Hgin Latokartanon koulussa Suvivirsi on rasismia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ja hyvä niin:)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[/B]

Jos 20 ateistia laulaa suvivirttä niin onko se uskonnon harjoittamista? seisten tai istuen..

No jos 20 ateistia pakotetaan osallistumaan tällaiseen toimintaan, niin kyllä se uskonnonvapautta loukkaa.

Latokartanon koulussa oli järjestetty erikseen kevätkirkko suvivirsineen - sinne sai halutessaan osallistua myös ateistit. Joten uskonnon harjoittamista ei suinkaan koulussa oltu estetty.

Kuinka moni oikeasti mieltää Suvivirren jotenkin uskonnolliseksi? Siis kyllähän se sitä on, mutta mä en ole koskaan ajatellut, että sen laulaminen tai kuunteleminen liittyisi jotenkin uskontoon. Mulle se on kesän alkamiseen liittyvä laulu, SE laulu joka lopettaa koulutyön siltä lukuvuodelta. En ikinä ole ajatellut, että laulan nyt tässä kristillistä virttä.

Meidän tulevassa koulussa on runsaasti maahanmuuttajataustaisia lapsia. Siitä huolimatta Suvivirsi lauletaan joka kevät ja joulujuhlassa lauletaan joululauluja riippumatta siitä, mainitaanko niissä Jeesus tai Jumala. Jos juhla ei oppilaan vanhempien mielestä ole oppilaalle sovelias, hän saa jäädä niistä pois tai olla vain osan aikaa. Tytön eskariryhmässä on pari muslimilasta, jotka jouluna saivat seurata esitystä, mutta eivät saaneet osallistua siihen. Ilmeisesti osallistuminen on kiellettyä, mutta passiivinen seuraaminen sallitaan.

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Kuinka moni oikeasti mieltää Suvivirren jotenkin uskonnolliseksi? Siis kyllähän se sitä on, mutta mä en ole koskaan ajatellut, että sen laulaminen tai kuunteleminen liittyisi jotenkin uskontoon. Mulle se on kesän alkamiseen liittyvä laulu, SE laulu joka lopettaa koulutyön siltä lukuvuodelta. En ikinä ole ajatellut, että laulan nyt tässä kristillistä virttä.

Meidän tulevassa koulussa on runsaasti maahanmuuttajataustaisia lapsia. Siitä huolimatta Suvivirsi lauletaan joka kevät ja joulujuhlassa lauletaan joululauluja riippumatta siitä, mainitaanko niissä Jeesus tai Jumala. Jos juhla ei oppilaan vanhempien mielestä ole oppilaalle sovelias, hän saa jäädä niistä pois tai olla vain osan aikaa. Tytön eskariryhmässä on pari muslimilasta, jotka jouluna saivat seurata esitystä, mutta eivät saaneet osallistua siihen. Ilmeisesti osallistuminen on kiellettyä, mutta passiivinen seuraaminen sallitaan.

No minä kyllä miellän se uskonnolliseksi. Ja uskonnon harjoittamiseksi, etenkin, kun se lauletaan seisten kuten muutkin "jumalan ylistyslaulut".

Miksi sinusta paras ratkaisu on se, että suljetaan osa oppilaista pois? Tuollainen käytäntö antaa uskonnottomalle tai ei-kristitylle lapselle ulkopuolisuuden kokemuksen ja sen käsityksen, että juhla on "joidenkin muiden juhla". Kaikki suomalaisetkaan eivät ole kristittyjä! Minusta parempi ratkaisu oli se Latokartanon koulun ratkaisu, jossa kevätjuhla oli täysin uskonnoton, mutta erikseen järjestettiin myös kevätkirkko, johon myös kaikki saivat osallistua. Miksi tämä ratkaisu ei kävisi?

Ihan en kyllä ymmärtänyt miten tuo rasismi liittyy asiaan mitenkään, mutta mielestäni ihan oikein että suvivirsi jätetty pois. Suvi virsi on uskonnollinen laulu ja jos alle puolet oppilaista harjoittaa kyseistä uskontoa, on mielestäni luonnollista että se jätetään pois. Muutenkin kaiken maailman uskonnolliset perinteet voisivat jäädä kouluista pois (paitsi uskonnontunneilta). Tottakai esim. pääsiainen ja joulu ovat tässä suhteessa vaikeita. Ne ovat kuitenkin lähtöisin kristinuskon perinteistä. Mielestäni uskonnottomat/muun uskonnon harjoittajat voivat jäädä pois tapahtumista/työskentlystä pääsiäiseen ja jouluun liittyen. Tai sitte niitä voidaan juhlia täysin ilman uskonnollisia piirteitä. Mutta kevätjuhlalla ei ole mitään tekemistä uskonnon kanssa, miksi siis pitää laulaa uskonnollista laulua.

Peesi!!

Mä olen tällainen tapakristitty, kuulun evluttiin noin niin kun paperilla, mutta en miellä itseäni uskovaiseksi. Ja parasta tässä on musta se, ettei mun tarvitse kiihkoilla minkään puolesta, ei uskonnon eikä uskonnottomuuden. Mä ymmärtäisin Suvivirren heivaamisen, jos siinä olisi tarkoitus käännyttää väkeä kristinuskoon. Mutta mulle se merkitsee edelleen vain perinnettä, enkä miellä sitä uskonnolliseksi millään muotoa. Jos se lauletaan kirkossa, siihen tulee se uskonnollisuus mukaan. Mun mielestäni.

Mun on vaikea ymmärtää niitä ateisteja, jotka eivät siedä minkäänlaista vihjaisuakaan uskontoon. Jos joku Suvivirsi aiheuttaa noin pahoja oireita, miten he voivat sitten vaikkapa matkustella sellaisissa maissa, joissa harjoitetaan jotain uskontoa? Muslimimaiden minareetit ja moskeijat, buddhapatsaat, kristilliset kirkot... Mitä jos meneekin jollekin retkelle, jossa kerrotaan sivuasiana maan vanhoista uskonnoista? Pitääkö pistää kädet korville? Musta on ihan ok uskoa tai olla uskomatta, mutta mä en ymmärrä sellaista ehdotonta ehdottomuutta.

Ja mitä tulee siihen, ettei kaikki lapset voi osallistua uskonnollisiin juhliin, niin musta on hyvä että heillä on mahdollisuus jäädä pois, ketään ei sinne pakoteta. Mutta nämä nyt vaan sattuvat olemaan osa suomalaista perinnettä eikä kaikkia perinteitä tarvitse mun mielestäni muuttaa siksi, että osa ei niitä halua noudattaa. Ja vastavaasti, pitäisikö muslimimaiden muuttaa omia käytäntöjään siksi, että maassa asuu muidenkin uskontokuntien edustajia?

Mä ymmärrän, jos koulun juhlat olisivat tosiaan jotain käännytystilaisuuksia. Mutta kun ne eivät ole. Siellä ei myöskään varsinaisesti harjoiteta uskontoa, vaikka pari kertaa saattaakin Jeesus vilahtaa laulun sanoissa. Joten relatkaa nyt vähän :).

• Tykkää
Reactions: chrissy
Mä olen tällainen tapakristitty, kuulun evluttiin noin niin kun paperilla, mutta en miellä itseäni uskovaiseksi. Ja parasta tässä on musta se, ettei mun tarvitse kiihkoilla minkään puolesta, ei uskonnon eikä uskonnottomuuden. Mä ymmärtäisin Suvivirren heivaamisen, jos siinä olisi tarkoitus käännyttää väkeä kristinuskoon. Mutta mulle se merkitsee edelleen vain perinnettä, enkä miellä sitä uskonnolliseksi millään muotoa. Jos se lauletaan kirkossa, siihen tulee se uskonnollisuus mukaan. Mun mielestäni.

Mun on vaikea ymmärtää niitä ateisteja, jotka eivät siedä minkäänlaista vihjaisuakaan uskontoon. Jos joku Suvivirsi aiheuttaa noin pahoja oireita, miten he voivat sitten vaikkapa matkustella sellaisissa maissa, joissa harjoitetaan jotain uskontoa? Muslimimaiden minareetit ja moskeijat, buddhapatsaat, kristilliset kirkot... Mitä jos meneekin jollekin retkelle, jossa kerrotaan sivuasiana maan vanhoista uskonnoista? Pitääkö pistää kädet korville? Musta on ihan ok uskoa tai olla uskomatta, mutta mä en ymmärrä sellaista ehdotonta ehdottomuutta.

Ja mitä tulee siihen, ettei kaikki lapset voi osallistua uskonnollisiin juhliin, niin musta on hyvä että heillä on mahdollisuus jäädä pois, ketään ei sinne pakoteta. Mutta nämä nyt vaan sattuvat olemaan osa suomalaista perinnettä eikä kaikkia perinteitä tarvitse mun mielestäni muuttaa siksi, että osa ei niitä halua noudattaa. Ja vastavaasti, pitäisikö muslimimaiden muuttaa omia käytäntöjään siksi, että maassa asuu muidenkin uskontokuntien edustajia?

Mä ymmärrän, jos koulun juhlat olisivat tosiaan jotain käännytystilaisuuksia. Mutta kun ne eivät ole. Siellä ei myöskään varsinaisesti harjoiteta uskontoa, vaikka pari kertaa saattaakin Jeesus vilahtaa laulun sanoissa. Joten relatkaa nyt vähän :).

On eri asia käydä vierailulla moskeijassa kuin osallistua tahtomattaan uskonnon harjoittamiseen paikassa, jonka kuuluisi olla neutraali oppimisympäristö. Lapset ottavat muutenkin niin tosissaan kaikki asiat, joita koulussa opetetaan.

Ei se ole mikään ratkaisu että "älä osallistu jollei kiinnosta" - miten teidän tapauskovaisten on niin vaikea ymmärtää että se on syrjintää!

Alkuperäinen kirjoittaja öh;26383982:
Tuntuu että tästä nousee nyt suuri haloo SIKSI, että suvivirsi tuo kirjoittajille itselleen lämpimiä lapsuusmuistoja. Joku sanoikin että haluaa lastensa pääsevän osalliseksi samasta nostalgiasta. No mutta herranen aika sentään, mitä jos nykyajan lapset saavatkin uudenlaisia, lämpimiä muistoja vaikkapa jostain toisesta laulusta? Maailma muuttuu joka tapauksessa, eivät teidän lapsenne muutenkaan tule elämään sitä samaa kultaista lapsuutta kuin te silloin joskus. Ehkä suvivirrestä ei tule heille mikään iso juttu, mutta mitä sitten.

No mun mielestä vaan olis kiva, jos kunnioitettais niitä omia perinteitämme. Miksi me ei kunnioiteta niitä? Mikä meissä on vikana? Ulkomaalaiset takuulla kunnioittaa omia perinteitään ja pitää niistä kiinni, mutta meille on sama heivata omat perinteemme ja vaikka vaihtaa ne jonkun toisen perinteisiin. Mun mielestä sitä on surullista katsoa. Enkä kyllä ymmärrä miten on yhtään helpompi kunnioittaa toisten perinteitä, jos ei kunnioita omiaan. Mulle itselleni on ihan selvää, että kunnioitan muiden perinteitä ja itseasiassa ihailen heidän tapaansa arvostaa juuriaan ja vaalia perinteitä.. mä voin syödä kebabia, kuunnella arabialaista musiikkia ja silti arvostaa ja vaalia omia juuriani ja perinteitäni (esim. itkeä laulaessani suvivirttä ja polttaa kokkoa juhannuksena).

[QUOTE="rrr";26384041]Olen itse ateisti, tapakristitystä perheestä alunperin.

Omasta mielestäni paras idea olisi nyt vääntää siitä Suvivirrestä Suvilaulu eli muuttaa sieltä ne Jumalaan viittaavat sanat joksikin muuksi. Tällöin oikeasti mukava (ja suomalaisessa koulukulttuurissa jokseenkin olennainen; varmasti kaikki muistaa sen lomafiiliksen kun tuo laulettiin) perinne jatkuu, mutta sellaisella tavalla että siihen voisi kaikki oppilaat ja vanhemmat varmasti osallistua. :)
Kevätkirkossa (tms) voisi sitten erikseen laulaa sen vielä virtenä jos haluaa.[/QUOTE]

mun mielestä ei tarvi muuttaa mitään, se on väärin. Miksi keidän pitäisi muuttua / muuttaa perinnettä joidenkin muiden vuoksi? Eihän nekään muuta meidän takia. T: toinen ateisti

Minunkin mielestäni Suvivirsi kuuluu kesäloman alkuun, mutta jos nyt alotettaisiin uusi perinne jollain muulla laululla, sopisi se vallan mainiosti.

Kyllä minua jotenkin harmitti taas perustella lapsille, miksi laulamme virsiä kevätjuhlassa, vaikka lapset perustelun hyvin ymmärsivätkin. Itse en oikein ymmärrä miksi "näin on aina tehty"-perustelu pätee tässäkin asiassa. Ja sanottakoon, että suurinta kritiikkiä virren veisuulle osoittivat meidän uskontokuntiin kuulumattomat oppilaat. Somalioppilaat (=muslimit) eivät edes kyselleet mitään, heille kun tuntuu olevan itsestään selvää, et Jumala sai aikaan tämän kauniin suven ;)

Jos Suvivirsi on laulettu jo kevätkirkossa/-hartaudessa, niin pakkoko se on saada laulaa vielä kevätjuhlassakin? Montako kertaa se pitää laulaa?

Ei sillä, että mua (ateistia) yhtään haittaisi joku suvivirsi. On sitä laulettu meidän lasten juhlissa, ja laulettaneen jatkossakin. Tunnen kyllä sellaisia ateisteja, joita se haittaa ihan kamalasti. Ja ne mölyää asiasta. Katsos kun lapsen täytyy saada osallistua kevätjuhlaan, koska se on perinne, hekin osallistui lapsena. Mutta suvivirsi-perinnettä ne ei sitten siedäkään. Outoa. Maahanmuuttajilla ei yleensä ole tunnesidettä kevätjuhlaan (tai joulujuhlaan), joten heitä ei useimmiten myöskään yhtään haittaa jättää koko juhlaa väliin, jos siellä on uskontojuttuja jotka ei heille sovi. Mutta osa suomiateisteista on sitä mieltä, että koska he ei tykkää suvivirrestä, niin muutkaan ei saa sitä laulaa. En tajua, en.

suurin osa niistä jotk eivät halua että suvivirttä aluletaan tai muuta uskonnollista jutua on kouluissa ovat ihan SUOMALAISIA. mun tuntemet maahanmuuttajat oava tkyllä saaneet osllaistua näihin juttuihin. tieddän jopa perheitä jotka ovaat osallistuneet luterialsieen joulujuhlaan, vaikka muslimeja ovatkin. halauavat lapsileen opetaa suomalsia tapoja, mutta ei se sitli tarkotia etä heidän pitää uskoa jumalaan.

Mä ymmärtäisin Suvivirren heivaamisen, jos siinä olisi tarkoitus käännyttää väkeä kristinuskoon. Mutta mulle se merkitsee edelleen vain perinnettä, enkä miellä sitä uskonnolliseksi millään muotoa. Jos se lauletaan kirkossa, siihen tulee se uskonnollisuus mukaan. Mun mielestäni.

Niin, paitsi että päiväkotien ja koulujen uskontokasvatuksen tarkoitus on... niin, uskontokasvatus. Eli ei se kovin kauas kännyttämisestä heitä, silloin kun se koskee niitä oppilaita, jotka eivät kuulu kirkkoon ja joiden vanhemmat haluavat opettaa lapsilleen ensisijaisesti jonkin muun maailmankatsomuksen. Kristillisten perinteiden ujuttaminen tilanteisiin, jotka eivät lähtökohtaisesti ole luonteeltaan uskonnollisia (kuten kevätjuhla) alleviivaa myös sitä, millainen on koulun tai yhteiskunnan näkökulmasta ensisijainen maailmankatsomus.

Kuten joku kirjoittikin jo, tuo on ihan eri asia. En itse kuulu kirkkoon, mutta voin hyvin käydä esimerkiksi katsomassa kirkkorakennuksia tms. En kuitenkaan halua, että lapselleni tuputetaan uskontoa koulussa enkä halua, että lapseni osallistuisi uskonnon harjoittamiseen. Haluaisin mieluummin, että koulussa kerrottaisiin neutraalisti kaikista erilaisista uskonnoista ja maailmankatsomuksista - kirkkojen lisäksi voisivat käydä katsomassa minareetteja, buddhalaistemppeleitä ja muutenkin tutustua erilaisiin uskontoihin. Tunnustuksellisuus on se, mikä minua häiritsee kouluopetuksessa.

Virren veisaaminen on kyllä uskonnon harjoittamista.

Ja on aika idioottimaista vielä nykypäivänä ajatella, että ketään ei tarvitse ottaa huomioon, vaan nämä voivat vaan "jäädä pois". Juhlien kuuluisi olla kaikkien yhteinen tilaisuus. Kevätjuhla ei lähtökohtaisesti edes ole uskonnollinen juhla, joten tuntuu aika typerältä, että uskonnollisuus sen osana olisi tärkeämpää kuin se, että kaikki lapset voisivat osallistua. Hyvä vaihtoehtohan on toinen erillinen, uskonnollinen juhla - kevätkirkko - jossa sitten sitä uskontoa saisi harjoittaa ja laulaa suvivirttä.

[QUOTE="tiimarinvihko";26388281]No mun mielestä vaan olis kiva, jos kunnioitettais niitä omia perinteitämme. Miksi me ei kunnioiteta niitä? Mikä meissä on vikana? Ulkomaalaiset takuulla kunnioittaa omia perinteitään ja pitää niistä kiinni, mutta meille on sama heivata omat perinteemme ja vaikka vaihtaa ne jonkun toisen perinteisiin. Mun mielestä sitä on surullista katsoa. Enkä kyllä ymmärrä miten on yhtään helpompi kunnioittaa toisten perinteitä, jos ei kunnioita omiaan. Mulle itselleni on ihan selvää, että kunnioitan muiden perinteitä ja itseasiassa ihailen heidän tapaansa arvostaa juuriaan ja vaalia perinteitä.. mä voin syödä kebabia, kuunnella arabialaista musiikkia ja silti arvostaa ja vaalia omia juuriani ja perinteitäni (esim. itkeä laulaessani suvivirttä ja polttaa kokkoa juhannuksena).[/QUOTE]

Perinteet muuttuvat. Kevätjuhlaperinteessä on vuosikymmenten aikana muuttunut paljon muutakin - miksi nimenomaan yksi uskonnollinen virsi on kaikkein tärkein?

Mikään ei esim. Latokartanon koulussa estänyt itkemästä suvivirren tahtiin, jos se on se kevään ja suomalaisuuden huippukohta. Suvivirsi vain oli siirretty virsilaululle luontevampaan ympäristöön eli kirkolliseen tilaisuuteen. Joten - mikä ongelma?

Kuulostaa vähän siltä, että se suvivirsi ei edes ole mikään pointti. Sitä kun ei oltu mitenkään poistettu. Kun edelleen oli mahdollisuus veisata se siellä kevätkirkossa, ja jos tämä ei kelvannut, niin jotenkin kuulostaa nyt siltä, että oikeastaan kyse on tästä: varsinainen perinne on se, että ei-kristittyjä ei tarvitse huomioida, vaan ei-kristityt oppilaat pitää painostaa joko osallistumaan vastentahtoisesti kristinuskon harjoittamiseen tai sitten poistumaan juhlasta joukkoon kuulumattomina ihmisinä. Mitään muuta selitystä ei voi keksiä sille, miksi muuten olisi niin tärkeää laulaa se suvivirsi uudestaan myös kaikkien yhteisessä kevätjuhlassa.

Latokartanon koulun kevätjuhlan päätteeksi laulettiin yhteislauluna Mikko Alataloa: Taitaa tulla kesä! Ihan oikeasti. Tämän luulisi jo kiinnostavan ihmisoikeusaktivistejakin.

[QUOTE="Hohhoijaa";26389289]Perinteet muuttuvat. Kevätjuhlaperinteessä on vuosikymmenten aikana muuttunut paljon muutakin - miksi nimenomaan yksi uskonnollinen virsi on kaikkein tärkein?

Mikään ei esim. Latokartanon koulussa estänyt itkemästä suvivirren tahtiin, jos se on se kevään ja suomalaisuuden huippukohta. Suvivirsi vain oli siirretty virsilaululle luontevampaan ympäristöön eli kirkolliseen tilaisuuteen. Joten - mikä ongelma?

Kuulostaa vähän siltä, että se suvivirsi ei edes ole mikään pointti. Sitä kun ei oltu mitenkään poistettu. Kun edelleen oli mahdollisuus veisata se siellä kevätkirkossa, ja jos tämä ei kelvannut, niin jotenkin kuulostaa nyt siltä, että oikeastaan kyse on tästä: varsinainen perinne on se, että ei-kristittyjä ei tarvitse huomioida, vaan ei-kristityt oppilaat pitää painostaa joko osallistumaan vastentahtoisesti kristinuskon harjoittamiseen tai sitten poistumaan juhlasta joukkoon kuulumattomina ihmisinä. Mitään muuta selitystä ei voi keksiä sille, miksi muuten olisi niin tärkeää laulaa se suvivirsi uudestaan myös kaikkien yhteisessä kevätjuhlassa.[/QUOTE]

Samat sanat, todellakin!

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26385968:
Off topic; Olisi kiva kuulla Helsingin prosentit, eli moniko helsinkiläinen suomalainen kuuluu ev. lut. kirkkoon. Veikkaan että prosentti jää suuresti koko Suomen lukemista.

Helsingissä on alhaisimmillaan noin puolet seurakunnan jäseniä ja määrä laskee. Merkittävämpää lienee se että lapsia kastetaan enää alle puolet ja trendi sojottaa kaakkoon kovaa vauhtia.

"Ongelman" ydin onkin se ettei mielletä koulun olevan lapsien tulevaisuutta varten vaan (iso)vanhempien omaa nostalgianälkää varten. Suuri osa lasten vanhemmista vain peesaa itse asiassa omia vanhempiaa eli kun isovanhemmista aika jättää ei tarvitse enää häveliäisyyssyistä leikkiä kirkon fania - ev.lut. kirkon tutkimuskeskuksen kartoituksessa vain 15% kirkon jäsenistä koki saavansa mitään kirkon järjestämistä tilaisuuksista ja ihmiset käyvät kirkossa keskimäärin kerran kolmessa vuodessa eli kastajaisissa, konfirmaatiossa, häissä ja hautajaisissa.

En siis ymmärrä miksi uskonto kuuluisi lasten elämään koulun kautta kun eivät vanhemmat sen ulkopuolellakaan tarjoa lapsilleen mitään vapaaehtoisia (poislukien "pakkovierailut" eli häät yms.) kirkkoelämyksiä. Kuinka moni täällä oikeasti käy oma-aloitteisesti perheineen joulu, kevät yms kirkossa?

Yhteistyössä