Hormonikietukka imetysaikana

  • Viestiketjun aloittaja voi tuska
  • Ensimmäinen viesti
mimi
Noh tuskin niitä lankoja pitkin bakteeri kulkee, mutta onhan tietty totta, että kun siellä herkässä alapäässä on tarpeeksi ulkopuolista tavaraa niin voi esim. kohdunkaula ärsyyntyä.
Jännä homma tuo burana-asia. Mulla oli ihan mieletön hammassärky kun vauva oli 2kk vanha. En siis nukkunut moneen yöhön säryn takia ja hammaslääkäri ei löytänyt oikeaa särkevää hammasta, kun oli juuri särky. Silloin jouduin kärvistelemään panadolilla , kun kaksi eri lääkäriä kehotti minua olemaan ottamatta buranaa, vaikka olisin tosi kipeästi sitä tarvinnut. Voi tätä tulkinnan maailmaa!
 
Macy_D
Tää on ikivanha keskustelu, mutta kommentoimpahan tähän tuoreinta tietoa jos joku muukin eksyy tätä lukemaan.
Minulle on juuri laitettu Mirena hormonikierukka. Synnytyksestä 3kk aikaa ja imetän.
Terveyskeskuksessa laitettiin eikä siellä missään vaiheessa mainittu ettei sopisi imettäjälle. Synnytyksen jälkeen laitettaessa ei tarvitse odottaa kuukautisten alkamista/laittaa kuukautisten aikana. Tuo kuukautisten aikaan laittaminen johtuu käsittääkseni siitä, että kun kierukka laitetaan kierron alkuvaiheessa, niin ovulaation aikaan ehkäisyteho on jo varmasti saavutettu sekä olen kuullut, että vuotohäiriöt on yleisempiä jos laitetaan "väärään aikaan". Lisäksi kohdunsuu on kai löysempi kuukautisten aikaan, niin helpompi ja kivuttomampi laittaa. Useimmilla synnyttäneillä ja imettäjillä kuukautiset eivät ole vielä edes alkaneet kun ehkäisyä aletaan miettimään ja synnytyksen jälkeen ensimmäisinä kuukausina kohdunsuu ei vielä ole tiukentunut, niin siksi tuolla ohjeistuksella ei ole niin väliä. Näin minä olen tämän ymmärtänyt.

Tuohon tamponiasiaan, ne langat on kai joskus jätetty pidemmiksi ja siksi varoiteltu tamponin käytöstä. Nyt lääkäri sanoi, että voin ihan normaalisti aloittaa vauvauinnin (alkoi pari päivää kierukan laittamisen jälkeen) eli ei tulehdusvaaraa jos heti menee uimaan ja ihan normaalisti voin käyttää tamponeja.
 

Yhteistyössä