Hoitopöytä turhako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bibo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen niitä jotka eivät ole hommanneet erillistä hoitopöytää. Meillä saman asian on ajanut irallinen, muovinen hoitoalusta joka on ollut pyykkikoneen päällä....Siinä on helppo vaihtaa vaipat, kun allas on vieressä. Eipä ole tarvinnut pelätä kakkapyllyn sotkevan sänkyä tai että pissa lirahtaa yms. Yläpuolelle on laitettu hyllystö, jossa on muut hoitotarvikkeet. Lisäksi pyykkikoriin saa nakattua saman tien likavaatteet. Pokesta on ollut hauskaa varsinkin jos kone on sattunut oleen päällä....pieni hurina on rauhoittanut ja naurattanut.

Meillä kaikilla kolmella lapsella ollut hoitopöytä/lipasto se on ollut kaikkea muuta meillä kuin turha.
Meillä todella tarpeellinen ja kaikilla lapsillä käyttänyt hoitopöytää noin 1-vuotiaaksi asti.

Meille ei ole kummankaan aikana sitä käytetty eikä me ostettu sitä edes kun esikoinen syntyi,joten meillä ihan turha.Mä vaihdan aina pesukoneen päällä missä vauvan hoitoalusta ja hyvin on toiminut.

mun mielestä hoitopöytä on turha koska olen vaihtanut lasteni vaipat sylissä siitäasti kun esikko oli 3kk ikäinen... Sylissä ei ole putoomisvaaraa ja ku on sylissä oppinut vaihtamaan ei tarvi olla pulassa kyläpaikassa missä ei olekaan hoitopöytää..
Pienen vauvan vaipan vaihto on todella helppoa kun varaa vaipan viereen valmiiksi, istuu alas ja laittaa vaavin makaamaan selälleen jalkojesi päälle (pää polviesi päällä), sitten vaan housut ja vaippa pois, uus tilalle ja vaatteet päälle. Eikä rasitu selkä tippaakaan!!!

Meillä on hoitoalusta vessassa pesukoneen päällä, joka on sivusta täytettävä. Varsinaista hoitopöytää ei oo kaivattu. ihan alkuun vaihdoin vaipat myös sängyllä/ sohvalla/ lattialla.

Alkuperäinen kirjoittaja Bibo:
Tuosta toisesta ketjusta bongasin. Onko hoitopöytä mielestänne tarpeellinen? Meillä sellainen on (saatiin kaverilta, ihan sellainen yksinkertainen muovinen "teline" ), mutta musta tuntuu, että sitä en tule käyttämään. Tuntuisi, että mielummin vaihdan vaipat sängyllä, lattialla tms. Eka lapsi siis vasta tulossa.

Itse ajattelin samalla tavalla odotus aikana. Mutta mies sitten sanoi että se hommataan (kahden lapsen kokemuksella). Minulle siis ensimmäinen lapsi.

Itse voin aika tuoreeltan sanoa että kannattaa hoitopöytä hommata. Meillä nyt 1kk ikäinen vauva. Muutaman kerran olen sängyllä joutunut puuhailemaan vaippojen yms kanssa. ja selkä on kyllä ollut koetuksella!

Täytyy kyllä antaa täydet pisteet mun miehelle kun sai kerrankin tahtonsa läpi =)

Meillä on hoitotaso tehty kodinhoitohuoneen tason päälle, jonka alapuolella laatikosta löytyy vaipat, talkit, rasvat yms. ja yläkaapissa taas vauvan vaatteet. Toimii ihan hyvin noin, eikä erikseen hoitopöytää olla tarvittu.

meillä on hoitopöytänä ihan tavallinen lipasto, jonka päällä on sellainen pehmuste. lipaston ylimmässä laatikossa on vaipat, rasvat, talkit yms. muissa laatikoissa on lapsen vaatteita, ovat siinä kätevästi lähellä. käytössä ollut alusta asti, nykyään vaippaa vaihdellaan paljon myös muualla (sohvalla, sängyllä, lattialla..). mut kakkavaipat vaihdan aina hoitopöydällä, kun sitä kakkaa kuitenkin aina jostain raosta pääsee ulos niin eipähän tarvitse kuin pyyhkiä se alusta!

meillä ei ole hoitopöytää. hoitoalusta on kodinhoitohuoneen tasolla.onnistuu ihan hyvin siinä.mutta ei enää kauaa kun tyttö rupee olee jo niin iso että saa varoa lyömästä hänen päätään yläkaapistoihin :/

Meillä ei ole ollut koskaan varsinaista hoitopöytää. Sen virkaa on hoitanut pesukoneen päällys, missä on ollut hoitoalusta. Meidän muksuja ei olisi voinut kuvitellakaan sängyn päällä vaihdella, pesutilat on ollut paras paikka. Sängyn olisi saanut pestä ja putsailla monet kerrat. Esikoinen näytti jo ensimmäisellä vaipanvaihtokerralla sairaalassa, että pesupiste on syytä olla vieressä. Matkalla pesualtaalta toisessa nurkassa olevalle hoitopyödälle veti kakit pyyhkeeseen+äidin rintamuksille. Sitä seuranneen pesun jälkeen veti pisut pitkin paikkoja hoitopöydälle laskiessa. Etenkin poikien kanssa sattuu niitä yllätyssuihkuja, kun ei sitä rättiä aina muista/ehdi laittaa sopivasti jalkoväliin - tosin on meidän tyttö onnistunut yllättämään kokeneen neuvolantädinkin ;)

on ollu ostettuna hoitopöytä, mutta eipä sitä oo tullu kolmella lapsella kokeilua enempää käytettyä. kätevä siinä on kuitenkin tavaroita säilyttää. mä oon todennu että mun selälle on parhaiten sopinu vaippojen vaihto sängyn päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä ei ole ollut koskaan varsinaista hoitopöytää. Sen virkaa on hoitanut pesukoneen päällys, missä on ollut hoitoalusta. Meidän muksuja ei olisi voinut kuvitellakaan sängyn päällä vaihdella, pesutilat on ollut paras paikka. Sängyn olisi saanut pestä ja putsailla monet kerrat. Esikoinen näytti jo ensimmäisellä vaipanvaihtokerralla sairaalassa, että pesupiste on syytä olla vieressä. Matkalla pesualtaalta toisessa nurkassa olevalle hoitopyödälle veti kakit pyyhkeeseen+äidin rintamuksille. Sitä seuranneen pesun jälkeen veti pisut pitkin paikkoja hoitopöydälle laskiessa. Etenkin poikien kanssa sattuu niitä yllätyssuihkuja, kun ei sitä rättiä aina muista/ehdi laittaa sopivasti jalkoväliin - tosin on meidän tyttö onnistunut yllättämään kokeneen neuvolantädinkin ;)

Ihan kun meillä vauva-aikoina. Ei olisi tullut mieleenkään lähteä sinappisinkoa viemään sängyn päälle vaipan vaihtoon. :laugh:

Meillä vaihdettiin vaipat pesukoneen päällä kummes appi teki hoitopöydän (josta saa lipaston ottamalla suuremman päälilevyn pois). Puoleen vuoteen asti onnistui vaipan vaihdot siinä kunnes poika alkoi pyörimään niin mahottomasti että helpompi vaihtaa vaikka lattialla.

SYLIHOITOA suosittelen. Sen kun oppii, niin on tosi näppärää. Vaipan saa vaihdettua ja pukemiset hoidettua missä vaan. Vauvallekin sylihoito on paras mahdollinen. Meillä esikoinen tuli hoidettua kodinhoitohuoneen pöytätasolla, mutta kaksosilla aloitin sylihoidon kolmen kuukauden iässä fysioterapeutin suosituksesta.

Hoitopöytää kannatan minäkin, säästää selkää ja varusteet kätsästi lähellä. Ekan kanssa hoitopaikka oli ensin makuuhuoneessa, mutta siirtyi sitten kylpyhuoneeseen, syyt samat kuin muutamalla aikaisemmalla kirjoittajalla: pissa-/kakkapepun kanssa ei jaksanut ravata toiselle puolelle kämppää pesulle ja pyykit & roskat sai samantien oikeisiin paikkoihin. Pitkään käytössä oli sellainen metallijalkainen kokoonpantava systeemi, jonka sai tarvittaessa kasaan. Kun vaihdoimme isoon, sivusta täytettävään & tarpeeksi korkeaan pesukoneeseen vaihdoin hoitopaikan sen päälle. Kerran kävi tosin niin, että nakkasin käytetyn vaipan roskiksen sijasta pesukoneeseen.... onneksi oli vain pissavaippa ;)

Yhteistyössä