Labello: :hug: Kyllä vanhemmissakin vaan on kestämissä, usein sekä omissa että appivanhemmissa. Ja sulle muuten ekstra :hug: myös sen vuoksi, että olet yksinhuoltaja (tai siis niin olen käsittänyt). Toivottavasti sinä ja muut yksinhuoltajat muistatte kehua itseänne, sillä kyllä se vaan on välillä rankkaa. Ansaitsette loppumattomia kehuja jaksamisesta :heart:
Toukka: kiitos kysymästä, loppujen lopuksi kaikki meni paljon paremmin kuin kuvittelin, mutta oli mukana mahtava onnenpotkukin, kun miehen työvuoroa muutettiin, ja palasikin kotiin jo eilen! Tänään ja huomenna toki töissä, mutta ainakin nukkuu kotona. Eilen palasi kotiin niin aikaisin, että mentiin koko kopla merenrannalle lounaalle ja sitten kävelylle, hienosti kulkivat meidän "maastokärryt" (Chiccon kolmipyöräinen malli) myös hiekalla. Oli tosi keväinen päivä, lähemmäs 20 astetta lämmintä ja aurinkoista.
Siis olin yhteensä vain 3 kokonaista päivää ja yötä yksin Gretan kanssa. Kyllä 24h yksin vauvan kanssa on välillä rankkaa, kun itku alkaa kesken suihkun tai hampaidenpesun, mutta toisaalta mulle teki myös hyvää olla neifin kanssa kahdestaan, tuli paljon itsevarmempi olo, kun huomasin, että mähän pärjäänkin ihan hyvin =)
Unet on toki ollut vähissä, kun mies ei päässyt jelppimään päivällä ja yöunet on aina maksimissaan 4 tuntia, mutta kummasti se väsy ja kakkavaipat unohtuivat, kun tanssittiin iltaisin hempeän musiikin tahdissa poski poskea vasten :heart:
En nyt osaa sanoa, että onko Greta helppo vauva, kun tuo nukkuminen on niin lyhyissä pätkissä, mutta mua oikein hävettää se mun taannoinen koliikki-panikointini parin minsan itkun vuoksi, koska oikeasti tämä tyttö itkee ihan tosi vähän. Ja rauhoittuu hurjan helposti, joskus riittää pusu otsalle ja pari hellää sanaa, usein itku loppuu heti kun syliin nostetaan ja viimeistään tissi sitten rauhoittaa, jos peräti 10 sekuntia on itketty.
Pur: ei meilläkään Greta mitenkään kauheasti katsekontaktia etsi, mutta saattaapi johtua mun silmälaseistakin. Mutta en mä kyllä ole asiasta mitenkään huolissani, ainakin mun lastenhoitokirjoissa lukee, että vauvan täytyy antaa rauhassa kääntää pää pois, täytyy antaa itse etsuä ne virikkeet, jotka kiinnostavat. Tissillä toki monesti tuijottelee jonnekin mun kasvojen suuntaan, mutta näyttää melkein enemmän katselevan mun suuta, kun mä puhelen samalla. Mutta pari päivää sitten katsoi mua suoraan silmiin ja hymyili :heart: Vahinko tietenkin, mutta kuitenkin...
Niin ja etsin muuten äsken tietoa tuosta katsekontaktista, enkunkielisillä sivuilla ainakin sanottiin, että vauva alkaa hakea ekoja katsekontakteja vasta 6-8 viikon ikäisinä, ja vasta jos 3kk vanhalla ei ole katsekontaktia, kantsii mennä jatkotutkimuksiin.
Se tuntuu kyllä hyvältä, että huomaan Gretan tosiaan rauhoittuvan usein jo pelkästä mun äänestä tai pususta, ja eilenin kun nukuin ja alkoi itkeä nälkäänsä, loppui itku heti, kun mies toi mun syliin, siis jo ennen, kun sai tissin suuhunsa.
Onko normaalia, että vauvan painon nousu hidastuu 3-4 viikon jälkeen? Kun Greta kasvoi ekat 3 viikkoa 350g viikossa, mutta nyt viime viikosta paino onkin noussut vähän yli 200g? Eilen kyllä pulautteli kauheasti ja söi muutenkin vähemmän kuin yleensä, mutta siltikin...
Tässä tää nyt nukkuu mun sylissä. Ihanaa tää tuhina :heart:
muoks Niin Greta muuten kannatteli päätään jo synnärillä! Ja eilen huomattiin, että mahallaan kannatteli päätään varmaan 20 sekuntia putkeen! Mies oli ihan ihmeissään ja kommentoi, että näköjään tuosta jatkuvasta tisuttelusta on jotain hyötyä...
Lentis ja Greta 4 viikkoa 3 päivää :heart: