Hoitajat! Mitä turhaa valitusta kuulee vanhemmilta?

• Viestiketjun aloittaja "utelias"
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mitähä.....;28592416:
Eiväthän nämä esimerkit ole valitusta. Nämä ovat ihan normaalia keskustelua toisen ihmisen kanssa. Valittaminen tarkoittaa sitä, kun ruikutetaan esim. huonosti tehdystä työstä tms. Eivätkö päivähoitopaikkojen hoitajat osaa asiallisesti keskustella asioista? Heti vedetään herneet nokkaan jos äiti tai isä ehdottaa tai kysyy jotain.
Lueppas noi sanamuodot uudelleen.

hoitajavain
No mieleen on ainakin jäänyt tapaus, jossa vanhempi valitti johtajaporrasta myöden että tervehdin hänen lastaan aamulla VÄÄRIN. Sanoin lapselle hei, kyselin jotain /kehuin vaatteita tms., kysyin tuletko syliin vai haluatko mennä ikkunaan vilkuttamaan. En koskaan saanut selville miten lasta olisi pitänyt tervehtiä, äiti vaan sanoi että ilmapiiri on kylmä kun olen töissä. Palaverikin tuosta piti järjestää että asia olisi voitu korjata, mutta äiti perui sen. Tuolla vanhemmalla oli muitakin valituksen aiheita, mutta kun jätin ryhmän niin se oli hänen lapsensa joka itki ja tuli minua halaamaan, kun häntä harmitti että juuri minä lähden pois. Eli taisi vika olla enemmän äidin mielessä, eikä siinä miten lapsi asian koki...

Eräs vanhempi taas valitti pitkin vuotta siitä että hänen lapsensa kumisaappaat oli hävinneet. Niitä ei löydetty mistään, vaikka myllättiin koko talo moneen kertaan. Vanhempi ei sitten suostunut ostamaan lapselle uusia saappaita, koska niiden häviäminen oli pk:n vika, mutta ei kai ottanut huomioon että se kostautuu vain hänen omalle lapselleen, joka oli sadesäällä epäsopivissa kengissä. :/

"Sari"
Onko näin? Mun lapsella alkaa nyt kolmas kausi päiväkodissa, eikä ole tarvinnut hakea paikkaa eka hakemuksen jälkeen.
Ei tarvitse meidän päiväkotiinkaan hakea paikkaa joka vuosi. Yksi kerta riitti ja paikka jatkuu automaattisesti niin kauan, kunnes irtisanon paikan. Esikoinen oli päiväkodissa 3 vuotta ja kuopuksella alkaa nyt neljäs vuosi.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
"nuuh"
En ole hoitaja mutta joskus kun poikaa päiväkotiin vein niin siellä oli eräs isä pahalla päällä kun hänen poikansa vaatelokero oli ahtaampi kuin muiden. Mitat oli laitettu seuraavaksi aamuksi kaikkien lokeroihin :D ja samalta ne näytti.
Minkäalan ihmiset nurisee näistä järkyttävistä mittavirheistä eniten?

852
Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan enää!;28592395:
-siis ettekai te mee ulos kun sataa/tuulee/pyryttää/paistaa/saattaa tulllla sade/saattaa tulla ukkonen

-kai teillä saa aamupalalla makkaravoileipää? Ai ei ? No kun mein viiviiliisa ei syö puuroa eikä näkkäriä...siis eiks teil oo pehmeetä leipää pävittäin? Eiks oo joka päivä banaania? Eiks oo päivittäin hedelmiä?

-viiviliisa ei suostunut syömään kotona aamupalaa niin tehän syötte sit lounaan aikaisemmin tänään?

-viiviliisa ei halua lähteä retkelle joten joku teidän ryhmän aikuisista kai jää hänen kanssaan päiväkodille?

-me tarvitaan hoitoa ennen kuin päiväkoti aukeaa niin sehän VARMASTI järjestyy?

-hups kun toi aika meni, olin shoppailemassa niin siks oon myöhässä....hei kamoon, kyse on vain 10 minuutista! Joo mä tiedän että päiväkoti on mennyt jo kiinni mutta hei, joustoa joustoa, älkjää naputtako turhasta!

Tähän sen verran, että meijän lasten pk:ssa hoitajat on sellasia..

-ei mennä ulos kun ei jaksa pukea lapsia! (aurinko paistaa ja on kevyt pakkanen -5)

-Olispa sitä puuroa, niin noi kakarat ei murustelis
jnejnejne..

-retkille teijän lapsi ei pääse, koska on niin kömpelö (oppi kävelemään 1v9kk)
Motoriikka pikkasen jäljessä.

TIEDÄTKÖ miten kivaa on kuulla, ettei lapsesi pääse mihinkään mukaan kun TYÖNTEKIJÄ EI vaan jaklsa pukea!!!

"hop"
Jutustelun erottaa kyllä valittamisesta, ihan äänensävystä ja siitä, miten asia esitetään. Ja jos minusta uhataan ilmoittaa johtajalle, kun "vaikeutan" asioita lomakkeiden täyttöpyynnöillä, käsitän sen kyllä valittamisena. Ja kyllä, täällä haetaan joka ikinen vuosi paikkoja uudelleen, ihan joka ikiselle lapselle. Ei se ole minun vikani, eikä henkilökohtainen loukkaus yksittäistä vanhempaa kohtaan.

"vieras"
en kyllä tajua tätä keskustelua ollenkaan. Ainahan ihmiset valittavat ja purnaavat, joskus asiasta ja joskus asian vierestä. Kyllähän se voi tuntua naurettavalta jos pitää lätäköitä alkaa pihalta kuivattamaan tai jos omasta mielestä ne kollege-housut on tarpeeksi lämpimät +20C lämpötiloihin.

Kyllä minulla vain arvostus laskee lastenhoitajia kohtaan näiden kommenttien perusteella. Sympatiaako näillä esimerkeillä kaivataan vai mitä? Että on se hirveetä kun 1 sadasta vanhemmasta sitten sattuu olemaan se "vaikea", joka valittaa tai sanoo asioista, joista ei juuri sinun mielestäsi saisi sanoa tai niistä sanominen on jotenkin hullua?

Ihan vain tiedoksi että semmosia me ihmiset ollaan. Me jokainen voidaan kuitenkin joko olla kitkemässä ongelmaa tai edesauttamassa sitä. Sen voin sanoa, että tänne palstalle asian purnaaminen ei taida ainakaan kitkeä ongelmaa. Voihan se toki hetkellisesti auttaa jos oikein ottaa päästä.

Siellä päivähoidossahan voisitte yhdessä rakentavasti miettiä, minkälaisilla eri tavoilla voitaisiin kohdata se hankala äiti tai isi. Miten voisi keskustella niin, että yhteistyö olisi mukavampaa. Vai onkohan lie sekin liikaa pyydetty että lastenhoitajan täytyy rueta tämmöisiä miettimään - miettisi vanhempi itse vai?

"Vieras"
ja loput 5% sitten näitä "haastavia"

Esimerkkinä tulee mieleen

- Lapselle on toistuvista pyynnöistä huolimatta vaatteet nimikoimatta, sitten menee sekaisin toisen lapsen kanssa (samanlainen ReimaTec-haalari, yksi koko eroa) Toinen vanhemmista ottaa asian ihan normisti, asenteella sattuuhan sitä. Toinen vaahtoaa naama punaisena 20min miten on MEIDÄN vastuulla, ettei toisten saastaisia vaatteita tule hänen lapsensa päälle ja vaati (ihan tosissaan) päiväkotia korvaamaan pesulakulun, koska toinen lapsi oli hänen mukaansa tahronut puvun pysyvästi (oli keskitalvi, lunta joka puolella, en oikein ymmärtänyt tätä likaisuutta)

- Jatkuvaa (lähes päivittäistä) valitusta siitä, että hänen lapsensa ei saa tarpeeksi syliä. Lapsi 10kk, ryhmässä 4 hoitajaa ja 14 lasta, vuorot pyörii klo 5 ja 19 välillä. Pyritään sylittelemään niin paljon kuin ikinä voidaan, mutta kun ryhmässä tosiaan ON 13 muutakin lasta.

- Jos pyydetään lapselle lisää vaatteita / erilaisia vaatteita, tulee ihan tuutin täydeltä tekstiä siitä, kun mikään ei riitä ja että esim. sadevaatteita hän ei hanki, koska lapsi ei niistä pidä. Pukuna LAssien halpis ja ulkona tosi märkää. Kun sitten vedetään päiväkodin varahaalari päälle, saa sekä lapsi että äiti traumoja, kun prinsessa on ollut tunnin ajan puettuna vihreään

No mieleen on ainakin jäänyt tapaus, jossa vanhempi valitti johtajaporrasta myöden että tervehdin hänen lastaan aamulla VÄÄRIN. Sanoin lapselle hei, kyselin jotain /kehuin vaatteita tms., kysyin tuletko syliin vai haluatko mennä ikkunaan vilkuttamaan. En koskaan saanut selville miten lasta olisi pitänyt tervehtiä, äiti vaan sanoi että ilmapiiri on kylmä kun olen töissä. Palaverikin tuosta piti järjestää että asia olisi voitu korjata, mutta äiti perui sen. Tuolla vanhemmalla oli muitakin valituksen aiheita, mutta kun jätin ryhmän niin se oli hänen lapsensa joka itki ja tuli minua halaamaan, kun häntä harmitti että juuri minä lähden pois. Eli taisi vika olla enemmän äidin mielessä, eikä siinä miten lapsi asian koki...

Eräs vanhempi taas valitti pitkin vuotta siitä että hänen lapsensa kumisaappaat oli hävinneet. Niitä ei löydetty mistään, vaikka myllättiin koko talo moneen kertaan. Vanhempi ei sitten suostunut ostamaan lapselle uusia saappaita, koska niiden häviäminen oli pk:n vika, mutta ei kai ottanut huomioon että se kostautuu vain hänen omalle lapselleen, joka oli sadesäällä epäsopivissa kengissä. :/
Olisko äiti ollit vähän mustis lapsestaan ja siitä että lapsi piti sinusta? Ehkä jopa niin, ettei itse sitä tunnistanut ... Ja siksi näki sinut jotenkin kielteisesti, ehkei edes oikein iste ymmärtänyt loppujen lpuksi miksi näin..?

Mollie
Alkuperäinen kirjoittaja ei koskaan enää!;28592395:
-siis ettekai te mee ulos kun sataa/tuulee/pyryttää/paistaa/saattaa tulllla sade/saattaa tulla ukkonen

-kai teillä saa aamupalalla makkaravoileipää? Ai ei ? No kun mein viiviiliisa ei syö puuroa eikä näkkäriä...siis eiks teil oo pehmeetä leipää pävittäin? Eiks oo joka päivä banaania? Eiks oo päivittäin hedelmiä?

-viiviliisa ei suostunut syömään kotona aamupalaa niin tehän syötte sit lounaan aikaisemmin tänään?

-viiviliisa ei halua lähteä retkelle joten joku teidän ryhmän aikuisista kai jää hänen kanssaan päiväkodille?

-me tarvitaan hoitoa ennen kuin päiväkoti aukeaa niin sehän VARMASTI järjestyy?

-hups kun toi aika meni, olin shoppailemassa niin siks oon myöhässä....hei kamoon, kyse on vain 10 minuutista! Joo mä tiedän että päiväkoti on mennyt jo kiinni mutta hei, joustoa joustoa, älkjää naputtako turhasta!
Joo, rasittavaahan tuollainen on, mutta eikö tämäntasoiset jutut ole kuitenkin "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" -osastoa?

"vieras"
[QUOTE="Vieras";28592627]Pitää ymmärtää kun lapsi viedään hoitoon et siellä on tietyt pelisäännöt, ohjeet , tavat joiden mukaan mennään.
Jos se ei sovi niin pitää jäädä lapsen kanssa kotiin.[/QUOTE]

Kotihoidossa olevilla lapsillakin tulee olla pelisäännöt ja ohjeet miten toimitaan. Ihmettelen aina sitä miten ihmiset kuvittelevat lasten saavan olla ihan miten sattuu, kun heitä hoidetaan kotona. Kotona tulee olla yhtälailla päivässä rytmi ja pelisäännöt miten toimitaan. Laiska on sellainen vanhempi joka ei lapsia kotona hoitaessaan pidä mitään rytmiä ja pelisääntöjä.

"vieras"
Olen lastenhoitaja ja toiminut kahdessa eri yksityisessä päiväkodissa. Se mikä henkilöstöä ottaa päähän ja pistää vihaksi on vanhemmat ketkä tuovat käytännössä VAUVAIKÄISIÄ lapsiansa hoitoon. He eivät saa mitään irti päivähoidosta vaan ainoastaan kärsivät siitä.
Se on hoitajana raskasta katsoa ja vieläpä monet tekevät todella pitkää päivää tai hakevat muuten vain viimeisenä, vaikka aivan hyvin pystyisi hakea aiemmin.
Joskus tekisi mieli hieman "herätellä" vanhempaa, että tajuatko yhtään miten itsekäs valinta on tuoda tuo vaippaikäinen tänne joka pv 7-17?! Me ei arvosteta tuollaisia vanhempia PÄTKÄN VERTAA.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";28593568]Olen lastenhoitaja ja toiminut kahdessa eri yksityisessä päiväkodissa. Se mikä henkilöstöä ottaa päähän ja pistää vihaksi on vanhemmat ketkä tuovat käytännössä VAUVAIKÄISIÄ lapsiansa hoitoon. He eivät saa mitään irti päivähoidosta vaan ainoastaan kärsivät siitä.
Se on hoitajana raskasta katsoa ja vieläpä monet tekevät todella pitkää päivää tai hakevat muuten vain viimeisenä, vaikka aivan hyvin pystyisi hakea aiemmin.
Joskus tekisi mieli hieman "herätellä" vanhempaa, että tajuatko yhtään miten itsekäs valinta on tuoda tuo vaippaikäinen tänne joka pv 7-17?! Me ei arvosteta tuollaisia vanhempia PÄTKÄN VERTAA.[/QUOTE]

Enpä haluais tuollaista hoitajaa omalle lapselle. Vaikka itse laitoinkin vasta 3-vuotiaana hoitoon.

[QUOTE="vieras";28593655]Niin eihän se kiva kun hoitajat ajattelee aidosti lapsen parasta. Lapsen paras vain ei ole pk:ssa liian pienenä.[/QUOTE]

Ehkä näillä vanhemmilla on syynsä laittaa lapsi hoitoon sen ikäisenä. Hoitajien tehtävä ei mun tietääkseni ole arvostella vanhempien valintoja vaan hoitaa sinne tuotavat lapset.

"vieras"
Ehkä näillä vanhemmilla on syynsä laittaa lapsi hoitoon sen ikäisenä. Hoitajien tehtävä ei mun tietääkseni ole arvostella vanhempien valintoja vaan hoitaa sinne tuotavat lapset.
Meillä hoitajilla on oikeus mielipiteisiin ;) Ja mitä lapsiin tulee, ne asiat koskettaa aika lailla kaikkia, jo ihan lastensuojelulaki niin velvoittaa.
Tottakai ne vanhemmat syynsä keksii, mutta on se jännä kun silti hankkivat lapsia.
Pieni ristiriita.

"..."
en ole hoitajana pk:ssa mutta lapsen äitinä jopa MINÄ sain toiselta äidiltä haukut...

Hoidossa on samanikäinen lapsi kuin meillä, ovat saman kokoisetkin ja samaa sukupuolta.

Kun päästiin lapsen kanssa kotiin (talvi siis oli) ja riisuttiin, huomasin että lapsella oli jonkun toisen lapsen sukat jalassa. Tunnistin kenen.

No, sen väristä pyykkiä oli menossa koneeseen joten otin ja pesin sukat ja kuivautin narulla aamuksi.

Aamulla tämän toisen äiti tuli yhtäaikaa pihaan ja annoin sukat pestynä hänelle. Hän raivostui, että kun meidän pirkkoliisapetterillä on VAIN YHDET varasukat hoidossa niin NIITÄ EI SAA VIEDÄ POIS eikä lainata kenellekkään. VOi jumaliste se huusi saman saarnan vielä hoitajallekin. Ei kiitosta sukkien pesusta tms edes palauttamisesta...

Omalla lapsella oli ilm. sukat kastuneet ja hoitajat laittaneet sukat kuivuriin, vaikkakin meidän lapsella on 2 paria sukkia repussa. Kaverinsa oli sitten ystävällisesti antanut repustaan omat sukat toiselle jalkaan. Eihän ne hoitajat voi pienistä sukista tietää kenenkä ne on!

Mulla on lapsille repussa kahdet varavaatekerrat mukana, ja olen sanonut hoitajille että niitä saa muutkin lainata jos kova tarve on kunhan palauttaa joskus... Meillä on aivan perkeleesti vaatetta kotona joten en karehdi.
Ja saivartelijoille, pihavaatteita on vain yksi vaatekerta...

"vieras"
[QUOTE="...";28594175]en ole hoitajana pk:ssa mutta lapsen äitinä jopa MINÄ sain toiselta äidiltä haukut...

Hoidossa on samanikäinen lapsi kuin meillä, ovat saman kokoisetkin ja samaa sukupuolta.

Kun päästiin lapsen kanssa kotiin (talvi siis oli) ja riisuttiin, huomasin että lapsella oli jonkun toisen lapsen sukat jalassa. Tunnistin kenen.

No, sen väristä pyykkiä oli menossa koneeseen joten otin ja pesin sukat ja kuivautin narulla aamuksi.

Aamulla tämän toisen äiti tuli yhtäaikaa pihaan ja annoin sukat pestynä hänelle. Hän raivostui, että kun meidän pirkkoliisapetterillä on VAIN YHDET varasukat hoidossa niin NIITÄ EI SAA VIEDÄ POIS eikä lainata kenellekkään. VOi jumaliste se huusi saman saarnan vielä hoitajallekin. Ei kiitosta sukkien pesusta tms edes palauttamisesta...

Omalla lapsella oli ilm. sukat kastuneet ja hoitajat laittaneet sukat kuivuriin, vaikkakin meidän lapsella on 2 paria sukkia repussa. Kaverinsa oli sitten ystävällisesti antanut repustaan omat sukat toiselle jalkaan. Eihän ne hoitajat voi pienistä sukista tietää kenenkä ne on!

Mulla on lapsille repussa kahdet varavaatekerrat mukana, ja olen sanonut hoitajille että niitä saa muutkin lainata jos kova tarve on kunhan palauttaa joskus... Meillä on aivan perkeleesti vaatetta kotona joten en karehdi.
Ja saivartelijoille, pihavaatteita on vain yksi vaatekerta...[/QUOTE]

Juu, tuollaisia vanhempia onneks on myös. He eivät turhista todellakaan huomauta tai tee numeroa, vaan ymmärtää, että pk:ssa on lapsia paljon ja välillä työntekijätkin vaihtuu, joten vaatteet yms. saattaa sotkeutua.
Aivan naurettavaa alkaa rähisemään toiselle perheelle jos he vielä palauttaa sen kadonneen vaatteen, pestynä ja seuraavana päivänä, mutta tälläisiä vanhempia myös on. Tekisi mieli sanoa että haloo, miten naurettavaa ja turhaa on noin pienestä asiasta nostaa meteli?! On aivan selvä, että joskus saattaa vaatteet vaihtua tai jalkineet - pk:ssa kun tosiaan on muitakin lapsia hoidettavana. Eniten pistää vihaksi kun on näitä vanhempia ketkä tuovat muksunsa vuoden vanhoina täyteen ryhmään ja kehtaavat meille valittaa :D

Hoitaisivat vauvansa itse kuten sen ikäiset kuuluukin.

"Lissu"
[QUOTE="vieras";28594118]Meillä hoitajilla on oikeus mielipiteisiin ;) Ja mitä lapsiin tulee, ne asiat koskettaa aika lailla kaikkia, jo ihan lastensuojelulaki niin velvoittaa.
Tottakai ne vanhemmat syynsä keksii, mutta on se jännä kun silti hankkivat lapsia.
Pieni ristiriita.[/QUOTE]

Juuh, ymmärrän näkökannan, mutta lakkasin kuuntelemasta näitä vuodatuksia siinä vaiheessa kun pk:ssa työskentelevä ystäväni joka oli samaa virttä laulanut 10 vuotta laittoi oman lapsensa hoitoon 1,5 v iässä. Ei sitten viihtynytkään kotona.

• Tykkää
Reactions: mamacita_
"utelias"
Kiitos vastauksista. Selkeästi on vanhempien joukossa pieni osa aika "vaativaisia".

Ketjusta jäi mieleen yhden hoitajan saama valitus siitä kun hänen oma lapsensa kävi hoitopäiväaikana uimassa; miten sellainen voi kenenkään napaa kaivella?

Tai kuka oikeasti jaksaa vetää hernettä nenään vahingossa vaihtuneista vaatteista?

Sen sijaan en tarkoittanut tätä ketjua pienten päivähoidon mollaamisketjuksi. Minusta tuntuu pahalta lukea hoitajan tekstiä joka syyttää yksivuotiaan vanhempaa siitä, että tuo tämän ylitäyteen ryhmään hoidettavaksi. Ryhmäkokoon ei se hoitoa tarvitsevan lapsen vanhempi voine vaikuttaa yhtään enempää kuin se hoitajakaan. Ne päätökset tapahtuvat ylempänä; niihin pitäisi sekä vanhemman että hoitajan yrittää omilla tahoillaan vaikuttaa. Syyllistämällä vanhempaa ei hoitoväen resurssit parane yhtään sen enempää kuin syyllistämällä yksittäistä hoitajaa.

Meidän perheellä on ollut tuuria lasten päiväkotien kanssa. Molemmissa on ollut täyspäistä hoitohenkilökuntaa; vieläpä vuosikymmeniä samoissa taloissa viihtynyttä. Sen näkee, että ovat kovilla työnsä vaatimusten äärellä, mutta erinomaisesti silti hoitavat lapsia ja suhteita vanhempiin. Meidän lapset ovat viihtyneet hoidossa ja toivon, että nuorimmainenkin vaippapeppu syksyn mittaan kotiutuu aloittaessaan hoitouransa elokuussa 1 v 8 kk iässä.

"vieras"
Kysymys ei ole resursoinnista, liian täysistä lapsiryhmistä, tai päivähoidon ongelmista.
Ei missään nimessä. Kysymys on puhtaasti vanhemmista ketkä ulkoistavat vauvansa hoidon yhteiskunnalle.
Siihen ei missään nimessä pidä mennä että vielä lisää aletaan tukea sitä, muuttamalla rakenteita ja panostamalla pienryhmiin, jotta loput täysjärkisetkin vanhemmat harkitsevat pienokaistensa tuomista päiväkotiin. Ongelma kun ei ole päiväkodissa - vaan aivan puhtaasti pienestä lapsesta, hänen tarpeistaan ja edustaan.

insinööri
en valita päiväkodissa mutta mulle kyllä valitetaan, tosin lapset ovat ekaa kertaa hoidossa kodin ulkopuolella niin mistä sitä kaikkea voi tietää ennen kuin sanotaan, ja se tapa ratkaisee millä asenteella hoidetaan kodin ja pk välinen kommunikointi. En ole väliinpitämätön vaan lähinnä tietämätön ja koitan oppia jokaisesta kerrasta.

Yhteistyössä