Nyt meni hermot siivoukseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *hermoromahdus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

*hermoromahdus

Vieras
Siis minä olen ainut joka täällä siivoaa:(
Pyydän että muksut siivoisi omat sotkunsa ja mies omansa kuten lautanen tiskikoneeseen ja likaset vaatteet pyykkiin vaan toteutuuko, ei!
Mies heittelee sukkiaan pitki taloa ja samaa tekee nuo tytöt.
Milloin on yöpaitaa milloinsukkaa tai pampulaa missäkin:mad:
Tänään taas saarnasin näille kun toinen neiti heittää yöpaitansa keittiön pöydälle o_O ja toinen olkkarin sohvalle.
Miksi ei voida pukeutua omassa huoneessa, kohta noilla alkaa olemaan ikääkin sen verran että saavat hiukan siveellisyyttäkin jo opetella.
Mies kun menee pesulle hän jättää farkkunsa milloin eteisen penkille milloin olohuoneen sohvalle milloin mihinkin, koska ne ei ole kuulemma likaiset joten menee huomennakin työpäivän jälkeen.
Seuraava päivä kun tulee ja on tullut töistä hän kaivaa uudet farkut kaapista kun ne on niin helppoa vaan sieltä tutusta paikasta napata jalkaan:(

Paras osio tulee siinä kun tyttäremme jopa kehuu muiden kavereiden koteja kun ne on niin kauniita ja siistejä
-Äiti,miksi meillä ei ole koskaan?

Onhan meillä, silloin kun MINÄ jaksan siivota.
Kun ehdotan että jokainen vie tavaransa omille paikoilleen sitä ei tapahdu jollen minä taas sitäkin tee, ja aina ei vaan jaksa olla palvelijana :(
Joten luonnollisesti koti on aika asutun näköinenkin eikä niin edustava että ovea juuri koskaan kehtaan avata talomme ovea vieraille.

No nyt siis meni hermot, noukin tyttöjen kuin miehen kaikki vaatteet pitkin asuntoa jätesäkkeihin (jokaiselle oma säkki) siellä on sitten vaatteet hiusharjat värikynät ym sulassa sovussa pussissa ja pussit jokaisen näiden sottapytyn huonissa, saapi nähdä kaipaako he koskaan näitä tavaroita vai oliko oikeasti ylimääräistä turhaketta eli kannanko ne viikon päästä vaan kylmästi roskiin.

Mutta kyllä nyt on siistiä ja koti taas hetken edustuskunnossa :)

Toisaalta tämä on tosi helppoa siivoa, joten taidan jatkossakin tehdä. Sitten jos ei kiinnosta vaatteitaan viedä pesuun ja laittaa kaappiin niin kaipa nuo jossain vaiheessa havahtuu kun vaatteet ja muut rojut loppuu ja uusiakaan eivät saa.
Alkaa olemaan kaikki muut keinot nyt käytetty tästä siivous asiasta joten katsotaan toimiiko tämä :D

• Tykkää
Reactions: Echo
Siis minä olen ainut joka täällä siivoaa:(
Pyydän että muksut siivoisi omat sotkunsa ja mies omansa kuten lautanen tiskikoneeseen ja likaset vaatteet pyykkiin vaan toteutuuko, ei!
Mies heittelee sukkiaan pitki taloa ja samaa tekee nuo tytöt.
Milloin on yöpaitaa milloinsukkaa tai pampulaa missäkin:mad:
Tänään taas saarnasin näille kun toinen neiti heittää yöpaitansa keittiön pöydälle o_O ja toinen olkkarin sohvalle.
Miksi ei voida pukeutua omassa huoneessa, kohta noilla alkaa olemaan ikääkin sen verran että saavat hiukan siveellisyyttäkin jo opetella.
Mies kun menee pesulle hän jättää farkkunsa milloin eteisen penkille milloin olohuoneen sohvalle milloin mihinkin, koska ne ei ole kuulemma likaiset joten menee huomennakin työpäivän jälkeen.
Seuraava päivä kun tulee ja on tullut töistä hän kaivaa uudet farkut kaapista kun ne on niin helppoa vaan sieltä tutusta paikasta napata jalkaan:(

Paras osio tulee siinä kun tyttäremme jopa kehuu muiden kavereiden koteja kun ne on niin kauniita ja siistejä
-Äiti,miksi meillä ei ole koskaan?

Onhan meillä, silloin kun MINÄ jaksan siivota.
Kun ehdotan että jokainen vie tavaransa omille paikoilleen sitä ei tapahdu jollen minä taas sitäkin tee, ja aina ei vaan jaksa olla palvelijana :(
Joten luonnollisesti koti on aika asutun näköinenkin eikä niin edustava että ovea juuri koskaan kehtaan avata talomme ovea vieraille.

No nyt siis meni hermot, noukin tyttöjen kuin miehen kaikki vaatteet pitkin asuntoa jätesäkkeihin (jokaiselle oma säkki) siellä on sitten vaatteet hiusharjat värikynät ym sulassa sovussa pussissa ja pussit jokaisen näiden sottapytyn huonissa, saapi nähdä kaipaako he koskaan näitä tavaroita vai oliko oikeasti ylimääräistä turhaketta eli kannanko ne viikon päästä vaan kylmästi roskiin.

Mutta kyllä nyt on siistiä ja koti taas hetken edustuskunnossa :)

Toisaalta tämä on tosi helppoa siivoa, joten taidan jatkossakin tehdä. Sitten jos ei kiinnosta vaatteitaan viedä pesuun ja laittaa kaappiin niin kaipa nuo jossain vaiheessa havahtuu kun vaatteet ja muut rojut loppuu ja uusiakaan eivät saa.
Alkaa olemaan kaikki muut keinot nyt käytetty tästä siivous asiasta joten katsotaan toimiiko tämä :D

Älä tee niiden eteen mitään ennenkuin on siivottu.

Älä laita ruokaa ennenkuin siivotaan omat jäljet.
Ei katsota eokuvaa ennenkuin siivottu omat jäljet.
Ei mennä kaverille ennenkuin... Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Helppoa, Paitsi mieheen pitää sitten tehota jo sanominen.

Mun hermot on kans entiset mutta olkoon. Oon itsekin aika boheemi = laiska kotihommien suhteen mutta nykyään mikään ei riitä. Lapset on vielä pieniä ja ihanasti luovia ja askartelee omatoimisesti ja tekee vaikka minkälaista leikkiä ja niin pitää ollakin mutta sitten on tosi sotkuista ja likaistakin kun ei vaan ehdi siivota perässä. Mä en oikein jaksa enää edes yrittää, no välillä itken ja karjun ja toivon jotain oma-aloitteisuutta. Kai tää joskus eläkkeellä helpottaa.

Itse tein aikoinaan niin, että kun se kadonnut sukka/useita pareja, oli kateissa, käskin etsimään uudet sukat, tai ostamaan kaupasta uudet, jos ei pareja ole. Jos selitys oli ettei rahaa ole, se oli sitten vaan voi voi, pitää kulkea toinen jalka paljaana...
kummastl alkoivat päätyä pesukoneeseen yhtä aikaa kun en reagoinut mankumiseen muuten kuin siirtämällä vastuun sukkien omistajalle.

Siivousrumba on päättymätön. Kaaos tuntuu väsyneenä entistä ahdistavammalta.Eläkeikään asti ei kannata odottaa, vaan otatte tavaksi joka viikonloppu, vaikka lauantaipäivisin, kukaan ei mene minnekään vaan sovitusti jokainen siivoaa soppensa ja lopuksi puunaatte yhteiset tilat.

Rutiinina se alkaa mennä itsestään.
Vaaranpaikka on siinä, että luistetaan jonkun menemisistä.
Meillä tehtiin niin, että se joka ei ollut omalla vuorollaan paikalla, joutui tekemään jonkun muun työn, esim. tiskaaminen jäi kahdesti peräkkäin sille,joka ei ollut siivoustunnilla paikalla.
Mekaaninen tapa lähestyä inhottavaa ongelmaa, tiedän.

Boheemius on minusta huono selitys.
Lapsi tarvitsee ympärilleen rajat ja selkeyttä.
Kun tavarat alkavat levitä ja pursuilla, kantsii pysähtyä:
onko liian vähän säilytystilaa vai liikaa tavaraa ? Entäs jos ne lelut joita nyt ei tarvitse, ihan tosiaan antaisi hyväntekeväisyyteen, kun yleensä se verkkokomerokin tuppaa jo olemaan täynnä.
Panosta laatuun , älä määrään. Odota että lapsi korjaa jälkensä, jos ei , komenna. Lapsi oppii nopeasti että palautetta ja jupinaa riittää, jos ei niin tee.
Huutava, umpiloppu äiti ei ole lapsellekaan kiva, joten siinä vaiheessa kantsii tehdä noita korjauskehotuksia kun itsellä ei pinna ole punaisen puolella.

Eläkeiästä vielä: ei se siivoaminen pääty eläkeikään, vaan myös me mummit joudumme siivoamaan , itse inhoan siivoamista yli kaiken, joten teen sen heti, korjaan käsistäni jäävät tavarat ja astiat heti paikoilleen.
Samoin, lattialla oleva kahvi/maitoläikkä ( usko pois, tässä iässä niitä vasta alkaa ollakin :) )
Pyyhkäisen sen heti pois, tiskirätin vieressä on mulla aina karhunkieli-fairypullo-yhdistelmä, heti kun huomaan, läikkä lähtee.
Mitään en niin inhoa kuin ainaista puunaamista, mutta kun olen saanut kodin siedettäväksi, tuntuu se minusta tosi mukavalta.

olen viiden lapsen äiti ja muistan hyvin, miltä nuo kaaosvuodet tuntuivat.
Niihin pitää ottaa napakka ote, selättää ne sillä millä ne tulikin, Yhdessä siivoamalla kaikilla on mukavampaa !

Omat parhaat vinkkini lähes jatkuvasti siistinä pysyvään kotiin on;

-Kaiken turhan krääsän, tavaran ja roinan hävittäminen. Pitkä, mutta palkitseva prosessi, joka samalla auttaa kyseenalaistamaan omaa ostokäyttäytymistä; tavaravirta kotiin päin pienenee vain tarpeellisiin. Esillä vain kauden kengät, takit jne.
-Kaikelle paikka ja kaikki paikalleen. Heti kun mahdollista.
-Jos kaikkea löytyy väärästä paikkaa (miehen tai lasten vaatteita) ja lapset ovat sen ikäisiä, että osaavat ne oikeille paikoille viedä lykkää kaikki roskapussiin ja vie pussi vaikka varastoon. Ei mene kauaa, kun alkavat ihmetellä missä vaatteet jne on. Silloin sanot, että kyseessä oli viimeinen varoitus ja jatkossa tällaiset lattialle jätetyt viedään suoraan roskiin asti. Toimi meillä; parit vaatteet vein roskiin asti, ennen kuin viesti meni perille. Ei koti ole kenellekään täyshoitola ja minusta ei ole liikaa vaadittu jättää vaikka puolipitoisia vaatteita makuuhuoneen penkin selkänojalle.
-Isompien lasten kanssa ukaasi; ensin siistitään paikat ja sitten kun se on tehty jää aikaa jollekin kivalle. Meillä lauantaiaamuna monesti siivoillaan perheen voimin (minä, mies, 5v ja 1v) ja sitten kun homma on hoidettu mennään uimaan. Mitä reippaammin hoituu, sen äkemmin pääsee viettää kivaa. Ja viikolla vaikka ensiksi siivoilu ja sitten illalla saunaa ja pientä herkuttelua siistissä kodissa.
-Molemmille lapsille olen opettanut; vaatteet päivän päätteeksi pyykkikoriin, lelut kerätään jos leikki vaihtuu (eri tyyppisille leluille omat laatikot ja laatikoille omat paikat). Nopeaa ja helpottaa lapsenkin elämää, kun ei ole lelut hukassa ja on tilaa leikkiä.

Jokapäiväisen nopean siivousrutiinin ja tavaramäärän maltillisuuden ansiosta koti ei edes pääse koskaan oikeasti kaaokseen; ei minulla olisi työssäkäyvänä aikaakaan kamalan kaaoksen hallintaan.

Yhteistyössä