Todellakin varmaan jokaisessa työssä kuulee jos jonkinlastsa valitusta. Itse olen ajatellut, että se kuuluu asian, koska teen töitä ihmisten kanssa, jotka ovat erilaisia ja tottuneet erilaisiin asioihin.
Minun ammattitaitoani on selittää valittavalle ja joskus hermostuneellekin asiakkaalle, miksi juuri nyt ei tehdä/sanota/toimita kuten hän haluaa. Kun saan asiakkaan hyväksymään asian ja jopa lähtemään tilanteesta ihan iloisena olen omasta mielestäni silloin onnistunut työssäni hyvin. Vielä paremmin olen onnistunut, kun huomaan valituksen perustella toiminnassani jonkin kehityskohteen ja voin tehdä asioita vielä paremmin! Negatiivinen palaute on tie kohti paremmuutta!
Aivan käsittämätöntä tämä hoitajien purkautuminen siitä, että kun valitetaan tai muuten kritisoidaan toimintaa. Se valitus ja kritiikki kuuluu kaikkien työhön, myös lastenhoitajien ja sen avullahan voi miettiä, joskos toimintaa saadaan parannettua. Eihän sitä välttämättä saa, mutta sitten saa hyvää oppia siitä, miten eritavalla ajattelevien erilaisten ihmisten kanssa voi toimia ilman, että kenenkään tarvii suuttua ja hermostua. Se on sitä ihmisten välistä yhteistyötä ja kommunikaatioita. Sitä, mitä niille lapsillekin päivittäin opetetaan. Toivottavasti.