***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Dooris se korvien harominen voi johtua ihan siitäki vaan että on ne löytänyt, sama homma sen nyrkin syömisen kanssa.. Normaalia kehitystä nääs. Muistan ku esikoisen kans olin kans ihan paniikissa et onko korvatulehdus mut eihän sillä mitää ollu, keksii vaan uusia ominaisuuksia itsestään.. Ja ai niin Dooris kokeile sinäkin Semperiä, se sopi esikoiselle tosi hyvin. Sille ei kans tutteli käynyt, mut nan ja semper meni. Semper taitaa vielä kaiken lisäksi olla halvempaakin.

Meillä on vaatteita kans pakattu säilöön oikein urakalla, ensi 50 ja 56 senttiset ja nyt on jo 62 senttiset pieniä, jopa ne isommat tutat sun muut. Hennesin 68 senttiset bodyt soi päällä, mut hihat on ihan hyvän mittaisia. Potkuhousuista 60 senttiset menee vielä, tosin ei niissäkään kasvunvaraa enää ole yhtään. :'( Niin ne vaan kasvaa.

Mä olin ekaa kertaa kampaajalla ennen ristiäisiä ja sillon meni reilu 3 tuntia matkoineen, jona aikana oli pakko antaa pullosta, onneks sillon oli herken huudettuaan huolinut pullon.. Nyt esim tänään aamulla olin esikoisen kans serkkupojilla ja vauva jäi mun äitille. Laitoin sen nukkumaan tissin jälkeen ennen ku lähdin mut ei se ollutkaan nukkunu ku vajaan tunnin mut ihan hyvin oli tyytyväisenä kuitenki odotellut mua takas ja olin joku 2 tuntia kokonaisuudessaan pois. Pulloa ei ollut huolinut, mut ei varmaan sit ollut tarpeeksi nälkä siihen touhuun.

Mb joo se sterilointi on kyllä syvältä, siis jos meinaa et joka päivä pumppais niin koko ajan sais olla keittämässä.. Harmi et jouduit perumaan menon, mut toisaalta iltameno on helpompi toteuttaa ku syöttökertoja ei tule niin paljoa. Kokonaiseksi päiväksi on niin vaikee arvioida maidonkulutusta.

Mä ainaki teen sit ku joskus menen nii sillee et laitan vauvan yöunille (laitan aina maate noin 19.30-20 ja kokonaan unessa se on nykyään siinä 21-21.30) ensin ja sit vasta lähden pois kotoa. Näin isi joutuu huolehtimaan vain yhdestä (tai pahimmillaan kahdesta) syötöstä ku sit olen jo kotona taas yöllä tissini kera. Tuskin mä kuitenkaan valomerkkiin asti jaksan. Alkomahoolia tietenki otan kohtuudella niin et ei kovin humalassa voi olla.. Jos vaiks sit ekan tissin syötän siinä aamuyöllä ku on ne parit kaljat haihtunut jo vähäsen pois. Se maitohan ei vauvalle mitenkää vaaraksi ole, jekoviteissaki on enemmän alkoholia.. MUTTA humalassa ei tietenkään voi lasta käsitellä.

Jaahas, esikoinen tuotiin takas mummalaan. Se jäi serkkupojille vielä leikkimään ku mun piti tulla tänne takas vauvaa tissittämään.

Anu

Mä en sitten enää ikinä kehu teille mitään meidän pojasta. Arvasinhan minä, että kun kehun kuinka hyvin nukkuu niin ei nuku kauaa :headwall:
Yöt menee vielä hyvin mutta päikkärit on menny ihan...Aleksi nukkuu vaan 45 minsan pätkiä ja näitä sitten tunnin välein. Eihän tässä ehdi kun syöttää ja nukuttaa sitä :/
No jaa, tai sitten vaan olin tottunut liian helppoon.

Viljaliina sain äsken Bebesistä mailia:

Hei,

liikkeeseemme saapui juuri Manduca-reppua Marjan ja Petroolin värisenä, muita värejä odotellaan vielä.

Niitä pääsee tilaamaan myös verkkokaupasta jahka sähkökatko-vauriot saadaan selvitettyä!

Moro.

Nopeasti vaan kertomaan että mökiltä on palattu. Yritin lueskella tota vanhaa ketjua mut tämä ketju vielä lukematta joten kommentoin juttuja myöhemmin kun tiedän mistä on höpötelty. Kiitos hysteeriselle uudesta pinosta.
Viikko mökillä meni ihan kivasti. Joka toinen päivä tyttö känkkäs eikä suostunut nukkumaan ja joka toinenpäivä se nukku melkein kokoajan... rytmi siis ihan sekaisin.. hoh hoh!!! Pinja oppi tällä viikolla kääntymään sängyllä mahalleen :D Äiti on niin ylpee :D Sitten meillä "ryömitään" selällään.. työntää jaloillaan itseään eteenpäin. Ja sehän on varsin kiva leikki just silloin kun vaihdetaan vaippaa :LOL: Puolimakaavasta asennosta punkee väkisin istumaan. Ja kun käsistä nostaa makuulla ollessa niin pää lähtee melkein jo ekana ylöspäin... eli päätä kannatellaan jo hienosti. Leluista otetaan jo hienosti kiinni. Ihme kehityspyrähdys tapahtunut siis viikossa. :heart:

mutta nyt vähän lepäämään =)

Joanna ja Pinja ensviikolla 3kk

Kiva saada Joanna takaisin ja ihana kuulla et Pinja noin jo kehittynyt, niin ne vaan kasvaa :'( :) Ihanaa mut samalla niin haikeaa ku se vastasyntynyt muuttuu isoksi vauvaksi. Pian noi syö jo kaurapuuroa ja lähtee liikkeelle.

Heippa!

Nyt yritän kirjoittaa lyhyesti, kun oikea käsi on varattu Aaronin päänaluseksi :D

Käytiin siel sairaalas tänään, kaikki näyttäis pulauttelusta huolimatta olevan kunnossa. :) Ihan kahden lääkärin voimin päättivät ettei tarvii ultrata mahaporttia, koska poika kasvaa hyvin ja näyttää "pulskalta ja ihanalta" :heart: Aika makkarat alkaa nimittäin olla jaloissa, vaikka onkin aika sirot kasvot ja kädet. Poika seurusteli iloisesti lääkärin kanssa, ja tämä näytti tykkäävän kovin. Seurataan varuulta kasvua neuvolassa nyt vähän tiuhemmin, ja kuukauden päästä soittavat sairaalasta ja kysyvät, miten kasvu on mennyt ja pulauttelu. Lääkäri oli sitä mieltä, että sen muinaisen antibioottikuurin (jos joku muistaa) voin jättää antamatta, ei rohise keuhkoissa ja lisäksi tuo rohina, jota välillä kuuluu, voi jopa johtua siitä, että puhe-elimistön motoriikka kehittyy! :eek:

Aaron sai muuten kutsun meningokokki B -rokotteen tutkimukseen, onko muita sinne kutsuttuja? Mies oli sitä mieltä, ettei mennä, mä taas monen vaiheilla, koska toki olisi kiva saada rokotteen edut mutta pelkään, jos olisikin jotain haittaa... mutta mm. aivokalvontulehdustahan tuo estää, ja se jos mikä on vakava tauti pienellä. Liian vaikeita ratkaisuja, en kyllä tiedä, mitä tehdä! :|

Tällaisin terveisin Kalenteri ja päättämätön pää

Moi!

meille tuli kutsu meningokokki B-rokotteen tutkimukseen. Onko kenellekään muulle vastaavaa tullut? Lisäksi saisi normaalien rokotteiden lisäksi myös pneumokokki ja hepatiitti B - rokotteet. Tässä olen nyt kahden vaiheilla pitäisikö tutkimukseen osallistua. Toisaalta ei haluaisi lasta kokeellisen rokotteen "koekaniiniksi", mutta toisaalta onhan nuo jo aikalailla testattuja ennenkuin ihmisille kokeillaan ja toisaalta saisihan suojan noitakin tauteja vastaan. Pitää vielä miettiä.

Joanna meillä kans tehdän noita samoja juttuja, eli peruutetaan etenkin vaippaa vaihtaessa ja nostetaan peppu ylös. Ja noustaan väkisin istumaan puolimakuulta :) Sitterissä otettiin "turvavyöt" käyttöön, kun herra on hetkessä siellä jalkopäässä matkalla lattialle :D

Jee! Tänään nukkui 2 tuntia vaunuissa ilman, että tarttes käydä välillä hyssyttelemässä =)

Kalenteri ja Puella meille tuli kans kutsu siihen meningokokki-tutkimukseen, mutta ei me lähdetä siihen mukaan. Varsinkin kun kirjeessä taidettiin sanoa jotain siihen tyliin, että 'testataan rokotteen turvallisuutta'. Joo, enpä anna meidän mussukkaa koekaniiniksi. :kieh:

Tuo meidän tyttö on kyllä aikamoinen unijukka.. nyt nukkunut jo yhdestä asti (eli jotain 3,5 tuntia jo). Ja kohta tulee anoppi hakemaan meitä niille.. ei viitsisi pakollakaan herättää toista, kun niin nätisti nukkuu! :|

Faerie: Onko sinulla käytössä jokin ehkäisy? Minulla juuri nuo minipillerit (cerazette) aiheutti sen että vuosi vähän väliä. Ensin tuli normaalit menkat, mutta niitten jälkeen alkoikin mukava 5 viikon vuotojakso, jonka jälkeen tihkutti jatkuvasti, välillä enempi vuosi ja välillä vähempi, mutta side pöksyssä oli oltava jatkuvasti.

Käytiin tänään poikien kanssa minun työpaikalla. Sattui alkamaan juuri lähtiessä ukkoskuurot. Onneksi kovin kuuro oli kun pinkaisin työpaikalta ostoskeskukseen, joten ei pahasti kastuttu.

Timo kääntyi tänään vatsalta selälleen, ei ole vielä kääntynyt selältä vatsalleen.

Hysteeriselle kiitos pinosta, olen tainnut unohtaa kiittää.

Meille ei ole tullut kutsua mihinkään tutkimukseen. Esikoiselle aikanaan tuli, mutta jätettiin menemättä siitä syystä että olisi ollut matkaa sen verran paljon.

Dooris-71 niin kuin anuuu sanoi, kannattaa kokeilla tuota semperia. Meillä ainakin kakka muuttui heti vihreästä normaaliin ja puklailu loppui melkein kokonaan!! =)

*muoks* puklaili siis ihan älyttömästi joka syönnin jälkeen ja vielä parin tunnin kuluttua syömisestä

Tuima ja tyllerö 2.5kk

Onpas täällä kehittyneitä vauvoja :) Meillä ei kääntyillä vielä. Nyt on vasta välillä viihtynyt pari minuuttia vatsallaankin kun aiemmin ei sekuntiakaan. Tarttuu kyllä esineisiin, mutta mun mielestä lähinnä puolivahingossa kun sohii sinnepäin ;) Suuhun yrittää kyllä viedä tuttia, jos on kädessä, mutta eipä juuri osu. Päätään kannattelee, mutta vielä "nokkii", kun on olkapäätä vasten (on muuten huvittavaa kun lyö naamansa mun olkapäähän ja sit alkaa huutamaan :LOL: ). Mutta se on kyllä mukavaa, kun ei tartte enää tukea niskaa. Hauskinta on ehkä se, että kun tolle pärisyttää suulla niin yrittää matkia ja lähinnä önisee kieli ulkona tai sitten pärskäyttää sylkeä ilmaan. Yks päivä oli just puklannu, jonka jälkeen päristeltiin niin pärskäytti suuhun jääneet puklunjämät pitkin naamaa (onneks omaansa) :LOL: Miehen kanssa tuumailtiin, että onkohan fiksua opettaa lapselle tällaista taitoa jo tässä vaiheessa, kun sitä on sitten varmaan kiva esitellä myöhemmin vaikka ruokapöydässä.. :whistle:

Rakkaat kanssa toverit..
Millään (minä ainakaan) en voi muistaa teidän vauvojenne ikää, joten ootteko ihania ja laitatte aina kirjotuksenne loppuun montako kuukautta jne...
Minäki ku tässä seilaan maalis ja huhtikuun palstaa, niin ei pysy mitenkään kärryillä =(

KIITOS

minä ja Nella 2,5kk näin =))

Angel kyselit tuolla maaliskuisten pinossa noista halpisvaipoista. Mä oon niitä jonkun verran testaillu. Meillä Lidlin vaipat on ihan ehdottomat, ovat tosi hyviä. Kertaakaan ei oo falskannu ja hyvin istuu. Lisäks tykkään siitä raidasta, joka näyttää onko vaipassa pissaa vai ei. Tosin yhes paketis kerran kun ostin, ei ollu sitä raitaa jostain syystä. Kerran erehdyin ostaa Rainbown vaippoja, ne oli aivan järkkyjä korppuja, ei kannata ostaa. Dailyt oli jotenkin siedettäviä, mut Lidlit silti paljon parempia.

Lilja + poju n.2,5kk

Oon käynyt välillä noita muitakin pinoja vakoilemassa... Joulukuisissa on jo useempikin plussannu uudelleen, lisää vauvoja pukkaa :D . Yks niistä sai esikon tän vuoden tammikuussa ja kakkosen laskettu on marraskuussa, vautsi!

Vakooja-Lilja B)

MB kiitos tiedosta, en harmi kyllä ehtinyt Bebesiin ja kohta on jo lähtö edessä. Täytyy pärjäillä loman yli Hug-a-bubin ja kaverin vanhan BabyBjörn-repun avulla. Kertokaahan sitten kokemuksia Manducasta!

Kylvetettiin äsken poikaa, tai siis mies kylvetti niin kuin yleensäkin, ja päätti sitten yhtäkkiä testata sukellusrefleksiä lykkäämällä poikaparan naaman veden alle (oli maha alaspäin). Poika alkoi kakoa ja räpistellä ja huutaa henkensä hädässä! Olen niiin kiukkuinen, miksi pitää tehdä tuollaisia kokeita juuri kun poika on tottunut kylpemään iloisena ja tyytyväisenä. Sukellutatteko te vauvojanne kylvettäessä?

Viljaliina ja A-V 7vk

Sanmar meillä on kumit käytössä ( eipä niillekään oo ollu paljoo käyttöä ;) )
Mullahan tuli ennen tätä raskautta noin joka toinen kuukausi menkat, joten tää on tosi outoa. No jos jatkuu, niin täytyy sit ottaa lääkäriin yhteyttä, että olisko aihetta tutkimuksiin..

Viljaliina Ei sukelluteta.

mussu81 Ihana :D Meillä ei vielä kikateta, mut naurahduksia on tullut ja hihkumista :)

Faerie ja Veeti (viikon vaille 3kk)

Moikka!

kiitti ku laitatte tuon vauvan iän näkyville =)
Lilja kiitos vaippa vinkeistä. Mä ostin ihan sillon eka viikkojen aikana lidlistä yhden paketin vaippoja, no ne oli tietty aivan liian isoja ja sit niistä puuttui kans se viiva! Mä palautin paketin virheellisenä lidliin ja sain rahat takas. Myyjä perusteli virheellistä pakettii sillä, että tehtaalla pakattu vääriä vaippoja vääriin pakkauksiin.. en oikein ymmärtäny, et oliko sit vahingossa midin pakettiin tullu mineja vaiko miten?
Myöhemmin näillä sivuilla jonkin keskustelun yhteydessä, muistelisin et joku mainitsi lidlin vaipoista et tarrat eivät pysy kiinni ja tuo pissa viivakin olisi jäämässä kokonaan vaipoista pois.. tiedä sit! Hienoa kuitenkin jos viiva vielä löytyy. Mun pitäis itseasiassa mennä käymäänkin lidlis tänään, ku juotavat ja wc paperi loppu (ne ostetaan aina sieltä ja kerralla isompi satsi) niin samalla voisin uskaltautuu koittamaan noita vaippoja. Lilja meillä kerta saman ikäiset vauvat, niin se vaippa koko, oliko se nyt 4-9kg niin on teillä just nyt hyvä? eikös se oli se lidlin pienin koko?
Kiitti kiitti...
Oottekos te tilannu ruotsin namnnappen.se sivuilta jo pienokaisellenne omalla nimellä varustetun tutin? Mä tilasin kolme tuttii, tuttinauhan ja tuttikotelon postikuluineen vajaa 20?. käykääs kurkkaa =)

Nyt täytyy lähtee keskiajan markkinoille, kuhan tuo yks heräis ekku päikkäreiltä

Minä ja Nella tänään tasan 10vko

Hei vaan kaikille :)

Kiitos Lilja kun kirjoitit vaipoista. Meillä käytetään normaalisti Liberon ja Pampersin kokoa 2, mutta kerran jouduin ostamaan pakon edessä noita Rainbowin 2-koon vaippoja neidille ja ne oli aivan kauheita! Tuossa meidän lähiAlepassa on hieman laiskaa väkeä töissä |O Kiukuttaa niin peevelisti kun olen jo sanonut ainakin neljä kertaa että hankkisivat noita 2-koon vaippoja valikoimiin kun ei niillä oo paremmista merkeista sitä kokoa. Pampersista on 1 & 3 kokoa jne. Sama homma Liberolla, ainoastaan noita Rainbow-paskavaippoja :LOL: löytyy oikeaa kokoa. Joudutaan siis tekemään vaippaostokset aina muualta - ärsyttää :headwall: (saivat Nan:ia sinne tän viikon alussa 0,5l tölkeissä ja eivät ole vielä tänäänkään saaneet laitettua sitä hintaa koneelle - joten ottivat sitten mieheltäni ylihintaa tänään :headwall: ) Täytyy noita Lidlin vaippoja vielä testata jos ovat kerta hyviä, ainakin ne kosteuspyyhkeet totesin jo paljon paremmiksi kuin nuo Dailyt :)

Kiukusta puheen ollen, onko täällä muita jotka imettää ja joilla on siitä huolimatta kuukautiset alkaneet? Mulla on ekat mensut loppumaisillaan ja mietityttää et kuinka normaalia tämä tämmöinen on... :eek:

Juotteko te imettävät äidit kuinka paljon kahvia tai muita kofeiinipitoisia juomia? Mulla kuului jokaiseen aamuun ennen raskautta aamulla yksi energiajuoma + tupakka :ashamed: Nyt haluaisin kovasti juoda kahvia aamuisin hyvällä omallatunnolla kun ei se neuvolantäti ikinä mulle antanu mitään ruoka/juomaohjeita imetyksen ajaksi :( Seuraava neuvola on vasta 15.7 ja en kehtaa tän asian takia soitella...

Tyttö tuolla sitterissä kovasti "juttelee" leluille tai sitten laulaa Norah Jonesin tahdissa :) Meillä typykkä on alkanut laulaa mukana ja hymyilemään kovasti jos laulan hänelle jotakin :heart: Joskus tulee kunnon valitusvirttä tyyliin "ai-jai-jai-jai" ja suupielet on kovasti alaspäin, sitten kun matkin hänen valitustaan ja hymyilen niin tyttö ensin katsoo hämmästyneenä ja sitten alkaa itsekin hymyilemään ja naureskelemaan :D

Hei tuli muuten vielä sellainenkin mieleen et "pureeko" teidän naperot teitä tissistä? Tää mun neiti saattaa kiukkuisena "purra" ihan mielettömän lujaa nännistä ja kun annan pulloa niin joskus sitäkin kiukkuisena pureskelee (ilman hampaita tosin) ja venyttää tuttia.

Viljaliina, meillä ei ainakaan ole kokeiltu tuota sukellettamista, mutta typykkä kävi ekan kerran saunassa jo parin kuukauden iässä (lämpöä oli n. 50 astetta ja imetin samalla), meillä tyttö käy enemmän suihkussa kuin kylvyssä. Aika hurjalta kuulostaa tuo sukellushomma, vaikka ei se varmaan kauheasti vauvauinnista eroa? :)

Kiitos jo etukäteen vastauksistanne :) Katarina & tyttö 11 viikkoa

Angel joo meillä on se pienin koko 4-9 kg käytössä ja ihan sopivan kokoinen on. Mun mielestä on ihan hyvä, jos vaippa on vähän "pitkä", niin ei niin helposti falskaa. Ja jos on kapea vyötäröinen vauva, niin tarrat voi vetää vaikka toistensa päälle, eikä silti ainakaan meillä noi Lidlit oo auennu. Niitä tutteja mäkin oon katellu, mut en ainakaan vielä oo tilannu. Ootteko huomannu, kun nyt on mainostettu Dentobon-nimisiä tutteja, joiden pitäis olla parempia tuleville hampaille ja suun kehitykselle. Onko kukaan testannut? :attn:

Katarina enpä tiiä tosta kofeiinista. Itse en juo kahvia, mutta cola-juomia menee silloin tällöin. Enpä mä usko, et muutamasta kahvikupista ois haittaa, jos se ei älyttömyyksiin mene.

Täällä ei menkkoja ole näkynyt. Täysimetyksellä mennään.

Meijän poitsu ei ole ikinä purrut rintaa, ainakaan vielä. Toivottavasti teillä ei aikasin tuu hampaat Katarina, kun jo rintaa puree ;)

Nyt kakkavaipan vaihtoon, meillä ei muuten Rotarixista oo tullu mitään oireita, poju sai sen viime maanantaina.

Lilja + poju 2,5 kk

muoks, Katarinalle piti vielä sanoa, et kyllä ne menkat voi alkaa vaikka imettääkin, ei oo mitenkään epänormaalia.

Katarina mä juon päivittäin 2-4 kuppia kahvia. En tiedä johtuuko siitä, mut poika piereskelee aika paljon. Kohtuullinen määrä ei oo haitaks.

Veeti on puraissut pari kertaa tissiä, kun on ollut kiukkuinen.

Menkat tuli vaikka täysimetän. Tyttöjen kanssa alkoi vasta imetyksen loputtua.

Vaipoista vielä.. Meillä käytetään Muumi-vaippoja kestojen ohella. Vaikka niitä on haukuttu, niin meillä ne on toimineet hienosti. Tuolla keskimmäiselläkin käytettiin niitä.

Poika ei enää tykkää suihkusta. En tiedä mikä hänelle tuli, kun moneen kertaan kävi mielellään, nyt alkaa melkein heti itkemään. Täytyy taas kylpeä ammeessa.

Yhteistyössä