Helmivauvat 2009 ~toukokuussa~

Luen joka päivä monta kertaa. mut en jaksa ym seli seli kirjoittaa niin tulee sitten kerralla tällänen eepos..
VAUVAUINTI: LAHDESSA mahdoton juttu, kaikki ryhmät täynnä, toki jonoon saa itteensä laittaa soittamalla, olen itsekin jonossa mutta lupasin haavemammalle sen paikankun itse uidaan syksystä lähtien KAJAANISSA sukelluseurassa, sinnekin ilmoitin meiet jo huhtikuun alussa. Mulle yksinkertaisesti täältä Lahdesta sanottiin että enkä mä tiedä että vauauintiin pitää ilmottautua puolivuotta- vuosi etukäteen olin ihan että WTF???? Ai hettkö teen raskaustestin? Ihan tosi typerää!!! Tääne kanntatta soittaa ja laittaa itseensä jonoon jos syksyllä haluaa mennä, LAHTI: Lahden Kaleva Ry ,puh. 03 816 8741 tai 040 415 4499e-mail: toimisto@lahdenkaleva.fi ja laitan ny varmuudeksi Kajaaninkin tiedot jos joku sieltä suunnalta haluaa: http://www.kainuunurheilusukeltajat.fi Vastuuhenkilö minna.tammesvirta@dnainternet.net VAUVAUINTI IKÄ on 3kk-3v joten jos ny syksyllä aloittaa ei ole mitenkään jäänyt junasta, toisaalta voikin olla kivempaa puolivuotiaan kanssa, on jo niin paljon enemmän kehittyny. LISÄTIETOA: http://www.pikkudelfiinit.fi/Vauvauinti.htm

ISOVANHEMMAT: Meillä on Mummu & Pappa ja Mummi & Ukki, toistaiseksi saa nähä sitte ku poitsu alkaa puhua miten se vääntää nimet ;)

SUUN HOITO & DENTOBON: Mainos oli kaksplus lehdessä ja mä ajattelin että siinäpä hyvä tuote meille kokeiltavaski ku syödään jo kiinteitä ja kaikkea niin oisi hyvä keskeyttä happohyökkäys ja kun kerran tuote on sopiva 1kk alkaen, meillä kun ei millään vauvahammasharjaa joka laitetaan sormenympäri hyvähsytä. Ja mulla kun on ollu tosi heikot hampaat ja samoin mun iskällä, niin haluis jotenki hoitaa jo nyt pojun tulevia hampaita. No eipä oo niin helppoa, kun tuote on vasta palaamassa markkinoille, tosin onneksi pitäisi tilaus onnistua maanantaina verkkoapteekin kautta, täältä lahdesta ei ainakaan tuotetta vielä saa. Onko kellään täsä kokemuksia?

IITUKKA: Kiitos seurasta jätski oli hyvväää ja ostokset jo pesty ja kuivuu partsilla jotta päästään ukemaan uusia vaatteita, pitää pitää kylpypäivä poitsulle tänään jotta saapi uuden kylpytakin kokeiluun ;)

ELLAMAARIA: Jaksuja on ihailtavaa seurata miten jaksat yrittää päivästä toiseen, ja jos välillä vähän hermostut niin älä turhaan sure sitä, teet parhaasi ja vielä vähän enemmän! ihana poitsu ja hyvä idea toi keinu harmi ku meil ei oo liinaa

HALIT MYÖS MUILLE TARVITIJOILLE!

HAAVEMAMMA: Mukavaa reissua, ota munkin puolesta yks..

LENTSIKKA: Voimia sulle, kurja juttu toi teien äitenpäivä, mun mies on onneks ees sen päivän kotona muutenhan tää kuu aika samanlainen kuin teillä! Jos tuntuu et kaipaat esim chatti seuraa FB:ssä niin ota vaan yhteyttä, jaetaan osa-aika-yh:n kokemuksia! ISO HALI!!! Ja nostan hattua sun ajattelutavalle ja positiivisuudelle! En mäkään kerkee ihan leipoo mutta, kun ei toi poitsu taaskaan halua näitä päikkäreitä nukku (mikä käy meillä kausi luontoisesti) niin mä touhuan keittiössä niin että poitsu on sitterissä mun lähellä ja mä juttelen sille siinä koko ajan ja näytän mitä teen välillillä siis huitelen tiskiharjan kaa ym ym. jospa joku päivä sit leipois viel jotain tai no mun taidoilla yrittäis. heh

ÄITENPÄIVÄ: Eka meillä ja vaikka en usko että mies on mitään suunnitellu ootan sitä että aamulla saan ison hymyn poitsulta! Ja sitten jos kärrättäisiin rantsulle jädelle..

VAUVAKUUME: Ei oo sellasta, vaikka haluankin toisen vauvan sitten myöhemmin mutta nyt ei oo sellasta kuumetta, haluan nauttia tästä poitsusta ihan rauhassa ja masua ei todellakaan ole ikävä kun eipä oo tästä masustakaan viel eroon päässy kunnolla.

IKÄ: Mä oon 28 ja mies 26, mä oon aina ajatellu nuorempana että oon sitten 20v äiti, mut toisin kävi ei kaduta kerkesinpä viettää hyvät sinkku vuodet, mutta sitten kun miehen kanssa tavattiin niin sanoin kyllä että vauva tulee kun kouluni loppuu, sä voit olla isä tai sitten on joku muu, mut vauva tulee, ja näin siis tulin raskaaksi koulun loppusuoralla.

SOSEET: Tein tuossa eilen yhen jääpala astiallisen bataatti sosetta. Teen varmaan jatkossakin aina väilllä vähän, mut myös kaupallisia soseita käytetään!

KARSTAA: Meillä ei onneksi oo, on yrittäny pari kertaa tulla mutta oon päässy ajoissa torjunta asemiin, eli siis harjannu ja rapsuttanu ja öljynny ja meillä ollaan niillä päästy eroon karstasta.

LATTIALLA pitäminen: Meillä yritetään pitää joka päivä, mut todellisuudessa ehkä joka toinen päivä, ja vielä harvemmin mahallaan, pitää tsempata, kun ei oo niitä kääntely yrityksiäkään!

HERELLÄOLO: Meillä ollaan kerrallan noin 2-3h hereillä tyytyväisenä sitten yleensä pienen kitinän kaa otetaan 30-60min päikkärit, (yleensä sylissä) ja jatketaan, tänään poikkeuksellisesti nukkuu nyt jo toista tuntia päikkäreitä, taisi olla väsyttävä reissu kauppakeskuksen vilskeessä.

TÖIHINMENO: Me kun muutetan taas vieraalle paikkakunnalle, niin tarkoituksena on keikkailla varmaan syksystä lähtien ehkä kerran kuussa, sillei et isi hoitaa lasta, mut oikeesti töihin ajattelin mennä aikaisintaan 2010 syksyllä, tietenkin mieluisa työpaikka pitää olla ja että voi sitten venyäkin toi töihin lähtö.

TV:tä meien poitsu kans kattelee salaa, ei olla annettu tuiottaa mutta eipä olla telkkariakana vauvan takia suljettu, on niin pieni kämppä et vaik miten ois ni silti vauva näkee jojo tv:n tai tietsikan, kerran hymyili tietsikalle, jäi siitäkin kiinni heh.

TYYPPIEN ÄIPPÄ: Joo vilkkuvia leluja saa näyttää, telkkarissa erilainen vilkkuva kuva hässäkkä.

LUMIENKELI: Teille kans tsemppiä! Toivotaan et pysyy tulehdukset poissa!

PEHMOÄIDIT: Jo kunnon naurut sain! Toiset sitä luulee olevansa niin paljon ja sitte vaan haluu lisää hehkutusta, eiköhän meistä jokainen oo paras äiti lapselleen!

TUTTIEN KEITTO: Heh, mä tuossa havahduin vasta että oon kyllä huvitutit keittäny tasan kerran sit ku ollaan käyttöön otettu, ja jos tippuu kotona lattialle niin oon kattonu et ei oo koiran karvoi jos on ni sitten kylmällä vedellä huuhtonu, mut eilen sit kyl käytin mikrosteriloinnissa käytössä olevat tutit.

TUTTI EI KELPAA TAI TUTTIPULLO EI KELPAA: Teille jotka vauvan hyljeksinnasta huolimatta haluatte kokeilla, kokeilkaa eri merkkejäö ja malleja vaan meilläkin kelpaa tasan yks huvituttimalli (MAM 5 kk ) ja yks pullotutti (AVENT), muut hyljeksitaan heti. (tähän vaan vinkkinä et avent tuotteet ja ainu mam tuotteet sopii keskenään yhteen, siis tuttipullojen ym osat.) MTAMA: Kokeile vielä sillei että kastat huvitutin maitoon ja laitat vauvalle suuhun ja pidät sitä vähän aikaa siinä kiinni, tai sitten jos teillä käytetään coplatonia niin pari tippaa tutille cuplatonia ja sama homma, jos sitten huolisi tutin, kun on herkkua samassa.

KYLPEMINEN: Tavoitteena kylpeä 1-2 X VKO, tai aina ku tarve vaatii, muuten huljuteltu koko vaavi hanan alla joka toinen päivä, ny kesä aikaan joka pvä kun poitsu hikoo ihan hirveesti. (Ja ei oo paljon vaatetta päällä, hikoo ihan muuten vaa vaikka ois vaan bodylla lattiallakin)

IMETYS: Loppu on! Ei olla vimeiseen 48h ees koskettu tissiin, vähän on haikeeta mutta toisaalta hirmuinen helpotus!

ROKOTUSOIREET: Meillä oltiin rokotupäivän ilta tosi kiukkusii hereillä olo pelkkää huutoa, mutta sitten nukkuikin melkein koko illan. Meille suositeltiin neuvolasta että antaa panadolia vaikka ei kuumetta ookkaan ihan vaan kipuun ku se pistoskohta saattaa olla herkkä. Ja jos ottaa samalla rotarokotteen niin sitten mielummin mixtuuraa koska kun ja jos rotarokote auttaa vatsantoimintaan niin lääke imeytyy masusta ja ei tarvitse ihmetellä että mitäs ny jos vaavi päättääkin kakata supon pois.

KÄSILLÄ HUITOMINEN NUKKUESSA: Meillä ei auttanu ees mahalla nukkuminen (päivällä siis mun vieressä, yöllä en uskalla) vaan joudun kylmästi sideharsolla taltutta kädet sivulle jotta pikkuinen saisi nukuttua, muuten huitoo itteensä niin että kolahtaa ottaan ja sittenkö siitä vasta itku pääsee.

TEKOITKU/HUMIOITKU: Meillä on kekkastu se, ARGH! Siis ihan selvästi kun on tylsää ja mälsää niin itketään vähän ninku kokeeks et jos äiti huomais sit paremmin, ja sitte ku äiti tulee näkökentään niin alkaakin nauru. Hellyyttävä, mutta välillä tosi rasittava! Mutta toisaalta sitten poika taas NAURAAKIN välillä ääneen oikeen antaumuksella KUTITTELUSTA varsinkin saadaan isot naurut. Ja siitä kun se opettelee kai PUSSAAMISTA niin sitä välillä naurattaa kun saa moiskastua ison pusun äidin poskelle.

KYNSIEN LEIKKUU: Sormien kynnet leikataaan n. 2xvko silloin kun vauva nukkuu sylissä, ja varpaan kynnet hoitopöydällä vauvan potkiessa ja sätkiessä, oon pitäny tosi lujaa siitä varpaasti kiinni mitä leikkaan, ja hyvin on menny, vaikka aina vähän jänskättää leikkanko liian lyhyeks.

IHOTTUMAA: Meillä on välillä ja välillä kuivaihoisuutta just kasvoissa kulmien kohdalla oon hoitanu sepditinellä ja pepanthenillä, ja kylvyn jälkeen öljynny myös kasvot ceridalilla.

KIINTEITÄ: Meillä syödään, tosin ei oo vielä paljon makuja mukana. Nyt lähetään pikkuhiljaa lisäämään eri makuja ku on jo 3kk täynnä.

VELLEISTÄ: Pakko mainita et ei oo pelkästään makumaitoja, niissä on kuitenkin annosta kohti 1/3 enemmän energiaa kuin maidossa, joten jos tuntuu että maitoa menee hurjat määrät ja nälkä on vaan koko ajan kannattaa kokeilla, meillä auttoi, kun aloin jo pelätä munuaisten puolesta. Mut sitte taas niinku ANNO miks ihmeessä antaa oikeesti velliä jos ei siihen oo tarvetta ja maitoa riittää.

NIISKU: Vauvat kasvaa eri tahtiin niin masussa kuin sen jälkeenkin, onhan se hyvä että seurataan mutta toivottavasti kaikki ok ja terkkari huoli on turhaa! HALI!

GLOW: Ihana tikru puku mäki haluun!

PUR: Meilä on ollu pari kertaa kans pieni verinen räkäkökäle nenussa, oon kyl ollu sitä mieltä että on ihan aivastelusta kun meillä pärskitään mennen tullen koirankarvoja pois nenusta.

Täs ny ois vähän tekstii.
 
Kiitos Toukka :hug: Toisaalta, onhan se sit entistä ihanampaa, kun mies vihdoin on kotona. Positiivisuus kunniaan :D
Ellamaaria: Onpa vaan söpö toi teidän huutosuoli :heart:

Kysyin jo aiemmin, mutta toistan: onko teidän vauvoille tullut kuumetta ekasta rota-annoksesta? uskaltaako sitä ottaa yhdessä toisen (meningococco) rokotteen kanssa vai oisko parempi eri kerroilla?
 
Lenttis ei tullu mitään ja kuulemma voi ottaa yhtä aikaa muiden rokotteiden kanssa. Ainakin sen vahvistusannoksen, meillä siis eka annos jo otetu ja toka tulee ens nlakäynnillä. :) Samaa aikaan alkaa normaali rokotusohjelmakin, joten luvassa on myös piikkirokote. :x Äiti ei tykkää piikeistä. :xmas: Kuulemma siitä ekasta rokotteesta (ohjelman mukaisesta) saattaa sit nousta kuume, mut tosta ekasta rotasta ei tullu mitiä. 2 viikkoa ohjeistettiin, että pitää olla erityisen varovainen kakkavaippojen kanssa tai voi saada itselleen rotaviruksen (ripulin). =)

Tuttipulloista ja tuteista: Meillä kelpaa tuttina vain ja ainoastaan Ainun ensitutti. Sitä sit lutkutetaankin siihen malliin, että... Mamin pullokin löytyy, mutta siitä ei oikein tunnu saavan otetta ja sen kerran, kun sain siitä syötettyä, kaikki tuli metrin kaaressa ulos. Ilmeisesti siitä tutista siis tulee liian kovaa. Aventin pullot menee meillä parhaiten, toisena käytössä on Nuk, mutta sillä syömisestä menee mahaan huomattavasti enemmän ilmaa kuin tuosta Aventista. Totta kyllä, että Aventin pumppuun käy myös mamin pullo, mutta mamin pullossa on huono säilyttää maitoa, kun se kasaantuu jokaiseen niihin tuhanteen pikkuosaseen, joista se pullo koostuu. :xmas:


Mut joh, enempiä ei taas ehdikään näköjään. Aurinkoista viikonloppua ja tulevaa äitienpäivää kaikille! :D
 
LENTSIKKA: ROKOTTAMISESTA
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/rokottaminen/samanaikainen_ja_perattainen_rokottaminen_eri_rokotteilla/

ja taulukko

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/taulukot/taulukko_1/

ja sitte viel tällänen missä koodit selviää:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/taulukot/taulukko_11/

Jos epäselvyyttä niin laita vaikka FB:ssä viestii, ja jatkossakin jos jahkailet nii kysy vaa jos osaan niin voin neuvoo mut tuosta pitäis selvitä, tosin se on aluks vähän sekava.

Muoks* Niin siis saa antaa, niinku Kärppis jo vastas....

TOUKKA
 
Lentis, meille ei tullut rotarokotteesta mitään kummempia oireita, mutta jos oikein tarkasti miettii, niin saattoi olla kakka hieman vihertävää ja limaisempaa muutaman päivän päästä. Mutta ei muuta. Ja näyttäisi myös, ettei tästä toisestakaan setistä tullut mitään oiretta vaikka annettiin samaan aikaan sen yhdistelmärokotteen kanssa.
 
Terveisiä neuvolan mammaryhmästä! Ruotsissa järjestetään aina ensisynnyttäjille "vanhempainryhmät", jotka tapaa kerran kuussa. Siellä saa keskustella kaikesta vauvoihin/synnytykseen/imetykseen yms yms liittyvästä ja ideana on se, että ei tarvitse olla äitiyslomalla yksin vaan voi sitten seurustella sen ryhmän ulkopuolellakin ja saada keskustella vauvoista. Olin hieman skeptinen ennen sinne menoa, mutta oli ihan mukavaa. Kiva saada seuraa päivisin.

Isovanhempien nimistä, meillä on mummu ja pappa (mies puhuu mormorista ja morfarista puhuessaan lapselle mun vanhemmista) ja miehen äiti (miehen isä on kuollut) on sitten farmor ja välillä mä sanon fammu..

Äitienpäivästä
, en ole toivonut mitään. Luult jonkun pienen lahjan saan, mutta me ollaan ajateltu käyttää sunnuntai kellarin raivaamiseen, kun ei sinne mahdu sisälle. Ehkä sitten mennään raivaan se skumppapullon avulla tai jotain :D

Mä sain vihdoin ja viimein Spotify-inviten ja nyt kaikki maailman musiikki tuli meille! Aivan mahtava ohjelma. Voi kuunnella melkein mitä tahansa ihan ilmaiseksi ja laillisesti, koska se ei varsinaisesti lataa mitään koneelle vaan on enemminkin kuin radio. GRRREEEAAAT!

Äääh nyt tuo on natissut isänsä sylissä niin kauan, että taidan mennä kokeilemaan auttaako ruoka...

 
Unikeko80 : Meillä ois kans ollut sellanen vanhempainryhmä/perheryhmä neuvolan järjestämänä, samalle porukalle kun oli perhevalmennuksessakin. Meille ei sopinut eka tapaamiskerta ja jotenkin sen ryhmän vetäjä oli niin sekava ja rasittava jo perhevalmennuksissa että en koe kauheen suurta syyllisyyttä vaikka jäikin väliin... Musta tuntuu että ei mennä seuraaviinkaan kokoontumisiin :ashamed: . Meillä on illat niin tiukkaa tankkaamista (syliä, tissiä, maitoa..) että mä en enää silloin viittis mihkään lähtee vauvan kanssa, ryhmä kokoontuu siis klo18-. Varmasti ois hyvä nähdä kyllä muitakin samassa tilanteessa olevia mut mä en oo oikeen innostunut.

Lentis : Me ei otettu sitä rotarokotetta, mutta tuttavan vauvalle oli noussut kuume siitä ekasta annoksesta. Heille oli kyllä sanottu ettei pitäisi kuumetta tulla mutta tuli kuitenkin. Kaipa se on aika yksilöllistä sekin sitten.

Karstaa ei oo täälläkään. Taitaa olla sama juttu kun TOUKALLAKIN, oon harjaillut päänahkaa joka päivä ja tehnyt parit "öljyhoidot" kun tuntui kuivuvan.

Jaahas, sit tarttis varmaan laittaa vähän vaatteita ym. valmiiks. Meen tänään kahvittelemaan työkaverin synttäreille. Silittää tarvis ja laittaa pojalle hoitolaukku kuntoon. Anopin oli puhe mennä vaunuilemaan pojan kanssa sillä aikaa, mut saa nähä miten käy kun sataa nyt sitte tota vettäkin aika urakalla...
 
Mae
EllaMaaria aivan ihana teidän lapsonen on :heart:

Mun on nyt kerrankin pakko hehkuttaa, kun meillä on menny niin hyvin (nyt kun hehkutan niin tietty se loppuu just).
Meillä Joona oppinut olemaan turvakaukalossa ilman raivoamista ja tutti suussa ;), sitten eilen se joi 2 krt erityiskorviketta PULLOSTA ja nukkui 3h vaunuissa yhdellä hytkytyksellä (näitä mitäänhän Joona ei ole tehnyt), yön Joona nukkui kokonaan 21-5.30 ja sitten söi OIKEALLA imuotteella :D. Kyllä on tämä mamma ylpeä pienestään :heart: :heart:

Niin ja lisäksi Joonan kakka on nyt muuttunut lähes normaaliksi mun maidottoman dietin ansiosta. Maanantaina vaadin altistuksen sieltä sairaalasta, ei mulla ole varaa ostaa tota erityiskorviketta joka maksaa 45?/vk, jos pelkällä korvikkeella on. (Tosin olen meinannut imettää vielä, mutta hätävara pitää olla)

Yks asia mua kyllä ihmetyttää; eilen tuli anoppi meille ja sitten mä kävin Joonan unien aika mun siskoa käyttämässä asioilla. No Joona oli herännyt sillä aikaa ja saanut hirveät RAIVARIT kun anoppi oli sen sieltä sängystä ottanu. Oli kovasti etsiskellyt minua. No kun minä sitten tuli, niin selkeästi osoitti mieltä ja veti alahuulen ruttuun. Eikö tuon ikäisen pitäisi tyytyä periaatteessa syliin kuin syliin, kunhan saa hoivaa ja ruokaa?!

isovanhemmista meillä mun äiti on mummo, isä on vaari ja sitten miehen vanhemmat on mummi ja ukki. Sitten minun mummot on pojille myös mummoja, tosin siihen lisätään sitten vielä mummon nimi esim. Pirkko-mummo.

Mae ja Joona 9vk1pv

Labello tässä Joonan mittoja

syn: 3780g - 52cm - 35cm
2vk: 4340g - 54,5cm - 36,9cm
1kk: 4850g - 56,6cm - 38,3cm
2kk: 5730g - 59,9cm - 39,4cm
 
Kylläpäs oli luettavaa taas. Mite onki taas menny monta päivää etten oo kirjottanu vaik käyny oonki.

sössö79 ooks liittyny FB:ssä Helmimammat 2009 ryhmään ku muute ei voi sua kutsuu kaveriks ku ei mekään tiedetä ketä oot oikeest? :D

Imetän edelleen koko ajan ja se on ni ihanaa (ja helppoo) ku toine imeskelee siinä. Eli en oo yhtää kyllästyny :D Ja otan vaik kaik vaattet pois jos vauval tulee nälkä missä vaan eli mua ei haittaa lättästä tissei esil muitten nähden.

Kynsiä leikkaan muutaman päivän välein ja pidän kii kädest samal ku typy kyttää esim. mobilee

Vauvauintiin ilmoittauduttiin jo kauan sit mut se alkaa vast ehkä elokuus ku ryhmis on tilaa. Esikoisest kävin ja kivaa se oli.

Töihin ei oo mikää hoppu todellakaa. Jos vaa rahatilanne antaa periks ni aion olla himas sen 3vuat. Kotihoidontuki ku ei vaa oo iso ja tääl ei oo kuntalisää.

Ikäjuttuun en sen ihmeemmin kommentoi ku et ite sain esikoisen 22v, toisen 24v ja nyt kolmannen eri miehen kaa 31v.

Päänkasvu mä jousuin keskimmäisen kaa käymään joskus usein päänmittauksis sen takii et sil oli sit taas liian pieni pää. Iha normi oli kuitenki loppujen lopuks.

Tuli täs yks päivä mieleen et isyydentunnustus ollaan kyl käyty tekee et nimi saatii annettu mut ollaan unohdettu käydä tekee huoltajuuspaperit eli mul on edelleen yksinhuoltajuus
:D tarttis varmaa varata aika. Mies oli hiuka huuli pallona ku kerroin ettei sil oo huoltajuutta.

Äitienpäivänä kierretään koko päivä kolmet eri isovanhemmat :/ pitkä päivä. Isompien lapsien mummil ja ukil ens ja sit mun mutsin lua ja sit viäl vauvan mamman lua eli miehen äidin. Tätä se uusperheys sit on :D
Ikinä en oo äitienpäivänä saanu mitään (tietty lapsilta) joten katotaan nyt et jos vaik rehupuskan sais nykyiselt miehelt ku on yhteinen lapsiki.

J+J 10vko+
 
ihan eka,muistuttakaa mua kuun loppupuolella et avaan kesäkuun ketjun ennen kuun vaihdetta,ku meil on se muutto 31.5 ja en tiä koska saan taas netin takas :D

unikeko mä oon kanssa koukuttunu sihen Spotify juttuun :heart:

meille ei uutta

labello ja jasmin11vk+

muoks ellamaarialle kiitos huggigsen keinu-käyttö-vinkistä! täytyypäs kokeilla! (salaa isolta veljeltä joka muuten innostuu keinuttaan pinniksen laidan yli..)
 
Niin laitan ny tännekkin, vaihdan mielelläni käyttämättömät muumikestovaipat huggigseen.... voin myös myydä vaipat tai ostaa halvalla huggigsen..... :attn:

Ku ei viittisi ostaa uutta ku en selkäni takii tiedä että sopiiko se ollenkaan, nyt on meinaa alkanu tulla babybjörnin repussa selkä kipeek ku pojalle on sitä painoa tullu lisää.

T:TOUKKA
 
Heippa kaikille!

Nyt on luettu ja kirjoitettu niin monessa pätkässä juttua että älkää ihmetelkö jos on kovin sekavaa...

Meillä mies on jäämässä puoleksi vuodeksi kotiin kun vanhempainloma päättyy, noin marraskuussa. Haluaakin jäädä ja musta on hyvä että saa aikaa olla kahdestaan pojan kanssa, ja mulla on parempi palkka eli kannattavampaa mun olla töissä kuin miehen. Mies on puolisen vuotta kotona, mä yritän olla kesän 2010 kotona ja sitten poika mennee hoitoon ellei isoäitiä saada houkuteltua vuorotteluvapaalle syksyksi, on sellaista puolitosissaan kerran ehdottanut.

Kuten olen jossain vaiheessa maininnutkin, ollaan molemmat 36-vuotiaita ja poika on esikoisemme. Ollaan oltu yhdessä 18-vuotiaasta eli aika pitkään ehditty jo olla kaksin mutta vasta nyt tosiaan päätettiin kokeilla, saisimmeko edes lasta ettei tarvitse sitten joskus katua. Tulin jo kolmannesta kierrosta raskaaksi ja nyt ollaan tässä! Ja kyllä olen tyytyväinen että rohjettiin kokeilla...

Vauvauintiin ollaan ilmoittauduttu ja kesäkuun alussa pitäisi alkaa.

Meillä olisi kanssa tarkoitus jättää vellit väliin ja aloittaa sitten suoraan kiinteillä kun 4 kk tulee täyteen imetystä. Käsittääkseni imetys on ensisijaista vielä silloinkin ja kiinteät tulevat siihen rinnalle, mutta täytyy kysellä neuvolasta vielä lisää. Rinnalle nukuttaminen kostautui muuten taas viim yönä, poika heräsi tunnin välein kolmesta alkaen ja joka kerta piti antaa tissiä ennen kuin nukahti. Kerran nousin ylös, seistiin ikkunalla kuuntelemassa linnunlaulua (ja jäähtymässä, oli kuumakin kuin mikä) ja tunsin kuinka maito valui pitkin yöpaitaa. siinä vaiheessa päätin että aika turha sitä nyt on vielä pantata jos valuu lattialle muuten. Mutta kuinkahan tuosta tavasta päästään, toivottavasti se kiinteiden aloitus auttaa!!

Toukka, miten siis käytännössä laitoit ne kädet? Olisi hienoa jos ne saisi hiukan laantumaan..

Unikeko, kauanko odotit sitä Spotify-kutsua? Mä olen rekisteröitynyt kuukausia sitten eikä vieläkään mitään!

Ihanaa äitienpäivää kaikille huomenna!
 
Kiinteitä täällä Italiassa alotellaan 5 kk:n iässä. Itse aattelin sen ekan kuukauden vain maistella tyyliin 1 maku/vko, ja vasta 6. kuusta antaa sitten enemmänkin kuin pari teelusikallista päivässä.
Vauvauinti kiinnostaisi, mutta meillä lähin on n. 25km päässä...

Mies tuli eilen illalla kotiin, nukkui yön ja aamulla aikaisin lähti sinne Jenkkeihin viikoksi. Nyt jo kova ikävä :'(
Vaikka itse asiassa mä nukun paremmin nykyään kahdestaan Gretan kanssa, sänky alkaa olla ahdas kolmelle ;) Ja sit stressaan aina miehen unta, eli pelkään, ettei se saa nukuttua tarpeeksi meidän kanssa.

Greta on ollut tänään ja eilen taas ikään kuin "oma itsensä", eli tosi hymyileväinen ja nauravainen :heart: Laantuikohan se 8-12 vkon kriisiputki hetkeksi? :D On ollut ihana olla pikkuisen kanssa, kun ei huudetakaan edes väsyneenä, tuo tytön nukkuminenkin stressaa paljon vähemmän, kun ei ole tänäänkään (ainakaan vielä) saanut mitään itkukohtauksia, vaikka onkin nukkunut taas tosi huonosti.

Arvatkaapa mitä tapahtui, kun katseltiin Gretan kanssa sellaista pikkulasten kirjaa, jossa on paksut pahvisivut? No, Gretahan halusi kääntää itse niitä sivuja! :eek: Mä aattelin ensin, että haluaa vain tarttua niin kuin kaikkeen muuhunkin nykyään, mutta tyttö ihan oikeasti käänsi kaikki sivut puoleenväliin :heart: Äiti sitten hiukan avitti loppuun, ja sitten tyttö kieli keskellä suuta alkoikin kääntää aina seuraavaa sivua =)

Siis apua, antakaa mulle synninpäästö... Musta on tulossa ihan hirvittävä pakkomielteinen italialaismamma :ashamed: Alkoi jo silloin kuukausi sitten, kun otin Gretan takaisin viereen nukkumaan, kun en pystynyt nukkumaan itse silloin, kun oli pinniksessä. Sitten joku aika sitten mies meni Gretan kanssa kantoreppukävelylle, että mä saisin nukkua. No, mähän en saanut unta vaikka oli kauhee väsy, kun huolehdin vain, että mitä jos Gretalle tulee tisun tarve jossain metikössä, ja sitten se itkee koko matkan kotiin. Ja Greta oli TIETENKIN nukkunut koko parituntisen kävelyn ajan, niin kuin aina. Mutta sanoin miehelle, etten halua, että menee enää ilman mua Gretan kans kävelylle, kun en saa site kuitenkaan nukutuksi :ashamed:
No tänään meidän siivooja, jolla on kauhea vauvakuume leperteli Gretalle leikkimatolla, ja mä tulin siitäkin mustasukkaiseksi :eek: Ja kun pyysi saada pitää Gretaa sylissä, annoin tietenkin, vaikka oikeasti en ollut lainkaan tyytyväinen. Ja Gretalla oli vain hauskaa, tyttö on tosi mukava ja hyvä lasten kanssa, mutta mä vaan vahdin haukkana vieressä.

Kertokaapas kokeneemmat, että onko tämä omistushaluisuus/huolehtiminen jokin ohimenevä vaihe, vai kenties paheneeko vielä? Mulla tää on siis jotenkin vain pahentunut ajan myötä, alussa olin itse asiassa rennompi.
Siis mähän oon ollut max 2 tuntia Gretasta erossa näinä 3 kuukautena, just kun mies on käynt yhteensä 3 kertaa kantoreppukävelyllä ilman mua. Miten mä ikinä voin muka panna Gretan hoitoon? Onneksi Italiassa lapsia hoidetaan kotona yleensä 3 vuotiaaksi saakka, mutta mun lukemien kirjojen mukaan olisi lapsen sosiaaliselle kehitykselle hyväksi olla ikäistensä seurassa jo ainakin 2-vuotiaasta eteenpäin.

Aiheutankohan mä jotain neurooseja Gretalle tällä ripustautumisella? Apua, mä olen kauhea äiti :ashamed:

Tv. Iilimato-Lentis ja 3kk Greta reppana, josta yritetään kasvattaa mammonea :p
 
:wave: merkkiä ja lukemassa, olipas taas tullut paljon tekstiä kun en oo hetkeen ehtinyt koneelle! Nyt en jaksa paljoa kirjoitella, oli tänään miehen äidin hautajaiset ja tosi raskas päivä, ollaan ihan puhki molemmat :( onneks on tuo ihana tyttö antamassa voimaa meille nyt kun on raskasta aikaa :) palailen myöhemmin paremmalla ajalla!

Ihanaa, huomenna eka äitienpäivä :heart:

T. Kareliini ja Sara 8vkoa+2pvää :heart:
 
Lentsikka: mullaki vaan pahenee toi omistamisen halu, mäkään en aina haluu et vaavi ois toisten sylissä, mustis tulee tosi herkästi! Meien poitsu kyl on kans jo tosi kiintyny tulee varmaan koht ongelmia kun esim itkee leikkimatolla ja iskän lohduttelu ei auta mut sit ku mä otan syliin ni alkaa nauraa! Muutenki on jotenki ny tosi omatahtoinen, ei meinaa aluks rahoittuu sitteriin ja sit ei haluu sielt pois ja ym ym tulee ihan uhma mieleen!

Almaa: ihan siis näin kädet sivulle ja sitten harso molemmin puolin selän alle, yleensä laitan sitten kun vauva unessa riehuu mut ny otin ihan sua varten.. saa nähä osaanko laittaa tänne....

 
NO EN SAA KUVAA TÄNNE JA HERMOT MENEE! :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh:
Laitoin facebookkiin kuvan siitä miten se nukkuu, oisin laittanu sulle suoraan mut en tiie ootkjo siel ja sillei ..... muoks* siis . almaa.....
 
hitsi,meni muisteloksi.löysin vuott vanhan jännäyspinon tuolta vauvakuume puolelta johka kirjottelin ku metsästin ovista. hurjaa,ens viikolla tulee vuos täyteen ku jasmin on ollu kyydissä mukana :heart: ja kuun lopussa on plussatestin vuosipäivä ja siitä alkaakin pikkuhiljaa meidän yhteinen taival :)

meillei taas nukuta.jasmin kertoilee mulle täs iltasatua...

labello jatkaa fiilistelyä vanhojen ketjujen parissa..
 
Iltaa tai yöhän se taas on, tää on tätä omaa aikaa kun typy on nukkunut jo 2,5 tuntia. Saunottiin miehen kanssa kimpassa pitkään, kun se on meille sellainen terapia istunto ollut aina =) Olisko ollut vasta 3. kerta vaavin syntymän jälkeen, kun aiemmin kun vaavi nukkui vieressä niin mentiin aina kaikki yhtäaikaa nukkuu..eli siis saunottiin eri aikaan ja se oli tosi mälsää. Itkuhäly on hyvä siinä hommassa =)

HYVÄÄ ÄITIENPÄIVÄÄ kaikille ihanille äideille jotka on tasan tarkkaan ihan parhaita äitejä maailmassa omalle käärölleen :heart: :flower: Ja kiitos tästä ihanasta tuesta ja jakamisesta myös!!
Näillämain vuosi sitten meillä oli huomattavan aktiivista lakanoitten välissä, melkein alkoi käymään työstä, mutta oli vaivan arvoista :LOL: ..nyttemmin onkin ollut hiljaisempaa, mua oikein melkein huolestuttaa kun olen niin äitiä ettei edes tee mieli, mutta sanokaa nyt kokeneemmat pliis että niin se vaan menee ja kyllä sitä palautuu vielä?? Huomaan myös että juilivaa kipua on yhä tuolla arpialueella että ehkä siksikin antaa vielä paikkojen enimmäkseen lepäillä :whistle:

Niisku Kiitos hyvästä linkistä!

Mahallaan Meillä ollaan kerran päivässä vaikkei kauaa viihdytäkään ja pää kääntyisi mielellään oikealle.

Hereillä Ollaan melkein max 1,5 tuntia mutta useinkin jo tunnin päästä silmät lurppaa ja meillä nukutaan vain ja ainoastaan pinniksessä, paitti ne pitkät päikkärit n. 4 tuntia vaunuissa ulkona.

Rokotteista Mua niin pännii kun neuvolasta pyytelin sitä rota reseptiä 3x ja lupasivat jo postittaakin, eikä ole vaan kuulunut kun täti siis vaihtuu kokoajan. No sitten ilmoittauduin tutkimukseen että saatas edes jotain rokotteita niin kerran sieltä olivat soittaneen ja kun soittelin takaisin lupasivat soitella paremmalla ajalla ja ei ole kuulunut sen koommin mitään. Jumankekka jos keskiviikon 3kk neuvolassa ei vieläkään irtoa mitään rokotteita niin menee hermot :( Ku eikös se rota piti jo saada kaksi kuisena.
Jos olis kyse jostain muusta asiasta niin toteaisin että meille ei ole rokotteita tarkoitettu :kieh:

Reissu meni mukavasti ja oli taas niin ihanaa tulla kotiin kun täällä oltiin pihalla vastassa ja kaikki oli mennyt tosi hienosti kotiväelläkin. Kyllä se vaan tekee hyvää tuolle miehellekin olla sen lapsen kanssa, ilman että olen siinä kokoajan kuitenkin kellottamassa ja muistuttelemassa milloin mistäkin maitoajasta, vaipasta jne..eli että mies ottaa täyden vastuun.

Muuten vaikka imeteltiin viimeisiä imuja jo alkuviikolla niin eilen kun otti alkomahoolia niin maitoa tuli rintsikoihin ja tuli edelleen saunankin jälkeen. Kauankohan sitä sitten tulee?

Ja kerran kun jo hehkutin että naaman kukinta on helpottanut, niin ei se kyllä täysin olekaan eli mulla on yhä poskipäissä aikas näppynen iho :eek: ..ja siis kun ennen raskautta tuskin oli finniä 1x kk.

Hyvää yötä ja toivottavasti useat saa kaffet sänkyyn =)

HM ja neiti 3 kk
 
Glow
nyt tulee urputusta näin äitienpäivän kunniaks :headwall:
takana katkonainen yö ja ylös oli noustava 5.30. sanoin miehelle kun se siinä vähän hereillä oli että viittiskö hoitaa tän aamun... no lähti pojankaa alakertaa ja ei mee kun vartti kun tulee takasin pullonkaa "ei tää syö ku huitoo vaa".... No minäpä nousin ylös, otin vauvan syliin ja hyvin söi. Syönnin jälkeen ei millään asettunu enää nukkumaan, eikä miehelle tullu mieleenkään vissiin lähtee pojankaa alakertaan "leikkimään" joten minähän se täällä taas tosi virkeenä olenki. Kirosin kyllä mielessäni jo jonkuverran. Miten tosta miehestä on nyt tullu niin "kädetön" vauvan suhteen?!?! mä kyl aika itsenäisesti teen aina kaiken, mut se tulee jo siitäkin että mieshän käy töissä... Mutta isyyslomalla ollessa mies hoiti vauvaa ihan hyvin ja innokkaasti.
Onhan hän vähän ehkä epävarma ja kysyykin että mitä pitäis tehdä, mut voisko hän joskus edes antaa mun nukkua, edes yhen aamun :headwall: koska nyt täällä voi olla vähän kiukkunen mamma vastassa kun se tuolta joskus viitsii ite nousta :kieh:

Onni tuossa heiluu ja kattelee leluja lelumatolla...tosin välillä katse siirtyy telkkariin kun tulee vissiin Onnin mielestä hyvä musavideo.

Ja sitten... Mulla vissiin tää kevät laukas lievät astma oireet. Mulla 15 vuotiaana todettiin lievä astma+siitepölyallergiat ( se oli kyl elämäni kamalin kevät ) . Astma hoidettiin tulehdus? ja muilla lääkkeillä. Jokunen vuosi meni pelkillä allergialääkkeillä, joku kevät saattoi olla miltei ilman lääkkeitä. Toissa keväänä piti turvautua astmapiippuun ja sama nyt :/ Ensin alko siitepöly "nuha" ja muutaman päivän ihmettelin kun ahistaa eikä henki enää kule... sain eilen onneksi lääkkeet ihan soittamalla lääkärille! Käsittämätöntä että terveyskeskukseen ei tälle kuulle enää saanut aikoja kun pe aamuna kysyin!! enkai ollut tarpeeksi sairaan kuuloinen. Päivystykseen ois pitäny mennä, mut mitenkäs menen Onninkanssa? Onhan mies kotona osan päivää arkena tietty ja viikonlopun mut nyt ois pitäny lähtee viel kauemmas päivystyksee... Onneksi eilen riitti pelkkä soitto lääkärille.
Lienee syytä myöhemmin mennä jonnekin lääkäriin asian takia.
Mietin kun meillähän on tuo koira ( tuli miehen mukana about 2v sitte.... ) että onko se osa syy tähän ?
Raskausaikana mä valitin muutaman kerran lääkärille että en pysty hengittää kunnolla ja kerroin taustaani astmasta+allergiasta, mutta kun en astmapiippua ollu tarvinu muutamaan vuoteen ( ellei sitä yhtä kevättä lasketa, se oli "vain" kevät/kesä ) niin kaikka lääkärit silloin ikääkuin sivuutti asian ja totesi aina että "se on vaan tuo maha kun painaa keuhkoihin" . Neuvolan tätikin pyöritteli vaan käsiään että " jaa-a..." Nyt kun ajattelen asiaa oikeen niin omaa tyhmyyttänikin se oli että kärsin silloinkin tästä mutta olisihan lääkärin pitänyt ottaa tosissaan asiani!!!

Tosta koirasta vielä. Meillä on makkarit yläkerrassa jonne koira ei tule. Sieltä kun tulin alakertaan, alkoi taas silmät ja nenä kutista ja nenä ikäänkuin meni tukkoon, samoin kurkku ja hengitys on taas kovin raskasta :/
Mulla ei tutkittu nuorena eläin allergioita, vaan siitepölyt, heinät mitälie mutta toki käskettiin välttää "kaikkea mahdollista" . Hyvähän näitä nyt on 10vuoden jälkeen muistella...

Että tämmöstä tänään!
Ehkä tää tästä iloksi muuttuu kun haen esikoisen aamupäivällä kotiin isänsä luota ja iltapäivällä mennään syömään mummienkanssa.

Hyvää äitienpäivää :flower:

ilopilleri Onni & vähän väsyny mamma
 

Yhteistyössä