Hoitopäivistä. Te joilla toisella vanhemmalla säännöllisesti arkivapaita

esim 2-3 viikossa, kuinka paljon teillä on lapset hoidossa? Meillä toisella vanhemmista yleensä 2 arkivapaata, toinen tekee normia ma-pe viikkoa. Lapsilla 16 päivän hoitosopimus. Nyt useammalta taholta on tullut vinkkiä että miks meillä ei ole lapset arkiviikolla kokonaan hoidossa, jolloin vapailla olijalla olisi aikaa esim siivota. Käytännössä olemme siis mieheni kanssa tosi paljon yksi kolmen lapsen (4-7 v) kanssa. Niin, olen nyt miettinyt että pitäisikö nostaa vielä noitten hoitopäivien määrää ja hiukan sillä tavalla helpottaa tätä arkea, joka kyllä meillä on tosi rankkaa toisinaan.
 
Meillä oli miehellä 3 arkivapaata / kk. Kuopus oli pkssa 4 päiväistä viikkoa.
Jos miehellä oli jotain menoa arkivapaana niin pyysi hoitoapua isovanhemmilta tai siskoltaan (hoitovapaalla).
Noiden lisäksi miehellä oli 1-2 ylityövapaata/ kk. Kuopus oli yleensä hoidossa.
 
Niin meillä siis ei ole ketään (sukulaisia) täällä, jotka vois ottaa lapset esim silloin kun ollaan molemmat illalla töissä. aga: kyllä lasten kanssa voi siivota, on siivottu tässä nyt reilu 7 vuotta lasten kanssa ;)
 
Onhan se lapsivapaa tärkeää aikuiselle, ei lapsi hoidossa rikki mene.

Meillä on kummallakin arkivapaita, joskus lapsi menee hoitoon ja me mennään pelaamaan tennistä, salille tms. kivaa parisuhdeaikaa.
 
"minä"
Niin meillä siis ei ole ketään (sukulaisia) täällä, jotka vois ottaa lapset esim silloin kun ollaan molemmat illalla töissä. aga: kyllä lasten kanssa voi siivota, on siivottu tässä nyt reilu 7 vuotta lasten kanssa ;)
Miksi siis enää edes mietitte asiaa? Ei tällaista asiaa kannata muutenkaan palstalta kysyä, sillä tässä kohtaa pitää käyttää sitä kuuluisaa maalaisjärkeä, jota taältä palstalta ei useinkaan löydä...
 
No kiitos, näinkin asialliset vastaukset ilahduttavat kovasti!! Ollaan oltu vuosikausia niin tiukilla, siis joka lailla väsyneitä, ja "jouduttu" ajattelemaan asioita lasten kannalta, että sitä edelleen ajattelee, että pitää jaksaa kaikessa mahdollisissa tilanteissa lapset itse. En tiedä tajuaako kukaan...en siis ajattele muiden asioista näin, vaan vaadin itseltäni vain niin paljon. Nyt vain yksi terapautti lapsen asioista puhuttaessa tuli asiaa kysyneeksi, ja ihan yllätyin, kun hän otti sen puheeksi.
 
"Tiina"
15 hoitopäivää kk:ssa. Itse teen lyhennettyä työvkoa ja olen perjantait poikieni kanssa kotona. 15 päivää ylittävät päivät sumplitaan miehen kanssa jotenki etäpäivillä.
 
"vieras"
Lapset kotona tietenkin silloinkin kun vanhempikin on vapaalla.
Kyllä se "siivoominen" onnistuu tuolloinkin, aina onnistunut niin miksi ei yhtäkkiä onnistuisi.
Luitko ap:n viestejä? Ymmärsitkö? Ajattelitko empaattisesti?

AP: kokeilkaa nyt alkuun vaikka nelipäiväistä hoitoviikkoa lapsille. Jos se vaikka toisi helpotusta ilman että syyllisyys ja jaksamisentarve kolkuttelisivat.
 
wrfa<
[QUOTE="vieras";25474828]Luitko ap:n viestejä? Ymmärsitkö? Ajattelitko empaattisesti?

AP: kokeilkaa nyt alkuun vaikka nelipäiväistä hoitoviikkoa lapsille. Jos se vaikka toisi helpotusta ilman että syyllisyys ja jaksamisentarve kolkuttelisivat.[/QUOTE]

Juu siis mikä tossa nyt on niin ihmeellistä ... rankkaa kolmen lapsen kanssa. No wuhuu!
 
"minä"
Nostakaa sitä lasten hoitosopimuksen hoitopäivämääärää kokoaikaiseksi. Eihän niitä lapsia ole aina pakko arkivapaalla viedä sitten hoitoon, jos tuntuukin siltä.
Tämä on hyvä ehdotus! Antaa mahdollisuuden joustaa perheen jaksamisen mukaan.

Aloittajalle haluaisin muistuttaa lasten hyvinvoinnin lisäksi vanhempien hyvinvoinnin merkityksestä lapsen hyvinvoinnin suhteen. Eli relatkaa hieman omissa vaatimuksissanne ja loppupelissä uskon, että lapsetkin ovat entistä onnellisempia perheessänne. :)
 
Meillä näin
Meillä miehen vapaapäivinä lapsi on kotona, osittain sen takia tekeekin sellaista työtä, jossa on arkivapaita, että saa olla lapsen kanssa vapaapäivinä. Lapsi on 12 pv /kk sopimuksella.
 
"manta"
Elämä on valintoja. Kun minä olin vuorotöissä (ilta ja aamuvuoroa+ arkivapaita) ja mies klo 8-16, oli meidän tyttö joka päivä hoidossa. Kun minulla oli vapaata treenasin ja hoidin taloutta ja nautin omasta ajasta.
Minun mielestä se on niin, että kun vanhemmat jaksaa ja voivat hyvin, niin koko perhe voi silloin hyvin. Ja itsestään on toki huolehdittava.

Nyt olen töissä 8-16 ja treenaan klo 6-7aamulla, satunnaisesti iltaisin ja viikonloppuisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Zarppa
"hei"
Sillon ku tein kokoaikaista työtä, meilläki oli tuo 16 ja myöhemmin 14 hoitopäivää kuussa. Olin vapaat lasten kans. Nyt teen osa-aikaista ja lapsilla 9 hoitopäivää kuussa. Kuukaudessa saattaa tulla yks tai kaks päivää jolloin lapset on hoidossa mutta minä kotona. Kohta lapset jää kokonaan kotiin ku mulla alkaa äitiysloma ja nautin nyt noista muutamista päivistä ihan yksin, en suostu miettimään kuinka kurjaa on ku lapset hoidossa ja äiti kotona...
 
No me ollaan 3vuorotyössä kumpikin ja lapset on aina ollu hoidossa vain sen ajan mitä ollaan oltu yhtäaikaa töissä. esim jos toisella ilta ja toisella aamu niin iltaan menijä vie lapset klo11 lounaalle päikkäriin ja aamusta tulija hakee klo15.30 pois. Jos jompikumpi on vapaalla niin lapset on kotona. Ainoa tilanne jossa lapset on päikkärissä vaikka toinen vanhempi on kotona on esim jos toinen on ollu yövuorossa ja toinen menee aamuun niin aamuun menijä vie mennessään lapset päikkäriin että yöstä tuleva puolisko saa nukkua. En ymmärrä miksi vietäis lapsia päiväkotiin jos jompikumpi on kotona, ei oo mitään syytä sille. Siivottua saa kyllä lastenkin kanssa, että vähä heppoinen peruste mun mielestä.
 

Yhteistyössä