Höh,oltais menty mummolaan vauvan kanssa,mummo "kiireinen"..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikö aloituksessa sanottu, että mies teki mummolassa jotain hommia, ja siksi porukka ylipäätään oli siellä? En kyllä ymmärrä mitä viisikymppinen tekee eläkkeellä, ellei kyseessä ole sairaseläke, ja noin puuhakas ei vaikuta sairaalta. Olen sitä mieltä, että hyväkuntoiset eläkeläiset joutavat hyvin hoitamaan lapsenlapsiaan, kun heidän lapsensa pitävät työllään yhteiskuntaa pystyssä ja hoitavat samalla lapsiaan. Ei yksi työikäinen sukupolvi pysty tekemään ihan kaikkea, elättämään kolmea (tai useampaa) sukupolvea.

Alkuperäinen kirjoittaja oma moka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis emme ole koskaan kysyneet mitään pitempää hoitoapua, mutta tarkoitan että olen ottanut koulutehtäviä mukaan mummolaan, ja olisin tehnyt niitä viereisessä huoneessa jos mummo olisi leikittänyt tms. lasta tai ollut lapsen kanssa muuten vaan. mutta aina on ollut liian kiire.

Opiskelut ensin sitten vasta lapsi.

Onpa yksiulotteinen mielipide. Entä jos esimerkiksi jostain syystä joudut kouluttautumaan uudelleen?

Onko sinulla ap hyvät välit mummoon? Sinuna kysyisin ihan suoraan syytä tilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
onko mummi sairas? miksi hän on eläkkeellä?

luovutti tilansa (on nyt sellaisella luopumiseläkkeellä tms..). ei ole sairas, vaan tosi aktiivinen ja täysin terve.

mutta muutama ymmärsi että harmittaa, mutta suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä että oma vika.. selvä, ehkä tämä kuuluu asiaan

Alkuperäinen kirjoittaja tulee mieleen:
onko isoäidillä mielenterveysongelmia, kun noin nuorena jäänyt eläkkeelle? vai muuten arka ottamaan lasta syliin?

ei todellakaan ole mt-ongelmia. on sosiaalisesti aktiivinen. ei ole arka lasten kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja työläinen:
Eikö aloituksessa sanottu, että mies teki mummolassa jotain hommia, ja siksi porukka ylipäätään oli siellä? En kyllä ymmärrä mitä viisikymppinen tekee eläkkeellä, ellei kyseessä ole sairaseläke, ja noin puuhakas ei vaikuta sairaalta. Olen sitä mieltä, että hyväkuntoiset eläkeläiset joutavat hyvin hoitamaan lapsenlapsiaan, kun heidän lapsensa pitävät työllään yhteiskuntaa pystyssä ja hoitavat samalla lapsiaan. Ei yksi työikäinen sukupolvi pysty tekemään ihan kaikkea, elättämään kolmea (tai useampaa) sukupolvea.

siis kyllä, mies jatkaa tilan hommia ja siksi ylipäänsä käydään siellä. ei ole karjaa, mutta peltoja on.

Minä en myöskään tajua näitä nyky äitejä kun maristaan ettei mummot hoidakkaan heidän lapsia.No miksi helkkarissa sitten pusaatte lapsia jos ette itse niitä hoida?
Mummot ei ole automaattisia lapsenvahteja,ja tästä kun sanoo näille äideille niin johan taas vikistään. Hitto kun se on vain niin että jos mummot ei halua hoitaa niin sitten pitää hankkia maksullinen hoitaja,no näin mekin teemme.
Kyllähän se toki elämää rajottaa jos tulee yllätysmeno ja et lapsenvahtia saa,sitä joko ollaan kokonaan menemättä tai vain toinen menee,nämä on niitä pikku rajoitteita jota lapset syntyessään tuovat mukanaan eli silloin olet itse vapaaehtoisesti suostunut luopumaan vapaudestasi.
No minä olen 4 alle kouluikäisen äiti,meillä ei mummot osallistu muuhun kuin päiväkylä käynnille ja ei todellakaan silloin hoida lapsia,samoin jos mummoloihin mennään niin ei me hoitoapuja silloinkaan saada.
Monessa kaupungissa toimii MLL tai 4H yhdistys ym vastaavia. eli ei muuta kuin hankkimaan hoitaja ja se yleis käsitys mummosta että kyllä mummo hoitaa pitäsi kokonaan pyyhkiä mielestä,kaikilla kun ei todellakaan ole edes sukulasia lähelläkään oomaa kaupunkia.

Alkuperäinen kirjoittaja kotkot:
Minä en myöskään tajua näitä nyky äitejä kun maristaan ettei mummot hoidakkaan heidän lapsia.No miksi helkkarissa sitten pusaatte lapsia jos ette itse niitä hoida?
Mummot ei ole automaattisia lapsenvahteja,ja tästä kun sanoo näille äideille niin johan taas vikistään. Hitto kun se on vain niin että jos mummot ei halua hoitaa niin sitten pitää hankkia maksullinen hoitaja,no näin mekin teemme.
Kyllähän se toki elämää rajottaa jos tulee yllätysmeno ja et lapsenvahtia saa,sitä joko ollaan kokonaan menemättä tai vain toinen menee,nämä on niitä pikku rajoitteita jota lapset syntyessään tuovat mukanaan eli silloin olet itse vapaaehtoisesti suostunut luopumaan vapaudestasi.
No minä olen 4 alle kouluikäisen äiti,meillä ei mummot osallistu muuhun kuin päiväkylä käynnille ja ei todellakaan silloin hoida lapsia,samoin jos mummoloihin mennään niin ei me hoitoapuja silloinkaan saada.
Monessa kaupungissa toimii MLL tai 4H yhdistys ym vastaavia. eli ei muuta kuin hankkimaan hoitaja ja se yleis käsitys mummosta että kyllä mummo hoitaa pitäsi kokonaan pyyhkiä mielestä,kaikilla kun ei todellakaan ole edes sukulasia lähelläkään oomaa kaupunkia.

taidat olla vähän yksinkertainen. me ei olla vaadittu mitään kokopäivähoitoa mutta jos edes joskus tunnin olisi lapsen kanssa kun eläkkeellä on ja täysin vireä, mutta mieluummin harrastaa omiaan. se on mielestäni harmi

onko isoäidillä mielenterveysongelmia, kun noin nuorena jäänyt eläkkeelle? vai muuten arka ottamaan lasta syliin?

ei todellakaan ole mt-ongelmia. on sosiaalisesti aktiivinen. ei ole arka lasten kanssa.

niin moni mielenterveyspotilas on siinä maniavaiheessa yleensäkin yliaktiivinen... juoksujalkaa pitää tehtä itsensä uuvuksiin asti hommia muka tärkeitä asioita ja sitten iskee masennus.

Alkuperäinen kirjoittaja ehkä et tiedä kaikkea:

niin moni mielenterveyspotilas on siinä maniavaiheessa yleensäkin yliaktiivinen... juoksujalkaa pitää tehtä itsensä uuvuksiin asti hommia muka tärkeitä asioita ja sitten iskee masennus.

Tai sitten ap:n lapsen mummo on itsekäs ja kylmä. Se on se todennäköisempi vaihtoehto.

taidat olla vähän yksinkertainen. me ei olla vaadittu mitään kokopäivähoitoa mutta jos edes joskus tunnin olisi lapsen kanssa kun eläkkeellä on ja täysin vireä, mutta mieluummin harrastaa omiaan. se on mielestäni harmi

Itse olet yksinkertaisuuden huippu:D Kirjoituksestasi oikein loistaa kuinka teillä on nuori mummo ja siksi hänen olisi lähinnä pakko olla lapsellenne lapsenvahtina.
Siis koita nyt hyvä ihminen tajuta että kaikki mummot kun ei halua hoitaa enään uutta lapsikatrasta. Mummonnehan hoitaa nyt itseään ja saa kerrankin takasin sen vapauden joka hällä oli viimeksi ilman lapsia mutta ei kun omat on isoja niin sitten pitää vielä omien lapsenlapsetkin hoitaa,koska nämä mummot sitten saavat sen ansaittunsa vapaan?
Mikä siinä on vaikeata ottaa hoitaja teille?

Mukavaahan se olisi jos mummo hiukan auttaisi lapsen kanssa ja tutustuisi pieneen.
Mutta jos mulla olis tuollainen mummu pitemmän päälle, niin tilalla käynnit sais jäädä ja mummu saisi itse kysyä että koskas saa/voi lasta nähdä.

Toi kuulosti hyvältä, että mies mummolaan lapsen kanssa ja mummu hoitaa jos tahtoo apua tilalla.

Ei meilläkään toinen mummo auta ollenkaan ja kyseessä on YLLÄTYS, YLLÄTYS, eläkkeelle jäänyt yliaktiivinen hyväkuntoinen anoppi. Miehen siskon lasta (3,5 v.) hoitaa kyllä pari-kolme kertaa viikossa useamman tunnin tai koko päivänkin mutta meidän kohta kaksivuotias ei ole vielä kertaakaan ollut hoidossa, ei siis sitä kahta tuntia edes (olisin tarvinnut lapsenvahtia viime viikolla hammaslääkäriä varten mutta oli sitten otettava mukaan kun ei muuten järjestynyt).

Eipä ole mummoilla tai vaareilla sellaista velvollisuutta kuin lapsenlapsen hoitaminen, hölmöä ajatellakaan noin. Kun olet itse lapsesi tehnyt, itse sen myös hoidat. Äitisi on jo omat lapsensa hoitanut, ei hänen tarvitse enää.

ymmärrän kyllä, että harmittaa kun ei halua auttaa, mutta niinhän se on että mummo on jo lapsensa hoitanut maailmalle. ehkä nyt haluaa vähän rellestää kun tilakin on jo luovutettu.

Siis ihanko totta te, jotka syyllistätte nyt minua siitä että minua harmittaa kun mummo ei halua yhtään olla/hoitaa lapsenlastaan, niin tekö myös aiotte kohdella omia lapsenlapsianne kuin ilmaa? Ette auta esim. poikanne perhettä jos heillä on tiukka tilanne? Onnea vaan sitten... Ilmankos sanotaan että tukiverkot ovat hävinneet.. toista se on muissa kulttuureissa, taitaa olla suomalainen asenne kyseessä kun heti syyllistetään jos toivotaan että mummo olisi kiinnostunut lapsenlapsestaan.

Kyllä tässä tiedetään, että mummojen ei ole pakko auttaa. Tai että se olisi velvollisuus. Ei ole, mutta väistämättä pidän mummoa itsekkäänä ja kylmänä. Emmekä aio enää mennä sinne. Saa itse soittaa ja ehdottaa tapaamista, kun meidän vierailut ei koskaan kiinnosta. Jos soittoa ei kuulu, niin antaa sitten olla. Olemme monta kertaa käyneet lapsen kanssa siellä ja mummolla olisi ollut mahdollisuus tutustua lapseen ja luoda jonkinlainen side.

Minä ymmärrän harmisi.

Pointti ei varmaan ollut se, ettei mummo hoida lapsia vaan täydellinen kiinostuksen puute muutenkin. Se on lisääntynyt isovanhemmilla kuten itsekkyys muutenkin kautta väestön. Monessa muussa maassa läheisistä välitetään ja pidetään huolta. Siihen kuuluu niin vanhusten kuin perheellistenkin auttaminen luontevana osana.

Sanoppa mulle koska nainen saa harrastaa omia juttujaan?
Ensin on omat lapset ja mies ja aina jätät omat harrastuksesi,vaateostosi,menosi koska perhe tarvitsee asettaa etusijalle.
Kun viimein saat lapsesi aikuisiksi ja omilleen,pitääkin ruveta lapsenlapsien hoitajaksi tai on huono mummo.
Paska ihminen kun on omia harrastuksia.
Koska naisella on aika jolloin se saa ajatella vain itseään,harrastaa jos sitä huvittaa tai pestä mattonsa jos sitä huvittaa ihan just sinä päivänä kun suunnitteli.Koska,jos ei edes eläkepäivillä?

Mä ymmärrän sua ap erittäin hyvin. Älä välitä noista motkottajista. Meillä on samanlainen mummo eikä ole tilanne muuttunut vaikka vanhempi on jo 6. Isovanhemmilla ei tietenkään ole velvollisuutta hoitaa, mutta kyllä minua harmittaa ettei mummo koskaan hoida ja etenkin harmittaa lasten puolesta. Outoja olette, joiden mielestä asia ei ole ollenkaan harmi. Totta kai se on harmi lapsille. Varsinkin kun tuo 6-vuotias osaa jo itsellä kysellä mummon ja ukin perään. Ja ainakin meillä on tilanne se, että ajetaan AINA mummon luokse, 200 kilsaa niin onhan se välillä ärsyttävää että meillä pitää kuskata lapsia sinne mutta eivät sitten viitsi ikinä hoitaa.

Voiko edes puhua mummusta jos ei yhtään apuaan tarjoa? Tuo maajussien varhainen eläkkeelle jääminen on ärsyttävää kun muut joutuu painamaan duunia yli kuusikymppisiksi...

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:

Sanoppa mulle koska nainen saa harrastaa omia juttujaan?
Ensin on omat lapset ja mies ja aina jätät omat harrastuksesi,vaateostosi,menosi koska perhe tarvitsee asettaa etusijalle.
Kun viimein saat lapsesi aikuisiksi ja omilleen,pitääkin ruveta lapsenlapsien hoitajaksi tai on huono mummo.
Paska ihminen kun on omia harrastuksia.
Koska naisella on aika jolloin se saa ajatella vain itseään,harrastaa jos sitä huvittaa tai pestä mattonsa jos sitä huvittaa ihan just sinä päivänä kun suunnitteli.Koska,jos ei edes eläkepäivillä?

Kuule. Me käydään siellä n. kerran kahdessa viikossa ja ollaan yksi yö. Aina olen hoitanut itse lapseni. Ajetaan 150km suuntaansa. Joskus on myös kuukausi väliä, ettei käydä siellä. Tänne eivät tule koskaan kylään, kun "on aina muuta". Ei tässä kyse ole siitä, ettei saisi hoitaa itseään tai harrastaa. Vaan siitä, että se lapsenlapsi ei kiinnosta. Ei ole pakko lähteä heti pyörälenkille ja uimaan just kun tullaan ovesta sisään.

Minä olen ollut anopille aina mukava ja en koskaan ole odottanut ns. valmista palvelua. Autan tosiaan ruuanlaitossa, pyykkien levittämisessä ym. arkihommissa. Luulisi, että anoppi voisi joskus haluta olla lapsen kanssa myös siten, että minä saan vaikka lukea rauhassa lehden tai syödä tai saunoa. Mies on tuolla ollessa aina töissä iltaan saakka.

Yhteistyössä