[QUOTE="vieras";28593568]Olen lastenhoitaja ja toiminut kahdessa eri yksityisessä päiväkodissa. Se mikä henkilöstöä ottaa päähän ja pistää vihaksi on vanhemmat ketkä tuovat käytännössä VAUVAIKÄISIÄ lapsiansa hoitoon. He eivät saa mitään irti päivähoidosta vaan ainoastaan kärsivät siitä.
Se on hoitajana raskasta katsoa ja vieläpä monet tekevät todella pitkää päivää tai hakevat muuten vain viimeisenä, vaikka aivan hyvin pystyisi hakea aiemmin.
Joskus tekisi mieli hieman "herätellä" vanhempaa, että tajuatko yhtään miten itsekäs valinta on tuoda tuo vaippaikäinen tänne joka pv 7-17?! Me ei arvosteta tuollaisia vanhempia PÄTKÄN VERTAA.[/QUOTE]
Kuulostat ensimmäisen lapseni hoitajalta. Sain esikoisen 5 vuotta sitten, ja vieläkin kylmää tämän tasoiset päiväkodin hoitajat.
Rakastan lastani yli kaiken. Kaikkien vanhempien elämäntilanne ei salli sitä, että saa olla kotona hoitamassa vauvaansa. Esimmerkkinä kuitenkin se, kuinka Suomessa on hyvin vielä asiat. Irlannissa äitiysloma kestää 3 kk ja vauva viedään päiväkotiin, koska äiti joutuu mennä takaisin töihin. Espanjassa päiväkodissa olivat 3 kk ikäiset vauvat yli 10 h päivässä.
Jouduin viedä vauvani hoitoon juuri sinunlaisellesi hoitajalle, siitä syystä, että uusi perheemme joutui välittömään taloudelliseen ahdinkoon, josta emme olisi selvinneet ilman työpaikkaani. Yllättävä ja välitön taloudellinen ahdinko tarkoittaa sitä, että vaikka äiti haluaisi jäädä kotiin hoitamaan lastaan, on pakko mennä töihin. Ja päiväkotipaikan sain kahdessa viikossa vasta 10-kuiselle lapselleni.
Tunsin, kuinka olin inhottu vanhempi. Lapseni on aina saanut kotona valtavan määrän rakkautta ja huolenpitoa. Mutta olin aina se paska äiti, josta nämä pihalla seisovat hoitajat puhuivat. Lapseni makasi loskakelissä syvässä vesilammikossa häntä hakiessani, vesi meni sisälle kaula-aukosta, mutta hoitajilla oli keskenään paljon asiaa ja hups kun vahinkoja sattuu. Lapseni oli myös jumissa pöydän ja tuolin välissä ulkona, hoitajilla oli kiire jutella keskenään, eikä lastani löydetty heti. En tiedä, oliko mahdollisesti ollut tässä asennossa kauankin.
Lapseni jätettiin ilman tuomaani villa-aluspukua yli 15 asteen pakkasessa. Useista pyynnöistä huolimatta hänelle ei koskaan puettu tarpeeksi vaatetta siihen nähden, että kyseessä oli vauva. Hän oli aina viluinen ja ajattelivat, että pelkkä toppapuku riittää sisävaatteiden lisäksi pulkassa istumiseen ja kököttämiseen pihalla. Mielestäni vauva ei vielä hikoile liikkuessaan, mutta pyynnöistäni ei välitetty.
Minun olisi pitänyt palaveerata aamulla lapseeni liittyvistä asioista, mies haki lapsen töiden jälkeen, mutta koskaan isälle ei kerrottu mitään. Nyt ymmärrän, että siksi, koska olin heidän mielestään huono vanhempi. Hoitajat vaihtuivat, eikä tieto kulkenut isälle asti. Aamuisin hoitajilla oli niin kiire, että eivät ehtineet jutella kanssani, sillä toin lapsen valmiiksi puettuna väärään aikaan päiväkotiin. Lapseni olisi pitänyt tuoda puoli tuntia aikaisemmin, riisua, ja pukea sitten uudestaan. Jotta he ehtisivät vaihtaa pari sanaa kanssani.
Pahinta oli, kun jouduin jättää lapseni muiden vauvojen kanssa nurkkaan istumaan. Kukaan ei vaivautunut ottamaan lastani syliin, vaan pukivat muita lapsia ulos. Toin siis lapsen taas väärään aikaan päiväkotiin. Ymmärrän kiireen, mutta seuraava kommentti jäi minulle ikuisiksi ajoiksi surettamaan: "Laita se sinne nurkkaan vaan, se on tyytynyt kohtaloonsa". Tämän jälkeen soitin johtajalle, sillä en voinut ymmärtää tämän työntekijän asennetta, joka kohdalleni osui.
Olen esikoisen äitinä ollut ihmeissäni siitä, kuinka vähän päiväkodissa ehditään lasten vanhemmille välittää tietoa lapsista tällaisena aikana, jona informaatioyhteiskuntaa pidetään. Olisi iso kehittämisen paikka. Minä vanhempana en voinut tietää päiväkodin sääntöjä, sillä hoitajatkaan eivät vaivautuneet itseään minulle esittelemään. Minun olisi vain pitänyt ehtiä aamuisin tuomaan lapsi päiväkotiin lähes tunti ennen töihin menoani.
Kun vaihdoin päiväkotia, jostain kumman syystä myös yhteishenki tuntui erilaiselta. Päiväkoti oli pienempi, hoitajat sympaattisia. Heistä näki, kuinka he nauttivat työstään ja KOSKAAN mulle ei tullut sitä samaa oloa, kuinka kurkkua kuristi lähteä töihin.
En ole katunut sitä, että vein lapseni hoitoon, sillä hänestä on kasvanut älykäs, toiset huomioon ottava, sosiaalisesti taitava, itsevarma, taiteellinen, sanavalmis, elämässään toivottavasti hyvin pärjäävä nuori tyttö.
Ennakkoluuloilla minua kohtaan hoitaja sai aikaan pelkästään itkua, huonon äitiyden kokemuksen, epävarmuuden, ahdistuksen, mutta voin sanoa, että kaikesta huolimatta olen lapselleni maailman paras äiti. Ikinä en antanut kotitöiden suuremmin vaivata, vaan nautin, rakastin ja olin lapseni kanssa töiden jälkeen koko sen ajan, kun se minulle oli mahdollsta. Syytän suurelta osin itseäni siitä, kuinka iloinen ja positiivinen lapsestani on tullut, kun äiti jaksaa leikkiä ja kuunnella ja pitää sylissä. Tämä myös siksi, että huono omatunto ajaa olemaan hyvä äiti.