Hoidossa tapahtunutta..

• Viestiketjun aloittaja papunen
  • Ensimmäinen viesti
Kerran aamulla viedessä lapsia hoitoon haistelin että nyt on jollain kakat ja sanoin siitä hoitsulle niin kertoi tietävänsä asiasta, mutta ei pysty menemään vaipan vaihtoon ennen kuin toinen hoitaja tulee töihin koska ei uskaltanut jättää muita ilman valvontaa. Ja ymmärsin kyllä jos jotain olisi sattunut ja ainut hoitaja olisi ollut vaipan vaihdolla niin haloohan siitäkin olisi noussut ennen kuin ehdin tarjota apua niin saapuikin toinen hoistu paikalle jolloin vipan vaihdolle lähti heti.

Anna lapsesi "opetelle" kuivaksi omaan tahtiin meillä kun tuota vanhempaa yritettiin painostaa oli seurauksena krooninen ummetus ja panttasi pitkään päiväkodissa kylässä jne... Jäin just miettimään että tänään taisi olla eka kerta kun ilmoitti kaupassa että on kakkahätä ja suostui jopa tekemään kakat ja ikä on nyt 6v.

kerran mulle soitettiin pk:sta ja sanottiin että poika on kipeä kuumetta ei ole mutta istuu vain lattialla ja on ihan nihkeen hikinen no pakkohan tuo "sairas" oli lähteä hakemaan kotiin ja heti kun näin pojan tiesin että on ihan hirveä kakkahätä...Toipui heti kun vein vessaan ja laittoin oven lukkoon että sai rauhassa kakata. Ujona lapsena ei halunnut mennä kakalle kun kaikki ramppasi ja vessan perällä on vielä leikki tila. No empä mäkään haluaisi mennä tarpeilleni kun kaverit leikkii vieressä.

siis tuo on tosi ikävää, mitä lapsellesi on käynyt hoidossa, koska pienet on siellä aikuisten armoilla. ja tottahan se on, ylkona se paska ei kyllä haise niin kovasti ja jos niitä muksuja on 20 kahden tai kolmen hoitajan vahdissa ja toinen istuu tyytyväisenä hiekkalaatikolla ettei ole merkkiäkään että siellä voisi olla mitään niin helpostihan sitä ollaan vaikka tunti siellä ilman että mitään huomataan. voisit ruveta opettamaan lastasi ilmoittamaan milloin se kakka on jo siellä housussa, siitä on sitten helpompi siirtyä ilmoittamaan että milloin se kakka on tulollaan ja sitten siitä eteenpäin...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Uskomatonta, että noin iso ja sontii vaippaan! Ettekö te ihmiset osaa lapsianne opettaa kuiviksi? Mulla 4 lasta ja kellään ei ole ollut enää tossa iässä vaippaa, korkeintaan yöllä. Yöks!

Voi vide mikä superäiti. Ihan pokaalin ansaitset
:saint:

Gluteus maximus
ap älä välitä noista joidenkin kommenteista. meillä tyttö oppi kuivaksi 1v10kk iässä eli nyt kesällä, mutta poika alkoi kakkaamaan pottaan vasta 3v ikäisenä! Siihen asti ei vaan suostunut, vaikka olisin päälläni seissyt. Sitten yksi päivä vaan sanoi, että menen potalle ja siitä se lähti. Olin melkein varma, että ei koskaan opi! Eikä ole erityislapsi. Pojat on hitaampia näissä asioissa ja se on ihan fakta!

Mä en jaksa koko ketjua lukea, mutta mulle on sanottu et pojat yleensä on myöhemmin valmiita pottailemaan ku tytöt.
Meillä poika luopui päivävaipasta kokonaan vasta kun täytti 3v ja totesi itse olevansa iso poika. Ei auttanut lahjonta eikä mikään suostuttelu sitä ennen ja ei käytetty pottaa ollenkaan vaan poika halus heti oikealle pöntölle tehdä pissat ja kakat.

Kaikki aikanaan AP , mutta tuo asia hoitopaikassa pitää tietty saada kuntoon jos reppanalla pylly toistuvasti palaa :(

Alkuperäinen kirjoittaja joSSSu:
siis tuo on tosi ikävää, mitä lapsellesi on käynyt hoidossa, koska pienet on siellä aikuisten armoilla. ja tottahan se on, ylkona se paska ei kyllä haise niin kovasti ja jos niitä muksuja on 20 kahden tai kolmen hoitajan vahdissa ja toinen istuu tyytyväisenä hiekkalaatikolla ettei ole merkkiäkään että siellä voisi olla mitään niin helpostihan sitä ollaan vaikka tunti siellä ilman että mitään huomataan. voisit ruveta opettamaan lastasi ilmoittamaan milloin se kakka on jo siellä housussa, siitä on sitten helpompi siirtyä ilmoittamaan että milloin se kakka on tulollaan ja sitten siitä eteenpäin...
juu samaa mieltä, mutta meillä poika oli ainakin tosi arka sanomaan tarhassa itse jos kakka housussa... oli vain osa-aika hoidossa tuolloin ja ei oikein päässyt tutuksi kaikkien niiden työntekijöiden kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
juu samaa mieltä, mutta meillä poika oli ainakin tosi arka sanomaan tarhassa itse jos kakka housussa... oli vain osa-aika hoidossa tuolloin ja ei oikein päässyt tutuksi kaikkien niiden työntekijöiden kanssa.
se on totta ja siinä meillä hoitohenkilökunnalla on sit se vastuu. se on vaan kyseltävä ja kyseltävä, onko kakka, tuleeko kakka?? kyllä hyö siitä sitten lämpenee jonkun ajan kuluttua

Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja piprane ema:
Meidän poika ei suostu edelleenkään käymään kakalla päiväkodissa, vaan heti kotiin tullessa menee kakalle vessaan. En tiedä miksi näin on, mutta ei ole koskaan tykännyt käydä vessassa "vieraissa"

vieras
ymmärrän ap:tä ja ymmärrä myös pk:n henkilökuntaa. Itse pk:ssa työskentelen ja tilanne on se pienten ryhmässä et iltapäivällä ulkona klo 15.30 jälkeen on vain yksi aikuinen ja jos hän lähtee sisälle peseen yhden pyllyä niin pitää ottaa kaikki sisälle ja se onkin jo aika homma yhdelle aikuiselle. Taas jos jättää ryhmän isojen opelle niin heilläkin on vain yksi aikuinen enään siihen aikaa ja lapsia on 20 + ne pienet siihen päälle, jos heidän hoitaja lähtee sisälle pyllyn pesuun. Niin ja tietenkin on vain pakko mennä ja vaikka sitten raahata ne kaikki 10 muuta pientä sisälle siksi 10min mikä menee ku yhden pylly pestään ja puetaan takaisin pihalle. Niin ja toisilla se pylly palaa nopeasti, vaikka kakka ei ole seissyt kauaa. Meidän ryhmässä on lapsi jolla epäillään laktoosi-intoleranssia ja se ripuli uloste polttaa ihon samantein rikki. Onneksi vanhemmat tietää sen itsekkin eikä ole meitä alkaneet syyllistään siitä. Lääkärit ei vain usko että lapsella mitään on kun rasituskoe ei antanut tulosta, oireet kyllä kertoo muuta.

Eli hiukan ymmärrystä puolin ja toisin, tosin meitä hoitajiakin on joka lähtöön, et uskon kyllä niinkin voivan käydä et ne kakat annetaan olla, kun ei viitsitä alkaan uudelleen..

Alkuperäinen kirjoittaja papunen:
Eilen taas oli poika 2v7kk ollut hoidossa 2 kertaan ulkona kakat vaipassa. Poika itki eilen koko illan ja ei pystynyt edes istumaan. Muutenkin käyttäytyi eri tavalla kuin normaalisti. Peppu, kivekset ja taipeet on niin tulenpunaiset ja palaneet ulostesta, että itkua tekee itsellä, kun sitä katsoo ja sitä miten toinen kärsii. Voitte kuvitella mikä huuto, kun peppu pitää pestä ja rasvata välillä. Tänään käytiin lääkärissä ja lääkäri ihmetteli kovsti miten on mahdollista, että vaippaa ei vaihdeta. Lääkärin määräämät rasvat auttavat tällä kertaa, mutta seuraavaa kertaa odotelessa..
Hoidossa on useasti puhuttu asiasta. He vetoavat siihen, että eivät ulkona asiaa huomaa ja ulkoa ei voi lähteä sisälle vaippaa vaihtamaan.Tekee todella pahaa katsoa miten toinen kärsii ja täysin turhaa!
Mitä tekisitte itse tässä tilanteessa?
Ja kilin kellit sanon minä! Kyllä sen kakan haistaa ulkovaatteidenkin läpi ja AINA VOI LÄHTEÄ YKSI IHMINEN VAIHTAMAAN VAIPPAA, muiden ryhmien aikuiset vahtii lapsia sillä aikaa!!! Ja jos tämmöinen ei onnistu niin sitten kyseenalaistetaan aikuisten määrä eli ollaanko ulkona alimiehityksellä!!!!

...
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ymmärrän ap:tä ja ymmärrä myös pk:n henkilökuntaa. Itse pk:ssa työskentelen ja tilanne on se pienten ryhmässä et iltapäivällä ulkona klo 15.30 jälkeen on vain yksi aikuinen ja jos hän lähtee sisälle peseen yhden pyllyä niin pitää ottaa kaikki sisälle ja se onkin jo aika homma yhdelle aikuiselle. Taas jos jättää ryhmän isojen opelle niin heilläkin on vain yksi aikuinen enään siihen aikaa ja lapsia on 20 + ne pienet siihen päälle, jos heidän hoitaja lähtee sisälle pyllyn pesuun. Niin ja tietenkin on vain pakko mennä ja vaikka sitten raahata ne kaikki 10 muuta pientä sisälle siksi 10min mikä menee ku yhden pylly pestään ja puetaan takaisin pihalle. Niin ja toisilla se pylly palaa nopeasti, vaikka kakka ei ole seissyt kauaa. Meidän ryhmässä on lapsi jolla epäillään laktoosi-intoleranssia ja se ripuli uloste polttaa ihon samantein rikki. Onneksi vanhemmat tietää sen itsekkin eikä ole meitä alkaneet syyllistään siitä. Lääkärit ei vain usko että lapsella mitään on kun rasituskoe ei antanut tulosta, oireet kyllä kertoo muuta.

Eli hiukan ymmärrystä puolin ja toisin, tosin meitä hoitajiakin on joka lähtöön, et uskon kyllä niinkin voivan käydä et ne kakat annetaan olla, kun ei viitsitä alkaan uudelleen..
Paljonko teillä on lapsia ryhmässä? Meillä on aina vähintään kaksi hoitajaa, ja usein myös joku harjoittelija/työssäoppija.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Meillä ei ole mitään laktoosi-intolerassia tms. , joka aiheuttais kakan "syövyttävyyden". Pojalla on herkkä iho. Mä ymmärrän se pointin, mitä tossa yllä lukee ja olen sen kuullut monta kertaa. Se ei paljon lohduta siinä kohtaa, kun poika itkee koko illan ja eikä pysty istua ja kävelee kuin olis pallo jalkojen välissä. Miettikää oman lapsen kohdalle ja jeesustelkaa sitten!
Ja miks jossain hoitopaikoissa ei ole ongelma lähteä sitten niiden kaikkien lapsien kans vaipan vaihtoon tms.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Eims Baum:
Eilen taas oli poika 2v7kk ollut hoidossa 2 kertaan ulkona kakat vaipassa. Poika itki eilen koko illan ja ei pystynyt edes istumaan. Muutenkin käyttäytyi eri tavalla kuin normaalisti. Peppu, kivekset ja taipeet on niin tulenpunaiset ja palaneet ulostesta, että itkua tekee itsellä, kun sitä katsoo ja sitä miten toinen kärsii. Voitte kuvitella mikä huuto, kun peppu pitää pestä ja rasvata välillä. Tänään käytiin lääkärissä ja lääkäri ihmetteli kovsti miten on mahdollista, että vaippaa ei vaihdeta. Lääkärin määräämät rasvat auttavat tällä kertaa, mutta seuraavaa kertaa odotelessa..
Hoidossa on useasti puhuttu asiasta. He vetoavat siihen, että eivät ulkona asiaa huomaa ja ulkoa ei voi lähteä sisälle vaippaa vaihtamaan.Tekee todella pahaa katsoa miten toinen kärsii ja täysin turhaa!
Ja kilin kellit sanon minä! Kyllä sen kakan haistaa ulkovaatteidenkin läpi ja AINA VOI LÄHTEÄ YKSI IHMINEN VAIHTAMAAN VAIPPAA, muiden ryhmien aikuiset vahtii lapsia sillä aikaa!!! Ja jos tämmöinen ei onnistu niin sitten kyseenalaistetaan aikuisten määrä eli ollaanko ulkona alimiehityksellä!!!!
Kyllä mä itse tosiaan haistan oman lapse kakan, vaikka olis missä. Haistan aina heti, kun pojan haen. Ja poika kuulemma alkaa vetää haalareita takaa pepusta irti, kun on kakannut.

Valitettavasti liian usein (etenkin iltapäivästä) ulkona joudutaan olemaan alimiehityksellä. Henkilökunnan työaika kun on 7h40min, mutta päiväkodit ovat usein auki aamu 6 ilta 17. ja lapset hoidossa keskimäärin 8-9tuntia.. niin siinä voi sitten jokainen laskea matemaattisia kaavoja, että kuinka monta aikuista ja kuinka monta lasta siellä pihamaalla on.
JA TÄMÄ ASIA EI KOSKAAN MUUTU, JOLLEI VANHEMMAT TAJUA OTTAA ASIAA KÄSITTELYYN KORKEAMMALLA TAHOLLA. PÄIVÄHOIDON TYÖNTEKIJÄT EIVÄT ASIALLE MITÄÄN VOI!!
OTTAKAA HYVÄT VANHEMMAT ASIA PUHEEKSI OMAN KUNTANNE PÄIVÄHOIDON JOHTAJIEN KANSSA TAI OTTAKAA SUORAAN SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖÖN YHTEYTTÄ.

Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm...:
Ei millään pahalla, mutta ei kai sen ikäinen enää housuihinsa kakkaa?
Ja ihan vaan hyvällä, että lapsi kakkaa housuunsa just niin kauan, kun hän sen itse oivaltaa kertoa.
En pidemmälle päässyt ketjua, mutta tässä kohtaa useun vika on vanhemmissa. Mistä se lapsi yks kaks tajuis pyytää potalle jollei sitä hänelle tarjota? Vedotaan ettei valmiutta ole.

Ei lapsi opi kuivaksi ellei häntä potateta jatkuvasti. Siis lapsi vaan laitetaan potalle ku istumassa pysyy. Jossain vaiheessa lapsi tajuaa kannustuksen myötä mitä potalla tehdään.

Jep jep, meidän päiväkodissa kyllä aina lähdettiin pesulle kun oli kakat vaipassa. Ja aina se myös haistettiin, kävi sellainen outo löyhäys jonkun nenuun ja niin olivat tädit sitten nenut kiinni kaikkien pepuissa kunnes hajunlähde löytyi. Eri asia on jos tädit juttelee vaan keskenään eivätkä käy lähelläkään lapsia ulkoilun aikana.... :kieh:

päivi
en lukenut koko ketjua läpi... olen opettanut meidän lapset potalle ihan silkalla lahjomisella. saa pienen ville vallaton jäätelön aina kun kakka tulee pottaan tai pönttöön. lukemista olen vienyt istunnon ajaksi tai olen itse istunut vieressä ja lukenut. usein olemme käyneet kokeilemassa tulisiko mitään, istuneet lapsen ehdoilla niin kauan kuin on halunnut. vaikka olisi tullut vain tosi pieni kikare kakkaa, niin siitä saa palkan ja lapsi huomaa että on palkitsevaa tehdä pottaan tarpeet. ajan kanssa kun asiat on alkaneet sujua, niin olen harventanut palkitsemista ja lopulta jättänyt kokonaan pois. palkkahan voi olla mikä vain lapselle kiva juttu, esim. tarra tai peli hetki äidin kanssa.

Äitikans
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Opettaisin lasta luopumaan vaipoista!

Btw sellaisia ne tarhat on ja jokainen voi päättää missä lapsensa hoidattaa.
Voitko kertoa miten opetan lapseni kuivaksi???
Älä noista välitä. Ei teillä vielä ole mikään kiire. Ei lasta voi pakottaa potalle ja kuivaksi vaan pikkuhiljaa opettelemalla se onnistuu. Hyvä, että kuitenkin istuu potalla, siitä se lähtee :) Kyllähän tarhoissa pienempiäkin lapsia on jotka ainakin tekevät kakat vielä vaippaan niin pakkohan sieltä on pystyä jonkun niitä lähteä vaihtamaan!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm...:
Ei millään pahalla, mutta ei kai sen ikäinen enää housuihinsa kakkaa?
Ja ihan vaan hyvällä, että lapsi kakkaa housuunsa just niin kauan, kun hän sen itse oivaltaa kertoa.
En pidemmälle päässyt ketjua, mutta tässä kohtaa useun vika on vanhemmissa. Mistä se lapsi yks kaks tajuis pyytää potalle jollei sitä hänelle tarjota? Vedotaan ettei valmiutta ole.

Ei lapsi opi kuivaksi ellei häntä potateta jatkuvasti. Siis lapsi vaan laitetaan potalle ku istumassa pysyy. Jossain vaiheessa lapsi tajuaa kannustuksen myötä mitä potalla tehdään.
Tiedoksesi, joka et lukenut koko ketjua. Poika käy potalla monta kertaa päivässä. Tarroilla ainakin kotona yritetään, että homma onnistuis. Pottaan ei juuri koskaan tule mitään. Samaa sanovat hoidossa, että pottaa ei koskaan mitään tule, vaikka siellä istuu joka päivä, kun muutkin lapset istuu. Että ei ole kyse, että pottaa ei olis tarjottu.

hm...
Ap:lle tsemppiä, tilanne pojallesi on v-mäinen ja inhottava.
Olette varmaan kokeilleet kaikkea - entä sitä, että kotona yksinkertaisesti olette ilman vaippaa, housut vaan jalkaan?
Meillä auttoi tuo (poika oli silloin n. 2v 7kk), muutaman päivän lorotteli pöksyyn ja lattialle, kunnes tajusi, että "hei, on tuo pottakin..." Tätä ennen teki tarpeensa sujuvasti vaippaan, mutta kertaakaan ei ole kakka tullut housuun. Näin meni meillä.
Mutta taistele itsellesi oikeutta hoidossa! Sinä maksat siitä hoidosta ison hinnan, joten sun on saatava lapsellesi kunnon hoitoa. Ota yhteys johtajaan :)

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja päivi:
en lukenut koko ketjua läpi... olen opettanut meidän lapset potalle ihan silkalla lahjomisella. saa pienen ville vallaton jäätelön aina kun kakka tulee pottaan tai pönttöön. lukemista olen vienyt istunnon ajaksi tai olen itse istunut vieressä ja lukenut. usein olemme käyneet kokeilemassa tulisiko mitään, istuneet lapsen ehdoilla niin kauan kuin on halunnut. vaikka olisi tullut vain tosi pieni kikare kakkaa, niin siitä saa palkan ja lapsi huomaa että on palkitsevaa tehdä pottaan tarpeet. ajan kanssa kun asiat on alkaneet sujua, niin olen harventanut palkitsemista ja lopulta jättänyt kokonaan pois. palkkahan voi olla mikä vain lapselle kiva juttu, esim. tarra tai peli hetki äidin kanssa.
Tarroilla meillä lahjotaan kovasti, mutta tulos on köyhä.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja hm...:
Ap:lle tsemppiä, tilanne pojallesi on v-mäinen ja inhottava.
Olette varmaan kokeilleet kaikkea - entä sitä, että kotona yksinkertaisesti olette ilman vaippaa, housut vaan jalkaan?
Meillä auttoi tuo (poika oli silloin n. 2v 7kk), muutaman päivän lorotteli pöksyyn ja lattialle, kunnes tajusi, että "hei, on tuo pottakin..." Tätä ennen teki tarpeensa sujuvasti vaippaan, mutta kertaakaan ei ole kakka tullut housuun. Näin meni meillä.
Mutta taistele itsellesi oikeutta hoidossa! Sinä maksat siitä hoidosta ison hinnan, joten sun on saatava lapsellesi kunnon hoitoa. Ota yhteys johtajaan :)
Kesällä yritettiin, mutta silloin ei mitään tulosta tullut.

kuuleppas ku monessa paikassa ollaan ulkona, sisällä, jokapaikassa alimiehityksellä!!!!!

Yhteistyössä