Hermot menee tohon kilppariin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja pakko kommentoida vielä tohon selällään oloon. Terve kilppari pääsee kyllä kääntymään omin avuin oikeinpäin (ellei alla vain liukas parketti). Oma konnani asuu terrassa ja siellä pohjana hiekka-turve-seosta ja hyvin pääsee ympäri hetken aikaa huidottuaan. Jos konnan käy joka kerta kääntämässä, kun se on ympäri, niin se ei välttämättä pääsekään ympäri itsekseen, eli harjoittelu on tässä asiassa konnalle elintärkeää (miettikää vaikka yksinolevaa konnaa ). Tietysti pitää muistaa varmistaa, ettei konnalla ole vaaraa mennä lämpölamopun alla nurin, nurinpäin olevalle konnalle tämä paikka on jopa tappavan vaarallinen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja pakko kommentoida vielä tohon selällään oloon. Terve kilppari pääsee kyllä kääntymään omin avuin oikeinpäin (ellei alla vain liukas parketti). Oma konnani asuu terrassa ja siellä pohjana hiekka-turve-seosta ja hyvin pääsee ympäri hetken aikaa huidottuaan. Jos konnan käy joka kerta kääntämässä, kun se on ympäri, niin se ei välttämättä pääsekään ympäri itsekseen, eli harjoittelu on tässä asiassa konnalle elintärkeää (miettikää vaikka yksinolevaa konnaa ). Tietysti pitää muistaa varmistaa, ettei konnalla ole vaaraa mennä lämpölamopun alla nurin, nurinpäin olevalle konnalle tämä paikka on jopa tappavan vaarallinen.

Kyllähän toikin tuolla akvaariossa pääsee kääntymään jos kellahtaa selälleen kun veden varassa siellä on mutta ei todellakaan lattialla.Mites se ylipäänsä kääntyis kun ei sen mitkään raajat osu maahan?Etä kyllä se vaan on käytävä kääntämässä jos lattialla ollessa kellahtaa.Ja kilpparia Ei saa edes pitää kauaa selällään ihan sen takia ettei se pysty kunnolla hengittämään,vaan sillä on tukehtumisvaara.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:
Hieman tietoa noihin Henriettan kysymyksiin:
Kilpikonnan säännöllinen punnitseminen on erityisen tärkeää, silloin kun on kyse kasvavasta konnasta. Myös aikuisen konnan painoa on syytä tarkkailla ennen talvihorrosta ja titenkin sen aikanakin.

Ruokavaliosta: Maakilpikonnat ovat täysin kasvissyöjiä (joitain poikkeuksia taitaa luonnonvaraisissa olla, mutta ne kotona asustelevat ovat siis kasvissyöjiä ). Suokilpikonnien ruokavalioon taas kuuluu myös eläinproteiinit. Ja ruokinta (ainakin maakonnilla ) on tarkkaa, ruokaa ei kyllä tarvitse punnita, mutta annettavan ruuan kalsium-fosfori suhde on tärkeä tietää. Konnan ruokavalion on myös oltava erittäin monipuolista (syö luonnossa jopa satoja erilaisia kasveja). www.herppi.net sivuilta löydät kilpikonna-aiheisen keskustelusivun, josta löytyy asiantuntevaa tietoa konnan hoidosta.

Mikä talvihorros!!!!!Toi nyt ei tiedä ainakaan horroksesta yhtään mitään.Samanlainen säheltäjä se on kesät talvet.Ainoastaan öisin kun valot sammutetaan ja se käy nukkumaan niin on paikoillaan.

En ole perehtynyt suokilppareihin, mutta maakonnat laitetaan talvihorrokseen (poikkeuksena tosin tunisian maakilpikonna). Ennen horrosta konna paastoaa pari kolme viikkoa (suolen täytyy olla ehdottoman tyhjä ennen horrostamista ). Lämpötilaa olisi hyvä alentaa vähitellen (laittaa vaikka syksyllä konna kuistille tmas ). Konna alkaa kyllä ilman lämpötilanlaskun ja paaston takia tajuta että talvi on tulossa ja se yleensä tässävaiheessa lähinnä nukkuu. Lopulta kun konna on valmis horrokseen, niin se laitetaan sopivassa rasiassa esim. jääkaappiin tai kellariin horrostamaan.

Tämä ohje on vain suuntaa-antava, älä siis laita konnaasi horrokseen näillä ohjeilla, vaan läy lukemassa esim http://www.herppi.net

Kyllähän toikin tuolla akvaariossa pääsee kääntymään jos kellahtaa selälleen kun veden varassa siellä on mutta ei todellakaan lattialla.Mites se ylipäänsä kääntyis kun ei sen mitkään raajat osu maahan?Etä kyllä se vaan on käytävä kääntämässä jos lattialla ollessa kellahtaa.Ja kilpparia Ei saa edes pitää kauaa selällään ihan sen takia ettei se pysty kunnolla hengittämään,vaan sillä on tukehtumisvaara.

En tosiaan ole suokonnien hoidosta kovinkaan perillä, mutta maakonnaa ei suositella autettavan ympäri. Ei senkään jalat yletä maahan selällään ollessa, mutta kyllä se saa itsensä heijattua ympäri (olen nhnyt useita kertoja ). Ja totta on, että konnalle on vaarallista olla pitkään selällään, juuri tästä syystä onkin tärkeää, että konna oppii pienestä asti itse kääntämään itsensä, muutenhan konna voisi kuolla vaikkapa työpäivän aikana yksin ollessaan (jos siis muksahtaa jostain selälleen).

Joo,no meillä toi ronkeli on ollut kohta jo 10 vuotta ja ihan hyvin näyttää voivan.Tosin seepien pala pitää olla että saa tarpeeksi sitä kalkkia.Tosin sekin on tolla "taistelu" kaverina lähinnä.ei se sitä mitään syö,tökkii paikasta toiseen ja viskoo ympäri akvaariota.
Ja mun mielestä noi suokonnat ei silleensä horrosta.Tosin on "hieman" uneliaampi talvisin mutta menoa ja meinikiä silti riittää.Johan toi sais sydärin jos mä sen jääkaappiin tunkisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kata-76:
Lopulta kun konna on valmis horrokseen, niin se laitetaan sopivassa rasiassa esim. jääkaappiin tai kellariin horrostamaan.

Hervotonta, kilpikonna jääkaapissa horrostamassa! Repesin ihan totaalisesti :laugh: :laugh: :laugh:

Joo, puoliso oli myös järkyttynyt aikoinaan tästä tiedosta. Mietti, että jos vaikka unenpöppörössä laittaa aamulla konnan leivänpäälle :D

Hauskan kuuloinen konna teillä siellä, olisivatpa nuo meidänkin noin sosiaalisia.
Meilläkin on kaksi punakorvaa, ovat tulleet meille monen mutkan ja kahden omistajan kautta. Ja meillä saavat viettää eläkepäivänsä. Ovat mahdollisesti 15v tai vanhempia. Konnia ei olla edellisissä paikoissa paljoakaan käsitelty, joten olivat aika totumattomia ihmiseen jopa agressiivisia. Meillä ollessa ovat kesyyntyneet, ja miehen ovat ottaneet kaverikseen muille sähisevät. Lasten lähelle ei uskalla päästää ollenkaan. Akvaarioikin oli todella pieni, kun meille tulivat hädin tuskin 100l. Nyt ovat asuneet n.400l akvaarioissa.

Ja tuohon horrostamiseen punakorvat eivät horrosta, saattavat pimeimpinä kuukausina olla vähän laiskempia mutta sekin on yksilöllistä.

Tosta tulikin muuten mieleen, mun kaverilta lopetettiin kerran toinen sen kilppareista niin se ei meinannu kuolla millään :ashamed: Monta piikkiä sille annettiin mut se oli sitkee eikä kuollu niihinkään, sit se piti laittaa pakastimeen että paleltuis sinne, mut sielä se kuulemma oli vaan tallustellu pitkänkin ajan päästä.. Lopulta siltä piti katkasta pää :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mustapantteri:
Tosta tulikin muuten mieleen, mun kaverilta lopetettiin kerran toinen sen kilppareista niin se ei meinannu kuolla millään :ashamed: Monta piikkiä sille annettiin mut se oli sitkee eikä kuollu niihinkään, sit se piti laittaa pakastimeen että paleltuis sinne, mut sielä se kuulemma oli vaan tallustellu pitkänkin ajan päästä.. Lopulta siltä piti katkasta pää :/

OIKEESTI??????

Alkuperäinen kirjoittaja Adea:
Hauskan kuuloinen konna teillä siellä, olisivatpa nuo meidänkin noin sosiaalisia.
Meilläkin on kaksi punakorvaa, ovat tulleet meille monen mutkan ja kahden omistajan kautta. Ja meillä saavat viettää eläkepäivänsä. Ovat mahdollisesti 15v tai vanhempia. Konnia ei olla edellisissä paikoissa paljoakaan käsitelty, joten olivat aika totumattomia ihmiseen jopa agressiivisia. Meillä ollessa ovat kesyyntyneet, ja miehen ovat ottaneet kaverikseen muille sähisevät. Lasten lähelle ei uskalla päästää ollenkaan. Akvaarioikin oli todella pieni, kun meille tulivat hädin tuskin 100l. Nyt ovat asuneet n.400l akvaarioissa.

Ja tuohon horrostamiseen punakorvat eivät horrosta, saattavat pimeimpinä kuukausina olla vähän laiskempia mutta sekin on yksilöllistä.

Me ollaan ton toiset omistajat ja meillä toi on ollut melkein 10v. että ikää tuollakin on varmaan se 13-15v.Edellisessä paikassa sitä oli kanssa käsitelty aika paljon että onneksi oli tottunut.Mulle se aina välillä tuhahtelee kun nostan sitä ja olen viemässä akvaarioon.Ja alottaa kauhean rimpuilemisen mutta agressiivinen toi ei kyllä onneksi ole.Ja pikku-ukko on ihan yliveto tolle.

Me ollaan ton toiset omistajat ja meillä toi on ollut melkein 10v. että ikää tuollakin on varmaan se 13-15v.Edellisessä paikassa sitä oli kanssa käsitelty aika paljon että onneksi oli tottunut.Mulle se aina välillä tuhahtelee kun nostan sitä ja olen viemässä akvaarioon.Ja alottaa kauhean rimpuilemisen mutta agressiivinen toi ei kyllä onneksi ole.Ja pikku-ukko on ihan yliveto tolle.

Kuulostaapa kylla ihanalta kilpikonnalta. Mita mie olen kuullu konnista niin ne on vihasia:( Mut sun kertomuksen perusteella olen kuullu vaaria tietoja:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Kuulostaapa kylla ihanalta kilpikonnalta. Mita mie olen kuullu konnista niin ne on vihasia:( Mut sun kertomuksen perusteella olen kuullu vaaria tietoja:)

Joo,voi sanoa että kyl me kovasti tosta tykätään.Ja tuntuu että sekin tykkää meistä.

Yhteistyössä