Hormonikierukan plussat ja miinukset

  • Viestiketjun aloittaja Onerva76
  • Ensimmäinen viesti
madame x
- kallis kertasijoitus
- laittaminen sattuu hieman
- tiputteluvuotoa kesti 5 viikkoa
- tuntuu kuin seksihalut olis kadonneet sen laittamisen jälkeen
- ollut pari hiivatulehdusta, lieneekö kierukasta johtuen, ei tietoa.

+ tulee edulliseksi vuosien myötä
+ menkat tulee harvakseltaan, n. 3 kk:n välein
+ menkat todella niukat, pärjään pikkuhousunsuojilla, kesto 2-4 pv
+ helppoa, ei tarvitse muistaa huolehtia ehkäisystä

Kokonaisuudessaan ihan OK. Tosin nyt jos pitäisi valita, niin en ottaisi. Epäilen halujen häviämisen syyksi. Ja koska meinaamme toista lasta, niin eipä ehdi kierukka olla koko hinnan edestä, vaan ainoastaan 1,5 vuotta.
 
meku
Vähän samoin kuin edellinen... mutta itse en pois vaihtaisi millään. En kylläkään muista kauanko mulla oli tiputteluvuotoa laiton jälkeen. Tuskin kovin kauaa kun en muista :)

+ edullinen ehkäisy
+ ei kuukautisia (en ole 7 vuoteen ostanut yhtä ainoaa sidettä tai pikkuhousunsuojaa)

Tuo, ettei ole kuukautisia lainkaan tuo mukanaan kovin monta plussaa lisää, kaikenlaista muutakin kuin että se on huomattava säästö. Voin mennä milloin vaan uimaan, vaeltamaan, mökille kyläilemään, etelään, jne katsomatta kalenteriin.

Pitäisin hormonikierukan vaikken edes tarvitsisi ehkäisyä. On tämä NIIN mukavaa.

 
Kirsi
Kuukautisten puuttuminen on iso plussa! Minulla ei niitä ole ollut kohta 15 vuoteen. Lääkrini mukaan myös vaihdevuosioireet saattavat jäädä kokonaan pois tai tulla hyvin lievinä.

Miinuksia en minä löydä.
 
piitu
Multa löytyy lähinnä vain plussia:
+ sain ilmaiseksi (eka synnytyksen jälkeen)
+ ei menkkoja (lukuunottamatta päivän vaalenpunaista viivaa joka jää pyyhittäessä kerran 6 kk)
+ ei muutoksia mielialaan eikä seksihaluihin (hormoonikierukka niin paikallinen ettei pitäisi vaikuttaakaan, seksihalut ehkä vain lisääntyi)
+ei joillekin tulleita iho-muutoksia (näppyjä) tullut ainakaan minulle mirenan laiton jälkeen
+ehkäisy hoidettu 5v.

Itse suosittelen ja tulen tämän jälkeen varmasti ottamaan uudenkin!!!
 
Erilainen kokemus
Hei!
Minulla kävi niin, että hormonikierukka ei poistanut kuukautisia - joka kuukausi tuli ja ajallaan! Ei mitenkään runsaat, jos ei kovin niukatkaan. Tiputteluvuotoja en muista itselläni olleen laiton jälkeen, mutta ystävälläni tiputteli / vuoti useita viikkoja.
Eli kaikilla ei mene samallalailla
 
Jop
Mä tilasin myös tänään ajan ja ensi tiistaina olis meno. Pitäis myös ilman kustannuksia saada kuulemma. On kiva kuulla myönteisiä kokemuksia. kun on kaikkia "kauhu" kertomuksiakin lukenut. Mutta sehän on varmaan niin yksilöllistä. Toivottavasti kuulun sitten niihin joilla menee hyvin.
 
Daphnia
+ Varma ehkäisy vähintään 5 vuotta ilman muistamista, stressiä ja huolta
+ Ei kuukautisia. Pari kertaa on tullut pieni tahra alushousuihin
+ Ei vaikiuta seksihaluihin kuten pillerit tekivät
+ Halpa, kun kustannukset jakaa viidelle vuodelle ja kun siitä vähentää vielä kuukaustissuojien hinnan niin jää jo varmaan plussan puolelle

- Laittaminen sattuu ja maha oli kipeä kolme päivää (en ole synnyttänyt)
- Tiputteluvuotoa laittamisen jälkeen kolme viikkoa

Miinukset ovat siis mitättömät plussiin verrattuna. Jos mitään ihan ihmeellistä ei terveydentilassani tapahdu niin tulen varmaan käyttämään loppuikäni. Kierukan laittanut gynekologi sanoi, että seitsemän vuoden aikana kun hän on kierukoita laittanut niin ihan pari potilasta on tullut ottamaan pois sivuvaikutusten takia. Siis valtaosa käyttäjistä on tyytyväisiä.
 
Terveydenhoitaja
Käytin hormonikierukkaa lähes kymmenen vuotta. Halut katosivat olemattomiin ja jopa avioliittoni oli sen myötä vaarassa. Myös kuukautiseni olivat koko ajan poissa. Hormonikierukan poiston jälkeen vaihdevuodet alkoivat jo vähän päälle nelikymppisenä vaikka äidilläni ne ovat alkaneet vasta yli viisikymppisenä. Ammattihenkilönä olen asiaan tutustunut ja olen sitä mieltä että joillakin kuten minulla hormonikierukka pistää elimistön hormonitasapainon sekaisin ja aiheuttaa sen minkä on minulla aiheuttanut. Hormonikierukasta on kuitenkin niin vähän aikaa vielä kokemuksia, että se ei välttämättä kaikille sovi. Joillakin ystävilläni on kuitenkin päinvastainen tilanne. Eli täytyy kuunnella omaa elimistöä ja toimia sen mukaisesti. Hormonikierukan poiston jälkeen halut palasivat normaaliksi, mutta sekin kesti ainakin vuoden.
 
Ykälinnukka
+ halvin ehkäisy
+ vaivaton ja säästää siteiden/tamponien kanssa vuosien varrella ja lisäksi monta vuotta menee ongelmitta
+ ei rajoita seksielämää (mieheni ei tykkää seksistä menkkojen aikana)
+ vähentää yleensä kuukautisvuodon määrää, joten veriarvot pysyvät parempana
+ hyvä ehkäisyteho
+ toisen kierukan laitto ei sattunut niin paljon kuin ensimmäisen, koska kykenin olemaan tosi rentona ja tuntia ennen laittoa otetut kaksi Buranaa varmasti lievittivät kipua. Varsinaista kipua oli vain laittopäivän ajan.

- kallis kertasijoitus
- sattuu jonkin verran
- alkukuukausina tiputteluvuoto tavallista
- minulla alkukuukausina oli selkäkipua, päänsärkyä ja lisäksi mielialan vaihteluita, mutta oletan, että koska oireet ovat helpottaneet, niin pääsisin niistä eroon kokonaan. E-pillerit ei mulle sovi sivuoireiden vuoksi.
- luovuttaa kuitenkin hormonia joskin vain paikallisesti, mutta on mahdollista, että hormoni aiheuttaa samoja sivuvaikutuksia kuin E-pilleritkin
 
Hyvä homma
Loistava ehkäisykeino ja toimii näin vaihdevuosien alettuakin hormonilaastarin kanssa.

Laittaminen ei pitäisi sattua ainakaan synnyttäneelle naiselle jos kierukan laittaa gynekologi. Minulle laittoi ensimmäisen hormonikierukan terveyskeskuslääkäri ja se sattui, hän myönsikin, että ei ole montaa laittanut. Gynekologini osaa laittaa kivuttomasti. Ensimmäisen vuoden aikana tuli silloin tällöin hormonifinni naamaan, kuukautiset jäi pois, mikä on aivan ihana juttu kivuliaista kuukautisista kärsineelle.

Seksihaluihin ei minulla vaikuttanut mitään.
 
Synnyttänyt
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvä homma:
Loistava ehkäisykeino ja toimii näin vaihdevuosien alettuakin hormonilaastarin kanssa.

Laittaminen ei pitäisi sattua ainakaan synnyttäneelle naiselle jos kierukan laittaa gynekologi. Minulle laittoi ensimmäisen hormonikierukan terveyskeskuslääkäri ja se sattui, hän myönsikin, että ei ole montaa laittanut. Gynekologini osaa laittaa kivuttomasti. Ensimmäisen vuoden aikana tuli silloin tällöin hormonifinni naamaan, kuukautiset jäi pois, mikä on aivan ihana juttu kivuliaista kuukautisista kärsineelle.

Seksihaluihin ei minulla vaikuttanut mitään.
se sattuu, vaikka on kokenut gynekologikin. Kohdunsuun napukkaa kun vedetään alaspäin jollain pihdeillä, niin että kierukan saa sisälle. Se sattuu, mutta onneksi vain hetken.
En vaihtaisin pois, ei menkkoja laisinkaan. Seksihalut ei vähentyneet yhtään, iän myötä päinvastoin lisääntyneet. Paras ehkäisykeino!

 
monikierukkainen
Mulla ollu jo 4 hormonikierukkaa. Nyt laitatan taas. Menkkoja ei ole ollut koko aikana. Vaihtarit alkaneet, joten kierukka keltarauhashormonihoitona.
Laittaminen sattunut aina niin s**kelisti. Tällä kertaa pyydän jotain lääkitystä, kun sitä kuulema on mahdollisuus saada. Päivän joudun aina olemaan töistä pois, vähän kenkku syy olla pois, mut niin kipeetä tekee, ettei istumatyötä voi tehdä.
Ei ole halut mihinkään kadonnee, en ole lihonut eikä muutakaan kielteistä sanottavaa.
 
Katos siksi
Joillekin todella laitetaan neuvolassa kierukat ilmaiseksi, kun ne ei kuitenkaan itse pystyisi huolehtimaan ehkäisystä. Minullekin laitettiin ilmaiseksi kolmannen lapsen jälkeen, etten vaan enää pamahtaisi paksuksi! Kuvittelivat, että olen tehnyt kolme lasta pelkkää tyhmyyttäni...
 
tmf
Mulla yks ja sama hormonikierukka ollut nyt n. 9 vuotta. Just olin gynellä ja se sanoi, että voi olla vielä vuoden verran, koska kaikki näytti hyvältä, eikä tulehduksia ole ollut. Laittaminen ei tuntunut minusta miltään. Vähän nipisteli vatsaa loppupäivän kun kävin aamulla laittamassa sen. Nyt kun laitan seuraavan niin otan iltapäivä ajan että saa levätä loppupäivän. Itse laittaminen ei todellakaan tuntunut minusta misään, mutta en myöskään koskaan tunne mitään kun otetaan esim. papa koe. Kaikki halut on ihan entisellään. Tosin nyt on helpompi harrastaa seksiä kun ei tarvii ehkäisystä huolehtia, onko pilleri otettu tai kortsu lähettyvillä. En vaihtaisi pois hormonikierukkaa.
 
tyytyväinen 5 vuoden jälkeen
kuparikierukan saa ilmaiseksi, mutta joillekin se lisää vuotoja ja muita vaivoja.
Itse maksoin ennemmin hormoonikierukan, ei kuukautisia, ei vaivoja ja ihan voi
unohtaa koko ehkäisyn. Olisimpa tiennyt tästä aikaisemmin.
 
mirena
Mulle laitettiin hormonikierukka kolme vuotta sitten muutama kuukausi synnytyksen jälkeen. Lääkäri kertoi etukäteen, että tulen tuskin tuntemaan mitään, koska kohdunsuu on vielä "väljä", mutta kyllä se sattui sen verran, että rystyset valkeina pöydän laitoja puristin. Ekat pari päivää olivat tosi kivuliaita. Särkylääkettä otin sen verran, mitä uskalsin, imetin kuitenkin vielä. Samaiset pari päivää vuodin kuin seula. Kunnes loppui vuodot ja kivut. Puolitoista vuotta pysyivät kuukautiset poissa, sitten ne yhtäkkiä alkoivat, ja ovat nyt jatkuneet toiset puolitoista vuotta. Kierto on suhteellisen säännöllinen, mutta kesto kaikkea muuta. Välillä on päivän tuhruvuoto, välillä kestää kolmekin viikkoa. Siinä on sitten viikko seksille (meilläkään mies ei tykkää kuukautisten aikaan rakastelusta), uinnille, ynnä muulle mukavalle aikaa, kunnes alkaa jälleen uusi vuotorumba. Kivut ovat kauheat ekoina ja vuodon viimeisinä päivinä.
E-pillereitä en voi enää syödä, edes liki 20 vuotta ennen lapsia syömäni merkki ei sovi, tulen ihan "hulluksi". Koitin ko. merkkiä ja paria muuta ekan synnytyksen jälkeen, mutta en voinut jatkaa, olin aivan kauhea. Pillerit myös veivät seksihalut, ennen synnytystä ei olleet noin(kaan) vaikuttaneet.
Hormonikierukka on sopinut muuten minulle hyvin, ja tulen uudenkin ottamaan, seksi maistuu, elämänhalua on, olen oma iloinen itseni, kunhan vain menkat jäisivät pois.
Eilen päättyi juuri viimeisin rumba, tällä kertaa kestoa 17 vrk, ja vuotoa niin, että maailma mustenee. Kun runsaan-vuodon-kuukautisten-aikana aamulla herään, joudun laittamaan tamponin ja siteen. Parin tunnin päästä tamponi jo pyrkii paisuneena ulos ja side on aivan märkä. Välillä ihan kuulen äänen "plup" ja tunnen, kuinka veri valahtaa ulos emättimestäni, välillä reisiä pitkin, välillä siteessä pysyen. Yöllä täytyy laittaa kaksi yösidettä limittäin ja muutamat pöksyt jalkaan, ettei sänky sotkeennu.
Olen käynyt gynellä sekä yksityisellä että julkisella puolella. On ultrattu, että kierukka on paikallaan. Olen saanut keltarauhashormonia tablettina, niitä piti ottaa muistaakseni kierron 15.-24. päivä, mutta muutaman kuukauden jälkeen lopetin, koska vuotoon ne eivät auttaneet, tekivät vain minut pahansisuiseksi akaksi. Nyt minulla on jotain tabletteja, joita otan 1-2 kerrallaan muutaman kerran päivässä, runsaimman vuodon päivinä. Ne auttavat jonkin verran.
Ikää minulla on 41-vuotta, ja nyt vain odotan vaihdevuosia. Ja jos perimä vaikuttaa, helppoa ei tule sekään aika olemaan;(
 
Yks' kanssa tyytyväinen
Sain kierukan n. 1/2 halvemmalla muistaakseni, kun se tuli "sairauden" hoitoon eli erittäin runsaisiin ja kivuliasiin kuukautisiin. Alussa tiputtelua kesti kuukauden pari, sitten rauhoittui. Kierto on yleensä 2 kk, sitten tulee n. 5 pvän vuoto. Joskus tosin toikin vaihtelee, on ollut jossain vaiheessa 3 vkonkin väli ainoastaan ja taas vuoto. Seksihaluihin ei ole tullut muutosta, esim. pilleireitä aikoinani syödessä libido katosi kokonaan.

Suosittelen lämpöisesti koittamaan, jos ei se sitten sovi sen saa aina pois.
 
uusi käyttäjä
minulle laitettiin hormonikierukka vajaa viikko sitten. Laittaminen sattui jonkin verran (en ole synnyttänyt), mutta kesti vain hetken. Tiputteluvuotoa ei ole tullut ainakaan vielä, mutta alavatsa on hieman kipeän tuntuinen. Kauankohan tuota pientä kipuilua kestää? Mielenkiintoista seurata, mitä tapahtuu. Sain tämän hoitamaan kuukautiskipuja ja hormonien tasapainottamiseen (takana pitkään e-pillerit sekä 3,5 kuukauden tauko ennen kierukkaa). Pillereillä alkoi myös olla kurjia haittavaikutuksia, joten odotan kierukalta paljon.
 
Kesti se
Alkuperäinen kirjoittaja uusi käyttäjä:
minulle laitettiin hormonikierukka vajaa viikko sitten. Laittaminen sattui jonkin verran (en ole synnyttänyt), mutta kesti vain hetken. Tiputteluvuotoa ei ole tullut ainakaan vielä, mutta alavatsa on hieman kipeän tuntuinen. Kauankohan tuota pientä kipuilua kestää? Mielenkiintoista seurata, mitä tapahtuu. Sain tämän hoitamaan kuukautiskipuja ja hormonien tasapainottamiseen (takana pitkään e-pillerit sekä 3,5 kuukauden tauko ennen kierukkaa). Pillereillä alkoi myös olla kurjia haittavaikutuksia, joten odotan kierukalta paljon.
Minulla kipuilu kesti pari vikkoa. Laittajana oli varsinainen tumpula ja hän sähläsi ja sähläsi ennenkuin sai kierukan paikoilleen. Ekalla kerralla en muista kipuilleeni lainkaan.
 

Yhteistyössä