Hoidossa tapahtunutta..

• Viestiketjun aloittaja papunen
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Silloin kiehui:
Kuulostaa päiväkodilta jossa meillä lapsi oli hoidossa. Siellä lapselle laitettiin vaippa aamulla (joita oli kaiken varalta vaikka pottailu sujui jo mallikkaasti ) eikä kertaakaan päivän aikana vaihdettu saatikka käytetty pissalla. Joka päivä kun hain hoidosta roikkui vaippa polvissa kun oli niin täysi. Tuli aikamoinen takapakki meidän pottailuun silloin.

Viimeinen pisara oli se, kun hoitaja todella v*ittumaisesti sanoi kun hain lasta, että xxxxx kakkasi tänään vaippaan ja meidän oli PAKKO vaihtaa se. Sen päivän jälkeen poitsu vaihtoi hoitopaikkaa jossa lasta kannustettiin omatoimisuuteen ja kuivaksi.
Mä olen molemmilla pojilla tehnyt niin että kun kotona on tehty kaikki pytylle niin en ole vienyt enää vaippoja tarhaan. Kyllä niitä vanhemman kohdalla kovastikin tivattiin ja muutaman kerran ylimielisesti pissapyykkipusseja käskettiin hakea sisältä pestäväksi.
Vanhempi oppi kuivaksi 2½v kun oli kesällä 2 viikkoa ilman vaippoja. Toinen poika täytti juuri neljä ja vieläkin yövaippa käytössä.

onko ikinä tehnyt pottaan mitään? Kannattaa käydä heti kun herää tai seurata millaisissa tilanteissa pissa tulee. Esim. meillä tyttö kakkaa heti ruoan jälkeen ja pienenä vietiin potalle heti ruoan päätyttyä.
Toisaalta väkisin kuivaksi opettaminen voi vaan laukaista pojassa negatiivisiä tunteita eikä opi senkään vertaa potalle. Voit antaa koko asian olla esim. kuukauden ja sitten kokeilla uudestaan. Poika on sitten valmis kun on, mutta sinun pitää huomata se.
Ja sitten vielä tuohon tarha asiaan, eivätkö tädit voisi käydä vähän useammin ulkoillessa kysymässä pojalta onko kakka tullut housuun niin voivat mennä vaihtamaan jos kerran poika ei itse mene sanomaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Hmm...:
Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Ei millään pahalla, mutta ei kai sen ikäinen enää housuihinsa kakkaa?
Ja ihan vaan hyvällä, että lapsi kakkaa housuunsa just niin kauan, kun hän sen itse oivaltaa kertoa.
En tajua, tarkoitatko että asia on lapsen vastuulla? Olen siitä eri mieltä, vastuu on aikuisen siitä että opettaa lapsensa kuivaksi.
Kuuleppas, kun lasta ei voi opettaa kuivaksi, jos ei hän siihen ole vielä itse valmis. Lasta voi väliajoin laittaa potalle ja odottaa, että sieltä jotain tulee. Palkitakin voi. Mutta, jos ei lapsi itse tiedosta, että nyt on pissi/kakka tulossa, ei sitä voi kun odottaa, että lapsi osaa ilmoittaa toiminnon.

meillä
3 vuotias tekee nimenomaan ne kakat vaippaan. pissat tulee pönttöön mutta aina kun kakattaa niin haluaa vaipan. opeteltu on pönttöön kakkaamista mutta ei onnistu. ja pakkohan toisen on kakkia joten pääasia että saa sen asian hoidettua.

ap:lle: tekisin asiasta valituksen ja vaatisin lapselle korvauksia kivusta ja särystä sekä hoitovirheestä!!!

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Mutta jos nyt haluat vaipat pitää pojallasi niin ei auta kuin tyytyä tilanteeseen/tehdä valitus tai vaihtaa hoitopaikkaa.
En halua vaippoja pitää, typerää väittää tollasta. Kerro hyvä ihminen miten ne vaipat väkisin pois saa ja pojan kuivaksi??? Poika on kuitenkin n.8h päivästä hoidossa, että se ei paljon yksin auta mitä me kotona tehdään.

Ap
Ja ihan vaan hyvällä, että lapsi kakkaa housuunsa just niin kauan, kun hän sen itse oivaltaa kertoa.
En tajua, tarkoitatko että asia on lapsen vastuulla? Olen siitä eri mieltä, vastuu on aikuisen siitä että opettaa lapsensa kuivaksi.
Kuuleppas, kun lasta ei voi opettaa kuivaksi, jos ei hän siihen ole vielä itse valmis. Lasta voi väliajoin laittaa potalle ja odottaa, että sieltä jotain tulee. Palkitakin voi. Mutta, jos ei lapsi itse tiedosta, että nyt on pissi/kakka tulossa, ei sitä voi kun odottaa, että lapsi osaa ilmoittaa toiminnon.
Juuri näin. Tätä mä haen.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja keiju84:
onko ikinä tehnyt pottaan mitään? Kannattaa käydä heti kun herää tai seurata millaisissa tilanteissa pissa tulee. Esim. meillä tyttö kakkaa heti ruoan jälkeen ja pienenä vietiin potalle heti ruoan päätyttyä.
Toisaalta väkisin kuivaksi opettaminen voi vaan laukaista pojassa negatiivisiä tunteita eikä opi senkään vertaa potalle. Voit antaa koko asian olla esim. kuukauden ja sitten kokeilla uudestaan. Poika on sitten valmis kun on, mutta sinun pitää huomata se.
Ja sitten vielä tuohon tarha asiaan, eivätkö tädit voisi käydä vähän useammin ulkoillessa kysymässä pojalta onko kakka tullut housuun niin voivat mennä vaihtamaan jos kerran poika ei itse mene sanomaan?
Ongelma on se, että he eivät sitä mene vaihtamaan, vaikka vaipassa olis mitä.

essi
Siis voi vittu mitä jengiä täällä on?! Ihan ku se tässä nyt ois se pointti että ap:n lapsella on vaippa. Te jeesustelijat, tiedoksi annettakoon että tuosta kakkaamisesta ei tosiaan kannata lapsen kanssa tehdä mitään kynnyskysymystä, ettei sitten vaan ala kauhuissaan panttaamaan. Ja käydäänhän siellä vielä pienempienkin pyllyt pesemässä, että jos se on hoitopaikassa ongelma, niin sitten pitäis ilmoittaa että ottavat vaan itsenäisesti vessa-asiat osaavia lapsia.
Kyllä mä menisen sen perän näyttämään sinne hoitopaikkaan sillon kun on ärhäkimmillään.
Ja sanoisin että siihen nyt kiinnitetään huomioita. Käyvät sitten vaikka 30min välein haistelemassa / kysymässä onko kakka tullut. Ei vie heiltä aikaa kuin pari sekkaa, mutta lapselle (ja vanhemmalle) suuri helpotus.

Hoitajan tehtävä on vaihtaa kakat heti kun huomaa(kukaan ei voi olla tunti tolkulla huomaamatta) sillä ei oo mitään merkitystä onko se 10-vuotias vai 1-vuotias.Se on sen työ ja siitä sille palkka maksetaan...eihän nekään hoitajat jotka on ensiavussa tai tk:ssa tms...voi ajatella että jos tulee joku juoppo sinne vastaanotolle/katkasuun paskathousussa, että se on 40 kymppinen niin kyllähän sen pitää jo osata käydä vessassa joten antaapa olla....tekisin valituksen heti!

pph
En nyt niin tarkkaan kaikkea lukenut mutta ilmeisesti on kyse päiväkodista? Sieltä kyllä löytyy niin monta hoitajaa että jonkun pitäisi lähteä lapsen kanssa vaipan vaihtoon/viedä lapsi sisällä olevalle hoitajalle.EHDOTTOMASTI! Itse olen kunnallinen pph ja myönnän että joskus talvi-pikkupakkasella kun ollaankin lähdetty esim vähän kauemmaksi ulkoilemaan pulkkamäkeen tms ja sitten huomaat että jollain on kakka niin harmittaahan se.kun ei voi oikein poiskaan lähteä kun just tultiin jne..eikä kylmällä voi ulkonakaan ruveta peppua putsaamaan. Toki varsinkin kun enemmän vaatetta päällä niin voi käydä niin ettei kakkaa huomaa jos ei lapsi sano. Mutta lähipuistoista ja kotipihasta lähden itse koko lapsilauman kanssa käymään sisällä ja putsataan peppu ja vaihdetaan vaippa.
Jokaisella on ne omat herkkyyskautensa kuivaksi opetteluun,ja talvea vasten se on aina vähän hankalampaa..Itselläni on juuri samanikäinen hoitolapsi joka ei alkuun suostunut edes istumaan potalle. pikkuhiljaa saattoi tulla pieni pissa-kakan tullessa pomppasi äkkiä ylös jne..viime kesänä sanoin vanhemmille että tuokaa paljon varavaatetta ja ostakaa hienoja kalsareita. Kesän aikana poika täysin päiväkuiva.Kertoo pihalla jos tulee hätä jne..
Päivähoito ei teidän tapauksessa kyllä huolehdi tehtävistään. Koita vielä sanoa hoitajille asiasta ja jos ei tehoa niin seuraavaksi päiväkodin johtajalle jne.. vaadi lapsellesi hyvää hoitoa!!

No mä kyllä uskon että kun lasta pidetään ilman vaippoja kotona niin hän ymmärtää miltä se kakka- ja pissahätä tuntuu. Pidätellä ei voi mutta osaa jo ilmoittaa että nyt tulee pissa. Tietenkin se vaatii viitseliäisyyttä, esim ottaa matot pois lattioilta, ja siivota pissoja. Ja kyllä se auttaa että kotona opetetaan vaikka päiväkodissa tehtäisiin asiat toisella tavalla.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja essi:
Siis voi vittu mitä jengiä täällä on?! Ihan ku se tässä nyt ois se pointti että ap:n lapsella on vaippa. Te jeesustelijat, tiedoksi annettakoon että tuosta kakkaamisesta ei tosiaan kannata lapsen kanssa tehdä mitään kynnyskysymystä, ettei sitten vaan ala kauhuissaan panttaamaan. Ja käydäänhän siellä vielä pienempienkin pyllyt pesemässä, että jos se on hoitopaikassa ongelma, niin sitten pitäis ilmoittaa että ottavat vaan itsenäisesti vessa-asiat osaavia lapsia.
Kyllä mä menisen sen perän näyttämään sinne hoitopaikkaan sillon kun on ärhäkimmillään.
Ja sanoisin että siihen nyt kiinnitetään huomioita. Käyvät sitten vaikka 30min välein haistelemassa / kysymässä onko kakka tullut. Ei vie heiltä aikaa kuin pari sekkaa, mutta lapselle (ja vanhemmalle) suuri helpotus.
Kiitos! On monta kertaa sanottu, että laittakaa rasvaa, nyt peppu on todella punainen!! Mutta ei se ole mitään hyödyttänyt. Tänään voi olla, että saivat miettimisen aihetta, kun sanottiin miks poika ei tule hoitoon ja , että viedään lääkäriin tämän asian takia.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja pph:
En nyt niin tarkkaan kaikkea lukenut mutta ilmeisesti on kyse päiväkodista? Sieltä kyllä löytyy niin monta hoitajaa että jonkun pitäisi lähteä lapsen kanssa vaipan vaihtoon/viedä lapsi sisällä olevalle hoitajalle.EHDOTTOMASTI! Itse olen kunnallinen pph ja myönnän että joskus talvi-pikkupakkasella kun ollaankin lähdetty esim vähän kauemmaksi ulkoilemaan pulkkamäkeen tms ja sitten huomaat että jollain on kakka niin harmittaahan se.kun ei voi oikein poiskaan lähteä kun just tultiin jne..eikä kylmällä voi ulkonakaan ruveta peppua putsaamaan. Toki varsinkin kun enemmän vaatetta päällä niin voi käydä niin ettei kakkaa huomaa jos ei lapsi sano. Mutta lähipuistoista ja kotipihasta lähden itse koko lapsilauman kanssa käymään sisällä ja putsataan peppu ja vaihdetaan vaippa.
Jokaisella on ne omat herkkyyskautensa kuivaksi opetteluun,ja talvea vasten se on aina vähän hankalampaa..Itselläni on juuri samanikäinen hoitolapsi joka ei alkuun suostunut edes istumaan potalle. pikkuhiljaa saattoi tulla pieni pissa-kakan tullessa pomppasi äkkiä ylös jne..viime kesänä sanoin vanhemmille että tuokaa paljon varavaatetta ja ostakaa hienoja kalsareita. Kesän aikana poika täysin päiväkuiva.Kertoo pihalla jos tulee hätä jne..
Päivähoito ei teidän tapauksessa kyllä huolehdi tehtävistään. Koita vielä sanoa hoitajille asiasta ja jos ei tehoa niin seuraavaksi päiväkodin johtajalle jne.. vaadi lapsellesi hyvää hoitoa!!
Näin mä oletan, että hoidossa pitäs homman toimia ja toivoisin, että näin se olis. Ei ole päiväkoti, vaan ryhmis.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Juuri näin. Tätä mä haen.
Kaikki lapset ei opi asoita yhtä nopeasti. Sinun lapsesi voi olla jossain toisessa asiassa paljon nohevampi kuin joku muu. Turhaa tehdä stressiä asiasta, joka riippuu ihan lapsen omasta kypsyydestä. Koko ajan tietysti täytyy hoitajan/vanhemman laittaa lapsi väliajoin potalle, mutta ei siitä rankaista pidä, jos lapsi tekeekin housuun tai vaippaan. Mä ottaisin asian uudestaan puheeksi hoitopaikassa ja kehoittaisin heitä välillä tarkistamaan vaipan kunnon ihan lapsen ihoherkkyyden takia.

No aina kun lasta viedään lääkäriin päiväkodissa sattuneiden juttujen jälkeen niin silloin kysytään ketä hoitajia on ollut vuorossa. Tehkää nyt niin että pyydätte lääkäriltä todistuksen lapsen ihosta ja lääkkeistä.
Teette valituksen päiväkodinjohtajalle ja kerrotte että odotatte vastausta miten tämä asia hoidetaan jatkossa.
Jos poika ei osaa puhua niin turha kai siltä on kysellä onko mitään housussa, vaan yrittää sitten haistella tai vaikka kurkata.

lastenhoitaja
meillä myös keskimmäinen pääsi pois päivävaipoista tuossa 3-vuotissynttäreiden tienoilla. yövaippa oli vielä himpun kauemmin. pottailu oli aloitettu jo alle 1 vuotiaana ja käytössä ehti olla aivan kaikki tässä ketjussa mainitut niksit sekä vielä muutama muukin. ei onnistunut niin ei onnistunut, vaikka oltais päällämme seisty. eikä tämä nyt niin tavatonta ole, kyllä joka päiväkodista löytyy kourallinen 3-vuotiaita vaippapyllyjä.

ap:lle sympatiani. :hug: oletko jutellut asiasta päiväkodin johtajan kanssa?

Hei tuli mieleen, että onko pojallasi maha kovalla? meillä oli lapsella maha kovalla ja kakkaaminen välillä jopa pelotti, ja vierastaa myös kakkaamista jos vieressä on outoa/paljon porukkaa. Ollaan monesti touhuttu jotain muuta esim.laulettu luettu kirjaa niin lapsi on rentoutunut ja kakkakin on tullut. No joo ehkä tämä nyt meni hieman asian vierestä, liittyy taas pottailuun, mutta kuitenkin. Valitettavasti en osaa sanoa miten niille hoitajille sais taottua päähän että se kakka pitää pestä pyllystä pois.. :( Luulis kuuluvan ihan jokaisen hoitajan perustietämykseen. kyllä minäkin kilahtaisin, jos meillä tollasta tapahtuis päikyssä.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja lastenhoitaja:
meillä myös keskimmäinen pääsi pois päivävaipoista tuossa 3-vuotissynttäreiden tienoilla. yövaippa oli vielä himpun kauemmin. pottailu oli aloitettu jo alle 1 vuotiaana ja käytössä ehti olla aivan kaikki tässä ketjussa mainitut niksit sekä vielä muutama muukin. ei onnistunut niin ei onnistunut, vaikka oltais päällämme seisty. eikä tämä nyt niin tavatonta ole, kyllä joka päiväkodista löytyy kourallinen 3-vuotiaita vaippapyllyjä.

ap:lle sympatiani. :hug: oletko jutellut asiasta päiväkodin johtajan kanssa?
Johtajalle ei ole puhuttu asiasta, mutta nyt on harkinnassa sekin.

Minäkin ihmettelen tätä yleistä ihmetystä siitä jos noin 3v:llä on vielä vaippa. Oma tyttöni pääsi vaipoista alta 2v, mutta hänen päivähoitoryhmässä oli muutama 3v synttärit ohittanut, joilla edelleen vaippa. Eikä hoitotädit tästä mitään hepulia saaneet. Kaikki ajallaan.

Itse voin vannoa, että tämän kohta 3v täyttävän pojan kanssa on nähty paaaajon enemmän vaivaa vaipoista pois pääsemiseksi kuin tytön kohdalla ikinä, eikä silti ole vielä oppinut. On muissakin asioissa hitaammin kehittynyt kuin siskonsa. Jippijee...

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Hei tuli mieleen, että onko pojallasi maha kovalla? meillä oli lapsella maha kovalla ja kakkaaminen välillä jopa pelotti, ja vierastaa myös kakkaamista jos vieressä on outoa/paljon porukkaa. Ollaan monesti touhuttu jotain muuta esim.laulettu luettu kirjaa niin lapsi on rentoutunut ja kakkakin on tullut. No joo ehkä tämä nyt meni hieman asian vierestä, liittyy taas pottailuun, mutta kuitenkin. Valitettavasti en osaa sanoa miten niille hoitajille sais taottua päähän että se kakka pitää pestä pyllystä pois.. :( Luulis kuuluvan ihan jokaisen hoitajan perustietämykseen. kyllä minäkin kilahtaisin, jos meillä tollasta tapahtuis päikyssä.
Ei ole kovalla kuin satunnaisesti. Luetaan aina tai jotain muuta, kun on potalla. Mutta ei sinne mitään tule.

soita nyt sitten päiväkodinjohtajalle maanantaina ja jos hänkin on asiassa yhtä välinpitämätön kuin ryhmän hoitajat kannattaa valittaa kuntasi päivähoito yksikköön (vai mikä lieneekin) Kyllä se vaippa kuuluu vaihtaa heti kun huomaa kakan siellä olevan. Eihän esim. isompien lasten käsketä ulkota kakata housuun kun hoitaja ei voi muka lähteä viemään sisälle vessaan.

v
Meillä oli tyttö 2,5v joka ei suostunut pottaan tekemään mitään. Jos otin vaipan pois, pissasi housuun ja kamala huuto päälle. 2v,5kk,1vko:n ikäisenä yhtäkkiä ilmoitti menevänsä pöntölle pissalle. Sen jälkeen varmaan pari kertaa tuli pieni liru housuun.

Jokainen oppii vaipattomaksi ajallaan, TSEMMPIÄ ap!

Ja asiatonta toimintaa päiväkodissa. Kyllä meillä ainakin yksi hoitaja lähtee sisälle vaihtamaan välittömästi kakkavaipat. Tosin paksujen vaatteiden alta sitä hajua on vaikea huomata. Mutta meillä hoitajat sanovat, että tarkkailevat näitä vaipallisia lapsia, ja jo asennosta huomaavat milloin on kakka vaipassa.

Tuota noin, jos mä olisin poikanne ope, niin yrittäisin kysellä pojalta ulkoilun aikana onko kakka tullut vaippaan...eli takuulla kiinnittäisin asiaan huomiota jos tuollainen on toistuvaa. Mä muistan kun meidän lapset aloitti peekoossa, niillä meni melko pitkään ennen kuin uskalsivat käydä kakalla siellä, panttasivat kotiin asti. Mietin sitä, et jos poika jotenkin rentoutuu vasta ulkona ja suoli alkaa toimia siellä...eli pottaan ei tule mitään vaikka kuinka yritettäisiin...
Mut aika mahooootonta että tuollaseen ei muka keksitä ratkaisua. :|

Mulla on kohta neljävuotias poika, joka kyllä pissaa pottaa / pyttyyn(ja on tehnyt niin todella pitkään), mutta kakkoja on tullut yhdellä kädellä laskettavasti pottaan. Kakat tulevat tavallisesti joko kalsareihin tai sitten vaippaan.

Koska keskimmäisellä kakkaaminen oli aivan hirveää panttausrumbaa, poika ei kakannut esim. viikkoon, ja sitten tuli aivan valtava lasti. Tämä vaikutti tietysti myös syömiseen, pari päivää ennen kakan tuloa ei maistunut mikään ruoka. Tätä kesti pari vuotta. Ei auttanut myöskään ulostuslääkkeet, poika pystyi niistä huolimatta panttaamaan edelleen, vatsa vain oli entistä kipeämpi.

Joten nyt en ole viemässä vaippaan kakkaamisen mahdollisuutta pois meidän pian neljä-vuotiaalta, uskon tosiaan, että kakkaa ajallaan pyttyyn hänkin. Tuo keskimmäinen on aloittanut pyttyyn kakkaamisen vasta viiden vanhana, ja siihen asti elämämme pyöri sen ympärillä, koska poika on viimeksi kakannut, ja koska seuraava kakka on odotettavissa.

Yhteistyössä