Helmivauvat 2010

Moikka taas pitkästä aikaa :wave:

Nyt on kyllä pakko myöntää etten ehdi paljoakaan enään viettää aikaa koneella! Meillä on päivät niin täynnä menoa ja meininkiä että välillä ihan huippaa! Päikkärit on myös lyhyet niin en pääse silloinkaan livahtamaan..

Yömaitoilu jäikin meillä pois jo aikoja sitten. Vaihdoin silloin maidon veteen ja välillä heräiltiin hörppimään vettäkin mutta pian se sitten jäi kokonaan pois. Nyt riittää pelkkä tutti.
Meilläkin on välillä noita yökiukkuja mutta syy on selvä: äänet - eli pimun tarvis saada oma huone mikä tässä asunnossa on mahdotonta!

Päätettiin että keväällä muutetaan isompaan ja uhkarohkeana mennään kysymään tarjousta talopaketista Saas nähdä millainen ziljoonalaina sitä varten tarvis hakea!

Meillä nukutaan edelleen kahdet päikkärit, molemmat kylläkin lyhkäsiä pätkiä. En tiedä miten saisin ne ekat venymään niin ettei toisia tarvis : / Mites muilla?

Käytiin tänään lenkillä ja hui että oli kylmä! Kyllä se talvi vaan tekköö tuloaan


 
KiaralA :hug::hug: !!

Laalaa Meillä kanssa kova halu ois saada isompaa tai siis omaa asuntoa. Tilaa meillä on hyvin, kun asutaan kolmiossa, mutta omakotitalo ois niin ihana! Välillä puolivakavissamme ollaan jotain kateltukin ja pankissakin käyty juttelemassa, mutta en tiä saataisko semmosta lainaa, jolla omakotitalon sais ostettua.

Meillä myös edelleen kahdet päikkärit, joitten kesto vaihtelee päivittäin. Eilen nukkui yhteensä 3h, joinakin päivinä vaan 2h.

Nyt taas muistan, millasia nää katkonaiset yöt on...|O Pitkän aikaa jo meni ihan hyvin, mutta viime yönä poika heräili jatkuvasti. Kaikista kamalinta on, kun ei tiedä, mikä toista vaivaa, onko kipeä vai mitä. Itki niin, että laitoin lopulta supon, josta ei kyllä sitten juurikaan ollut apua. Yösyöttöjen lopetus taas vähän siirtyi, en jaksanut edes yrittää. Joka kerta kun poika heräsi, oli itse vaikea saada enää unen päästä kiinni. Tissin perään ei kyllä itkeskellyt, kun maito ei kovin hyvin maistunut. Taitaa tämä äiti mennä päikkäreille pojan kanssa!
 
Pähkämö
aani kyseli pottailusta. Meillä on pottailun aloittamisessa menossa vaihe "potta ostettu" :D Tuolla se nököttää ja odottaa käyttäjäänsä. Juurikin mietin, että aamuisin olisi aika tarkka aikataulu aamukakan suhteen, mutta jotenkin aamusella on muutoin niin kiire, ettei mukamas ehdi... :ashamed:

Meillä meni muutama yö taas tosi katkonaisesti, kun pikkumies tekaisi yhden hampaan lisää. Nyt ylhäällä on jo pitkä rivi pikkuisia nökösiä hampaita. =) Viime yö oli onneksi jo parempi.

Nyt vaipan vaihtoon hajusta päätellen :wave:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Meillä ei reiluun viikkoon syöty oikein mitään, mutta nyt menee aamulla ja illalla puuro. Nallen riisipuuro, joka tehty korvikkeeseen. Kaurapuuroakin annoimme, mutta noina päivinä ripulia. Nyt jätin kaurapuuron pois ja seuraan tilannetta. Jospa on sittenkin allerginen myös kauralle. Koitimme sitä jo ennen, mutten silloin huomannut mitään. Saattoivat määrät olla liian pieniä...

Aani, ihanalta kuulosti tuo sinun viikonloppu. Shoppailua ja paluu puhtaaseen ja siistiin kotiin. Mitäs ostit? Itse pitäisi huomenna mennä parturiin ja laittaa väriä sekä leikata hiukset lyhyiksi. Hieman jännittää. En muista koska ovat viimeksi lyhyet olleet ja tuolla parturilla en ole käynyt ikinä. No, onneksi on pipo kausi jos aivan kauhea :)

Mervi-elina, teillähän hyvin pottailu sujuu. Meilläkin aamuisin kakat yleensä pottaan, mutta nyt kun oli tuota ripulia, niin rytmit meni sekaisin. Miten olet suorittanut pottailun? Vinkkejä kiitos!

Ikuisuus, onnittelut onnistuneesta unikoulusta ja kokonaisista öistä. Mahtavaa! Meillä mennään nukkumaan 8 aikaan ja yleensä 4-5 aikaan herää syömään. En ole tuolle vielä tehnyt mitään, kun on kuitenkin noin pitkä aika. Ehkä pitäisi...

Päikkäreitä meillä nukutaan yleensä kolmet, joskus kahdet. Pituudelta puolen tunnin ja tunnin väliltä.

KiaralA :'( :hug:
 
Viimeksi muokattu:
8 kk neuvolalääkärissä käyty. Pojalla kaikki hyvin ja kasvaa reippaasti käyrillänsä, painoa nyt 8,8 kg ja pituutta huimat 73 cm :) Ei ihme että tuntuu ylettyvän joka paikkaan! Ikävänä yllärinä löytyi korvatulehdus, vissiin jälkitautina viime viikon jättinuhasta. Ei oireillut sitä muuten kuin kitisemällä ja repimällä korvaansa ruokapyödässä. Yötkin on mennyt ihan tavallisesti, viime yönä heräsi kahdelta -> tassuttelua 5 min., neljältä -> tassuttelua 30 min. ja sitten tissiä kuudelta.

Ai niin, lisäksi saatiin lähete TYKSiin kun pojan vasen silmä aina välillä karsastaa. Ei kyllä taas tänään näkynyt mitään mutta lääkäri meinasi että tutkitaan nyt sit kuitenkin.

Seuraava neuvola on sitten joulun välipäivinä, sai itse valita haluaako mennä vai ei ja aattelin että käydään kertaamassa maitotuotteiden aloitus ja vaa'alla.

Nyt ei kerkii muuta kommentoimaan, aurinkoista päivää kaikille!
 
Flunssahan pojalle sitten iski, sen takia tais olla yö niin katkonainen. On ihan räkäinen, mutta kuumetta ei ole ainakaan vielä. Ruokakin maistuu melko hyvin, ja jaksaa touhata. Ekat unet oli kuitenkin vaan puoli tuntia, jonka jälkeen itki lohduttomasti 25min niin, että lopulta oksensi maidot ja melkein aamupuurotkin ylös..ei meinannut mikään lohduttaa, ei syli eikä tutti. Nyt on nukkunut toisia unia melkein tunnin, kun korotettiin sängyn päätyä.
 
Me aloitettiin tuo pottailu heinä-elokuun vaihteessa, kun ostettiin potta. Poju oli silloin sen reilut 7 kk. Ihan kokeilu mielellä aloitettiin ja edelleen ollaan "kokeiluasteella". Aika pian poju lopettii vaippaan kakkaamisen ja ähisteli sitten vaan sen merkiksi, että "nyt olis tarvetta". Muuten olen sitten istuttanut tonne potalle unien jälkeen ja joskus ruokailujen päätteeksi. En kyllä vielä ota mitään paineita ja vasta 1-vuotissynttäreiden jälkeen aloitetaan (melkein) tosissaan. Kaksoset aloittivat pottailu paljon myöhemmin (1v) kuin poju ja olivat 2v lähes kuivia (tietty jotain pikku vahinkoja joskus sattui). Eli eipä tolla potalla vielä ole kiire! Ja pakottaa ei tietty saa! Meillä on pojulla potan lähellä jotain tavaroita, jotka on käytössä vain vessassa. Niitä tykkää tutkia. Ei poju aina jaksa siellä potalla istua ja silloin ei sitten istuta. Potasta ei kannata tehdä mitään taistelupaikkaa!

Olin lauantaina Partylite-kutsuilla ja poju oli mieheni ja kaksosten kanssa kotona. Kaikki oli sujunut tosi hyvin, vaikka minun mies syötti nyt ihan ensimmäistä kertaa lusikkaruokaa pojulle... ;) Sunnuntaina poju oli kyllä tosi paljon minun perään ja itkeskeli enempi. Seuraavaks täytyy ottaa tavoite tammikuulle 2011 (poju silloin yli vuoden), että viedään poju minun vanhemmille hoitoon pariksi tunniksi ja mennään vaikka leffaan isompien lasten kanssa.

-mervi-elina ja poju 9 ½ kk
 
Pähkämö
Jee, tänään tehtiin eka kakka pottaan! =)

ikuisuudelle kiitos hammastahnavinkistä! Eilen ostin sitä Colgaten 0-6 tahnaa ja heti otettiin käyttöön. :)

Kuuraista keskiviikkoa kaikille :wave:
 
Huomenta!!

Mummolaviikonloppu takana. Eka yö meni ilman herätyksiä, toisena yönä huutoa jonka seurauksena annoin tissiä... Eilen kävin työterkkarilla (jossa todettiin että olen hädintuskin työkykyinen, siis nykyiseen työhöni) ja poika toisella mummolla hoidossa. Eka kerta kun poika ilman vanhempiaan, hyvin meni!

KiaralA voimia sinne teille! :hug:

Ikuisuus onnittelut hyvin alkaneesta yövieroituksesta!! Meillä joskus nukutaan koko yö heräämättä, välillä itkeskellään enemmän tai vähemmän. Yleensä rauhoittuu helposti, esim vain kääntämällä poika toiselle kyljelleen, viimeyönä vaadittiin vähän syliäkin.

ruoka maistuu täällä hyvin. Huomenna neuvolalääkäri ja on se kumma jos ei pojalla ole tullut nyt kasvua riittävästi...

Dolly04 olipa kylmäävä porras-episodi teillä!!

Nappi :) onnittelut onnistuneesta toimenpiteestä!!

Meidän poika se ei vielä(kään) ryömi eikä konttaile. Tosin pääsee kyllä liikkumaan yllättävästi kierimällä ja pyörimällä.

Vaikea keskittyä kun mies tuossa kotosalla vielä pyörii.. Palaan asiaan
 
KiaralA voimia :( :hug:

Tehilla kiva kuulla että mummola viikonloppu meni hyvin ja muutenkin yöt sujuu ilmeisesti kohtuu hyvin ja ilman maitoa. Ja ihan varmasti se ryömiminen ja konttaus tulee ajallaan sitten kun pikkumies on siihen valmis. Kypsyttelee niitä mielessään ja oppii sitten monta taitoa kerralla. :) Mites ikuisuus teillä on nyt menny? Joku muukin suunnitteli yömaitojen lopetusta...?

Mä kans täällä sisuunnuin ja nyt on menty kaks yötä ilman maitoa, hurraa!! Tyttöhän heräs vaan kerran yössä syömään, aina kolmelta, muuten nukkui koko yön heräämättä, mut halusin kokeilla onko tuo syöminen vaan tapa vai tarviiko sitä oikeesti. Jostain kumman syystä just sinä yönä kun päätin alottaa tuon unikoulutuksen, yttö heräs ensimmäisen kerran 23.30, sitten 01.00, 03.00... Ensimmäisellä kertaa nukahti 10 minuutissa, toinen kerta kesti puolituntia ja kolmannella käänsi vain kylkeä. Toisella ja kolmannella kerralla annoin vettä kun alkoi huutamaan, ettei esikoinen heräisi. Toisella kerralla vaan käytin pullon suussa ja vaihdoin heti tuttiin, tyttö käänti kylkeä ja nukahti. Viime yö olikin sitten hankalampi. En etes laskenu niitä heräily kertoja. Nyt mietityttää että onko tämä nyt oikea aika käydä tuo unikoulu läpi, koska tuntuu nyt heräilevän jostain muusta syystä kuin sitä maitoa haluamaan, kun normaalistihan heräs vaan sen kerran, ja viime yönäkin varmaan tunnin välein. Katotaan nyt yö kerrallaan...

Ite olen näiden parin yön jälkeen jo ihan sippi ja pitäs kuitenkin jaksaa päivällä näitä muita velvollisuuksia hoitaa, esikoisen uhmat sun muut. Jos tämmösenä jatkuu, niin mielummin se yksi herätys ja tytölle maitoa kun päivisin ihan pystyyn kuollu.

Konttausta havaittavissa!
Istualtaan kun tyttö lähtee liikkeelle, ottaa yhden konttaus askeleen ja sitten jatkaa matkaa ryömien.

Oltiin eilen iltapuurolla koko perhe yhtäaikaa ja ensimmäisen kerran tyttö oli jotenkin mukana jutussa eikä vaan pöhöttäny omiaan niinku yleensä. Minä osoitin sormella lamppua ja kysyin "missä lamppu?". Tyttö kattoi minua, nosti sormen pystyyn, osotti sillä minua ja sanoin "mmph". Noh, isä ja veli kävi nauramaan, tyttö katto niitä sellasella ilmeellä "mikäs tässä nyt on hauskaa, pitäskö minunkin nauraa?" sitten nauro jotenkin väkinäisesti sellasta tekonaurua heh-heh-heh. Sitten tätä toistettiin monta kertaa samalla kaavalla. :LOL: Millon se lakkas olemasta se tuhiseva pikkunyytti? :|

Sarina
oli kyl tosiaan niin luksusta että samaa joka viikonloppu, kiitos! :D Ostokset meni sisustamisen puolelle -ja villalankoja. Minkäslainen uudesta tukasta tuli, vai kävitkö ostamassa uuden pipon? ;) Täällä kans toivelistalla että piakkoin pääsis parturiin, ristiäisiin viimeks käyny :O
 
Moikka!

Meillä nyt unikoulua takana kuusi yötä. Ekana yönä itkettiin se 2,5h, tokana yönä tyttö heräs kaks kertaa ja nukahti minuutissa, kolmantena yönä tyttö heräsi varmaan kymmenen kertaa mutta nukahti hyvin. Neljäntenä ja viidentenä yönä tyttö nukkui yhteen putkeen reilut 10h! Viime yönä tyttö heräsi neljän jälkeen raivoamaan, raivosi tunnin, jolloin annoin tuttipullosta vettä. Siihen tyttö rauhoittui sen verran, että sain siirrettyä tytön sylistä sänkyyn. Silitin tytön päätä laskujeni mukaan reilut 300 kertaa ennen kuin tyttö nukahti. Nyt mietin, että oliko toi veden tarjoaminen paha takapakki, että mentiinkö ojasta allikkoon? No, mutta siis tosi hienosti mennyt!

aani ei tolla unikoululla varmasti kaikista heräilyistä pääse. Meillä on ainakin meneillään vierastusta ja eroahdistusta ja tyttö öisin monesti tuntuu vaan tarkistavan, että joku on lähellä. Ja aina tulee jotain, uusia taitoja, hampaita, jotka herättää. Mä koin nyt suht helpoksi tän unikoulun kun tyttö ei vielä nouse istumaan eikä seisomaan. Tossahan olisi hyvä alku, kun kaksi yötä mennyt ilman maitoa. :)

tehilla hyvä, että ruoka maistuu! Tulehan huomenna kertomaan neuvolakuulumisia.

mini onnittelut hyvistä neuvolakuulumisista mutta tosi harmillista tuo korvatulehdus. Meillä oli vajaa kuukausi sitten korvatulehdus joka ei oireillut mitenkään, yskän takia mentiin lääkäriin.

Pähkämö kiva, että vinkista oli hyötyä.

sarina onpa tosi harmillista, jos puurot aiheuttavat allergisia reaktoita. Ja kävitkö kampaajalla?

mervi-elina kiva, että noi kutsut meni hyvin ja kotonakin oltiin pärjätty!

Kuinkas paljon tiellä vierastetaan? Tyttöä ei voi laittaa enää kenenkään syliin, heti jos menee muun kuin minun tai miehen syliin, alkaa suupielet väpättää. Meidän molempien vanhemmat sentään kelpaavat, kun hetken saa katsella mun tai miehen sylistä. Tyttö ryömii mun jalkoihin ja roikkuu lahkeessa, jos mennään jonnekin kylään. Toisaalta ihanaa olla tas näin korvaamaton, kun tähän asti tyttö on nauttinut ihan jokaisen ihmisen sylistä. :)
 
Viimeksi muokattu:
ikuisuus en usko että ihan kauhea takapakki oli, kuullostat niin jämptiltä että eiköhän vesipullot unohdu :) ja välttämättähän tytteli ei pulloa edes vaadi ens yönä, ei välttämättä muista, tai sitten muistaa, tsemppiä! :)

KiaralA voimia ja haleja sinne rutkasti, varmasti ihan kamalaa, ei sitä näin voi edes ymmärtää.

Ja sitten perhepäivähoitajan kommentteja (siis minun ü)
pottailusta tosi hienosti joillakin lähtenyt käyntiin, läpsyt sille, ja sitten taas me joiden lapset a)pelkää potalla(täällä kauhistuu että mitä mä yritän) b)eivät vielä vain pottaile niin ei huolta eikä kiirettä, kyllä sitä kerkeää sittemmin, lapsilla on eri kehitysvaiheita ja näin pienet eivät vielä esim pissaamisen tarvetta tunnista, kakkaamisen ehkä helpommin, mutta ei aina sitäkään. Niin ei tarvitse kiirehtiä sen kanssa. Tietenkin jos itsellä kiinnostusta on niin miksei! :)
Sitten päiväunista Tämän ikäiset saavat reilusti nukkua vielä kahdet päiväunet. Joskus kolmannetkin illansuussa. Jossain yhden vuoden paikkeilla (+-2kk) voi olla jälkeenkin, alkaa kahdet olla liikaa ja yhdet liian vähän niin se voi tuottaa vähän hankaluuksia jos on normaalisti nukkunut vaikka joskus 9-11 ja 14-16 ja nyt yhtäkkiä oliskin unien paikan siirryttävä 12-14.
Ja sitten taas ne joiden lapset menevät päivähoitoon jo ennen yhtä ikävuotta ja teidän on pakko muuttaa päivärytmiä hoitopaikanmukaisesti, niin eihän siinä oikeen muuta voi, mikä on kyllä ikävää. Olen itsekkin hoitanut 9kk vanhoja ryhmiksissä niin onhan se inhottavaa kun ei ole tarpeeksi hoitajia jotka hoitaisivat tämän vauvan eri rytmin mukaan menevät syömiset :( Ihan kamalaa on kun pieni vaan nukahtaa syliin hiekkalaatikolla ja nukahtaa ei "saisi". Mutta kaikki tuki täältä niille jotka joutuu töihin menemään!

Täällä on ollut ongelmaa edelleen mahan kanssa. Yöllä se aina näkyy kun toinen itkien ähisee mahaansa, ja juu ruoka-aineiden siirtoa on tehty ja lopettamista ja luumunkäyttöä lisätty ja vähennetty ja marjoja syöty.. en tiedä sitten mikä auttaisi, meinaa vaan unet olla niin katkonaiset, olin jo tottunut että saa nukkua yhdellä herätyksellä..

ikuisuus oliko teillä muuten kovaa yskää vai minkälaista sen korvatulehduksen ajan?
 
Viimeksi muokattu:
pähkämö Onnea hyvin sujuneesta pottailusta! Meillä potta vielä kaapin perällä, voishan sen sieltä joskus kaivella, niin poika sais vähän "tutustua" siihen. Mä vaan epäilen, ehdinkö riisua housut ja vaipan, ennen kuin kakka on jo vaipassa :D

ikuisuus Meillä poika ei vierasta ainakaan toistaiseksi yhtään. Kaikkien vieraittenkin kanssa alkaa melkein heti touhottaa. Selkeästi silti tykkää toisista ihmisistä enemmän kuin toisista.

sanv Toivottavasti teillä mahaongelmat alkaisivat helpottaa, ja selviäisi syy mistä johtuvat.

Pojalla flunssa pahentunut. Yöllä valvottiin välillä melkein 2h ja sen lisäksi nukuttiin vaan pätkiä. Ressukka ei saa kunnolla nenän kautta hengitettyä, kun nenä on täynnä räkää. Lisäksi yskii välillä niin, että vähän väliä meinaa ruuat tulla ylös. Yritettiin niistäjällä imeä räkää pois, mutta ei oikein onnistunut kun poika ei pidä päätään paikallaan sekuntia kauempaa. Vinkkejä...?
 
Ikuisuus, teillä onkin menny tosi hyvin! Ja tuskin tuo veden anto mitään haittasi -tai noh, ikinä ei voi sanoa varmaks, mut toivotaan ainakin ettei niin olis. Oot oikeessa että meillä nämä kaks yötä ilman maitoa on hyvä alku. Ois varmaan tyhmää nyt lopettaa kesken, mut yö kerrallaan. :) Ja niinhän se on että aina tulee jotain, mikä vaikuttaa öihin ja ei yö heräämisiä ihan kokonaan millään voikkaan lopettaa. Tai taitaa tuokin olla lapsesta kiinni. Ainakin meiän esikoisella on aina tullu kaikki uudet opitut asiat, kehitysvaiheet ja normaalista arjesta poikkeavat asiat uniin, tulee siis edelleenkin.

Täälläkin vierastetaan, mutta vierastus menee aika pian ohi, kunhan tyttö vaan saa rauhassa äidin turvasta vierasta tarkastella. Näin taitaa aika monilla olla. Mun anoppi oli ihan hirvee esikoisen vauva aikoina. Repi väkisin itkevän lapsen mun sylistä tyyliin "sinun on pakko tykätä minusta!". Ei millään sopinu hänen egolleen että lapsenlapsi vierastaa ja vikahan oli minussa kun olin lapsen sellaiseksi opettanu. :headwall:

Sanv, toivottavasti teiän muksun vatsavaivat helpottaisi ja niitten syy selviäisi!

Bebo, paranemisia teiän nuhanenälle! Oletko kokeillu höyryhengitystä? Yksinkertasimmillaan niin että vessan lavuaariin kuumaa vettä ja sitten siihen lähelle istuskelemaan. Olen kokeillu myös sitä että pilkkoo sipulia esim. sukkahousun punttiin ja yöksi pinnasängynpäätyyn roikkumaan. Toiset väittää että auttaa, mutta tiedä tuota... Ainankin makkari haisee sen jälkeen pitkään sipulille. :D Sehän ois tietysti paras konsti olon helpotukseen että sais imettyä räät pois. Me on kyl tehty niin että mies pitää lasta paikallaan väkisin (sylissä painaa toisella kädellä päätä otsasta rintaa vasten ja toisella käsivarrella pitää kädet paikoillaan ja minä niistän, vaikka se sydäntä riipaseekin, jos toinen huutaa tai punnertaa vastaan, mutta se kuitenkin helpottaa.

Täälläkin mennään nyt pääsääntösesti kaksilla päiväunilla. Välillä tyttö ottaa kolmetkin torkut. Riippuu mihin aikaan päivä alkaa, miten pitkiä päiväunia nukkuu ja sotkeeko kerhoilut päivärytmiä. Saa kyl nukkua kahdet päikkärit niin kauan kun ne tarvii. Vielä tulee sekin aika ettei ne yhdetkään enää kiinnosta. ;)
 
KiaralA olen todella pahoillani. :hug: Mielestäni kirjoitin pahoitteluni jo viime viestiin, mutta se hävisi jotenkin.

aani juu, mitä lueskelin asiasta niin toiset tuntuu jopa lopettavan yömaidot vaihtaen maidon veteen. Harma lapsi kai mihinkään vesipulloon jää koukkuun, mutta katsotaan, miten käy meidän neidin kanssa. :D Meillä kanssa tuntuu, että tytöllä tulee uudet asiat uniin, ja olen itsekin sellainen, että jos on vähänkään jotain ylimääräistä mietittävää, en saa yöllä nukuttua. Ja teillä tosiaan olisi nyt hyvä alku noille maidottomille öille! Mä kannustan ihan täysillä. :)

sanv tosi ikävää, että pojalla maha vaivaa. Toivottavasti syy selviäisi pian. Tytöllä oli tosi kova yskä ja hengitys rohisi niin, että käteen tuntui sekä mahan että selän puolelta. Mentiin sitten sen takia lääkäriin ja tytöltä löytyikin keuhkoputkentulehdus ja korvatulehdus. Vai kuulostan jämptiltä. :D Mä oon vähän sellanen, että kun päätän jotain, niin siitä sitten myös pidetään kiinni. Vaikka toki tytön kanssa mennään tytön ehdoilla ja ensin kuulostellaan, että onko tyttö valmis muutokseen. Mutta esim. tää yömaitohomma tuntuu siltä, että se maito huononsi tytön unta enemmän kuin paransi. Tyttö oli varmaan vaan tottunut unissaan litkimään hullun määrän maitoa kerran-pari yössä. Ja onhan siihen lämpimän maidon ääreen varmaan mukava nukahtaa.

bebo tosi ikävää tuo flunssa. Se nenä-frida on kyllä oikeesti tosi kätevä. Sydäntä se raastaa räkää imeä, mutta se tuntuu helpottavan tytön oloa, jos on flunssaa. Ja mä oon tehnyt niinkin, että käyn tosi kuumassa suihkussa tai muuten vaan suihkuttelen hetken kuumaa vettä ja vien sen jälkeen tytön sinne kosteaan ja lämpimään kylppäriin nenää availemaan. Ja sängynpäätyä kannattaa vähän kohottaa, jos on nokka tukossa. varmaan ihan tuttuja juttuja, mutta meillä ainakin ovat toimineet.

Meillä nukutaan kahdet päiväunet. Ensimmäiset klo 10-12 välillä riippuen aamuherätyksen ajasta ja toiset 14-16 välillä. Molemmat unet kestävät aika tarkalleen 30min., joskus on ihmeellisiä päiviä ja tyttö nukkuu jopa tunnin unia.
 
Pottailusta piti vielä kirjoittaa. Niin siis meilläkin on tämä vielä ihan kokeiluasteella ja en todellakaan ajattele, että noin pieni osaa pidättää. Meillä poju vaan viihtyy potalla, joten istutan ihan totuttelu mielessä. Tietty tässä on jotakin onnistumisen tuntua, kun poju melko pian lopetti vaippaan kakkaamisen (melkein), tuntui ihan todella, että panttasi kakkaa ja kakkasi sitten vasta potalle. Ja nykyään tosiaan ähistelee tosi kuuluvasti, josta tietää, että "nyt olis hätä". Mutta tosiaan, kahden lapsen pottakokemuksella voin sanoa, että ennen uhmaikää kiire ei ole! Itse ajattelen jotenkin sillai, että ennen uhmaikää on helpompi totuttaa potalle, kun uhmaiässä on sitten kaikkea muutakin...?

Meillä poju vierastaa jonkinverran (paljon!?). Kylässä pysyttelee tosi pitkään minun sylissä ja lähettyvillä. Sitten kun kyläpaikka tulee tutummaks ja uskaltaa liikkua, pysyttelee sillai, että on näköyhteys minuun. Ihan suoraan ei voi laittaa vieraiden ihmisten syliin tai vieraan ihmiset ei saa heti tulla kovin lähelle. Muuten alkaa huulen väpätys ja itku.

Meillä olis huomenna neuvola... Tän neuvolan jälkeen on enää yksi neuvolakerta ennen vuoden ikää. Nopeasti tää ensimmäinen vuosi tuntuu menevän.

-mervi-elina ja poju 9 ½ kk
 
Meillä oli esikoisen kanssa sama juttu, että hän viihtyi hyvin potalla, ja sen takia pottailu oli alusta asti tosi helppoa. Alotettiin reilusti alle vuoden vanhana ja vuoden ikäsenä sitten tulikin kaikki kakat pottaan. =) Niille joilla haaveena saada lisää lapsia, suosittelen lämpimästi esikoisen potalle opettamista ennen seuraavan lapsen syntymää. Arjen suuria helpotuksia, kun sitä isomman pyllyä ei enää siinä vaiheessa kun vauva syntyy, tarvitse pestä. Saatikka enää viimesillään ison mahan kanssa nostella pylly pesulle.

Noni ei sit enempää. Esikoisen raivari nro. 1.
 
Huomenta!

Viimeyönä poika heräili JATKUVASTI. Kuulastelin vähän että jaaha, taitaa olla nuhanenä. Sit rupes NIIN ärsyttämään ja v''tu''maan kun ilmeisesti aiheutettiin tuo itse. Kylvetettiin poikaa saunan lauteilla (sauna päällä) kun kylppäri PIRUN kylmä ja lattialla hankala kökkiä. POika läträsi innoissaan ja mä sitten jo toppuuttelin että taitaa pojalle tulla hiki. Jäin saunomaan ja silläaikaa mies syötti puuroa pojalle jolla päällä vain yökkäri ja ilman sukkia (meillä on KYLMÄ talo). Eli veikkaanpa että ekaks tuli hiki, sitten vilu...

Käyn nukuttamassa pojan, siit neuvolakuulumiset
 
10 kk neuvolakuulumisia: Paino 11,085 kg ja pituus 71 cm. Kaikki näytti hyvältä. Neuvolatäti sanoi, että poju saa alkaa syömään ihan täysin samoja ruokia, mitä mekin syödään. Ruuassa saa jo olla vähän suolaa ja tavallista maitoa. Sitten pieni yllätys, nevolatäti sanoi, että poju syö niin monipuolisesti, että korvikkeen voi jättää ihan täysin pois ja siirtyä tavalliseen maitoon! Minä en kyllä ihan suoraan lopeta korviketta. Ajattelin lisätä nyt ensin 20 ml tavallista maitoa joka maitoon ja viikko viikolta lisätä määriä... Just lounaalla poju joi 20 ml tavallista kevyt maitoa ja into oli piukassa! Nyt on sitten viilit ja jugurtit odottamassa.

-mervi-elina ja poju huomenna 10 kk
 
Poika untunmailla..

Niin, lääkäri totesi heti että poika on , täsmällinen ilmaisu taisi olla, ruipelo. :whistle: Kasvua ei edelleenkään kuin päälle 100g kuudessa viikossa. Mutta koska poika energinen, syö ja reipas niin ei vielä lastenlääkärille. Muuten kaikki ok, kehittyy vähän hitaampaa tahtia muutoinkin.
Ne mitat (8kk)
7690g
70cm

Koira tuolla ulkona raivon vallassa. :vampire:Maanmittausmiehet häärii tuossa tontin rajoilla.. Täytyy mennä ojentamaan! (siis niitä miehiä..)
 
Täällä poika edelleen flunssainen. Kokeiltiin illalla höyryhengitystä ja sitten imin niistäjällä limaa pois, niin että mies piti väkisin poikaa aloillaan. Silti poika oli yöllä niin tukkoinen, että ajattelin ressun tukehtuvan..saa nyt hetkeksi unikoulutouhut ja yösyöttöjen lopettamiset unohtua. Viime yönäkin nukutin pojan kaksi kertaa syliin puoli-istuvaan asentoon. En kyllä muista, koska viimeksi ois ees suostunut nukahtamaan syliin, on niin "iso" poika. Näin päivällä en kyllä ole saanut limaa imettyä enkä laitettua tippoja nenään, kun mies on töissä. On poika kuitenkin jaksanut leikkiä, mutta ruoka ei paljoa maistu.

tehilla Hienon kokoinen poika teillä kumminkin on! :)

No nyt poika taitaa heräillä, menoksi...
 
Mervi-elina, teiän pojalle todellakin taitaa ruoka maittaa, komeet lukemat! Mutta hyvä niin, on niin pienestä lähtenyt liikkeelle. :) En minäkään suoraan vaihtas normaalin maitoon, vähän hassu ohje terkkarilta. Ei kai siinä ole ruuan monipuolisuudella mitään tekemistä, vaan että elimistö vaatii totuttelun.

tehilla onhan pojalla kuitenkin hyvin pituutta, ja painoa tulee sitten joskus, tai sitten tulee aina olemaan hoikka poika. Näytä niille maanmittareille! Mitäs tulevat hiippailemaan ihmisten nurkkiin! :vampire: :LOL:

Bebo, voi kun tuo pahin tukkoisuus menis pian ohi! Juu ei se niistäminen kyllä kauan auta sillon pahimmassa vaiheessa. Sen verran kuitenkin että nukahtaminen vähän helpottaa.

En tiedä mikä alkava kaamosväsymys täällä vaivaa koko porukkaa. En ois uskonu että oma olo menee vaivaisesta kolmesta huonosti nukutusta yöstä tällaseks! Ihan vastahan ne huonot yöt oli normaalia arkea, niin normaalia ettei oikeestaan vaikuttaneet virkeyteen päivällä. Esikoinen on nukkunu viime viikkoina enää satunnaisesti päiväunia, niin nyt sekin on ollu niin väsyny että unet taas maistuu päivälläkin. Normaalisti jaksaa ihan hyvin kerhon jälkeen kaupassa käynnin ja ruokailun, mut nyt sekos ihan täysin kun tultiin kotiin. Katoin parhaaks laittaa suoraan nukkumaan, joten tänään on sitten hernaria välipalalla. :D

Viime yönä kolme herätystä joista kaks ensimmäistä hoitu pelkällä tutilla. Kolmas herätys viideltä, joka sitten kestikin, ja lopulta otin tytön viereen nukkumaan. :whistle: Vaikutti siltä että aamu alkaa muuten siitä, esikoinenkin heräs, joten koisittiin sitten taas pari tuntia kaikki samassa pedissä.

Täytyy kyllä myöntää mutta tykkään jollain lailla perhepedissä nukkumisesta, kunhan eivät koko yötä samassa sängyssä vietä, koska olen aivan totaalisen jumissa jos yöllä ei voi vaihtaa asentoa. Mutta nuo yön viimeset tunnit ei kyllä haittaa mitään, se on vaan aika sulosta, onhan nuo kummatkin muksut vielä niin pieniä. :heart:

Onpa synkkä päivä! Valot päälle ja sohvalle lukemaan kun vielä kerkee!
 
En sitten päässytkään kampaajalle :( Tai saattohan tuo olla hyväkin... Mies sairastui sunnuntaina ja on vieläkin kipeänä. Ensin kuumetta ja päänsärkyä. Tiistain ja keskiviikon välisenä yönä alkoi kaamea ripuli. Nyt pelkään, että josko tulee myös tytölle. Toivottavasti ei tuota ripulia... Ja kampaaja varattu lauantaille. On ostoskeskuksessa, joten voin siitä sitten suoraan marssia pipon ostoon...

Tehilla, älä nyt ihan hirveästi itsesyytöksiin masennu. Saattoi johtua tuosta tai sitten ei. Ja ensi kerralla tiedät tehdä toisin. Tämä on tällaista oppikoulua kaikille meille.

Mervi-elina, koskas nuo jogurtit saa aloittaa? Olen kaupassa katsellut tuollaista soija vaihtoehtoa Evalle, mutta mietin, että joko saa antaa. Ja niissä sitä sokeriakin taitaa olla aika paljon.

Tulimme juuri toukkatuvasta, jossa käymme näin torstaisin. Siellä lapset alle vuoden ikäisiä. Eva toiseksi vanhin ja muut lapset niin pieniä, etteivät edes ryömi. Tyttö kyllä tykkää, mutta kivempi sellaiset vanhemmat lapsoset. Eli olemme nyt myös alkaneet käydä perhekerhossa. Siellä lapsia vuoden iästä reilusti ylöspäin. Tyttö tykkää todella paljon, kun saa katsella ja osallistua vanhempien lasten leikkeihin. Ihan vaan noin vinkkinä niille, joille tämä helmikuinen on esikoinen, eikä sitä vanhempaa lapsiseuraa siis kotoa löydy.
 

Yhteistyössä