Höh,oltais menty mummolaan vauvan kanssa,mummo "kiireinen"..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minusta ei ole ihme, että ap:tä harmittaa, mutta soisin, ettei hän laittaisi anopin kiireitä sitaatteihin. Ei ap varmaan halua omiakaan tekemisiään sitaatteihin. Kullakin on omat tärkeät asiansa, joihin kullakin on oikeus, ja sitten voi suuttua/pahastua, jos siltä tuntuu, että nämä omat intressit eivät käy yksiin toisten intressien kanssa.

Onko lupumistuelle jäännistä pitkä aika?
Tuli vaan mieleen, että josko se anoppi elää sellaista kadonnutta vapaa-aikaa kiinni. Siis jos hänellä oli tilalla karjaa, joka tottakai sitoo siihen tilalle, niin nyt kun on vapaa niin juoksee minkä ehtii.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Voiko edes puhua mummusta jos ei yhtään apuaan tarjoa? Tuo maajussien varhainen eläkkeelle jääminen on ärsyttävää kun muut joutuu painamaan duunia yli kuusikymppisiksi...

Kyllä se työssäoloaika on ihan sama maajusseilla ja tavallisella palkkatyöläisellä, vaikka maajussi jäisikin eläkkeelle viisikymppisena. Maataloudessa ollaan töissä ympäri vuorokauden ja kesä- ja talvilomia ei ole.

Ja tosiaan, anoppi max. vartin visertää lapselle imelästi "voooi mummin kulta, voivoivoi". Sitten heti sanookin että "lähden tässä pyörällä uimaan, laitatko miehille vaikka tuon pataruuan". Kun tulee uimasta, sanoo että lähtee kauppaan. Kaupasta tullessa sitten meneekin hoitamaan puutarhaa. Illalla "menenkin tästä nyt jumppaan tuohon koululle". Jumpasta tullessa kertoo että huomenaamulla tuleekin hänen ystävä kylään. Ystävän kyläilyn jälkeen pitääkin valmistua kesäteatteriin, kähertää hiukset ja meikata. Anoppi on nähnyt kun yritin lukea tenttikirjaa, lapsi nukkui päiväunia huonosti, heräsi kitisemään vähän väliä. Ei mitään reaktiota, ei edes ehdottanut että voisi vaikka työntää vähän aikaa vaunuissa tms... Mutta, väännetään vielä rautalangasta, eipä ole pakkokaan..

Kannattaa sitten lähteä uimaan itsekin kun raihnaiselle anopille pitäisi käydä joskus tulevaisuudessa kaupassa tai viedä terveyskeskukseen.

Meillä on ollut tapana auttaa lähisukulaisia, en tajua suomalaista kylmyyttä. Olen jo nuorena hoitanut omaa vanhempaa ja yhtä isovanhempaa. Harmi, että juuri he olivat samalla ne, jotka olisivat rakastaneet lapsiani ja auttaneet meitä tarpeen tullen.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmuli:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa:
Voiko edes puhua mummusta jos ei yhtään apuaan tarjoa? Tuo maajussien varhainen eläkkeelle jääminen on ärsyttävää kun muut joutuu painamaan duunia yli kuusikymppisiksi...

Kyllä se työssäoloaika on ihan sama maajusseilla ja tavallisella palkkatyöläisellä, vaikka maajussi jäisikin eläkkeelle viisikymppisena. Maataloudessa ollaan töissä ympäri vuorokauden ja kesä- ja talvilomia ei ole.

Se on luopumistuki, ei eläke. Eläkkeelle pääsee huomattavasti myöhemmin ja luopumistuelle 55 vuotiaana.
Idea luopumistuessa on siinä, että jatkaja pääsisi nuorena tilan arkeen kiinni ja ehtisi maksaa sen pois ennen eläkkeelle jääntiä...

Mielestäni ei ole normaalia että mummo ei ole kiinnostunut lapsenlapsestaan, eikä halua auttaa lapsenhoidossa. Kun kysymys ei ole mistään jatkuvasta tarpeesta. Tiedän kyllä sellaisiakin jotka hoitavat lapsenlapsiaan paljon, mutta tekevät sen mielellään. Suhde lapsenlapseen on ainutlaatuinen, mummo menettää paljon luopuessaan siitä!
Ja kun on vielä nuori ja vireä, eri asia jos olisi vanha ja sairauksia yms. Harva sitä tuon ikäisenä eläkkeellä on, useimmat ovat täysillä työelämässä ja silti haluavat hoitaa lapsenlapsiaan ja pitää yhteyttä heihin. Ymmärrän täysin tunteesi ja sen että pidät anoppiasi itsekkäänä ja kylmänä, koska hän todellakin on sitä!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
anoppi voisi joskus haluta olla lapsen kanssa myös siten, että minä saan vaikka lukea rauhassa lehden tai syödä tai saunoa. Mies on tuolla ollessa aina töissä iltaan saakka.

mies jatkaa tilan hommia ja siksi ylipäänsä käydään siellä. ei ole karjaa, mutta peltoja on.
kyseessä on kuitenkin miehesi tila, johon anopillasi ei ole enää osaa eikä arpaa. on ihan sun ja miehes asia miten järjestätte tilan ja lapsen hoidon, kumpaankaan ei anopillasi ole mitään velvollisuutta osallistua

Alkuperäinen kirjoittaja kk:
Sillä taitaa olla joku keski-iän kriisi.:)
Voisihan tuo avuliaampi olla, tuskin tajuaa itse että tekee väärin.

ja mitä se mummo tässä tekee väärin?? onko väärin että elää omaa elämäänsä? onko väärin että vihdoin omat lapset hoidettuaan ja kasvatettuaan haluaa viettää aikaa ilman vaipanvaihtoa ja kitinää?? onko väärin että ei suostu ilmaiseksi lapsenvahdiksi??

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä vielä siitä sanoisin, että aikuisen lapsen äiti ei muutu pelkästään mummoksi, kun hänelle tulee lapsenlapsia. :)

Tässä lienee kyse siitä, ettei muutu lainkaan mummoksi ;)

Tai sitten se mummouden aste ei riitä tai kelpaa. Voi se niinkin olla.

Ei kuvauksesta päätellen! Tämä on yleistä nykyään.

Nimenomaan yhden puolen kuvaus asioista. Mutta kyllä minä edelleen ymmärrän, että ap:tä harmittaa hänen omalta kannaltaan asia ja lapsensakin kannalta, mutta siltikin asioilla on useampiakin puolia, aina vaikkei niitä meinaisi muistaakaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Alkuperäinen kirjoittaja kotkot:
Minä en myöskään tajua näitä nyky äitejä kun maristaan ettei mummot hoidakkaan heidän lapsia.No miksi helkkarissa sitten pusaatte lapsia jos ette itse niitä hoida?
Mummot ei ole automaattisia lapsenvahteja,ja tästä kun sanoo näille äideille niin johan taas vikistään. Hitto kun se on vain niin että jos mummot ei halua hoitaa niin sitten pitää hankkia maksullinen hoitaja,no näin mekin teemme.
Kyllähän se toki elämää rajottaa jos tulee yllätysmeno ja et lapsenvahtia saa,sitä joko ollaan kokonaan menemättä tai vain toinen menee,nämä on niitä pikku rajoitteita jota lapset syntyessään tuovat mukanaan eli silloin olet itse vapaaehtoisesti suostunut luopumaan vapaudestasi.
No minä olen 4 alle kouluikäisen äiti,meillä ei mummot osallistu muuhun kuin päiväkylä käynnille ja ei todellakaan silloin hoida lapsia,samoin jos mummoloihin mennään niin ei me hoitoapuja silloinkaan saada.
Monessa kaupungissa toimii MLL tai 4H yhdistys ym vastaavia. eli ei muuta kuin hankkimaan hoitaja ja se yleis käsitys mummosta että kyllä mummo hoitaa pitäsi kokonaan pyyhkiä mielestä,kaikilla kun ei todellakaan ole edes sukulasia lähelläkään oomaa kaupunkia.

taidat olla vähän yksinkertainen. me ei olla vaadittu mitään kokopäivähoitoa mutta jos edes joskus tunnin olisi lapsen kanssa kun eläkkeellä on ja täysin vireä, mutta mieluummin harrastaa omiaan. se on mielestäni harmi

Sanoppa mulle koska nainen saa harrastaa omia juttujaan?
Ensin on omat lapset ja mies ja aina jätät omat harrastuksesi,vaateostosi,menosi koska perhe tarvitsee asettaa etusijalle.
Kun viimein saat lapsesi aikuisiksi ja omilleen,pitääkin ruveta lapsenlapsien hoitajaksi tai on huono mummo.
Paska ihminen kun on omia harrastuksia.
Koska naisella on aika jolloin se saa ajatella vain itseään,harrastaa jos sitä huvittaa tai pestä mattonsa jos sitä huvittaa ihan just sinä päivänä kun suunnitteli.Koska,jos ei edes eläkepäivillä?

Kuule. Me käydään siellä n. kerran kahdessa viikossa ja ollaan yksi yö. Aina olen hoitanut itse lapseni. Ajetaan 150km suuntaansa. Joskus on myös kuukausi väliä, ettei käydä siellä. Tänne eivät tule koskaan kylään, kun "on aina muuta". Ei tässä kyse ole siitä, ettei saisi hoitaa itseään tai harrastaa. Vaan siitä, että se lapsenlapsi ei kiinnosta. Ei ole pakko lähteä heti pyörälenkille ja uimaan just kun tullaan ovesta sisään.

Minä olen ollut anopille aina mukava ja en koskaan ole odottanut ns. valmista palvelua. Autan tosiaan ruuanlaitossa, pyykkien levittämisessä ym. arkihommissa. Luulisi, että anoppi voisi joskus haluta olla lapsen kanssa myös siten, että minä saan vaikka lukea rauhassa lehden tai syödä tai saunoa. Mies on tuolla ollessa aina töissä iltaan saakka.

Oletko sä puhunut anopin kanssa asiasta suoraan?Sanonut että mä haluan syödä ruokani rauhassa joten voitko pitää tuota lasta sen aikaa että mä saan syödä rauhassa.
Tai että minusta tuntuu ettet sä välitä yhtään kun me tullaan kylään kun sä heti paukkaset ovesta lenkille kun me tullaan?
Kukaan ei ole ajatustenlukija joten ei voi tietää miten pitää toimia josei asiasta puhuta.
Jos asiasta on keskusteltu ja mikään ei muutu niin se kertoo silloin siitä että anoppia ei oikeesti kiinnosta ja siinä tilanteessa mä lakkaisin käymästä.
Mä olen itse mummo.Mun miniäni otti muksun kuukauden vanhana,jätti poikani ja vaihtoi paikkakuntaa.Mä olen nähnyt pojanpoikani tasan kerran sen jälkeen.
Ei multa pyydetä hoitoapua enkä sitä pyytämättä myöskään tyrkytä.
Yhteyttä pidetään tuskin lainkaan.
Jos mulle aletaan soittelemaan että me tullaan käymään ja mä olen suunnitelmani tehnyt,en mä niitä peru.
Samoin ei ole mun oma äitini koskaan perunut,on sanonut että nyt ei sovi.Ei ole sopinut juuri koskaan 21 vuoden aikana lukuunottamatta esikoista.
Se on ollut hänen valintansa ja nyt sitten ihmettelee miksei mun lapset käy koskaan katsomassa,nyt sopisi jo käydä kun alkavat olla kohta aikuisia.
Mä sanoin miniälle kun odotti vauvaa että mulle voi aina tuoda ja pidän mielelläni mutta mä en ole sellainen ihminen joka tyrkyttää itseään.
MUn hoitoapuani ei mitä ilmeisimmin ole tarvittu.Ei ainakaan ole pyydetty.

Tiedän tunteen. Meillä sama tilanne. Isovanhemmilla ei kiinnosta, jaksata, eikä oo tarvetta olla meidän arjessa mukana. Tiiätkö, se kuitenki helpottaa heti, kun sen hyväksyy. Ymmärtää ei tarvi, mutta hyväksyä voi. Kun ei ikinä enää odota tai pyydä mitään, ei koskaan saa naamannyrpistystä vastaukseksi tai mitään muutakaan säälittävää paskaa.

Me pärjätään, kun on pakko. Mutta eipä me sinkoilla salamana apuun, kun isovanhemmat tarvii apua. Enkä minä kauaa enää houkuttele lapsia mummolaan. Jääkööt vieraiksi toisilleen.

Elellään näennäisesti sovussa. Hymyillään, kun tavataan ja meillä on välillä kivojakin hetkiä. Lastenhoitoasioista ei vaan kannata puhua. :whistle:

Minä en myöskään tajua näitä nyky äitejä kun maristaan ettei mummot hoidakkaan heidän lapsia.No miksi helkkarissa sitten pusaatte lapsia jos ette itse niitä hoida?
Mummot ei ole automaattisia lapsenvahteja,ja tästä kun sanoo näille äideille niin johan taas vikistään. Hitto kun se on vain niin että jos mummot ei halua hoitaa niin sitten pitää hankkia maksullinen hoitaja,no näin mekin teemme.
Kyllähän se toki elämää rajottaa jos tulee yllätysmeno ja et lapsenvahtia saa,sitä joko ollaan kokonaan menemättä tai vain toinen menee,nämä on niitä pikku rajoitteita jota lapset syntyessään tuovat mukanaan eli silloin olet itse vapaaehtoisesti suostunut luopumaan vapaudestasi.
No minä olen 4 alle kouluikäisen äiti,meillä ei mummot osallistu muuhun kuin päiväkylä käynnille ja ei todellakaan silloin hoida lapsia,samoin jos mummoloihin mennään niin ei me hoitoapuja silloinkaan saada.
Monessa kaupungissa toimii MLL tai 4H yhdistys ym vastaavia. eli ei muuta kuin hankkimaan hoitaja ja se yleis käsitys mummosta että kyllä mummo hoitaa pitäsi kokonaan pyyhkiä mielestä,kaikilla kun ei todellakaan ole edes sukulasia lähelläkään oomaa kaupunkia.

taidat olla vähän yksinkertainen. me ei olla vaadittu mitään kokopäivähoitoa mutta jos edes joskus tunnin olisi lapsen kanssa kun eläkkeellä on ja täysin vireä, mutta mieluummin harrastaa omiaan. se on mielestäni harmi

Ensin on omat lapset ja mies ja aina jätät omat harrastuksesi,vaateostosi,menosi koska perhe tarvitsee asettaa etusijalle.
Kun viimein saat lapsesi aikuisiksi ja omilleen,pitääkin ruveta lapsenlapsien hoitajaksi tai on huono mummo.
Koska naisella on aika jolloin se saa ajatella vain itseään,harrastaa jos sitä huvittaa tai pestä mattonsa jos sitä huvittaa ihan just sinä päivänä kun suunnitteli.Koska,jos ei edes eläkepäivillä?

Kuule. Me käydään siellä n. kerran kahdessa viikossa ja ollaan yksi yö. Aina olen hoitanut itse lapseni. Ajetaan 150km suuntaansa. Joskus on myös kuukausi väliä, ettei käydä siellä. Tänne eivät tule koskaan kylään, kun "on aina muuta". Ei tässä kyse ole siitä, ettei saisi hoitaa itseään tai harrastaa. Vaan siitä, että se lapsenlapsi ei kiinnosta. Ei ole pakko lähteä heti pyörälenkille ja uimaan just kun tullaan ovesta sisään.

Minä olen ollut anopille aina mukava ja en koskaan ole odottanut ns. valmista palvelua. Autan tosiaan ruuanlaitossa, pyykkien levittämisessä ym. arkihommissa. Luulisi, että anoppi voisi joskus haluta olla lapsen kanssa myös siten, että minä saan vaikka lukea rauhassa lehden tai syödä tai saunoa. Mies on tuolla ollessa aina töissä iltaan saakka.

Oletko sä puhunut anopin kanssa asiasta suoraan?Sanonut että mä haluan syödä ruokani rauhassa joten voitko pitää tuota lasta sen aikaa että mä saan syödä rauhassa.
Tai että minusta tuntuu ettet sä välitä yhtään kun me tullaan kylään kun sä heti paukkaset ovesta lenkille kun me tullaan?
Kukaan ei ole ajatustenlukija joten ei voi tietää miten pitää toimia josei asiasta puhuta.
Jos asiasta on keskusteltu ja mikään ei muutu niin se kertoo silloin siitä että anoppia ei oikeesti kiinnosta ja siinä tilanteessa mä lakkaisin käymästä.
Mä olen itse mummo.Mun miniäni otti muksun kuukauden vanhana,jätti poikani ja vaihtoi paikkakuntaa.Mä olen nähnyt pojanpoikani tasan kerran sen jälkeen.
Jos mulle aletaan soittelemaan että me tullaan käymään ja mä olen suunnitelmani tehnyt,en mä niitä peru.
Samoin ei ole mun oma äitini koskaan perunut,on sanonut että nyt ei sovi.Ei ole sopinut juuri koskaan 21 vuoden aikana lukuunottamatta esikoista.
Se on ollut hänen valintansa ja nyt sitten ihmettelee miksei mun lapset käy koskaan katsomassa,nyt sopisi jo käydä kun alkavat olla kohta aikuisia.
Mä sanoin miniälle kun odotti vauvaa että mulle voi aina tuoda ja pidän mielelläni mutta mä en ole sellainen ihminen joka tyrkyttää itseään.

No, eilen mies soitti anopille ja kysyi suoraan että voisiko anoppi hoitaa vaikka pari tuntia, jos huomenna tullaan. Sanoi, että nyt on paha paikka kun hänellä (miehelläni) ollut paljon ylitöitä ja mun pitäisi saada yksi kurssi valmiiksi, niin parikin tuntia riittäisi. Anoppi sanoi että ei käy, hänellä on matonpesuhommaa ja haluaa olla pari yötä mökillä ja sitten hän lähtee reissuun tapaamaan sisariaan. Oli kuulostanut hyvin innottomalta ja väkinäiseltä kun mies kysyi ystävällisesti. Eikä mun mies kehdannut mitään sanoa äidilleen, kun kunnioittaa äitiään niin paljon. Sanoin vaan että "ahaa... just". Eli enpä sitten lähde lapsen kanssa sinne.

Nimenomaan yhden puolen kuvaus asioista. Mutta kyllä minä edelleen ymmärrän, että ap:tä harmittaa hänen omalta kannaltaan asia ja lapsensakin kannalta, mutta siltikin asioilla on useampiakin puolia, aina vaikkei niitä meinaisi muistaakaan. :)

On, kymmeniäkin puolia. Täällä vain pystymme kommentoimaan kuvauksen pohjalta, mikä tässä tapauksessa kyllä kertoi varsin paljon.

Lisään vielä sen, että anoppi ei koskaan kysele lapsen kuulumisia. Itse laitoin ekat puoli vuotta viestejä mm. lapsen neuvolakuulumisista ja "nyt ryömitään"... kun anoppia ei tuntunut kiinnostavan niin lopetin kuulumisten kirjoittelun/soittelun. Samoin jos ollaan anoppilassa niin esim. lapsi harjoitteli seisomaan nousemista tukea vasten, niin monesti sain oikein väkisin kutsua anopin että "tuu katsomaan miten hienosti *** nousee tukea vasten"... lapsi hihkui innoissaan ja jotenkin olisi ollut kiva että mummi leipomiseltaan malttaisi hetken katsoa lapsen touhuja. Ja leipomisen jälkeen halusi mummo taas lähteä "happihyppelylle" itsekseen.

On, kymmeniäkin puolia. Täällä vain pystymme kommentoimaan kuvauksen pohjalta, mikä tässä tapauksessa kyllä kertoi varsin paljon.

Aivan, mutta olisi aika yksipuolista nielaista vain se näkyvä puoli, tai voihan niinkin tehdä, mutta minä pidän sitä vähän epäreiluna tapana. Tai laputsilmillä-tapana. Usein sitä näkee täällä, joku kertoo itselleen tärkeästä asiasta ja toivoo luonnollisesti kommentteja, joissa saa ymmärrystä, ne muunlaiset ajatukset (fiksustikin esitetyt) ovat heti sitä mitä otetaan sateenvarjolla vastaan. (ei tosin tämän ketjun ap, siitä hänelle pisteet!) Ja kun joku sanoo, että on samaa mieltä, niin hänelle sanotaan, että ihanaa kun joku edes ymmärtää. Kyllähän sitä voi ymmärtää, vaikkei olisi samaa mieltä, tai vaikka esittäisi kysymyksiä tai näkemyksiä, jotka eivät soi kuorossa ap:n kanssa. Kai?

Niin ja veikkaan että se "uusi vapaus" anopilla vaikuttaa, että tekee noin paljon asioita. Karja laitettiin pois pari vuotta sitten. Mutta sitä en tosiaan tajua, että miksi on niin hirveä kiire esim. vaikka juuri uimaan kun olisi tilaisuus olla hetki lapsenlapsen kanssa. Eihän lapsi opi tuntemaan mummoaan ollenkaan tuota menoa. Itsekin haluaisin tuon ikäisenä olla vireä, aktiivinen jne., mutta toisaalta toivoisin että mulla riittää mielenkiintoa myös lapsenlapseeni ja että voisin hieman auttaa.

No, eilen mies soitti anopille ja kysyi suoraan että voisiko anoppi hoitaa vaikka pari tuntia, jos huomenna tullaan. Sanoi, että nyt on paha paikka kun hänellä (miehelläni) ollut paljon ylitöitä ja mun pitäisi saada yksi kurssi valmiiksi, niin parikin tuntia riittäisi. Anoppi sanoi että ei käy, hänellä on matonpesuhommaa ja haluaa olla pari yötä mökillä ja sitten hän lähtee reissuun tapaamaan sisariaan. Oli kuulostanut hyvin innottomalta ja väkinäiseltä kun mies kysyi ystävällisesti. Eikä mun mies kehdannut mitään sanoa äidilleen, kun kunnioittaa äitiään niin paljon. Sanoin vaan että "ahaa... just". Eli enpä sitten lähde lapsen kanssa sinne.
No anoppi sanoi suoraan että hänellä on muita suunnitelmia.Sinun pitää vaan hyväksyä se ettei hänelle nyt sopinut.
Miten olisi oma äitisi,oletko kysynyt josko hän voisi pitää lasta muutaman tunnin?

Et vastannut kysymykseeni joten oletan ettet itse ole puhunut anopin kanssa näistä asioista.

kyllä minun äiti hoitaa meidän lasta tosi paljon ja myös tytön isän vanhemmat haluaa lasta ottaa vaikkei itse isä ole edes lapsen kanssa missään tekemisissä. Minusta tuo ei kuulosta kivalle ettei teillä mummo tahdo mielellään hoitaa lapsenlastaan mutta toisaalta hänellä on oma elämä eikä häntä pakottaakaan voi

Lisään vielä sen, että anoppi ei koskaan kysele lapsen kuulumisia. Itse laitoin ekat puoli vuotta viestejä mm. lapsen neuvolakuulumisista ja "nyt ryömitään"... kun anoppia ei tuntunut kiinnostavan niin lopetin kuulumisten kirjoittelun/soittelun. Samoin jos ollaan anoppilassa niin esim. lapsi harjoitteli seisomaan nousemista tukea vasten, niin monesti sain oikein väkisin kutsua anopin että "tuu katsomaan miten hienosti *** nousee tukea vasten"... lapsi hihkui innoissaan ja jotenkin olisi ollut kiva että mummi leipomiseltaan malttaisi hetken katsoa lapsen touhuja. Ja leipomisen jälkeen halusi mummo taas lähteä "happihyppelylle" itsekseen.

Minulla myös tällainen vanhempi. Lapsen ollessa pieni, se vaivasi. Sitten päätin, että hyväksyn asian ja lakkaan puhumasta lapsesta ja vähennän yhteydenpitoa. Se helpotti.

Onneksi lapsi tutustui myöhemmin aikuiseen, josta on tullut kuin oma mummi. Vanhempani ei tiedä mitä menettää paahtaessaan matkoilla ja harrastuksissaan. Lapseni ei edes muista, että tämmöinen isovanhempi on, nimen vain. En aio olla vanhempani apuna ja huolien kuuntelijana kun vanhenee.

Monet surevat laitoksessa makaavia yksinäisiä vanhuksia. Joskus yksinäisyyden syyt ovat surullisia, mutta sairaaloissa työskennelleenä sanoisin, että ihminen korjaa usein vanhana sitä satoa, mitä on nuorempana kylvänyt.

Yhteistyössä