***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Moi..

Eipä nyt ainakaan vielä tullut selventävää vastausta mitä kandeis tehdä vellin annon suhteen.
Faerie, puuroahan ei saa antaa alle 5kk ikäiselle. Joten nyt onki just kyse 4-5kk ikäisestä.
Ku tahtois imettää, niin imetänkö vaan ja unohdan nuo vellit jos eivät ole sit kuitenkana ravintoarvoltaan sen ihmeellisempii =(
Anuu; meidän terveydenhoitaja laskee että täysimetys tarkoittaa sitä että korviketta kuluu alle 200ml vrk. Meillä Nella saa ainoastaan iltamaidon korvikkeena 100-150ml ja tietty korvikeeta silloin kun en ole paikalla (tätä tapahtuu about kerran pari kk) Eli tämän mukaan puhun täysimetyksestä. Voisin toki jättää iltamaidon annon pois ja antaa tissii (ku se varmasti riittäis) mut ku käyn 2krt vkossa juuri klo20-21 uimassa, niin silloin isi antaa iltamaidon joten ollaan päädytty tähän säännöllisyyteen et saa aina vimpan maidon pullosta, kuka sit ikinä nukkuun on laittamassakaan. =)

Mainitsen neuvolassa siitä yhdestä kerrasta kun velliä sen 50ml annoin. Neuvolan täti sanoikin, että noin pienellä määrällä ei tietänkään ole heti vaikutusta yönukkumiseen elikkä määrä pitää saada niin isoksi että täyttää mahan ja sitte näkee...

Hitsi mitä pähkäilyy taas.. ku nyt vaan osais päättää. Velliä tai ilman, ei se sen ihmeellisempää pitäis olla ;)

angel meidän tytön yöunet piteni selvästi heti kun aloitin vellin...monella tunnilla piteni. =) Ravintoarvo huono mutta pitää kyl nälän paremmin ku korvike. Ihanaa, meillä menee taas 11h yhdellä syötöllä joka on 4.30...vähän aika sitten ähisteltiin kans paljon...välillä nukutaan yöllä super hyvin kuin nyt ja sit välillä taas vähän huonommin.

Rytmeistä
Onko teidän vauvoille kehittynyt jo päivärytmiä? Meidän tytöllä on ollut jo kuukauden 0,5h tarkkuudella rytmi =) Ihanaa, arki on niin paljon helpompaa kun tietää kuinka toinen syö, nukkuu ja kauanko valvoo =)

Kukas täällä aikoi aloittaa uuden vauvan yrityksen jouluna? Täällä kans :heart:

mitähän muuten kannattaa tarjota tuolle jätkälle nokkamukista? vettä vai korviketta? jos vettä niin pitääkö se keittää? ei siis saa vielä kiinteitä, tissimaitoa vaan. tässä yritän arpoa että kumpaa pitäisi olla... vettä varmaan?

Ansa ja Miska 4kk 1 päivä.

heips taas, känkkis ainaki 2-vuotta sitten sanottiin ettei tarvi keittää, mut eipä siitä haittaakaan ole jos varmuudeksi keität. ja mä antaisin varmaan vettä, mut jos ei sitä halua juoda ja haluat opettaa silti nokkamukia niin jos korvikkeella oppii paremmin niin miksikäs ei? voi pitäis itsekin alkaa totuttaan nokkamukille.
angel mielenkiintoinen tuo teidän neuvolan käsitys täysimetyksestä, enpä ole moiseen vielä törmännyt. kyllä meilläpäin tuo olis osittainimetystä. mut väliäkös tuolla, termejä vaan... ja siihen velliasiaan, mä en näe syytä mikset voisi antaa velliä kun sehän on melkein kuin korviketta, seassa vaan hieman peruna-porkkanaa tai maissia. Tai sit sama asia on jos antaa illalla pari lusikallista perunaa/porkkanaa/maissia soseena ja maitoa päälle. Mahassa kun sekoittuvat niin sama asia on ku vellit.

Tässä tuli mieleen, että miksi ihmeessä se on peruna, mitä aina tungetaan ekana vauvalle..? Ei ne missään Aasiassakaan mitään perunaa vauvoille anna, tosin en tiedä mitä antavat, soseutettua riisiäkö? :LOL: Pitäiskin kysyä veljen vaimolta, hän kun on kotoisin Maleasiasta.

Niin ja voiko porkkana tehdä posket punasiks/oransseiks? Ku Pinjalla on eilisestä asti ollut posket punaset. On kyllä porkkanaa saanut vellinä jo 3viikkoo, joten tuskin se nyt vasta alkais näin oireilla jos se ei sopisi. Mitään uutta ruokalajia ei kuitenkaan olla nyt maisteltu.

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Voiko tuttipullon tutit pestä koneessa?
voi voi! paitsi ne tuttipäät.. mä laitan aina koneeseen, luulen et tulee puhtaammaksikin sillä pesten.

MB - kai se menee vähä maassa maan tavalla meiningillä. Peruna on kuitenki hyvä perusruoka, jota täällä syödään paljon ja se on aika mieto ja hyvin siedetty joten miksi ei aloittais sillä? Toki yhtä hyvin voi aloittaa vaikka bataatilla, joka maistuu miljoona kertaa paremmalta ku pottu ainaki vauvan mielestä. (tai no siis kokemusta sen meidän esikoisen verran mut hälle maistu bataatti ainakin.. tosin peruna sekoitettuna porkkanaan oli yhtä hyvä menestys) En mä ainakaa muista et mä olisin kolmea päivää pitempään ees antanu pelkkää perunaa ku se maistuu aika mitäänsanomattomalta. Sekoitin ekana siihen porkkanaa.
Nyt viimeksi ku oltiin anopilla suositteli hän testaamaan niinkin eksoottista sekoitusta ku peruna-banaani, hänen vauvansa on kaikki sitä saanut ja erittäin hyvin on kuulemma uponnut.

no jo on angelin terkkarilla käsite täysimetyksestä :LOL: ja tiukimminhan se määre on niin että jos vauva on saanut pullosta MITÄÄN, edes pumpattua maitoa, ei enää täysimetä. tosin kyllä mä sanon täysimettäväni vaikka jätkä joskus on saanut korviketta :whistle:

jeps, kiitti anu. ostin pari erilaista nokkista ja aletaan reenailee kunhan kerkiää. tuliko mun viesti muuten perille?

Kiva kuulla että muillakin ähistään ja puhistaan yöllä. Viime yö oli kyllä taas sellainen että voi halleluujaa! Rupesin jo toivomaan että tulis aamu ja seuraavat päikkärit... Yöllä syötiin kuusi- seitsemän kertaa ja aamulla ei ollut kuin nahkarukkaset jäljellä. Sekosin jo laskuissakin kun oli niin poikki... Käytiinkin äsken velli ostoksilla, josko se tästä helpottais!

Joku siellä kertoili korvatulehduksesta... meidän mies sairasti sen reilut kuukausi sitten, että et ole ainoa jolla näin pienenä se on ollut. Kyllä otti aivoon kun lääkäri sen totesi. Tai siis hyvähän se oli että tuli ilmi miksi mies huutaa kuin hinaaja, mutta tuntui kyllä pahalta että näin pienelle pukkasi korvatulehdus. No, se meni onneksi lääkekuurilla ohi ja nyt on sormet ja varpaat ristissä ettei tulisi uutta!

Jaahas, käsky käy taas tuolta sitterin pohjalta...

Paddington ja minimies 3.5kk

känkkis ai niin mä unohdin vastata.. me päätettiin et jään lasten kanssa pohjanmaalle ja mies tulee sunnuntaina jo kotiin eli me tullaan junalla treelle joko ti tai ke illalla. millaisia nokkiksia ostit? mulla Roope oppi 4kuisena sillä aventin tuttipullon tutin tilalle laitettavalla pehmeällä nokalla, mut se osas juoda pullostakin.. pitäis ostaa niitä päitä jos tuo Arttu oppis kans. ja moni kehuu nukin nokkamukia mutten omista sellaista joten mene ja tiedä..

angel Juu, ei saakaan antaa alle 5kk puuroa. En tarkoittanutkaan sitä niin, että nyt pitäis puuroa antaa. Vaan ihan yleisesti vellien antamisesta.. Äh, meneepä taas sekavaksi.. Teiän tilanteessa se peruna-porkkanavelli on ihan varteenotettava vaihtoehto sille korvikkeelle. Hyvä, että tyttö huolii pullon ja korvikkeenkin, niin pääset uimaan :)

Joanna tutteja en laittais koneeseen. Muut osat siellä voi kyllä pestä. Tuttipulloille on omia tiskiharjoja ihan tavallisessa ruokakaupassa. Niissä on mukana tuttiharja, jolla saa kätevästi pestyä tutin.

Känkkis En tiedä onko suositukset muuttuneet, mut vielä tuon keskimmäisen kanssa sanottiin, että vesi keitetään kunnes alkaa syömään kiinteitä.

Iltaa!

Kukahan osais sanoa, voiko noita purkkisoseita pakastaa avaamisen jälkeen? Meillä kun menee about puol purkkia hukkaan, kun en ole jääkaapissa 3 päivää kauemmin säilönyt. Onko joku pitänyt pidemmin auki jääkaapissa?

Niin ja Mussu81, mulla olis kans suunnitelmissa suorittaa erkkapedan opintoja avoimessa. :)

Ja tervetuloa uusille ja vanhoille!

KMaria ja tyttö ens vkolla 4kk

Juu pullon muut osat olenkin jo viikon verran pessyt koneessa (paits tutit), siihen asti pesin käsin ja keitin. Ja mulla on kyllä sellainen pulloharja missä on se tuttiharja osakin, mut kun olen vaan niin laiska et olis niin kätevää laittaa ne tutitkin vaan koneeseen. Mut juu.. pesen siis edelleen käsin.
Mä en usko et toi poskien punakoituminen johtuis suun ohi menevästä ruuasta. Ei sitä kuitenkaan nois kauas suusta mene, vaikka onkin tosi suttaista hommaa :LOL: Voihan tuo olla ihan normaaliakin punotusta, lapsilla nyt kait aina välillä on posket punaiset ja ehkä ero tuntuu vaan suurelta koska Pinja on yleensä ollut tosi kalpea.
Mä tilasin vauvattaresta joku aika sitten lisää aventin pulloja ja tuttiosia, enkä sit tyhmänä ajatellut yhtään nenääni pidemmälle. Olis meinaan voinut samalla tilata ne nokkamukipäät ja kahvat :headwall: Myydäänkö niitä NUK nokkiksia ihan tavan marketeissa? Onko niissä sitä venttiiliä?

Joanna ja Pinja 4kk 4pv

anu meillä on ens viikolla keskiviikkona perhekerho ja perjantaina Miskan 4kk lääkärineuvola aamulla. ostin LOVIn nokkamukin sekä uuden pehmeän suuosan Aventin taikamukiin. tuo Lovi on 6kk+ mutta testasin kuitenkin :whistle: ja siitä poika kyllä joi parikymmentä milliä vettä, Aventia vaan pyöritteli suussa. lisäksi kamun kautta on tulossa Tupperin uudenmallinen nokkamuki jossain vaiheessa. aattelin alkaa tuputtaa nokkista kun ei pulloa kauheasti huoli.

meillä muuten aloitettiin esikoisen kiinteät bataatilla eikä perunalla. neidin maha ei tykännyt potusta ollenkaan aluksi, bataatti oli "lempeämpi" vaihtoehto.

Kiitos valaisevista vinkeistä!!

Toden totta tuo meidän terkka on hiukka "outo" sen se on sellainen ihme jossittelija, lykäs 3kk ikäisenä kaikenmaailman ohjeistusta käteen ku aletaan syömään kiinteitä. johon sanoin moneen kertaan et ei me ihan vielä... nyt 4kk neuvolassa ihsan sama juttu. Vaikkakin sit toisessa lauseessa oli niin pitkän imettämisen kannalla ;)

Mä kävin sairaalasta tulon jälkeen (oli muuten ihana, pieni vastasyntynyt) kaupassa ja ostin maissivelliä, sekä porkkanavellii. Se on aivan totta niinkö joku jo sanokin, et ku Nella saa anyway korvikkeen iltamaitona niin aivan hyvin se voi olla vellii.
Huomisesta lähtien aattelin sitte aloittaa antamaan. Olisko 50ml kertaannos korvikkeella lantrattuna hyvä? sit nostelis määrii pikkuhiljaa..

Nyt miehen kans saunaan ja hetki laatuaikaa, ku on kerranki koto! =)

huomiseen

angel mä esikoiselle annoin tyyliin eka 20 vellii/ 80 maitoo ja toisena iltana 50/50 ja sit kolmantena iltana jo pelkkää velliä. siinä vellissä on kuitenki SUURIN osa korviketta, tosi pieniä on ne määrät sitä "kiinteää" eli pe-po tai maissi.

Angel meidän likka oli niin nirso et mun oli aloitettava niin et 10ml vellii ja 90ml korviketta. Joka ilta nostin vellin osuutta 10ml. Aloitettiin maissivellillä. Sitten kun söi sitä ihan mukisematta niin kokeilin perunaporkkanaa ja söi sitä kovalla halulla heti ekalla kertaa 170ml. Maissia uppos korkeintaan sata!! Tänään veteli perunaporkkanaa 190ml =)

Anu-78
Huomenta!
mimmuli82 kyseli päivärytmistä. Meillä Sakulle menee päivänrytmi näin että aamulla herätään 6-7 välillä, siinä sitten tissitellään jonka jälkeen hereillä ollaan 2-3 tuntia ja sit taas tissitellään:) sit päikkäreillä jotka voi kestää jopa 5 tuntia:) mut yleensä nukkuu semmoset 3-4 tuntia. Sit herää ja syödään taas ja nyt kun ollaan aloitettu noita soseita maistelemaan niin saa sit sosetta tässä välissä ja myös maitoa:) siinä sitten leikitään ym...joskus neljän hujakoilla ottaa viel 30 min tirsat ja taas tissittelyä päälle:) sit vielä joskus 19 aikaan ottaa kans 30 min tirsat ja sit ollaankin tonne 21-22 asti hereillä kunnes rupeaa yöunille:) ja nukkuukin sitten koko yön kertaakaan heräämättä=). Että näin meillä, ja soseita tulee sitten enempi tohon väliin kuhan nyt pääsee kunnolla niitten makuun:).

Anu&Saku

Huomenta täältäkin! :wave:

Nää on huvittavia nää meidän "rytmit". Eilen herättiin yöunilta klo 11.30 :eek: ja tänään jo 7.30. Että pikkusen vaihtelee... Tosin ois poitsu varmaan vielä tänään jatkanut uniaan, mutta rupesi kesken syönnin vääntämään kakkoja. Nukkumaan menee kyllä suht säännöllisesti n. 20-21.00, joskus saattaa lipsahtaa vähän pidempään. Päiväunissa ei ole kunnon rytmiä oikein vieläkään. Yleensä nukkuu n. kolmet päiväunet, jotka on aika lyhyitä. Joskus tosin yllättää ja nukkuu jopa muutaman tunninkin. Näin yleensä silloin, jos menen kaverin viereen nukkumaan päikkäreitä. Sais kyllä nukkua itekseenkin vähän pidempiä päikkäreitä, et sais välillä täällä kotona jotain tehtyäkin. Tosin ei voi valittaa, kun yöt menee kuitenkin yleensä yhdellä kahdella syötöllä. Joskus kyllä syö useamminkin, toisinaan pitää mua aamuyöstä tuttina.

Kaveri taas kitisee, palataan.

Lilja + poitsu (huomenna 4kk!) :heart:

Mä pikaisesti vaan kirjoittelen, mä oon kipee, niin täytyy mennä tuonne sohvan pohjalle maate.
Eilen oli 3kk neuvola.
5860g ja 59,5cm, pää 40,5cm.
Oltiin tuossa pari päivää sit Jumbossa shoppailee, ja Anni oli vaunuissa, se vihaa niin paljon vaunuja, et huus ja inis koko ajan. Pakko se on hyväksyä, että meidän neiti ei vaan tykkää vaunuista yhtään.
Nyt mä oon Nellan kans hereillä ja Anni nukkuu vielä.
Nellalla on kans pientä nuhaa, toivottavasti Annille ei sit tuu vielä kuumetta siitä rokotteesta. Eilen ainakin kitis koko päivän, luulen että rokoitteesta, ku sen jälkeen aloitti sen inisemisen.
Hippo+ Anni 3kk (tasan) ja Nella 1v7kk

Yhteistyössä