Huhhuh, millainen anoppi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kamalaa. :( Kyllä minäkin ymmärrän, että isovanhemmat haluavat helliä lastenlasta, ja helposti sortuvat ostamaan leluja ja nameja, mutta tuo on IHAN liian pitkälle mennyttä.. En pahastu siitä, vaikka lapsi saisikin mummolassa vähän herkkuja, mutta otan kyllä etukäteen selville mitä.
Mulla ei koskaan tee karkkia mieli, ostan ehkä pari kertaa vuodessa pussin josta jää yli puolet syömättä. Ennen rohmusin karkkia hulluna, sitten kun pääsin siitä irti niin ei sitä ole tullut ikäväkään. Mies ostaa kyllä jotain salmiakkejaan välillä mutta on niin väkeviä ettei maistu penskoillekaan. Minä taas sorrun joskus suklaaseen.
Lapset saavat välillä, mutta HARVOIN, jonkun pastillirasian tai kinder-munan. Jouluna on suklaajoulukalenteri.
Eivätkä ne lapset mitään karkkia kaipaa. Osaavat herkutella terveellisestikin ja hyvä niin.

Jos meillä anoppi tekisi noin, kertoisin kunnolla perustellen, miksen halua että lapselleni tehdään noin, ja miksi se ei lasta "pilaa" jos hän ei jotain herkkuja tms saa. Ja jos ei menisi perille, niin en sitten veisi enää lastani sinne. Sanoisin, että kohtuudella saa antaa herkutellakin, mutta niin kauan kuin sattuu olemaan MUN lapsi, niin enköhän minä päätä mitä se loppujen lopuksi syö.

Ohops. Joku kommentoi tuolla, että törkeää käytöstä lapsen äitiä kohtaan. Sitäkin, mutta eniten tuosta sikailusta kärsii lapsi. Herkkujen ylensyönnistä tulee aikuisellekin kummallinen ja huono olo, joten voi vain kuvitella, millaisin sivuvaikutuksin pieni alle 15-kiloinen kroppa käy sokeri-liivate-lisäainemoskaa läpi. Isovanhempien halun hemmotella ymmärtää hyvin, mutta on säälittävää, jos aikuiset ihmiset eivät keksi parempaa keinoa osoittaa kiintymyksensä kuin syöttämällä lasta kuin joulupossua.

• Tykkää
Reactions: LuvLucy
"Isovanhempien halun hemmotella ymmärtää hyvin, mutta on säälittävää, jos aikuiset ihmiset eivät keksi parempaa keinoa osoittaa kiintymyksensä kuin syöttämällä lasta kuin joulupossua." Totta. Sallin sen, että mummolassa saa syödä vähän vapaammin, mutta ei tuollaista, että 8 jäätelöä viikonlopun aikana jne... O_O
Ja onhan se helppo tökätä muksulle joku tikkari poskeen, ja pitää se siten paikallaan, mutta olisi hienompaa jos isovanhemmat - sen mukaan miten kunto riittää - leikkisivät lapsen kanssa, kertoisivat tarinoita jne.

Nostelen tätä, kun en ehtinyt tähän aikaisemmin vastaamaan. Mua harmittaa tosi paljon tämän bloginpitäjän puolesta, kun tämän toiveita ei kuunnella lainkaan. Toi 8 jäätelöä olisi tosiaan iso määrä aikuisellekin, saati sitten pienelle lapselle. Ja lapsen terveydestä ei tosiaankaan välitetä, jos ei edes hampaita harjata kaiken tuon makeansyönnin jälkeen :(

Hei! On muuten aivan kuin minun kirjoittamani. Kirjoitinkin joku aika sitten tänne miten minun anoppini syötti meidän lapselle alle vuorokaudessa mm: hampurilaisaterian (toinen oli ostettu jo illaksi, mutta sai kyytiä kun tulin paikalle), runsaasti karkkeja, limsoja, koko päivä juotu vain mehuja, syöty jäätelöitä useita, erittäin makeaa kakkua jne.
Ja ei mitään rajaa kun kielsin niin työnsi mukaan kaikkea ja lapsen mielestä olin paskaäiti kun en antanut mummon herkkuja hänelle.
Olisi halunnut jo vastasyntyneen suuhun työntää kermavaahtoa yms. herkkuja.
Ymmärrän tosiaan tuota bloginpitäjää! Ja tiedän millaista on puhua kuuroille korville! Minä en voi jättää enää lapsiani hetkeksikään anopille yksin ja kun ollaa kylässä on se koko aika kieltoja täynnä ja ihan syystä.
Muutenkin anoppi sai oman lapsensa pienenä kahdeksi viikoksi teho-osastolle hoidettuaan sitä "vähän" väärin.

Meillä aikoinaan "tapeltiin" tästä samasta asiasta anoppilassa. Oltiin aika tarkkoja lasten makean (lisäaineet, sokeri) syönnistä. Ei itekään syödä makeaa ylettömiä määriä, lähinnä herkutellaain viikonloppuna päiväkahvilla jollain leivonnaisella, mehuja ja limpparia meillä ei juoda juuri ollenkaan, koska ei niihin mitään tarvetta tunneta, jätskiä syödään kesällä jne. Ei kuitenkaan nipoteta esim kylässä ja juhlissa kun makeaa on tarjolla, sitä saa syödä kohtuullisesti. 2-vuotias esikoinen oli paljon anoppilassa hoidossa kun pikkusisarus syntyi. Anoppi kehui silmät loistaen miten saa lapsen syömään ruokaa kun tarjoaa joka lusikallisen päälle hörpyn mehua. Eikä etes mitään kotimehua vaan jotain kaupun äklömakeaa tiivistemehua. Samoin oli ihan haltioissaan kun lapsi oli syöny välipalaksi 2 purkillista jogurttia, oli oikein itse pyytäny lisää jne. Noh, kotonahan se sitten kostautui kun lapsi esim vaati mehua ruuan kanssa ja heitti raivarit kun ei saanu, tai kun se mummulassa päivän aikana hankittu sokerihumala alko kotona laskee... Kerran otin lapselle mukaan päärynän, koska tiesin että anoppilassa ei ole mitään hedelmiä, että saisin etes osan tyrkytettävästä sokerimäärästä korvattua sillä päärynällä. Noh, kauheeta mussutustahan siitä seurasi. Monta kertaa kerrottiin miehen kans hänelle kuinka sekasin lapsi on kotiin tullessa kun veren sokeri alkaa laskee, ja kuinka helvettiä meillä kotona ruokailut on kun lapsi huutaa sen mehun perään. Ja yritettiin kertoo ettei se tarvii mitään ylimäärästä sokeria, vaan saa sen mitä tarvii hedelmistä, marjoista, vihanneksista, mut eipä se menny anopille jakeluun. Viimenen pisara oli, kun meiän lapsi oli samaan aikaan serkkunsa kanssa mummulassa hoidossa, ja sit tämä vanhempi serkku kertoi, et meiän lapsi ei ollu halunnu syödä suklaavanukasta oli sanonu vaan "pahaa, pahaa", mut mummu oli pakottanu syömään, ja oli se sit lopulta syöny kun ne oli kaikki yhdessä houkutellu (?¤&%#%??!!!???). Tuon jälkeen en sit enää tunteitani säästelly! Noh sillä nyt oli se vaikutus, että anoppi alko leikkiä marttyyriä ja joka kerta kun vietiin lapsi sinne alko sama virsi: " no mitä sille nyt sit voi antaa, en minä osaa tehdä sille mitään ruokaa, mulla nyt on sellasta ruokaa varattuna, voiko sitä nyt antaa" jnejne. Että näin.

Yhteistyössä