Noista
ylipehmeistä äideistä vielä sen verran, että ehkä siellä mua rupes ärsyttään sama kuin näköjään EllaMaariaa, eli se yksi, jonka mielestä heidän vauvansa ei itkeskele, koska hänen tarpeisiinsa on aina vastattu :headwall: Siis kuka tahansa vähänkin psykaa opiskellut tietää, että jo vastasyntyneellä on oma temperamenttinsa, ja jotkut vaan itkevät enemmän heti masusta ulos tultuaan.
Sitä siis tuossa kommentoin, että meillä on oltu niin lapsentahtisia (ei erityisen harkitusti, mutta mä nyt oon vaan tykännyt olla liimattuna tähän ötökkään) kuin vain voi, ja välillä meillä kuitenkin on kylässä huutosuoli tai ehkä useimmiten kitinä-Kaarina, joka narisee ja kärtsyilee väsymystään, kun ei vaan saa nukutuksi. Ja Greta ei siis ole luonteeltaan kovasti itkeskelevä, päinvastoin, mutta kyllä täällä känkkyillään välillä vaikka olisi koko päivä kannetu kantoliinassa ja tisuteltu tunnin välein.
Enkä usko, että tuossa nukahtamisessa olisi suurta perusturvallisuus-ongelmaa, koska sitten kuitenkin viihtyy "yksikseen" leikkimatolla tunninkin verran kerralla, kunhan vain ei ole väsynyt. (ja puhun koko ajan ja käyn välillä pusuttelemassa ja kertomassa kuinka kaunis ja ihana Greta on. Kauhean turhamainen tää tyttö, nauraa ja hymyilee mulle eniten just silloin, kun mä ihailen hänen kauneuttaan ja ihanuuttaan ja nättiä napaansa :heart: )
Tai itse asiassa mä uskon, että tuossa
yksin viihtymisessä on myös kysymys ihan
perusluonteesta, koska olin itse lapsena hyvin itsenäinen (mitä kaikki aina ihmetteli) ja Greta myös on viihtynyt yksikseen ihan pienestä pitäen. Kaikki aina ihmetteli, kun typy keinui itsekseen tyytyväisen oloisena ja me saatiin jopa syötyä rauhassa. Nykyäänkin yleensä viihtyy sitterissä tai matolla sen verran, että saan laitetuksi ruokaa, syödyksi ja joskus jopa tiskatuksi.
Imetyksestä: Täytyy sanoa, että tähän mennessä se on ollut "mun juttu". Alussa varsinkin olin sen verran epävarma, että imettäminen tuntui melkein siltä ainoalta keinolta saada jokin "yhteys" pieneen ähisijään.
Olen muuten aina ajatellut, että taaperoimetys on liioittelua, ja että max. vuoden imettäisin, mutta nyt alkanut mieli muuttua
Olen yhä itse asiassa sitä mieltä (on vaan oma mielipiteeni), että yli vuoden imetys palvelee enemmän äidin kuin lapsen tarpeita, mutta ainakin tällä hetkellä tosiaan tykkään imettää. Saa nähdä muuttuuko mieli tässä ajan myötä, kolme kuukautta on kuitenkin niin lyhyt aika. Kuitenkin jonkun ilta-ja aamutisun voisi kai antaa vähän vanhemmallekin lapselle :ashamed:
En ole kyllä mikään imetysfanaatikko, päinvastoin, musta jotkut imetystä puoltavat teesit on melkoista liioittelua, kun allergioita ja flunssia on kyllä tietääkseni myös täysimetetyillä lapsilla. Sitä paitsi lähipiirissä on paljon korvikkeella kasvaneita superterveitä lapsia. Itse asiassa luin uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan yli 6 kk.n imetys ei itse asiassa anna mitään ylimääräistä suojaa lapselle. Mutta psykologisella tasolla imetys varmaan on lapselle tärkeää jos ei ole oppinut tutille, niin kuin Greta :kieh:
Varsinkin ensikertalaisen on kyllä kai usein vaikea olla niin varma äitiydestään, että kaikki lapsenkasvatusta ja hoitoa koskevat kommentit kyllä sattuvat. Varmaan sitten kokemuksen myötä osaa asettaa muiden kommentit omaan arvoonsa. Omasta mielestäni on tärkeää tehdä niin kuin itsestä tuntuu luontevalta, sitä paitsi
kokeneemmat sanoo usein, että lapset on niin erilaisia keskenään, ettei voi olla samalla tavalla äiti kaikille.
Esim. eihän kaikki lapset kertakaikkiaan tykkää kantoliinasta ja siirtyvät itse esim. perhepedistä omaan sänkyyn.
Hm... olen kyllä kauhean ristiriitainen tyyppi, kun ajattelen yhtä ja teen sitten ihan eri tavalla
Olen siis aina ollut kauhean perhepeti-vastainen, ja nyt sitten tuo kiemurtelee ja ähisee yöt siinä vieressä. Ja tosiaan pidin taaperoimetystä suunnilleen sairaana, ja nyt sitten suunnittelen imettäväni vielä vuoden jälkeenkin. Voi jösses
Pian mä varmaan jo ostan Gretalle oman pleikkarin, kännykän ja läjäpäin karkkia (kun meidän lapsellehan ei sellaisia hankita
)
Varmaan tää väsymys on pehmentänyt mun aivot ylipehmeiksi...
Tv. Lentis ja lellivauva melkein 3kk, joka varmaan saa sitten kauheita raivareita kaupassa ja mä tyynnytän sen karkilla |O