Hoitovapaasta. Auttakaahan vähän avutonta. :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Glorinha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Glorinha

Aktiivinen jäsen
07.09.2008
7 381
0
36
Eli äitiysloma päättyy 8.9.10 ja sen jälkeen kesäloma 9.9-14.10.
Hoitovapaalle siis jään 15.10.10.

Onko hoitovapaakuukaudet täysiä kuukausia? Vai lasketaanko ne jotenkin eri tavalla? 3kk on ainakin näillä näkymin olla vielä tuon jälkeen kotona. Eli onko töihinpaluu 16.1.2011?

Eivät ole täysiä kuukausia. Voit mennä töihin sinä päivänä kuin haluat (tai työnantajalle sopii) ja kela laskee sitten päivän perusteella kuinka paljon saat siinä kuussa hoitorahaa (esim vain viideltä päivältä )

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Alkuperäinen kirjoittaja Mureena:
2kk ennen kun palaat pitää ilmoittaa. Alkamisajankohta pitää ilmoittaa, muttei paluupäivää.

Tämä oli hyvä tietää! Kiitos! :)
Riippuu siitä missä on töissä. Mun piti tietää myös paluupäivä, koska piti hakea virkavapaata hoitovapaan ajaksi.

2kk ennen kun palaat pitää ilmoittaa. Alkamisajankohta pitää ilmoittaa, muttei paluupäivää.

Kyllä paluupäiväkin pitää ilmoittaa. Eli 2 kk ennen alkua pitää ilmoittaa hoitovapaan KESTO, eli myös päättymispäivä. Mites muuten työnantaja voi hankkia sijaista, miettiä työjärjestelyjä jos ei kerrota koska tulee takaisin töihin...

Joo mä ilmoitin tietysti töihin paluupäivän, pidän puoli vuotta hoitovapaata mutta onhan siinä mahdollisuus vielä ilmoittaa ettei tulekaan vaan pitää toisen pätkän perään! Kun päättää vaan 2kk ennen.

Kyllä se valitettavasti yleensä pitää paluupäivä ilmottaa, milläs työnantaja tekee sijaiselle sopimuksen ellei tiedä mihin saakka sen tekee. Kaksi kertaa saat ilmottaa hoitovapaasta, kelaan minä tein kerralla hakemuksen siihen saakka kun lapsi täyttää 3v ja jos menen ennemmin niin ilmotan millon alotan työn. Työnantajalle olen hänen suostumuksellaan ilmottanut kolmessa pätkässä, yleensä tarvii hyväksyä vain kaksi pätkää. Ja työnantajan ei tarvi ottaa hoitovapaan aikana töihin, vaikka itse haluaistkin palata aikasemmin mitä olet ilmottanut.

Niin kelalle kuin työnantajallekin voi ilmoittaa enemmänkin kuin kaksi pätkää mikäli työnantajalle sopii.
Kelan sivuilla puhutaan vaan siitä kahdesta kun se on se määrä joka työnantajan on pakko hyväksyä ilmoituksia.

Yhteistyössä