***Huhtihiput 2008 Huhtikuussa***

Moikka!
Suuret onnittelut kaikille vauvan saaneille!

Halit kaikille kärvistelijöille!

(.) Täällä ollaan asioilla juostu koko tämä päivä, eilinenkin päivä meni vähän samoin. Jaloilla siis olen ollut paljon viime päivinä. Vähän tuossa on supistellut, muttei kovasti. Saunaa tuossa odotelaan valmiiksi niin pääsee sinne rentoutumaan. Käytiin miehen kanssa syömässä ravintolassa pitkästä aikaa kaksin, oli niin isot annokset ettei jaksettu etes syödä :LOL:
Onneksi saatiin mukaan vähän "iltapalaksi"

Mulla taas nuo kädet reistailee ja olen koitanut rajoittaa koneella istumista. Miehen mukaan mun kädet kipeytyy siitä et istun koneella koko ajan ja naputtelen juttuja. No en kyllä pitkiä aikoja ole kerrallaan vaan 15 minuuttia.

Mukavaa Launantai iltaa kaikille
-Taika ja masukki 39+5 jo-
 
Tyttöjen prosenttiosuutta kasvatetaan =) eli neiti :heart: syntyi 16.4. klo 03:40, 3080g 49cm (rv 40+4).

Synnytys lyhyesti oli h****tin kivulias. Ilokaasun voimalla mentiin, koska epiduraali jäi ottamatta sen takia, että olin jo 8 cm auki, kun menimme laitokselle. Huh, vieläkin kammottaa, kun ajattelen näin jälkeenpäin kuinka huusin supistustuskissani. Mun kohtu on kuulemma hyvin tehokas. Neidin kasvotarjonta oli väärä, joten ponnistusvaiheessa jouduttiin tekemään episiotomia + tuli lisäksi 2. asteen repeämä. Eli tikkejä on varmaan aika määrä, en halunnut edes kysyä.. Mutta nyt ollaan jo kotona ja harjoitellaan arkea. Toistaiseksi mennyt ok, mutta pelottaa, että neiti saa jotain kamalia itkukohtauksia ja me ollaan ihan avuttomia. Maito on noussut hyvin, ihan riittää puklautettavaksi asti ;) Ja toinenkin pää neidillä tuntuu toimivan tehokkaasti.
Mua on alkanu vaan ärsyttää noi vauvan vaatteet mitä meillä on, että miksi niissä pitää olla kaiken maailman nepparia ja narua puhumattakaan pään yli vedettävistä bodeista. Olis vaan sellasia ku sairaalassa oli eli "pakkopaitamalli" takaa auki. Tosi kätevä :) Mutta luultavasti ongelma on vaan se, että me emme miehen kanssa oikein vielä hallitse tuota pukemispuolta.. No, opeteltavia asioita on paljon. Onneksi on tämä palsta niin voin käydä täällä sitten ihmettelemässä/lukemassa muiden ihmettelyjä.

Vointeja kaikille vauvautuneille ja jaksuja vielä kärvisteleville.

MB ja Pampula pian 4 vrk


 
Heippa jälleen,

ja onnea kaikille uusille äideille :flower: =) :hug:

Tänään ollutkin ihana päivä. Tehtiin eilen miehen kanssa diili, että hän hoitaa toisen yösyötön pullolla, että saisin itse nukuttua pitkästä aikaa kunnolla, ja toisen syötön hoidan minä tissipohjalta. No, tuo toinen "yösyöttö" tulikin tänään vasta seitsemän aikaan aamulla, eli vetelin sitten (pientä herätystä lukuun ottamatta) kahdeksan tunnin yöunet, ruhtinaallista =)

Aamulla kävelin sitten koiran kanssa vähän pidemmän lenkin, kävin suihkussa ja tissittelin vielä kertaalleen ukon kanssa, ja sitten lähdinkin shoppailemaan ihan itsekseni ;) Kävin Vauvatalo Johannassa, ostin rintapumpun yms. roinaa, ja vaateostoksilla; vähän jotain pientä Väinölle ja itselleni yöksi yhdet vähemmän tukevat, kokoa isommat ja ihanan mukavat (mutta kaamean rumat :LOL: ) yörintsikat =) Noita nykyisiä en öisin voi käyttää, ovat päivisin about ok, mutta yökäyttöä silmällä pitäen ahdistavat, jotenkin tissit kasvaneet enemmän kun olisin odottanutkaan. No, nyt pärjännee taas hetken aikaa =)

Kotiuduttuani lähdimme koko perheen voimin ensimmäiselle ulkolenkille, teimme vajaan tunnin lenkin vaunujen ja koiran kanssa, päivä kun oli niin lämmin, ettei taatusti ollut pikku-ukollekaan mitään haittaa, ja tuo tuntui nauttivan olostaan kovasti, makasi vain ja pällisteli, ei itkun inahdustakaan koko lenkin aikana ;)

Mä oon aivan IN-LOVE tuohon herraan, ei mahda mitään, nytkin kun olin erossa reilut pari tuntia, oli kaamea ikävä jo, ihan näin pahoin ei asiat ole tuon oman ukko-kullankaan kanssa :LOL:

Saunomisesta oli juttua; miullekin terkka sanoi, että saunoa saa ihan vapaasti ;)

Lisämaidosta:
Mie olen joutunut antamaan lisämaitoakin, tosin nyt kun on tuo pumppu, ajattelin kokeilla, millaisia määriä sitä oikeasti tulee, että tiedän suhteuttaa, onko tuo lisämaidon tarve todellinen vai ihan vain omien korvieni välissä :whistle:

Jälkivuodosta:
Miten pitkään teillä on tullut tätä vuotoa synnytyksen jälkeen, ja onko ihan vain veren hajuista, vai pahan hajuista? Että tiedän, pitäisikö huolestua vähän vai paljon, vaiko ei ollenkaan :x

Illan jatkoa kaikille hipuille toivotellen

Dooris ja Väinö 6pv
 
Miska sai sairaalassa kahdesti pari milliä lisämaitoa koska sokerivauvana (rd:n takia) ei jaksanut imeä rinnasta. kotona on oma maito piisannut.

poika muuten nukkui viime yönä 5H PUTKEEN :eek: terkka sanoikin että kerran vuorokaudessa tulee yleensä pidempi unijakso ja hyvä jos se sijoittuu yöhön. eikä tartte herätellä tervettä vauvaa syömään kun maitoakin tulee riittävästi.

niin ja Doorikselle jälkivuodosta mä en ole mitään hajua huomannut, mutta vuodon määrä tuppaa vaihtelemaan. siis että yhtenä päivänä tulee vähemmän ja toisena reilummin. ei sulla mitään klönttejä ole ollut?

Sähköhellaella pojalla kuoriutuu nahka, kuulemma sikiöaikainen iho lähtee pois ja siksi rapisee irti...

äh, nyt ei pää toimi enää yhtään kun mennään unettomilla öillä eteenpäin. niin paljon sotkua ja surua lähipiirissä ettei tule nukkumisesta oikein mitään :/ tänään käytiin porukoilla, poika sai sylittelyä enemmän kuin tarpeeksi.
 
Paljon onnea taas kaikille vauvaantuneille :flower:

SähköhellaElla Meidän neiti ainaskin "luo nahkaansa", nenä "makkarasta" ja silmienympäriltä on hilseillyt vähän nahkaa.
Dooris: Mulla alkaa olemaan vuoto lopuillaan, synnytyksestä nyt 16pv. Viimeiset pari päivää vuoto oli/on ollut lähinnä limaista vuotoa joka on ollut haalean vaalean punaista (anteeksi tarkka selostus) ja kyllä mun mielestä se vuoto haisi vähän muullekin kuin verelle. Mut jos yhtään huolestuttaa niin kannattaa varmaan olla yhteydessä lääkäriin, tai soittaa vaikka neuvolaan.

Meidän neidiltä irtosi tänään napa =) Mietin vaan että miltä sen navan nyt pitäisi näyttää??
Kun ei se ihan valmiilta iholta vielä näytä :/

Ja sitten... millä ihmeellä saa hikan pois? Tyttö hikoitteli paljon masussa ollessa ja sama jatkuu edelleen :( Tuntuu kurjalta kun toisella on niin kova hikka et koko likka heiluu ja mitään ei osaa tehdä et sais autettua toisen ahdinkoa :(

Joanna ja Tiltsu 2vk ja 2pv
 
onnea uusille äipille!! :flower:
Tsemppiä vielä kärvistelijöille. Ottakaa ilo ilti raskaudesta. :LOL: Helpommin sanottu kuin tehty, vai? :p
Meillä oli tänään uneton päivä. Ei paljo poikaa nukuttanut. Ilmeisesti jotain mahavaivoja kun äidilläkin on maha kuralla. :/ Sain just nukkumaan. Toivottavasti nyt nukkuu pidemmän pätkän niin saan itsekin nukuttua. Korvissa jo humisee..
Meilläkin iho uusiutuu aikalailla. Varsinkin kädet ja jalat.
Joanna Meilläkin on usein hikka. Yrittää vielä epätoivoisesti syödä kesken hikan ja onnistuu sen saamaan pois sillä tavalla. Olen yrittänyt antaa vettä, jota suu mutrussa muutaman tipan ottaa.
En ole tainnut vielä omaa synnytyskertomusta laittaa. Laitan vaikka huomenna. On kiva lukea, miten muilla on mennyt synnytykset.
Nyt täytyy lähtä nukkumaan, jos haluaa nukkua. Huomenna tuleekin vieraita ja pitäis ehtiä jotain leipoa.. :/
Hyvää yötä kaikille!! Jollakin tulee varmaan tänäyönäkin lähtö ;)
 
Joanna meillä myös hirveesti hikkaa :( mä oon aina työntänyt tissin suuhun,koska muuten hikka ei meinaa lähteä millään ja kestää hirmuisen kauan ja poika hermostuu. Tissillä saan sen häviämään melkein heti, kun annan vaan pojan omaan tahtia imeä, välillä pitää taukoa,kun hikkaa pukkaa niin kovasti mutta loppujen lopuksi hikka häviää kuitenkin :D

Onnea taas vauvoista :flower: :heart:

Mitenhän taas ensi yö menee, on ollut aika rankkoja nuo yöt. Olen antanut miehen nukkua, ja itse sitkutellut hereillä, sitten aamulla olenkin ihan itkuherkkä ja tosi väsynyt, mutta helpompi sitten miehen hoitaa vauvaa (tai lähinnä vahtia pojan nukkumista) ja sitten minä saan nukuttua. Poitsu hihkuu sängystää jatkuvasti unissaa ja minä havahdun jokaiseen ääneen :( Sitten syötön jälkeen jäpikkä ei millään haluaisi nukahtaa omaan sänkyyn, mutta meidän sänkyyn kylläkin nukahtaa heti. Viime yönäkin könötin kaksi tuntia ihan luonnottamassa asennossa kun poju nukahti kainaloon. Olo oli niin voimaton etten jaksanut siirtää poikaa omaan sänkyyn kun tiesin että show olisi valmis.

Varoitus :attn: alapääasiaa. Mulla myös vuodon määrä vaihtelee päivittäin, tänään meinasin jo että selviän pikkuhousun suojalla, niin eikös sieltä sitten alkanutkin valua oikein urakalla, siis siihen nähden etten niin pieneen suojaan mahtunut. Välillä musta myös haiskahtaa pahalta, vai onko se sitten tuo tavara, kun on jo yli kaksi viikkoa haudotto noissa siteissä, olen kyllä yrittänyt pestä sen minkä uskallan koskea tuonne alas..ja joka vessassa käynnin jälkeen suihkutan ja vaihdan siteen, silti tuntuu että välillä haisee :$ Ja tällä hetkellä vielä kirraa joku tikki tai se kohta missä tikki on ollut..aarrrggh.

Taidan lähteä hammaspesulle ja jännäilemään mitä yö tuo tullessaa, huomenna tulee vieraita ja pitäisi yrittää olla skarppina, etten sentään ala itkeä vieraiden aikana väsymystäni :D

Hysteerinen ja Pikkumies 2vk ja 2pv (olikos meillä Joanna pikkuisilla sama synttäripäivä...)
 
Huomenta päivää huhtikuiset!

Meille kuuluu hyvää, herra 8vrk:tta on tähän saakka ollut maailman helpoin tapaus. Yöt menee 2-3 syötöllä ja nukkui ensimmäiset 6 yötä mun kainalossa, mutta nyt siirsin toissa iltana omaan petiin yöunille jotta saadaan illat rauhoitettua paremmin ja täs onki mennyt 2 iltaa nyt niin et pieni mies on mennyt yöunille siinä 21 aikaa eli aika pian esikoisen jälkeen. On ollut ihan outo fiilis istua miehen kans kaksin olohuoneessa ku veljekset on kumpainenkin tahoillaan yöunilla.
Maitoa mulla kans tulee hyvin. (ei lisämaidon tarvetta) Liivinsuojia en alkuun tarvinnut yhtään, mutta jotta maito nousis paremmin join toissa päivänä saunakaljan (kannattaa kokeilla, mulla takuuvarma maidonlisääjä- ihan siis perus kolmosolut ei mikää kotikalja- eikä toki humalaan itseä ole tarkoitus juoda vaan ihan vähän vaan..) ja se teki tehtävänsä, nyt maitoa on sen verran et imettäessä toinen rinta vuotaa joten tuli niille liivinsuojillekin käyttöä!
Jälkivuoto mua on kans askarruttanut. Luulin jo että se loppuu mutta ei, keskiviikon jälkeen on vaan vuodon määrä kasvanut. (Edelleen kyl ihan runsaiden menkkojen tasolla vuoto.) Eilen tuli pari hyytymääkin. Mites se ohje meni et millon pitää lääkäriin? Minkä kokoiset hyytymät oli vaarallisia? Välillä vuoto on kans haissut.. Nää on mulle ihan outoja juttuja ku esikoisesta en vuotanut näin kauaa, sillon tuli alle viikon vuotoa..

Dooris muista sit sen pumpun kanssa että kaikki ei heru pumpulle ollenkaan, eli vaikka pumppaamalla ei mitää tulis niin vauva voi silti saada tarpeeksi maitoa!! Hyviä vinkkejä alkuajan imetykseen kuulin et huonekaverille sanoi kätilö 2A:lla.. Imettäessä voi antaa imeä yhtä rintaa tunnin ajan ja sitten vaihtaa rintaa ja sen toisen rinnan jälkeen voi antaa vielä vaikka kolmatta rintaa. Näin vauva saa imeä tissiä tarpeeksi = rinnat saa stimulaatiota riittävästi ja maidon määrä lisääntyy. Ja kelloa ei kannata katsoa ollenkaan. Eli vaikka vauva olis puoli tuntia sitten lopettanut rinnalla syömisen ja hamuaa taas niin ei muuta ku rinta suuhun, kyllä sieltä maitoa tulee!
Toki en tiä mitkä teidän lisämaitomäärät on ja meneekö joka syötöllä mutta suurimmalla osalla lisämaitomäärät on aluksi niin pieniä että ne on käytännössä turhia. Mutta jos lisämaitoa antaa on siinä vaarana että vauva huomaa pian että pullosta maito tulee herkemmin ja pikkuhiljaa alkaa lisämaitoa mennä enemmän ja näin rintamaidon määrä lähtee pian laskuun.. Varmaan jo tuttua tietoa mut tulipahan silti sanottua.

jaa nyt kuuluu äitin kyy pääsee eli esikoinen haluaa äitin sylkkyyn. mä meen....

Anu ja poika 8vrk:tta
 
MasterBlaster
onnea tytöstä jolla sama synttäripäivä kuin meidän tytölläkin. teillä vaan pari tuntia vanhmepaa sorttia :D :heart:
sulla ollut oma sylissä kun minä olen vielä tietämättömänä nukkunut yöunia ennen kuin aamulla saliin pääsin.. :whistle:
pukemisesta se vaatii vähän aikaa. vaikka mulla kaksi jo ennen tätä niin tuo vauvan pukeminen on silti oma juttunsa :whistle: kun toinen ei tykkää siitä ollenkaan. viimeistään armoton huuto tulee kun paita pitää ottaa pois.. :/
kyllä se siitä :wave:

jälkivuoto mulla ainakin tulee tosi paljon aina yön jälkeen verta ja se ei kauhean hyvälle haise kyllä :/ . tuntuu kun nousee ylös niin on juostava kun alkaa solkenaan valumaan. muutama hyytymäkin tullut, mutta en ole vielä huolissani.
mutta jos tuntuu ettei kaikki ole ehkä ihan ok niin kannattaa mennä lääkäriin suosiolla ettei ole mitään tuloehdusta tms. :wave:

onko täällä mahavaivaisia vauvojen äitejä linjoilla????

meillä nyt 2 iltana/yönä neiti alkaa huutamaan mahaansa klo 21 aikaan ja sitä jatkuu aina pitkälle klo 1-2 yöhön saakka :snotty: olen yleensä aivan poikki sen rupeaman jälkeen. kun menisin mielelläni jo klo 22 nukkumaan kun toinen aloittaa vasta konserttinsa.
eilen teki saman taas.
sitten kun vihdoin hirveiden kakkojen jälkeen olo helpottui niin sammui tyytyväisenä tissille ja nukkui melkein 6 saakka- sittenkin jo vähän herättelin tyttöä syömään kun tissit oli aivan täynnä tavaraa.. ;)
sitten nukahti uudestaan ja tuolla miehen kanssa nukkuvat tyytyväisinä :D
tosin tissit niin turvonneet että pitäisi saada taas tyhjentäjä niille.. mies jo ilmoittautui siihen hommaan :x :eek: :eek: olikohan se ihan tosissaan. ei kai :x

meillä pojat onneksi ottaneet vauvan hyvin vastaan. ei pahantekoa eikä muutakaan. ehkä vähän yli-innokkaita ovat silittämään ja pitäisi koko ajan vauvaa katsoa jne..
toisaalta parempi niin.

mutta voisin tässä välissä vähän kertoa synnytykseni tapahtumia ja se menee näin:

menin siis maanantaina 14.päivä sovitusti osastolle käynnistykseen.
se aloitettiinkin heti aamupalan jälkeen laittamalla klo 10 aikaan sytotec pilleri alakertaan hautumaan.
se ei mitään saanut oikeastaan aikaiseksi, sillä lähtötilanne oli aika epäkypsä.
toisen sain sitten 4h päästä klo 14 aikaan ja se sai aikaan koviakin supistuksia, tuli käyrälle ja tunsin itsekin hyvin.
niitä tuli välillä 5 min välein joten oli luottavainen että tänään se alkaa.
toisin kävi. supistukset loppuivat illalla tyystin ja homma hyytyi siihen...

sitten vaihtui tiistai päivä ja aloitettiin aamulla klo 9 sytotecilla. klo 13 sai toisen ja se taas teki lupaavia supistuksia.. hetken.
kolmannen tabletin sain illalla ja se ei tuntunut vaikuttavan mitään joten tiistain osalta tiesin homman olevan siinä ja jäin odottamaan keskiviikkoa ky*pä otsalla..

tuli keskiviikko 16.päivä ja piti aloittaa taas aamulla 9 aikaan sytotecilla käynnistystä, mutta onnekseni paikat olivat pehmenneet yön aikana tosi hyvin ja olin kahdelle sormelle auki- ihan yllätys oli ja ihana sellainen.
lääkäri sanoi ettei mitään pillereitä enään vaan pääset synnytys saliin kalvojen puhkaisuun. ja minä olen enemmän kuin tyytyväinen.
näin mun taival alkoi kohti tytön syntymää :heart:

synnytys salissa olin 10 aikaan ja klo 11 lääkäri vihdoin puhkaisi kalvot ja vesi lähti melkein heti valumaan ulos solkenaan.
siinä mä sitten lorauttelin vettä ulos ja vaihdettiin kuivaa alle. :D
klo 12 alkoi säännölliset supistukset. ja sain ilokaasun käyttööni.
ja siitähän se riemu repesi, mä tein sen kanssa tutkimuksia ja olin aivan sekaisin.

klo 15 sain epiduraalin jolloin olin auki vasta 3cm verran.
siinä sitten pari tuntia meni aika kivasti.

***jatkuu myöhemmin.. tissikaveri tuolla jo kutsuu****


jatkuu... :D

kävin vessassa ja heti sen jälkeen klo 17 sain uuden satsin epiduraalia kun supistukset alkoivat tuntua läpi, olin silloin auki n.5cm
klo 17.25 noin sanoin että vauva tulee juuri nyt ulos ja kätilö hetken katsoi mua ja sanoi että 20 min sitten olit vasta 5cm auki että jospa epiduraalia alkaa vaikuttamaan vasta.
huusin että nyt se tulee, jolloin kätilö pyysi kääntyä selälleen ja jalas auki.
pää näkyy, saat alkaa ponnistamaan. kello oli 17.30 kun ponnistin ekan kerran, siitä 5 min niin tyttö oli kätilön sylissä.
eli tyttö syntyi nopean loppu vaiheen jälkeen klo 17.35, keskiviikkona :heart:

sain tytön paidan alleni ja kätilö sai hienosti istukan ulos, hieman painelemalla.
sitten katsoi alapään tilanteen, ei repeämiä, ei tikkejä. ihanaa.
kaikki meni siis hyvin =)
ja sitten pääsin nauttimaan ensi-imetyksestä. voi taivas miten ihana tunne oli saada oma pikkuinen viereen..
*alkaa vetistelemään*

että sellainen synnytys tarina lyhyesti.
jäi todella hyvä mieli siitä.



 
Onnea vauvaantuneille! :heart: :heart: :heart:

Huomenta vaan täältäkin!

Lisämaidosta meillä ei ole tarvinnut antaa ollenkaan. Rinnat on tosi täydet, tosin viime päivinä on alkanut vähän helpottaa. Jännä, kun mun rinnat ei ainakaan vielä vuotaneet ollenkaan. Aiemmissa imetyksissä oli aina sänky, paidat ja joka paikka täynnä maitoa. Noh, parempi tietysti näin, on vähän siistimpää tää homma :D

Jälkivuodosta kyllähän sillä jälkivuodolla tuppaa sellainen "ominainen" hajunsa olemaan, mutta mulle terkka sanoi, että jos kohtutulehdus on, niin haju on kyllä niin paha, että sen huomaa.

Hysteerinen meillä kanssa pikku-ukko nukkuu vieressä paljon paremmin. Paljon olen siinä antanut nukkuakin, koska muuten en kyllä itse jaksa. Vaikka niin olin päättänyt, että omassa sängyssä nukkuu :ashamed: Ei vaan tärkeintä kuitenkin on se oma jaksaminen, että ei kai siitä mitään paineita pitäisi ottaa.

Meillä pikku-ukko myös luo nahkaansa ja urakalla luokin, kädet ja jalat on täynnä nahkariekaleita B)

Nyt pikku-ukko hermostuu, palataan!

Supistuksia niitä toivoville!!!!

Ai niin, piti kysymäni teiltä, jotka ovat jo aloittaneet d-vitamiinin: Onko tullut masuvaivoja? Oletteko käyttäneet Devitolia vai Jekovitia?


Lilja ja pikku-ukko 1 vk + 4 pv
 
jälkivuodon hyytymistä mulle kätilö sanoi että jos vuoto alkaa haista pahalta tai tulee luumun kokoisia/isompia hyytymiä niin pitää lähteä näytille.

siis tuo poika on oikeasti maailman helpoin - vielä! jokainen vauvahan saa sen itkukauden jossain vaiheessa, toivottavasti pojalla se ei sitten kauaa kestä. jätkä on tyytyväinen niin kauan kuin on vaippa kuiva ja maha täynnä. eilen söin vähän lakua ja se on vääntänyt molempien mahoja, tosin ei poika sitäkään ole itkenyt.
yöllä ihmettelin kun ei herralle maistunut uni eikä tissi niin löytyihän se syy hetken tuumailun jälkeen, vaippa oli valskannut ja koko herra oli ihan kakassa loppujen lopuksi. jätkä meinaan paskoo sellaisen tusinan kertaa päivässä.

ja eilen isoäiti ihmetteli että eikö poika itke IKINÄ mutta kun lähtivät ulos vaunuttelemaan niin johan poika pisti konsertin pystyyn. vihaa oikein kunnolla olla rattaissa, näkipähän isoäitikin MIKSI mä raahasin kantoliinan mukanani sinne :LOL: ja pääsin ihan yksin käymään kaupassa, siis ilman lapsia :eek:
 
Huomenta jälleen;-)

Hyvin nukuttu yö takana; pikku herra herätti miut vain kerran, neljältä, ja seuraavan kerran vasta kahdeksalta, ruhtinaallista =)

Nahan uusiutumisesta ollut puhetta. Meillä ukko luo nahkaansa oikein urakalla, tosin niin ainakin nämä kaikki yliaikaiset taitavat tehdä, neuvolantäti ainakin näin varoitteli jo ennakkoon. Olen rasvaillut ihoa, nyt alkaa olemaan jo parempi.

Onko muiden vaavit kovinkin tarkkoja puhtaasta vaipasta? Meillä Väinö saa aivan järjettömän raivarin, ellei kakkavaippaa vaihdeta samoin tein, minuuttiakaan ei meinaa odotella. Nyt ei tarvitse enää kun kodinhoitohuoneen ovesta kävellä sisään, niin itku hellittää, ja ilme muuttuu aurinkoisemmaksi :LOL: Pyllynpesuakin mokoma rakastaa yli kaiken. Tänään olisikin illalla edessä kylpytuokio ;)

Tiistaina on ensimmäinen neuvola, taidan siellä vielä ottaa tuon vuodon puheeksi. Mitään oireita ei sinällään ole, tiettykin jo pelkkä tuo siteen käyttö iljettää, koko ikäni kun olen tamponeita käyttänyt :whistle: Mitään hyytymiäkään kun ei ole näkynyt, ja pessytkin olen useaan otteeseen päivässä, aina vessassa käydessä, joten lienee normaalia, hope so :whistle: Meillä tuo kätilö määritteli isoiksi hyytymiksi kananmunankokoiset, eikä ole onneksi näkynyt edes viiriäisenmunan kokoisen kökköjä :LOL:

Anu:
Kiitos imetysvinkeistä :hug: En olisi osannut pienessä mielessäkään kuvitella, kuinka rankkaa tämä imetys voi oikeasti olla. Alussa heti rinnanpäät menivät aivan rikki, vaikka sairaalassakin sanoivat, että ote on ihan oikein. Itkua väänsin ja hammasta purin aina kun syöttö oli edessä. Sitten hommasin noita rintakumeja, helpottivat tilannetta hieman, nyt saan ainakin Väinön rinnasta irti tarvittaessa, ilman kumia en meinannut millään saada herran tiukkaa otetta herpaantumaan.. Noiden kumien kanssa syöttö on sujunut ihan ok. Tuota tekniikkaa olen sittemmin koittanut ylläpitääkin, eli aina tissi suuhun, kun kita aukeaa, ja pitkiäkin aikoja kerralla. Siinä se päivä sitten meneekin, se suu nimittäin aukeaa aivan uskomattoman usein, ja sitten välit täyttyvät vaipanvaihdolla. Eilisen aamun jälkeen en ole lisämaitoa enää antanut, eli oletettavasti oma riittää, mutta itse ei meinaa ehtiä syömään missään välissä :whistle:

Pulttibois:
Ei kovin kiva käynnistys, tuollainen syö taatusti hermoja, kun päiväkausia odottelee :hug: Onneksi kaikki meni kuitenkin ok, ja vaavi on kainalossa, siitä hyvästä on valmis unohtamaan paljon :hug:

Hetken perästä voisi lähteä harjoittelemaan taas ulkoiluakin, keli lämmennyt taas mukavasti =) Otan tuon koirankin mukaan, saas nähdä, miten pärjätään, eilen kun oli mieskin mukana, kaikki meni hyvin, mutta miten nyt sitten, kun ollaan ihan omillamme... B)

Ihanaa ja aurinkoista sunnuntaita kaikille hipuille

Dooris ja Väinö, kohta 7 pv
 
Päivää!

Onnea uusille äideille ja uusille hippusille!!! :flower: :flower:

Täällä ei mitään uutta. Tais mennä mun suunnitelmat poskelleen, kun piti tänään niitä lottopotkareita lähteä hakemaan.. :kieh:
No, täytyy varmaan vielä viikko odotella. Mulla on vasta viime päivinä alkanut tulemaan kunnolla harjotussupistuksia, mutta mitään kipeempiä ei ole tullut. Liitoskivut tuppaa olemaan aika inhottavat.

Kaunista päivänjatkoa kaikille!

elzibelzi ja Nöttönen 39+5
 
Juulle ja MasterBlasterille onnittelut vauvoista..

Täällä meno jatkuu samana.. Eli pientä polttelua tuntuu alaselässä ja jaloissa oikeastaan koko ajan, muttei sitten muuta.. Pientä nipistelyä silloin tällöin alamahassa.. Mutta onpa edes jotain..

Huomenna olisi taas äippäpolilla käynti.. 9.30 pitäis olla siellä.. Saas nähdä mitä tällä kertaa keksivät painoarvioksi.. Ku en edes oikein tiedä miks me nyt sinne ollaan menossa taas, kun viikko sitten se painoarvio oli niitten mielestä normaali eli n. 3,8 kiloa ja tiistaina on vasta laskettuaika, joten ei mikään yliaikaishomma vielä ole.. Noh, sen näkee sitten huomenna..

Ainoa mitä nyt huomiselta odotan mielenkiinnolla on arvio alakerran tilanteesta, kun sitä limatulppaakin on jo irronnu ja nyt on sentään ollut jotain tuntemuksia..

Noh, eipä tässä nyt muuta..

Sofku 39+5
 
Dooris Meillä tyttö rakastaa kanssa yli kaiken peppu pesuja ja kylvyssä käyntiä. Joskus kun kitisee vaippaa vaihdettaessa, niin se loppuu kuin seinään siinä vaiheessa kun avaa lavuaarin hanan =) Kertaakaan ei ole peppua pestessä itkenyt. Taitaa olla tytöstä tulossa vesipeto... hyvä niin koska jo raskausaikana haaveilin vauvauintiin menosta ja sinnehän me suunnataan heti kun on mahdollista :D

Pulttibois Meillä oli kanssa tuota huutokonserttia alussa, kesti vajaa kaks viikkoa ja nyt ollaan useampi yö nukuttu nätisti. Tosin parina viimeisenä iltana tyttö on keksinyt illalla et nyt on hyvä aika vaan möllätellä =) Eilenkin vaan tapitteli kauniilla silmillään kolme tuntia, niin et päästiin itse nukkumaan vasta puolenyön aikaan kun tyttö viimein luovutti. Ja siinä möllöttelyn yhteydessä tyttö aloitti kamalan tankkaamisen. Tunnin välein oli tissillä klo 20-00 välisen ajan ja sen kyllä huomas sitten yöllä tisseistä. Jospa se mullakin tästä kohta alkais sujumaan ilman lisämaitoa.

Hysteerinen Näyttäis olevan meidän pikkuisilla sama syntymäpäivä :heart:
Ja sitten huomasin sellaisen et meitä joilla oli la 4.4 niin oli aikasta monta, mut kuitenkaan sinäpäivänä ei syntynyt yhtään vauvaa maidän pinoon.

Jaahas neiti heräsi uniltaan (pihalta), ei muuta kuin vaipan vaihtoon ja tissiä suuhun. Päästään sitten lähtemään ekaa kertaa mummilaan =) Eilen oltiinkin jo mummulassa.

Joanna ja Tiltsu 2vk ja 3pv
 
Mulle esikoisen kohdalla sairaalassa neuvottiin et pitäis vauva 3-4 tunnin välein herättää syömään. Teillä tuntuu nukkuvan pitempäänkin. Se ei sit vissii oo niin tarkka ohje kuitenkaan?

Onnittelut MasterBlaster :flower:

Hippo 39+1
 
Onnea taas uusille vauvoille ja äideille! :flower:

Täällä edelleen yhtenä palana vaikka viime yönä olin aivan varma et aamulla päästään lähtemään, mut ku ei niin ei... :headwall: Illalla supisteli 5min välein niin et tunsi ja yölläkin heräsin aika kovaan supistukseen mut sitten nukahdin ja heräsin aamulla jälleen omasta sängystä. Mua rupeaa vaan hermostuttamaan pojan koko... Painoarvio rv36 oli sen 3200g ja kätilö sanoi silloin et ei päästetä yliaikaiseksi ainakaan mitään 12päivää. Nyt vaan oli ihan eri ääni kellossa ku oli sijainen paikalla... :/ Seuraava neuvola olis keskiviikkona rv41 ja toivon todella et en sinne enää joutuis. Iltaisin ku poika jumppailee tekis mieli itkeä ku liikkeet sattuu jo aika lailla ja tilaa ei oo... Ollaan kaikki yritetty houkutella ja huudella et vauva ulos mut taitaa olla niin mukavat oltavat et mitä turhia kiirehtiä! :LOL:

Tuli mieleen tosta pumppaamisesta et esikoisen aikana maitoa kyl tuli pumpullekkin aika helposti mut kakkosen kans tuntui et hyvä jos 10ml sai pumpattua. Aloin sit tehdä niin et jos piti saada maitoa varastoon niin pumppasin samalla ku imetin neitiä toisesta rinnasta. Mulla ainaki vaatii sen herumisrefleksin et saan pumpattua ja sehän tuli kätevästi ku toinen rinta oli käytössä! ;) Eikä meidän vauva ainakaan piitannu tuon taivaallista pumpun metelistä kunhan sai masun täyteen!

Jälkivuodosta mun mielestä käytäntö on aika sairaalakohtaista. Meillä kun kakkosen synnytyksen jälkeen soittelin sairaalaan nyrkin kokoisesta :x hyytymästä niin sanottiin vaan et seuraile tilannetta... Hajusta kyselin kans ja taas piti seurailla... Esikoisen synnytyksessä kalvot oli repaleiset ja silloin piti heti raportoida jos hyytymiä tuli. Oli tosi kiva osastolla metsästellä hyytymiä siteistä ja pöntöstä ja sit kuskata niitä ympäri osastoa ja etsiä omaa kätilöä... :whistle: :x

Toivottavasti moni pääsee matkaan (minä mukana) vielä tän päivän aikana!

RouvaPannunen ja vastarannankiiski rv 40+4
 
Pulttis, juu niinpä onkin samat synttärit meidän vauvoilla. Ja olit kaupungin toisella laidalla ja minä toisella :)

Vuodosta sen verran, että kiva kun tuli useampi kommentti tuohon "tuoksuun". Mustakin se tuoksuu oudolle, ei pelkästään verelle, mutta ei sinänsä pahalle, lähinnä erikoiselle. Ällöttää muutenkin koko vuoto. Onneksi en enää sentään tipu lattialle pytyltä noustessa, mutta yök sais alkaa jo loppumaan. Heh, ekana päivänä synnytyksestä tuli pissatkin osaksi siteeseen, kun olin matkalla vessaan enkä oikein yhtäkkiä osannutkaan pidättää sattumisen pelossa :LOL:

Meillä myös luodaan nahkaa. Kädet on vauvalla ihan repaleita täynnä.

Mut on tää imetysrumba rankkaa.. Onneksi voi käydä täällä lukemassa aina muiden kuulumisia, niin jaksaa itse paremmin. Kiitos kaunis kaikille :flower:
 
Moikka!

Lämpöiset onnittelut kaikille vauvansa viereen saaneille. siitä se alkaa :heart:

Te joilla vauva vielä massussa niin nauttikaa oikeasti. minä jo nyt katselen raskaana olevia naisia ihaillen. On se maha vaan niin kaunis asia, maailman kaunein oikeasti!


.. taitaa porukka olla nauttimassa keväisistä päivistä. Täällä Turussa on ainaki ihan mieletön ilma. Oltiin silakkamarkkinoilla ja käytiin vähän terassillakin istumassa, ekakertaa siis vaavin kanssa ulkoilemassa. Iskä sai ylpeänä työnnellä vaunuja ;)

Oltiin eilen neuvolassa ja paino oli hienosti lähtenyt nousuun. tasan 4kg, eli vain 10g syntymäpainosta jäljessä. Hän nukkuu edelleen hienosti 6-7h yöllä putkeen ja kovin tankkaa illasta. Me ollaan siis myös käytetty kapaloa yöllä ja vauva rauhoittuu hienosti siinä. Kädet muuten kun vatkaa ku joujou tyypillä =)

Ens ke mennäänkin sitten lasten neuvolaan ja saadaan tarkempia ohjeita sitten jatkoon.
Napatynkä lähti myös irti eilen, eli tosi aikasin ku viikossa jo.

Mä taidan lähteä ottaan pienet unet vauvan viereen.
Kerroin muuten neuvolassa et vauva nukkuu meidän välissä niin kehoitettiin laittamaan omaan sänkyyn heti. Kuulemma tulee kovin ongelmia sitten kun haluaakin siirtää omaan sänkyyn ja toisex me myös nukutaan paremmin ku vauva omassa sängyssä. Näin me sitten toimittiin ja nyt 2yötä mennyt hienosti erillään. Oon saanut mieheni kainalon takas itselleni.

Meillä on muutes Ristiäiset 24.5 lauantaina. Kastetaan kotona.
Mitäs teidän tapojen/tottumusten mukaan täytyy tuolla kastevedelle tehdä? Siitäkin kun on monta uskomusta, niin kuinkas teillä? Minä saan oman kastemaljani äidiltäni perintönä ja meidän kuuluisi (äidin mukaan) haihduttaa vesi maljassa niin se tuo onnea ja terveyttä kotiin.

Eipä sen ihmeellisempiä, toivottavasti nämä ihanat säät jatkuu !!

Minä ja Tirriäinen 8vrk
 
Täällähän on ollut hiljaisempaa tänään. :eek: Loput on varmaan lähtenyt nyytinhakuun ;)
pulttis Meillä on ilmeisesti myös mahavaivoja. Parina iltana ja aamuna on väännellyt ja tänään ei ole edes kakkaa tullut :eek: Onkohan se ihan normaalia? Maitoa pitäisi tulla ihan riittävästi kun kuitenkin rauhoittuu syötön jälkeen. Illalla piti nukuttaa vieressä kun niin väänteli. Itselläkin on maha sekaisin. Pitää varmaan karsia ruokavaliota.
ulkoilusta Minkä ikäisenä olette vieneet ulos? Meillä tulee huomenna 2 viikkoa täyteen eikä olla vielä happea haukattu. Mökkihöperöksi tässä tulee.
Tässä vähän synnytyskertomusta =)
Mullahan alkoi epäsäännölliset supistukset torstai-iltana. Niitä jatkui perjantain ja lauantain kunnes sunnuntaiaamuna olin jo väsynyt niihin. En saanut nukuttua. Laskettuaika oli mennyt päivällä yli enkä uskonut vielä synnytyksen käynnistyvän. Pelkäsin vaan kuinka kauan tätä joutuu kärsimään.
Sunnuntaina soitin äippäpolille ja valittelin öistä kutinaa. Käskivät käymään. Menimme kolmen maissa ja kohdunsuun tilanne oli 3cm ja kanava hävinnyt. Otettiin verikokeet ja sanoivat, että voin jäädä osastolle odottamaan supistusten tihenemistä tai lähtä kotiin. Menimme kotiin ja aloin vuotamaan verta. Kopelointi sai kai paikat aukeamaan entisestään.
Illan kärvistelin ja äidin käskystä lähdettiin yöllä klo 00 kohti sairaalaa. Olin ihan varma, että minut passitetaan kotiin. Sanoin miehelle, että jätä kassi autoon koska kotiin tässä mennään vielä.
Vastaanottohuoneessa 4 cm auki. Verikokeiden tulokset oli tullut ja maksa-arvot koholla.
Synnytyssaliin klo 00.30.
Kipupiikki kankkuun klo 02, koska halusin nukkua enkä kestänyt kipuja.
Jossain vaiheessa puhkaistiin kalvot ja lapsivesi oli vihreää.
Klo 04 7 cm auki ja spinaalipuudutus.
Klo 06 alkoi ponnistus. Jouduttiin sitten vielä laittamaan oksitosiini-tippa kun supistukset heikkenivät ja leikkaamaankin joutuivat välilihaa.
Klo 06.34 parkaisi meidän poika maailmaan. Isä aivan hämillään ja äiti itkee pojan kanssa.
Synnytyksen jälkeen onnistuin vielä pyötymään suihkuun. Onneksi ehdin miehen huutaa paikalle ennen kuin pökerryin. Hän oli saanut minut kiinni. Itse en muista mitään. Olin ihan hämilläni. "missä maha, missä olen!" :eek:
Se spinaali oli aivan ehdoton ykkönen!! Suosittelen kyllä. Tikkaus oli mitä kamalinta. Pissakaan ei tullut ja virtsarakko oli ihan räjähtämispisteessä vaikka itse en sitä tuntenut. Joutuivat katetroimaan. Kaikkea sitä kestääkin kun lahjana on tuollainen ihana tuhisija.

Tulipa sekava kertomus. :ashamed:
 

Yhteistyössä