Hoidot Kysillä

Kaikkea hyvää myös teidän koko perheellenne Tikru sekä paljon Uskoa, Toivoa ja Rakkautta :hug: :flower:

Tulehhan välillä kertomaan kuulumisesi!

Niinpä niin Raitatiikeri, päästään jännäämää tuplavoimin =) mä aattelin tehdä kaikkeni nyt raskautumisen eteen, aloitan vitamiinit, syön terveellisesti ja elän kuin pyhimys... heh
Kyllä me onnistutaan!!

Siniviuhka tervetuloa joukkoomme :wave:
 
Olikos täällä muita joilla eka IVF olisi nyt syksyllä? Pitäisi huomenna soittaa ja ilmoittaa kyssiin tämän kuun menkkojen ajankohta. Millonkas muilla on sumuttelu alkanut niinkun kierron päivää tarkoitan kun mietin vaan sattuuko meidän häiden kohdille??
 
meillä asiat etenee sen verran, että lokakuussa ois eka yhteinen käynti kysillä. ei oo kyllä mitään tietoa, mitä siellä ekalla kerralla tehdään. joku teistä varmaan osais kertoa? eikai ne mulle mitään aukiolotutkimuksia tee, kun kerran syy on niin ilmeinen, ettei spermassa ole siittiöitä kuin ihan muutama? kutsun mukana tuli paperi, jossa kysellään todella tarkkaan kaikki kierrot ja vuotopäivien määrä jne..
minä tosiaan toivon, että siihen mennessä tapahtuis suurensuuri ihme ja tulisin luomuna raskaaksi. ei vaan hirveästi siihen jaksa uskoa...

Tikrulle oikein suuri ja lämmin voimahalaus :hug: :hug:
 
Siniviuhka :wave:
Ensimmäisellä käynnillä ainakin meillä kartoitettiin taustoja ja elämäntapoja. Minulle tehtiin normaali sisätutkimus ja ultrattiin myös. Mies antoi tuolloin uuden näytteen kysissä.

Voihan se olla, että tekevät sinulle aukiolotutkimuksen, mutta ei kuitenkaan ensimmäisellä käynnillä. Onhan se tärkeä tieto, että ovatko munatorvet auki vai eivät. Sitä kautta sitten jatkoja suunnitellaan.

Mutta lääkäri kyllä kertoo ensimmäisellä kerralla millä "kaavalla" teidän kohdalla edetään..

**

Minä piinailen noin kymmenen päivää;
jos täti tulee, niin pitää soittaa kysiin (ellei jo aiemmin), että miten jatkot. Saanko enää clomeja syödä vai tuleeko inseminaatio ajankohtaiseksi.. :|
 
Ibu
Tätä puolta olen käynyt seurailemassa välillä, mutten vielä ole mukaan rohjennut ilmottautua. Nyt kuitenkin elokuussa hoidot KYSillä alkamassa. Yk 13 meni ilman tulosta. Minussa vikaa endometrioosi + pco (epäily tuo jäkimmäinen).

Sellaista olen miettinyt tässä, että miten paljon hoidot alkuvaiheessa ja siitä eteenpäin sitoo siis ajatellen ettei asuta kuopiossa ja vuorotöissä molemmat ollaan? Eli joutuukohan paljon käymään KYSillä (viikottain, kukkausittain), minkä verran voidaan esim. labroja ottaa omassa tk:ssa? Suomeksi siis joutuuko paljon olemaan töistä poissa?
 
Ibu :wave:
Meillä sama tilanne, ettemme asu Kuopiossa. Mieheni on vuorotöissä ja minä valmistun lähihoitajaksi joulukuussa.

Meillä ainakin (Iisalmessa asumme paljastettakoon tämä nyt ihan julkisesti) kaikki labrat on otettu omassa labrassamme, lukuun ottamatta spermanäytteitä, jotka on viety Kuopioon tutkittavaksi tai mies on siellä näytteen antanut.

Meillä oli viime joulukuussa ensimmäinen käynti, seuraava aika oli kuukauden päähän tammikuulle. Sen jälkeen meillä ei olekaan tainnut olla muuta kuin soittoaikoja lekurille. Mutta mulla on tämä painonpudotus haaste tässä ollut, eli mennään TODELLA pitkän kaavan mukaan :whistle: Nyt olen saanut sen määrätys 8%:n pudotuksen aikaan ja jopa paljon enemmän niin voi olla meilläkin lähtee asiat paremmin rullaamaan =)
 
Ibu
Arcatha, kiitos kommentista. Voihan se olla et jossain vaiheessa tarvii kysillä käydä tiiheempäänkin tahtiin, jos pitää ultrata välillä tiettynä päivänä jne. mut kaikki ajallaan. Tokihan asiat saa järjestettyä ja töistä vapaata. Inhottava vaan ku kaikki sit ihmettelee et missä toi ravaa, jos usein joutuu töistä aikasemmin lähtemään.

Kommentoikaa muutkin kenellä tietoa aikaisempaan kirjoitukseeni, kiitos!
 
Tyhmä kysymys.. olin edellisen miehen kanssa hoitoissa yksityisellä ja just olisi tullut kysiin eka aika, kun erottiin. Nyt uuden miehen kanssa yk 1 menossa, mutta luomuvauva lähes mahdottomuus, niin lääkäri sanoi, että minun historialla laittaa lähetteen kysiin jo parin kierron jälkeen, eli hoidot alkaisi ehkä ennen ensi kesää..

Miten kela korvaa julkisella tapahtuvia hoitoja? Tuleeko siis aina se polimaksu (joku 25e?) joka käynniltä, korvaako kela siitä? Tuleekos lääkekustannuksien lisäksi muita maksuja? Voisiko joku avata näitä minulle, kun yksityisellä oli "helppoa", kun kaikki tutkimukset, hoidot ja seurannat kuului tiettyyn summaan ja kelalle sitten laitettiin korvauslaput jälkikäteen menemään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Möhköfanttis:
Miten kela korvaa julkisella tapahtuvia hoitoja? Tuleeko siis aina se polimaksu (joku 25e?) joka käynniltä, korvaako kela siitä? Tuleekos lääkekustannuksien lisäksi muita maksuja? Voisiko joku avata näitä minulle, kun yksityisellä oli "helppoa", kun kaikki tutkimukset, hoidot ja seurannat kuului tiettyyn summaan ja kelalle sitten laitettiin korvauslaput jälkikäteen menemään..
Kela korvaa suurimman osan julkisen puolen kustannuksista. Itse asiakkaan ei tarvitse muuten polimaksuilla päätään vaivata, maksaa vain sen mitä laskussa lukee. Lääkemaksuista ei minulla ole tarkempaa tietoa itsellänikään tällä hetkellä, että joutuuko maksamaan ensin kaikki ja saa jälkikäteen hakea kelalta vai voiko apteekin kanssa tehdä lääkekaton ylityttyä sopimuksen, että he hakevat korvauksen kelalta... Eli itse ei tarvitsisi maksaa missään vaiheessa yli sitä 627 eur. Pari vuotta sitten vielä pystyi.

Lääkekatto ja sairaalakohtainen kulukatto ovat eri asia. Lääkekaton ylittyminen vaikuttaa kelan korvauksen piiriin kuuluvien lääkkeiden hintaan, kun taas sairaalakohtainen kulukatto tarkoittaa sitä, että kun tietty summa per kalenterivuosi ylittyy (summa oli n 500 eur pari vuotta sitten), saa lopun vuotta ilmaiset polikäynnit ja sairaalavuorokaudet.

Julkisella puolella on se n 25 eur per käynti, riippumatta mitä tehdään. Lisäksi tietysti lääkekulut. Eli polimaksuja menee n 100 eur / IVF.

-rallis

Ps. Sain postissa reseptin uutta IVF:ää varten ja ohjeen soitella elokuun menkoista polille...



 
Ibu:
Meillä sama juttu ei asuta kuopiossa ja vuorotöissä molemmat. Mikä hoito teillä alkamassa inssi/ivf? Inssistä en tiedä miten se toimii kysillä, koska meillä tehtiin inssit omalla paikkakunnalla(Pieksämäki). Ivfään sain just ohjeet ja aikataulut, joudumme käymään 3 kertaa ultrassa mikkelissä ja sitten hoitoviikolla kaksi kertaa kuopiossa kun on keräys ja siirto. Muistaakseni nuo 3 ultraa oli kaikki eri viikoilla mut suunnilleen peräkkäisillä. Ja veri testiin voi ainakin pyytää sitten lähetteen omaan terveyskeskukseen.
Me onneksi saatiin kumpikin kesälomamme elokuulle niin eka ivf ollaan siis lomilla niin ei tarvii pyydellä vapaita.
Tietääkö kukaan muuten kun joudutaan makselemaan polimaksuja mikkeliin ja kuopioon että lasketaanko ne kaikki yhteen sitä sairaalan kulukattoa ajatellen?vai onko kummassakin sairaalassa omansa?
 
Ibu
muskotti84: en tiedä vielä miten/millä hoitomme alkaa. Ainakin viimeksi määräsi jo jotain labroja ja snaoi, että ei sit tarvii enää niiden takia vastaanotolla käydä. Jos ymmärsin oikein, niin ei ihan alusta aloiteta hoitoja, vaan jostain järeämmästä kun mulla on jo todettu kaikenlaista. Mut onhan se jossain vaiheesa oltava se suunnitteltu aika siellä kysillä.. Mut voin kertoa sit, kun olen viisaampi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Siniviuhka:
paljonkos sitä painoa pitää pudottaa, että siitä on jotain hyötyä? tai siis paljon se BMI pitäis olla?
Normaali BMI:n ylärajahan on 25. Lääkäri MH:n sanoin BMI:n olisi hyvä olla maksimissaan 30, ennen kui hoitoja aletaan tehdä - ainakaan niitä rankempia. Mutta kropan toimintahan on niin yksilöllistä, että kait se riippuu vähän tapauksesta... Minulla esim. täysin säännöllinen ja ovulatorinen kierto, vaikka BMI yli 30 ja siksi minun ei ole pakko laihduttaa BMI 30:een, toki siitä ei haittaakaan olisi, itseni ja hoitojenkin kannalta.

Eikös sitä sanota, että 10 % painon pudotus ole jo kropan toiminnan kannalta hyväksi? Siis, jos BMI yli 25.

-rallis
 
Siis mulla BMI paljon yli 30 ja eka ivf takana. Tosin MH alkuun epäili hoidon onnistumista. Kun ekasta siirrosta kuitenkin pamahti heti plussa, papereissa lukee, että tämän pariskunnan hoitamista kannattaa jatkaa! Se eka plussa oli tuulimuna ja meni itekseen kesken. Kaksi seuraavaa siirtoa ei onnistunut ja syksyllä alkaa toinen ivf.

Silti uskon, että mitä enemmän vaan saisi painoa pois, se lisäisi aina mahiksia. Hoitojen aikana mulla ainakin on vaikea laihduttaa, siksi kantsii yrittää tehdä kaikkensa ennen hoitoja ja niiden välillä.
 
Minullakin on tohon 30 bmi:hin vielä se 20kg matkaa, mutta mulla ei edes kyselty mitään kun käytiin suunnittelu käynnillä. suoraan vaan ivf:ään. Minulla kyllä myös täysin säännöllinen ja ovulatorinen kierto. Joten on aika yksilöllistä miten toimivat. Itse kyllä haluaisin painoa pois muutenkin...
Vesiheinä: Miksi laihdutus tuntui sinusta hankalalta hoitojen aikana? Ajattelelin juuri että kun pääsen kesälomalta että rupean laihduttamaan, mutta meillä alkaa hoito juuri sopivasti. :/
Onko synarelasta muuten tullut millaisia sivuvaikutuksia kellekään ja miten äkkiä lääkkeen aloittamisen jälkeen?
 
Arcatha, elähän hättäile, niinkuin kirjoitin aiemmin ja muiltakin tuli samansuuntaisia kokemuksia, asiat ja ihmiset käsitellään onneksi yksilöllisesti! Toki raskauttakin ajatellen olisi hyvä, jos ylimääräistä kannettavaa ei niin paljoa olisi...

Tsemppiä!

-rallis
 
Synarelasta tuli helvetilliset migreenit (mulla muutenkin menkkojen aikaan migreeniä pukkaa, eli on hormonaalista), kuumia aaltoja ja hikoilua, outoja unia ja unettomuutta aiheutti mulle. Ei niitä sillon edes oikein tajunnut kun olivat päällä, mutta näin jälkeen päin on ymmärtänyt monta asiaa. Mä sumutin monta viikkoa, että saatiin hoitoaikataulut natsaamaan mun menkkoihin.

Just tuon takia se laihduttaminen oli vaikeeta, kun oli huono olo, ei jaksanut enää miettiä laihduttamista. Sitten mulle lääkäri sanoi, että hoidon aikana ei sais edes kovasti laihduttaa, pitäis pitää vaan painoa samassa. Mä olin ollu vähän aikaa sitä ennen nutriletilla, eli aika rajukin painonpudotus oli takana. Ja sit lääkäri sanoi vielä, että pitää hoitojen aikana edes syömisen nautinto olla. Antoi vähän ikään kuin luvan mättää ruokaa. Ja meikäläinenhän ei turhia kursaillut. Nyt ois taas kuuri alettava kiireen vilkkaa, marraskuussa on se seuraava ivf.

On tämä vaan niin pirun vaikeeta!
 

Yhteistyössä