// Helmivauvat 2015 - lokakuu //

Heippa mammat :wave:

Eilen oli uusinta ultra äitiyspoliklinikalla kohdunsuuntilanteesta. Kohdunsuu ei näyttänyt avautumisen merkkejä nyt kontrolliultrassa ja mahdollinen jatkoseuranta on neuvolan puolella. Kohdunkaulan mitta oli lyhentynyt kahden viikon takaisesta, mutta siihen ei voinut lääkäri ottaa kantaa kuinka paljon todellisuudessa mitta lyhentynyt kun eri mittaaja ollut. Paikat oli aavistuksen pehmentyneet.
Lääkäri oli sitä mieltä, että taipumusta ei ole ennenaikaiseen synnytykseen, koska edellinen alkanut lapsivesien menolla ja koko raskauden ensimmäiset supistukset oli vasta vesien menon jälkeen. Sain kumminkin reseptin keltarauhashormooniin joka lopettaisi supistukset/rauhottaisi tilanteen, suositteli käyttämään sitä vaikka ei ole pakko, koska kaulaa oli jäljellä mahdollisesta lyhentymisestä huolimatta yli 2,5cm.
töistä kyseli, että olenko jatkuvassa rasituksessa ja enhän mä ole kun tota opinnäytetyötä teen. En kumminkaan saanut mitään varsinaista kieltoa enää olla tekemättä mitään, ymmärsin hänen puheistaan, että jatkuvaa rasitusta vältettävä, mutta väliaikainen ei niin pahaksi.
Olen siis käyttänyt tiedon hyväkseni nyt ja pakannut muuttolaatikoita. Tällä viikolla uuteen kotiin :heart:

Kokoarvio tuli ultrasta, 990g ja viikot oli 26+0, eli koon puolesta mennään vähän keskikäyrän yläpuolella. Tosin nuo on vain arvioita.

Heilanga tiedän muutaman tapauksen jossa on veikattu tyttöä ja se on muuttunut pojaksi sen jälkeen, mutta aikaisemmin en ole kyllä kuullut et poikaveikkaus muuttuisi tytöksi! :D

Ferdinand 26+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pippurihäntä
Cocker: Nehän olivat sitten ihan hyviä uutisia. 2,5cm uudelleensynnyttäjällä on kait ihan normaali lukema, ja joillakin pehmenemistäkin tapahtuu ns. ajoissa, ja silti mennään ihan normaalimittaisiin raskauksiin. Hyvä, kun ei tartte ihan laakamatona enää pötkötellä ja pääsette muuttamaan :) Onnea uuteen tulevaan kotiin! Hyvissä mitoissa pikkuinenkin jo.

Jostain tuli mieleeni... ehkä siitä kun oli ennenaikaisuudesta ja koosta nyt puhetta, että tuttavani lapsi syntyi pikkukeskosena rv27 alle 900 grammaisena ja on nyt hyvin kehittynyt parivuotias, mitään isoja ongelmia ei hänelle tullut eikä jäänyt. On kyllä aivan ihmeellistä tämä kaikki, ja sitkeitä sissejä syntyy maailmaan pikkuviikoillakin ja paljon pystytään tekemään pienien eteen. Me aletaan olla siinä vaiheessa ja kokoluokassa näiden tulokkaiden kanssa, että mahdollisuudet ovat hyvät :)

( . ) Vatsa pyöristyy hirveää tahtia, ja ylöspäin. Kuten mulla aina. Ja niin on kipeät kylkiluut että vaan soi. Sf-mitta oli ihan ok, samanmoinen kuin edellisissa raskauksissa, mutta kun lantion ja rintakehän väli on mulla ihan olemattoman lyhyt, niin tila vaan loppuu äkkiä vaikkei olisi iso vauvakaan.

Pyöreää viikonjatkoa muillekin,
PH 26+2
 
Näköjään minun minun ei kestä syödä hiilareita tippaakaan iltaisin.
Maanantai-iltana söin pari riisipiirakkaa ja lasin makeuttamatonta appelsiinimehua. -> Aamusokeri oli 9,5
Tiistai-iltana söin munakkaan, jossa oli myös jauhelihaa ja riisiä (vanhoja ruoanjämiä) ja makeuttamattomasta mehutiivisteestä tehtyä mehua. -> Aamusokeri oli 6,1
Keskiviikko-iltana söin pari keitettyä munaa ja makeuttamattomasta mehutiivisteestä tehtyä mehua. -> Aamusokeri 5,2

Miten muilla sokerinmittaajilla menee?

rv 25+
 
Pikavastaus vaan Sadanan viestiin.. :)

Onpa inhottavan isoja heittoja, mutta onneksi olet keksinyt mistä nuo johtuvat. Täällä mittailujen kanssa menee ihan hyvin nyt kun sain lääkkeet tueksi. Mutta kyllä heti huomaa aamuarvoissa, jos on iltapala jäänyt väliin tai vaihtoehtoisesti iltapalavalinnat ovat olleet surkeat.. Ruisleipä ja kananmuna on mulla ollut sellainen hyvä vaihtoehto. :)

Tsemppiä!
 
Täällä valmis kapina koko sokerirasituksista. Viime neuvolakerralla tajusi neuvolantäti, että mähän olen niin vanha jo että joudun rasitukseen. Huomennahan se sitten olis. Pakko vaan sanoa, että olen sillä linjalla jottei se kerro oikeasti mistään mitään ja tod.näk mulla ainakin arvot ihan mitä sattuu. Ärsyttävää...en vaan aio alkaa mittailemaan ja pistelemään sormiani mustelmille. Äh. Josko vaan yrittäis unohtaa huomisen ja lähtisi kauppaan ostelemaan pyhäinpäiväruokia.
Onneksi oli ihanan aurinkoinen päivä tänään :)

Tibt 26+4
 
Sokerirasitukseen jouduin minäkin nyt viimein liikaa nousseen painoni takia. Eilen kävin testissä ja tänään sain tulokset. Ei ollut onneksi mitään vikaa siellä. Pelotti jo, että joudun johonkin tiukkaan ruokavaliosyyniin, mutta ainakin toistaiseksi siis vältyn siltä. Koitan kyllä kovasti vähentää herkuttelua, kun en halua mitään jättikokoista lasta synnyttää. :D

Saatiin toissapäivänä uuden asunnon avaimet ja käytiin jo viemässä sinne vähän tavaroita. Mies on jo usempana päivänä käynyt siellä vähän purkamassa laatikoita. Minä en pääse, kun oon vielä täällä vanhalla asunnolla toisella paikkakunnalla. Koitan saada tavaraa pakattua, niin ei jää kaikki viikonlopuille. Kyllähän täältä pikkuhiljaa rupee tavara vähenemään. Meinaa silti vähän stressata, mitä yritän kovasti välttää.

Vaunut löydettiin ihan sattumalta tuohon lähelle auenneelta kirpputorilta. Maksoivat 145€ ja sisältävät rattaat, kopan, sadesuojan ja kissasuojan sekä pari laukkua. Merkki oli joku ihan tuntematon, mutta hyviltä ja vähänkäytetyiltä vaikuttivat. Myyjäkin sanoi, että ne oli ollut vain yhdellä lapsella käytössä. Jospa ne nyt osoittautuis käytössäkin hyväks. :)

Mulla vaan väsymys jatkuun. Kävin neljän tunnin päivän töissä viime viikolla ja olin ihan poikki sen jälkeen. Nyt oon saikulla ainakin ens keskiviikkoon asti. Huomenna pääsen vihdoin neuvolalääkärille. Toivon mukaan siellä myös kuunneltais minua, en oo niin kauheen tyytyväinen noihin työterveyslääkäreihin. Toki ymmärrän, että heidän pitää ajatella asiaa myös työnantajan kannalta. Väsyttää ja stressaa vaan se jatkuva lääkärissä ravaaminen ja epätietoisuus siitä, milloin joutuu taas kokeilemaan, josko sitä jaksaisi töissä. Jos joudun kotonakin pitämään vähän väliä taukoa esim. tiskatessa enkä jaksa enää leipoa ollenkaan, vaikka se on suosikkipuuhaani, niin miten mä muka voisin jaksaa olla töissä? Toivotaan, että neuvolalääkäri määräis edes vähän pidemmän loman. Pitäis kuitenkin yrittää olla nyt stressaamatta, eikä se onnistu tällä menolla.

Mua on ruennut vähän ahdistamaan myös tuo oma paino ja pelko siitä, ettei kiloista pääsekään eroon raskauden jälkeen. Kummasti sitä silti vaan herkut maistuis vaikka monta kertaa päivässä. Pakko koittaa rajoittaa! On vähän ikävä raskautta edeltävää kroppaa ja kykyä hillitä itsensä herkkujen suhteen..

Vaan kuuluu sitä iloisiakin asioita. Postissa tuli tänään ilmoitus, että äitiyspakkaus on noudettavissa. :) Joudun tosin odottamaan huomiseen asti, että mies tulee auton kanssa kotiin. Mut sitten pääsee vihdoin räpeltämään vauvajuttuja. <3 Sitä on odotettu!

Sori omaan napaan keskittyminen. Mukavia lokakuun viimeisiä päiviä masullisille!

-rv 26+4
 
  • Tykkää
Reactions: Mammako86
Heipä hei taas kaikille. Aamulla käyty pitkästä aikaa pilateksessa. Siitä tuli kyllä niin hyvä mieli ja olo että vaivuin sen jälkeen tunnin päivä unille :D huom. En normaalisti koskaan nuku päikkäreitä. Täällä tais olla muutama mammajoogassa kävijä, mitä ootte siitä ollu mieltä? Oon pohtinu kannattasko sellasessa ruveta käymään.

Sain tietää että kälyni on järjestämässä meille amerikkalaistyylisiä baby showereita. Ne on kai määrä pitää heti uuden vuoden jälkeen. O ou, en oikeen tiiä mitä niistä ajattelis :D onko teillä muilla ollu sellasia ja/tai onko nyt tulossa sellaset?

Maanantaina olis luvassa taas neuvola. Painoo ei oo juuri tullut viime kertasesta.Tällä hetkellä +4kg ekaan neuvolaan ja +5kg normipainoon. Juttelin äitini kanssa ja hän sanoi minua odottaessaan painaneensa synnärille mentäessä 9kg enemmän kuin normisti. Oliskohan mullekin sit tulossa saman sorttisia lukemia.

Tsemppiä jaksamisen kanssa painiville. Hyvästi ollaan jo yli puolenvälin :) vauvelitkin jo niin voimissaan ettäs olis hyvät edellytykset massun ulkopuolella :)

Mukipukipuu ja Väinö 26+4
 
Unohdin tänään totaalisesti tuon mahan koon. Yritin sujahtaa näppärästi kaupassa pienestä rakosesta, mutta jäin hetkellisesti kiinni hyllyyn ja pylvään väliin. :ashamed:
Hieman tuli tyhmä fiilis kun tajusin että raskausmaha ei ole mikään löysä läskimaha, joka antaisi periksi edes vähän. Eikä se häviä yhtään minnekään vaikka kuinka vetäisi vatsaa sisään. :D

rv 25+
 
Huomenta helmiäidit!

En ole pitkään aikaan ehtinyt käydä kommentoimassa ja kertomassa kuulumisia. Päivät vierähtävät töissä tietokoneen edessä, eikä illalla enää millään jaksa näppäillä enempää. Töitä on onneksi enää jouluun asti, sillä saanen pitää loput vuosilomapäivät ennen äitiysloman alkamista. :)

Pikkuakkaselle onnea uuteen kotiin!

Ja kärsivällisyyttä sokeriarvojen kanssa kamppaileville. Minun ei onneksi ole tarvinnut ainakaan vielä käydä sokerirasitistestissä, mutta saa nähdä, tuleeko käsky sinne. On tullut kyllä herkuteltua ihan liikaa. Joulutorttujakin on jo paistettu kaksi pellillistä... Ja jätskiä voisin syödä litroittain. Ugh.

Vointi on muuten ollut mainio. Vasta parin viikon aikana on joskus tuntunut repäisykipuja, kun masu on ottanut kasvuspurtin. Itse melkein säikähdin toissailtana kylpyyn mennessä, kun näin itseni peilistä. Masu oli jo super ison näköinen. Sadanan tavoin alkaa olla kohta vaikea tietää näitä omia uusia dimensioita. :) Lenkillä olen kuitenkin jaksanut käydä lähes joka ilta. Käyn sauvakävelemässä noin 5-7 kilsaa. Olen ennen jostakin syystä pitänyt sauvakävelyä eläkeläisten hommana, mutta se onkin yllättävän kiva laji!

Rakenneultrassa kävin neljä viikkoa sitten, ja kaikki rakenteet näyttivät olevan kunnossa. :) Tiistaina onkin sitten kelaneuvola.

Itse en aio ottaa äitiyspakkausta, vaikka esikoista odotankin. Rakastan hiplailla vauvajuttuja kaupassa ja kirppiksillä ja valitsen kivoja juttuja itse. Hankintoja ei olla vielä tehty kuitenkaan paljoa, vain joitakin vaatteita ja hoitopöytä. Pinnasänky saadaan käytettynä. Mutta esim. muut suuret hankinnat puuttuvat vielä.

Nyt lähden lenkille ja jatkan myöhemmin. Ihanaa talvista päivää!

rv 23+5
 
mukipukipuu: Mä käyn mammajoogassa silloin kun ehdin, olen semmoisessa non-stop-ryhmässä johon voi tulla silloin kun ehtii ja tarkoitettu just loppupuolen raskaanaoleville aiemmin jooganneille. Tehtiin viimeksi aurinkotervehdystä sovellettuna ja sitten muutamaa tasapainoharjoitusta ja rentouduttiin. Aivan kertakaikkisen ihanaa ja tarpeellista, kun kropassa alkaa tuntua tämä raskaus. Mä en vaan joka viikko pääse, kun lapsenhoito pitää järjestää siksiaikaa. Onneksi voi kotona tehdä niitä liikkeitä itsekin tilanteen mukaan. Huomasin nyt yhden käynnin jälkeen jo, että ainakin yläkropan lihakset ovat vähän kipeät ja lantio jotenkin avoimempi eikä niin kireä alaselästä ja pakaroista. Instant vaikutukset :) Eniten mua just häiritsee tämä pakaroiden kivistely, iskiastyyppistä kipuilua ja jomottelua on iltaisin, mutta aamun ja päivät menee vielä ihan notkeasti.

sadana: Voi että, päivän naurut sait aikaan tuolla anekdootilla :LOL: Mä oon pari kertaa kans unohtanu koko raskauden, kun vointi on ajoittain täysin "normaali", ja lähtenyt hölkkäämään bussipysäkille kiireessäni, mutta aika nopeasti huomaa, että nou-nou - ei noin kovaa ja hätäsesti passaa enää liikehtiä. Koostani olen kyllä kiusallisen tietoinen, mutta johan tässä ollaan useampi vuosi raskaanoloa harjoiteltukin ;) Mä en enää muista, miltä tuntui olla se normaalikokoinen itsensä.

Oi, mä niin ootan, kun ens viikon perjantaina pääsen YKSIN entiseen opiskelukaupunkiini juhlimaan kollegan tohtoroitumista. Yksin hotellille, saa rauhassa tälläytyä parhaimpiinsa ja nauttia illallisesta hienon tapahtuman kunniaksi karonkassa. Ja sitten nukkua ja syödä hotelliaamiaista omassa rauhassa!!! Luk-sus! Olen tyytyväinen löytämääni Zaran raskausjuhlamekkoon, niin kehtaa lähteä juhlimaankin.

Esikoinen täytti eilen 11v, ihan tosi hurjaa, että mulla on jo niin vanha poika :) Onneks on nää kaks pientä sitten pitämässä äitiä virkeänä... Mä oisin niin valmis hyppäämään jo siihen vauva-aikaan, vaikka se sit tarkoittaakin heräilyä sun muuta. Mutta kun muistaa miten nopeasti tuon edellisenkin vauva-aika meni, kyse on ihan vaan hetken hujahduksesta. Mulla on kaapissa vissiin neljä erilaista kantoliinaa, joiden käyttöä en malta edes odottaa.

Oliks täällä uudelleensynnyttäjissä mukana sellasta porukkaa, kellä olis aiempi ollut ns. poliklininen synnytys? Mä niin toivoisin sellaista, jos kaikki menee hyvin, mutta voi olla, ettei tän mun kohonneen verenpaineen takia ole mahdollista kotiuttaa meitä heti. Viimeksikin päästiin vasta kolmantena päivänä (kahden yön jälkeen) pois, vaikka MITÄÄN erityistä ei ollut vauvalla, päinvastoin. Halusivat mun vointia seurata, kun paineet nousivat heti synnytyksen jälkeen aika korkealle. Pitääpä muistaa keskustella asiasta seuraavassa rv30 neuvolassa.

MUOKS: Huomasin juuri, että poliklinisen synnytyksen lisäksi puhutaan myös lyhytjälkihoitoisesta synnytyksestä. Ensimmäinen on alle 24t synnytyksestä kotiutumista, jolloin varsinaista osastopaikkaa ei ole, ja toinen 24-48t synnytyksestä ja silloin varataan myös osastopaikka. No oli miten oli, haluaisin kyllä kotiin mahdollisimman pian, koska tuo edellinen on niin pieni, että montaa yötä en haluaisi perheenä olla erossa.

PH 26+5
 
Viimeksi muokattu:
Nopsaan pakko tuohon PH:n kyselyyn huutelen että täällä yks jolla molemmat synnytykset hoitanut polikliinisesti. Esikko synty yöllä ja aamupäivällä lähdin kotiin ja samoin meni tokan kanssa. Just lunttasin vanhoista papereista et ekasta olin 9 tuntia sairaalassa synnytyksen jälkeen ja tokassa 7,5 tuntia. Oli ihan mahtavaa ja toivottavasti tän kanssa pääsis samanlailla äkkiä kotia ja pois sieltä ällöstä sairaalasta.
Täällä käyty svo:lla supistusten ja rusehtavan limavuodon takia. No kaikki muuten ihan fine mutta kaulaa jäljellä alle sentti, paikat pehmeät ja reilu sentin auki. Nyt ollaan sitten melkolailla kiellosta tehdä yhtään mitään mutta aika mahdottomuus vain olla kun on kaksi lasta kotona ja iso hurtta. Joulukuun alussa polille viimestään kontrolliin ja jos ennen sitä supistelua tai muuta tulee suoraan uudelleen svo:lle.

Mutta nyt täytyy taas jatkaa hommia koneella että saadaan verkkokauppa auki mahdollisimman pian. Ja illasta vielä hakemaan turvakaukalo ja telakka kotiin jotka ostettiin.
Palailempa siis paremmalla ajalla kommentoimaan teidän juttuja.

Ihanaa marraskuun alkua kaikille mameille!

BlackPearl 26+5
 
Blackpearl, Tsemppiä sinne! Sulla on sit melkoisen jännät paikat et kauanko malttaa pieni vielä pysyä kyydissä! Toivottavasti ainakin rv 32+ asti. Vaikeaa se tosiaan on vaan lepäillä näin joulun alla ja pienten lasten kanssa.

PH, meillä ei semmoista mahdollisuutta ole ymmärtääkseni täällä. Mutta sillon kun porvoossa asuttiin niin oltiin vaan yksi yö sairaalassa muistaakseni. Kuitenkin paljon lyhyemmän aikaa kun esikoiselta jolloin synnytin eri sairaalassa ja molemmilta olin sen minimiajan minkä käskevät siellä olemaan. Ois kyllä upea vaihtoehto tommonen.

Kivasti kaatusi mozilla tässä välissä... Mutta jatkuu siis juttu.

sadana, toi on niin tuttua tuo mahan kanssa puljailu. :LOL:

Miten muuten, vieläkö teillä onnistuu helposti sukkien laittaminen ja varpaan kynsien leikkaaminen? :D Musta tuntuu, että alkaa olla melkoisen ähellyksen ja kikkailun takana nuo jutut jo.

Omaa napaa sen verran, että kävin tuossa viime keskiviikkona gynellä. Kun on ollut noita supistuksia yms. kipuiluja ja painon tunnetta tuolla alamahalla. Kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Kohdunkaula viimeksi 2,8cm -> nyt 2cm. Tilanne tällä hetkellä rauhallinen. :) Eli normaalisti voi elää, mutta levätä vaan pitää kuitenkin ja ottaa rauhallisesti. Katseli samalla vauvan aivoista sivukammiot ja ne oli kunnossa edelleen. Pää nyt vaan sattuu olemaan pyöreän mallinen. Ensi viikolla oiskin sitten oma neuvola. Suositteli pissan testaamista yms. noitten kipuilujen takia.

Olo on kyllä ollut ihan tolkuttoman väsynyt. Varmaan vaikuttaa kun joutuu monesti käymään yöllä vessassa ja siinä väleissäkin tulee heräiltyä. Melkeen voisi sanoa, että n. tunnin välein heräilen. Hengenahdistelut on myöskin tulleet nyt kaveriksi. Tulee pitkä 3kk, jos nyt jo tuntuu välillä, että happi loppuu. Mutta yleisesti vointi on ollut nyt paljon parempi mitä oli jossain vaiheessa. :) Varmaan tuo, kun saa vaan olla rauhakseltaan, auttaa asiaa.

Miten muuten teillä on ihon kunto? Mulla on hirveän kuiva, mutta finnejä tai näppylää ei ole lainkaan. Hassua kun normisti on aina jotain pientä naamassa tai rintakehällä. :D Ihmeen hyvä iho siis. Tai no vatsan kohta hilseilee. Pitää vaan tehostaa tuota rasvaamista.

Mutta voikaa hyvin ladyt! :)

Kampiakseli ja pallomasi vol. 3 rv 26+3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä