Hoitajat! Mitä turhaa valitusta kuulee vanhemmilta?

• Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
"utelias"
Mitä ovat nämä hirviövanhemmat vaatimuksineen ja turhine valituksineen?

Itse koen olevani ihan tavis vanhempi enkä ole valittamistakaan lasteni hoitajista löytänyt. Ihan utelaisuuttani haluasin tietää mitä se turha rutina on?

Minuakin
Minuakin tämä kiinnostaa, koska en ole IKINÄ törmännyt tilanteeseen, jossa joku vanhempi valittaisi hoitajille, vaikka olen ollut töissä päiväkodissa vuoden verran ja oma lapseni on ollut päiväkotihoidossa viimeiset pari vuotta. Eli siis mistä me hirmuvanhemmat sitten valitetaan?

ei koskaan enää!
-siis ettekai te mee ulos kun sataa/tuulee/pyryttää/paistaa/saattaa tulllla sade/saattaa tulla ukkonen

-kai teillä saa aamupalalla makkaravoileipää? Ai ei ? No kun mein viiviiliisa ei syö puuroa eikä näkkäriä...siis eiks teil oo pehmeetä leipää pävittäin? Eiks oo joka päivä banaania? Eiks oo päivittäin hedelmiä?

-viiviliisa ei suostunut syömään kotona aamupalaa niin tehän syötte sit lounaan aikaisemmin tänään?

-viiviliisa ei halua lähteä retkelle joten joku teidän ryhmän aikuisista kai jää hänen kanssaan päiväkodille?

-me tarvitaan hoitoa ennen kuin päiväkoti aukeaa niin sehän VARMASTI järjestyy?

-hups kun toi aika meni, olin shoppailemassa niin siks oon myöhässä....hei kamoon, kyse on vain 10 minuutista! Joo mä tiedän että päiväkoti on mennyt jo kiinni mutta hei, joustoa joustoa, älkjää naputtako turhasta!

Mitähä.....
Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan enää!;28592395:
-siis ettekai te mee ulos kun sataa/tuulee/pyryttää/paistaa/saattaa tulllla sade/saattaa tulla ukkonen

-kai teillä saa aamupalalla makkaravoileipää? Ai ei ? No kun mein viiviiliisa ei syö puuroa eikä näkkäriä...siis eiks teil oo pehmeetä leipää pävittäin? Eiks oo joka päivä banaania? Eiks oo päivittäin hedelmiä?

-viiviliisa ei suostunut syömään kotona aamupalaa niin tehän syötte sit lounaan aikaisemmin tänään?

-viiviliisa ei halua lähteä retkelle joten joku teidän ryhmän aikuisista kai jää hänen kanssaan päiväkodille?

-hups kun toi aika meni, olin shoppailemassa niin siks oon myöhässä....hei kamoon, kyse on vain 10 minuutista! Joo mä tiedän että päiväkoti on mennyt jo kiinni mutta hei, joustoa joustoa, älkjää naputtako turhasta!
Eiväthän nämä esimerkit ole valitusta. Nämä ovat ihan normaalia keskustelua toisen ihmisen kanssa. Valittaminen tarkoittaa sitä, kun ruikutetaan esim. huonosti tehdystä työstä tms. Eivätkö päivähoitopaikkojen hoitajat osaa asiallisesti keskustella asioista? Heti vedetään herneet nokkaan jos äiti tai isä ehdottaa tai kysyy jotain.

• Tykkää
Reactions: mamacita_
"hop"
"Siis miten niin hoitopaikkaa pitää hakea uudelleen, johan olen sitä hakenut kertaalleen! Ilmoitan tästä johtajalle." (Jokainen hakee paikkaansa uudelleen vuosittain)

"Varahoitopaikkaan on kolme kilometriä enemmän matkaa kuin tähän teille"

"Iisan täytyisi välttämättä nukkua kahden ja puolen tunnin päiväunet" (Lasta ei nukuta kuin tunnin verran päivässä, mutta kävi ilmi, että äiti ei halua luopua lapsen pitkistä päikkäreistä, saadakseen itselleen aikaa viikonloppuisin päivällä. Hoitajan vika, että "opetti" lapselle väärän rytmin.)

sanonpa vaan
Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan enää!;28592395:

No näistähän ei mikään ole kylläkään valitus, ihan siis sanan oikeassa merkityksessä. Näissä on kysymyksiä, toteamuksia ja oman lapsen toimintaan liittyviä asioita.

Valitus taas pitäisi kohdistua teihin ja teidän toimintaanne, esim. "Miksi te ette järjestä hoitoa ennen päiväkodin avautumista. Kyllä teidän pitäisi."

Kyselyjä, murheita ja turhia toiveita nyt kuulee kaikissa ammateissa joissa on edes jollain tavalla asiakkaan kanssa tekemisissä. On silti iso ero pyytää tyhmää, kuin alkaa valittamaan.

"vieras"
Todellakin varmaan jokaisessa työssä kuulee jos jonkinlastsa valitusta. Itse olen ajatellut, että se kuuluu asian, koska teen töitä ihmisten kanssa, jotka ovat erilaisia ja tottuneet erilaisiin asioihin.

Minun ammattitaitoani on selittää valittavalle ja joskus hermostuneellekin asiakkaalle, miksi juuri nyt ei tehdä/sanota/toimita kuten hän haluaa. Kun saan asiakkaan hyväksymään asian ja jopa lähtemään tilanteesta ihan iloisena olen omasta mielestäni silloin onnistunut työssäni hyvin. Vielä paremmin olen onnistunut, kun huomaan valituksen perustella toiminnassani jonkin kehityskohteen ja voin tehdä asioita vielä paremmin! Negatiivinen palaute on tie kohti paremmuutta!

Aivan käsittämätöntä tämä hoitajien purkautuminen siitä, että kun valitetaan tai muuten kritisoidaan toimintaa. Se valitus ja kritiikki kuuluu kaikkien työhön, myös lastenhoitajien ja sen avullahan voi miettiä, joskos toimintaa saadaan parannettua. Eihän sitä välttämättä saa, mutta sitten saa hyvää oppia siitä, miten eritavalla ajattelevien erilaisten ihmisten kanssa voi toimia ilman, että kenenkään tarvii suuttua ja hermostua. Se on sitä ihmisten välistä yhteistyötä ja kommunikaatioita. Sitä, mitä niille lapsillekin päivittäin opetetaan. Toivottavasti.

mary-ellise
[QUOTE="hop";28592417]"Siis miten niin hoitopaikkaa pitää hakea uudelleen, johan olen sitä hakenut kertaalleen! Ilmoitan tästä johtajalle." (Jokainen hakee paikkaansa uudelleen vuosittain)
[/QUOTE]

Onko näin? Mun lapsella alkaa nyt kolmas kausi päiväkodissa, eikä ole tarvinnut hakea paikkaa eka hakemuksen jälkeen.

ÖÖÖÖÖ
[QUOTE="hop";28592417]"Siis miten niin hoitopaikkaa pitää hakea uudelleen, johan olen sitä hakenut kertaalleen! Ilmoitan tästä johtajalle." (Jokainen hakee paikkaansa uudelleen vuosittain)

"Iisan täytyisi välttämättä nukkua kahden ja puolen tunnin päiväunet" (Lasta ei nukuta kuin tunnin verran päivässä, mutta kävi ilmi, että äiti ei halua luopua lapsen pitkistä päikkäreistä, saadakseen itselleen aikaa viikonloppuisin päivällä. Hoitajan vika, että "opetti" lapselle väärän rytmin.)[/QUOTE]

Sanoiko, että hoitajan vika, vai päättelitkö tuosta lauseesta sellaista itse? Teit siis olettamuksia. Tuokin on toteamus, ei valitus. Ja varahoitopaikka -lause on myös toteamus, ei valitus. Tuo ylimmäinen on kritiikkiä systeemiä kohtaan, sitä voi sanoa valitukseksi.

"..."
[QUOTE="Vieras";28592540]
Liian paljon vaatetta lapsella tai sormet jäässä.[/QUOTE]

Anteeksi, mutta mitäköhän TURHAA tällaisesta huomauttamisessa on? Kyllä tällaisesta asiasta on syytä hoitajille sanoa jos eivät itse sitä ole tajunneet/huomanneet/reakoineet! Pahimmillaan se villahaalari roikkuu siellä naulakossa ja lapsi kertoo kuinka on kylmä ja vanhemman pitäisi vain pitää suunsa kiinni??

nimikointi
Yleisin valituksen aihe on vaihtuneet kengät tai vaatteet, joita ei ole nimikoitu. Jos vanhempi ei muista oliko pojan kadonneet Kuomat mustat vai tummansiniset, on aika vaikea etsiskellä oikeita kenkiä kun 21 lapsen ryhmässä todella monilla voi olla juuri samanlaiset kengät, vielä samaa kokoa. Tai H&M:n sormikkaita löytyy kaikilta tytöiltä juuri ne pinkit versiot, ei pelkästään omasta ryhmästä vaan koko päiväkodin lapsilta.

Mä olen kerran huomauttanut esikoisen päiväunista, kotona kun ei niitä nuku ja toki ymmärrän et pk:ssa on erilainen rytmi jne. mut tarviiko sen lapsen antaa tuntitolkulla nukkua..Ei muuten mut se kostautuu vaan kotona sitten illalla..

Tuosta kerrasta jäi sellanen olo et nyt ne puhuu kuinka mä narisen ja valitan..

"Vieras"
[QUOTE="...";28592574]Anteeksi, mutta mitäköhän TURHAA tällaisesta huomauttamisessa on? Kyllä tällaisesta asiasta on syytä hoitajille sanoa jos eivät itse sitä ole tajunneet/huomanneet/reakoineet! Pahimmillaan se villahaalari roikkuu siellä naulakossa ja lapsi kertoo kuinka on kylmä ja vanhemman pitäisi vain pitää suunsa kiinni??[/QUOTE]

Moni vanhempi luulee että syksyllä mennään vielä kesävaatteilla. Kun pyytää enemmän , ei ymmärretä. Ei autossa tule kylmä , pihalla kylläkin.

Pakkasella tuodaan villasormukkailla vaikka tarvitaan toppakintaat. Ei ihme et sormet jäässä.

"Vieras"
Pitää ymmärtää kun lapsi viedään hoitoon et siellä on tietyt pelisäännöt, ohjeet , tavat joiden mukaan mennään.
Jos se ei sovi niin pitää jäädä lapsen kanssa kotiin.

"vieras"
Hoitajan mielestä ainakin se oli turhaa, kun keväällä valitin siitä että lapseni oli pihalla ilman takkia. Kädet ja nenä kylmät, huulet siniset. Lapsi palelee tosi helposti. Hoitajalla oli itselläänkin takki päällä, ja kun mainitsin asiasta alkoi sättiä mua että "mistä sä tiedät mitä hänellä on takin alla".

Enpä tietysti mistään, mutta mun mielestä se että hoitaja ei laita lapselle ulos takkia mutta itselleen laittaa kertoo jostain. Onneksi kyseessä ei ole lapsen vakituinen hoitopaikka, vaihtoon olis mennyt.

"Elina"

"Iisan täytyisi välttämättä nukkua kahden ja puolen tunnin päiväunet" (Lasta ei nukuta kuin tunnin verran päivässä, mutta kävi ilmi, että äiti ei halua luopua lapsen pitkistä päikkäreistä, saadakseen itselleen aikaa viikonloppuisin päivällä. Hoitajan vika, että "opetti" lapselle väärän rytmin.)[/QUOTE]

Minäkin päivittelin kerran hoitajalle, että onpa hankalaa tämä varahoito (joulun aikaan), kun on tottunut siihen, että normaalisti päiväkoti on ihan vieressä.

Eipä tullut mieleenikään, että se olisi ollut valittamista, koska en mitenkään syytellyt asiasta hoitajaa, kunhan vain lämpimikseni juttelin elämän hetkellisestä monimutkaistumisesta.

"june"
Olen joskus ennenkin varmaan kertonut, että minä sain palautetta siitä, kun oma viisivuotiaani kävi/käy kerran viikossa uimassa. Hän kulki/kulkee sinne ihan kyydittynä, eli en edes rehaa hoitolapsia uimahallille ja takaisin kerran viikkoon (ylipäätään en koskaan)

Äiti tykkäsi huonoa, kun a) hänen lapsellaan on yksi leikkikaveri vähemmän tuolloin ja b) hänen lapsensa joutui katsomaan sivusta omani menoja, eikä tietenkään päässyt mukaan. Mun olisi pitänyt päästää oma lapseni uimaan vain vapaa-ajallani.

Minusta tuo oli turhaa valittamista. Lapselleni tämä on koti, ei äidin työpaikka tai päiväkoti. Lisäksi ihminen, joka ystävällisesti halusi käyttää lastani uimassa, pääsi hallille juuri tuohon aikaan. Minä en voi uida uimahallissa, joten ilman apua lapseltani olisi mennyt koko uinti sivu suun. Eikä lapseni ole täällä töissä. Tietysti hänestä on kivaa, kun kotona on kavereita, mutta koko elämää ei järkätä hoitolasten aikataulujen mukaan.

Kerättyä iltiksistä
Seuraavanlaisia sähköposteja olen saanut vanhemmilta, joiden lapset ovat iltapäiväkerhossa.

"Koulun pihalta tulee kuivattaa vesilätäköt tai muuten meidän Petterin housun lahkeet kastuvat"

"Mikko ei saa mennä vesilätäkköön, koska sillä ei ole kumisaappaita ollenkaan"

"Pertti lähti ilman ulkohousuja kävelemn kotiin. Kyllä teisän pitää pukea ne päälle hänelle" (lapsi siis 8.v. Ja collegehousut jalassa +20)

"Teidän HOITAJAn asenne on huono. Ilmoittavat joka päivä milloin lapsi lähtee kotiin, on meidän Pertillä oma kännykkäkin" (vanhempi oli tilanteessa vaatimalla vaatinut tekstaria AINA kun lapsi lähtee kävelemään kotiin)

"Miksi te ette ole tehneet Maijan kanssa läksyjä. Minähän olen sanonut, että teidän tulee tehdä läksyt hänen kanssaan"
(Iltapäivätoiminnassa varataan aikaa läksyjen tekoon, mutta ohjaajat eivät voi pakottaa lapsia tekemään niitä)

Tässä nyt pieniä esimerkkejä. Tyttäreni päiväkodin pihalla oli tuossa keväällä ihan mahtava lammikko, mutta kuulin erään vanhemman valittavan siitä ja seuraavana päivänä lammikkoon ei saanut enää kukaan mennä.

Hoitoalalla myös
Suurin osahan näistä ei ole valitusta. Vaan tuo ettei lapselle esim pueta riittävästi päälle VAIKKA vaatteita olisi mukana, on välinpitämättömyyttä. Siitä pitääkin sanoa. Asiallinen palaute on toki hirveän tärkeää. Mutta aika herkkänahkaista porukkaa tuntuu olevan, jos nämä nyt ihan oikeasti ovat lastenhoitajia...

Itse olen vastaavan tapaisessa työssä ja kyllä meilläkin asiakkaat puhuvat kuinka kurjaa on kun henkilökunta vaihtuu, kuinka vaikea on välillä saada aikaa jne. Mutta ei se mun mielestä ole turhaa valitusta. Yleensä vaan asia on sellainen mille en itse voi mitään, eikä se ole minun vikani, joten en ota siitä myöskään itseeni. Jos taas omalla toiminnallani olen aiheuttanut harmia niin silloin siitä on asiallistakin sanoa niin seuraavalla kerralla menisi paremmin.

Mä olen ainakin useaan otteeseen joutunut päiväkodissa sanomaan että lapsella ei ole tarpeeksi vaatteita päällään vaan ne roikkuvat naulakossa. Myös kumisaappaat ovat siellä vaikka ulkona sataa, samoin sadevaatteet. Ja ihan varmasti aion valittaa siitä jatkossakin, kyllähän se niiden hoitajien tehtävä on katsoa että lapset ei siellä palele. Kerran menin hakemaan niin oli sisävaatteissa ja kerrankin saappaat jalassa mutta toinen puolillaan vettä. Istui yksin penkillä kun oli liian kylmä että olisi voinut leikkiä. Ja ulkovaatteet sekä kuivat kengät oli kyllä siellä omassa lokerossa. Kysyin vielä hoitajalta että eikö kukaan ollut huomannut niin oli kyllä mutta kun ei kukaan sitten ollut tehnyt asialle mitään...

Yhteistyössä