Hoitountuvikot Alkukäynnille menossa 2013

äiti-07 ja Golla Jaksuja teillekin :hug:

Stella On pitänyt aiemminkin jo sanoa sulle, mutta ihana lukea sun tekstejä, kun sulla tulee murteella sanoja aina vähän väliin :D Tulee ihan ikävä edesmennyttä rakasta Mummiani, kun hää aina puhui mie ja sie :heart:

Ja kyllä mäkin uskon, että stressi voi vaikuttaa jonkin verran. Ylipäänsä koko kehoon. Ja onhan stressin vaikutuksesta spermaankin tehty jotain tutkimuksia, oon lukenut...

Mä en ole vielä päässyt tädiksi, mutta uskon (no aika satavarma tieto) että ei ole ollut yritystäkään, eikä varmaan ainakaan vähään aikaan tulekaan.
Että, jos meille onnellisesti kävisi, niin eka lapsenlapsi olis mun vanhemmille <3 Miehen puolella on jo.

Mähän oon rahdannut miehelle niitä saksanpähkinötä, kun oli joku tutkimus niidenkin avusta... Ensin nauroi juu ja ilme oli just sellainen :LOL: mutta kiltisti on niitä mussuttanut.

Mitä mieltä muuten olette lentämisestä ihan alkuraskaudessa ja ylipäänsä raskaana?
Lentäisittekö? Ja te kenellä on jo lapsia, oletteko lentäneet?
Meillä on tosiaan lennot ostettuna kesälle ja nyt oon alkanut miettiä sitäkin, jos nyt tässä kierrossa ihmeen kaupalla tärppäisikin. Uskaltaisko sitä sitten lähteä ollenkaan...
 
Mojito: mä ite ajattelisin ton lentämisen niin että kyllä mä ainaki alussa uskaltaisin lentää. Sit ku lähestytään rv23 niin sit en kyllä mihinkään lähe:) Toihan on siis se raja ku Suomessa elvytetään jos syntyy.
 
YAW
Kukkuluuruu. Hiljaista on tällä rintamalla. Ovis on lusittu.
Kyä mä täällä vain roikun, vaikkei tässä nyt tosiaan varmaan ihmeitä tapahdukaan ennen syksyä.

Tuli tuosta mieleen: "vain yksi siittiö tarvitaan". Olikohan joku video tai joku minkä kattelin, oisko ollut IVF ja ICSI-hoidoista... siinä kerrottiin noista hitaista siittiöistä, että vaikka yksikin ehtii perille, se ei välttämättä läpäise munasolua. Se yksi siittiö tarvitsee muita siittiöitä "kaveriksi" tuottamaan jotain entsyymiä joka pehmentää vissiin munasolun "kuorta" tai jotain... ja vissiin siinä on sitten sekin, että jos se yksikin pääsee perille kavereineen, mutta on epämuodostunut niin ei pääse läpäisemään munista muotonsa vuoksi.

kaikkea kummaa sitä ihminen oppii ku vanhaksi elää :D

Kohtuu hyvillä mielin nyt kuitenkin ollaan, kaikesta huolimatta... ainakin tänään =)

Oli puhetta blogeista. Jonkin verran seuraan blogeja, harvakseltaan kyllä.
Olen itelleni kirjoittanut blogia, jota kukaan ei ole lukenut... koska se on salasanasuojattu ja ollut oikeastaan vain minua varten olemassa.
Se on sitä kiukkua, itkupotkuraivaria ja pettymystä koko blogi. Aiemminkin pidin, mutta vitutuksen iskiessä poistin kaiken mitä olin kirjoittanut..
Mutta jos joku nyt tahtoo päästä lukeen masentunutta tekstiä, niin yyveellä annan osoitteen =)

kivaa viikonloppua! =)
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Vitsi mua niin ärsyttää! Mullahan vaihtuu työpaikka tässä muutaman viikon päästä. No kerkesin jo huokaisemaan helpotuksesta että ihanaa ku mulla ei oo enää yövuoroja, niin eiköhän se pomo ollu pannu just kaks viimestä työvuoroa mulle yöt! Siis voi että mun vitutuskäyrä pomppas kattoon! Heti niinku ihan piruuttaan ois tehny nyt tolleen, aivan ku kostoks siitä että lähen pois :mad:
Mietin vaan sitä että mitä jos tässä plussaan, niin nuo yövuorot on taas raskaana yhtä tuskaa, viimeks ku oli sillon öitä+raskaus niin olo oli aivan kamala ja sitte se meniki kesken :( Mä en saa nukuttua niiden jälkeen ku ulkona on jo niin valosaa, pulssi laskee tosi alhaseks, verenpaine nousee ja olo on ku kuolleella.

No tehään nuo nyt sitte helvetti jos on kerran pakko. Sitte en enää ees pierase koko firman suuntaan :stick:

dpo 7, ei mitään oloja..
 
Mp olipa hienoa pomolta! :stick:

YAW ei saa itseään kiusata tollasilla videoilla tai mikä nyt olikaan.. :hug:

Lentämisestä mulla ei oo sen kummempaa mielipidettä, jos olon on hyvä ja kaikki on mennyt ok niin miksi ei.. :)

Sisaruksistakin olitte puhunu, mulla on pikkusisko. On kyllä parisuhteessa, mutta myönnän, että shokki olis jos ehtisi raskautumaan ennen mua.. :D

Stressitekijät on muakin välillä mietityttäny, varsinkin kun mulla oli ne prolaktiinit koholla. Ja mulla ainakin stressi nostaa prolaktiinia, kun stressiäkin oli sillon, kun huippulukemat mitattiin.. Mutta lapsettomuutta en laittais ihan sen piikkiin, koska meillä ensimmäinen vuosi melkein yritettiin ilman, että mulla oli mitään havaintoo kiertopäivistä. Tai sitten saan työstä niin hyvän stressin, että toimii hyvänä ehkäsykeinonakin.. ;)

Golla ihanaa, että meistä on jotain apua. :hug: tsemppiä! :)

Äiti-07 ei oo teillä tuo alkutaival ollu helppo.. :( Mutta ihanaa, että ootte vielä yhdessä ja tyttökin viihtyy teidän kanssa! :)

Poliaika kummittelee mielessä, vaikka ajattelin ettei töissä ehtis panikoimaan. Tän hetkinen suurin jännityksen aiheuttaja on se, että törmätään siellä tuttuihin. :stick: Näin tästä jo untakin..
 
Hoitountuvikot 2013

Sunnuntai 26.5.2013




Evangelina:
- 27v
- yk20
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: LKS
- kohdunulkoinen raskaus x2, oik. munanjohdin poistettu, alkuraskauden keskenmeno x3
- ensikäynti 04/2013
- hoito: Primaspan, Foliver

mavli
- 25v
- yk26
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- prolaktiiniarvo koholla
- ensikäynti 05/2013

YAW:
- 35v
- yk17
- haaveissa 5.lapsi, 1.yhteinen
- Hoitopaikka: TAYS
- käynti yksityisellä 04/2013
- kiertohäiriöt, prolaktiiniarvo koholla, miehen siemennesteen poikkeava laatu
- Hoito: Clomifen + Lugesteron - tauolla?
- ensikäynti syksyllä 2013

minskuinen
- ?
- yk?
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- ensikäynti 04/2013
- munanjohdinhäiriö
- suunnittelukäynti syksyllä 2013
- hoito: IVF?

miss_piggy
- 31v
- yk10
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KPSHP
- epäsäännöllinen ja pitkittynyt kierto, kkm (rv8) 02/2013
- ensikäynti 04/2013
- hoito: Clomifen

Mojito:
- 26v
- yk16
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti: 02/2013
- jatkokäynti 04/2013
- myöhäinen ovis & pitkähkö kierto, miehen siemennestearvot hieman poikkeavat
- hoito: Clomifen, inssi 06/13

äiti -07
- 30v
- yk18
- haaveissa 2.lapsi
- Hoitopaikka: K-HKS
- ensikäynti 09/2013

Golla
- 23v
- yk53
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KYS
- ensikäynti 11/2012
- kohonneet paastoverensokeriarvot, matala prolaktiiniarvo
- Hoito: Metformiini
- seurantaverikokeiden tuloksista lääkärin soittoaika 06/13

StellaI
- 27v
- yk11
- haaveissa 1.lapsi, 1.yhteinen
- Hoitopaikka: L-PKS
- kilpirauhasen vajaatoiminta (erittäin paljon vasta-aineita), endometrioosi?
- ensikäynti: 05/2013
- folliultra 06/13, laparoskopia syksyllä 2013

tarana
- 25v
- yk15
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti 01-03/2013
- ovulaatiohäiriöt, miehen siemennesteen laatu poikkeava
- hoito: Clomifen
- suunnittelukäynti 08/13

Mari32
- 31v
- yk7
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: yksityinen Helsingissä
- miehen siittiövasta-aineet
- ensikäynti 04/2013
- hoito: inssi 06/13

Maria080
- 34v
- yk8
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: Graviditas, Helsinki
- käynti yksityisellä 03/2013
- Hoito: 1. kk Terolut & Anastrozol, 2. kk (02/2013) ei lääkitystä

[K]
- 22v
- yk21
- haaveissa 1.lapsi, 1.yhteinen
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti 06/13

Crystal83:
- 29v
- yritystä takana n. 1v
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: ?
- lähetettä lapsettomuustutkimuksiin odotellaan

Jännääjät: :popcorn:

StellaI
- DPO 11

Evangelina:
- DPO 9
- Primaspan, Foliver

miss_piggy:
- DPO 8
- Clomifen

Plussanneet: :heart:

Nimimerkki, yk, hoito plussauskierrolla, plussauspäivä.


Korostattehan uudet/muuttuneet tietonne. Kiitos :)
 
Viimeksi muokattu:
Hellurei, eilen oltiin juhlimassa ja tänään laiskottaa.. Oireet entiset, mutta voimakkaammat. Oottelen tässä menkkoja kohtapuoliin alkavaksi, pääsee sitten varaamaan aikaa folliultraan.

Mojito: :heart: Miun puhe on Oulun ja Lapin murteita sulosesti sekasin :D

Mie näkisin, et ainakin alkuraskaudessa voi hyvin lentää - siis jos on ihan normaali raskaus.

mp: Etkö saa ketään vaihtamaan vuoroja?

Mie olen muuten entinen vakiyökkö ja tykkään yövuoroista edelleenkin hirmuisesti eikä oo ollut ongelmia. Mutta eihän se yötyö tosissaankaan sovi kaikille. Ja itse asiassa jos raskaudun, lopetan yötyöt sen jälkeen heti. En halua ottaa pienintäkään riskiä, sillä vajiksen raskaus on aina riskiraskaus. Millainen kanta teillä muilla on yövuoroihin?

mavli: Teilläkin on ensikäynti hirmuisen lähellä :popcorn: Tsemppiä hirmusti siihen :heart:
 
miss_piggy
Stella: Vähän luulen että kukaan ei suostu vaihtamaan noita vuoroja, on sen verran veemäistä porukkaa, se on huomattu. Mulle aina soittelevat että voikko tehä sen ja sen vuoron että pääsee milloin mihinki kissanristiäisiin, mutta en ihan periaatteestakaan tee enää kellekkään mitään, ite ku olisin anopin 50v juhlia varten tarvinu mun yövuorolle tuuraajan, niin kukaan ei voinu tehdä, ensin yksi lupas ja sitte ilmoitti viime tingassa, että ei käykkään. Sellasia työkavereita.

Dpo 8 ja hätähousuna nega tikutettu. Alkoi eilen illalla ihan järjetön närästys joka kesti yöhön asti. En vaan lue tuota raskausoireeksi ku mulla oli viime kierrossa samaa ja sitte alkoi menkat. Toisaalta ennen kkm:ää ekat oireet raskaudesta oli närästys ja ummetus... No katellaan.
 
Lentämisestä,itse ajattelen että jos on itsellä hyvä olla ja lentomatka ei ole pitkä niin estettä lentämiselle ei ole. Mutta jos on yhtään epäileväinen niin jättäisin lentämättä. Lentää kerkee myöhemminkin ;)

Sisaruksista itselläni on pikkuveli joka on muutaman vuoden itseäni nuorempi, ja jotenkin koen että olisi pienisuuri katastrofi jos veli kerkeisi perheenperustukseen ennen minua/meitä.

Täällä odotetaan menkkoja alkavaksi tänään. :/.

Yövuoroista olen joskus aiemmissa työpaikoissa tehnyt yövuoroja ja silloin se sopi elämään, vaikka meni siihen palautumiseen aikaa. Nyt jos yövuoroja olisi ja plussa tulisi en varmastikkaan tekisi yövuoroja ollenkaan jos niitä tarjolla olisi.

Mavlille tsemppiä ensikäyntiin! =)
 
Stellal ja Äiti-07 Voi en missään nimessä vejä herneitä rööriin, juuri mielipiteitä ja neuvoja kaipaankin! Pariterapiasta ollaan puhuttu jo pari vuotta sitten, ei ole tullu vielä mentyä, mutta sillon ehdottaja taisi olla mieheni. Eli hänellä ei todellakaan mitään asiaa vastaan ole. Nyt jonkinlainen arki taas rullaa. Näin omaehtoisena parishteen terapiana varattiin elokuulle ulkomaanmatka! Sanoin suoraan, että juuri todellakin kiireetönät kahden keskistä aikaa kaipaankin, jos jospa jotain romanttistakin ! Päivä kerrallaan.

Stiina Oi, hyvä että syy löytyi, ja vielä sellainen jonka voi hoitaa!

Mojito Clomioireita? Ootko huomannu mitään eroa? Montako pv sie nyt oot niitä vetäny?

sisaruksista Isosikolla 2 lasta. Pikkuveljellä ei oo ees hellua nyt.

Lentäminen No just nyt miettiny tätä, kun me mennää sinne ulkomaille. Jos raskaus on NORMAALI niin mielestäni voi ihan hyvin lentää, why not? Kun muistaa vaan jumpata kinttuja koneessa ettei tule laskimotukosta, ne kun iskee herkemmin raskaana oleville. Mut se oli kyl hirveetä, kun tajusin lentokoneessa kun kova toispuolenein kipu alkoi, et extra se saatana taas on, että jos se nyt tässä räjähtää niin kuolen. Ei oo muuta mahista ko koneen laskeutau johonki mikä mikä maahan mikä sattuu oleen alla, eikä vältiin ees voi jos ollaanki meren päällä tai allla joku maa johon ei niin vaan ookkaa turvallista laskeutuu. Siinä sit kylmähiki päässä vahtasin kelloa, et vielä 5 tuntia määränpäähän. Eli sen kokeneena mielummin lennän joko ei raskaana, tai sit jo sen verran pakusmmasti raskaana, et se on varmasti nähyt ultralla että on oikeessa paikassa!!! '

Yövuorot Tykkäään tehä yövuoroja! rytmit mulla ruukaa kääntyä vään turhanki hyvin :D

ON: joo o, DP 9 ja nega testattu. Ei ollu yllätys. Väsyttää ja palelee, mut entäs sitten , mie olen semmonen vilukissa olemassani, ja pitkä työ putki päällä, joten en usko raskaus oireiksi. En usko myöskään tärppiin tässä kuussa. Toivoisinkin et jos nyt ei tärppää, niin varmaan ehkäistään seuraava kuu, ettei sit just tartte miettiä siellä ulkomaanreillusaa et jos tulee plussa, et missähän se tälläkertaa kasvaa.
 
Viimeksi muokattu:
Sisaruksista Mulla on pari vuotta nuorempi veli ja useamman vuoden nuorempi sisko. Veli ja hänen avovaimonsa voivat kyllä hyvinkin ehtiä ennen meitä. Tietääkseni heillä ei ole yritystä, mutta eihän mekään olla meidän yrityksestä kerrottu. Vaikeaa sanoa mikä oma suhtautuminen olisi jos heille vauva tulisi ekana. Lapsi tulisi kuitenkin olemaan läheisempi kuin kukaan muu toisen ihmisen lapsi. Siskolle ei toivottavasti vielä vahinkoa satu. :D

Yövuoroista Itse tykkään eniten kun saan tehdä pelkkää aamuvuoroa kuten tällä hetkellä.

miss_piggy Onneks pääset vaihtamaan työpaikkaa. Ei kivalta kuulosta tuo meno.

Täällä odotellaan lääkärinaikaa. Vasta reilu viikko siitä kun aikaa kyselin joten vielähän tässä saa odotella. En kyllä tiedä viitsiikö ennen kesälomaa mennä yksityisellekään jos ei julkiselta saa aikaa. Heinäkuussa ois kesäloma, joten ei ole enää kovin pitkä aika. Loma pitää kyllä yrittää käyttää rentoutumiseen eikä mihinkään lapsettomuustutkimuksiin.
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Yövuoroista Omaan työhöni ei kuulu yövuoroja, enkä ole koskaan tehnyt yötyötä. Enkä kyllä usko että ne olisikaan mun juttu... :)

Kiva kun jaoitte ajatuksia lentämisestä :)
Sitä mäkin Evangelina oon just tässä kauheasti miettinyt, että jos tässä kierrossa tärppäisi, niin ehtisin just tyylin pari päivää ennen lähtöä plussata... No, sit täytyisi vaan miettiä tilanteen mukaan miltä tuntuu. Meinasin kirjoittaa, että toivottavasti ei siihen tilanteeseen jouduta MUTTA oikeasti kuitenkin reissusta ja kaikesta huolimatta todella toivon että joudutaan. Ääh, nää on niin kimurantteja tilanteita kyl... Teilläkin on ollut todella kurja tilanne koneessa :hug:
Ja clomioireista kyselit. Tänään vika tabletti, kp3-7 niitä siis syön. Menkat oli ensinnäkin lyhyemmät. Kp5 ei tullut oikeestaan enää ollenkaan vuotoa ja yleensä mulla vuotoa tulee n. viikon verran. Se oli oikein positiivinen vaikutus. Sit ollut ajoittaista päänsärkyä ja saunassa tuli huono olo (näistä tosin vaikea sanoa liittyykö clomeihin) ja varsinkin vasemmalle muniksiin vihlailee välillä kovaa. Että saas nähdä mitä loppuviikolla folliultrassa paljastuu...
 
Stellal ootko testannu?

ON: no jos lämmön nousu kertoo raskaudesta nii sit mun pitäs kyl olla paksuna :LOL: Ku mietin just et miten se niin naamaa kuumottaa ja mittasin lämmön seku huvikseen niin tadaa 38! Aina mulla vähän yli 37 on, mut ei nyt sentään tällalailla. Kipeä en kyl mitenkään ole, ei oo sairas olo lainkaan, päinvastoin pirteä ja energinen.Naamaa vaan kuumottaa. DP 10 ah niin kauan odotettu maaginen dp päivä, ja aamun r.testi oli SUSI. Perkele. Mut kävin sit apteekin kautta vähän " tankkaan varastoja", et illalal kun pääsee kotiin niin uusinta ottelu . Plussaan en kyl oikeesti usko, ei oo niinku mittää oireita. ehkä se pari pv hirveä palelu enteiliki just tätä että kuume nousee. Mut eniveis, kun kerta sairas olo ei mitenkää ole niin enkähän mä vedän tän iltvuoron ihan rahassa loppuun. Varmaan vaan jähän jälkilämmöt päällä kun kävin aamulla lenkillä ja oli muutenki ihana helle ulkona. No jaa, oireista, onhan mua toki huoimannutkin, paleelut ja väsyttänyt. Khih. mut niille löytyy monta luonnollista selitystä .
 
Täällä odotellaan menkkoja alkaviksi edelleen, missälie viipyilevät.? ( eilen olisi pitänyt alkaa, säännöllinen kierto ollut nyt alkuvuoden ajan 29pvää.) raskauteen en pysty uskomaan, olisi aikamoinen neitseellinen sikiäminen :D. Oireita ei kyllä ole suuntaan eikä toiseen. :stick: että ärsyttää.
 
Hoitountuvikot 2013

Tiistai 28.5.2013




Evangelina:
- 27v
- yk20
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: LKS
- kohdunulkoinen raskaus x2, oik. munanjohdin poistettu, alkuraskauden keskenmeno x3
- ensikäynti 04/2013
- hoito: Primaspan, Foliver

mavli
- 25v
- yk26
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- prolaktiiniarvo koholla
- ensikäynti 05/2013

YAW:
- 35v
- yk17
- haaveissa 5.lapsi, 1.yhteinen
- Hoitopaikka: TAYS
- käynti yksityisellä 04/2013
- kiertohäiriöt, prolaktiiniarvo koholla, miehen siemennesteen poikkeava laatu
- Hoito: Clomifen + Lugesteron - tauolla?
- ensikäynti syksyllä 2013

minskuinen
- ?
- yk?
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: TAYS
- ensikäynti 04/2013
- munanjohdinhäiriö
- suunnittelukäynti syksyllä 2013
- hoito: IVF?

miss_piggy
- 31v
- yk10
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KPSHP
- epäsäännöllinen ja pitkittynyt kierto, kkm (rv8) 02/2013
- ensikäynti 04/2013
- hoito: Clomifen

Mojito:
- 26v
- yk16
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti: 02/2013
- jatkokäynti 04/2013
- myöhäinen ovis & pitkähkö kierto, miehen siemennestearvot hieman poikkeavat
- hoito: Clomifen, inssi 06/13

äiti -07
- 30v
- yk18
- haaveissa 2.lapsi
- Hoitopaikka: K-HKS
- ensikäynti 09/2013

Golla
- 23v
- yk53
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: KYS
- ensikäynti 11/2012
- kohonneet paastoverensokeriarvot, matala prolaktiiniarvo
- Hoito: Metformiini
- seurantaverikokeiden tuloksista lääkärin soittoaika 06/13

StellaI
- 27v
- yk11
- haaveissa 1.lapsi, 1.yhteinen
- Hoitopaikka: L-PKS
- kilpirauhasen vajaatoiminta (erittäin paljon vasta-aineita), endometrioosi?
- ensikäynti: 05/2013
- folliultra 06/13, laparoskopia syksyllä 2013

tarana
- 25v
- yk15
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti 01-03/2013
- ovulaatiohäiriöt, miehen siemennesteen laatu poikkeava
- hoito: Clomifen
- suunnittelukäynti 08/13

Mari32
- 31v
- yk7
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: yksityinen Helsingissä
- miehen siittiövasta-aineet
- ensikäynti 04/2013
- hoito: inssi 06/13

Maria080
- 34v
- yk8
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: Graviditas, Helsinki
- käynti yksityisellä 03/2013
- Hoito: 1. kk Terolut & Anastrozol, 2. kk (02/2013) ei lääkitystä

[K]
- 22v
- yk21
- haaveissa 1.lapsi, 1.yhteinen
- Hoitopaikka: NKL
- ensikäynti 06/13

Crystal83:
- 29v
- yritystä takana n. 1v
- haaveissa 1.lapsi
- Hoitopaikka: ?
- lähetettä lapsettomuustutkimuksiin odotellaan

Jännääjät: :popcorn:

StellaI
- DPO 13

Evangelina:
- DPO 11
- Primaspan, Foliver

miss_piggy:
- DPO 10
- Clomifen

Plussanneet: :heart:

Nimimerkki, yk, hoito plussauskierrolla, plussauspäivä.


Korostattehan uudet/muuttuneet tietonne. Kiitos :)
 
Yövuorossa rengutaan, mii laik :cool:

Siis ei tämä yötyö periaatteessa olisi paha raskaanakaan etenkin kun minulla ei ole useimmiten palautumisongelmia, osaan nukkua päivällä yms. Mutta km -riski on moninkertainen perusterveisiin nähden, niin en halua pienintäkään riskiä ottaa jos joskus käy niin onnellisesti, että tulen raskaaksi. Vaikka kosahtamisen mahdollisuus on ilman yötyötäkin, mutta enivei.

Toinen mihin en enää siinä vaiheessa ala, niin psykogeriatrisella osastolla työskentely. Joidenkin mielestä se on vähän hätävarjelun liioittelua, mutta so what. Suurin osa näin kommentoivista on perusterveitä ja vieläpä helpolla lapsensa saaneita. Ne työkaverit ymmärtää paremmin, joille lastensaanti ei ollut itsestäänselvyys. Mies kans sanoi, että heti plussan jälkeen pomolle ilmoitus, ettei sinne varauksia enää.

Tissit on aristanu tänään varsinkin juostessa. Mutta en usko sen tarkoittavan mitään hyvää, niin on käynyt ennenkin tässä vaiheessa kiertoa. Varsinaisia menkkaoireita ei ihme kyllä ole ollut *koputtaa puuta* Menkat on aina alkanu dpo 14 eli tässä kierrossa odotan niitä huomiselle eli keskiviikolle. Jos ei näykään, perjantaina testiä kehiin. Tsemppiä muille jännääjille :heart:

Meillä(kin) on miehen kans kahdenkeskeinen aika jäänyt viime aikoina aika minimiin. Sanoinkin miehelle, että haluan yhden lomaviikoista omistaa kokonaan meille, olla kahestaan ihan rauhassa ja ilman mitään stressitekijöitä. Rotuaari -piknikillä aateltiin kuitenkin käydä ja yöpyä oikeen hotellissa :cool:

mp: Toivottavasti seuraava työpaikka on parempi :)

Golla: :hug: Kyllä se kierto voi parilla päivällä heittää. Niin ja jos ei ihan tyystin oo jättäny petipuuhia väliin, kaikki on mahdollista.

Chrystal83: Jospa saisitte lääkäriajan vielä ennen lomaa. Vähän kuitenkin asiat edistyis, voisitte relaksoitua loma-ajan ja jatkaa syksyllä sitten :)
 
miss_piggy
Mulle iski taas sellanen epätoivo, että ei meille vaan elävää vauvaa tuu :( Dpo 10 ja niin puhdas nega taas testattu että hohhoi.... Yritystäkin takana jo 13 kk, ja asiat ei etene oikein mitenkään...aina vaan pitää oottaa puoli vuotta lisää. Joo, oon tullu kerran raskaaksi luomusti, ja ihmehän se oli, mutta koska sekin meni kesken, niin ei tässä paljon hurrata. Ja nyt on ollu jo kaks super-ovista tuon kkm:n jälkeen ja ilmeisesti kumpikaan ei oo tuottanu tulosta.
Ei tässä nyt oo ees mitään oireita, joten eiköhän tää oo taas tässä. Vois sitte alkaa ees ne menkat niin pääsee yk 11...
 
aAAARGGHHH ja sorry taas pelkkää oommaa nappaa! Aamun testi oli hivenen tulkinnanvarainen, pieni haamu? Ajoittaisia menkkajuileja, alaselkää poltellu pari pv. Ei saa innostua vielä ei ei ei. Eihän nää ennenkää mitään oo tarkottanut, miksipä nyttenkään. Ja siis niin haamujen esiäiti ko olla voi et ihan saatto olla kyllä vaan vahvan pisun aiheuttamaan jottai semmosta. Tuun hulluksi! Jännittää nii mahoton että käjet tärisee ja pulssi hakkaa! Voi että sitä on tyhmä kun testaa liian aikaisn ja toivoo ja uskoo ja toivoo ja toivooooooooo.....
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Voi mp ja Evangelina :hug: Liiankin tuttuja nämä epätoivon tunteet :(

Täällä alkoi tiputtelu ja varmaan huomenna tai ylihuomenna sitten yk 12. Pitihän se arvata, ettei tästä taaskaan tuu lasta eikä paskaa. Pääsenpähän siihen folliultraan parin viikon päästä ja asiat alkaa vähän edistyä.

Ja kävin eilen työterveydessä kilpparikontrollissa, TSH 0.10 ja T4V 15,8. Voi vittu :headwall: TSH edelleen liian matala ja T4V:n ei kärsi enää laskea, joten annostakaan ei voi ehkä pienentää. Ja annoslaskuahan se työterveyslääkäri kuitenkin vaan ehdottaa eikä lisätutkimuksia. En tiedä, osaako se lapsettomuuslääkärikään tässä auttaa vai pitääkö ettiä käsiin joku hyvä endokrinologi. Aika neuvoton olo taas tällä hetkellä :confused:

Jos jotain positiivista, niin on aivan mahtava ilma :heart: Illemmalla vois käydä pitkän lenkin ja vähän yrittää nollata ajatuksia edes hetkeksi.
 
Jaksamista Stella! Kyllä tää on niin turhauttavaa joka kuukausi yrittää pysyä positiivisena ja psyykata ittensä aina uuteen kiertoon. Elätellä toiveita, kuunnella tuntemuksia ja sitten pettyä kerta toisensa jälkeen. Onneksi ollaan hoitojen alkumetreillä ja kesä aurinkoineen tulossa. Ehkä se tuo meille vielä ihmeen! :heart:

Olen myös huomannut, että hyvin vaihtevasti tutkitaan ja hoidetaan kilppariongelmaa. Suosittelen, että yrität löytää parhaan endon, joka osaisi hoitaa myös lapsettomuutta/osaisi katsoa ongelmaa myös siltä kantilta. Ainakin pääkaupunkiseudulla lääkäreitä on useita ja itse sain avun yhdeltä. Tänään soitin terveyskeskukseen ja pyysin lähetteen Thyroxin seurantaan ja laajempiin verikokeisiin. Katsotaan saanko lähetteen, vai pitääkö itse maksaa. Työterveys ei sitä suostunut antamaan, koska tsh arvo on viitearvojen sisällä (???!!!!!!???).
 
Viimeksi muokattu:
löysin oheisen tekstin yhdynnän ajoittamisesta, niin ajattelin jakaa sen teidän kanssa, jos olette pohtineet samaista asiaa..

Yhdyntäajankohta ja hedelmöitymisen onnistuminen
Lääkärilehti
1996;51(9):943
Robert Paul

Munasolu voi hedelmöityä vain lähellä ovulaation ajankohtaa. Sen verran tiedetään, mutta muutoin hedelmöitymiseen liittyy lukuisasti avoimia kysymyksiä. Mikä yhdyntäfrekvenssi maksimoi raskaaksitulemisen mahdollisuudet? Kuinka kauan siittiö pysyy hedelmöittämiskykyisenä naisessa? Entä onko siinä perää, että ajoittamalla yhdyntä tietyllä tavalla voidaan vaikuttaa syntyvän lapsen sukupuoleen?

Näihin kysymyksiin on saatu valaistusta hyvin toteutetussa prospektiivisessä tutkimuksessa, joka tehtiin eräässä Pohjois-Carolinan kansanterveyslaitoksessa. Tutkimukseen värvättiin 221 tervettä pariskuntaa, jotka suunnittelivat raskautta. Heti kun ehkäisy lopetettiin, rupesivat naiset keräämään päivittäin virtsanäytteitä ja yhdyntäajankohdat rekisteröitiin. Virtsanäytteiden estrogeeni- ja progesteronimetaboliittien avulla määritettiin ovulaatioajankohta.

Otokseen tuli 625 kuukautiskiertoa, joista ovulaatioajankohta voitiin täsmentää. Kierroista 192 päätyi hedelmöitykseen ja näistä 129 synnytykseen. Ilmeni, että hedelmöityminen onnistui vain kuutena ovulaatiota edeltävänä päivänä, mahdollisuudet olivat suurimmat ovulaatiopäivänä sekä parina sitä edeltävänä päivänä (yönä?), jolloin joka kolmas yhdyntä johti hedelmöitymiseen. Raskauksista 6 % alkoi yli 3 vuorokautta aiemmin tapahtuneen yhdynnän jälkeen, eli siittiö on hedelmöittämiskykyinen pitkäänkin. Yhdyntäajankohta ei ollut lainkaan yhteydessä syntyneen lapsen sukupuoleen.

Tutkimus selventää monta asiaa. Nyt on osoitettu, että hedelmöityminen onnistuu vain ovulaatiota edeltävänä viikkona. Näin ollen voi olla syytä arvioida uudelleen ohjetta, jonka mukaan raskautta suunnittelevien tulee pyrkiä yhdyntään ovulaatiopäivänä tai sen jälkeen. Tutkimus osoitti myös, että yhdyntäfrekvenssi ei vaikuttanut raskauden todennäköisyyteen, joten abstinenssiohje, joka usein annetaan raskautta suunnitteleville, saattaa sekin vaatia uudelleenarviointia. Yhdyntäajankohdalla ei voi vaikuttaa lapsen sukupuoleen.

Wilcox AJ, Weinberg CR, Baird DD. Timing of sexual intercourse in relation to ovulation. N Engl J Med 1995;333: 1517¿1521.

Kirjoittaja: Robert Paul
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kyllä välillä niin väkisin makausta, kun yritetään asettaa kaikki tähdet ja kuut oikeaan asentoon. On siitä romantiikka kaukana :whistle: Parina kuukautena on ollut pakko kellosta katsoa, että ehditään siimahännät lykätä matkaan... On ollut sellaista yritystä, että kesken kaiken ollaan miehen kanssa revetty hillittömään nauruun ja hihitykseen ja sitten jatkettu tyynenä touhua.

Tsemppiä kaikille ja iloista mieltä yritykseen!
 
Kiitos tsempityksestä :heart: Onneksi kesä on tullut :)

maria080: Laitanpa tämän sepustuksen myös tälle puolelle. Alkuvuodesta kävin aivan ihanalla yksityisellä endogynellä. Hän on siis sama, joka teki miusta lähetteen aikanaan eteenpäin. Tämä ihminen oikeesti kuunteli ja otti minunkin toiveet & mielipiteet huomioon hoidossa. Hän ei vähätellyt ja ennen kaikkea hänellä oli riittävästi ammattitaitoa myöntää, ettei tiedä tarpeeksi kilpirauhasasioista. Harmittaa hirveesti, sillä se oli ainut syy, mihin tämä hoitosuhde sitten kosahti :( Elikkä se lapsettomuuslääkäri, jolla on rautainen ammattitaito myös näiden kilppariasioiden kanssa, on vielä hakusessa.. Miun sisko osasi suositella yhtä endoa, mutta se ei sitten tiedä lapsettomuusasioista juuri mitään. Ehkä kuitenkin varaan hänelle ajan ja jatkan julkipuolella lapsettomuustutkimuksia, vaikka olisinkin halunnut yhden lääkärin hoitavan miuta kokonaisvaltaisesti. Työterveyspuolelta on turha kinuta lisätutkimuksia, kun on ennenkin käsketty vaan laskea annosta, sillä olen kuulemma liikatoiminnalla. Ja tuo puhtaasti matalan TSH:n takia, T4V ei ole lähelläkään ylärajaa ja oireita ei oo.
 
Voimia ja jaksuja kaikille joilla on kurja fiilis! :hug:

maria080 Kovin oli mielenkiintoinen tuo juttu kyllä yhdynnän ajoittamisesta! Vähän kyllä ihmettelen tuota, kun [K]kin sanoit, että teille lääkäri oli sanonut, että on myöhäistä hedelmöittymisen kannalta yhdyntä ovulaatioplussapäivänä...? :confused:
Eikö ne testit näytä kuitenkin plussaa, kun se hormoni nousee ja yleensä siitä seuraavana päivänä tapahtuu vasta itse ovulaatio. Esim. Viimeksi mä en saanut ovisplussaa testiin vielä aamulla klo7, mutta klo12 digi hymyili ja tuosta plussasta meni 15pvää ennen kuin menkat alkoi, joten ovis tapahtui varmaan plussasta seuraavana päivänä. Ja se itse ovulaatiota edeltävä päivähän olisi juuri passeli yhdyntään...
Oon tosiaan ihan ymmärtänyt, että kun se lh-hormoni alkaa nousta ennen ovista, niin digi alkaa hymyillä ja varsinainen ovis tapahtuu viimeistään parin päivän sisällä...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä