hoidoista

• Viestiketjun aloittaja Esku
  • Ensimmäinen viesti
Esku
Taasen yksi uusi kirjoittelija täällä lapsettomuuspuolella. Tässä "tarina" pähkinänkuoressa:
Jätin pillerit pois viime tammikuussa, eli yritystä takana nyt kokolailla vuosi, ilman tuloksia. Nyt mennään kp 23/25-30 ja menkkaolot on ollu pari päivää päällä, eli tulokseton on tämäkin kierto.

Sellaista kyselisin että mikä on ollut teillä "ensiaskel" lapsettomuuden hoitamisessa? Itse ajattelin mennä vuoden vaihteen jälkeen gynelle ja sieltä sitten eteenpäin. Yksityistä puolta olen ajatellut kun lukemani perusteella julkisella puolella jonot saattaa olla pitkätkin.

Eli toivoisin saavani teiltä hoidoissa käyviltä/käyneiltä tietoa asiasta.

Kaunis kiitokseni jo etukäteen ja rauhallista joulun odotusta kaikille :)

Tässä vähän tietoa omasta kokemuksesta:
Meillä oli vauvaa yritetty 10kk ja menin gynelle alku kesästä 2006. Lääkäri laittoi lähetteen saman tien lapsettomuustutkimuksiin. Saimme ajan sairaalaan syyskuulle ja siitä kaikki sitten lähti käyntiin. Otettiin verikokeita ja mieheltä spermanäyte. Minulle tehtiin munatorvien aukiolotutkimus. Tammikuussa tehdään ensimmäinen inseminaatio. Mun mielestä kaikki on käynyt nopeasti, ei ole mitään valittamista kunnalliselta puolelta ja on varmasti paljon edullisempaa kuin yksityisellä käynti. Suosittelen!

Itse menimme tk lääkärille helmikuussa.
Sielät suoraan lähete tyksiin jossa olimme muistaakseni huhtikuussa.
Kesäkuun alkuun ois saatu munatorvien aukiolotutkimus mutta en päässyt mitenkään silloin ja sitte kuukausi kesällä kiinni joten ko toimitus tehtiin elokuussa.
Tukkeessa olivat joten laproskopia jonoon, aika tuli tammikuulle 07.
Sain kuin sainkin peruutus ajan ja lapa tehtiin 25.9.06
Sen jälkeen kuukautiskierto venyi mahottomiin ja soitin tyksiin...aika vasta 6.2.07
Päätimme ettemme odota noita aikoja vaan menimme yksityiselle viime viikolla ja ensi kierrosta alamma jonkun hoidon, se mikä se tulee olemaan, riippuu huomisesta ultrasta ja tästä kierrosta.

Mutta että meilä ainakin on ollut yhtäodottelua.
Mielestäni kannattaa mennä yleiselle teettämään kaikki normi testit koska se tosiaan on julmetusti edullisempaa mutta jos vaatii hoitoja, se voi olla helpompaa sitten yksityisellä.
Mutta eipä tiedä, voihan olla joku aivan pieni vika mikä selviää jo eka kerralla joten silloin ei tarvi kaikkia testejä tehä ja pääsee vähemmällä.
Onnea teille tutkimuksiin=)

Esku
Kiitos vastauksistanne! Varmasti se menee juuri niin kuin vastauksistanne käy ilmi, toisille julkinen toimii, toisille taas ei. Niinhän se muutenkin menee terveydenhuollossa :)

Katsotaan nyt sitten mitä meille tuleman pitää, ensi kuussa menen gynelle niin hän varmasti osaa omat neuvonsa asiaan antaa.

Tulen sitten kertoilemaan miten meillä edetään asian kanssa :)

Rauhallista joulua kaikille!

Yhteistyössä