Soseiden aloittamisesta mä olen sitä mieltä, että suositukset on hyviä ja niitä voi seurailla, mutta jokainen äiti päättää itse mikä on sopiva aloitusikä omalle lapselle. Mun yksi fiksu ystävä, kätilö ja kolmen lapsen äiti sanoo, että ennemmin 7 kg paino kuin 4 kk ikä on merkki lisäruuan tarpeesta. Mä en jaksaisi lähteä siihen rumbaan vielä kuukauden päästä, mutta katsotaan kuinka poika maidolla pärjäilee. Esikoisen kanssa aloitin 4 kk iässä soseet ja ihan hyvin ne alkuun maistuikin, mutta sitten n. 6 kk alkaen syöminen oli jatkuvaa taistelua ja palattiin lähes täysimetykseen kun tytön suu ei kertakaikkiaan auennut... Imetystä jatkan mahdollisimman pitkään joka tapauksessa, kuten viimeksikin ja toivon ettei tarvii ollenkaan totutella korvikkeen makuun.
Mites vauvat suhtautuu
helteeseen? Meidän poika on varsinainen hikipää, eilenkin aina imettäessä toinen oli ihan hiestä märkänä. Kaikkein tyytyväisin hän on, kun riisutaan kaikki vaatteet ja saa makoilla lattialla. Ja vaunuihin pukeminen on nyt ihan mahdotonta... Eilen vaunulenkin jälkeen jäätiin pihalle grillaamaan (kerrostalossa siis asutaan) ja tietysti poika heräsi, kun pihvit oli kypsät. Imetin pihalla (ihanaa!
), mutta sitten meidän syömisestä ei tullut mitään kun poika alkoi huutaa ihan kaameasti eikä mikään auttanut. Tulin siihen tulokseen, että pelkäsi ulkoilmaa ja tuulta, kun eihän hän ole ollut pihalla tuolla tavalla ohuessa puvussa ennen... =)
ikuisuus, malta odotella muutama viikko ja osta sitten joku sellainen nokkamuki, josta pystyy hörpyttämään. Soseiden kanssa voit sitten antaa vähän vettä mukista ja samalla voisi sitten oppia ottamaan myös maitoa mukista. Kannattaa ostaa sellainen muki, jossa on "venttiili" eli että juoma ei valu ulos mukista vaikka se kaatuisi ja alkuun opetella juomista ilman venttiiliä, jotta vauva hoksaa että juomaa tulee rei'istä. Mun esikoinen ei koskaan juonut pullosta, mutta nokkamuksta oppi juomaan vettä aika pienenä.
Huh, kun on kuumaa. Meillä on sisällä 25 astetta ja ulkona varjossa jo 20 astetta. Koivun siitepöly kiusaa kovasti mua, muuten on kyllä kiva että on lämmintä.
Kuka siitä
vauvauinnista kyselikään? Mitä haluaisitte tietää, ihan käytännön kokemuksia vai?