnu saavan mitään nättiä aikaiseksi. Kampaaja kyllä sanoi, että ne muutamat haivenet on kyllä hyväkuntoisia, mutta eipä se paljon lohduta. Jospa se kuontalo joskus kasvaisi ennalleen...

Nukkuminen on täällä edelleen ongelma. Päivänokoset ehkä saatetaan ottaa jopa ilman äitin apua, tutti suussa ja riepu kainalossa. Mutta jos on mahakipuja, niin sitten ei nukuta päivällä ollenkaan ja ollaan sen vuoksi erittäin kärttyisiä! Iltaunille meno onkin sitten taas oma juttunsa. Yleensä poika herää sen 10 kertaa yössä. Tissiä en joka kerta anna, kun tiedän, ettei sillä nälkä ole. Tutilla ja heijauksella yritän rauhoittaa. Poika yleensä kyllä rauhoittuu, mutta väsyttää nuo heräämiset - päivät kuljetaan sitten zombeina, me aikuiset siis.

Vauvauinnissa käytiin se yhden kerran, ja siihen se harrastus sitten varmaan jäikin. Ei ole oikein mun juttu, poika ehkä olisi tykännytkin. Lisäksi uinti on aina lauantaisin ja näin vieraspaikkakuntalaisina ollaan todella usein viikonloput reissussa. Monta kertaa olisi aina ollut uintien väliä. Lisäksi uinti oli mun mielestä aivan himokallista! :eek: Jos jonnekin vauvamuskariin pääsis, joka olisi arkena, niin hyvä juttu.

Kerrankin, kun aurinkoi paistaa, niin pitää lähteä pihalle!

Mavi ja poika tasan 5 kk:tta (mihin tämä aika todellakin häviää?!)
 
Minulla lähtee myös hiuksia kamalati ja lisäksi esikoinen kiskoo välillä niitä kaksin käsin, joten meillä on joka paikka hiuksia täynnä.

Viime yö oli meillä levoton. Nukahtamisen jälkeen poika heräs huutamana. Ei vaikuttanut vatsakivuilta, ehkä hampaat tai flunssanpoikasta. Suppo auttoi nukahtamaan rinnanpäälle ja vieressä nukkui koko yön. Yöllä söi kyllä 2 kertaa ja aamulla heti klo 7.30. Esikoinen nukkui kahdeksaan, mutta eipä päästy siitäkään ilosta nauttimaan. Toivottavasti ensi yönä nukutaan paremmin.
 
Voimia teille huonojen unien kanssa taisteleville! Täällä pojulla ei ole juuri koskaan maha kipeänä, on aina hyvällä tuulella ja nukkuu kaikki yöt tyytyväisinä kahdella syötöllä (niidenkin jälkeen nukahtaa heti uudestaan). Päivisin tosin ottaa lyhyitä unia, mutta nukahtaa kohtuullisen helposti tutin ja unilelun kanssa. Täytyy toivoa, että tällainen onni jatkuu pitkään!

Hiuksia ei ole ainakaan vielä alkanut lähteä, tukka on ihan paksussa kunnossa.

Meillä ei ole aikomuksena mennä mihinkään erityisempään vauvaharrastukseen kuten uintiin tai muskariin, yritämme selvitä virikkeiden tarjoamisesta kotivoimin =) Muskari tosin kuulostaisi kivalta, mutta olen liian laiska...

Viljaliina ja poika 3kk+13pv
 
Moikka mammat!

Mavi hiukset lähtee täälläkin päästä. Ihan järkkyä! Hiuksia löytyy joka paikassa. Lisäks mun hiukset meni tooooosi kuiviks raskausaikana ja kuivat ovat edelleen. Ei kovin hehkeetä |O .

Vilijonka meillä on kanssa nukkumiset vähän sitä sun tätä. Varsinkin päivällä. Unet päivällä yleensä tosi lyhkäsiä. Tosin tänään nukkui aamupäivällä pitkästä aikaa useamman tunnin unet, kun oltiin keskimmäisen futisturnauksessa ja sää oli sateinen. Yöllä yleensä nukkuu suht hyvin. Toinen ongelma on se, et poitsu ei enää suostu nukahtaa muuten kun rinnalle. Aiemmin oli tämän suhteen helpompaa, kun nukahti itekseen sänkyyn.

Mä en kans voi ymmärtää tota, et raskaana ollessa vedetään röökiä. Mikäs siinä, jos oman terveytensä haluaa pilata, mut se et tieten tahtoen sikiötä myrkytetään... ei mee mun jakeluun |O .

Ihana kuva Nooasta elzibelzi! Samoin kuin Angelin Nellasta ja Anun Sakusta!

Nyt täytyy mennä kotihommiin. Kämppä ihan räjähdyksen jäljiltä, kun ei ole ollut aikaa siivota, kun oltiin koko viikonloppu turnauksessa.

Lilja ja poika 4kk+rapiat
 
Heippa!

Hippoliina meillä testattiin hyppykiikkua eilen ekaa kertaa



Tukka lähtee mullakin päästä ja niitä on joka paikassa, jopa neidin vaipoissa :ashamed:

Kurja lukea että niin monilla on kovin rikkonaisia öitä, varsinkin kun meillä menee nyt jo tosi hyvin (kop kop). Pinja nukahtaa itsekseen sänkyyn vähän ennen yhdeksää ja herää kerran syömään 5-6 välissä ja jatkaa unia vielä puol kasiin- kasiin.

Nyt herättiin päiväunilta... pitää mennä.

Joanna ja Pinja reilu viikkoo vajaa 5kk
 
:LOL: :LOL: Tai ei oikeesti paljon naurata, kun hiukset lähtee täälläkin. Lisäksi mulla on aivan älyttömän kuiva ja kutiseva päänahka. Meinaa järki lähteä, kun tekis vain mieli raapia, mikä siis varmasti irrottaa hiuksia vielä lisää. Mikähän tuohon auttaisi?? Ällöttää tosiaan, kun noita karvoja on kaikkialla. Pitäiskö tosiaan leikata ihan lyhyeksi. :|
 
hiuksia lähtee täälläkin :kieh: kuuluu kai asiaan
mulla auttoi kutisevaan ja hilseilevään päänahkaan ihan vain shampoon vaihto. oli fructies (vai miten se kirjoitetaan) liian vahvaa mun päälle, herkän ihon shampooseen vaihdoin ja loppui kutina. sekin auttaa mua ettei liian usein pese, ettei pääse kuivamaan päänahka. muutenki kärsin kuivasta ihosta.
 
Anu-78
Tervehdys!
Ja kiitos vielä kaikille jotka onnitteli!:)
Ja kivoja kuvia muillakin täällä:)

Hiuksia jonkun verran lähtee mutta ei niin paljon mitä edellisten jälkeen
Ja on tosi ikävää lukea teidän unijuttuja kun itellä Saku nukkuu jo läpi yöt kertaakaan heräämättä, on jo nukkunut 2kk ikäisestä lähtien ja päikkäritkin nukkuu hyvin, toisinaan 5h mut yleensä sen 3-4 tuntia ja sit ottaa viel parit pienet unet illasta...mutta siitä huokimatta paljon vopimia ja stemppiä teille joilla ei vauvat vielä nuku öitään kunnolla tai saatika päikkäreitä...

Vauvauintiin eiu täälläkään mennä, on aika tyyris se :( muuten vois mennä mut menee tota rahaa muutenkin paljon ni ei nyt sit mennä...joku muskari tai muu vastaava ois hyvä mut en sitten tiiä, oon nimittäin aika laiska tommosiin lähtemään :snotty:

Hyppykiikkua meillä ollaan vasta aloitettu käyttämään ja Saku tykkää siinä olla=) ollaan aloitettu silleen et pieniä aikoja on siinä, esim. alussa oli vaan 10min ja sit aina nostetaan sitä aikaa 5 min, mut ei se siinä kyl kovin pitkään sit loppujen lopuks viihdy...

Vaan nyt pitänee mennä :wave:

Anu&Saku
 
Moikka, ilmoittaudun minäkin..
Kiire viikonloppu ollut. Oltiin tänään poikien kanssa kolmisteen kaverilla Vammalassa ja kivasti meni ajomatkat vaikka jännitin etukäteen miten käy ku yksin oon liikenteessä noitten kanssa. Ainoo vaan et esikoinen ei millään nukahda autossa, ei tänäänkään, vaikka ajettiin takas kolmen jälkeen vasta eli oli tosi väsynyt. Esikoinen oli kyllä aina huono viihtymään autossa, nyt se viihtyy muttei nuku vaikka menis miten päiväuniaikaan. Nyt se sit käy ylikierroksilla ku päikkärit jäi välistä.

Meillä kans nukkumiset menee pääasiassa tissin voimalla, mut tällä viikolla on jopa nukahtanut pari kertaa omaan sänkyyn ku on eka tissitelty makkarin rauhassa. Ajattelin alkaa treenaamaan sitä nukahtamista pikkuhiljaa nyt, jos vaikka oppis. Eli lasken sänkyyn ja jos huutaa niin syliin ja ku rauhoittuu nii takas sänkyyn... Ja tissiä jos ei rauhoitu muuten, mut pyrin laskemaan hereillä sänkyynsä niin et oppis nukahtaan sinne. Saas nähdä miten mamman käy.

Ai niin - tänään Arttu aukaisi lusikalle suuta! Meni huimat 4 teelusikallista! No, alku sekin. Jos tää tästä.. Niin ja joi tos hetki sitten huimat 30ml pullosta! Ehkä se joskus oppii.

Vauvauinti maksaa
meillä (ton esikoisen siis) 45 euroa/syksy, keväällä sen saman 45e + jokaiselta uintikerralta yhden aikuisen maksun eli 5e (vaikka olis 2 aikuista niin yksi vaan maksaa). Siitä voi sit laskea miten paljon rahaa menee jos käy 4-5kertaa kuussa (elo-joulukuu).

Anu ja Arttu noin 4,5kk ja isoveli sen 2v4,5kk
 
Hienoa Anuuu, että edistystä tapahtuu soseiden kanssa! Hitaasti, mutta varmasti. Kyllä se siitä lähtee. Jotkut vauvat vaan on vähän hitaampia lämpeemään uusille jutuille.

Joanna kiva kuva Pinjasta, toinen on ihan innoissaan! :heart:

Jotain muutakin piti vielä, äh en muista. Jatketaan myöhemmin!

 
Tervehdys!
Ihania kuvia täällä =)

Nukkumisesta ollut puhetta. Meillä nukutaan edelleen hyvin (koputan puuta). Yöllä 10-11h, yleensä ei syödä. Tosin aamuyöt menneet nyt semmoiseksi, että Onni pyörii ja häärää jatkuvasti. Mahallaan kun nukkuu, niin on poikittain ja välillä nousee pää ja juttua tulisi. Rauhoittuu kuitenkin kun silittelee. Omaansa nukahtaa illalla, kun suihkun ja vellipullon jälkeen sinne vie. Yleensä nukahtaa melkein heti, mut toisinaan saattaa "marmattaa" max. 15min. Jos ei itke niin en ole puuttunut. Hyvin harvoin itkee, silloin otan syliin ja laitan hetken päästä takas, sit nukahtaa. Päiväunet otetaan kerran vaunussa noin pari tuntia ja yleensä kahdet vajaan tunnin tirsat, toiset aamulla ja toiset viiden pintaan. Toivottelen jaksamisia ja nukkumattia kaikkien "huonounisten" perheeseen!

Vauvauintiin olisin halunnut, mutta ne on niin aikaisin aamulla, että en halua sinne vääntäytyä. En ole yhtään aamuihmisiä.

Hiuksista Tutulta kuulostaa. Mua ei haittaa, antaa lähtee vaan, kun nyt ei ihan kaljuuntuisi. Mulla on siis PALJON tätä karvaa. Ainut miinus on se että niitä on joka paikassa.Leikkuutinkin nyt lyhyemmäksi niin ei niin ahdista tuo irtokarva. Mut tosiaan mulla on aina ollut tosi runsas tukka ja raskausaikana se siis tuplaantui. Joten se on NIIN kuuma, ettei tosikaan.

AnuuOnnittelut Artulle neljästä lusikasta! Siitä se lähtee. Onni on nyt selvästi saanut juonesta kiinni. Tänään söi puoli purkkia peruna-parsakaalia päivällisellä ja hieman luumua ja uutena ruusunmarjaa lounaalla. Hyvin näytti maistuvan. Sotkukaan ei ole enää niin valtaisa, kun tuo syöminen onnistuu jo paremmin.

Tuo hyppykiikku näyttäisi ihanalta, mutta Onni ainakin toistaiseksi ajoittain varvastaa, joten sitä ei taidettu silloin suositella?

Mukavaa illanjatkoa! Mä lähden sohvaan sääret seinälle. Isäntä on sulkapalloilemassa ja Onni taisi just nukahtaa, kun ähinä vaimeni :heart:
Palataan :wave:


Laylah ja :heart: Onni 4kk1vko (Yöpuulla)
 
Meillä tuo vauvauinti maksaa 16 ?/kerta, siis vauva ja kaksi aikuista saa tuolla summalla mennä polskuttelemaan. Tyyristä siis on.

Meilläkin on aloitettu kiinteitä täällä. Eilen annettiin bataattisosetta yksi teelusikallinen, tänään pari. Enemmänkin olisi varmasti mennyt, sillä suu aukesi ammolleen joka kerta, kun lusikka tuli lähellekään. Melkoista pungertamista on kuitenkin ollut pojan elämä nyt vajaan viikon, enkä tiedä siis aiheutuuko mahakivut bataatista, d-vitamiinista vai jostain aivan muusta. Yleensä poika piereksii aivan älyttömästi, mutta tällä viikolla ei ole ilmoja liiemmin tullut ja niitä se sitten yrittää itkusilmässä pungertaa. Mahahierontaa olen pitkästä aikaa taas alkanut antamaan, mutta ei siitä kovin paljon näytä apua olevan. D-vitamiinin ajattelin jättää nyt vähäksi aikaa pois, jotta näkee, onko mahakivut kiinteistä vai tipoista. Tuntuu, että on tämä taas niin hankalaa!

Hyppykiikkua en ole ajattelut hankkia, vaikka olisihan se yksi viihdyttämisen muoto lisää. Ja eduksi myös lapselle motorisesti.

Mies tuolla laittaa yöpukua pojalle päälle ja toivoa saattaa, että ennen klo 23 poika olisi jo untenmailla...

Mavi ja poika 5 kk:tta
 
No heippa täältäkin;-)

Sain tänään sisustettua vihdoin ja viimein Väinön huoneen loppun, ja äsken vein herran ekaa kertaa nukkumaan omaan huoneeseen.. Nyt en varmaan saa nukuttua siksi, että jännitän, saako herra nukuttua :LOL: Itkuhällärin virittelin varmuuden vuoksi, ellen jostain ihmeen syystä sattuisi muuten heräämään... Vielä olen toiveikkaana, että kaikki menisi hyvin =)

Meillä vauvauinti on 70? kausi + 14,60? kerta. Ei tuo hinta nyt kaamea ole, meillä on vain melko aikaiset heräämiset lauantai-aamuisin, eli on herättävä kuuden jälkeen, että ehtii koiran lenkittämään, syöttämään Väinön ja ehkä syömään itsekin ja sitten on vielä 40km ajomatka suuntaansa :whistle: Mentiin kuitenkin, kun tosiaan kaikki kesät ollaan veneellä, on ainakin vähän turvallisempi olo, kun vesi ei ole ihan vieras elementti =)

Joanna:
Ihana hyppykiikkukuva :hug:

Mutt josko menisi kokeilemaan, saisiko sitä unen päästä kiinni, viime yö valvottiin, kun Väinölle pukkaa hampaita oikein urakalla :whistle:

Dooris ja Väinö
 
Pakko tulla hehkuttaan että Arttu nukahti omaan sänkyyn!!! Ei kylläkään heti mutta nukahti kuitenki. Annoin eka tissin makkarissa, laskin sänkyyn ja jätin sinne, ovi kiinni. Joku neljä kertaa piti käydä nostamassa syliin ja lopuksi antaa tissiä mut sit ku rauhoittui tissille ja laittoi silmät kiinni laskin omaan sänkyyn, avas silmät mutta sulki ne tyytyväisenä ja alkoi unille. Tähän kaikkeen meni huimat 30 min aikaa joten hyvä saavutus ku ottaa huomioon että on elämänsä ensimmäiset 4kk:tta nukahtanut tissille meidän sänkyyn ja olen nostanut siitä omaansa vasta ku itse menen maate ja jäppinen täydessä unessa.
 
Menihän se tämäkin päivä nopeasti. Ei meillä ainakaan pojan ruokahalu ole kateissa, niin soseet kuin tissikin maistuu entiseen malliin. Tänään sitten päätin etten lypsä ruoalle maitoa vaan annetaan vettä nokkamukista. Helpompi, niin ei tarvitse esim. kerhoissa tai reissussa ruveta lypsämään maitoa. Hyvin kelpasi.

Meillä pienempi poika nukahti itsekseen sänkyyn ja esikoinen oli kipaissut wc:hen kun imettelin toista. Kävi sitten potalla ja meni vuoteeseen. Kohta tarkastamaan nukkuvatko molemmat ja sitten suihkuun.

Minä varmaan valitan välillä turhasta noista kun joskus satutaan syömään kolmekin kertaa, kun yleensä on se 1-2 kertaa joista toinen kyllä on jo enemmän aamua. Mutta kun on tainnut oppia liian hyvälle.
 
joku mietti että kun vauva ei viihdy enää itekseen yhtään. Se kuuluu 4kk ikään kun vauvaa kiinnostaa kaikki ympärillä oleva niin kovasti, niin vauva tylsistyy tosi nopeasti, mm. tuttuihin leluihin jne. Eli on vaihe =) Meillä tuo ei tunnu missään kun meillä ei ole koskaan viihdytty sitterissä tms. eli aina on kanniskeltu mukana. Alku oli koliikkia joten jopa silloin kanniskeltiin koko aika.

Meillä nukahdetaan ihan itekseen sänkyyn illalla kasilta ja yöllä syödään 1-2krt. yleensä kerran mut sit 6 aamulla alkaa tutin laitteminen suuhun 5 min. välein ja yleensä herätään 7.
Esikko kun oli täysimetyksellä niin silloin oli meilläkin tuollaista samanlaista kun monella että koko ilta meni nukuttamiseen ja sitte oli aivan sippi ite. eka puol vuotta meni noin, niin ja yöllä herättiin tissille miljoona kertaa...6kk iäs meil pidettiin unikoulu tassuttelulla ja siitä lähtien on nukuttu meillä läpi yöt =) Ja nukahdettu sänkyyn viimeistään ysiltä. Oli silloin ihanaa kun sai vähän aikaa miehenkin kanssa...

Tääl lähtee kans hiuksia...huh, huh...kämppä on niitä täynnä |O
 
pakko tulla hehkuttaa :D esikoinen (2,5v) meni eilen ilman vaippaa nukkumaan ekaa kertaa ja aamulla peti oli kuiva! aivan ihanaa, oon niin ylpeä.

ja vauvan rytmiä sain vähän rukattua päiväunien avulla, herra kun päätti yhteen aikaan herätä viiden, kuuden aikaan ja mennä nukkumaan aamuseiskalta, jolloin taasen isosisko heräsi...

jaha, aamupuuron keittoon :wave:
 
Huomenta
´
Meidän vauvauinti maksaa 62eur kuussa, mutta esim. kaveri käy vauvansa kanssa uinnissa, jossa maksaa n. 80eur kuussa.. Meillä ei poissaolokertoja korvata mitenkään, joten aika tylsää, jos sattuu olemaan sairasteleva lapsi tms. Muskari maksaa syksyltä melkein 80eur. Tosin me maksetaan siitä vain lokakuulle asti, kun menen töihin. Olisin voinu mennä halvempaankin, kuten MLL:n muskari (hinta 45/55eur syksy riippuen onko jäsen), mutta mua ärsytti, kun ilmoittautumisissa etusijalla on jäsenet ja mä en ihan periaatteessa halua liittyä jäseneksi minnekään mikä mua ei kiinnosta muuten. Kaverin vauva taas käy ilmaisessa muskarissa.. harmi ettei täälläpäin ole sellaisia.

MB ja viihdytämuaneiti 4kk ja reilu viikko
 
Anu-78
Huomenta!
Täällä Joensuussa toi vauvauinti maksaa 100?/8kertaa sit jos on kaks aikuista mukana ja vauva ni se taitaa olla 120?/8krt... ei toi nyt niin kallis oo mut ei oo vaan nyt varaa lähtee ku on täs ollut kaikkee muuta juttua...

Meillä muutes Saku eilen illalla rupes nukkumaan 20.30 ja nyt aamulla heräs 7.30:) ja illalla veteli huimat määrät velli-maito sekoitusta 300ml :eek: ja siihen viel tissiä päälle:) tää on nyt meidän ennätys=)

Anu ja Saku
 
Huomenta!

Meidän päivät kuulostaa hyvin samanlaisilta kuin monilla. Tyttö on päättänyt heittäytyä noiden päikkäreiden kanssa ihan mahdottomaksi. Hän kujertaa ja keikistelee minkä kerkeää, kun yrittää laittaa tuttia suuhun. Oon joutunu oikein "nukuttamaan", kun ei muuten asetu. Nukutus ei kyllä kaikissa mittapuissa kauaa kestä (n. 10min), mutta kun aikaisemmin ei ole tarvinnut sitäkään niin... Yöt nukutaan onneks (kopkop) vieläkin hyvin, 1-2 syötöllä. Nyt viimeyönä typykkä vaan päätti tokan syötön jälkeen alkaa juttelee ja sitä höpinää kuunneltiinkin sit about ½ tuntia. Kuulostaa välillä siltä, et typykkä laulais.

Täälläkin on ollut havaittavissa jonkinasteista turhautumista, kun äiti ei tarpeeksi seurustele. Toisaalta tuntuu, että osa turhautumisesta johtuu siitä, kun tyttö ei vielä osaa vielä tarpeeksi liikkua. Täällä ei siis mennä selältä mahalleen, eikä toisinpäin mutta selällään kyllä liikutaan ympäriämpäri.

Hiuksia lähtee täälläkin, ei tuppoja mutta enempi kuin aikaisemmin.

Vauvauinti maksaa 65?/kk, eli mun mielestä on kallista. Mä en ainakaan tähän mennessä ole kokenut, että oltais edes saatu sen hinnan arvosta ohjausta. Ajateltiin kattoo tämä syksy ja jos ei ole muutosta parempaan, niin voidaan viedä tyttö uimaan ihan ilman ohjattua tuntiakin. Tyttö tuntuu tykkäävän vedestä, ja se on loppupeleissä tärkeintä.

Meillä ovat soseet vakiintuneet päivän ruokailuihin ja tytölle näyttää kaikki tähän asti tarjottu kelpaavan. Itsetehtyjen soseiden karkeutta aluksi vähän ihmettelee mutta sitten syö hyvällä ruokahalulla. Imetän kuitenkin vielä lähes saman verran kuin ennen soseita.

Anuuu, hienoa että Arttu on oppinut avaamaan suuta lusikalle ja nukahtamaan omaan sänkyyn! Mimmuli82, meillä nukutaan 3 päiväunet, josta kahdet on yleensä lyhkäset ja yhdet pidemmät. Nyt typykkä on kohta nukkunu 2h vaikka aamu-unet on yleensä lyhyen kaavan mukaan... Että se siitä päivrytmistä :) Niin, ja edellisissä kappaleissa olikin noista muista kommentoitavista.

KMaria ja tytteli n. 4,5kk
 
Hiustenlähtöön piti kertoa, että minulla lähti kans hiuksia, silloin kun Irvin oli 3kk-4kk, siis niitä lähti tukoittain ja olin jo huolissani, että tulenko kaljuksi. No.. Sit se loppu se hiusten lähtö. Kampaajani neuvoi käyttämään semmosta hiuspohjaan laitettavaa stimuloivaa nestettä joka auttaa mulla kuivaan ja hilseilevään päänahkaan ja sen lisäksi hän suositteli venhänalkiouutetta, suun kautta otettavaa..Mut mie en voinu sitä syödä, koska olen viljattomalla dieetillä. No sit mie syön noita kalsiumtabletteja +d-vit. 2 xpvässä ja sen lisäksi "raskaus"-monivitamiinitabletteja. Niin on tosiaan tukan lähtö loppunut ja mulla on kasvanu kynnet ja tukka ihan mielettömän paljon! Piti ihan valokuvia ottaa tukasta, johon on tän kesän aikana tullu hurjasti mittaa.
 

Yhteistyössä