Hoitopäivistä. Te joilla toisella vanhemmalla säännöllisesti arkivapaita

[QUOTE="vieras";25476012]Minun mielestä taas voi. Minusta on älytöntä että ihminen jolla on tukiverkostot kunnossa tulee länkyttämään jollekkin toiselle hoitoon viemisestä eikä ajattele yhtään omaa nokkaansa pidemmälle. Ja tuosta raha-asiasta olen pidemmän päälle eri mieltä. Aina on niitä jotka "huvin" vuoksi hoidattaa muilla mutta jos ajatellaan perhettä jossa väsymystä, parisuhde huonossa jamassa jne jne. Siitä voi seurata uupumista > sairaslomia (kallista), eroja (kallista jos jää yhteiskunnan tuille) + tilanne pahenee niin että päivähoito ei enää riitä ennaltaehkäisyksi. Miksi kaiken pitäisi aina mennä niin pitkälle että tarvitaan jo järeämpiä keinoja perheen auttamiseen? On todella hienoa että teillä yhteisöllisyys toimii, on mummoja ja vaareja auttamassa mutta nykypäivän perheet ovat valitettavan yksin eikä uupumista voi etukäteen ennustaa. Omasta tilanteesta sen verran että on aivan sama onko lapsi osa-aikaisena vai kokopäiväisenä koska tilalle ei voisi tulla toista lasta kuitenkaan. Ja osa-aikahoito syö päivähoitajan tuloja. Siksi olen sanonutkin hänelle että merkkaa aina meidän lapsen olleen hoidossa ettei palkka pienene liian pienien tuntien takia.[/QUOTE]

No sori vaan, meillä EI OLE mummoja ja vaareja hoitamassa. TOiset isovanhemmat on kuolleet, toiset asuu suomen toisella puolella joten he eivät voi lapsia hoitaa. isoisovanhemmat taas on liian vanhoja ja sairaita hommaan vaikka lähellä asuvatkin. Suurin osa lähisukulaisista tekee vuorotyötä tai työnsä ovat muuten sellaisia etteivät voi auttaa. Jos me halutaan miehen kanssa lähteä jonnekin kaksistaan niin ainoat vaihtoehdot on meillä MLL:n lapsiparkki joka on arkipäivinä auki taikka sitten tilata MLL:n lastenhoitaja kotiin hoitamaan lapsia. Tästäkään huolimatta ei oo käyny mielessäkään laittaa lapsia päiväkotiin parisuhteen hoitamisen takia. Tai ylipäätään muutenkaan muusta syystä kuin jos kumpikin on yhtäaikaa töissä. Hyvin on selvitty ja parisuhteemmekin voi mainiosti siitä huolimatta että päästään kaksistaan liikenteeseen ehkä noin kaksi kertaa vuodessa.

ja edelleen olen sitä mieltä että päiväkotihoitoa ja mummon/MLL:n hoitajan antamaa hoitoa EI voi verrata toisiinsa. On ihan ok jos viet muksus päivähoitoon parisuhteen takia jos maksat sen hoitopäivän kokonaan itse etkä maksata lapsesi hoitoa verorahoilla. kokonaiskustannus perhepäivähoidossa päivää kohti on noin 40 euroa. Eli jos sun lapsi on virikehoidossa 2 päivänä viikossa joka viikkoa niin lasku on kuukaudessa 320e.
 
Viimeksi muokattu:
hier
No sori vaan, meillä EI OLE mummoja ja vaareja hoitamassa. TOiset isovanhemmat on kuolleet, toiset asuu suomen toisella puolella joten he eivät voi lapsia hoitaa. isoisovanhemmat taas on liian vanhoja ja sairaita hommaan vaikka lähellä asuvatkin. Suurin osa lähisukulaisista tekee vuorotyötä tai työnsä ovat muuten sellaisia etteivät voi auttaa. Jos me halutaan miehen kanssa lähteä jonnekin kaksistaan niin ainoat vaihtoehdot on meillä MLL:n lapsiparkki joka on arkipäivinä auki taikka sitten tilata MLL:n lastenhoitaja kotiin hoitamaan lapsia. Tästäkään huolimatta ei oo käyny mielessäkään laittaa lapsia päiväkotiin parisuhteen hoitamisen takia. Tai ylipäätään muutenkaan muusta syystä kuin jos kumpikin on yhtäaikaa töissä. Hyvin on selvitty ja parisuhteemmekin voi mainiosti siitä huolimatta että päästään kaksistaan liikenteeseen ehkä noin kaksi kertaa vuodessa.
hieman ohi aiheen mutta lapsen kannalta kumpi on kivempi: Tuttu päiväkotipaikka (tutut hoitajat ja kaverit) vaiko joku lapsiparkki jossa mahdollisesti vieraat hoitajat ja vieraat lapset tai sitten vieras hoitaja joka tulee kotiin.
 
hieman ohi aiheen mutta lapsen kannalta kumpi on kivempi: Tuttu päiväkotipaikka (tutut hoitajat ja kaverit) vaiko joku lapsiparkki jossa mahdollisesti vieraat hoitajat ja vieraat lapset tai sitten vieras hoitaja joka tulee kotiin.
TÄällä on ainakin yksi ja sama hoitaja siellä lapsiparkissa :O eli hän on lapsille tutuksi tullut. ja kotiimme tulee aina tuttu, sama hoitaja kerta toisensa jälkeen.
 
[QUOTE="sama";25475876]Maalaisjärjellä jos ajattelisi niin tottakai lapset on kotona kuin aikuisetkin. Sinnehän ne kuuluu, OMAAN kotiin :)[/QUOTE]

Eli sun mielestä on ihan kamala asia jos vanhempi on satunnaisesti ihan omassa rauhassaan päivän?
 
"vieras"
Hyvin on selvitty ja parisuhteemmekin voi mainiosti siitä huolimatta että päästään kaksistaan liikenteeseen ehkä noin kaksi kertaa vuodessa.

ja edelleen olen sitä mieltä että päiväkotihoitoa ja mummon/MLL:n hoitajan antamaa hoitoa EI voi verrata toisiinsa. On ihan ok jos viet muksus päivähoitoon parisuhteen takia jos maksat sen hoitopäivän kokonaan itse etkä maksata lapsesi hoitoa verorahoilla. kokonaiskustannus perhepäivähoidossa päivää kohti on noin 40 euroa. Eli jos sun lapsi on virikehoidossa 2 päivänä viikossa joka viikkoa niin lasku on kuukaudessa 320e.
Juu, mekin selvittiin aiemmin niin ettei lapsi ollut KOSKAAN hoidossa. Ei ikinä. Sitten tapahtui jotain eikä niitä muksuja voinut enää poiskaan työntää. Sanoinko että MINÄ hoidatan perhepäivähoidossa parisuhteen takia? Minä vaan katson asioita kauemmas ja muidenkin kannalta kuin vaan omaltani. Onko sinun mielestä parempi ja erota ja maksaa sitten todella kalliisti niistä seurauksista pahimmillaan vai voisko sittenkin olla parempi silloin tällöin laittaa hoitoon se muksu ihan huvin vuoksi jos se ennaltaehkäisee mainitsemiani asioita? Ja tuon 2 kertaa viikossa sinä revit ihan omasta päästäsi. Ehkä se sulle on silloin tällöin, mulle hiukan muuta...Mun lapsi on muuten nytkin hoidossa ja maksan siitä vitosen. Taitaa ärsyttää :D
 
"Vihainen"
Onhan se lapsivapaa tärkeää aikuiselle, ei lapsi hoidossa rikki mene.

Meillä on kummallakin arkivapaita, joskus lapsi menee hoitoon ja me mennään pelaamaan tennistä, salille tms. kivaa parisuhdeaikaa.
Onhan se vain niin, että yhteiskunta paapoo liikaa vanhempia, jotka eivät osaa järjestää elämäänsä muuten kuin lapsia yhteiskunnan vastuulle sysäämällä.

Kaikesta vernomaksajat joutuvatkin maksamaan! Se ei todellakaan ole ilmaista että tenniksenpelaajavanhempien lapsia hoidatetaan veronmaksajien piikkiin. Suoraan sanottuna tulee loiseläjät mieleen moisesta.
 
"vieras"
Täälläkin puolet vastustaa virikehoitoa ja toinen puoli vie lapsensa virikehoitoon.

Loppumaton kina.

Tekisikö joku äänestyksen tästä, "vietkö lapsesi virikehoitoon"
 
No siksi että se on ihan eri asia. Päiväkodissa ne virikelapset syö verorahoja, jos me palkataa MLL hoitaja ja maksetaan sille niin onhan se nyt ihan eri asia. Päiväkotihoitoa ja hoitoa mummolassa taikka lapsen kodissa maksullisen hoitajan avulla ei voi mielestäni kyllä verrata toisiinsa, sori vaan. Päiväkoti ei mielestäni oo mikään parisuhteen hoitamiseen tarkoitettu apuväline.
Nojaa.... itse ainakin maksan ihan tarpeeksi veroja ja sen lisäksi vielä täydet hoitomaksut, joten jos mulla on OIKEASTI jotain menoa niin vien muksun hoitoon silti. Ja ollaan pari kertaa jopa käyty miehen kanssa hoitamassa asioitakin kun lapsi hoidossa.
Mulla ei kyllä ole mitään säännöllisiä arkivapaita ja muksu on aika lyhyttä päivää hoidossa, vain sen ajan mikä on pakko... enkä veisi kyllä lasta hoitoon jos mulla olisi säännöllisiä arkivapaita, ellei sitten olisi aika esim gynelle ;) SInne en taitaisi haluta lasta mukaani. MUTTA jos joku on väsynyt/masentunut/voimaton tms niin miksei voisi käyttääkin hoitopaikkaa apuna. ?? Parempi sekin kuin se että vanhemmat uupuvat täysin ja tarvitaan järeämpiä apu keinoja kuin päivä tai kaksi silloin tällöin hoidossa.

Joskus kyllä mietin, että kuinka kamalaa työssäkäynti nykyään on tai kuinka paljon se vaatii ihmisiltä kun aika usein kuulee sanottavan, että työn ja perheen yhditäminen on vaikeaa. Ja ettei oikein jaksa kun ei ole koskaan vapaata lapsista. Onko meidät nykyvanhemmat vain kasvatettu niin itsekkäiksi (tarvitaan paljon omaa aikaa) vai onko yhteiskunta todella niin paljon muuttunut ettei tätä enää jaksa, perhettä ja työtä yhdessä...
 
Nykyvanhemmat on vaan niin itsekkäitä ja osa on jääny lapsen tasolle. Ei voida tinkiä omasta mukavuustasosta ja heti kun itsellä ei ookkaan kivaa niin ollaan masentuneita ja uupuneita. Ei tietysti kaikki mutta osa kylläkin. Tästä oli joku artikkelikin jonkun psykiatrin kirjoittamana, artikkeli käsitteli juuri sitä että miksi nykyvanhemmat ei meinaa jaksaa lastensa kanssa.
 
Nykyvanhemmat on vaan niin itsekkäitä ja osa on jääny lapsen tasolle. Ei voida tinkiä omasta mukavuustasosta ja heti kun itsellä ei ookkaan kivaa niin ollaan masentuneita ja uupuneita. Ei tietysti kaikki mutta osa kylläkin. Tästä oli joku artikkelikin jonkun psykiatrin kirjoittamana, artikkeli käsitteli juuri sitä että miksi nykyvanhemmat ei meinaa jaksaa lastensa kanssa.
Mutta onko syy meissä itsessämme, yhteiskunnassa vai vanhemmissamme?? Nehän meidät kasvatti.... ;) Näin kärjistetysti ja vähän pilkesilmäkulmassa....
 
"Riks"
Tämä ei taida auttaa ap:tä, mutta olen paninut vähän saman asian kanssa.
Pääsin vuoden alusta osatyökyvyttömyyseläkkeelle sairauteni vuoksi ja teen nyt 60-prosenttista työviikkoa. Käytännössä teen viikossa neljä, vähän alle 6-tuntista työpäivää.

Ratkaisin asian itsekkäästi niin, että haen lapset joka päivä töistä tullessani kolmelta ja sen yhden vapaapäivän lepään kotona yksin ja haen lapset taas kolmelta kotiin. Näin saan kerran viikossa kerättyä voimia (mihin tuo eläkekin on tavallaan tarkoitettu) ja lapset saavat joka päivä vähäsen lyhyemmän päiväkotipäivän. Siivoukset ja muut hoidetaan iltaisin ja viikonloppuisin koko perheen voimin. Sen yhden päivän viikossa käytän vaikka rehelliseen nukkumiseen, jos siltä tuntuu. Uskon, että tämä lisää koko perheen hyvinvointia.
 
Mun miehellä on arkivapaita 1-4 viikossa. Mulla on etäpäiviä koulusta satunnaisesti, yleensä useampi viikossa, nyt taas viiteen viikkoon ei yhtään.

Joskus päiväkoti-ikäinen lapsemme on kotona isän kanssa kun tällä on vapaata, joskus mun kanssa kun mulla on vapaata. Joskus lapsi menee aamulla päiväkotiin ja isä hakee kello 12. Joskus isä vie klo 10 ja mä haen klo 15-16. Jne. Ihan täysin riippuen siitä, onko meillä jotain tärkeää tekemistä, millainen on vireystila, millaiset työvuorot/koulupäivät, jne.

Joskus lapsi on hoidossa vaikka - Luoja paratkoon - molemmat vanhemmat olisivat kotona nukkumassa. Ja joskus ei ole hoidossa ollenkaan vaikka molemmilla vanhemmilla on 8 h työpäivä.

Ei olla otettu mitään suurempaa stressiä siitä, että aina kun meistä jompikumpi on kotona, niin lapsikin olisi kotona. Lapsi ei kuitenkaan ole liikaa päiväkodissa vaikka joskus siellä ns. turhaan olisikin.
 
"vieras"
Nykyvanhemmat on vaan niin itsekkäitä ja osa on jääny lapsen tasolle. Ei voida tinkiä omasta mukavuustasosta ja heti kun itsellä ei ookkaan kivaa niin ollaan masentuneita ja uupuneita. Ei tietysti kaikki mutta osa kylläkin. Tästä oli joku artikkelikin jonkun psykiatrin kirjoittamana, artikkeli käsitteli juuri sitä että miksi nykyvanhemmat ei meinaa jaksaa lastensa kanssa.
Hohhoijaa. Ymmärrätkö (no etpä tietenkään ymmärrä) kuinka helvetillinen sairaus masennus on? Luuletko tosiaan että minäkin leikin vaan uupunutta ja menin moneksi viikoksi huvikseni sairaalaan? Olen joutunut hylkäämään koulutushaaveeni, kokopäivätyöhaaveeni, yrittäjyyshaaveeni, haaveet paremmasta taloudesta ja siitä että lapsia olisikin vielä yksi enemmän. Vain koska EN JAKSA. Mikä SINÄ olet sanomaan että kellä on oikea uupumus ja masennus ja kellä ei? Näkyykö se päällepäin? Sanoin jo aiemmin että nykyään perheet ovat hirmu yksin, ennen oli yhteisöllisyyttä ja monta sukua auttamassa ja kasvattamassa. Se puuttuu nykyään ja joilta ei puutu eivät ymmärrä. "Kun mekin jaksetaan, kun me sitä ja tätä ja muut vaan leikkii uupunutta" Huoh.
 
****
Joskus päiväkoti-ikäinen lapsemme on kotona isän kanssa kun tällä on vapaata, joskus mun kanssa kun mulla on vapaata. Joskus lapsi menee aamulla päiväkotiin ja isä hakee kello 12. Joskus isä vie klo 10 ja mä haen klo 15-16. Jne. Ihan täysin riippuen siitä, onko meillä jotain tärkeää tekemistä, millainen on vireystila, millaiset työvuorot/koulupäivät, jne.
Miten voit tietää etukäteen mikä sun vireystila on minäkin päivänä? Meillä ainakin seuraavan viikon hoitoajat ilmoittaa kuluvan viikon keskiviikkoon mennessä.
 

Yhteistyössä