Mammako86: Olet niin oikeassa tuosta radi-on-herkkä-asia. Ja siihen liittyy tietysti alunperin ihan hyväätarkoittavista syistä kamala määrä reagointia, materiaalia, ohjeistusta, neuvontaa, tarkkailua ja ties mitä - syyllistämistä. Nyt tulee siis multa aika pitkä vuodatus aiheesta, jota olen pohtinut paljon, ottanut selvää ja seurannut vierestä (äitini keissi + lähipiiri). Skipatkaa te, joita ei aihe niin liikuta
On tosi, että asia jäädessään hoitamatta voi johtaa komplikaatioihin. Ja on asioita, joita voidaan tehdä, ettei niin kävisi, mutta se mikä riittää tai toimii yhdelle, ei välttämättä ole toiselle hyvä. Ja sitten se, kun tässä ei ole mitään välimuotoa tässä kohtelussa. Eli joko sulla on arvot yli tai alle. Jos ne on yli, niin sitten joudut myllyyn. Johonkinhan se pitää vetää, mutta tässäkin on niin paljon harmaata aluetta, että oksat pois. Eniten tässä hatuttaa se, että OIKEASTI tuo glukoosirasituskoe
ei kerro mitään muuta kuin sen, että elimistön insuliiniherkkyys on häiriintynyt. Piste. Siinä se ei valehtele vaan toimii niin kuin pitääkin. Mutta se ISO MUTTA. Kaikki sen syistä alkava spekulaatio onkin sitten niin helposti sitä syyllistämisosuutta.
Ongelma on, että voida varmuudella sanoa, mitkä asiat juuri sillä henkilöllä aiheuttaa sen, että insuliiniherkkyys heikkenee raskauden aikana. On vain tilastollisia viitteitä siitä, että sukuhistoria (geenit?), elintavat, lähtöpaino ja painonnousu raskaana ja ikä
voivat vaikuttaa jotenkin tuohon. Mutta millä oikeudella lääkäri (tms) tekee johtopäätöksen, että kyllä sen täytyy olla se paino (tai ikä tai mikä tahansa noista tekijöistä), jonka vuoksi insuliinit eivät osaa käyttäytyä?! Kun esimerkiksi niin moni normaalipainoinen, nuori odottaja, jolla ei ole sukurasitetta, saa kuitenkin radi-diagnoosin?! Ja kun radin hoito on kuitenkin vähän hakuammuntaa, kun kaikkien kropat toimii eri tavalla. Esim. ruokavalio... eli jotkut reagoi runsasrasvaisuuteen huonosti, toiset tiettyihin hiilarityyppeihin, kolmannet jotenkin muuten. Joillakin insuliinit heittäytyy ihan laiskoiksi ja he tarvitsevat lääkkeitä tai lisäinsuliinia, mutta miksi. No siksi, kun ruokavalio ei yksin määrää kaikkea. Nuokin selviää vasta sitten ajan kanssa sokeriarvoja seuraamalla ja kokeilemalla, että mikä kellekin tepsii. Minkä takia pelkän rasituskokeen jälkeen on jälleen kerran aika turha esittää pomminvarmoja syitä tilanteeseen. Itse olen ajatellut, että
syy miksi melkein kaikki laitetaan nykyään glukoosirasitukseen on se, että ei voida täysin ennustaa, kelle se tulee ja kelle ei. Ja siksi tuo syiden suoraviivainen laukominen neuvolassa ja lääkärissä menee niin helposti sinne syyllistämisen puolelle.
Ensinnäkin tuo painoasia. Vähän kapealla otoksella, mutta oma kokemus aiheesta on seuraava. Lähipiirini viidestä mammasta neljällä oli viime raskaudessa radi, ja niistä kolme oli selvästi hoikkia. Minä olin pulskimpia, eikä arvoni olleet lähelläkään raja-arvoja, kummassakaan rasituksessa.
Painonnousu raskaana, syy vai seuraus vai onko kumpikaan. Yksi näistä mammoista keräsi radi-dieetistä huolimatta 18kg painoa raskaana, toinen vain 3kg. Kummankaan arvot eivät vaatineet insuliinihoitoa. Mistä painonnousun erot johtuivat? Ei varmastikaan siitä, että toinen luisti ruokavaliosta ja toinen ei? Vaikuttiko painonnousu tilanteeseen jotenkin tai kertoiko se jotenkin radin asteesta? Ei tiedetä, näin nyt vaan kävi, ja molemmat saivat normaalikokoiset terveet vauvat. Äidilläni on ollut PCO, radi ja D2. Hän on ylipainoinen ollut aina. Mutta kukaan ei voi tietää tänäkään päivänä, onko ylipaino syy vai seuraus. D2 parani, kun hän lopetti viljasyönnin. Ja siitä ei pitänyt voida parantua
Samalla hän myös laihtui.
Sukurasite tai sen puute. Siitäkään ei voi minusta syyllistää odottajaa itseään. Minkäs sille voi, mitkä geenit on saanut. Se, että äidillä/siskolla/kumminkaimalla on D2, ei tarkoita, että sulla olisi. Ei myöskään toisinpäin. Eikä myöskään tarkoita sitä, että sukurasite --> ei saa syödä pullaa raskaanaollessa, ettei tule radi. Mitä kuulee kanssa. Ihan älytön kausaliteetti. Minua syyllistettiin tässä raskaudessa rankasti siitä, että en mennyt alkuraskauden rasitukseen. Useampaan otteeseen neuvolassa ja lääkärissä. Koska sukurasite ja BMI26 ja ikä jne jne. Toisin sanoen, painoni, ikäni ja sukutaustani vuoksi oltiin lähes varmoja, että "kyllä sulla nyt voi olla kuule radi tulossa ja iso vauva sen takia ja jos yhtään pissassa sokeria tai sf-mitta korkealla niin ei hyvä heilu kun ei olla ajoissa alettu hoitaa..." Eli syyllistämistä tapahtuu näinkin päin
Sokerirasituksen tekohetki. Paastoarvo reagoi jonkin verran siihen, miten on syönyt edellisinä päivinä. Muut arvot eivät sitten olekaan ihan niin herkkiä, joten jos niissä on raja-arvoja ylittäviä tuloksia, niin se kertoo jälleen kerran siitä, että insuliinijärjestelmä ei toimi ihan niin kuin pitäisi. Mutta ei mistään muusta.
Ja sitten wooot:
Läppärin/kännykän käyttö sokerirasituksessa kielletty? :O Jään odottamaan selitystä tähän myös, enpä tuommoista kuullut omalla kohdalla. Faktahan on se, että ei saisi liikkua mutta ei myöskään nukkua rasituksen aikana. Koska kumpikin voi vaikuttaa verensokerin nousuun ja laskuun. Liikkuminen siis laskee verensokeria. Yks pappa tätä mun vieressä vaimonsa kanssa ihmetteli suureen ääneen, että eikö täältä tosiaan saa poistua kahteen tuntiin nyt?! No ei saa, eikä kuluttaa aikaansa käytäviä kävelemällä, kun se vääristää tulosta. Mutta mikä foliohattuhomma tää kännykkäkielto sitten oikeen on... Jos joku tietää niin kertokaapa.
Vaikeita asioita. Koitetaan olla syyllistymättä, sitä mä ehkä tällä nyt yritin sanoa