Hermot meni kaverin tenaviin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Mitä mieltä te olette toisen lapsien komentelusta?
Itse en aina jaksa kuunnella kaverien tenavien kiukuttelua, tingin tekemistä, huutamista. Ja kun ne hermot menee niin ne menee. Huudan ja määräilen sitten jopa kavereiden tenaville :/ Välillä menee vähä kohtuuttoman ylikin :/

aika törkeetä, vanhemmat on komentamista varten. ja lapset ei voi olla heti syntymästään kilttejä, kasvatukseen menee aina aikaa, mikään ei tapahdu hetkessä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
aika törkeetä, vanhemmat on komentamista varten. ja lapset ei voi olla heti syntymästään kilttejä, kasvatukseen menee aina aikaa, mikään ei tapahdu hetkessä.

Joo no vois ne vanhemmat sitten itse hoitaa sen komentamisen! Ainakin jos ollaan muualla kylässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Joo no vois ne vanhemmat sitten itse hoitaa sen komentamisen! Ainakin jos ollaan muualla kylässä.

No jotkut nipottaa jo liian kovasta puheäänestä tai jostain ihan turhasta.mitä järkeä on komentaa ja kieltää joka hetki ja nipottaa joka asiasta. kaikkia ei esim. haittaa jos lapsista lähtee ääntä..

No siis luulis nyt että vanhemmat tajuaa viedä lapsensa pois jos niin kamalasti kiukuttelevat että talon emännällä hermo palaa.

Kyllä mä yritän pitää sen linjan että jos lasten meno menee turhan käninäksi niin lähdetään kylästä. Ja komentamisen ymmärrän tollasessa tapauksessa, huutamista en tosiaan...

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
No siis luulis nyt että vanhemmat tajuaa viedä lapsensa pois jos niin kamalasti kiukuttelevat että talon emännällä hermo palaa.

Kyllä mä yritän pitää sen linjan että jos lasten meno menee turhan käninäksi niin lähdetään kylästä. Ja komentamisen ymmärrän tollasessa tapauksessa, huutamista en tosiaan...

no joo jos ei olla kovin hyviä ystäviä...

Itse en aina jaksa kuunnella kaverien tenavien kiukuttelua, tingin tekemistä, huutamista. Ja kun ne hermot menee niin ne menee. Huudan ja määräilen sitten jopa kavereiden tenaville :/ Välillä menee vähä kohtuuttoman ylikin :/

Ehkä kyläilette liikaa toisissanne.

Ehkä kyläilette liikaa toisissanne.

Totta!

Komentelemalla kaverin lapsia teet sekä lapsille että itsellesi karhunpalveluksen. Puuttumalla lasten kasvatukseen heidän vanhempiensa läsnäollessa viet auktoriteetin pois vanhemmilta, jolloin heidän on entistäkin vaikeampi itse komentaa lapsiaan. Jos Sinua jokin lasten tekemisissä häiritsee, puhu vanhemmille asiasta, älä mene väliin kasvattamaan. Jos et vain yksinkertaisesti pidä lapsista, vältä hankkiutumasta heidän seuraansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Matriarkka:

Komentelemalla kaverin lapsia teet sekä lapsille että itsellesi karhunpalveluksen. Puuttumalla lasten kasvatukseen heidän vanhempiensa läsnäollessa viet auktoriteetin pois vanhemmilta, jolloin heidän on entistäkin vaikeampi itse komentaa lapsiaan. Jos Sinua jokin lasten tekemisissä häiritsee, puhu vanhemmille asiasta, älä mene väliin kasvattamaan. Jos et vain yksinkertaisesti pidä lapsista, vältä hankkiutumasta heidän seuraansa.

Puhut kyllä asiaa. Kiitos, en tuota ollut tullut miettineeksikään että se vaikuttaa omien vanhempien auktoriteettiin. Se ei toki ole ollut tarkoitukseni. En vaan millään jaksa katsoa vierestä kun omaa kotia tuhotaan ja omat vanhemmat eivät puutu tilanteeseen.

Mun kotona mä päätän pelisäännöt, ja kerron ne tarvittaessa vieraidenkin kersoille. Kotonaan saa jokainen komentaa omiansa miten haluaa tai olla komentamatta, silloin en puutu. Jos alkaa häiritä liikaa, voin aina lähteä omaan kotiini.

Jos lapset ovat hyppimässä sängyssä eikä vanhemmat tajua kutsua jälkikasvuaan pois, niin todellakin talon emäntänä sen teen... enkä käy sanomassa vanhemmille voisitko kutsua lapsesi pois hyppimästä... =)

Puhut kyllä asiaa. Kiitos, en tuota ollut tullut miettineeksikään että se vaikuttaa omien vanhempien auktoriteettiin. Se ei toki ole ollut tarkoitukseni. En vaan millään jaksa katsoa vierestä kun omaa kotia tuhotaan ja omat vanhemmat eivät puutu tilanteeseen.

Jos kaverisi antavat lastensa hajottaa paikkoja luonasi, on se tosiaan näiden kavereidesi eli lasten vanhempien vika - ei niiden lasten. Vanhemmilla on vastuu asettaa lapsille rajat, ja Sinulla on oikeus määritellä pelisäännöt, joita heidän tulee myös lastensa kanssa noudattaa, kun ovat Sinun luonasi.

Useimmiten ystävällinen, mutta tiukka rajanveto ja huomautus saa aikuiset ihmiset tajuamaan. Muistuta heille ystävällisesti, että kyseessä on Sinun kotisi ja toivot heidän kunnioittavan omaa tilaasi pitämällä myöskin lapset kurissa. Parasta on, jos pystyt tekemään sen vieläpä aidosti hymyillen ja rauhalliseen sävyyn. Jos he eivät asiaa ymmärrä tai ovat eri mieltä, Sinulla on aina oikeus kieltää heitä tulemasta kylään. Sekin kannattaa tehdä ystävälliseen sävyyn, sillä vihainen tai aggressiivinen käytös saa ihmiset puolustuskannalle, jolloin he eivät välttämättä edes halua ajatella omia virheitään, vaan keskittyvät Sinun käytökseesi.

Tsemppiä rajankäyntiin!

Jos lapset ovat hyppimässä sängyssä eikä vanhemmat tajua kutsua jälkikasvuaan pois, niin todellakin talon emäntänä sen teen... enkä käy sanomassa vanhemmille voisitko kutsua lapsesi pois hyppimästä... =)

Tässä toimintamallissa unohtuu se tosiseikka, että ihmisillä on erilaisia käsityksiä siitä, mikä on sopivaa. Jos kotinsa haltija itse ei kerro vierailleen mitä pitää sopimattomana, ei voi välttämättä ehdottomasti edellyttää vieraiden lukevan omia ajatuksiaan. Edelleen tehdään karhunpalvelus molemmille osapuolille sekä myös lapsille, jos mennään lapsia kasvattamaan vanhemman ohi. Kasvatus on aina omien vanhempien tehtävä silloin, kun he ovat paikalla.

Kannattaa myös miettiä aikuisten välisiä suhteita, miksi kokee mahdottomana ajatuksena puhua lapsistaan vastuussa oleville vanhemmille suoraan. Varsinkin, jos kutsuu heitä omiksi kavereikseen.

no mä olin vähän hölmökin tässä eilen...

tässä kylällä on lapsi jolla ei ole mitään käytöstapoja, on ilkeä ja ylimielinen ja saa tehdä mitä haluaa...

hän sitten kysyi miksi tyttöni nimi on Laura... no kysyin että miksihän hänen nimensä on "Saara"? varmaan siksi että äitinsä tykkäsi nimestä, kuten minä tykkäsin tyttäreni nimestä...

no toinen siihen että "mutta Laurahan on tosi tyhmä nimi..."

ni mä en voinut vastustaa kiusausta ja todeta että "no ei se Saara sen kauniimpi ole..."

tosi aikuismaista käytöstä :ashamed:

Kyllä mä sitten sanoin että ei vaiskaan, molemmathan ne on kauniita nimiä...

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
no mä olin vähän hölmökin tässä eilen...

tässä kylällä on lapsi jolla ei ole mitään käytöstapoja, on ilkeä ja ylimielinen ja saa tehdä mitä haluaa...

hän sitten kysyi miksi tyttöni nimi on Laura... no kysyin että miksihän hänen nimensä on "Saara"? varmaan siksi että äitinsä tykkäsi nimestä, kuten minä tykkäsin tyttäreni nimestä...

no toinen siihen että "mutta Laurahan on tosi tyhmä nimi..."

ni mä en voinut vastustaa kiusausta ja todeta että "no ei se Saara sen kauniimpi ole..."

tosi aikuismaista käytöstä :ashamed:

Kyllä mä sitten sanoin että ei vaiskaan, molemmathan ne on kauniita nimiä...

No mutta hienoa, että kuitenkin korjasit tilanteen paikan päällä heti! Ehkä se oli tarpeellinenkin näpäytys tytölle. Lapset eivät aina ymmärrä omaa käyttäytymistään saatikka sitä, miltä se toisesta tuntuu (eivätpä aikuisetkaan aina ymmärrä). Joskus voi olla tarpeen asettaa lapsi kiusatun tai alistetun asemaan, jolloin hän myös ymmärtää omien tekojensa vaikutukset ja oppii. Parasta on, jos sen tekee turvallinen aikuinen, joka myös laukaisee tilanteen ja tasoittaa pelin.

Sitäpaitsi se, että oma käytös tuntuu jälkeenpäin typerältä, osoittaa henkistä kasvua. Siitä on syytä olla myös iloinen, kunhan häpeä laantuu.

Yhteistyössä