Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
phal
Mulla ollu kierukka nyt 5 pv ja ei minkäänlaisia kipuja. laittaminen ei myöskään sattunut yhtään. Mun tiputteluvuoto on sellasta hajutonta valkovuotoa, ei vaikuta tulehdukselta. Onko muilla kokemusta sellaisesta?
veristä vuotoa ei ole.
 
???
Olen myös miettinyt hormonikierukan laittamista, mutta mietin vain... hemoglobiini on noin 150, joten jos kuukautiset jää pois, niin nouseekohan se sitten vielä korkeammalle? Onko kokemuksia?
 
Hui kauhistus!!
Onko kukaan koskaan palstanlukijoista raskautunut hormonikierukan ollessa ehkäisynä?? On viimeisen päälle raskautunut olo (kaksi lasta ennestään), testaaminen tietenkin on helppoa, mutta pelottaa kauhiasti, että jos tämä oireilu on raskaudesta, niin onko alkiolla toivoakaan selviytyä kierukan poistosta/ jo saamistaan hormoneista?? Juu ja tiedän että testi on syytä tehdä pian, tajusin oireiden silmiinpistävyyden vastikään:(( Ps. hormonikierukan ehkäisytehon pitäisi vastata suurinpiirtein sterilisaatiota ja kaksi steriloitua ystävääni on vastikään saanut vauvat siitäkin huolimatta:) Joten mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma!
 
hormonihiiri
Alkuperäinen kirjoittaja Hui kauhistus!!:
Onko kukaan koskaan palstanlukijoista raskautunut hormonikierukan ollessa ehkäisynä?? On viimeisen päälle raskautunut olo (kaksi lasta ennestään), testaaminen tietenkin on helppoa, mutta pelottaa kauhiasti, että jos tämä oireilu on raskaudesta, niin onko alkiolla toivoakaan selviytyä kierukan poistosta/ jo saamistaan hormoneista?? Juu ja tiedän että testi on syytä tehdä pian, tajusin oireiden silmiinpistävyyden vastikään:(( Ps. hormonikierukan ehkäisytehon pitäisi vastata suurinpiirtein sterilisaatiota ja kaksi steriloitua ystävääni on vastikään saanut vauvat siitäkin huolimatta:) Joten mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma!
Hormonikierukka on muuten varmempi ehkäisykeino kuin sterilisaatio. Näin sanoi gyne minulle, kun kyselin sterilisaatiosta. Itselläni on hormonikierukka ja olen tyytyväinen. Ymmärrän kyllä, että hormonikierukkakin voi pettää, mutta se on silloin jos se on lähtenyt pois paikoiltaan. Joten teepäs testi ensiksi, ja tule sitten kertomaan miten kävi...
 
Epävarma
Hormonikierukka laitettiin runsaiden kuukautisvuotojen yms. häiriöiden hoitoon. Asennus tapahtui kierron puolessa välissä (14. päivä). Miten pian ehkäisyteho on täydellinen? Onko painon nousu kuinka tavallista vai onko vain harvojen ongelma?
 
elli-mari
Alkuperäinen kirjoittaja tyytyväinen 5 vuoden jälkeen:
kuparikierukan saa ilmaiseksi, mutta joillekin se lisää vuotoja ja muita vaivoja.
Itse maksoin ennemmin hormoonikierukan, ei kuukautisia, ei vaivoja ja ihan voi
unohtaa koko ehkäisyn. Olisimpa tiennyt tästä aikaisemmin.
Minä sain h.kierukan ilmaiseksi. Meillä sai ekan kierukan valita kumman ottaa, molemmat ilmaisia. Synnytyksestäkin oli kulunut jo 3 v ja ilokseni kuulin saavani sen ilmaiseksi.
 
Tiila
Moi!
Mielenkiintoista lukea kommenttejanne. Olen 24-vuotias ja synnyttämätön, eli hormonikierukan voisi ilmeisesti laittaa? Onko teillä tietoa aiheuttaako kierukan sisältämä hormoni samankaltaisia oireita kuin pillerit? Eli siis painon ja verenpaineen nousua? Noiden syiden vuoksi en pysty itse tavallisia pillereitä käyttämään ja alkaa kortsun kanssa räpellys tympäistä ;)
Kiitokset jo etukäteen vastauksista siskot!
 
susseli*
Alkuperäinen kirjoittaja Tiila:
Moi!
Mielenkiintoista lukea kommenttejanne. Olen 24-vuotias ja synnyttämätön, eli hormonikierukan voisi ilmeisesti laittaa? Onko teillä tietoa aiheuttaako kierukan sisältämä hormoni samankaltaisia oireita kuin pillerit? Eli siis painon ja verenpaineen nousua? Noiden syiden vuoksi en pysty itse tavallisia pillereitä käyttämään ja alkaa kortsun kanssa räpellys tympäistä ;)
Kiitokset jo etukäteen vastauksista siskot!
nuo oireet ovat aika yksilöllisiä, mutta yleisesti sanotaan että mirenan hormooni niin paikallista, ettei oireita tule läheskään niin helposti kuin pillereistä. minä en saa käyttää hormonipitoista ehkäisyä, mutta h.kierukan sain ottaa, joten asia paikallisesta hormonista ei ole vain huhu vaan totta.
Mirenassa ilmeisesti yleisimpiä ovat esim. iho-ongelmat joillain.

Kierukkaa ei yleensä suositella synnyttämättömille, mutta luulisin että syy johtuu enimmäkseen asettamisesta eli se voi olla kivuliaampi kun paikat ei venyneet.
 
Puurlin
Itselläni ollut hormonikierukka kohta kolme vuotta ja harkitsen sen poistoa. Alkutiputtelujen jälkeen tilanne on tasaantunut ja kuukautisten niukkuus ja kivuttomuus on ollut pelkästään myönteistä. Sitä vastoin epäilen noiden niukkojenkin hormonien vaikuttavan mielialaani masentavasti ja haluan kokeilla elämää ilman kierukkaa. Onkohan niin, ettei pystytä selvittämään sitä mekanismia, mikä toisilla johtaa tuohon mielialojen vaihteluun? Onko tosiaan niin, että jokaisen on itse kokeiltava, sopiiko hormonikierukka vai ei? Mistä kaikista tekijöistä riippuu, miten hormonit vaikuttavat mielialoihin, näistä olisi hyödyllistä saada tietää ennen valinnan tekemistä.
 
X-XX
minusta tuntuu, että hormonikierukka ei ehkä kuitenkaan vaikuta masentavasti. Voisiko elämässäsi olla jotain muuta, joka sitä aiheuttaa?

Olen itse sairastanut masennusta, joka alkoi ennen hormonikierukan laittoa. Kierukan aikana masennus parani (lääkkeillä ja elämänmuutoksella), en usko että hormoneilla oli mitään tekemistä asian kanssa. Voithan neuvotella gynen kanssa asiasta ennenkuin poistat kallista kierukkaa.

Joku kysyi raskausoireista ja hormonikierukasta. Minulla kävi niin, että kun laitatin ensimmäisen hormonikierukan, rintani kipeytyivät ja suurenivat muutaman viikon siitä. Toisesta rinnasta tuli myös maidontapaista eritettä. Kävin raskaustestissä (olin ihan varma, että neljäs mukula on nyt sitten tuloilaan). Hoitaja sanoi, että hormonikierukka joskus alussa aiheuttaa raskautta muistuttavia oireita.

Niinpä olikin, en ollut raskaana.
 
elannaa
Nyt on sitten kaksi viikko kulunut kiurukan laittamisesta. Kahden buranan voimalla sen kyllä synnyttämätönkin sieti, mutta 10 sekunnin ajan oli kyllä lähellä, etten huutanut. Hirveää tuskaa, mutta onneksi ei kauaa kestänyt. Nyt on sitten ollut aika runsastakin tummaa vuotoa koko tämän ajan, odottelen jännityksellä, kestääkö sen puoli vuotta. Vähän kyllä aina vuotojen kanssa pelottaa, että mitä jos se onkin tulehdus. Minkänäköistä vuotoa muilla on ollut? Mulla on hyvin tummanruskeaa, kuivuneen veren näköistä (samanlaista kuin oli pillereitten kanssa kuukautisten eka päivä aina). Ja vatsa, alavatsaa kouristaa aika lujastikin välillä, ihan kuin kuukautiskivut. Tietääkö joku, kauanko tuollaiset saisi jatkua?
Narut jätettiin pitkiksi, mutta mies ei kuulemma niitä seksin aikana tunne. Itsestä on mukava, että voi niistä varmistaa sen kierukan pysyvän paikoillaan.
Ensimmäinen valtavan kokoinen finnin on jo poskeen ilmestynyt ja hiukset tuntuvat jo nyt rasvoittuvan paljon nopeammin kuin pillerien kanssa. Voipi olla kyllä, että kuvittelen, kun tulee niin tarkkaan seurailtua nyt kaikki tuntemuksia :D.
 
asiaa harkitseva
Hei elannaa

Aikomukseni on hankkia hormonikierukka. Olisi kiva jos jatkossakin "raportoisit" tänne kuulumiasi. Samoin kaikki muutkin, joilla on kokemuksia tästä vempeleestä.
 
mirenisti
Minulla kramppaili ja tiputteli ehkä kuukauden-puolentoista verran vempeleen laitosta, olen myös synnyttämätön. Burana tai vastaava auttoi hyvin kramppeihin, ei niitä sentäs kaiken aikaa ollut. Joskus kyllä aluksi tuli voimakkaampikin puristus. Alkuun iho oli rasvoittuvampi, mutta homma tasaantui puolessa vuodessa kun vähän päivitin ihonhoitotuotteita uudelle ihotyypille sopivaksi ;) Vuoto oli juurikin tuollaista tummaa ruskeaa. Jos olisi tulehdus, niin kyllä sinulle tulisi kuumettakin ja sellaista "kuumaa", jomottavaa särkyä vatsaan.

Nyt kierukka on ollut pari vuotta paikoillaan. Vaikka langat alunperin jätettiin pitkiksi, ne ovat jotenkin "imeytyneet" kokonaan kohdun sisälle, tämä tapahtui ehkä jo ekan kuukauden aikana. Aina parempi, ei minulla eikä varsinkaan miehelläni ole mitään tarvetta niitä tuntea. Kaiken kaikkiaan, alun sopeutumisjakson jälkeen vaivatonta elämää ja käyttänen tätä metodia niin kauan kuin mieheni ei saa sterilisaatiota (emme tahdo lapsia).
 
Giggle
Mulle laitettiin tänään. Olen synnyttämätön, ja valehtelisin jos sanoisin että ei sattunut - sattui aivan sairaasti. Pari buranaa olen tänään syönyt ja nyt ei kipuja. Saa nähdä miten jatkossa käy, mutta jos tässä oli kaikki tuska mitä viiden vuoden ehkäisystä joutuu kärsimään niin todellakin hintansa väärti!
 
pian myös minulle
Giggle: Sanoit, että laittaminen sattui. Olitko ottanut särkylääkettä jo etukäteen? Minulla on kohta edessä sama. En ole myöskään synnyttänyt ja homma pelottaa jonkin verran...
Kertoisitko miten sulla menee, onko vuotoja tai kipuja.
 
giggle
Sattui. Olen itse "alan ihmisiä" eli lääkitsin itseni tosi hyvin etukäteen (naprokseenia ja panacodia...) ja sattui silti. Ei sitä pelätä kannata, nopeasti homma on ohi mutta en tosiaan edes yritä väittää ettei sattunut, eka kerta kun itkin gynekologin pöydällä. Mutta sen pikkuhetken tuskan kyllä kestää. Mulla oli laittajana naistentautien erikoislääkäri joka puudutti lopulta kohdunkaulan ja sitten homma meni hyvin.

Maha kramppailee edelleen, buranalla olo täysin kivuton mutta jos kipulääkkeen vaikutuksen päästää loppumaan niin sitten sattuu, kuin pahat kuukautiskivut. Lievää vuotoa edelleen, mutta lienee ihan normaalia menkkavuotoa kun kuukautiset on vielä ajallisestikin kesken.

Saa nähdä kuinka särkylääkeriippuvaiseksi tästä kehityn, synnyttämättömällä kohtu voi kramppailla pitkäänkin kun kohtu on pieni ja "ärsyyntyy" vierasesineestä.

Edelleen, jos tämä mahakipuilu loppuu nyt vaikka parissa viikossakin niin SUOSITTELEN.
 
pian myös minulle
Giggle: Saako tuon puudutuksen missä gynellä tahansa? Mun gyne ei puhunut mitään siitä mahdollisuudesta. Hän vaan tutki kohdunsuuta/-kaulaa(?) etukäteen ja mittaili kohtua ja totesi, että toimenpiteen pitäisi onnistua ihan hyvin. Tuo mittaminenkin tuntui epämukavalta.
Uskon kyllä, että kestän muutaman hetken kipua, jos sitten saa vaikka viideksi vuodeksi unohtaa asian. Ikävä kyllä olen aika lääkärikammoinen...
 
Giggle
Periaatteessa kuka tahansa gynekologi osaa kyllä kohdunkaulapuudutuksen laittaa, ei sitä aina kuitenkaan tarvitse. TK-lääkäri (=yleislääkäri) ei yleensä käytä puudutusta koska ei siihen ole saanut koulutusta. Oma kierukkani laitettiin YTHS:n gynekologilla.

Mittasiko lääkärisi kohdun sisämitan (ns. sondimitan) eli työnsi metallisondin kohdunkaulasta ja mittasi sisämitan? Jos tämä on se mitä tarkoitat "kohdun mittailulla", ei se kierukan laitto tuon enempää satu. Synnyttämättömällä nimenomaan se, että tiukasta kohdunkaulasta työnnetään jotain (mittasondia/kierukan asetusputkea) käy kipeää.
 
pian myös minulle
Giggle, kiitos kovasti vastauksistasi! Rauhoittivat vähän mieltäni.

Juu, kyllä mitattiin jollakin vehkeellä ihan sisältä. Jos laitto ei tuon enenpää tunnu niin sitten ei voi sanoa että sattuisi. Huh, nyt ehkä uskallan mennä toimenpiteeseen vähän rauhallisemmin mielin :) Hetken kestän kyllä tuotakin pahempaa.

Nämä ovat varmaan tosi yksilöllisiä juttuja, toisella sattuu toisella ei. Toivon olevani tuossa jälkimmäisessä joukossa ja lopetan etukäteen pelkäämisen!
Varmaan asettavalla lääkärilläkin on merkitystä.
 
elannaa
Joku joskus toivoi, että kirjoittelisin tänne kuulumisia. Eli ruskeat vuodot kestivät 3 vkoa, loppuivat viime keskiviikkona kuin seinään (paitsi että ilmaantui kermanväristä inhaa vuotoa, joka osoittautui sitten bakteerivaginoosiksi, mutta siihen sain sitten antibiootit ja olo nyt hyvä). Kuukautisia odottelen, pillereitten kanssa olisivat alkaneet ma-ti, mutta nyt ei ole ollut minkäänlaisia oireitakaan.
Kovasti olen nyt tykännyt tästä, vaikka hiukset ovatkin ihan kamalan rasvaiset. Mahaa ei ole kipsistellyt nyt enää ollenkaan. Pitkiä lankoja ei mies huomaa edelleenkään, mutta itse tunnen sormella koittaessani. Ihmettelen, miksi kukaan ei ole tätä ehkäisymuotoa aiemmin ehdottanut, mukava kun ei tarvi aina stressata siitä, onko muistanut ottaa sen pillerin.
 
giggle
hyvin menee. mahakivut (lähes) poissa, asetuksesta 1.5 vk. Pari päivää pärjäsin jo ilman buranaa kokonaan, eka seksikokeilu johti siihen että seuraavana päivänä maha oikutteli sen verran että otin yhden buranan. Lievää tiputtelua edelleen, ja välillä lieviä mahakipuja. Olen tyytyväinen ja luotan siihen että nämä loputkin pikku kiusat tästä lähtevät helpottamaan. Jos 5 vuoden ehkäisyn tuska tosiaan tässä oli niin tää on todella taivaallista.
 
Janesan
Otatutin vajaa viikko sitten h-kierukan pois 5 vuoden jälkeen. Laittaminen sattui aikoinaan (synnyttämätön) ja vei puoleksi tunniksi heikkona lepäämään, mutta lohduttavaa oli, että pois ottaminen ei. HK toimi huolettomana ehkäisynä ja vei kuukautiset lähes kokonaan pois. Tiputtelua oli aluksi muutama kuukausi plus vähän kohtukramppailua, yhdet pitkät ja runsaatkin taisi olla ja sitten superniukkoja menkkoja pari vuotta (pikkuhousunsuoja pari päivää riitti), seuraavat pari vuotta ei ollut menkkoja lainkaan. Viimeiset puoli vuotta tulivat taas niukkoina takaisin. Tuntui myös, että laihduin jonkin verran.

En ottanut uutta tilalle tai pitänyt vanhaa, vaikka gyne sanoi tehon riittävän jopa 7 vuotta?! Itse en lopulta tykännyt menkattomasta, tasapaksusta elämästä ja latteasta mielialasta, vaikka olinkin huippuenerginen ja aikaansaava. Lisäksi naamaani tuli valtavia finnejä ensimmäistä kertaa elämässäni ja limakalvot kuivuivat, minkä seurauksena myös seksihalut katosivat vuosien myötä lähes täysin. Poisoton yhteydessä gyne totesi rakkuloita munasarjoissani 6 kpl (joita ei ennen kierukkaa ollut), sanoi etteivät ole vakavia, mutta jostain luin että voivat hankaloittaa lapsen saantia ja liittyvät jotenkin myös munasarjasyövän syntyyn. En halua pelotella, itse vaan hieman pelästyin näitä tietoja.

Vinkkinä tulevan varalta suosittelen kaikille, että seurailkaa muutoksia ja käykää gynellä, jos muutokset alkavat häiritä. Niin kuin sanottu, kaikki taitavat reagoida paikallisiinkin hormoniannoksiin melko yksilöllisesti. Omat sivuoireeni alkoivat vasta muutaman kierukkavuoden kuluttua.
 
Tuula**
Hormonikierukan teho todellakin kestään tuon 7 vuotta. itselläni on ollut 7,5 v ja nyt menossa vaihtoon. Ei kuukautisia koko aikana. Mietin sterilisaatiotakin vaihtoehtona kun lapsiluku on täynnä mutta en missään nimessä halua enää kuukautisia kun olen tottunut tähän ihanaan elämään ilman niitä, että laitan vielä uuden Mirenan.

 
Hormoonihiiri
Onko mitään muuta kivunlievitystä kun toi jonkun mainitsema kohdunkaulapuudutus? Onks jotain geeliä tai jotain paikallista minkä voisivat laittaa.
Pelkään ihan sairaasti mennä laitattamaan kierukan vaikka haluaisinkin.
 

Yhteistyössä