Helmivauvat 2010

Hankimme Vauvan Vaaka cd-levyn ja siihen sen ohjevihkosen (leikkiohjeita laulujen tahtiin) ja meidan tytto tykkaa aivan kauheasti. Mutta aiti on ihan poikki... Kay kyllakin hyvasta kuntoilusta =) Aivan ihania lauluja ja leikkeja. Suosittelen.
 
Kavin tanaan Lidlista hakemassa edullisia ja natteja vauvan vaatteita. Nain kasituntumalta materiaali erittain miellyttavaa ja saumat ym. hyvin ommeltu. Ihan vaan ilmoitin, koska ovat puolet halvempia kuin muualla. Etiikasta en sitten tieda, mutta eihan sita nykyaan tieda mistaan, etta missa ja kuka tehnyt. Valitettavasti.
 
Sarina meillä kanssa tuo vauvan vaaka cd ja kirja..=) tykätään niistä kovasti molemmat sekä äiti että tytär..ja meillä lauletaan muutenkin paljon ja lauloin jo odotusaikana..ja neiti kyllä rauhottuu kummasti...tulee äitiinsä..itekin pienenä lauloin ennen ku puhuin.. :LOL:
 
Tervetuloa uusille!

Tyttö sai eilen yhdistelmärokotteen ja sen pneumokokkitutkimusrokotteen. Illalla nousi kuume 38,5 ja tyttö huusi viisi tuntia suoraa huutoa ja näytti todella tuskaiselta. Melkein pahempaa kuin ne mahakivut, kun niihin sentään jonkinlainen heijaus tuntui edes hetkeksi auttavan. Tuntui niin pahalta katsoa vierestä, kun tytöllä valui kyyneleet silmistä ja olo näytti niin tuskalliselta. Tänä aamuna oli kuumetta 38,3 ja iltapäivästä huusi taas pari tuntia. Nyt onneksi rauhoittunut ja kuumekin laskenut, toivottavasti ei enää nouse. Toivottavasti tuollaisia reaktioita ei tule rokotteista ihan joka kerta.

Ihana päivä tosiaan tänään, tehtiin pitkä kävelylenkki ja käytiin kyläilemässä kaveriperheen luona. Nyt voikin ottaa illan rennosti. :)
 
annoitko ikuisuus suppoa? ku meillä ei vielä tota rokotusta oo ollu niin aattelin vaan että huusko vaikka annoit lääkkeen..? tietää vähän varautua siihen ettei välttämättä sekään auta :/
 
sanv annoin Panadol suppoa eilen kahdesti ja tänään olen taas antanut kahdesti, kun äsken oli lämpöä 38,4. Että ei ne supot välttämättä kauheasti auta. Onneksi tyttö nyt sai eilen kaksi piikkiä, niin ei tarvitse 3kk neuvolassa antaa muuta kuin rotarokote. Harmillista, ettei vauvan masu kestä edelleenkään suklaata. :hug:

Kuulosta piti sen verran sanoa, että meillä tyttö reagoi koviin ääniin säikähtämällä/säpsähtämällä. Olin tänään tytön kanssa kylässä kaverillani, jolla on uhmaikäinen poika, joka huusi todella lujaa pitkin kyläilyä. Tyttö oli todella itkuinen ja selvästi pelkäsikin huutoa, ja halusi olla koko ajan sylissä.

Aion kyllä aloitella soseita 4kk iässä, että pääsen itse välillä hengähtämään. En ole kolmeen kuukauteen päässyt minnekään ilman, että koko ajan on mielessä, että suostuukohan tyttö syömään ja onkohan se kovin itkuinen. Auttaisi paljon, jos välillä voisi mies syöttää vähän soseita, ja saisin itse mennä hetkeksi tuulettumaan. Alkaa tuntua siltä, että olisin todellakin tuulettumisen tarpeessa. Ostin eilen taas uudenlaisen tuttipullon, ja eihän se kelpaa yhtään enempää kuin aiemmatkaan yritykset. :ashamed:

Nyt meillä on uusi auto, johon mahtuu vaunut ja kaikki. Nyt on hyvä huristella, ja pääsee mummikin vihdoin kärräilemään tyttöä, kun mennään kylään. B)
 
sarina13, kiitos tuosta Vauvan vaaka cd-levy vinkistä. Ensinnäkin olen suuri Hannele Huovi-fani. Jo raskausaikana lauloin pojulle vatsaan ja samaa lauleskelua olen jatkanut pojun synnyttyä. Mukava saada vaihtelua Körö, körö kirkkoihin ja Lennä, lennä leppäkerttuihin. =)

 
Meilläkin poju sai eilen aamulla rokotteet (rota, pneumokokki, yhdistelmä ), ja niistä nousi kuume jo muutaman tunnin kuluttua. Muutenkin poju oli itkuisempi ja viihtyi vain sylissä, illalla huusi tunnin suoraa huutoa - meillä tosi epätavallista, yleensä rauhoittuu tosi nopeasti. En mitannut kuumetta vaan annoin suosiolla Panadolia 3 kertaa 8 tunnin välein. Eilen illalla kun oli niin tuskaista itkua, ettei edes syömään suostunut. Vähitellen onneksi rauhoittui, kun lääke rupesi tehoamaan, ja yö meni oikein hyvin. Tänään on ollut vähän vielä lämpöinen ja väsynyt poika, mutta lääkettä ei enää ole tarvittu.
 
Huh, olipas taas kauhua koko rahan edesta. Meinaten se eilinen Suomen peli. Onneksi tytto oli nukkumassa ja ei muutenkaan olisi viela ymmarrtanyt mita se aitee oikein puhelee. Oli kylla sellaista K18 tekstia :ashamed:

Eipa kesta mervi-elina! Kiva jos vinkista oli hyotya =)

Tanaan lahdetaan pienelle 4 pvan reissulle ihan taalla kotimaassa. Luvannut hyvia ilmoja ja lampoja. Mahtavaa!

Oikein mukavaa ja mukavan lamminta loppuviikkoa kaikille!

 
:wave: Merkkiä tulin vaan pistämään, että mukana pinoilemassa ollaan vielä, vaikka harvemmin tänne ehtii tulla turisemaan... :ashamed:

Vajaan parin viikon päästä 3kk neuvola niin tuun sitten VIIMEISTÄÄN taas... :LOL: Pojan mitoista kertomaan ym. 2kk neuvolassa ne mitat oli 6210g ja 58cm ja parin viikon pääst päivitellään sit taas uusia =)

Soseista ja niiden aloittamisesta olette keskustelleet... Suositushan suomessa on, että vauva ois täysimetyksellä ainakin 4kk ennenkuin alettais lisäruokia antamaan. Ja että imetystä jatkettais myös lisäruokien ohella sinne vuoden ikään. Näin me aateltiin tehdäkin. Jostain asiantuntijalta luin, että jos lisäruokia annettais vasta 6kk iässä niin se ois jollain tavalla haitaksi vauvalle..en nyt kyllä yhtään muista mikä se syy oli :ashamed: mut kuitenkin.
 
ikuisuus tuttipulloista sen verran että meillä kanssa kokeiltu vaikka minkälaista pulloa ja mikään ei tuntunut kelpaavan. Sitten mun serkku antoi vinkin että ostaa Ainun Mam anti colic-pullon ja kokeilee sitä.. siinä on se tuttiosa semmonen että vastaa melkein kuin äidin rintaa ja meillä tuo pullo on ainoa joka kelpaa neidille.. jos et ole sitä kokeillut niin kokeile.. =) toivottavasti se kelpaisi myös teillä..
 
sarina13 olikos se niin että tänään sai onnitella? Synttärionnea!! :flower:

Eilen pojan eka kyläreissu. Hyvin meni, tosin päiväunet jäivät tunnin mittaisiksi, normaalin 4-5 sijaan. Poika ihmetteli kaikkea, leluja, isompaa vauvaa, koiraa ja tietenkin, aivan uudenlaista KATTOA :LOL: . Isäntäväki ihmetteli suuresti kun poika viihtyi yläkerrassa sängyllä itsekseen tunnin verran kattoa ihmetellen.. Itkuhälytin oli päällä, mutta koska oli NIIN hiljaista oli PAKKO välillä käydä vakoilemassa, ja kyllä, siellä sitä vaan maattiin ja ihmeteltiin.. Automatkoilla nukkui vain puolentunnin pätkät. Ilta meni kotona suht normisti, hieman itkuinen väsyneenä. Nukahti ysiltä ja normaalit yöheräämiset. Aika hyvin meidän ensikertalaiselta.

Pitäisi taas suunnata kukkapenkkien kimppuun.

:wave:
 
Caitlin me ollaan valitettavasti kokeiltu tuo Ainun anti-colic tuttipullo ja myös Tommee Tippee -tuttipullo, jossa tuttiosa muistuttaa ehkä vieläkin enemmän rintaa. Vaan ei kelpaa ei. :ashamed:

tehilla hienoa, että meni eka kyläily noin hyvin!

sarina oli kyllä jännä eilinen peli, mutta onneksi voitto sieltä tuli kuitenkin.

Tyttö oli taas kuumeinen ja itkuinen illalla, mutta nukahti onneksi puolilta öin ja heräsi vasta kuudelta syömään. Tänään ei lämpöä vielä ole ollut, toivottavasti ei tulekaan.

Vein eilen kassillisen pieneksi jääneitä vaatteita mun kaverille, ja haalarikin jouduttiin laittaa sivuun, kun hihat ja lahkeet on aivan liian lyhyet. Tänään ensimmäistä kertaa miehen isän ostama keväthaalari päälle. Niin ne pienet vauvat vaan kasvaa kovaa kyytiä. :heart:
 
Kävin päivittämässä yhden sormen-järjestelmällä vauva kainalossa :LOL:

Tiheät yösyötöt vievät kyllä voimia. Mulla onkin nykyään tapana ottaa päikkärit vauvan kanssa kun tuntuu etten välillä herää päivään ollenkaan. Viikon päästä on neuvola niin kysäisen sieltä mitä mieltä ollaan velleistä ym. vaikka eihän sekään ole kirkossa kuulutettu että helpottaisi. Rintahan on se jota vauva lähinnä kaipaa ja en halua vielä luopua imetyksestä. En jaksa yöllä nousta lämmittelemään pulloja moneen kertaan kun jo pystyyn nousemaankin verottaa :LOL:
 
ikuisuus no voi harmi kun ei sekään pullo kelvannut.. toivottavasti tulis vielä semmonen pullo vastaan mikä kelpaisi..meillä sen pullon kanssa on ollut myös hankalaa ja kyllä tuonkin pullon kanssa joskus saa tapella ennenkuin neiti alkaa syömään..ja joskus taas syö heti..riippuu neidin olotilasta siis =) mutta ihanaa aurinkoista viikonloppua kaikille!
 
Eilen kokeilin pojulle broilerisosetta. Ei varmaan tarvitse kertoa, että hyvin maistui ja koko ½ dl söi. :LOL: Itse ajattelin pojun vatsaa ja kauhulla ajattelin, että pienellä menee suolisto ihan tukkoon. :eek: Mutta vatsa ei ollut yhtään kipeä. Poju nukahti klo 21.30 ja heräsi ensimmäisen kerran klo 7.30 eli taisi tulla täysi 10 täyteen!? :heart: Aamulla oli vielä vaipassa kakat, joten lihakokeilut saavat jatkua.

Soseista täytyy vieläkin sanoa, että itse olin aloittanut juurikin makuannoksilla eli 1-3 tl. Kun sitten käytiin neuvolassa, siellä sanottiin että soseita pitäisi jo tässä vaiheessa antaa 1 dl 2 kertaa päivässä.

Pojullehan saisi tuon ennenaikaisuuden takia antaa esim niitä isommille vauvoille tarkoitettuja jugurtteja ja 6 kk ikäiselle tarkoitettuja liha-kasvissoseita. Olen kuitenkin tehnyt kasvis ja lihasoseet itse, kun tykkään touhuta keittiössä. Mietin vaan, että miksi keskosvauva on 4 kk iässä valmiimpi lähes kaikkiin ruoka-aineisiin? Tiedän, että esim liharuuat liittyy kasvuun, jne.

-mervi-elina ja poju 4 ½ kk
 
Soseiden aloittamisesta mä olen sitä mieltä, että suositukset on hyviä ja niitä voi seurailla, mutta jokainen äiti päättää itse mikä on sopiva aloitusikä omalle lapselle. Mun yksi fiksu ystävä, kätilö ja kolmen lapsen äiti sanoo, että ennemmin 7 kg paino kuin 4 kk ikä on merkki lisäruuan tarpeesta. Mä en jaksaisi lähteä siihen rumbaan vielä kuukauden päästä, mutta katsotaan kuinka poika maidolla pärjäilee. Esikoisen kanssa aloitin 4 kk iässä soseet ja ihan hyvin ne alkuun maistuikin, mutta sitten n. 6 kk alkaen syöminen oli jatkuvaa taistelua ja palattiin lähes täysimetykseen kun tytön suu ei kertakaikkiaan auennut... Imetystä jatkan mahdollisimman pitkään joka tapauksessa, kuten viimeksikin ja toivon ettei tarvii ollenkaan totutella korvikkeen makuun.

Mites vauvat suhtautuu helteeseen? Meidän poika on varsinainen hikipää, eilenkin aina imettäessä toinen oli ihan hiestä märkänä. Kaikkein tyytyväisin hän on, kun riisutaan kaikki vaatteet ja saa makoilla lattialla. Ja vaunuihin pukeminen on nyt ihan mahdotonta... Eilen vaunulenkin jälkeen jäätiin pihalle grillaamaan (kerrostalossa siis asutaan) ja tietysti poika heräsi, kun pihvit oli kypsät. Imetin pihalla (ihanaa! :) ), mutta sitten meidän syömisestä ei tullut mitään kun poika alkoi huutaa ihan kaameasti eikä mikään auttanut. Tulin siihen tulokseen, että pelkäsi ulkoilmaa ja tuulta, kun eihän hän ole ollut pihalla tuolla tavalla ohuessa puvussa ennen... =)

ikuisuus, malta odotella muutama viikko ja osta sitten joku sellainen nokkamuki, josta pystyy hörpyttämään. Soseiden kanssa voit sitten antaa vähän vettä mukista ja samalla voisi sitten oppia ottamaan myös maitoa mukista. Kannattaa ostaa sellainen muki, jossa on "venttiili" eli että juoma ei valu ulos mukista vaikka se kaatuisi ja alkuun opetella juomista ilman venttiiliä, jotta vauva hoksaa että juomaa tulee rei'istä. Mun esikoinen ei koskaan juonut pullosta, mutta nokkamuksta oppi juomaan vettä aika pienenä.

Huh, kun on kuumaa. Meillä on sisällä 25 astetta ja ulkona varjossa jo 20 astetta. Koivun siitepöly kiusaa kovasti mua, muuten on kyllä kiva että on lämmintä.

Kuka siitä vauvauinnista kyselikään? Mitä haluaisitte tietää, ihan käytännön kokemuksia vai?
 
Onpahan ihana/kamala ilma. :D Aurinko paistaa mutta ihan kuin olisi ukkosta ilmassa, kovin hiostavaa. Eilen oli varjossa 24´c HUH huh. Pikkasen tuli puskista tämä kesä, en meinannut ymmärtää mitä puen tytölle päälle ulos. :whistle: Body ja housut ja kesähattu...silti hiestä märkänä vaunuissa :/
 
Komppaan matami-mimmiä! Eli "kamala" ilma. Mä en ole mikään auringonpalvoja muutenkaan, ja nyt pitäis kaivaa (siis KAIVAA ja SYVÄLTÄ) kukkapenkkiä tuossa pätsikuumalla seinustalla. Onneksi illalla ja yöllä sain nauttia ukkosesta ja LÄMPIMÄSTÄ sateesta!! Olen kai ukkosenjumalan tytär :saint: . Kaikki kasvaa pihalla huippuvauhtia.

Ja tuo lapsukaisen pukeminen, tai pukematta jättäminen aiheuttaa opettelua. Siellä se nyt sisävaatteissa (body ja housut+ ohut pipo) nukkuu avonasissa vaunuissa. Hyönteisverkon laitoin päälle, kun täällä kaikenmaailman p*sk*kärpäset pyörii :D

Heii vaan hellettä!!

ps. siis onhan se ehdottoman mahtavaa että kesällä on lämmintä! Mutta varjossa viihdyn silti. Ja OMA PUKEUTUMINEN se vasta harmaita hiuksia aiheuttaa kun on tuo rintatulehduksen pelko edelleen. :kieh:
 
Minä kyllä tykkään auringosta ja olla auringossa. Maata en osaa, mutta touhuilla kaikkea samaan aikaan. Tulee tasainen rusketus :saint: Mutta noitten lasten puolesta inhottavaa, ja tuo helle tuli sikäli puskista, että esikoiselle ei ole edes sopivia sandaaleja ---> tänään käytävä illemmalla kaupoilla.

Tyttökään ei ole tänään nukkunut normaalia monen tunnia unia vaan tuollaisia tunnin kahden tirsoja, kai tuo kuumuus vaikuttaa.

Meillä saa varjopaikkaa pihalla etsiä, aamusta iltaan paistaa aurinko, onneksi tänään tuulee vähäisen eikä ole enää niin seisova hiostava tuo ilma.

Nyt takaisin kukkapenkin kimppuun. :wave:
 

Yhteistyössä