Hoitopäivistä. Te joilla toisella vanhemmalla säännöllisesti arkivapaita

Mulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta kun oli, niin olin vuorotyössä, ja iltavuoroon mennessä vein aina aamulla hoitoon, että sain päivän itselleni ja samoin vapaapäivinäni lapset meni hoitoon myös.
Juuri siivousten, asioiden hoitamisen, hammaslekuri, lekuri, yms takia oli helpompaa, kun lapset hoidossa ja sait yksin hoitaa asiat.
Ilman muuta Hituke, nostakaa hoitopäivien määrää, ja kuten joku jo sanoikin, saahan sitä sit jättää joinain päivinä menemättä hoitoon, jos siltä tuntuu. Ja hyvältä kuulosti toinenkin ehdotus, että tuo hoitopäivä voi sit olla vaikka vähän lyhyempi jos siltä tuntuu.
 
****
Niin oliko sulla nimimerkki **** kaksi arkivapaata viikossa? Vai miten järjestät?
Mies tekee arkisin töitä 7.30-16.30
Itse olen kolmivuorotyössä ja arkivapaita tulee 1-3 viikosta riippuen. Jos itselläni on vapaata, lapsilla myös. Onhan mieskin viikonloppuna sitten lasten kanssa kotona kun itse töissä .. en ymmärrä mitä ihmeellistä siinä on?

Saa kai lapset nyt omassa kotonaan olla jos on mahdollisuus. Mulle päiväkoti on aina ollut se paikka jonne lapset viedään kun itse mennään TÖIHIN. Ja olin kotona kahdeksan vuotta ja kotihommat sujui kyllä siinä sivussa kun hoidin lapsiakin. Että ei kai nyt siivoomista varten tarvii lapsia hoitoon viedä? Jos on kovin uupunut niin eikö kannattas ennemmin ottaa sairaslomaa.. ?

Ja useimmilla se siivoominen on tosiaan "siivoomista". Miksi ei vain voi suoraan sanoa että vie lapset hoitoon jotta saa laiskotella rauhassa.
 
****
Mulla ei ole enää päiväkoti-ikäisiä lapsia, mutta kun oli, niin olin vuorotyössä, ja iltavuoroon mennessä vein aina aamulla hoitoon, että sain päivän itselleni ja samoin vapaapäivinäni lapset meni hoitoon myös.
Juuri siivousten, asioiden hoitamisen, hammaslekuri, lekuri, yms takia oli helpompaa, kun lapset hoidossa ja sait yksin hoitaa asiat.
Ilman muuta Hituke, nostakaa hoitopäivien määrää, ja kuten joku jo sanoikin, saahan sitä sit jättää joinain päivinä menemättä hoitoon, jos siltä tuntuu. Ja hyvältä kuulosti toinenkin ehdotus, että tuo hoitopäivä voi sit olla vaikka vähän lyhyempi jos siltä tuntuu.
Itse teen kolmivuorotyötä ja jos tekisin kuten sinä, en juurikaan näkisi lapsiani. En ymmärrä sua, en todellakaan .. enkä kaltaisiasi. "Asioitten hoitamista" ei ole niin paljoa että järjestelmällisesti joka ikisen päivän tarvii lapsivapaaksi.
 
no joo
Niin siis teille joilla on hankaluutta ymmärtää, niin pointti on se että meillä vanhemmilla on 2 yhteistä vapaapäivää kuukaudessa. Ei se että meillä on 3 lasta ;)
Jos tuo on sinun mielestäsi vähän, niin mietipä sitä, että meillä ei ole miehen kanssa koskaan vapaapäiviä yhtäaikaa.
Mieheni on maanviljelijä, joka ainuita vapaita ovat lomapäivät, joita on huimat 26 vuodessa.
Ja kaikki viikonpäivät ovat lomapäiviä, ei niin kuin palkansaajalla, että vain arkipäivät kuluttavat lomapäiviä.

Että revi siitä sitten...
 
koxx
Minä ja mieheni tehdään vuorotyötä ja molemmilla on töitä myös viikonloppuisin. Harvoin yhteistä vapaata, mutta silti lapsemme ovat aina kotona, kun jommalla kummalla on vapaapäivä. Lasten kanssa voi siivota, harrastaa jne.
 
Jos tuo on sinun mielestäsi vähän, niin mietipä sitä, että meillä ei ole miehen kanssa koskaan vapaapäiviä yhtäaikaa.
Mieheni on maanviljelijä, joka ainuita vapaita ovat lomapäivät, joita on huimat 26 vuodessa.
Ja kaikki viikonpäivät ovat lomapäiviä, ei niin kuin palkansaajalla, että vain arkipäivät kuluttavat lomapäiviä.

Että revi siitä sitten...
Oliko tää joku kilpailu? Keillä on vähiten yhteisiä vapaita.

Mun mielestä olla maanviljelijä on enemmänkin elämäntapa, kuin pelkkä työ.
 
En ymmärrä miksi vietäis lapsia päiväkotiin jos jompikumpi on kotona, ei oo mitään syytä sille.
Me ollaan miehen kanssa ainakin enemmän kuin vaan vanhempia, ollaan puolisoja ja yksilöitä joilla on omat tarpeet. Ja nämä tarpeet ei liity mitenkään lapseen tai lapsenhoitoon.

Joten oman ja yhteisen hyvinvoinnin takia otamme oman aikamme ilman synnintuskia.
 
"minä"
En ymmärrä miksi vietäis lapsia päiväkotiin jos jompikumpi on kotona, ei oo mitään syytä sille. Siivottua saa kyllä lastenkin kanssa, että vähä heppoinen peruste mun mielestä.
Vaikka teillä ei ole tarvetta/syytä viedä lapsia arkivapaana hoitoon, voi jollain muulla olla. Kun perheessä ollaan jaksamisen kanssa tiukoilla, on se lastenkin edun mukaista, että ovat hoidossa vaikka päivän viikossa enemmän.
 
no just
Oliko tää joku kilpailu? Keillä on vähiten yhteisiä vapaita.

Mun mielestä olla maanviljelijä on enemmänkin elämäntapa, kuin pelkkä työ.
ei oo kilpailu ei, mutta jos joku miettii lapsensa viemistä päivähoitoon 5 pv/vko vain sen takia että on sitten yhteistä vapaa-aikaa miehen kanssa kahdestaan, niin pistää miettimään, että miksi lapset on sitten edes tehty...
 
siuhz
Me ollaan miehen kanssa ainakin enemmän kuin vaan vanhempia, ollaan puolisoja ja yksilöitä joilla on omat tarpeet. Ja nämä tarpeet ei liity mitenkään lapseen tai lapsenhoitoon.

Joten oman ja yhteisen hyvinvoinnin takia otamme oman aikamme ilman synnintuskia.
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2069092-miksei-niin-moni-jaksa-mitaan/

Ja tuolla kirjoitat "missä kyky huolehtia jälkikasvusta" ja miten elämä on muka rankkaa. helppoahan se on, jos lapset tuupataan hoitoon ja vietetään luxus elämää kotona vetelehtien...
 
bud
Meidän 3v tytöllä on 15pvä/kk hoitosopimus. Seuraava vaihtoehto on täysi soppari, sitä en ota, niin kauan, kuin itse työskentelen osa-aikaisesti. Välillä tytöllä 2 hoitopäivää viikossa, välillä 4.. Lähes joka kuukausi se 15 päivää tulee kuitenkin täyteen. Ikinä en tytölle hoitopäivää varaa, jos itsellä on vapaapäivä.. en todellakaan minkään siivouksen tms takia. Paitsi kerran kolmessa kuukaudessa on pakko, jolloin käyn itse kampaajalla, muuten en pääsis koskaan, kun useimmiten olen lauantaitkin töissä, jolloin miehestä taas muuten olisi lapsenvahdiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Lex
Pääsääntöisesti lapset ovat kotona aina silloin kuin toinen vanhemmista on. Poikkeuksena miehen yksittäiset vapaapäivät yövuorojen välissä (säilyy unirytmi) ja joskus jos on jotakin suunniteltua asioiden hoitoa (jouluostokset viime kuussa) tai esim. lääkärissäkäyntiä.
 
Minulla toistaiseksi yksi arkivapaa viikossa viikonlopun lisäksi ja kertaakaan eivät lapset ole tuolloin olleet hoidossa vaikka olen juossut asioilla kaupungilla tai tehnyt suursiivouksen. Lapsetkin ansaitsevat kaikki mahdolliset vapaapäivät hoidosta, joka on heille kuitenkin vähän kuin työtä.
 
"vieras"
En mä nyt ihan ymmrrä tätä nykyajan äitiyttä. Tarvitaan 2pv per viikko vapaata lapsista.

Kannattaisiko miettiä ennemminkin arjen helpottamista sillä että otat työpaikan jossa säännöllinen työaika?
Jolloin viikonloppuisin saisi molemmat välillä omaa aikaa, toisen hoitaessa lapset.
Ja ehkä lapsetkaan ei tuntuisi niin taakalta jos voisi v-loppuisin viettää aikaa koko perheenä, hauskasti eikä aina arkisesti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25475315:
kertaakaan eivät lapset ole tuolloin olleet hoidossa vaikka olen juossut asioilla kaupungilla tai tehnyt suursiivouksen..
Kysäsin äsken huvikseen tolta kohta 6veeltä, että meniskö mieluummin päiväkotiin vai tekiskö mun kaa noita Rytkäätyksen mainitsemia juttuja?
Vastaus: " Mä menisin mieluummin päiväkotiin leikkimään".

No niin palstapsygologit- repikää siitä mikä meidän peheessä on vialla?:ashamed:
 
"äiti"
Meillä oli aikaisemmin tilanne että minä töissä ma-pe, koko päivän ja miehelle arkivapaita. Meillä oli hoitopäiviä, sopimuksen mukaan 11-16. Ja tilanteen mukaan, pääasiassa miehen arkivapaapäivinä myös lapset kotona.
 
Kysäsin äsken huvikseen tolta kohta 6veeltä, että meniskö mieluummin päiväkotiin vai tekiskö mun kaa noita Rytkäätyksen mainitsemia juttuja?
Vastaus: " Mä menisin mieluummin päiväkotiin leikkimään".

No niin palstapsygologit- repikää siitä mikä meidän peheessä on vialla?:ashamed:
Ei varmasti ole mitään vialla :D! Näitä tälläisia päiviä mitä mainitsin, on siis todella harvoin. Kyllä vapaapäivät yleensä pyhitetään rennolle olemiselle kotona ja pihalla. Mutta siis olen kyllä silti pitänyt lapset mukanani vaikka ollut jotain tuollaisia menoja ja siivouksia :)
 
[QUOTE="vieras";25475390]En mä nyt ihan ymmrrä tätä nykyajan äitiyttä. Tarvitaan 2pv per viikko vapaata lapsista.

Kannattaisiko miettiä ennemminkin arjen helpottamista sillä että otat työpaikan jossa säännöllinen työaika?
Jolloin viikonloppuisin saisi molemmat välillä omaa aikaa, toisen hoitaessa lapset.
Ja ehkä lapsetkaan ei tuntuisi niin taakalta jos voisi v-loppuisin viettää aikaa koko perheenä, hauskasti eikä aina arkisesti.[/QUOTE]

Hei käykö mielessä että on ammatteja, joissa tämä ei ole mahdollista? Ihan oikeasti ei ole? Luuletko että kolmen alle kouluikäisen vanhempi huvikseen tekee näin? Kysyin helpotusta nimenomaan siihen kohtaan, missä se on mahdollista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys;25475417:
Ei varmasti ole mitään vialla :D! Näitä tälläisia päiviä mitä mainitsin, on siis todella harvoin. Kyllä vapaapäivät yleensä pyhitetään rennolle olemiselle kotona ja pihalla. Mutta siis olen kyllä silti pitänyt lapset mukanani vaikka ollut jotain tuollaisia menoja ja siivouksia :)
:) Hyvä juttu!
Meillä on nykyään vapaata vaan viikonloppuna, joten ei tarvi näitä miettiä oikeesti.

Mulle tuli yllättäen huominen vapaaksi ja varasin siihen kampaajan.
Ajattelin viedä pojan päiväkotiin 9-12.30 eli hakee lounaan jälkeen pois.

Mutta ei- paha saa palkkansa: Poika sairastu eilen flunssaan ja kotona ollaan kipeen lapsen kanssa.
 
****
Kysäsin äsken huvikseen tolta kohta 6veeltä, että meniskö mieluummin päiväkotiin vai tekiskö mun kaa noita Rytkäätyksen mainitsemia juttuja?
Vastaus: " Mä menisin mieluummin päiväkotiin leikkimään".

No niin palstapsygologit- repikää siitä mikä meidän peheessä on vialla?:ashamed:
Teidän perheessänne ei ole mitään vikaa.

Mutta eikö lapsenkin ole hyvä elää sitä samaa arkea mitä tekin? Oppia sosiaalisia taitoja sitäkin kautta?

Itse jotenkin näen että lapset kuitenkin on tätä perhettä, tätä samaa maailmaa ja samaa arkea kuin mekin. Tulee mukaan pankkiin, kauppaan jne. vaikka se ei aina niin HAUSKAA olisikaan tai siellä ei olisi LELUJA ja kavereita...
Tajuuko kukaan mitä tarkoitan? :D
 

Yhteistyössä