Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

TV:tä meidänkin plikka tuijottelis tai siis tuijottelee :whistle: pitkiäkin aikoja. Tässä yks pvä katteli lätkämatsia niin että sain imuroitua ja luututtua..mietin vaan että tässä hommassa on isänsä tyttö :LOL:
Onkohan tosta jotain haittaa vaaverolle? Tietääkö joku. Jostain luin et vauva voi stressaantua välkkyvistä valoista...

Vaunulenkki kutsuu kun tuo isyyslomalainen värkkää uutta takapihan kuistia..

 
Nimenomaan se tällä palstalla on hienoa, että ei arvostella toisiamme tietämättä toistemme vaavoista paljoakaan! Ja että kukin voi tehdä niiku parhaaksi itselleen näkee ja saada täältä vielä vinkkejä lisää.... :heart: Musta ainakin on ollut ihanaa kun voi jutustella just niin paljon vaavijuttui ku haluaa ja puhua niitä normaaliin vauva-arkeen liittyviä juttuja täällä. Kaikki kyselee nii paljon et "joko teillä helpottaa?" "joko masu voi paremmi?" kysymyksiä normielämässä, että on ihanaa kun täällä voi keskustella vaippamerkeistä, tv:n vaikutuksista, kantoliinoista jne. ilman että puhutaan koko ajan siitä, kuinka rankkaa vaan on.... :heart: Vaikka siitä mä taidan tänne kans välillä liikaa vuodattaa, sori :ashamed:

TV...joo meilläki se välillä kiinnostaa jo, mutta mutta...en jotenki uskalla pitää sen äärellä kauaa, ku tuntuu et pienokaisen silmät vaeltaa ees taas :LOL: On ku hedelmäpeli...

Me saatiin nyt neuvolalääkäristä kokeiluluontoisesti refluksiin lääkitystä...

Noh...piti kertomani enemmä, mut nyt pitääki mennä, huutaapi pikkumies :heart:
 
Piti jo viikko sitten kirjoitella heti neuvolan jälkeen, mutta jotenkin jäi..

Tässä siis Labellolle uusimmat mitat: 7085kg ja 63cm ikää siis silloin tasan 2kk.

Oli niin paljon luettavaa, etten muista mitä kommentoisin...

Pur kakkaamattomuudesta, Ruotsissa taas sanotaan, että jopa 20 päivää voi mennä ja se on normaalia! Meidän tapauksella on useamman kerran mennyt viikko.Ei kylläkään ole näyttänyt vauvaa haittaavan. Onneksi teillä nyt touhu taas toimii! Imetyksestä mulla on samanlaiset fiilikset. Toisaalta aivan ihana loikoa sängyllä ja katsella vauvaa, mutta toisaalta tekisi mieli tehdä muutakin välillä!

Lentis älä välitä täällä on toinen hemmottelija, joka antaa nukahtaa tissille! Päivällä se kyllä välillä nukahtaa tutin kanssakin (tänään teki juuri niin).

Lumienkelille ja Joonalle tsemmpiä
! Miten ne otti muuten sen virtsakokeen, suoraan ihon läpikö? Kuulin, että vauvoilta mieluiten otetaan se niin.. Kuulostaa karmealta.

Labello
mä laitoin kaulapoimujen punotukseen sitä mun monesti ylistämää Weledan sinkkivoidetta! Aivan huipputavaraa, suosittelen.

TV:stä.. Me ollaan sellainen friikkisakki, jolla ei ole ollenkaan telkkaria. Löytyykö muita? Ei siis tarvitse miettiä, sen vaikutuksia.. Olen kyllä miettinyt, että voiko vauva katsella vaikka tietokoneen ruutua, vai onko siitä jotain haittaa...?

Kuka siitä kuolaan "tukehtumisesta" puhuikaan? Meillä on kanssa sellaista varsinkin aina aamuisin, just ennenkuin vauva herää. Mua se huolestuttaa, mutta lääkäri sanoi, että ehkä vauva ei vaan saa nenän kautta henkeä ja sen takia kakoo... Mä kyllä pomppaan heti ylös ja alan taputella vauvan selkää!

Niin ja täällä on kanssa yksi hengityksen tarkastaja! Aina kun vauva makaa vaunuissa niin mä laitan kättä sen rintakehän päälle, jotta tunnen hengityksen..

Mä aina unohdan kaikkia pikkujuttuja, kuten ne pirun vitamiinitipat. Nyt olen antanut niiden antamisen täysin miehen vastuulle, koska mä en yksinkertaisesti muistanut antaa niitä. Muutenkin meinaa välillä tuommoiset "rutiiniasiat" unohtua.

Kuinka usein te muuten kylvetätte vauvoja, oletteko niiden kasvaessa lisänneet pesukertoja? Tästä on jo puhuttu, mutta kysynpähän taas uudestaan... ? Meidän tapaus käy vaan kerran viikossa kylvyssä ja muuten pestään pesulapulla ja kakkosen jälkeen aina huuhdellaan lavuaarissa.

Elämä yleisesti sujuu vauvan kanssa miehen sanoja lainaten yllättävän luonnollisesti. Se nukkuu yöt suht hyvin (välillä on poikkeuksia) ja päivälläkin ainakin yhdet päiväunet. Ne on kyllä nyt vähän huonontuneet. Pitäisi enemmän käydä vaunulenkillä, sinne sen saa tainnutettua. Haluan myös opettaa tuon käyttämään kuulosuojaimia, kun kaupungilla on oikeasti valtava meteli. Metro huutaa ja bussit samoin..

Nyt menen siistimään naamani ja lähdetään kauppaan. Paljon jäi kirjoittamatta, mutta seuraavalla kerralla sitten!

Unikeko ja huitoja 2kk+
 
Tuo imetys... Tisseillä mennään. Koen sen helppona ja tietenkin hyvänä juttuna. Mutta kolikolla on kääntöpuolensa... :eek: Tissiraivarit on kurjia ja aina arveluttaa saako tarpeeksi. Toisaalta yöllä on helppo heittää tissi suuhun, mut nukahdan siihen ja sitten on niska ja selkä jumissa, kun nukkuu kummallisessa asennossa. Sitten tää liikkuminen, kun on syöntiväli 2h niin ei kovin pitkiä reissuja tehdä... En siis edelleenkään halua imettää julkisesti. Jos alkaakin taas huutamaan jne.. Silti jatkan niin kauan kun kelpaa ja riittää.
 
Meillä kylvetään kaksi kertaa viikossa. Hiukset pesen shamppoolla 1xvko. Pissivaipan jälken ei pestä paitsi aamulla. Aamuin illoin nassu ja tassut. Tassut pitää pestä päivälläkin, kun on ihan tahmeat muuten.. :)
 
Unikeko80: Kiitos tsempeistä :) Joonalta ei sitten onneksi tarvinnut ottaa sitä virtsanäytettä punktiolla, vaikka siitä ehdittiin jo puhua. Kolme näytettä otettiin pussiin ihan tarpeeksi kurjaa jo sekin, kun iho ärtyi niistä teipeistä. Töissä olen kyllä ollut itsekin mukana ottamassa noita virtsapunktioita ja eihän se nyt kovin kivaa ole... Vauvoilla mielellään otetaan tuo punktio siksi, että diagnoosi olisi ihan varma, eikä ihon normaalikasvu sotkisi tulosta. Tänään Joonan lääkäri sitten soitti mulle ja se sairaalasta lähtiessä otettu näyte oli sitten ollut jo puhdas :) Mutta antibioottiahan me joudutaan jatkamaan silti sinne kesäkuulle asti, kunnes on tutkimukset ohi ja sitten katsotaan tilanne uudestaan.

Täälläkin mennään tisutellen ja tarkoitus olisi jatkaakin sinne 6 kk ikään asti. Onko täällä muuten muita maidonluovuttajia? Multa tullut joka kerta niin paljon maitoa, että pakko oli nytkin aloittaa tuo pumppaushomma taas, ettei Joona-parka ihan tukehdu tuohon maitoon... Välillä tulee "kivoja" raivareita, kun tulee liian nopeasti ja voimalla maitoa, mutta onneksi se on jo helpottanut aika kivasti :)

Nyt vaan tällainen pikaviesti, täytyy mennä välillä syömään :)

Lumienkeli ja Joona päivää vaille 10 vkoa
 
Terve!

Ei meinaa aika riittää tähän 'meidän' pinoon ja nyt täytyi sit käydä sitä pehmoäitipinoakin katsoamssa. :LOL: En kyllä jaksanut lukea pitkään, en myöskään ymmärtänyt missä se erityinen pehmous nyt oli. Olen itsekin sanonut että olen seuraavat kuukudet olemassa poikaa varten mutta en todellakaan usko että olen sen kummempi kuin kukaan muukaan äiti!

Kiitos Tuiskunen tiedosta, mietinkin miten rokotusten jälkeen on mennyt. Meillä luvassa ensi viikolla ja jännittää.

Tuttien keitosta; me ei olla enää keitetty vaikka vähän tippuisi lattialle, huuhdottu vaan. Laajennetaan bakteerikantaa. oikaiskaa äkkiä jos pitäisi vielä keittää.

Lentis, meillä kanssa poika viihtyy helposti yksin (kun on virkeällä tuulella) missä vaan, känkkä tulee väsyn ja 'nukahtamisosaamattomuuden' myötä. Mun mielipide nukahtamisvaikeuksista on, että näin pienet ei vielä tajua mikä tulee kun on kova väsy eivätkä osaa vielä rentoutua yksin niin että nukahtaisivat.

Käytiin ostamassa Tiny Love -leikkimatto tänään. Poika ei vielä tartu mihinkään vaikka kädet käyvätkin kiivaasti, varovaista kiinnostusta sai matto osakseen toistaiseksi. Ja aurinkolasitkin piti jo ostaa, liian isot olivat kyllä näköjään =)

Illanjatkoja
almaa ja poika 11 vkoa ja 2 pv
 
Pehmoäitiydestä Mäki kävin lueskelemassa sitä pinoa ja pitää kyllä sanoa että mä oon kai ollu tosi kova ton esikoisen kanssa joka viihty hyvin itekseen puuhamatolla tai viltillä, sai kamalat raivarit tissillä ja oliki oikee pullolapsi ja jo 2 kk:n ikäsenä siirty omaan huoneeseen kun nukku siellä kellon ympäri ja meijän huoneessa iskän kuorsaaminen häiritsi sitä :LOL: Tää toinen on taas ihan sylilapsi, tissitakiainen eikä puhettakaan että lähtis meijän sängystä vielä mihinkään :LOL: Ja ikäeroahan näillä oli tasan vuosi :LOL:

Tuttien ja pullojen keittelystä
sain viime vuonna ohjeen että sitten kun lapsi on löytäny omat kätensä, ei niitä tarvis enää keittää. Tosin tällä kertaa meillä on jääny keittelemättä oikeestaa kokonaan kun ei jaksa yhen pullon takia alkaa keitteleen :ashamed: Ja tuttia meillä on alettu syömään vasta tänään B) Ihanaa kun tuo rauhottuu nyt tutillekin, tosin toi on semmonen tuuliviiri että voi olla ettei tutille huomenna suostu.

Nyt on sit sappileikkauksessaki käyty ja nyt nautittu vaan kotona olosta kun mieski on tän viikon mua auttelemassa. Tänää en oo oikeen muuta tehny ku syöttäny tyttöä, mies tuo tytön tissille kun tarve vaatii. ihanaa, näitä päiviä lisää :heart: Tosin noi kivut vähä haittaa näit mun vapaapäiviä :LOL:
 
Moikka!

Ehdin nyt kerrankin rauhassa lukea ja kommentoida, kun Konsta on nukkumassa. On nyt vähentänyt yöheräämisiä (korkeintaan 2x yössä, useimmiten 1x), niin uskallan valvoa pidempään. Ennen piti mennä Konstan kanssa samaan aikaan nukkumaan, muuten olisi ollut ihan kuoleman väsynyt seuraavan päivän.

Unikeko: teillä on näköjään kanssa hyvän kokoinen poika. =)

Meillä KYLVETÄÄN 1-2x viikossa, vähän puklailujen mukaan. Jos on kovasti puklaillut päälleen, niin pestään useammin.
TUTTEJA KEITÄN ajoittain, ehkä 2 päivän käytön jälkeen, mutta lattialle tippuneet vain huuhtelen. Siinä vaiheessa, kun poika alkoi nuoleskelemaan lattialla vilttiään päätin lopettaa ainaisen keittelyn.

PEHMOÄITIYDESTÄ olevan ketjun luin. Minusta koko ketju oli "paljon melua tyhjästä" tyylinen. Sinne kirjoittaneet olivat kuitenkin toimineet asioissa hyvinkin eri tavalla, kova tarve oli kuitenkin korostaa omaa pehmoiluaan... :/ Kun en nyt tiedä onko olemassa muunlaista äitiyttä, kuin pehmoilua. :heart:

IMETÄN edelleen poikaa ja en ainakaan vielä ole lainkaan kyllästynyt. :heart: Ja meillä tuo ei ole menemistäkään haitannut, kun olen joidenkin mielestä varmaankin törkeänkin huoleton julki-imettäjä. Jos kovin näkyvällä paikalla olen, niin Konsta ruokailee sitten harson alla. =) Vessoihin en suostu menemään imettämään, kun mielestäni kenenkään ei kuulu ruokailla haisevassa vessassa, lastenhoitohuoneeseen taas menen mielelläni ja Tampereen Sokoksella on ihana sermillä eristetty tila, jonne pääsee imettämään. Näitä siis hyödynnän, jos on mahdollista, mutta esimerkiksi tänään kavereiden kanssa lounastaessa Konsta ruokaili harson alla ravintolan pöydässä, koska vaihtoehtona sille olisi ollut vessa.

Meillä kanssa poika on kovasti kiinnostunut TV:stä. En ole kovinkaan paljon antanut katsella, kun muistelisin, että saattaa kovin pienillä laukaista epileptisen kohtauksen. Joskus kuitenkin pääsee vahingossa kurkkimaan ja usein huomaan sen vasta siitä, kun kaveri kikattelee ääneen näkemälleen. =) Mutta en nyt halua noilla kohtauksilla pelotella, kai ne vaatisivat taipumuksen epilepsiaan muutenkin, kun kaikestahan aina varoitellaan sen kamalimman mahdollisen vaihtoehdon mukaan. Jaksaisiko LENTIS televisio asiaa varmistella vauvaraamatustaan?

Jännittääkö muita ensimmäinen äitienpäivä ja millaista äitienpäivää toivoisitte? Mä haluan ehdottomasti ulkoruokintaan, en ala itse kokkaamaan ja pitkä vaunulenkki miehen kanssa voisi olla kiva.

Mutta nyt täytyy jättää tämä romaanin kirjoitus ja hilpaista kurkkaamaan FB ja sitten unten maille.

Kuume ja Konsta 2kk+
 
Kiitokset tuttikeitto ajatuksistanne :flower:

TV kiinnostaa täälläkin. Lätkämatsit on nyt olleet ihan ehdottomia suosikkeja :kieh:

Imetys jatkuu meilläkin ainakin sinne 6kk asti ja olen tykännyt touhusta =) Helppoa ja aina sopivan lämmintä!

Rokotusoireet pvä2; tänään Alexi suostui nukkumaan vaan yhdet 2,5 tunnin päikkärit ja ollut valveilla klo 15.15-23.30! Viimeiset 3,5tuntia huutanut enemmän tai vähemmän :eek: Ruokahalu on tiessään, saa kamalia raivareita tissillä ja kääntää päätään voimalla toiseen suuntaan ja kiemurtelee sylissä. Huusi osaksi siis varmaan nälkäänsä ja sitten väsymystään. Mies sai viimein hytkytettyä uneen parikyt minuuttia sitten, mut en jaksa uskoo, et hiljaisuutta kauan kestää, koska meni nukkumaan tyhjällä mahalla :( Kuumetta 37,5. Rotarokotteen pitäisi kuulemma väsyttää vauvaa... Tutkimuskeskuksessa nainen naureskeli, et äidit soittelee heille usein Rotarokotteen jälkeen, et miks tää vauva vaan nukkuu? JOO-O! Mä voisin soittaa sinne ja ihmetellä miks tää vauva ei nuku :LOL:

No, nyt vielä kun voin, niin haukkaan jotakin iltapalaa ja menen ehkä nukkumaan, jos pikkukaveri sallii. Hyvää yötä!

Tuiskunen ja piikitetty Axu 3kk+
 
Glow
Enpä hokannu heti että on jo toukokuu, kun luin huhtikuun pinoa loppuun B)
KIITOS taas uudesta pinosta. Omanapaisesti kirjoittelen tässä välissä ja luen toukokuun juttuja lisää kohta.

Nyt kun on neuvolakortti vieressä, ilmoittelen minäkin ONNIN KASVUT
Syntymämitat 3820g 52cm py 37cm
1 kk 5165g 56,5cm py 39cm
2 kk 6425g 61cm py 41cm

NYRKKI menee suuhun Onnillakin ja kuola valuu.

YÖT on menny nyt hyvin ja Onni nukahtanu omaan sänkyyn melko kivasti. Toisinaan on nukahtanu vasta monen yrityksen jälkeen mun syliin tai viereen...
Nyt hän sammahti jo "aamu unille" sitteriin... herättiin vähän ennen 7...
MAHALLAAN nukuttamisesta; joskus iltaisin kun Onni ei meinaa asettua, on selvästi väsynyt ja melkeen jo unessa mutta ähkää ja huitoo, käännän hänet mahalleen ja asettuu nukkumaan heti. Käänsin hänet myöhemmin kyljelleen kun en uskaltanut jättää mahalleen kun itse kävin nukkumaan. Ei onneksi herännyt kääntämiseen... Kysyin kaverilta asiasta ja hän sanoi että joskus vuosia sitten on ollut ihan suositus nukuttaa mahallaan vauvaa. Tästä löytyy nykyään paljon eri mielipiteitä.

Viimeviikolla Onni nukkui joka aamupäivä 2-3 tunnin päikkärit. Mut eipä nuku enää! miksi ihmeessä??!! ulkona siis nukkui. Viikonloppuna loppui tuo lysti kun nukku vaan jotain 15-30 min pätkiä.

IMETYS alkaa olla meillä loppu :/ se nyt vaan on menny näin ku on menny... mut pääasiahan on että vauva kasvaa ja kaikki voi hyvin!

Nyt lueskelen tarkemmin juttujanne :)
 
Kuume teil ihana tilanne siel kun isompi paikkakunta. Meil tällä kylällä ei s-market, tarjoustalo ym akselilla ole mitään missä voisi käydä tissittelemässä... Jaa joku penkki taitaa olla kassojen kohdalla. Cittarissa on (uusi kauppa) vauvanhoitohuone.. Harvoimpa tuo tarve sinne osuu ikäväkyllä. =) Muakaan ei varsinainen imetys häiritsisi, mutta tuosta herrasta kun ei tiedä, mikä huuto alkaa... Siinähän sitten olet tissiraivoavan herran kanssa.
Mulla onneksi duunipaikka kylällä, jonne oon pujahtanu muutaman kerran kylään... Voi sitten tissitellä siellä. =)
 
Mikä siinä on et kun neiti panttaa sitä kakkaa päiväkaupalla ja sit kun vihdoin tulee jättilasti yli äyräiden,niin se tapahtuu aina yöllä 3-4 välillä!!! |O Sit jasmin herää sihen vaipan+vaatteiden vaihtoon ja luulee et on aamu ja alkaa höpötellä. hohhoi.
Muuten yö menikin ihan kivasti :heart:

Tänään vähän piristystä taas,lähen ystävän ja jasminin kanssa kaupoille etsimään pojalle toisia lenkkareita ja housuja. Ainut miinus se,et joutuu taas imettämään siel jossain kahvilassa. Kivaa se ei oo,mut meneehän se. Jasmin ei vaan yhtään viihdy siel harson alla piilossa ja muuten mä en kyl imetä ja vessaan en mene. Enkä edes sinne lastenhoitohuoneeseen,kun musta tuntu hölmölle mennä sinne istumaan vaik puoleks tunniks ja ystävä istuilee sen aikaa yksinään kahvilla... :| Jos naapuripöydän pappaa häiritsee mun ihme liikkeet kun yritän vääntää vaatteet auki yhellä kädellä ilman vilauttelua,niin menkööt muualle :snotty:

kylpy meil on 1x/vko edelleen. Ja mun äiti aina haluaa sen hoitaa kun tykkää niin kovasti kylvetellä vaavia (ja minen vieläkään tykkää) :heart: Pikkupesuja sit tehään pitkin päivää ja joskus jos puklut osuu ihan hiusten sekaan,niin sit kylvetään useemmin.

Nyt hipsutan laittaan itteeni ihmismoiseen kuntoon ja sit ootellaan et neiti nötterö herää et päästään lähteen mummolaan eka..

Mukavaa päivää mammoille! päivitän myöhemmi.

labello ja jasmin 11vko+

muoks. seranzulle viel piti kommentoida.. Meilläkin nuo lähikaupat tossa k-kauppa ja s-market,missä vaan penkit kassojen edessä,siihen en kyl kans ilkene imettään :ashamed: kerran on kyl kesällä jouduttu istahtaan kesken kotimatkan ojanpenkalle syömään ku pojalle iski nälkä ja mahoton huuto :LOL:
 
pur
:wave: Täälä yks TV.TÖN perhe. Mut oon huomannu et tyttö kyl varsin mielenkiinnolla tätä tietsikan ruuttuu jäis möllöttää. En sit oo antanu katsoo kun käsittääkseni kuva värisee tietsikassa enemmän ku telkkarissa. Ja oon päätelly kun omatkin silmät väsyy jos kauan on niin ei voi tewhä hyvää tytön silmille ja sitä kautta aivoille.

Mun mies pelkää tota KUOLAAN TUKEHTUMISTA kun niiden suvussa on yksi sellainen tapaus. Meillä ei siihen mun mielestä oo viitteitä, mut nukutan silti tytön aina varuiks ja miehen mielen rauhan vuoks kyljellään paitsi jos ite oon lähellä ja sillon kyllä seurailen tilannetta.

Meillä muuten tyttö LEIKKII SYLJELLÄ. Se väliin ihan omaksi ilokseen selvästi, puhaltelee huulille rykelmän pieniä sylkikuplia ja imasee ne takasin suuhun, tätä se toistelee ja myhäilee varsin tyytyväisenä itseensä =)

KYLVETYKSESSÄ meillä Unikeon kanssa sama meininki. Vanhasta pyyhkeestä leikatulla märällä froteelapulla pyyhin tytön joka aamu kun hikoilee paljon öisin. Iltaisin pyyhin vain poimut ja simmut ja naaman märällä. Kerran viikossa kylvetään saunassa. Meillä näin ihan niistä käytännön syistä, että vesijärjestelmämme on niin alkeellinen et on helpompi olla mahd paljon sitä käyttämättä. Pylly tietenki pestään aina kakkavaipan jälkeen juoksevalla vedellä. Mutta siis päivittäin tyttö meillä puhdistetaan perusteellisesti.

Onkin pitäny kysyä. MITEN HOIDATTA PIENTEN KYNNET? Tää on nyt osoittautunu mun vauvan hoidon ongelmakohdaksi :LOL: . Tytöllä tosi pitkä ja kovat kynnet ja mua häiritsee kamalati kun se A)raapii mua ja tänään alotti itsensäkkin raapimisen ja B)kynnenaluset on likaiset. Mä en uskalla leikata niitä kun toisen sormet on niin pienet ja kädet niin liikkuvaiset. Vinkkejä please.

Minä myös IMETÄN SIELLÄ MISSÄ NÄLKÄ YLLÄTTÄÄ. Eihän tuolla liikenteessä ihmiset normaalistikkaan toisia töllöttele niin miksi pitäis tuijotella jotain niin luonnollista kun lapsen ruokailu, varsinkaan jos se jotenki häiritsee :kieh: ? Pyrin kyllä ihan itseni takia päästä johnki rauhassa istumaan, yleensä kahvila tms. Ja viimeks kun kävin kaupungilla olin tosi tyytyväinen kun onnistu ekan ja tähän asti vikan kerran liinassa imetys, se olis kyllä mieluisin tapa liikenteessä, mutkun ei osaa niin ei osaa.

GLOW Hyvinhän se teidän poika tosiaan kasvaa =)

Mä oon nukku viime yön ihan superhuonosti. Vaik lapsukainen nukku hyvin mä heräilin vähä välii. Tästä aiheutuu tiettu pikku takakireys ja multa jäi sit loppujen lopuks lähtemättä aamupalalle kirkon mammakahvilaan. Käl mua harmittaa kun tiedän et mun on joka krt aina vaan vaikeempi lähtee tommosiin juttuihin toisaalt on kai ihan turha mennä ihan v..na sinne, ei kait silleen ainakaan kavereita saa. Peukut pystyyn et saisin ens vkol sinne lähettyy.

Päikkärit on kyl pakko tänään vetästä et jaksaa illal lähtee tutille kattoo matsin.

Pur ja Pihla
 
Pehmoäideistä saahan sitä itseään kutsua ihan niin ku tahtoo, mutta eiköhän kaikki halua olla paras mahdollinen äiti lapselleen. Teidän kaikkien jutuista ainakin paistaa sellainen lämpö. Turhaa itsensä korostamista tollainen "aatteiden levittely". Toisilla toimii toiset keinot kuin toisilla, olkoon ne sitten "pehmeitä" tai "kovempia".

Ja on helppo kokea olevansa hyvä äiti, jos lapsi ei itke. Mutta mä oon sitä mieltä, että yhtä hyvä äiti on sellainen, joka lapsen itkuista ja kiukuista huolimatta jaksaa selvitä niistä tyynesti ja yrittää helpottaa pienen oloa parhaansa mukaan.

Kynnet mä tapaan leikata samalla kun imetän. Toistaiseksi tuo pikkuinen on siinä vaiheessa niin rento.

En tiedä, mikä tuolla vauvalla nyt on, mutta meillä herätään taas entistä tiuhempaan öisin, ja päivisinkään nukkuminen ei onnistu kovin hyvin. 45 min unia ottaa, ja jos hyvä tuuri käy, niin unet saattaa saada jatkumaan toisen samanlaisen pätkän. Heräämisvaiheessa ja öisin saattaa tulla aika kovatkin itkut. En tiedä, onko vielä niin väsy vai vaivaako joku. Maidosta taitaa tehdä lisätilausta, mutta vatsavaivatkin on kai palanneet. Tai joku kriisi, en tiiä. Toivottavasti ohimenevää. Täysin hereillä ollessaan tyttö on tosi iloinen ja tyytyväinen. Onneksi. :)

Toki kun tuo on täysimetyksellä, niin mietityttää maidon riittävyys, mutta koska se on tähän asti ollu ihan ok, niin se kai korjaantuu.. Lisäruokaa harkitsen sitten, jos tämä ei tasaannu muutamassa päivässä. En haluaisi turhaan antaa, kun Vilja on niin herkkävatsainen. Kummasti kaikkiin näihin juttuihin tuntuu vaikuttavan sekin, miten esikoisen kanssa meni, vaikka onhan tämä ihan eri lapsi.. Sille kokeilin kiinteitä 4-kuisena, eikä vatsa tykännyt, joten odotettiin vielä kuukausi. Öiden rikkonaisuuteen kiinteistä ei ollut apua. Nukkumisasioissa nämä tuntuu olevan niin samanlaisia, että oletan, että tämäkään vauva ei herää vain nälän takia. Katsellaan siis... Pitäisi varmaan työstää jo vähitellen ilman tissiä nukahtamista, jospa se auttaisi.

Labello Vilja harrasti vähän aikaa sitten ihan samaa. Kakkasi vain öisin klo 3 - 4 välillä. Miellyttävää joutua siinä vaiheessa pesuille ja vaatteiden vaihtoon... Toissayönä taas niin, nykyään aika harvoin enää...

Matma ja Vilja kohta 3 kk
 
3kk nla oli siis eilen ja taas on poika kasvanut.... Taidetaan olla ketjun painavimmasta päästä, painoa kertynyt jo 8140g!!!! Pituutta oli 61.6cm, pipo 42.2cm. TH oli sitä mieltä että hyvä vaan että aloitettiin maissivelli kun kaverilla varmasti jo kokonsakin puolesta energiantarve suurempi. Neuvoi antamaan alkuun aamuin illoin pelkästään velliä (samalla rytmillä kun 5-kuisena annetaan aamuin illoin puuroa) ja päivällä vain NAN:ia. Pian sais sitten siirtyä antamaan pelkästään velliä, NAN:in voi jättää kuulema silloin antamatta :eek: . Mä olin vähän hölmistynyt kun oon kuvitellut että se maito ois kuitenkin se pääruoka vielä jonkun aikaa.

Keittämisistä kun oli puhe niin sitä tuttiahan meillä ei ole käytössä, mut pulloja oon nyt siirtynyt keittämään vaan kaks kertaa viikossa, muuten pelkkä Fairy-pesu. Viime viikolla vielä keitin kerran päivässä. Mutta tosiaan kuulostaa loogiselta tuo käsien löytymis-juttu. Siinähän niitä pöpöjä menee ihan urakalla kuitenkin suuhun.

Kysyin muuten eilen neuvolassa tota TV:n katselujuttua. TH oli sitä mieltä että ei haittaa jos kauempaa katsoo kunhan ei istuta metrin päähän tuijottelemaan pitkiksi ajoiksi. Joku yhteys siinä on kuulema epilepsian kehittymiseen (kehittymättömät hermoradat aivoissa eivät pysty käsittelemään vielä välkkyvää kuvaa).

Joo ja tosiaan se piikki tuli reiteen ja voi sitä huutoa! :'( :'( Mullakin oli ihan pala kurkussa kun kävi niin sääli pikkukaveria.. Oltais osallistuttu siihen tutkimukseenkin mutta neuvola ei ollut yllättäen saanut vielä niitä rokoteaineita. Ens kerralla sitten.
Kuumetta ei ainakaan ole vielä tullut mutta illalla oli tosi väsynyt ja känkkis, varmaan oli kipeä se jalka. Annoin Panadol-supon ja rauhoitti tosi hyvin, poika nukkui 5t siihen päälle. Yökin meni ihan normisti ja aamulla oli jo oma iloinen itsensä :heart: .

Imettämistä oon alkanut vähentää, terkan mukaan kannattaa vielä yrittää opettaa poikaa tutille että päästään siitä "huvituttina" olemisesta. Käyn siis ostamassa isomman tutin (nyt ollut se Ainu MAM 0-2kk) jos se auttais asiaa. Noi vanhat ovat varmaan jo liian pieniä...

No niin ja taas herättiin.
 
Tutille opettamisesta kysymys, kun Viljalle ei ole kelvannut se ollenkaan, mutta vois olla kiva apu nukahtamisessa, niin minkälaisia tutteja käytätte? Mietin, että kannattaisko kokeilla toista merkkiä.
 
Vielä imetyksestä: mä en imetä julkisilla paikoilla ees harson alla, kun noi imetyspaidat on kuitenkin niin peittäviä :saint: Mutta harsoa tarvitaan muuten kyllä, koska mun tissit ruiskuttelee maitoa ympäriinsä myös julkisilla paikoilla. tuntuu, että suihkutissisyys on vain pahentunut ajan myötä :headwall:

Tv:stä: mulla ei ole yksin asuessani ollut koskaan telkkaria. Mutta miehellä oli, niin että ei sitä pihalle heitetty, kun pantiin hynttyyt yhteen. Ja nyt meillä onkin yhtäkkiä kaksi telkkaria, toinen oikein alttarina seinällä :LOL:
Mutta mun ital. lastenlääkärin ja kolmen lapsen isän kirjoittamassa kirjassa viitataan uusiin tutkimuksiin, jonka mukaan alle 3-vuotiaiden ( :eek: ) tv:n katselu voi aiheuttaa haittoja neuronien eli hermosolujen järjestäytymisessä, liikkuva kuva on jotenkin liian nopea noin pienille tai jotain. Joka tapauksessa telkkua alle 3-vuotiaina katsoneiden joukossa on havaittu 3-5-vuotiaina enemmän adhd:ta sekä viivästymiä matemaattis-loogillisessa päättelykyvyssä sitten vanhempina. Eli varmaan kantsis välttää niin pitkälle kuin pystyy. Mutta kun vauva on siitä kauhean kiinnostunut meilläkin, oonkin yrittänyt kääntää sylissä niin, ettei aivan sitä tuijottelisi.

Kylvettäminen: meillä kylvetään joka ilta. Hiuksetkin on pestävä joka ilta, varsinkin nyt, kun on tuota karstaa. Kyllä tuo kylpy näemmä rentouttaa, kun helpommin sen jälkeen nukahtaa kuin silloin, jos jostain syystä jää väliin.

Tänään on lastenääkäriaika, saadaan taas uusia mittoja. Mua aivan jännittää, että onko Greta kasvanut tarpeeksi eli siis riittääkö mun maito. Vaikka minkä mä sille voin, ettei tää ikinä oikein näytä tyhjentävän rintoja. Ei kai toista voi pakottaakaan syömään.

Siis tosi kiva, eilen oli täällä ihan historiallisen kova raesade, ja meidän 1900-luvun alussa rakennetun talon kattotiilet meni siitä rikki :eek: Ja niin meillä satoi sitten sisälle just tässä kohtaa, missä on mun työpiste, tietskakin kastui, mutta näemmä toimii yhä. :D Toivottavasti ei enää kovasti satele ennen kuin saadaan joku korjaamaan tuo katto, kyllä mies sinne kapusi ja tiiliä hiukan siirteli, mutta tarvitaan tietty kunnon ammattilainen oikeisiin korjaustöihin.

Tv. Lentis ja 2 päivää vaille 3kk Greta :heart:
 
Meillä alkoi eilen kelvata tutti vasta, tähän asti oon ollu ite huvituttina.. Meillä ei ainakaa noi MAMit oo menny ollenkaa ja nyt tää mikä alko kelpaamaan on NUKin tutti. En tiiä mikä ero noilla tuteilla oikein on mutta meillä näin. Vähä vaikuttais toi NUKin tutinpää pyöreemmältä ja pienemmältä. Kuulemma aikasemmin oli joku tutti mikä muistutti enemmän rinnanpäätä mutta se poistettiin markkinoilta viime vuonna jonku tekovirheen takia.

Mäkään en oo imettäny julkisesti muuta kun neuvolassa odotellessa tätiä joka on aina myöhässä. joskus oon käyny noissa lastenhoitohuoneissa mutta joissain paikoissa ne tuntuu ihan ku vessassa syöttäisi toista :/

Meil on tänää kamala tissitankkaaminen tytöllä ja nestetankkaaminen mulla kun tuntuu että ton leikkauksen takia ei maitoo oo oikein tullu tänää. Ihan hyvä ettei tauko ollu tän pidempi, ihan ku äitin iltavapaa :D
 
Kuolaan "tukehtumisesta" kyselin eilen neuvolassa kun poika sai siellä juuri sellaisen "kohtauksen" ja neuvolantäti sanoi sen johtuvan vain siitä, että maitoa pukkaa ylöspäin kun ei ole vielä kehittynyt tuo kroppa täysin. Mutta ei siis pitäisi olla vaarallista ja meillä ainakin on jo vähän vähentyneetkin nuo tilanteet.

Oltiin siis eilen neuvolassa, kun edellisviikon aika peruuntui neuvolatätin sairauden vuoksi ja saatiin eilen rota- ja yhdistelmärokotteet. Ekasta rotasta ei tullut mitään oiretta ja nyt ainakin näyttää, ettei tuosta yhdistelmästäkään tullut mitään oireita. Meille neuvottiin apteeksissa ottamaan jo etukäteen Panadolia ja niin tehtiinkin. Ja poika oli oikein tyytyväinen koko illan, eikä tullut mitään ylimääräisiä itkuja tms. Terkkari sanoi, että ne oireet tulevat tuosta yhdistelmästä 4-6 tunnin kuluessa ja saattavat kestää seuraavaan päivään, mutta meillä ainakin selvittiin hienosti tuosta :) Ja sitten muuta neuvolakuulumista, eli pituus 63,5cm ( 5 cm lisää ) ja paino 6925g (eli vajaa 1,5 kg lisää ). Päänympärys oli kasvanut pari senttiä myös ja sitä nyt sitten pitää tarkkailla seuraavalla kerralla, kun on niin paljon kasvanut. Itse olen vähän sitä mieltä, että kyllä se pää kasvaa myös vauhdilla jos muukin pikkumiehestä kasvaa tuota vauhtia. On nimittäin 3 kuukaudessa tullut 15,5 senttiä pituuttakin lisää. Joka tapauksessa saatiin lupa aloittaa soseet, koska kaveri viihtyy niin usein tissillä eli ympärivuorokauden sen 2 tunnin välein. Varmaan sitten viikonloppuna aloitellaan... Jännittää, kun mulla itsellä on kaikkia ruoka-aineallergioita, että miten noiden kanssa käy. Ja noista iho-oireista ei kuulemma vielä voi sanoa mitään, kun rajoittuu kuitenkin vain otsaan ja hieman poskiin eli saattaa muuttua atooppiseksi ihottumaksi tai mennä ohi itsestään. Kysyin myös että pitäisikö aloittaa vellillä, mutta meillä kyllä suositeltiin siirtymistä heti niihin soseisiin, ei kyllä kovin paljoa perustellut kantaansa.

Mulla on toisinaan tosi haikea olo tuon otuksen kasvamisesta :whistle: Ja välillä tulee fiilis, että on pakko saada vielä jossain vaiheessa toinen vauva. Mäkin nautin imetyksestä ja tavallaan on tosi haikea fiilis alkaa antaa noita kiinteitä kun nyt pikkuinen ei olekaan enää niin riippuvainen minusta. En oikein osaa selittää mitä tarkoitan. Tokihan mä olen ylpeä jokaisesta edistysaskeleesta mitä tapahtuu ja odotan että poika oppii uusia asioita, mutta silti välillä on haikeaa.

Tv:stä tykkää meilläkin vauva, katselisi sitä koko ajan ja rauhoittuu kun katselee sitä. Terkkari sanoi, että tv:n katselu saattaa tehdä vauvasta rauhattoman, mutta ei ainakaan muuta sanonut haitoista.

Meillä vauva on välillä ihan itsekseen hereillä ollessaankin, nytkin leikkii tuolla lelukaaren alla. Käyn aina välillä siellä leikkimässä mukana ja halimassa ja pusimassa. Toisinaan siitä tulee kyllä huono omatunto :ashamed:

No, mut nyt mennään taas viihdyttämään murmelia ja palaillaan tänne taas joskus :wave:
 
Hei vaan!

Mekin käytiin tänään 3kk neuvolassa + lääkärissä. 2kk lääkäri peruuntu ku lääkäri oli sairaana. Kaikki oli Ellenillä ok, mut mamma alottaa nyt maidottoman elämän pariks viikkoo ja seurataan samalla josko Ellenin massussa olevat punoittavat iholäikät häviää / himmenee. Sekä TH että lääkäri epäili, et Ellen reagoi nyt jostain syystä johku ruoka-aineeseen ja yleisintä on kuulema just maito. En tiiä, mitä syön nyt sit aamuisin ku tähän asti aamupalana on ollu mysli+jugurtti..ja iltapalana corn flakes+jugurtti.. Nyt ei jugurttii, kahvimaitoo, juustoo eikä muitakaan maitotuotteita "raakana". Onneks nyt kuitenki saan syyä ruokaa, jossa on maitoo ettei täysin maidottomalle ruokavaliolle tarvii alkaa.
Ja eka rokotekin tuli reiteen, rokotetutkimuksen rokotteet ei oo vielä neuvolaan saapunu joten seuraavalla kerralla (4.6.) sit se rokote.. Nyt jänskään miten Ellen reagoi rokotteeseen -tuleeko kuume, onko tavallista kiukkusempi / väsyneempi yms..

Ellenin mitat 13vko=3kk.. 5790gr ja 61,5cm. Jos Labello päivität sit ku ennätät.

Julki-imettämisestä.. mä oon kyllä vetässy tissin esille sillon ku sitä on tarvittu. En oo ollenkaa ajatellu et sitä tarviis jotenki "häpeillä" tms. Jos jotakuta muuta se häiritsee, siis sellaista joka siinä lähellä on, nii vaihtakoon paikkaa ;) Lentsikka tais mainita suihkutisseistä, jeps mä kans suihkuttelen komeita kaaria. Etenkin jos on vähänkään pitempi syöttöväli nii sillon kyllä riittää suihkuilua:)
Ja noista yleisistä lastenhoitohuoneista.. Toisissa paikoissa ne on kyllä nii "ala-arvosia" että huh huh. Siis likaisia ja sotkusia yms, joten ei tulis mieleenkään mennä sinne imettää.

TV ja tietokone.. Meillä löytyy molempia parit kappaleet ja kovin hirveesti Ellen ei oo niiden lähellä. Tai no on sylissä kun muut kattoo telkkuu iltasin, mutta matkaa tv-tuolista tv:lle on varmaan 3m joten en tiiä kuin hyvin näkee. Mut niinku täällä jo aiemmin on mainittu, nii se välkkyvä kuva ei oo hyväks vauvan aivojen kehittymiselle. Joten jos ei oo ihan pakko vauvaa pitää telkun lähellä, nii välttäkää jonkun verran.

Tuteista.. Meillä on käytössä MAM-tutin 0-2kk ja oon nyt miettiny, et pitäsköhän ostaa seuraava koko? Mä oon keittäny tutin suunnilleen parin päivän välein, päivittäin huuhtonu monen monta kertaa. Toi tuttinauha, joka on tarkotettu noille MAM-tuteille on jotenki "löystyny" tms, ku tutti irtoo tosi helposti siitä:(

Nyt vielä FB ja päivän lehdet ennenku meen pyykkihommiin.
Voikaa hyvin =)

Nanada ja Ellen 13 vkoa
 

Yhteistyössä