Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Kävin päivittämässä ja piti tulla viel kans tota ikä juttua kommentoimaan.
Mä olin 20v kun poika synty ja nyt kohta täytän 24. Vauvakuume alko varmaan 15vuotiaana,mut onneks oli järki päässä,en todellakaan ois ollu silloin vielä valmis äidiksi. Ilonen olen,että sain lapseni nyt tässä ikävaiheessa, mun äiti oli pääle 40 kun minut sai ja hän on nyt ite harmitellut sitä kun alkaa pikkuhiljaa ikää ja vaivoja ilmaantuun,eikä enää jaksakaan niin paljoa touhuta lastenlasten kanssa.. ...niin et mä nääs jo lapsenlapsia mietin...:D

Sehän tässä pännii,et "oikeisiin töihin" en kerenny ennen lapsia,työmarkkinatuella olin ku ei muuta ollu tarjolla valmistumisen jälkeen vaikka miten soitteli ja kyseli. :kieh: Et kyllähän tää minimi päiväraha vähän tökkii ja nipistetään sieltä mistä voi, mut töihin en taho ennenkun on "pakko", ihan sillä perusteella et tahdon nämä lasten ekat vuodet olla kotona jos vaan mahdollista :heart:
(säästöbuumi näkyy esim siinä,et mä kävelen varmaan juhannukseen asti talvikengillä,mut poika sai tänään uudet lenkkarit.nyt viel toi muutto kiristää kukkaron nyörejä..)

meillä oli hulina ilta. poikakin nukku vasta 21.30 jälkeen ja jasmin äsken nukahti. itekkin joutaa peiton alle. öitä!

labello ja jasmin taas
 
Iltaa,

spectra on se kovaa hommaa ollu sullakin. Ja en tiedä mikä lie kun silmäkulma kostui. Mua muuten edelleen ihmetyttää etten mä tajunnut silloin omassa synnytyksessä edes itkeä onnesta kun sain neidin rinnalle, musta on kuvakin kun tuijotan vaan otsa kurtussa kattoa, olin sit kait niin paskana :( ..kun siis aina vaikka tv:ssä kun on jotain synnytys juttua niin itkeä tihrustan tai ihan vaan lueskelen täällä teitin jonkun kertomusta =)

Ikä asiaan kommentoisin että itse 35v esikoisen saaneena olen tosi tosi onnellinen ja kiitollinen että näin vasta iän myötä nautin kotona olosta ja lapsesta ihan täysillä. Olen aina tiennyt että haluan lapsia ja perheen. Mun mies ehdokkaat on aiemmin olleet jos jonkinmoisia hunsvotteja ja silti jossain mielenhäiriössä edes kuvittelin jotain tulevaisuutta sellaisten kanssa. Onneksi sitten kuitenkin luotin että 'mua varten on jotain parempaa' ja niin olikin, mun kihlattuni onkin parasta mitä mun elämässä on tapahtunut :heart: ja tietty että se johti esikoisen syntymään... ja nyt sitten melkein itkeä tihrustin kun olin sen yön pois kotoa ja palatessani olin niin onnellinen tästä perheestä.
Olen myös varma että jos olisin tehnyt lapsen alle 30 v olisi menomonossa vielä ollut sen verran jytkettä että olisin luullut jääväni paitsi jostakin.
Mulla on vielä se tilanne että ystävättärien lapset ovat iältään jo haitarilla 11-18v ja sitten on niitä ystävättäriä jotka vasta 'tekevät' esikoistaan, eli joka tapauksessa mulla ei olisi ollut silloin, eikä ole nytkään vanhoja ystäviä joilla olisi ihan pientä vauvaa. Nyt tietty innolla odottelen raskausuutisia :)
Töihin menosta voin vaan sanoa ettei ole kiirettä muutoin kuin tietty budjetäärisistä syistä, vuosi hoitovapaata on kuitenkin suunnitteilla ja eihän sitä tiedä miten mieli muuttuu. Just mietin yks pvä töihin paluuta ja ihan ahdisti vaikka se ei ole vielä lähelläkään. Toisaalta kun tuota ikää jo on ja neiti tarvitsee ehkä leikkikaverinkin, niin eihän sitä koskaan tiedä... ;)

Tosta toisesta lapsesta muuten, en tiedä osaanko selittää, mutta musta tuntuu jotenkin kamalan surulliselta että tuo pikkuinen esikoinen joutuu sitten jakamaan vanhempien huomion ja rakkauden sen toisen tulokas pikkusiskon tai -veljen kanssa ja surettaa ihan kauheesti :( Haloo!!

..no niin, onkohan mulla menkat alkamassa vai olenko jo raskaana kun herkistelen täällä ja mietin kaikenlaisia syntyjä syviä... B)

Eilen muuten Nan ennätys kerralla 230ml ja ei edes pulauttanut :eek: keskivero määrä aterialla on kuitenkin 120 ml. Huh!

Hyvää yötä!

HM ja neiti pian 3 kk
 
Olen ahkerasti käynyt lukemassa teidän juttuja ja monet itkut ja naurut tullu sekä saanut monia vastauksia itseä askarruttaviin juttuihin, kiitos teille :heart:
Olen vaan niin pirun saamaton kirjoittamaan mitään....

Mulla loppu kokonaan maito kun poitsu oli n kuukauden vanha, sai senkin ajan lisämaitoa. Esikoisesta mentiin lisämaidolla myös 2½kk ennenkuin loppu. Korviketta menee 160ml-200ml 2-3tunnin välein ja kovasti poika on kasvanutkin. 2kk neuvolassa oli 60,5cm ja 6220g. Tiistaina olisi ollut 3kk neuvola mutta meilläpä onkin vesirokko! Onneksi vauvalla aika lievä, isosiskolla sitten on enemmän näppyjä.

Poika on niin erilainen kun tyttö oli. Tyttö viihtyi ihan vaan yksinään ja tää kaipaa selvästi enemmän seuraa. Kova poika hymyilemään etenkin kun saa huomiota. Alkoi vajaa 4viikkosena hymyilemään, ekoja höpötyksiä 5viikkosena ja naurun hörähyksiä silloin tällöin kuuluu. Aluksi vierastin poikaa :ashamed: , ehkä olin niin tottunut tyttömäisiin juttuihin liiaksi mutta ihan mahtava pakkaushan toi on :heart: :heart: Taitaa tulla ihan äitin poika! :heart:

Joku puhui minipillereistä, alotin nyt kun (JO) tokat kuukautiset alkoi. Tuli normimenkat ja sen jälkeen nyt 1½viikkoa tuhrua :kieh: Raivostuttavaa!!! Kierukkaa aattelin myös mutta kun täytyy oottaa 6kk synnytyksen jälkeen niin lääkäri iski pillerit käteen ja sanoi että voin niillä olla senaikaa.

Voi ärsytys, hirveesti piti kommentoida kaikkea ja muutenkin oli juttua (liian pitkä tauko kirjoittamisessa) ja ei muista taas mitään :ashamed:

Äkkiä aamupalalle ennenkuin tuo ihana uhmaikäinen ja vesirokkoinen neiti herää! Palailen taas ja ihanaa alkavaa kesää kaikille!
 
Siniraita : Ei olla täälläkään loukkaannuttu. Niinkus sanottu niin kaikilla eri mielipiteet ja musta on ihana kuulla toistenkin ajatuksia ja kokemuksia.

Keltamo : Kiva kuulla että jollakin muullakin on suursyömärivauva :LOL: . Mä oon aatellu että meijän poika on ihan mahdoton kun vetäis NANia 120-160ml 1.5-2tunnin välein! Maissivelli on hiukan hidastanut tahtia mut eipä sekään hirmupaljoa pidempään sitä nälkää pidä... Alkuun musta tuntui että se ois ollut tuhdimpaakin tavaraa mut nyt menee melkein yhtä nopeesti läpi kuin NANkin.

Spectralla ollut kova homma, huh. Muistui elävästi mieleen oma "rypistys". Täytyy sanoa että ainakaan vielä ei oo aika "kullannut muistoja", vieläkin muistan sen järkyttävän tuskan... |O

Ystäväpiiristä kun HM kertoili, niin mä oon siitä onnellisessa asemassa että vaikka oon ns. iäkäs ensiäiti niin mulla kahdella ystävättärellä pienet vauvat. 5kk:n sisään ollaan kaikki saatu käärömme, eli vauvajuttukavereita riittää. Harmi vaan että asutaan eri kaupungeissa niin ei voida nähdä hirmu usein mut meilataan ja soitellaan :heart: .

Ai niin ja vielä tosta NAN-määristä piti HM:lle kommailla että meillä kans usein iltaisin ennen nukkumaan menoa menee ihan hirmu määriä tota korviketta! Välistä tulee ihan epäusko ettei toi poika voi noin paljoa vetää mut menee vaan.. En tiedä tankkaisko jotenkin alitajuisesti yötä varten? Mikäköhän semmonen maksimimäärä ois mitä voi antaa kerralla vai onkohan sekin yksilöllistä? Tai no, kai se sitten ylimääräiset puklaa pois jos liikaa menee...

Jaaha, taidan laittaa pyykit pois jos vielä ehtis kun pikkukaveri nukkuu..

T.R+P 3kk+3pv
 
Rosinante ja HM Ihan alusta asti poitsu on iltaisin tankannut ihan älyttömiä määriä maitoa. Kokoajan melkein saa olla antamassa. Ilmeisesti yötä varten koska hyvin yhdellä heräämisellä ollaa kokoajan menty :)

Taitaa vauvaakin vaivata nyt vesirokkonäppylät kun tavallista kiukkuisempi :( Toivottavasti ei pahene.
 
Nyt jos ennättäisi kommentoimaan :)

Tvtä katsellaa meilläkin, lähinnä aamuisin. Muuten ei juurikaan. Tai no iltaisin syötön aikaan :whistle: olempas opettamassa huonoille tavoille...

Tutit keitän muutaman kerran viikossa, ja lattialle tippuessaan huuhtelen vedellä.

Imetys täällä jatkuu, ja nyt tuntuukin, että maitoa on alkanut taas tulemaan normaaliin tapaan, mutta silti syömme päivisin ja iltaisin kiinteää. Eli olemme aloittaneet perunalla ja luumusoseella, ja ero öihin onkin ollut valtava. Kuinka monen muun vauva syö jo kiinteitä? Toivon kuitenkin että saan jatkaa imetystä vaikka lisäruokaa annetaankin. Imetän päivällä ja yöllä siis normaalisti entiseen tapaan mutta illasta sitten satsi perunaa ja omaamaitoa ja mahdollisesti myös lisänä korviketta.

Meillä ei Henni suostu nukkumaan mahallaan. Kamala huuto ja ähinä alkaa...

Sylkeä tulee ja sillä myös leikkii, eli puhaltelee kuplia. Kovasti ihmettelen jos ei kohta hampaita tule, kun kuolaaminen on runsasta

käsillä huitominen on täälläkin ihan mahdotonta. Tissillä huidotaan ja raavitaan ja sama nukkumaan mentäessä. Rauhoittuu kun kapaloi.

Ikä asiaan minäkin kommentoin. Minulle ja miehellenikin tämä on ensimäinen lapsi ja reilu vuosi sitten vielä olin jyrkästi sitä mieltä että ei vielä lapsia (tai ainakin halusin niin ajatella). Sitten kuitenkin ystäväni sai näihin aikoihin vuosi sitten vauvan ja sittenpä se oli menoa, molemmilla. Ryntäsin kotiin ja sanoin että nyt tehdään meille vauva, ja niinpä se sitten tulikin heti ekasta kierrosta :) Päiväkään en ole katunut "hätäistä" päätöstäni, vaan päin vastoin olen ollut iloinen, että pieni Henni tyttö meille suotiin. :heart: Minä olen siis kohta 21 ja mies 25.

Sitten [/b]Labellolle Hennin uusimmat mitat 3kk : 5370g, 57,7cm ja pää 39,8

eka rokotus saatu ja seuraava onkin kuukauden päästä se rokotetutkimuksen rokote, eli Kyllä, osallistumme! :)

Jospi ja Henni sunnuntaina 3kk
 
Ohoo!
Meidän isäntä kävi illalla 20.00 koisailee ja yöl tankattiin kolmesti, nyt aamu alkoi puoli 9... Aika ihanaa. Tuos ennen kuutta oli hereillä, luulin et nytköö noustaan, mutta onneksi nukahti. :)

Niin mielenkiintoista minustakin lukea teidän muiden mielipiteitä, kokemuksia ja juttuja. Olis ihan hullua jos kaikki olisivat samasta puusta! Ei olis mitään järkeä tälläkään palstalla.... :eek:
Ollaankin aika vähän keskusteltu tälläisistä asioista kuten äidin ikä... Saa muutes yleisesti ottaen kauhean mekkalan aikaan tuol muualla. Mut täällä ihana kun voi asioist olla erimieltäkin... Huomaa vaan et ollaan hirmu varovaisia, eihän kukaan loukkaantunut sanoi siniraitakin heti. Kirjoituksesi oli hyvä ja mielenkiintoinen. Miekii halusin sanoa omast kokemuksestani, kun olen ollut sekä nuori äiti ja nyt se vanha äiti... Tähän asti olen ollut nuorimmasta päästä äiti vanhempainillassa esikoisen luokissa ja nyt saan sitten totutella olemaan se vanhin.... :eek: Kaikkeen tottuu, ehkä?? :LOL:

Mulla muuten ei taatusti ole vauvavatsaa ikävä, oli se olo niin kauhea.... Mutta ihan oikeesti!! Kaapsulla ei ole leikkiseuraa kotona ja se vähän harmittaa. :ashamed: No joo isot sisarukset, mut ei pientä kaveria. En kyllä millään enää ryhtyisi vauvanteko hommiin. Kukas ne elättäisikin kaikki 4? Hyvä, kun nyt selvitään.. No tää nyt oli vain tälläist pohdintaa. :)

Tuo hoitovapaalle jääminen surettaa mua ihan hirveästi... Miehen opintoraha ja mun kotihoidontuki ei riitä ei millään ja saattaa olla ettei isäntä pysty työharjoittelulta käydä vähääkään töissä (työharjoittelu on palkaton), niin että saattaa olla että töihin on lähdettävä!!
Mutta ajattelin ensteks yrittää tehdä keikkahommaa... Jospa saisi sinne seuraavaan syksyyn venytettyä. Tässä joku voisi ajatella, että mitäs teitte vauvan nyt.... Mutta tuo ikä ja se että saako enää ollenkaan pelotti ja päätimme, että parempi ryhtyä vauvantekohommiin, ennen kun on liian myöhäistä. Kaapsua tehtiinkin 1,5v niin että hyvä oli kun ryhdyttiin.

Kivaa päivää
 
Serazu, jo eipä mullakaan juuri ole massua ikävä. Oli se vaan tiellä ja nukkuminenkin oli kamalaa :D

Töistä, meilläkin hieman ongelmallista on tämän talouden kanssa. Mutta vielä kuitenkin pärjätään. Molemmat ollaan kotona ja mies tuskailee, kun ei töitä saa vaikka halukas olisi. Minä jo ehdotin että minä lähden töihin ja hän jääköön hoitamaan Henniä :D mutta ei, kotona oleminen on mukavampaa, ja varsinkin oma lapsen kanssa, joten mies menkööt töihin! :LOL:

Lenttikselle piti kommentoimaan, että mulla on koko ajan ollu vaan sellanen olo, että ei teille voi tulla toista lasta, Greta on ainoa. Eihän se käy päinsäkään :LOL: tarkotan siis että en osaa kuvitella sinua kahden, taikka kolmen lapsen äitinä :) niin ja siis en tarkoittanut sitä pahalla vaan hyvällä ;) Hassu vaikka en olekaan tavannut sinua, mutta tämän keksustelupalstan kautta olen tullut siihen tulokseen että olet ihana äiti ja kasvatat lapsesi rakkaudella :heart: Olikohan tämä nyt vähän sekavaa? :whistle:

Jospi taas...
 
Glow
Heippa taas kaikille B)

TUTTI asiaa. Meillä oli alkuun ainu mam 0-2? kk tutit käytössä ja ne oli hyviä. Sen jälkeen kokeilin ainu mam 0-7kk tutteja, mut ne ei kelvannukaan oikeen. Ostin kokeeksi "vanhanaikaisen" ( siis muistelen että näitä on ollu mullakin pienenä ) Ainun anatominen "turvatutti" luonnonkuminen, semmoinen jossa on rengas...hankala selittää. Se on alkaen 4kk mutta meillä on ollu kohta jo kuukauden käytössä nää tutit ja kelpaa hyvin.
Kokeilin myös "tomme tippee" tutteja, mut ne ei kelvannu ollenkaan. Ne oli jotenki aika painavia.

Joku kirjoitti että neuvolassa oli ohjeisettu antamaan aamu ja iltavelli. Taidan alkaa antaa Onnillekin nää vellit maidon sijaan. Mäkin oon luullu että maito on se pääruoka vielä, mut ehkä tääkin on tapauskohtaista. Ja meillähän pääasiassa korvikemaidolla mennään. Pelkästään yöllä oon antanu tissin suuhun, en tiedä tuleeko sieltä mitään?!?! poika hetken imee ja nukahtaa... kai hän huutaisi jos nälkä olisi...? mamma vähä menee välillä sieltä mistä aita on matalin...

Mulla on kaamea siitepölynuha! kun en päivisin imetä niin nyt voi ottaa lääkettä...

Ainiin, HUITOMINEN. Joo, Onnilla alkaa yleensä aamuyöstä ihme huitominen nukkuessa!

se tutti, mikä nyt on hyväksi meillä havaittu :D ;
http://www.kolumbus.fi/jani.yliollitervo/ensitutti.jpg

kuvassa näköjään silikoni, Onni syö mieluummin luonnonkumista, oisko se vähän pehmeempi.
 
Hyvin noi neuvoloiden ohjeet eroaa :D Viime vuonna kun kyselin meijän tädiltä velleistä niin täti tokas että vellit voi skipata kokonaan että eihän se ole kuin maustettua korviketta :D Tosin se sama täti sano muutaman kuukauden päästä että voithan se jonkun maidon korvata vellilä kun on se vähän tujumpaa kuitenkin kuin maito :p :D Mutta siis pääosin meidän neuvolan ohjeistus on ollu ettei vellejä tarvi ollenkaan että viiden kk:n iässä sitte alettais suoraan aamu- ja iltapuurolle. Meillä poika alko kuitenki saamaan vellejä joskus 4 kk:n ikäsenä, otettiin aina uus maku eka vellinä ja sitte soseena :)
 
Äkkiä ennenkuin unohdan (päässä oleva reikä taitaa olla päätä suurempi jo tässä vaiheessa..:) )
Mahalla nukkumisesta, se Anna Wahlgrenhan suosittelee, että vauvojen pitäisi AINA nukkua mahallaan ja että kaikilla vauvoilla pitäisi olla "hengityshälytin" (andningslarm siis ruotsiksi). Kuulemma lapsi nukkuu ainakin hänen mukaansa paljon paremmin mahallaan... Tiedä häntä, meillä ainakin tuo koppakuoriainen nukkuu ihan hyvin selällään. Välillä koitan pistää kylkiasentoon, jos on paljon syönyt just ennen nukahtamista.
Äidin iästä, mä olen 28 (helppo ehkä jo tuosta nikistäkin arvata ;) )ja ensisynnyttäjänä varmaankin siis aika "keski-ikäinen". Lapsi ei ollut mitenkään ihan loppuun asti suunniteltu ja mulla kyllä taitaa olla tuota Haavemamman mainitsemaan potkua vielä menomonossa (aivan mahtava ilmaisu btw!!). Välillä mietin, että mitä kaikkea en voikaan tehdä vauvan takia... Sitten taas koen siitä syyllisyyttä. Välillä taas nautin julmetusti kotonaolosta. Mä en ole koskaan ollut mikään kodinhenki ja meillä onkin tosi sotkuista. Nyt ensimmäistä kertaa elämässäni saan jotenkuten tehtyä kotona hommia ja se on musta ok eikä vaan karmeeta pakkopullaa. Silti kyllä jos olis vähänkin isompi kämppä niin tekisin saman kuin Lentis ja palkkaisin siivoojan. En vaan vajaan 60 neliön kaksioon sitä viitsi hankkia :D
Töihin lähdöstä, meillä on miehellä näillä näkymin töitä elokuun loppuun ja sitten hän jää kotiin ainakin pariksi kuukaudeksi. Mua tämäkin välillä ahdistaa. En haluaisi olla vauvasta erossa :heart: Toisaalta sitten näen asian niin, että mä olen itsekäs jos en anna isälle myöskin mahdollisuutta samanlaiseen läheisyyteen. Hän haluaa jäädä kotiin ja varmasti suuttuisi, jos koittaisin venyttää omaa kotonaoloa. Onneksi tukia on kuitenkin sen verran, että jos saan vaan jonkun lyhyen sijaisuuden niin sitten voin jäädä vielä uudestaan vauvan kanssa. Nyt me nostetaan tukia 5 päivää viikossa ja niitä vois nostaa 7, joten tällä menolla rahaa riittää siihen, että bebe täyttää 2v.
Mä en enää kykene lukemaan synnytyskertomuksia.. Mua jotenkin ahdistaa se oma kokemus, enkä ole päässyt siitä vielä yli. Haluaisin niin muistella sitä aivan mahtavana kokemuksena, mutta kun ei siinä ollut mitään mahtavaa... :'( Lopputulosta lukuunottamatta siis..

Tulipas tästäkin taas pitkä selostus. Nyt kastelemaan kukkia :)
 
Hei!

Mä meinasin kans alotella sitten velleillä.Vielä mennään kuitenki pelkällä tissillä ja edelleen tuntuu riittävän.Kai se huutais jos nälkä olisi.Joskus saattaa syödä vaan yhenki tissin ja olla kauan aikaa sillä tyytyväinen.

Mä huomasin et meidän kaikki tutit on kadonnut johonki,tai siis yksi on ja muut on hukassa.Täytyy tänään muistaa ostaa kaupasta.Meillä on kahenlaisia tutteja,on renkulaa ja nuppi mallia :D kumpikin käy neidille.

Huomenna ois sitten neuvola.Saas nähdä miten neiti on kasvanu.Viimeks ollankin kuukausi sitten käyty neuvolassa.

jaahas nyt täytyy mennä :wave:
 
Ihanaa kahvitteluhetki :D

Iästä, mun mielestä kaikki tehkööt lapsensa silloin kun hyvälle tuntuu! Siis noin suurinpiirtein, pääasia että pystyy lapsestaan huolehtimaan ja häntä rakastamaan. Tiivistettynä. Meillä oli nyt hyvä hetki ja molemmilla vauvakuumetta, ni mikä jottei.

Tutit, joo oon ollu hiukan laiska keittelijä, muutaman kerran viikossa keittelen. Meillä syödään Mam:n tutteja ja nyt oon vaunuihin koittanut ujuttaa just tuota Glow:n linkittämää versiota, KOSKA meillä vauva tykkää puljata tutin kanssa ja tuo on helpompi viritellä kypärämyssyn alle niin, että pysyy ees hiukan suussa :D

Vellit ja kiinteät, meillä poika tosiaan vasta 2kk, mutta syönyt jatkuvasti n.2h ja pienemminkin välein, yötä päivää. Mut en oo kyl varma vetääkö tuo enemmilti lohtuunsa, kun mahaa koskee... Mut jos pääsis jotai kokeilemaa jo sillo 3-4kk iässä, jos vaikka sais alkuyöhön ees helpotusta.

Käsien huitominen, ihan hullua :LOL: :kieh: Siis nii kovaa huitoo, et ei saa nukuttua ollenkaa, muttei anna kapaloidakaan...siitä se riemu irtoaa :kieh: Yöllä perhepedissä en meinaa saada nukuttuu, kun tuo viuhtoo ja huitoo niin, puoliunissaan etenki. Ja vaeltelee just, eilen oli poikittain sängyllä ja me miehen kanssa toisessa laidassa aivan pienessä tilassa...kuka täällä määrää, tais olla pojan teemana :LOL:

Töihinen enää haluais...no ei... mutta toivottavasti saan olla lähemmäs sitä jannun kolmatta vuotta kotosalla. Paljon riippuu miehen työtilanteesta, meidän velkatilanne on se, että ei kestä hirveen kauan sellaista tilannetta, et oltais molemmat kotosalla. Eli jos mies lomautetaan/irtisanotaan (on lamaherkällä alalla) niin sitten se menee töihin kumpi niitä ekana saa, mulla ei siis vakipaikkaa mihin palata. Mut hartain toive on, että sais olla poitsun kaa kotosalla, mutta pääasia et jompikumpi vanhemmista luo turvaa hälle sen varhaislapsuuden. Toki ei mulle hoitoon laittaminen ole mikään ongelma, jos on aivan pakko.

Muista lapsista, just nyt tuon itkuisen vauvan aikana tuntuu, ettei meille tulee enää lapsia vaikka oon aina parista kolmesta haaveillut. En ota paineita asiasta, mulla ei oo mitään pakkomiellettä siitä, että sisaruksia pitää olla. Jos niikseen tulee, ja siltä tuntuu, meille tulee lisää lapsia mut jos ei niin ok sekin. En oo fanaatikko noiden asioiden suhteen. Vaikka kyllä mä jo herkistelin kun katselin kaverin masua (on viimeisillään) ja melkein itkin ku pakkasin noi 50-56cm vaatteet pois (onko tuo tosiaan ollut niin PIENI?)

Synnytyksestä, moni tuttavista on sanonu, että oikeastaan vasta vuoden päästä ryhtyivät käsittelee koko kokemusta ja vaikka silloin tapahtumahetkellä olis tuntunut, et kaikki ok, niin sit vuoden päästä on tuntunut erilaiselta. Musta tuntuu vielä ihan hyvältä se kokemus. Mietin vaan, kun se oli imuveto synnytys, et ihan kun se ois jossain vaiheessa, kun lapsen sydänäänet oli matalat ja tasaiset jonkun aikaa, kysynyt et saako sheivata mun vatsaa??? En oo varma, mut toi häiritsee... ihanko ne ois sektiota sitten päässään miettineet hetken...? No vaikee sitä on ennää selvittää ja onko tolla väliäkää. En muute oo saanu viel sitä synnytyskertomusta, pitääki kysellä neuvolasta. Kiinnostaa vaan ku olin 4h sairaalas, ja puoltoista ponnistin, et kuinka kauan on ollut avautumisvaihe ja jälkeiset...en muista itse yhtään! Siis osaanhan laskee et kauan yhteensä ovat kestäneet mutta mutta... no juu, se siitä.

Meillä taas herättiin viime yönä 5 kertaa....mut mä taidan jo olla tottunut. Tai sitten niin väsynyt etten enää tajua, että väsyttää :D :xmas:

Mut nyt vielä lisäkuppi kahvia, kun IHME JA KUMMA, meillä on nukuttu lenkin päätteeks jo puoli tuntia PAIKALLAAN OLEVISSA VAUNUISSA :saint:

Ellamaaria ja Tikru 8 viikkoa plus 4päivää
 
Unikeko80: Mulla ihan sama juttu; haluaisin niin muistella synnytystä ihanana ja ihmeellisenä tapahtumana, mutta mulle jäi jotenkin tosi outo fiilis koko touhusta.... :ashamed:
Vielä se sairaalassaoloaikakin jäi jotenkin karmivana mieleen, imettelin pitkin yötä tuntitolkulla ja hoitsut pihtasivat lisämaitoja. Siinä sitten kyynelsilmin yritin poikaa imettää kuolemanväsyneenä ja mitään ei tullut. Raukka imutti ja imutti vaan ei... Hormoonit kun vielä heräilivät siinä ja alakerta oli aivan riekaleina niin ei oo kyllä kauheen hehkeetä muisteltavaa. Huh!
 
Terveiset neuvolasta! Hieno ja tyytyväinen, jäntevä miehen alku - sanoi lääkäri. Iho siisti, sammas hävinnyt ja jutteli mukavia lääkärille tämän tutkiessa;) Kasvuennuste 1 vuotiaana 82-84cm. Kivekset oli laskeutuneet mikä hiukan nauratti äitiä(oon käynyt koiranäyttelyissä ja niissä tämä tarkastetaan). Iho siisti, aukileet ja lonkat ok.
16.3. 4660g 57cm 38cm
16.4. 6100g 62cm 40,5cm
07.5. 7100g 64cm 43cm

RUOKAILUSTA:poitsu syö päivällä kolmen tunnin välein, aina ensin rinnat tyhjiksi ja sitten 140-200ml korviketta. Yöksi on annettu maissivelliä, mutta sen vaikutus alkaa olla ohimenevää. Aiemmin nukuttiin vellillä 5-8h ja nyt, vaikka määrää on nostettu, menee vain 3-5h.
RYTMISTÄ: Selkeä rytmi saavutettu jo kuukausi sitten. Nukkumaan 21-22, unta yhdessä tai kahdessa erässä aamuseitsemään, ruokailu ja lisää unta yhdeksään, ruokailu ja seurustelua ja 12 mennessä nukkumaan. Kolmelta ylös, pari tuntia seurustelua ja sitten safkaa ja unta kuuteen asti. Tästä vaihtelevasti sinne ilta ysiin.

Spectra ja poitsu viikkoa vaille 3kk
 
Heippa!
Ulkona paistaa aurinko :D ihanaa kun tulee kesä! Ei tarvi pukea päälle hirveää kerrosta!

Tuti/pullo Vauva ei huoli kumpaakaan! Tuteja mulla on varmaan 5 erilaista, on suoraa ja käyrää, silikoni ja luonnokumi, mutta mikään ei kelpaa. Irvistää vaan ja sylkee heti pois! Ei ime edes vaikka pitäis suussa! :whistle: Samahomma tutipullolla, ei ainuttakaan imaisua ota! Maidonkerääjällä jos viittii maitoa keräillä niin päivänaikana kertyy valumamaitoa kevyesti reilu 100 ml, se olis niin kätevä antaa pullosta vaikka kaupassakäynnin aikana kun mies on vauvan kans kotona, mut ku vaan tissi kelpaa.

Nyt on Elias alkanut pidentään unia hirmuisesti, elienkin päivällä nukkui 4 tuntia ja sit vielä joitain pienenmpiäkin pätkiä ja viimeyönä eka pätkän nukkui 5½ tuntia, mikä on jo ennätysunet, sit pikasyönti ja vielä 2 tuntia päälle :heart: Nytkin nukkunut tuolla vaunuissa jo 2½ tuntia.

Mä taidan alkaa pesemään nyt ikkunoita, tietenkin just ku saa rätin käteen ni kuuluu vaunusta kutsu...

 
Mä kyl just tajusin että mähän oon eläny ihan unessa tän kolme kk. Mä en oo tajunnu ees että kohta vois noita kiinteitä jo antaa maisteltavaks, vellejä en ollu ees miettiny :D Ja viime vuonna mul oli kamala hinku ja oikein odotin että koska vois sen ekan muussatun perunan maistiaisen antaa :D Ain välil tulee semmonen kunnon herätys että herranen aika toi pikkuneitihän on kasvanu kun huomaa sen oppineen jotain uutta B) Jotenki on vaan eläny koko ajan tässä hetkessä, suuremmin tulevia miettimättä. Onks muilla näin, vai johtuuks tää vaan nyt tästä meijän pienestä ikäerosta mikä on pitäny mut tosi kiireisenä?
 
Voi vitsit tätä nuhaa! En maista enkä haista mitään, tosi tukkoinen olo. :snotty: En saa mukeloa nukkumaan kunnon päikkäreitäkään, kun en jaksa vaunulenkille lähteä.

Minä voin myöntää, että joskus on käynyt mielessä, että olis voinut odottaa vähän kauemminkin lasten teon kanssa. Mutta olin 25 veenä omasta mielestäni jo niin vanha, etten malttanut odottaa. Ja lapsen kaipuu oli kova. Kyllä niitä biletysreissuja Nykiin on tullut tehtyä muutama vielä lastenkin jälkeen, mutta varmasti vähemmän kuin muuten. Ja sitten taas lapset ovat antaneet ihan hirmu paljon. Esikoinen on jo niin reipas ja omatoiminen koululainen. On mahtavaa seurailla kuinka lapsen elinpiiri alkaa pikkuhiljaa laajeta, kaverit tulee tärkeämmiksi ja kuinka hauskaa lapsenelämää 7-vuotias saa elää. Että en kadu, kyllä mut oli tarkoitettu 3:n lapsen äidiksi, niin uskon. :)

Rytmiä ei ole vieläkään... Yleensä aamupäivällä on ekat (pidemmät) päikkärit ja iltapäivällä toiset. Mutta nämäkin saattaa vaihdella, esim. vielä poitsu ei ole nukkunut yhtään kunnon päikkäreitä tälle päivälle, kun kotosalla vaan oltu.

Kotihoidontuki: Onneksi Helsinki nosti juuri kuntalisää! En silti tiedä, miten rahat riittää, onhan se aikamoinen pudotus.

Kössi ja poikanen 3,5 kk
 
Hei, onko kellään vinkkejä miten saa ton pienen oloa helpottumaan. Sain nyt vihdoinkin nukahtamaan tunnin parkumisen jälkeen. Ilmeisesti näppylät kutisee ja muutenkin tukala olo. Kuumetta ei ole. Muutama rakkula just vaipan reunan kohdalla, annoin ilmakylpyäkin mutta ei toista voi ilman vaippaakaan pitää... tai kuka jaksaa lirejä siivoilla :( Onneksi toi muuten NIIN raivostuttavan uhmaikänen on todella reipas. Siitä tuli mieleen että Labello, miten sulla menee 3v:n ja pienen kanssa? Ite oon välillä ihan helisemässä :ashamed:
 
Me käytiin tänään siellä lääkärissä siitä niskan jäykkyydestä. Saatiin lähete fysioterapiaan, nyt vaan odotellaan kutsua. Lri sanoi, että ei ole syytä huoleen, hänellä on kuulemma useampi tälläinen tapaus kuukaudessa ja hyvin vetristyvät terapiassa. Heti helpotti. Muuten kehui, että on jäntevä ja terhakka tyttö =)
Meillä on ollut kakka ihan kiinteää jo jonkun aikaa vaikka pelkällä korvikkeella menty. Kysyin siitäkin ja sanoi että on normaalia. Ihmetyttää kyllä, että miten se voi olla kiinteää, kun ei mitään kiinteää syödä. Aloitellaan kuitenkin luumusosetta antamaan, jos se auttaisi vähän, kun välillä kakan tekeminen todella näyttää sattuvan :(
Kauhea kun tuntuu että kaikilla muilla syödään tosi isoja satseja ja meillä taas pieniä. Olin siitäkin vähän huolissani ja neuvolasta kyselin, mutta sanoivat että on sopusuhtainen. Ehkä hermoilen liikaa, tokihan kaikki on yksilöitä ja kasvavat omaan tahtiinsa. Mutta eiköhän tää joka asiasta huolestuminen kuulu tähän elämään etenkin esikoisen kohdalla. Mä kyllä varmaan oon samanlainen, jos joskus toinen lapsi saadaan :)
Ainiin saatiin tänään eka rokotuskin, hienosti tyttö oli vaikka toki itketti. Nopeasti kuitenkin syliin rauhoittui. Nyt vaan toivotaan ettei lämpö nouse. Terkka kyllä sanoi, että tämä eka rokote kestetään yleensä tosi hyvin.
Mut nyt täytyy mennä. Olipas taas omaa napaa :ashamed:
 
Pikaisesti vaan päivittelen kasvutietoja, ennen kuin täytyy taas lähteä viemään isompia lapsia muskariin. Eli ikää Joonalla 10 vkoa ja tänään neuvolassa 66,5 cm (!) ja 6450g, pipo 42,2 cm. Pituus menee +3,8 SD-käyrällä, paino miinuksella jonkun matkaa (on siis tasaantunut ja nyt tullut vähempi painoa, mahdollisesti ihan infektiostakin johtuen) ja päänympärys menee tasaisesti yläkäyrällä.

Velleistä sen verran vaan, että tosiaan nykyään suosituksena on se, ettei kauheasti vellien antoa enää suositella, koska ne ovat vaan ns. maustettuja korvikkeita, kuten joku jo kirjoittikin. Eli mieluummin maito maitona ja sitten 5kk iästä eteenpäin voi antaa puurot puurona, mutta surullista kyllä neuvoloista taitaa saada tuon asian suhteen edelleen vanhaa tietoa...

Eri juttu sitten, jos vauva kasvaa täysin korvikkeella ja korvikemäärät alkavat lähennellä tai ylittää litran vuorokaudessa, niin sitten kannattaa miettiä, korvaisiko osan maitomäärästä vellillä munuaisten säästämiseksi (ei ole suositeltavaa normaalitilanteessa että vauva vuorokausittaiset korvikeannokset olisivat kovin paljon yli litran, koska ne rasittavat suuresti pienten munuaisten toimintaa - eri juttu sitten esimerkiksi vaikeasti allergisilla, joilla voi olosuhteiden pakosta mennä esim. erikoiskorviketta jopa yli 1,5 litraakin päivässä, jos ei sopivia kiinteitä löydy). Mutta jokainen tietenkin löytää tässäkin sen oman tiensä ja mikä omalla kohdalla parhaalta tuntuu, mutta halusin tän kirjoittaa siitä syystä, ettei aina ajateltaisi, että vellit ovat jotenkin välttämätöntä vauvan ravintoa :)

Ja vielä, toivottavasti kukaan ei loukkaantunut, kiireessä vaan piti kirjoittaa, niin toivottavasti en kirjoittanut mitenkään tökerösti :)

Lumienkeli kera Joonan 10 vkoa 1 pvä
 

Yhteistyössä