Hoidossa tapahtunutta..

• Viestiketjun aloittaja papunen
  • Ensimmäinen viesti
Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Uskomatonta, että noin iso ja sontii vaippaan! Ettekö te ihmiset osaa lapsianne opettaa kuiviksi? Mulla 4 lasta ja kellään ei ole ollut enää tossa iässä vaippaa, korkeintaan yöllä. Yöks!
Voitko ystävällisesti kertoa miten opetat lapsen väkisin kuivaksi, kun valmiutta siihen ei ole??

hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
kurjaa. Mutta käydäänhän siellä sisäsällä isompienkin kanssa pissalla ym. tarvittaessa. Minkälaista vaippaa käyttää? Olet kai yrittänyt tehdä tilanteen mahdollisimman helpoksi: eli tavallinen teippivaippa ulos, jotta tarvittaessa pystyy kakat kippaamaan pois ja myöhemmin pesemään.

Millanen hoitopaikka, voivatko päiväkodissa tehdä noin vai onko yksityinen? Jälkimmäistä vaan vaihtoon, jos keskustelut eivät tuota tulosta.

Äläkä ota pahalla, mutta eikö nyt ees tilanne kannustaisi poikaa pottailemaan tai pöntölle?
Teippivaippa ja housuvaippa ja itse hoitajat päättävät minkä laittavat. Kaupungin hoitopaikka on. Eilen illalla potta lenteli, että ei kovin kannustanut pottailemaan tämä homma taas ja tänään ei ole edes kakannut. Yleensä kakkaa 2 kertaa.
Älä nyt hermostu. Onko poika ns. erityislapsi? Silloin asiaan pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Muuten alkaa valitettavasti olla niin, että pitäisi itse ruveta opettelemaan potalle, pissaako jo? Ja ainakin ton ikäinen osaa sanoa, että kakka on tullut!Opeta sitä lapsellesi, jos pottailu ei vielä luonnistu.

Uskomatonta, että noin iso ja sontii vaippaan! Ettekö te ihmiset osaa lapsianne opettaa kuiviksi? Mulla 4 lasta ja kellään ei ole ollut enää tossa iässä vaippaa, korkeintaan yöllä. Yöks!
Voitko ystävällisesti kertoa miten opetat lapsen väkisin kuivaksi, kun valmiutta siihen ei ole??
Miten olet opettanut lastasi pottailemaan?

BDT
Tuon ikäiselle voi opettaa ihan puhumalla ja selittämällä asian. Kun pissattaa tai kakatta mene potalle. Tuon ikäinen ymmärtää jo palkkionkin, esim. tarran tms. jutun joita saa aina kun on mennyt ajoissa potalle. Hän oppii olemaan saavutuksistaan ylpeä ja arkikin alkaa luistaa paremmin. Tuon ikäiselle voi sanoa että ei sitten kakkakaan polttele vaipoissa. Ja sitäkin pitää kannustaa että tulee kuulluksi , anna vaikka lupa kiljua kakkaa kovaa tarhassa jos hoitajat ovat jotain pikkunatseja. Lisäksi kerro hoitopaikkaan selkeästi että nyt meidän lapsi alkaa opetella kuivaksi halusivatpa he sitä tai eivät. Ei opi jos ei opettele. Tsemppiä ja voimaa - vaadi oikeuksia lapsellesi !

eri vieras
Jos valmiutta ei ole, ei ole. Mutta varmaan olet jo kokeillut vaipatta oloa kotona ja tarrapalkintoja jos pottaan jotain tulee?

Ap
kurjaa. Mutta käydäänhän siellä sisäsällä isompienkin kanssa pissalla ym. tarvittaessa. Minkälaista vaippaa käyttää? Olet kai yrittänyt tehdä tilanteen mahdollisimman helpoksi: eli tavallinen teippivaippa ulos, jotta tarvittaessa pystyy kakat kippaamaan pois ja myöhemmin pesemään.

Millanen hoitopaikka, voivatko päiväkodissa tehdä noin vai onko yksityinen? Jälkimmäistä vaan vaihtoon, jos keskustelut eivät tuota tulosta.

Äläkä ota pahalla, mutta eikö nyt ees tilanne kannustaisi poikaa pottailemaan tai pöntölle?
Teippivaippa ja housuvaippa ja itse hoitajat päättävät minkä laittavat. Kaupungin hoitopaikka on. Eilen illalla potta lenteli, että ei kovin kannustanut pottailemaan tämä homma taas ja tänään ei ole edes kakannut. Yleensä kakkaa 2 kertaa.
Älä nyt hermostu. Onko poika ns. erityislapsi? Silloin asiaan pitäisi kiinnittää erityistä huomiota. Muuten alkaa valitettavasti olla niin, että pitäisi itse ruveta opettelemaan potalle, pissaako jo? Ja ainakin ton ikäinen osaa sanoa, että kakka on tullut!Opeta sitä lapsellesi, jos pottailu ei vielä luonnistu.
Pottaan ei tule mitään, vaikka käy hoidossa ja kotona potalle useita kertoja päivässä. Ei ole erityislapsi.

vieras
Hei ap, älä välitä tuollaisista kommenteista. Minulla 2v 2kk poika eikä suostu potalle tekemään mitään. Siis täysin vaipoissa on. Istahtaa ehkä hetkeksi potalle, mutta siinä se sitten onkin. En mä ainakaan ymmärrä miten lapsen voi pakottaa kuivaksi.

Silloin kiehui
Kuulostaa päiväkodilta jossa meillä lapsi oli hoidossa. Siellä lapselle laitettiin vaippa aamulla (joita oli kaiken varalta vaikka pottailu sujui jo mallikkaasti ) eikä kertaakaan päivän aikana vaihdettu saatikka käytetty pissalla. Joka päivä kun hain hoidosta roikkui vaippa polvissa kun oli niin täysi. Tuli aikamoinen takapakki meidän pottailuun silloin.

Viimeinen pisara oli se, kun hoitaja todella v*ittumaisesti sanoi kun hain lasta, että xxxxx kakkasi tänään vaippaan ja meidän oli PAKKO vaihtaa se. Sen päivän jälkeen poitsu vaihtoi hoitopaikkaa jossa lasta kannustettiin omatoimisuuteen ja kuivaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja BDT:
Tuon ikäiselle voi opettaa ihan puhumalla ja selittämällä asian. Kun pissattaa tai kakatta mene potalle. Tuon ikäinen ymmärtää jo palkkionkin, esim. tarran tms. jutun joita saa aina kun on mennyt ajoissa potalle. Hän oppii olemaan saavutuksistaan ylpeä ja arkikin alkaa luistaa paremmin. Tuon ikäiselle voi sanoa että ei sitten kakkakaan polttele vaipoissa. Ja sitäkin pitää kannustaa että tulee kuulluksi , anna vaikka lupa kiljua kakkaa kovaa tarhassa jos hoitajat ovat jotain pikkunatseja. Lisäksi kerro hoitopaikkaan selkeästi että nyt meidän lapsi alkaa opetella kuivaksi halusivatpa he sitä tai eivät. Ei opi jos ei opettele. Tsemppiä ja voimaa - vaadi oikeuksia lapsellesi !
Tämäkin oli hyvä! :)

esimerkkiä
Niin, meillä tyttö aloitti pottailun vasta reilut 2,5-vuotiaana. Nopeesti oppi ja kakkakin yleensä tuli pottaan. Pientä epävarmuutta toki oli ilmassa, kun puoli vuotta myöhemmin aloitti tarhan. Mutta hyvin nopeasti oppi käymään jopa pöntöllä! Samoin oppi pukeutumaan itse, mitä kotona ei edes yrittänyt. Eli sanoisin, että 2,7 vuotiaalla saattaa olla jo piileviä valmiuksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Silloin kiehui:
Kuulostaa päiväkodilta jossa meillä lapsi oli hoidossa. Siellä lapselle laitettiin vaippa aamulla (joita oli kaiken varalta vaikka pottailu sujui jo mallikkaasti ) eikä kertaakaan päivän aikana vaihdettu saatikka käytetty pissalla. Joka päivä kun hain hoidosta roikkui vaippa polvissa kun oli niin täysi. Tuli aikamoinen takapakki meidän pottailuun silloin.

Viimeinen pisara oli se, kun hoitaja todella v*ittumaisesti sanoi kun hain lasta, että xxxxx kakkasi tänään vaippaan ja meidän oli PAKKO vaihtaa se. Sen päivän jälkeen poitsu vaihtoi hoitopaikkaa jossa lasta kannustettiin omatoimisuuteen ja kuivaksi.
No jo on ollut hoitopaikka! Saan olla taas tyytyväinen omaamme, sillon kun lapsella oli vielä vaipat niin se vaihdettiin kyllä sen 4 kertaa päivässä. Mutta tottahan tuo on että jotkut hoitajat ei pidä vaipanvaihdosta, meilläkin yksi hoitaja päivitteli, että:"tuolla xxxx:kin on vielä vaipat ja on jo 3-vuotias!"

Hmm...
Alkuperäinen kirjoittaja ixus:
Alkuperäinen kirjoittaja Hmm...:
Ei millään pahalla, mutta ei kai sen ikäinen enää housuihinsa kakkaa?
Ja ihan vaan hyvällä, että lapsi kakkaa housuunsa just niin kauan, kun hän sen itse oivaltaa kertoa.
En tajua, tarkoitatko että asia on lapsen vastuulla? Olen siitä eri mieltä, vastuu on aikuisen siitä että opettaa lapsensa kuivaksi.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Pottailuun voi tuon ikäisellä kannustaa jo esim. tarrat tai muut pikku lahjukset. Pikkuautot tai pala lakua. Poika kuitenkin jo ymmärtää asiayhteyden. :)
Tarrat on käytössä, mutta pottaan ei mitään tule ja eilen ei suostunut edes menemään potalle. Karkkeja en tod. käytä.
Olen hoidossa asiasta puhunut ja heidän mielestä pojalle ei vaan vielä ole valmiutta kuivaksi opetteluun. Ei kerro, että pissa tuli tai tulee tai, että kakka tulee.

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No eikö poika tosiaan voi mennä hoitajille sanomaan että kakka on tullut ja sattuu? Yks vaihtoehto on päällystää pepa sinkkipastalla niin ei uloste pääse iholle. Siis ennaltaehkäistä.
Se aamulla laitettu sinkkivoide ei auta koko päivää. Hoidossa on oma sinkkivoide, mutta jotkut eivät sitä laita.

Siinä vaiheessa, kun lasta itseään alkaa kakka ja pissa häiritsemään niin voi tulkita että varmasti on valmiuksia. Mutta tuo lahjominen on myös aika tehokas tapa jos haluaa aloittaa pottailun ennen kuin lasta itseään tuotokset vaipassa haittaa. Eikö poika itse ota vaippaa pois tai valita pissasta/kakasta?

Meiän kuopus oppi kuivaksi tossa vajaa 2 kuukautta sitten.. ikää oli silloin 2v5kk.. aiemmin ei tullut yhtään mitään pottaan, aina vaan pissat housuissa.. sitten jätin vaipan pois kokonaan niin että ainoastaa yöksi laitoin vaipan.. neiti huomasi ilmeisesti, että vaippa ei enää ole vaihtoehto.. siitä asti on käynyt hienosti potalla..

Juu ja aluksi joka pissasta pottaan sai tarran tarratauluun.. muutaman tarran jälkeen sai ostaa uusia tarroja, sitten uusia hiuslenksuja ja vähän useamman tarran jälkeen uuden lelun..

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hei ap, älä välitä tuollaisista kommenteista. Minulla 2v 2kk poika eikä suostu potalle tekemään mitään. Siis täysin vaipoissa on. Istahtaa ehkä hetkeksi potalle, mutta siinä se sitten onkin. En mä ainakaan ymmärrä miten lapsen voi pakottaa kuivaksi.
Kiitos tästä!!

No meilläkin 2v10kk sontii pöksyyn. Käytetään sellaisia harkkahousuja. Ja ei todellakaan tule kertomaan, että nyt ois kakka pökässä. Häntä kun ei asia lainkaan haittaa. Voisi hänen puolesta olla koko päivän siellä. Kauhee huuto ja taistelu (pojan puolelta), ennen kuin saa pesulle vietyä tapahtuneen jälkeen.

Ja koulutetaan kyllä koko ajan asiassa. Pojalla ei vaan motivaatio kovin korkealla. :(

Rukoilijasirkka
Ootko sä näyttänyt sitä pojan pehvaa niille, kun se on punainen?

Joskus kun tyttö oli mun isällä hoidossa, se ei vaihtanut vaippaa, ei muka "huomannut" niin näytin sille, mihin kuntoon se pylly siitä meni. Ikinä sen jälkeen ei enää käynyt niin, ettei olisi "huomannut".

Ap
Alkuperäinen kirjoittaja minime:
Siinä vaiheessa, kun lasta itseään alkaa kakka ja pissa häiritsemään niin voi tulkita että varmasti on valmiuksia. Mutta tuo lahjominen on myös aika tehokas tapa jos haluaa aloittaa pottailun ennen kuin lasta itseään tuotokset vaipassa haittaa. Eikö poika itse ota vaippaa pois tai valita pissasta/kakasta?
Ei millään tavalla häiritse, yleensä haju paljastaa, että kakka tullut. Yleensä siinäkin vaiheessa vielä väittää, että ei ole kakka tullut.

Yhteistyössä