***Huhti-Hiput 2008 Lokakuussa***

Ja vielä pakko kommentoida ku Haikara sanoi kuullensa et doppleri häiritsee vauvaa.. Siinä taitaa olla jotain perää ihan oikeesti. Nimittäin eiks doppleri ole tavallaan ultra? Ja ultraushan kiihdyttää usein sikiön pulssia ja muistan esikkoa odottaessa lukeneeni asiasta jopa ihan tutkittua tietoa. Että ei sitä ihan varmaan joka päivä kannata kuunnella jos ei ole pakko. (Ainakaan jos tämä mun päätelmä pitää paikkansa, siis että doppleri ja ultra on samalaisia.....)
 
Vois vaan luulla että jos on tuo dopplerin käyttö esim. päivittäin vaarallista löytyisi siitä tietoa käyttöohjeista jne... Ja löytyisi myös jostain tietoa siitä kuinka usein on turvallista käyttää.. Mutta mistäs tuota tietää. :/

Anu paljon jaksamisia hautajaisiin... :flower:

 
Neuvola kuulumisia: vaavin sydänäänet kuului hienosti, vaikka kaveri piti aamujumppaa juuri ja potki mikkiin aika innokkaasti. hb oli laskenut edellisestä, joten rautakuurille jouduin. kaikki muuten hyvin. kovasti neuvolan täti meinasi ettei tehyn mahdolliset "lakkotoimet" vaikuta näihin neuvola aikoihin eikä ultriin (olen siis e-pohjanmaalla)

ekaa päivää ollut töissä tänään :D , pahoinvointi siis jatkunut. vieläkin ällöttää ja väsytti kyllä, mutta kiva oli olla töissä. toivottavasti enää ei tule takapakkia ja tuo rautalääke ei tekis huonoa oloa, sen pitäisi olla kyl ihan ok lääke, kun se otetaan ruuan kanssa, ei tyhjään mahaan. ja oli kyllä kallis :eek: 29e.

Athena ja vaavi rv 17
 
Heippa pikaseen,

meillä vähän tässä iltakiirettä, joten viestien lukemisen lomassa vain sellaista, että tosiaan tuon Obsidanin pitäisi olla vatsalle ystävällisin rautalääke. Siksi on tuplasti kalliimpaakin kuin esim. Retafer. Tosin musta tuntuu, että on silti sekoittanut vatsaa ja esikoisen kanssa tuntui tuloksettomalta, mutta sivuseikka, syödään nyt silti, kun muistetaan, kun kerran terkkarikin niin sanoi. :| Tosin en muista, milloin viimeksi olen muistanut. :D Obsidan taisi vaan olla valmiste, jonka kanssa piti aika tarkkaan katsoa, mitä muuta siinä lähitunteina syö.

Järkky nälkä, onneksi tuolla ruoka tulossa :p Vetää aina olon ällöksi, kun jää paussi syömiseen.

Palaillaan :wave:

T. Kalenteri ja Paapau 16 + 3
 
HEIPÄHEI! :wave:

Kuinka paljon teille on tullut tuota painoa lisää? Itselle tullut neuvolan vaa'an mukaan 5kg, mutta on kyllä sellainen olo että olisi enemmän :/
Tuntuu että koko ajan on nälkä ja tulee syötyä monta kertaa päivässä. Onko muilla samanlaisia tuntemuksia??


Tuima ja masuasukki 14+3
 
Terveisiä äippäpolilta, kävin siellä alavatsakipuilun ja huonon oloni takia tänä iltana. Sainpahan mielenrauhaa, kun näin että vauvalla on kaikki hyvin. Nyt odottelen pissakokeiden ja verikokeiden tuloksia kotosalla.. Toivottavasti ei ole mitään tulehdusjuttuja.

Muiden kirjoituksia en valitettavasti jaksa nyt lukea, jätän huomiselle. Olin viimeyön migreenissä ja tuli valvottua aamuyö.

Heili
 
Mulle iski syysflunssa :/ Tää on ihan kamalaa, kun on niin kamala olo |O valivalivali.... Loppu viikko meneekin sitten s.lomalla!
Sellaista vaan mietin että onko vauva kipee kun mäkin olen? Eli nouseeko vauvalle kuume? Ja voiko se olla joillain tavalla vaarallista?

Joanna ja öttiäinen 16+4
 
Käsittämätön olotila. Tulenkohan mie flunssaan vai voiko migreeni aiheuttaa näin täysvaltaisin hirvittävän olon pari pvää sen jälkeen? Minulla oli toissayönä se migreeni ja vielä nytkin on joka ikinen lihas kipeä ja ennen kaikkea _maha_. Aivan hirvittävän tuntuinen, kuin oisin jyrän alle jäänyt. Ja tulehdusarvot oli kaikki ihan ok, viljelystuloksia ei vielä saatu.. :| Ei yhtään kiva. Tekis vaan mieli painua sänkyyn, vaan ei oikein onnistu kun kuopuskin kaipaa hoivaa (1v2kk).. :/

Nauttikaa muut tosi paljon, jos ei kolota tai kolottaa vaan ihan vähä.. Tälleen kun on kokonaisvaltaisen hirvittävä olo, niin osaa arvostaa taas sitä tilaa.. :flower: =)
 
Heili: Toivottavasti sunkin olo paranee :hug:

Täällä takana aivan kamala yö!! Alkuyön heräilin varmaan puolen tunnin välein siihen kun minä ja koko sänky oltiin ihan kuolassa. Ilmeisesti en unissani osannut/uskaltanut nieleskellä kun kurkku oli niin kipeä. Neljältä luovutin ja nousin ylös. Kurkku oli niin kipeä et itku tuli. Join siinä sitten kuumaa mehua ja surffailin netissä täältä sohvan vällyjen välistä. Joskus kuuden aikaan olin nukahtanut ja heräsin puoli kahdeksan.. väsyttää!!!!

Ihmetyttää vähän se s.hoitaja jonka luona eilen kävin. Se käski ottaa toklase yskänlääkettä. Sit kysyin et voiko sitä raskaana ottaa niin sanoi että kyllä hänen mielestään, No kotona katsoin purkkia ja siinä luki että ei suositella raskaana oleville. Joten jätin ottamatta. Eli panadol ja kurkkukarkit on nyt sit ainoat lääkkeet millä itseni yritän täällä parantaa
:snotty: Enkä mä uskalla tota panadoliakaan kovin usein ottaa...

 
Mulla on maanantaina neuvola niin näkee paljon paino on noussut, mutta paljon, sen tiedän jo etukäteen. Kotona meillä ei ole puntaria, joten siksi ei harmainta aavistusta. Mulla on kanssa koko ajan nälkä, vähintään 3 tunnin välein pitää syödä tai tulee huono olo, mutta silti tuossa välissä ehtii jo nälkä iskeä...

Nälän lisäksi suurin ongelma tällä hetkellä on, että niskat on niin mielettömän jumissa. Eli pää särkee koko ajan, kun säteilee niskasta.

malttamaton&hippu 14+0
 
Painonnoususta elikäs meitsillä paino on nyt noussut semmosen ehkä kolmisen kiloa enimmillään. Johtuen varmaan siitä 10 viikon oksentamisesta ja jatkuvasta syömisestä..

Ja mahankasvua ihmetteli eilen lääkäri siellä polilla. Kyseli mahdollisesta kaksosraskaudesta, ultrasi munuaisaltaat (ettei ole turvoksissa), munuaiset ja ikään kuin olisi vielä odottanut löytävänsä sen kaksosen sieltä masusta..Hän todellakin ääneen hämmästeli masuni kokoa. B)
 
heipä hei kaikille
ja osanotot jotka niitä kaipaa... :hug:

mulla on paino laskenut kilon ainakin nyt raskausaikana, varmaan siksi kun ei tee mieli syödä etenkään aamusin yhtään mitään.
eilen pistettiin hiirenräpsä roskiskaappiin ja ei tarvinnut kauaa odotellaa niin räpsäys kävi... ei muut kun hiiru pois "pinteestä" mutta voi että kun tuli toisen puolesta paha olo kun siinä oli... ei oo kyllä ennen ollut säälipisteitä mein roskisdyykkareille :D kaikkea se raskaus teettää...
masu alkaa kasvaa ja näyttämään ihan jo vauvamasulta ja siitä mies on mielissään :saint: kun ei enää näytä siltä et on vaan läskiä mahassa vaan alkaa pyöristymään silleen söpösti ;)

Veera ja piipero 16+1 (jos oikein muistan
 
toivottavasti Heilillä olo paranee ja Joannan kurkkukipu hellittää. ite just soitin neuvolaan noista paineista ja meen huomenna mittauttamaan paineet neuvolaan ja saan sitten lähetteen äitipolille. varmaan lisätutkimukseen...
 
Tinkatar: voimia! :hug: Varmasti on rankkaa, ite jollakin lailla ymmärrän sen, kun me menetimme pikkusen syntymän jälkee: hänellä oli sikiöaikanen kehityshäiriö niin paha ettei ollut mitään mahdollisuuksia elämiseen...

 
Niin tosta painosta: Mulla on lähtöpainosta tippunu jotain kilo, ruokahalu oli välillä tosi huono, mut nyt taas vois syödä vaikka kuin paljo, että lähtee kai nousuun!Yleensä(muissa raskauksissa) tähän mennessä on tullut jo muutama kilo, mut kai tuo kun lähtöpaino oli korkeampi ni sekin vaikuttaa etti niin nopeaa kiloja tule ja hyvä vaan!

Täällä on pääkivuista kärsitty useamman viikon, nyt tuntuu et rupeaa helpottamaan: hieronta ja jumppaaminen auttanu asiaan!
Vauvan liikkeet oon tuntenu parisen viikkoa, ihanaa!
=) mulla myös maha kasvanu ja näyttää jo ihan vauvamahalta, eikä vaan "läskiltä".

anri & vauveli rv 17+3
 
Heilille ja Joannalle paljon jaksamisia sinne.. Toivottavasti olo on ruvennut jo helpottamaan molemmilla... :hug:

Mulla tosiaan paino pysynyt samana kuin ennenkin, mutta maha on kyllä kasvanut... Ylävatsa varsinkin, koko maha näyttää nyt siltä että olisin lihonnut vaan hulluna... Saispa jo sellaisen kauniin vauvamasu... :/ Kylläpä se tästä aikanaan.. Aikaahan ainakin vielä on sillä kasvaa.. ;)

Huomenna ensimmäinen neuvola lääkärin käynti, jännittää.. Huomenna tulen sitten kirjoittelemaan niitä kuulumisia... :wave:
 
Painonnoususta: Mulla on vaan pudonnut paino. Reilut 4kg on lähtenyt.
Varmasti tilanne alkaa pikkuhiljaa tasaantumaan ja paino ehkä nouseekin, mutta toivottavasti ei paljoa. Mulla kun tätä "vararavintoa" on liikaa :ashamed:
Vauvamasu ei ole selkeästi näkyvissä, tuota rasvakerrosta kun on omasta takaa.. Tosin maha on kasvanut, mutta näyttää enemmän läskiltä..

Liikkeitä en oo vieläkään tuntenu. Kuopuksestakin tosin tunsin "vasta" 17-18 viikoilla.


Faerie ja toukka 16+3
 
Pakko pikaisesti kanssa laittaa jotain, kaamea härdelli töissä päällä...

Painonnoususta;
Itselläni oli edelliseen neuvolaan noussut paino 3 kiloa alkupainosta, tosin neuvolan vaaka näyttää enenpi kuin kotivaaka, jolla lähtöpainon mittasin, mutta kuitenkin.. Ja huomenna on lääkärineuvola, oikein hirvittää mennä sinne, sillä tiedän, että paino on noussut järkyttävästi, mitään muuta kuin syön illat, en mahda itselleni mitään :snotty: No, josko sen jälkeen löytyisi vähän itsehillintää, kun tuo lääkäritäti huomenna huutanee oikein urakalla :LOL:

Liikkeitä en miekään ole vielä tuntenut minkään moisia... Dopplerilla olen nyt kyllä kuunnellut joka toinen päivä, että sintin sydän sykkii :)

Dooris ja sintti 17+0
 
Pikaista parenemista migreenin ja flunssan kourissa painiville! :hug:

Painonnoususta, mun paino on noussut kotipuntarin mukaan 2-3 kg, vaikka tuntuu, että sitä olisi tullut enemmänkin..Huomenna on neuvola, siellä sitten saan nähdä mitä parempi vaaka sanoo... :| Täällä näyttää olevan kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka joutuvat syömään jatkuvasti ja niitä, joille ei ruoka vieläkään oikein maistu! Itse kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään, söisin koko ajan... :ashamed: Erityisesti suolaista, ihan mitä vain suolaista. Sokerinenkin menee kyllä, jos sitä on...kaikki menee!! :ashamed: Saas nähdä mitä neuvolatäti sanoo huomenna.... :whistle:

Te puhutte lääkärikäynneistä, montako kertaa olette jo käyneet lääkärin luona? Mulle neuvolantäti sanoi, että mä en tarvi lääkäriä tässä alussa, koska kävin yksityisellä ihan alussa, jossa raskaus todettiinkin...Mutta, mä olin silloin muistaakseni raskausviikolla 6, olis se nyt kiva, jos lääkäri tutkis mut nyt kun olen vähän pidemmällä...Mun mielestä mulle kuuluu lääkärin vastaanotto, vaikka kävinkin yksityisellä,,,eikö? Epäreilua, jos ei. :(

Voikun odotan jo äitiyslomaa...Niin kovasti haluaisin pois täältä jo. Ilmapiiriä huonontaa mun ihan p*ska pomo, joka ei oo sanonu mulle sanaakaan sen jälkeen kun ilmoitin olevani raskaana. Tosi kiva pomo mulla, jee! :(
 
Täälläkin vaivaa pienoinen flunssa ja kova väsymys, joten olen suosiolla sairaslomaillut eilen ja tänään. Jospa huomenna jaksaisi taas raahautua työpaikalle.

Mun paino oli ennen raskautta kesäloman jälkeisissä huippulukemissa, siihen nähden ollaan vieläkin tilanteessa -1kg. Nyt on kyllä ruoka alkanut maistua ja liikunta ei toisaalta huvita yhtään, eli eiköhän se siitä ala nousta...

Marika75 - kyllä minun käsittääkseni sinun kuuluu saada samat 3 lääkärikäyntiä kuin muidenkin, jos vain haluat. Minun eka neuvolalääkärini siirrettiin vähän normaalia myöhemmäksi (ensi maanantaina eli rv 15+1), koska kävin myös yksityisellä ultrassa rv 6+6.

Odotan myös äitiyslomaa kuin kuuta nousevaa, mutta vielä pitäisi jaksaa oikein kunnon työrutistus marras-joulukuulla :/
 
Marika75: Minunkin neuvola lääkäri peruttiin sen takia että kävin yksityisellä alkuraskauden ultrassa viikolla 8. Tosin se lääkäri teki kyllä samat tutkimukset kuin mitä neuvolalääkärikin olisi tehnyt, ainakin mun käsittääkseni.

Täällä ei kyllä olo ainakaan parane. Kurkkukipu on vähän helpottanut, mutta tilalle tuli tukkoinen nenä ja pääkipu. Mies kävi äsken apteekissa ja kysyi saanko käyttää nenäsumuketta. Olivat sanoneet etteivät suosittele mitään avaavia lääkkeitä. Joten nyt sit vaan yritetään niistää. Olo on sama kuin jos olis 38 kuumette, mullakun vaan ei koskaan nouse kuume!!!!!!!
 
Moikka!

No huh mitä käytöstä Marikan pomolta! Oli juuri puhetta äidin kanssa näistä erilaisista suhtautumisista työntekijän tuleviin äitiyslomiin, sillä hän itse harkitsee osa-aikaeläkkeelle jäämistä vajaan vuoden kuluttua ja pomo periaatteessa suhtautuu asiaan ihan ok mutta ei kuitenkaan millään tavalla ole auttanut käytännön juttujen selvittelyssä ja sanoi ensimmäisenä: "Selvitä nyt ensin, onko se työntekijän ehdoton oikeus." Että ei varsinaisesti kuitenkaan niin myönteinen suhtautuminen. No, eihän se ole ehdoton oikeus, mutta äitiysloma on, ja siihen nyt ainakin luulisi pomojenkin osaavan suhtautua oikein. :|

Mähän en ole puntarilla käynyt "miesmuistiin", mutta eiköhän sitä painoa ole edelleen reilusti tullut, kun ruoka maistuu. :p Viime neuvolassahan kolme viikkoa sitten eli 13 + 4 oli jo viitisen kiloa yli lähtöpainon. Mä nyt vain luotan siihen, että elimistö tietää, mitä tarvitsee: viime raskaudessakin tuli kauheasti painoa mutta ilmeisesti lisääkin olisi voinut tulla, kun imetys tai jokin tiputti sitä niin reilusti jälkeenpäin. No toki tulee kiireessä syötyä sellaista, minkä voisi hyvin korvata kunnon ruoalla, tai sitten vaan kerta kaikkiaan tekee mieli hampurilaisia.

Aina välillä tuntuu liikehdintää masussa, ihanaa :heart:

Illalle jatkoja, t. Kalenteri ja Paapau 16 + 5 (sekoilin eilen laskuissa, minä joka yleensä niin kärsimättömänä tiedän viikot sekunnin tarkkuudella!) =)
 

Yhteistyössä