Hermot menee tohon kilppariin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pyryharakka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pyryharakka

Aktiivinen jäsen
09.02.2005
2 304
0
36
Otin sen äsken tuolta akvaariosta vähän jalottelemaan ja nyt ei sitten voi mennä mihinkään niin ettei toi rotikainen tulis perässä.Äsken menin vessassa käymään ja eikös se parkkeerannut kiiren vilkkaan itseään tohon vessan oven eteen niin että mä jouduin odottelemaan 10 minuuttia että kaveri suostuisi liikahtamaan.Pikku hiljaa sitä ovea raottelin ja vihjailin että täältä olis joku tulossa.En uskaltannut tolla ovella sitä käydä siirtämään kun en sitä nähnyt niin en tiennyt että jääkö sillä jalat ovenväliin.Sitten menin pistämään pyykkejä koneeseen niin eikös kohta toi rotikainen sitten makoillut niiden pyykkien päällä siinä lattialla.Oikein oli ystävä tyytyväisenä siinä.Ja aina kun mä siirsin sen pois siitä niin ei mennyt kuin 10 sekunttia kun oli taas tyytyväisenä siinä.Nyt sitten raapii ja paukuttaa tota meidän makkarin ovea kun viime kerralla hoksasi että sielläkin on huone johon ei ole vielä tutustunnut ja sain kaivamalla kaivaa sitä sängyn alta.
Nyt on selntään jättänyt ton terassin oven rauhaan eikä enään yritä kiipeillä sitä pitkin ja sitten makaillaan taas selällään ja huidotaan apua.

meidän maakilppari seuraa kans aina, mut se on kyl tottunut jo itseensä kohdistuviin tönäisyihin. siis on just joskus ollut vessan oven takana ja luistanut vaan lattiaa pitkin pitkälle kun oon tullut vessasta. se vetää jalat ja pään näppärästi sisään ja kohta taas on vauhti päällä. kilpparit on musta kyl aika nopeita eläimiä! meidän kilppari asuu vapaana koko asunnossa ja se kanssa ehdottomasti haluaa tutkia KOKO asunnon aina :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vilma76:
meidän maakilppari seuraa kans aina, mut se on kyl tottunut jo itseensä kohdistuviin tönäisyihin. siis on just joskus ollut vessan oven takana ja luistanut vaan lattiaa pitkin pitkälle kun oon tullut vessasta. se vetää jalat ja pään näppärästi sisään ja kohta taas on vauhti päällä. kilpparit on musta kyl aika nopeita eläimiä! meidän kilppari asuu vapaana koko asunnossa ja se kanssa ehdottomasti haluaa tutkia KOKO asunnon aina :)

Tää on kyllä kanssa aika nopea tapaus.Joskus ollaankin sitä kutsuttu Schumiksi kun toinen ottaa oikein noi jalat alleen.Varsinkin just silloin kun se näkee jotain todella mielenkiintoista.Tai paikan johon se tietää ettei saa mennä.
Meillä on punakorvakilppari eli asuu akvaariossa kun on suokilppari mutta pidetään sitä päivisin kylä aina 1-2 tuntia jalottelemassa.Ja silloin kyllä rapinaa kuuluu ympäri huushollia.
Kesällä kun pidettiin sitä ulkona aina välillä jos oli lämmintä niin hetkeksikään ei voinnut jättää silmistään tai sitten se hävis.Ja kukkapenkki ja sen multa oli kyllä ihanaa.

Nii,ja toi meidän epelihän ei sitten väistä ketään tai mitään.Nytkin on ravannut ton mun jalan päältä jo reilut kymmenen kertaa kun sattuu olemaan hänen kulkuväylällä.Kerran se jäi mahastaan kiinni kun piti mennä just kengän päältä (väistäähän ei tietysti voi) ja sitten kävikin niin kurjasti ettei etu-eikä takajalat osunneetkaan maahan.Siinä se keikku sitten jonkin aikaa että kävin päästämässä sen pulasta.

No,en mä kaikista kilppareista tiiä että ovatko yhtä seurallisia mutta toi on ainakin.Ja varsinkin meidän pikku-ukon perässä se menee ihan intoa täynnä.Joskus toi sälli huutaakin mulle että äitin pitää tulla hakemaan toi rotikainen pois lelujen päältä kun se parkkeeraa siihen ja kaula pitkällä kuikuilee että mitäs nyt leikitään.Ja meidän pikkumies ei uskalla tota nostaa kun se saattaa raapia noilla kynsillä.Ei tietenkään tahallisesti.

Eikö kilppari ole tosi vaikea hoitaa,siis tarkoitan tarkkoja ruokavalioita yms.

Kävin siellä kilppareitten sivuilla ja luovuin kokonaan ajatuksesta että meille tulis kilppari...tuntui todella aikaa vaativalta ja tarkalta punnituksineen ja kaikkineen...

Tottakai ymmärrän että eläimiä hoidetaan ja tarkkaillaan,mutta en ihan päivittäin kaikenlaista:/

Alkuperäinen kirjoittaja Henrietta:

Kävin siellä kilppareitten sivuilla ja luovuin kokonaan ajatuksesta että meille tulis kilppari...tuntui todella aikaa vaativalta ja tarkalta punnituksineen ja kaikkineen...

Tottakai ymmärrän että eläimiä hoidetaan ja tarkkaillaan,mutta en ihan päivittäin kaikenlaista:/

Musta noi on taas helppoja.En mä ole ikinä punninnut sen ruokia.Eläinkaupasta ostetaan sellaisia pellettä jotka on tarkoitettu noille ja niitä annetaan.Se syö sen verran kun jaksaa.Annetaan myös katkarapuja.Ja 3-4 päivän välein syötetään.Aikuiset kilpparit kun ei tarvi ruokaa joka päivä ja ovat pääosin kasvissyöjiä.
Ja akvaariosta vaihdetaan vedet kerran viikossa ja kunnon putsaus joka toinen viikko.Siis kivien pesu ym.Suodatin pestään tarpeen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Ei sulla olis kuvaa heittää?

Kun täällä on noita marsujakin ihasteltu niin tasapuolisuuden vuoks?

Just nyt tällä hetkellä ei ole kuvaa koneella.Puhelimessa kyllä on mutta en osaa siirtää niitä tähän koneelle.Toi ohjelma on ihan outo =) .

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:

Musta noi on taas helppoja.En mä ole ikinä punninnut sen ruokia.Eläinkaupasta ostetaan sellaisia pellettä jotka on tarkoitettu noille ja niitä annetaan.Se syö sen verran kun jaksaa.Annetaan myös katkarapuja.Ja 3-4 päivän välein syötetään.Aikuiset kilpparit kun ei tarvi ruokaa joka päivä ja ovat pääosin kasvissyöjiä.
Ja akvaariosta vaihdetaan vedet kerran viikossa ja kunnon putsaus joka toinen viikko.Siis kivien pesu ym.Suodatin pestään tarpeen mukaan.

siis,miksiköhän siellä sivuilla oli,että se kilpparikin punnitaan jne joka päivä suunnilleen.

Onko kuinka allergisoiva eläin?

Vitsit me haluttaisiin ihan hirmusesti meille kilpikonna:)Allergiaa on karvaisista.

Alkuperäinen kirjoittaja Pyryharakka:

siis,miksiköhän siellä sivuilla oli,että se kilpparikin punnitaan jne joka päivä suunnilleen.

Onko kuinka allergisoiva eläin?

Vitsit me haluttaisiin ihan hirmusesti meille kilpikonna:)Allergiaa on karvaisista.

No,mä en ole kyllä ikinä punninnut tota rotikaista enkä tule punnitsemaan.
Mä olen itse allerginen kaikille karvaisille otuksille mutta tosta ei ole tullut mitään.ainoa miinushan noissa on että saattavat levittää salmonellaa joten aina pitää muistaa kädet pestä hyvin kun on siihen koskennut.Noista maakilppareista en tiedä levittävätkö ne mutta nuo vesikilpparit ainakin.Meille ei ole kyllä tullut mitään.Varmaan jos ei pidä akvaarion puhtaudesta huolta niin sitten.

Hieman tietoa noihin Henriettan kysymyksiin:
Kilpikonnan säännöllinen punnitseminen on erityisen tärkeää, silloin kun on kyse kasvavasta konnasta. Myös aikuisen konnan painoa on syytä tarkkailla ennen talvihorrosta ja titenkin sen aikanakin.

Ruokavaliosta: Maakilpikonnat ovat täysin kasvissyöjiä (joitain poikkeuksia taitaa luonnonvaraisissa olla, mutta ne kotona asustelevat ovat siis kasvissyöjiä ). Suokilpikonnien ruokavalioon taas kuuluu myös eläinproteiinit. Ja ruokinta (ainakin maakonnilla ) on tarkkaa, ruokaa ei kyllä tarvitse punnita, mutta annettavan ruuan kalsium-fosfori suhde on tärkeä tietää. Konnan ruokavalion on myös oltava erittäin monipuolista (syö luonnossa jopa satoja erilaisia kasveja). www.herppi.net sivuilta löydät kilpikonna-aiheisen keskustelusivun, josta löytyy asiantuntevaa tietoa konnan hoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hieman tietoa noihin Henriettan kysymyksiin:
Kilpikonnan säännöllinen punnitseminen on erityisen tärkeää, silloin kun on kyse kasvavasta konnasta. Myös aikuisen konnan painoa on syytä tarkkailla ennen talvihorrosta ja titenkin sen aikanakin.

Ruokavaliosta: Maakilpikonnat ovat täysin kasvissyöjiä (joitain poikkeuksia taitaa luonnonvaraisissa olla, mutta ne kotona asustelevat ovat siis kasvissyöjiä ). Suokilpikonnien ruokavalioon taas kuuluu myös eläinproteiinit. Ja ruokinta (ainakin maakonnilla ) on tarkkaa, ruokaa ei kyllä tarvitse punnita, mutta annettavan ruuan kalsium-fosfori suhde on tärkeä tietää. Konnan ruokavalion on myös oltava erittäin monipuolista (syö luonnossa jopa satoja erilaisia kasveja). www.herppi.net sivuilta löydät kilpikonna-aiheisen keskustelusivun, josta löytyy asiantuntevaa tietoa konnan hoidosta.

Mikä talvihorros!!!!!Toi nyt ei tiedä ainakaan horroksesta yhtään mitään.Samanlainen säheltäjä se on kesät talvet.Ainoastaan öisin kun valot sammutetaan ja se käy nukkumaan niin on paikoillaan.

Yhteistyössä