Helmivauvat 2009 ~maaliskuussa~

Yritin sulloo itteeni paitoihin mitkä on ennen menny mut tissit jäi ulkopualel. Ristiäisiin ois kiva mahtuu johonki kivampaan ku lakanaan. Maha on kans onkelma ku ei mahu kyl keskiruho mihkää s-kokoihi vähään aikaan.
Aattelin vkl mennä ostaa jotai vaattei sihe tarkotukseen. Mul on ny 6kg jääny ja ne kaik on näköjää reisis ja vyötäröl ja rinnois.

Just tänää aattelin kans tota et jaksaisko jo alottaa vattalihasten väännön. Synnytin alakaut mut en oo uskaltanu viäl koittaa.

Tost kaares lentäväst pulauttelust soitin aamul neuvolaan ja täti jutteli lääkärin kaa ja oli sitä mieltä et tarttee tulla punnittee ettei pulauta enemmän ku syö. sanoin kyl et syö kyl eemmä mut haluu huame kattoo painon kumminki. Kyl se niin pal syä ja usein et paino tuskin on laskenu. Noussu on varmaa ja paljo mut se puklu tosiaa lentää iha kaares.

Mä oon aina ollu tosi kova kävelee/touhuu ja puhuu unissaa ja nyt ku on väsyny ni se on taas alkanu enempi. Oon nyt pari yötä ettiny vauvaa kämpäst ja yks yö pelästytin miehen iha tosissaa. Nukuin vauvan kaa sohval ja ku heräsin ni hyökkäsin miehen lua makkariin ja aloin ettii sen peiton alta vauvaa ja huusin sil et mis se on. Mies oli nii unenpöpperös et alko kans ettii sitä omien vällyjes välist ennenku kummatki tajus et ei se voi olla siäl. Sohvallaha se nukkus. Viime yönä etin vauvaa eteisest. :ashamed:

Nännitki on taas tullu kipeiks sillee et ku imu alkaa ni tekis miäl huutaa ku tuntuu et joku pistelis neuloi nänniin. |O
 
JeJa: minäkin olen pari kertaa etsinyt Gretaa epätoivoisena peiton alta, kun mies on aamulla tai illalla pidellyt tyttöä niin, että olen saanut kunnolla nukuttua yhden imetysvälin. Vasta herättyäni olen tajunnut, että typy nukkuu isukin sylissä olohuoneessa :D Mutta toistaiseksi näin vain, kun Greta ei olekaan nukkunut mun vieressä.

Niin muuten, mähän olen aina ollut kovasti perhepetiä vastaan, mutta vieressähän tuo nyt on yöt nukkunut :ashamed: Mies ennen työpäiviä nukkuu kaiken lisäksi olkkarissa, että ainakin hänen yöunensa ovat turvatut. Sitten vapaapäivinä on mies nukkunut kokonaisiakin öitä Greta sylissä, kun sylissä tyttö nukkuu jopa 4 tuntia, yksin vähemmän. Tosin tällä viikolla on noi yöunet alkaneet hiukan pidentyä, usein on yksi 4 tunnin pätkä ja toinen 3 tunnin. Ongelma on vain mulla maidon pakkautuminen, mun on joka tapauksessa pakko herätä 3 tunnin väein pumppaamaan pahimpia paineita pois.

Joo, taas mä asun täällä netissä, kun mies on poissa... :ashamed:

 
Alkuperäinen kirjoittaja labello:
taaperotx4 :hug: toivottavasti marraskuun vauveli pysyy matkassa mukana!! :hug:

lentis meilläkin lentää oksennus välillä kaaressa, monesti heti syömisen jälkeen tulee kaikki ulos mitä just söi. ja joskus tulee mahasta ihan kokkareisia maitoklönttejä :( mulla itellä on pienenä epäilty mahanportin ahtaumaa tai jotain ja meinattu leikatakin ni hirmu kauhukuvat kans välillä päässä et mitäs tää nyt on onko normaalia.

syntymäpaino saavutettiin alta viikon iässä.

neuvolakuulumisia kyllä sitä maitoo taitaa sinne masuunkinjäädä vaikka pukluina tuleekin pois, nyt neiti painaa 3viikkosena 4630g ja on 54.5cm pitkä :heart: (syntymäpaino 3820g ja lähtö sairaalasta 3.7kg)
Terkka kehui että tosi hienosti seuraa katseella ja osaa kohdistaa katseensa kasvoihin. helistintä kun heilutteli jasminin kasvojen edessä,niin kyllähän tuo pää kääntyili mukana. kuulema sitä ei vielä odoteta tämän ikäiseltä.
:saint: ylpeä äiti :saint:

sit jatkan tätä purkautumista ja väännän taas romaanin.
se iskä :kieh:
tämä on nyt sit kolmas päivä ku se on täällä ja huomenna jos kotiutuis...hyvin kai tuo viihtyy ku ruoka tulee nenän eteen ja peti laitetaan valmiiks ja tiskit tiskataan ja sotkut siivotaan,tää ei eväänsä liikauta :kieh: mä noin yleensäki inhoon yövieraita ku tulee lisähommaa,mut nyt sit vielä kun ois ehkä tätä tekemistä ihan omasta takaa tarpeeks.......
juu nimestä olen saanut uulla,se ei ole sopiva suomalaiselle lapselle.(ei mee kaaliin et jasmin onkin puoliks suomalainen..)ja eiks jasmin ny oo suomalainen nimi kele) ja onhan väristäkin huomauteltu et no vo ivoi kun on tumma :kieh: :kieh: :kieh: |O |O
Sitten ystäväni kävi kahvilla toissailtana,hällä on pikkasen ylipainoa ja sit loppuillan sain iskältä kuulla et "voi miten mahoton mähkiäinen se piip oli ja joutas mennä rasvaimuun ja plaaplaa" mua ainakin loukkaa nuo sen puheet ihan hirveesti. sanoin jo et saa lähtee kotiinsa jos ei voi hyväksyä mun lapsia,kavereita ja elämää ylipäätään.
vauvaa se nyt on pitäny sylissä pari kertaa ja lepertele sille kuitenkin, mut RAIVOSTUTTAA!!!!

kiitos tsemppaajille! ihana kun olette olemassa, pää hajois ilman palstaa. :hug: :heart:

absan kuulumisia kaipailen..

ihania vauveleita oli taas niisku ja glow

no nyt neitinen heräs.niimpä tietty kun sain takapuoleni laskettua tähän :D

labello ja jasmin myttynen 3vk+

Sitä mä toivon myös että pysyis marraskuuhun asti masussa..varasin alkuraskauden ultran tänää ja se ois sitte 9.4 jolloin viikkoja ois 8+5..masu on aika iso jo ja moni luulee että voisin kaksosia oottaa mutta luulen että on vaa turvotusta kaiketi..on kiva käydä lukee teijän juttuja aina välillä


Labellon tytöllä on sama nimi kuin meitin kolmannella tytöllä :D
 
Almaa; en syö mitään erikoista, aikalailla menee sellaisella aika yksipuolisella sapuskalla. Aamulla kaurapuuro ja näkkäriä, välipalana soijajugurtti, jotakin tavallista kotiruokaa lämpimänä ruokana, hedelmiä, ruisleipää ja VETTÄ ainakin 2litraa päivässä. Yölläkin käyn juomassa pari lasia vettä joka syötön jälkeen. Syön kyllä kun hevonen ja nälkäkin on koko ajan ja silti paino laskee, mikä sinänsä on ihan hyvä juttu. Vaikka mulla on kyllä käynyt niin, että lihakset on hävinneet ja läski jäänyt. Varsinkin toi löysä mahanahka (PUR) häiritsee muakin. Sairaanhoitaja sanoi, että mulla on 9kk aikaa saada maha kiinteeksi, siis sama aika kun se odotusaikana venyi. Tosi lohduttavaa

Mae; se, että imuote irtoaa joka imasulla voi johtua siitä, että sun rinta on märkä, koska maitoa tulee suihkuamalla eikä vauva saa otetta suullaan nännistä. Mulla suihkutisseineni on tätä ongelmaa. Yritän harsoa sohia pojan huulille ja tissille just ennen suuhun laittoa, että nänni olisi kuiva ja imeminen onnistuisi. Kun rinta tyhjenee, niin meillä ainakin imuotekin paranee.

Lentsikka; pitääpä kokeilla tuota fenkoliteetä. Mistähän sitä suomessa saa?? Täällä ollaan nyt 6vkosia ja kakkaaminen on todella vähentynyt. Yleensä aamulla isompi kakka ja päivällä sellaisia pikku pieruja vaan. Olo on todellakin epävarma. Tänään ollut ihan kamala päivä, itkin aamusta varmaan kolme ekaa tuntia huonoa oloani (päätä särki ja poika nukkuiyön huonosti). Nyt taas päätin ryhdistäytyä ja olen hokenut itselleni, että kyllä tää vauva-ajan valvominen joskus loppuu ja kyllä mä selviän, kun niin monet muutkin on ennen mua selvinnyt. Hope so! :snotty: Suihkutissiongelmaan auttais, jos ehtis lypsää vähän pois ennen imetystä. Mulla ainakin yleensä jää se tekemättä, varsinkin yöllä, kun poitsu itkee nälkäänsä ja itsekin haluaa vaan nopsaa takaisin sänkyyn.

Pukluvauva äidit; Kuinka teidän pikkuset nukkuu? Rauhallisesti, siis hiljaa, vai känisemällä, rohisemalla ja yrittäen yskiä? Mä luin taas netistä (tiedän, ei sais lukea liikaa...), että puklaaminen + levoton uni vois kieliä vatsalaukun takaisinvirtausogelmasta. Soitin tänään neuvolan tädille, joka ei tapansa mukaan ottanut taaskaan mitään kantaa asiaan. Käski vaan seurata asiaa ja sanoi, että kaikki vauvat nukkuu levottomasti. Mistä mä voin tietää miten vauvojen kuuluu nukkua, mähän olen ekaa kertaa asialla! Että otti sekin taas päähän! Tai sitten mä taas vaan panikoin turhasta, tiedä häntä!

Sammaksesta; onko muilla vauvan suussa sammasta? Sehän voi myös aiheuttaa imetysongelmia. Meillä lekuri totesi maanantaina, että pojalla on vähän sammasta. Muistin vasta tänään ostaa kaupasta sitruunaa, jonka mehulla tarvisi pojan suuta ja nännejä huuhtoa. Katsotaan nyt auttaako se siihen, että poitsu ei huutaisi täyttä huutoa, kun yritän tarjota rintaa :headwall:

Tuiskunen ja poitsu 6vko+
 
Moi kaikille!!

En paljoo ehdi enää koneel istuu... mutt nyt huomasin tuon vatsalihakset kuntoon -jutun. Älkää äidit aloittako liian aikaisin! Fysioterapeutti sanoi ett pitkät vatsalihakset on raskauden aikana väistyny sivulle ja kestää aikansa ennenku ne palaa paikoilleen (en kyl tiedä miten kauan kestää) Jos heti aloittaa vatsalihasten treenaamisen, ne ei palaa koskaan paikoilleen. Jostain luin ettei ainakaan ennen saa treenata ku 4-6 viikkoo synnytyksestä... joten malttia!

UÄ ja Amanda 11vrk <3
 
Heippa pitkästä aikaa!

Tosta vatsalihasjumppajutusta; mä sain sairaalasta oikein kaksisivuisen vatsajumppaohjeen missä oli useampia vatsalihasliikkeitä, kun kysyin että milloin niitä voi/kannattaa alkaa tekemään niin sanottiin että heti vaan niin palautuminen on nopeampaa... Höh, oon sitten yrittänyt melkein joka päivä niitä tehdä, kun satun muistamaan eikä oo kyllä mitään ongelmiakaan ilmennyt..

Meidän pikkujäppinen on kyllä aika kova korisemaan ja rohisemaan, syödessä sekä nukkuessa. Alkuun olin huolissani mutta terkkarin mukaan johtuu syömisen yhteydessä erittyvästä maitolimasta mikä rohisee pienissä rööreissä.
Monesti poju aloittaa levottoman käninän ja puhinan jopa tuntiakin ennen kuin oikeasti herää, mä oon jo kauan ehtinyt olla jo valmiina ampaisemaan sängystä kun kutsu kuuluu. Nyt oon ottanut korvatulpat käyttöön niin en kuule kaikkia pieniä ähinöitä, jos nukkuis ite sitten edes vähän levollisemmin. Viime yönä tuli ennätys; poju nukkui 6 tuntia putkeen! Oli ihan epäuskoinen olo kun heräsin ja tajusin että oli nukkunut niin pitkään... :heart:

Meillä mennään edelleen lisämaidoilla. Alkuun annan tissiä ja lisäksi pullosta n.100ml. Varsinkin iltaisin tuntuu että pojulla ois koko ajan nälkä, tankkaa kaiketi yön varalle. Aion imettää siihen 3kk:n ikään asti jos vaan vähänkään maitoa tulee. Nyt huomaan että imee muutaman minuutin ja sitten tuskastuu kun ilmeisesti tissistä loppuu maito. Onneksi on lisämaidot, me ei pärjättäis muuten millään...

Jahas, kutsu kuuluu taas...

T.R+Poju 6vk+1pv
 
Kiitos Rosinante, kiva kuulla, että muillakin rohistaan ennen heräämistä =) Meillä taitaa siis olla ihan "normaali" vauva.

Otin äsken miehen kanssa yhteen oikeen kunnolla vauvan hoidosta. Mulla ollut tänään siis tosi huono päivä... Onneksi saatiin sovittua melkein samantien, HUH!

Tuiskunen
 
Kauheesti on tullut taas tekstiä =)
Meillä on ollut läppäri epäkunnossa ja tänään siihen on loistavasti onnistuttu lataamaan kaikki windowsista lähtien..
Vauva-arki sujuu loistavasti, huomenna lähdemme kohti lappia, jossa vietetään lomaa pari viikkoa. Maanantaina oli neuvola ja siellä kaikki niinkuin pitääkin. Poitsu kasvanut painoa ja pituutta hyvin, 57cm ja 4700g. En paljastanut neuvolantädille totuutta lisäruokinnastani koska oli painon puolesta sitä mieltä että rintaruokinta riittää. Annan nannin rinnan lisäksi 200-300ml päivässä. Lypsän edelleen pulloon usein koska jotenkin kaivaa edelleen maitomäärät. Poitsu syö joka kerta 120-160ml, mutta lypsytuloksena vaihtelevasti kaikkea 80-130ml väliltä. Ja tämä siis mielestäni ihan maksimi, en ole pystynyt kasvattamaan vaikka syöttöjä yölläkin kolme kertaa. Ajattelin, että on helpompaa kerätä rintamaitoa riittävästi, lisätä siihen nannia ja antaa kerralla tarpeeksi kuin että itkisi tunnin päästä lisää. Pysyy rytmit tällä keinolla nyt neljässä tunnissa. Jos vetelee illalla 160ml luokkaa niin saa nukkua viiteen aamulla!! HURAA!
Hormoonitoiminta on ilmeisen tasaantunutta, ei enää itketä eikä hirveitä raivareitakaan ole tullut hetkeen. Ja ehkä hyvästä rytmistä johtuen (ja unista) muutenkin on olo pirteä.
Tätä samaa toivon teille kaikille! Tää on niin ihanaa! (oikeesti;))
 
Heippä hei..

Ei oo oikein kerinny tääl olee.. ja enkä nytkään noita oo lukennu :S
Äsken sain tyllerön takasin unten maille. Pari päivää sit olin tuossa 39 asteen kuumeessa, ennen sitä multa tuli tosi hyvin maitoo.. no nyt ei tu enää melkein mitää :eek: Just ja just saan molemmist pumpattuu 10ml :ashamed: Elikkäs tääl on aika suureks osaks siirrytty tuttelii.. Päivisin oon koittan sit tissist syöttää enemmän, et josko sielt tulis.. Mut tuttelii on saanu antaa viel lisäks.
Mies haluais jo makuuhuoneen puolel jotaa toimintaa.. Mut itellee on tullu jotenki semmonen tunne ettei enää uskalla :D
Mut nyt taijan lähtä ettii muutamaa peittoo sänkyy, ettei tartte nukkuu hikises ja märäs lakanas.. Tää hikoilu on vaa pahentun. :/

Tyttö-nen ja tyllerö (vk menny sekasin, mut ens viikol 1kk)
 
Glow
Nyt on semmoinen olo että "mitä mä teen väärin?" :'(
Vauva on tähän asti nukkunu yöt suht hyvin. Eilen illalla alkoi 22 aikaan hillitön parku joka kesti ja kesti. Sylissä pystyasennossa oli hetken hyvä. Nukahti->sänkyyn-> max 5 min ja huuto alkoi taas. Mikään ei ollu hyvä. Lopulta siirryin sohvalle ja vauva nukahti syliin ja minä sohvalle joskus... silti oli tosi katkonainen yö. Vauva ähisee ja puhisee ja sitten huutaa suoraa huutoa. :attn:
Aamulla oli noustava 6.00, vauva oli tyytyväinen hetken... Kantoliinaan reppana nyt nukahti tunti sitten. On kyllä jokseenki avuton olo :/
 
Pukluvauva nukkuu kyl iha hyvi ilman mitää mölinöi.

Olin äske vauvan kaa painoo kattomas neuvolas sen kaares lentävän puklun takii ja ku sitä tulee paljo koko ajan. Viikko sit paino oli 4180g ja nyt 4625g eli 500g tullu viikos. Joten ei todellakaa puklaa enemmän ku syä. Mut seki 5min mitä se neuvola kesti ni vauva ehti puklaa puntarin ja hoitopöydän märäks ja täti toi paperii koko ajan :D Sanoski sit et vois pitää enemmän väliä syötöissä ku mä annan varmaa joka öninään tissii ja se syö aina ku sitä annan.
 
Hei mammat!

Pitkästä aikaa koneella.. Eipä oo paljon ennättäny sen älkeen kun neiti synty -siis 1,5 kuukauteen:) Vauvan kanssa menee hyvin, meille tuli ns. helppo vauva. Kun hänellä on maha täynnä, kuiva vaippa ja on saanu nukuttuu, nii hän on oikein tyytyväinen ja seurailee mamman/muun perheen touhuja.

Tissimaidolla mennään täysin. maitoo on pumpattuna pakastimessa pahan päivän varalle ja niihin hetkiin, kun mamma ei oo "saatavilla". Imetys lähti alkutakkuilujen jälkeen sitten hyvin käyntiin. Alku oli kyllä takkusta -sairaalassa lisämaitoo joka ruokailun jälkeen, mut kun kotiin päästiin nii sit on pärjätty ilman lisämaitoo.

1kk neuvolassa (3.3.) painoo oli 4200gr (syntymäpainoon +450gr) ja pituutta 54cm(syntymäpituuteen +4,5cm). Seuraavan kerran on sit neuvolalääkäri 1.4.

Ennakkoon luodut kauhukuvat pätkittäisistä / valvotuista öistä, on meillä onneks saanu heittää romukoppaan. Neiti syö 1-2x/yö ja nukkuu muun ajan omassa sängyssään kitisemättä tms. Joten mä+mies saadaan nukuttua oikein hyvin.

Päivärytmiä ei vielä oikeen oo.. Aamupäivisin nukkuu lyhyitä pätkiä ja syö n. 1-1,5h välein. iltapäivisin me ollaan vaunuiltu n. tunti kävellen ja sit neiti jää nukkuu vaunuihin nukkuu ja nukkuukin sit vielä pari tuntia ulkona. Iltaisin jaksaa jo "seurustella" muun perheen kans jonkin verran, mutta nukkuu "silmällisiä" =15-30min unia aika usein.

Toivotan kaikille paljon jaksamisia vauvojen kans :heart: Vaikka väliin on raskasta, nii kyllä tää on rakasta:) En luopuis hetkestäkään!
Koetan ennättää aina väliin käydä lukemassa miten teillä muilla menee ja kertoilemassa meidän kuulumiset.

Neidistä kiitollinen Nanada

p.s. eilen alotettiin vauvahieronta-kurssi ja molemmat tykättiin kovasti =) onko muut kokeillu vauvahierontaa?
 
Heipsuli
En kanssa ole ehtiny kirjoittelemaan. Lukenut olen kyllä. :)
Omaa napaa...
Meillä äkisti tasaantunut. Rintaraivarit loppunu miltei, vielä iltasella hiukan mutta muu vuorokausi menee hienosti.
Yön nukkuu ekan pätkän 4,5h ja sitten 2h välein, ihan jees... En ole sikapoikki... :wave:
Päivä mennään 2h välein. =)
Eilen oli neuvola kaikki hienosti, hiukan sammasta joten puolukkaa annoin eilen. :D Olipa hyvä ilme pikku-ukolla. Mitat oli 5300g 54,5cm Hyvin kasvaa tissillä siis. Illalla saa sen 50ml nannia muuten oma maito riittää...
Nyt valmistunmma kauppareissuun.

Seranzu ja Kaapsu 3vko 3pv
 
Kiitos kaikille tuesta huonolla hetkellä!! Tämä palsta on korvaamaton ja ihmiset täällä :)

Kössi: ihana hymy ja suloinen vauva muutenkin :flower:

spectra: Toi sun lisämaidonanto kuulostaa aika hyvältä. Täytyy pistää muistiin! Mä ainakin kuvittelen tuottavani tarpeeksi maitoa vauvalle, mutta kovasti aina hinkuu ruokaa tunnin päästä ja öisinkin mennään nykyisen sillä parin tunnin välillä. Saattaa siellä välissä tosin olla yksi kolmenkin tunnin pätkä.

Suihkutissi: En tiedä miten sitä voisi estää, mutta mulla on vaan harso vauvan suun vieressä ja sitten kun hän päästää irti, niin suihkuaa siihen harsolle. Kai sitä etukäteen voisi lypsää, mutta en kyllä haluaisi tuota lypsyäkään kovin usein harrastaa.

Kuinka paljon teillä on vielä ylimääräistä painoa jäänyt raskaudesta?
Mulla tuli painoa 23 kiloa ja vielä on jäljellä 12 siihen alkutilanteeseen :( Eipä sitä tietysti laihduttamaankaan voi ruveta nyt imettäessä, mutta olis kyllä kiva jos vähän tuo paino putoisi niin pääsisi taas normaalipainoisten kirjoihin. Kunpa olisi energiaa enemmän käydä lenkeillä jne.

Tänään on jo ihan hyvä päivä, eiköhän se taas tästä!

Tsemppiä kaikille ja halaus vaikeuksien kanssa kamppaileville!

Niisku ja Nuutti 8 vko :heart: :heart:
 
Perjantaita,

täällä tosi omituinen aamu meneillään. Pikkunen on vieläkin yöunillaan eli kun puoliltäöin mentiin nukkuu, hetätty aamu 6 jälkeen parin tunnin välein syömään ja unet jatkunu. Yleensä se menee niin että kun nousen 10 pintaan ylös niin max 10 minuuttia ja baby tahtoo kans. Nyt olen syöny aamiaisen, suorittanu aamutoimet, lukenu lehtee, puhunu puhelimessa ja ajattelin että no kun koneen saan auki niin kyllä se byää sitten kuuluu..niin ei facabookattukin pikana ja vielä vaan saa olla rauhassa :D ..juu kävin kattoo, on se hengissä :kieh:

Hyh, tosta tuli mieleen se juttu mediasta tällä vkol, kun se känninen äiti oli nukkunu pienen vauvansa päällä ja se oli kuollu, niin kamala kohtalo kaikille heille ettei siitä voi toipua koskaan :'(

Kiloista Mulle tuli se 16 ja nyt on paino jämähtäny niin että 4 kg on vielä plussan puolella. Just silleesti ettei mahdu vanhoihin housuihinsa, eli ei kiva. No pian aloittelen hissuksiin vaikka Bodypumppaa ni eiköhän se siitä. Nyt olen käyny vaan kerran bodybalances ja venyttelyssä ja voi luoja miten sitä on pökkelö!!!

Eilen saatiin vihdoin siivottua kun baby nukkui omassa sängyssään ja vaikka välillä huuti ja önisi niin en heti kaapannu sitä ylös vaan annoin tuttia ja rauhoittelin..niin vihdoin se sit nukkukin siellä et siivous oli suoritettu ( ja muute uudet verhotki asennettu ). Miehellekkään ei tarvinnu sanoo kun n. 4 x että tarttis varmaan tosiaan imuroida ku ed. kerrasta oli jo yli vko ja vaiks se on miehen hommia ni mä olin imuroinu viimekski. Sit ku on toi kissaki niin sitä karvaa kertyy... Ei se kato sitä hämää kun ei ole täällä pvät pitkät, kotiutuu vasta hämärän tullen viiden korvilla, niin ei näykään niin hyvin kaikki skeida nurkissa...

Tänään mä lähden kaupungille ku mies tulee!! Pitää hoitaa asioita, käydä siellä vaunukaupassa ihmettelee sitä lörtsähtävä kuomua jne...ehkä menen myös syömään jotain rauhassa.

Eilen oli myös mukavaa kun käytiin tutun mamman kanssa kimppa vaunuilee ja sumpit päälle =) Nyt kun suurin vierasrumba on ohi niin aikuiskontaktit on vähentynyt niin että on TOSI mukava keskustella muidenkin kun mieden kanssa illalla..sillä etenkin kun tuntuu olevan jo siinä kohtaa päivää puheaika loppu kun se duunista tulee...

..juu parisuhde on kovilla täällä..mikä parisuhde?? Tuntuu ettei ole kuin vauvanhoitosuhde. apuaa, mä en halua tätä näin. Varmaan ku ei ole mitään seksiäkään ollu kuin silloin päivää ennen synnytystä niin alkaa mennä hermot. Just ku luulin että jälkivuoto on vihdoin loppunu ja tikit sulanu, niin eikös tänä aamuna ollu taas plörinät pöxyissä :(

Tällästä tänne..ja vaavi nukkuu edelleen..

hm ja uinuva prinsessa 5 vko
 
Ristiäisvaatteita täälläkin pitäisi miettiä. Itselle ja esikoiselle. Keskimmäiselle vaatteet jo onkin. Ja tytölle. Itselleni ostin odotusaikana mekon jonka aattelin ristiäisiin. jotenkin en muistanut koko imetystouhua ja se mekko on sellanen koko mekko. no, eihän se nyt oikein oo hyvä.. Sitten kun pitää imettää niin mun pitäis riisua koko mekko pois .. :LOL: Eipä sitä aina oikein järki luista... :p Viikolla tein ristiäiskutsut ja eilen laitoin ne postiin.

Rintaraivareita
täälläkin varsinkin jos pikkuinen väsynyt eikä maito tule niin helposti. mä olen silloin ottanut pullon ja nannin esille, säästän niin meidän kaikkien hermoja.. :whistle:

Tänään meillä oli 1kk neuvola. hienosti on tyttö kasvanut. nyt painoa 4620g ja pituutta 55,5.
 
Korviketta lisänä antavat mammat Mikä teillä on pisin imetysväli? Mulla se oli silloin yks lauantai 7 tuntia eikä edes tehny tiukkaa. Olen tässä myös funtsinu että miten sitä osittaisimetystä sitten aletaan lopettelee?
Meillä menee aika tarkkaan nyt se 450 ml-600ml pvä. neiti nyt n. 4 kg ja 5 vkoa. lypsäen kun en ole saanu tähänkään mennessä ulos juuri mitään...
 
pur
FENKOLIA muuten saa ihan kaupan maustehyllyltä, sitä kun vähän rikkoo voi haudutella veteen tai jonku mieleisensä teen kanssa. Jos haluu vahvempaa siitä fenkolista voi tehä keitteen (kiehauttaa), sitä sinällää tai sitten voi blandata veteen tai mehuun
 
Päivää taasen

Kiitos ruokailuvinekistä, täytyy katsella löytäisinkö tuota fenkoliteetä tai fenkolia. Toinen jota maidon tuotantoon suositellaan (jossain ainakin) on sarviapila mutta kuulostaa vielä vieraammalta kuin fenkoli. Kokeilen siis. Glow, kerro jos löytyi teetä?

Omasta varmuudesta - sanoisin samoin, näin ensikertalaisena vielä noin 20% ajasta on aika epävarma olo vaikka aika tottunut olenkin jo. Rutiinien (hyvin ja huonojen) luomisen suhteen olen hieman huolissani, poika kun tuntuu jo tarvitsevan tissin voidakseen nukahtaa (tai vaunut), varmaan kerran nukahtanut itsekseen. Pelottaa että ollaan jo opittu tavoille joista ei sitten enää pääsekään eroon, mutta toisaalta ohjeet ovat niin kovin ristiriitaisia - jossain sanotaan taas, että maidon tuotannon lisäämiseksi voi suunnilleen joka inahdukseen tarjota tissiä, ja että näin pienen lapsen ei vielä voi odottaakaan osaavan nukahtaa yksin. Jotenkaan sitä äidin sydän sitten ei henno jättää rassua yksin sänkyynsä pahalla mielellä : (

Ja tossa naiseudessa jako on kanssa toisaan toisin päin, olo on tosi epätäydellinen, tietysti kun toipuminen synnytyksestäkin on kesken. Onneksi mies (pienten itkukohtausten jälkeen) osaa lohduttaa... Olen oikein yrittänyt puhua muusta(kin) kuin vauva-asioista miehen kanssa, raskausaikana murehdin etten halua meidän muuttuvan vain äidiksi ja isäksi joita yhdistää vaan lapsi, vaan haluan että meillä on oikea parisuhde ja lapsi. Ja kuinka ollakaan, tuntui että yhtäkkiä en oikeasti osannut puhua muusta kuin vauvasta. Onneksi nyt tuntuu että pää olisi alkanut 'palautua' ja pystyn puhumaan muustakin taas!

Kiitokset taas kaikille ja jaksuja kiukkujen kanssa (nimim meillä on kiukuttu väsyä koko aamu mutta nyt vasta unilla...)

almaa ja poika 1kk+ 5pv
 
rintaraivareita on ja paljon! ja oon alkanutkin jo epäileen et eikö meinaa maito riittä vai mikä on. välillä tulee suihkuna ja välillä tuntuu ihan tyhjää tynnä olevan. pulloa en millään tahtois tarjota,en yksinkertasesti jaksais alkaa siihen pullorumbaan vielä ja pelkään et sit se maito lopahtaa iteltä kokonaan, pumpulla lypsäen ei tule mitään,eli omaakaan maitoo ei olis pullosta syöttää kun tuo vähä mitä oon saanu sillä maidonkerääjällä.siihenkään ei kyllä nyt ole taas tullut mitään.
viimeyönä jasmin heräs kyllä vaan 2kertaa ja ihan hetken,ehkä 5min, söi molemmilla kerroilla,et kai se sitsaa mahansa täyteen?

ihan kummaa kun nuo yöt vähän rauhottuneet ja mahakipristelyt ehkä vähenemään päin,niin nyt väsyttää vielä enemmän.

seisomalauta on kyl vihoviimenen kapistus! ite joutuu käveleen vaunujen vieressä kun muuten potkin sitä koko ajan ja eihän se kulje tuolla sohjossa. :kieh: poika kyllä tykkää siitä,onneks!
hyi kun tääl sataa vettä ni ei viiti pihalle tänään mennä ollenkaan :(

kössillä suloinen hymypoika!

kilot ei tällä kertaa tunnu tippuvan yhtä hurjasti ku viimeks! JEE!! 13kg tuli,11lähtenyt ja nyt ois hyvä,yhtään enempää ei tarvis tippua.

mahanahka on kyllä kaunis B) eikä paljoo lohduta kun lääkäri totes ettei sitä saa jumpalla kuntoon,kun on kudokset niin venyvää sorttia, veistä ois näytettävä jos meinaan timmin masun saada. noh,roikkukoot sitten,minkäs teet.
Onko teil muilla vielä linea negra näkyvissä? mulla on hurjan vahvana ja leveenä,mahtaako lähtee ollenkaan pois :D tytöllä on muuten se kans napaan asti.

labello ja nukkua tuhiseva jasmin 1kk+
 
Heippa! Täällä yks tosi väsyny äippä, kyllä ottaa toi yövalvominen tosi koville :whistle: mut kaikkeen tottuu pikku hiljaa.. meidän neiti on aikamoinen syömäri, ei oo puhettakaan et oma maito riittäis :eek: eilen lypsin käsin ja kokeilin niin jopa 20 ml sain lypsettyä, et en yhtään ihmettele jos jää nälkäseks.. onko muuten alussa vauvoilla sellasia päiviä, et syö tosi tiuhaan? meillä tänään syöty taas n.1,5-2h välein ja pullosta menee se joku 50 ml/kerta? oon kyllä aika epätoivoinen imetyksen suhteen tällä hetkellä ja nyt jo mennään suurimmaks osaks tuttelilla! oon kyllä koittanut ajatella asiaa niin että kyllä sillä tuttelillakin kasvaa ihan samanlaisia terveitä lapsia kuin äidinmaidollakin, mut jotenki vaan harmittaa.. :/
 
LABELLO linea negra näkyy täälläkin ja selvempi, kun odotusaikana.
Meillä vaihtelee, myös nuo syöntitiheydet.. Luulisin, että tiheällä imulla vauva "tilaa" sitä maitoa...

Mulla 17kg tuli ja sairaalaan jäi 7kg ja nyt 3vko:ssa tippunut vielä 8kg!!! Oon ihan onskuna.. Vielä 2kg ja sitten niiden 15kg ylipainon kimppuun :kieh:

Ihania vauvoja kuvissa!! :heart: :heart:

Ei tunneta huonoa omaatuntoa vastikkeesta mammat!!! PÄÄASIA ON ETTÄ VAUVA ON TYYTYVÄINEN JA MYÖS ÄITI. Sitä huonoa omaatuntoa varmaan podemme vähän joka-asiassa... Tänään viimeksi kaupoilla, taisi olla liian vähän päällä, kun olikin kamala tuuli! :whistle:

Tuo EPÄVARMUUS kuuluu muutes varppina tähän alkuaikoihin... Mulla kolmas vauva ja sitä epävarmuutta ilmassa ajoittain täälläkin. Tosin rohkeammin oon lähteny liikkeelle... Ekan kanssa tuntui ettei uskalla kauppaan mennä ja tämä rassukka oli prismassa samalla reissulla, kun lähdettiin sairaalasta. Piti hakea rintapumppua jne... Halaus kaikille epävarmuutta tunteville, se kyllä helpottaa. :hug:

HAAVEMAMMA minä toimisin tuon imetyksen lisäämisen kanssa niin, että tiuhentaisin imetyskertoja. Vaikka sinne 3h maksimi... Antaisin kuitenkin yöllä olla sen yhden pidemmän välin... Meillä syö tissiä pääasiassa 2h välein läpi vuorokauden illan "viimeisen" tissittelyn jälkeen annamme 50ml nannia jolla sitten nukkuu n.4h. Poitsu siis 3vko 5300g. Ei mullakaan kovin paljon tule pumpaten. 50ml viimeksi ja molemmista pumppasin... Tosin oikeaa tietoa ei ole... Näin kokemuksen perusteella... :)

Tämä oma muisti on ihan mahdoton... :whistle: Lappu on kaupassa oltava ja silti unohdan AINA jotain... :LOL: Tietty tuo 2h aikaraja vaikuttaa, meillä kauppaan matkaa 20min suunta turvaistuinvirittelyjen kanssa... Ei oikeen kiinnosta imetys S-marketin aulassa.. Tai Tarjoustalossa...
IHANAA kun tulee kevät nopeutuu lähteminen ja kaikenlainen liikkuminen :flower: :flower:

No niin, nyt lehden kimppuun ja ostin suklaata :) hiiteen dietti....
Voimia kaikille. :heart:
 
Haavemamma: Mä annan NAN:ia tissin lisäksi jonkun 100ml. Välillä vetäis enemmänkin ja välillä ei jaksa kaikkea, mut pisin väli mitä oon ollut imettämättä on se 6 tuntia (kun poju edellisyönä veti ennätyspitkät unet), eikä kyllä tuntunut missään... En oo kertaakaan huomannut mitään "pakotusta" rinnoissa vaikka ois pitkäänkin imettämättä.

Kilot mulla lähteneet kaikki, mut mahanahka on kyl semmonen röllykkä... Aamulla vielä näyttää suht normilta mut illalla on taas semmonen "venahtanut". Eipä mulla koskaan mitään "lautamahaa" oo ollukkaan että sen puoleen...

Linea negra mullakin näkyvissä ja aika tummanakin. Varmaan tummentunut kun nahkakin tiivistynyt...

Jälkivuotoa täälläkin vielä vähäsen. Välillä luulen että se on jo loppunut mut sitte taas tulee...

Viikonloppuja kaikille! (Täs menee kyl päivät niin hujauksessa ettei enää juurikaan oo eroa onko viikonloppu vai arkipäivä... :) )

T.R+Poju 6vko+2pv
 

Yhteistyössä