Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~vol.1

pur
LABELLO kiitos jälleen kerran pinosta :flower:

JOSPI mulla ei oo tietoo mut kuulostaa mullekkin pikemminkin runsaalta toi maidon tulo sulla jos noi paljon saat pumpattuu. Mut tietty jos se on silti sulla normia vähempi. Mä oisin tosi ilonen noista määristä, huolissani myös maidon tuotannosta. Kyllä tyttö tarpeekseen toistaiseksi saa mut äskenkin sain pumpattuu vaa 40ml :eek: . Ei se auta ku koittaa noita LENTIKSEN neuvoja koittaa vaa jtkkaa, kiitti lentis taas tiedon jyvistä.
 
Kiitos labello uudesta pinosta! :)

Kyllä multa vaan otettiin papa jälkitarkastuksessa. Lääkäri sanoi, että sen ottamiselle ei ole mitään estettä. Näkyy vaihtelevan tuo käytäntö eri paikkakunnissa.

Onnea kaikille pikkuisille, jotka ovat vasta saaneet nimen! :heart:

Lentis: Kylläpä on törkeesti naikkonen sanonut! :eek: Ja täysin ventovieras.

Hitsi, että tuo meidän poika on pieni muihin verrattuna. Laitanpa syntymämitat sekä 1kk ja 2kk mitat tähän eli...
Syntymä: 2680g - 46cm - 34cm
1kk: 3375g - 50cm - 35,5cm
2kk: 4120g - 53,7cm - 37,5cm

Suloista, kun Juuso on noin pikkunen. :heart: Isäänsä taitaa tulla kasvussa. Mies on tommonen pieni kans. =)

Tinttu & Juuso 2kk, 1vko +
 
Moikka moi pitkästä aikaa!

Tuosta maidon tulosta piti sanoa, että esikoisen aikana mäkin panikoin muutamaan kertaan että maito loppuu kesken. Eihän se mitään lopu, jos vauvan antaa imeä niin usein kun haluaa. Luin sillon imetystukilistan sivuilta että kannattais ensin imettää ja vielä itse pumpata tai lypsää rinta niin tyhjäks kun saa jokaisen imetyskerran jälkeen. Se sit antaa viestiä että tartteis tuottaa lisää tavaraa. Pari päivää näin tein ja sit tosiaan maitoa alko tulemaan liikaakin! Ja mulla ainakin tää "taantuma" tuli muutaman kk välein, eli kai se kuuluu sit niin ollakin. Tosiaan pari päivää vauva tuntuu olevan koko ajan kiinni rinnassa mut kyl se siitä taas. Itseasiassa viime viikolla tuntu nyt ekaa kertaa ettei tuu tarpeeks maitoa, en kyllä pumppailla/lypsäny ja pari päivää kesti kun poika oli rinnalla useammin.

Meillä herätty muutamana viime yönä 1-1,5h välein syömään |O Yleensä on nukkunu ekaks n.4,5h ja sit n.3h välein syöny, nyt nukkuu 3h aluks ja sit maks 1,5h kerrallaan! Aamulla tuntuu ettei olis silmiään kiinni laittanu koko yönä :/ Toivon todellakin että on vaan joku vaihe, en tosiaan haluis edes harkita vielä mitään vellien antamista tms. Toisaalta, Jooa oli vaan 0,5cm ja 45g pienempi 7vko iässä kun siskonsa oli 3kk ikäsenä ja neidille jouduttiin alottaa vellit vähän alle 4kk iässä... Meidän ukko siis 7vko iässä 6240g ja 59,5cm, iso mies on jo :) Kohta saa jo 68 kokosiin vaatteisiin alkaa siirtyä :eek:
Mahtaakohan olla omalla ruokavaliolla merkitystä kuinka "tuhtia" rintamaito on? Suunnitelmissa oli täysimettää mahdollisimman pitkään, mut jos tää on öisin koko ajan tätä 1,5h välein heräämistä niin pakko sit on jotai keksiä. Jos alkais syömään enemmän proteiineja ja rasvaa, tuliskohan maidosta tuhdimpaa? Tosin poika kyllä kasvaa hyvin... Äh, en tiiä... Täytyy nyt jonkun aikaa kattoa miten noi yöt menee ja soittaa neuvolaan jos ei ala imetysvälit pitenee. Selkäkin tuntuu olevan ihan solmussa kun en jaksa poikaa joka syötön jälkeen takas omaan sänkyyn (n.1m päähän) siirtää, enkä jotenki löydä hyvää nukkumis asentoa pojan ollessa vieressä...

Sori, tuli ihan valitusta ja omaa napaa vaan :ashamed: Ja navasta tuli mieleen, kiva röllykkä täälläkin! :kieh: Vielä olis vajaa 10kg ennen raskautta aikasiin mittoihin. Miten sais itseä niskasta kiinni ja alkais polkee vaikka tolla crossarilla? Ja tää yletön herkuttelu... :whistle: :ashamed:

Juu, mut jos olis yhtää fiksu, lähtis nyt nukkumaan kun just kävin syöttää pojan ekaa kertaa. Ehdin ehkä jopa tunnin nukkua ennen seuraavaa syöttöä :|

Voikaahan kaikki mammat ja kullanmurut hyvin, aurinkoisia kevätpäiviä toivottelee

Bianca ja Jooa 7vko5pvä
 
minipillereistä. aion taas sen reseptin pyytää mutta pelottaa jo etukäteen miten käy.. esikoisen kanssa vuoto ei loppunut lainkaan. alkoi siis kun aloitin pillerit, mutta ei loppunut.. |O joten lopetin niiden syömisen. Keskimmäisen kanssa pyysin eri merkin niin siitä tulikin sitten muita sivuoireita: olin tosi itkunen ja väsynyt. saatoin itkeä vaan pitkin päivää ilman syytä. se onneksi loppui kun lopetin pillerit. toivottavasti nyt löytyisi sopiva merkki... :p

papa täälläkään sitä ei oteta jälkitarkastuksen yhteydessä.

Yöt on meillä nyt huonontuneet. |O Joka yö kauheeta ähinää ja puhinaa jota sitten kestää...täytyy vissiin kanssa seurailla vähän mitä sitä päivän aikana syö..

sadee80 6 tyttö 5vko +
 
Kössi Esikoista imettäessä lääkäri ei halunnut kirjoittaa minipillereitä ollenkaan, ja nyt kysyin lääkärin kantaa yhdistelmään minipillerit + imetys, ja se tosiaan suositteli, että vasta, kun kiinteätkin on kehissä. Koska sitä kuitenkin kulkeutuu maitoon. Ei sen kummemmin perustellut asiaa. Aikanaan se toinen lääkäri ei ollut täysin vakuuttunut siitä, että niillä ei olis mitään vaikutusta vauvaan.

Pur Ootko huomannut, että ihan ruuan seassakin oleva sipuli vaikuttais vauvan masuun? Raa´asta sipulista on varoiteltu enkä sitä söisi muutenkaan, mutta kannattaisi siis kokeilla jättää kokonaan pois?

Meillä on taas tosi kenkku yö takana. Illalla olin ihan väsy ja torkahdin sohvalle vauva sylissä, kun vauva oli sammahtanut tissille. Se heräsi kun yritin siirtää sänkyyn ja tarjosin lisää tissiä, kun halusin äkkiä nukkumaan -> alkoi kauhea räpiköinti ja pientä itkuskelua. Yritin vaan röyhtäyttää ja sitten hoitaa pieruja, kun vauva ei rauhottunut. Ja taas yritin tissin avulla sitä unille. Joo, torkahti, mutta kohta alkoi huuto. Ekaa kertaa jouduin turvautumaan kävelemiseen pitkin kämppää, että rauhoittui. Ikuisuuden päästä sain tutin avulla nukahtamaan viereen. Oon mä ennenkin havainnut, että ei pitäisi liikaa tarjota tissiä. Se tuppaa aiheuttamaan tuota..

Tunti sen jälkeen, kun vauva oli nukahtanut, heräsi esikoinen. Tekee kulmahampaita, enkä antanut illalla särkylääkettä, kun miehen mielestä annan sitä liian herkästi. No heti meni yö pilalle. PAri tuntia myöhemmin vasta uni jatkui pitkän väännön jälkeen... Tätä riemua taas... Ja nyt ei ole mahiksia päikkäreihin. Jos sattuisi muuten tilaisuus, niin pakko käyttää se ristiäisjärjestelyjen tekemiseen.

Pappi kävi eilen. Oli tosi rento ja mukava.
 
Tuiskunen77 Just sun jutun takia aloin itekki panikoimaa et kai meil on se kaste sit kans sunnuntaina :D joten koitin soittaa papil äske mut ei vastannu. Pakko saada se kii.

Papaa ei mul oteta kuulemma ens viikol vaan vast sitku on 3kk synnytyksest.
Minipillerireseptin saan ens viikol sit kans ku siihen päädyin ku kortsui en taho käyttää ja kierukkaa ei viäl voi ottaa.

Rokotetutkimus Mul oli keskimmäinen siin rotavirustutkimukses 6vuatta sit ja jos se nyt on viäl samanlaine ku sillo ni toiset saa lumelääket ja toiset oikeet mut ei tiä kumpaa saa ja joskus tulee sit tiato siit et mitä on saanu.
Jonkun kerran käytii ku siin oli joitain käyntejä mut en jaksanukkaa ja jätettii kesken. Ehti saamaa kuitenki rokotteen ja joku aika sit tuli lappu mis luki et oli saanu sen oikeen rokotteen. Tuli nyttenki se lappu himaan mut en lähe siihe nyt mukaan.

Meil tuli toi keskimmäinen muksu eile kuumeeseen ja on tänää himas ja näyttää silt ku ei ois ikinä kuumet ollukkaa. Ois ollu nii pal menoiki tänää ja joutus kaik perumaa :/ . Nyt tarttee sit kökkii himas jos vaik sais aikaseks jotai, siivottuu ehkä.

Tytönki sain parvekkeel nukkumaan ilman lenkkei tai hyssyttelyi. On nyt nukkunu siäl puoltoist tuntii. Ja mä roikun netis :whistle:

JeJa + typy 5vko+
 
Heippa taas

Kiitos Lentis maitokommenteista! Eiköhän tämä tosiaan ole niitä kriisejä ja muuta tisuttelua, kun poika kuitenkin tuntuu ihan tyytyväiseltä rinnalla olon jälkeen - kunhan annan imeä riittävän pitkään, on rauhallinen tapaus myös syödessään eli syö pitkään ja hartaasti. Tosin ei sitten pulauttelekaan, kaksi kertaa kotona ollessa pulauttanut ja molemmilla kerroilla lisämaidon (pullosta) syömisen jälkeen. Hoikkahan tuo on, 56 cm ja 4200 g viimeksi neuvolassa mutta kuulemma kasvanut hyvin joten ei huolta.

Flunssasta - mä olen tainnut olla hieman hysteerinen mutta olen torjunut kaikki kyläilysuunnitelmat jos vierailla on mitään taudinoiretta (ja niitähän riittää, siis nuhaa, yskää ja mahatautia varsinkin). Tuntuu niin kurjalta jos tuo kuusiviikkoinen kullannupu saisi nuhan. Tosin tuttu lääkäriperhe juuri sanoi 'altistaneensa' vauvaa kaikille pöpöille mutta oletan että sentään vähän isompana. Mites te muut, kannattaisiko nyt saada ne bakteerit jotta olisi parmpi vastutuskyky sitten?

HM - mä olen yöhousissa kotosalla ja sit aina kiukkuisesti puen muuta kun lähden jonnekin (tai kun päästän niitä vieraita meille) ) Nyt täytyykin mennä vaihtamaan kun odottelen yhtä mammavierasta ja vauvelia meille.

Ai niin, ettehän kokonaan katoa sinne FB:iin, mä kun olen toistaiseksi vain täällä! Niin ja missä on Kärppis?

tv almaa ja poika 6,5 vkoa :heart:
 
voe hemmetti kun kaikki katosi..
mitäs kaikkea olinkaan kirjoittanu..

minipillerit; sain heti aloittaa jälkitarkastuksesta.Millaisia sivuoireita on tullu?

almaa; mä roikun täällä, en ole sinuiksi päässy naamakirjan kanssa.

Tiheän imun kausi; meillä on just nyt,viime yön koko ajan neiti roikkui tisulla ja päiväälläkin eilen imuili tunnin välein korkeintaan.Olen sitkeesti antanu imeä omaan tahtiin, kestää muutaman päivän ja taas on maitoa.Näin olen selvinny ilman lisä maitoa ja pelkällä maidolla 6-7kuukautta kunnes olen aloitellu kiinteet.

Lohdullista että lörömahoja on muitakin suomenniemellä :/ Mulla ei nyt auta tunnin juoksulenkit, punttisalit, kuntopiirit tms ja herkkuja kun en syö..Yleensä olen ollu ihan kiinteytynyt pari kuukautta synnytyksestä.nyt en lähelläkään.Antaa sitten olla.Enempään en pysty ja laihduttaa en ala imetyksen aikana.

nyt ruokaa napaan, jos vaikka huilaisin sisustus lehtien parissa kun kaikki olis kohta päikkäreillä.

jaksamisia kaikille,
siniraita ja typy n.10 vkoa
:heart:
 
Sade: Olipa "kivoja" kokemuksia minipillereistä sulla... :snotty: Itseäkin alkaa taas mietityttää, et mitä tapahtuu. Välivuodoista varoitti jo lekurikin. Ja joskus on ollut hormoniehkäisy, joka vei halut aivan totaalisesti. Olihan se tehokasta kun seksi ei käynyt edes mielessä. :p

Yksi FB-tolvana täällä kyselee, että mihin siellä niinku kommentoidaan? Tai missä siellä keskustellaan? En löytänyt kuin kaksi viestiketjua.

Matma: Joo voihan ne mennäkin maitoon varmasti. En tuota poitsua haluais (nais)hormoneilla kyllästää. Tarkoitus on, että hänkin voisi saada lapsia jonain päivänä. :whistle:

Pumppaus: Se voi muuttua hankalammaksi kun maidontulo tasaantuu. Rinnoistahan vauva osaa kyllä ottaa tarvitsemansa. Itsellänikin on nyt ongelma, kun työkaverit kutsuivat keilaamaan & syömään muutaman viikon päästä. Haluan mennä mukaan, mutta tuttelia ei viitsisi ruveta muutaman tunnin virkistyksen takia vauvalle antamaan. :/ Täytyy yrittää treenailla, jos pumpulla vaikka saisi edes vähän kerrallaan irti. Tahtoo baariin! :kieh: :D

Tinttu: Minkäkokoinen iskä pojalla on? Mun poitsulla isä on 184 cm ja raamikas, mut itse olen tosi pieni. Saas nähdä, kummat geenit sitten vaikuttaa enemmän.

Aurinkoista viikon jatkoa kaikille mammoille!

Kössi ja poikanen
 
Ai niin, ja lisäksi muistui mieleen vielä se "pieni" ongelma, että poikanenhan ei ole syönyt pullosta kertaakaan ja tuskin sitä hommaa osaa. Että sitäkin täytyis tässä alkaa kai harjoitella, jos meinaa pojan jättää kotio. Iltaisin ei voi syöttöväliinkään oikein luottaa, kun syöminen on tiheämpää.
 
heh..nyt pitää nauraa!!
Mä olin hiukan loukkaantunut kun luin tätä listaa taas pitkästä aikaa noin kk sitten ja huomasin et mut oli potkittu pois :LOL: ..siis kyse oli siitä, että olin etsinyt nimeäni etusivulta koko ajan 26.2 kohdalta(en tiijä miksi), vaan eihän AINO silloin ole syntynyt :LOL: .. vaan listalla on aivan oikeassa kohdassa nimemme :ashamed:

Voi tätä päätä! Tämä siis kuvastaa hyvin mun tuntemuksia. Meillä on mennyt oikein mukavasti. Aino on aika helppo vauva. Tähän viikkoon asti nukkunut tosi hyvin, melkein 20h /vrk. Nyt tuntuu että toi määrä on viikossa radikaalisti muuttunut, kun ikääkin on jo se 10vkoa. APUA! Mun vauva on jo iso. Itku herahtaa silmiin joka viikko, kun uusi viikko tulee täyteen.Mä rakastan tätä vauva aikaa. Ensimmäiset moottorikelkka-ajelutkin on jo koettu. Uimaan ei olla uskallettu, kun mulla oli ristiäispäivänä 40 kuumetta, ja rintatulehdus, se pani vähäx aikaa rauhottumaan. Ei ollu kivaa!
Siskot rakastaa vauvaa, ja vauva siskoja, semmosia hymyjä sieltä jo tulee. Ne on kyllä ikuistamisen arvosia.

Jälkitarkastus olllut aikaa istten, paikat ihan kunnossa. Painoa vielä 2kg lähtemättä, mutta sen verta mulle aina jääkin. Kauhee rölly tossa kyllä on masussa. Aino aloitti korvakierteensä 3vkoa sitten, eli noin 6 vkon iässä, jolloin meidän muutkin tytöt suurinpiirtein sen aloittaneet. Korjaan kuitenkin, että toivottavasti tämä ei kierteeksi tästä muutu!!! On se vaan surullista. Täysimetyksellä mennään, jokseenkin kyllä muutaman kerran pulloa annettu, kun en ole ollut paikalla. Meidän lapsista tämä on ainut joka sen pullon huolii, ja on muuten ihanaa, kun voi käydä vaikka kaupassa ihan rauhassa, ja yksin =) Tutti kelpasi noin kk ja sitten loppui sen luputtelu, nyt nyhjätään nyrkkiä suuhun. .
Nyt alan lukee teitin kuulumisia. Josko jonkun vaavi kuulostaisi samalle kun meillä.

kevät terveisin: jaana ja Aino (Emma 5v ja Liisa 3v)
 
Tervehdys!
Mä kanssa käyn täällä piipahtamassa, kun en oo tota naamakirjaa kokeillut, vaikka pari kaveria on sinne kutsun esittänyt.
Meillä tuskaillaan edelleen masuvaivojen kanssa...jopa niin paljon, että yks ilta vietetiin päivystyksessä, kun poika vaan huusi hysteerisenä monta tuntia ja kieltäytyi syömästä :'( No ei siellä mitään selvinnyt. Itsekseen poika sitten lopulta rauhoittui,söi ja nukahti. Itse epäilen edelleen jotain ruoka-aine allergiaa+siihen liittyvää refluksiaa. Tänään mennään lääkärin tarkastukseen ja yritän puhua, josko päästäis joihinkin allergiatesteihin. Se huuto on nimittäin niin paha, että en oikeestaan uskalla syödä enää mitään ja se vaikuttaa jo selvästi maidon tuloon :/ Toivon, että tänään tulisi jotain selvyyttä miten edetään.

Se piristää, että kevät tulee kohisten. Ulkona on kiva lenkkeillä ja siellä pojankin masuvaivat unohtuu ja nukkuu vaunuissa hyvin - just päinvastoin kuin isoveli aikoinaan-hän nukkui vaan sisällä.

Tsemppiä mammat!

Tuulen sydän ja Kasper 6vk+
 
Huomas kyllä kun tyttö asu tissillä eilispäivän ja join 3 litraa vetta niin johan sitä maitoa taas on :eek: Sit viel yöllä kärsin kamalasta sappikohtauksesta ja mies joutu hoitaa yösyötön kun tyttö heräs just sillo, niin jopas oli märkä olo aamulla :D

Tänää pitäis mennä vielä kattelemaan vaatteita ristiäisiin kun ei meinaa löytyä millään :kieh: Tytölle pitäis löytää jostain vaaleanpunainen body missä ei ois mitää kuviota mutta kun sitäkään ei meinaa löytyä :kieh: Onneks nyt pappi on sentää soitettu, jänskättää kun kohta lähtee papille sähköpostia mis on meijän neidin nimi, sit sitä ei enää muuteta :D Pitopalvelun tarjoilut lyödään kans lukkoon tänään niin on kaikki valmiina :)
 
Heipuli kaikille!

Vaunulenkki takana ja neiti viä vaunuissa ulkona koisii, ja mullahan ei siis muuta tekemistä ois kuin täällä notkua...

:whistle: :LOL: :whistle:

Sain tänää miehelle vihjaistua että josko alettais katteleen isompaa kämppää, kun on hiukan tiivis tunnelma tässä kolmiossa viidellä hengellä jo nyt, eikä tilanne ainakaan helpota kun Isla tosta kasvaa... :p Ei se ajatusta heti tyrmännyt, on vaan sitä sorttia että tarvii asioille aina hiukan sulatteluaikaa,jos ei ole sen omia ideoita. Ois niin kiva jos pyykit ei aina roikkuis olohuoneessa ja eteisessä pääsis kulkemaan vetämättä vatsaa sisään (vaunut...), ja tietty muksuille omat huoneet ois ihan ykköstä! :D saa nähdä miten asia etenee :whistle:

Islalla myös noita rätinäpäiviä edelleen, ja aamulla just totesin että taitaa olla vähän vaativammasta päästä neiti,kun ensin huutamalla herätti kaikki muut häntä palvelemaan, ja sitten itse tyynesti jatkoi unia... :LOL:

jaaha, alkaa ulkoa murinaa kuulua, mentävä pelastamaan typy nälkään nääntymiseltä... ;)

tatuka+isla 6vkoa 3pv
 
Katotaas onnistusikos tänään tänne kirjoittaminen... Pari kertaa pitkä teksti on kadonnut enkä ole sitten ehtinyt uusiksi laittaa.

Tiheän imun kausista on ollut puhetta - meillä ei tyttösen kanssa vielä ole sellaisia ollut, mutta esikoisen kanssa kyllä. Helposti sitä epäilee, että maidon tuotanto on tyrehtymässä, kun vauva asuu taas rinnalla ja tissit tuntuvat tyhjiltä kun ne ennen olivat maidosta pinkeät. Mutta se on oikeasti ihan normaalia ja kuuluu asiaan, sillä tiheällä imemisellähän vauva tilaa lisää maitoa. Silloin olisi vaan tärkeää jaksaa se pari päivää tiheästi imettää ja olla tarjoamatta lisämaitoa, jos siis tähtää täysimetykseen. Ja on tosi tärkeää, että juo itse paljon ja syö usein ja riittävästi.

Joku joskus sivuja sitten mainitsi jättäneensä maitotuotteet pois ruokavaliostaan, ja että erityisesti suklaa aiheutti vauvalle masuvaivoja. Meillä on täsmälleen sama juttu. Esikoisella oli myös suolioireinen maitoallergia, joten tällä kertaa osasin kitinöiden alkaessa epäillä maitoa pahikseksi. Sen pois jättäminen helpotti heti ja nyt meillä on tyytyväinen, ihan tavallinen vauva joka itkee vähän, nukkuu paljon ja on kertakaikkisen ihana.

En tosin vielä usko, että tämä sitä maitoallergiaa on, kokeilen vähän myöhemmin vielä palaavatko kitinät, jos alan taas syödä maitoa. Sillä tavalla tein esikoisen kanssakin, testasin aina välillä sopisiko maito kuitenkin, ja sitten myöhemmin kun olin varma maitoallergiasta sopisiko se jo - maitoallergiahan menee suurimmalla osalla ohi ennen ekaa ikävuotta. En halunnut pistää lasta allergiatesteihin kun kerran löysin helposti itsekin pahiksen - ne testit kun ovat kuulemani mukaan ihan kidutusta pikkuvauvalle eivätkä välttämättä edes näytä allergiaa. Imetin sitten vuoden ja seuraavat 8kk esikoinen sai kaupan kauramaitoa, nyt ollaan pikkuhiljaa siirtymässä tavalliseen maitoon. Vähän toivon, että pikkutyttösellä olisi jostain muusta kitinästä kyse - maidon välttäminen on sen verran rasittavaa, sitä kun on yllättävän moneen ruokaan tungettu. Onneksi tarvitsi välttää vain tuota yhtä ruoka-ainetta...

Meillä oli neuvola tänään, neiti painaa tasan 5 kiloa ja on 56 senttiä pitkä ja ikäähän on muutamaa päivää vaille kuukausi. (Syntymäpaino oli himpun verran päälle 4kg ja pituus 51 cm.) Että hyvin kasvaa ja hyvä niin.

Kovasti ollaan opeteltu tätä vauva-arkea taas miehen palattua töihin. Hämmästyttävän hyvin on mennyt, toistaiseksi ainakin. Esikoisen vauva-aikana ihmettelin. miten useamman lapsen äidit pärjäävät, kun minä juuri ja juuri pärjäsin yhden lapsen kanssa, vaikka poika oli vielä aika helppo vauva. Nyt kaikki menee jotenkin paljon vähemmällä vaivalla. Ihme juttu. On joitain hetkiä päivässä, jolloin meinaa hermo mennä joka kerta (ulkoa sisään tulemiset kun pojalla, vauvalla ja äidillä on kiljuva nälkä ja pitää riisua kaikkien lukuisat vaatekerrokset ja päättää kuka ruokitaan ensin - ja aina joku huutaa, toisinaan myös äiti - tai iltatoimet jos mies on myöhään töissä. Miten hoidetaan pojan iltapesut, pisut ja pusut samalla kun vauvalla on iltatankkauksen aika? No niin että aina joku huutaa, usein myös äiti, viimeistään sitten kun molemmat lapset nukkuvat ja isä palaa kotiin... Mutta muuten on aika ihanaa.

Olen tosi iloinen siitä, että meillä täällä kylässä toimii kerran viikossa MLL:n perhekerho ja avoin päiväkoti, niin että parina aamupäivänä viikossa on aina aikataulutettua ohjelmaa, poika näkee kavereita ja minäkin saan aikuisseuraa. Suosittelen kaikille näitä tämmöisiä, jos vaan paikkakunnalla semmoisia toimii. Esikoisen kanssa en osannut tällaisiin mennä, hän oli kesävauva ja kesällähän tämmöiset ovat usein kiinni enkä myöhemminkään löytänyt näitä. Mutta uskon, että olisi pelastanut monta itkunkitkupäivää silloinkin, jos olisi voinut verkostoitua samassa elämäntilanteessa olevien ja samalla paikkakunnalla asuvien kanssa. Tämä palstakin on samassa mielessä hyvä, mutta ihan livekontaktit ovat vielä parempia...

Tähän liittyen kysyisinkin mielipidettä erityisesti niiltä, jotka käyvät seurakunnan avoimissa kerhoissa - uskallanko mennä semmoiseen lasten kanssa, vaikka me emme kuulu kirkkoon? Meitä on sinne pyydelty mukaan, mutta en tiedä voiko tämmöinen pakana mennä. Ja tiedän, että siellä on lopuksi aina hartaushetki, johon en halua osallistua, eli jos menisin mukaan olisin niin törkeä, että me lähdettäisiin aina ennen sitä hartautta. Mun omatunto sanoisi, että pitäisi kuulua seurakuntaan että voi osallistua sen toimintaan, ja ainakin jos menee mukaan, pitää ottaa koko paketti eikä valikoida tällälailla. Mutta sitten toisaalta, siellä on kuulemma aika hiljaista, vähän osanottajia, eli uudet kävijät voisivat olla tervetulleita näilläkin ehdoilla. Ja joo, tiedän että pitäisi kysyä sieltä seurakunnasta eikä palstalaisilta, mutta kertoisitteko silti omia mielipiteitänne?

Ehkäisystä
vielä: Minä en oikein tiedä mitä sen suhteen tekisi. Cerazette-minipillereistä multa meni täysin seksihalut, niin tyystin että mies ihan masentui. En haluaisi niitä, en pitänyt siitä haluttomasta olotilasta yhtään. Kortsu ei ole kiva. Ja sitten on jäljellä kierukka (vai onko jokin muukin vaihtoehto vielä?), mutta se ei vissiin ole vaihtoehto jos toiveissa on vielä yksi lapsi kolmen vuoden sisään? Vai voisko semmoisen laitattaa ja otattaa sitten pois, kun haluaa aloittaa uudestään yrittämään lasta? Vitsin ehkäisy. Miksi se on aina niin vaikeaa? No, onneksi sentään mahdollista, ainainen raskaus tai imetys ei myöskään olisi kivaa...

Ihania kevätpäiviä teille kaikille, mukavaa kun valo lisääntyy ja kesä lähestyy.

Naru
 
Naru sanoi(tai kirjoitti) mitä minä ajattelin tiheän imun kaudesta. Läpikäytävä juttu jos haluaa vain imettää ilman lisämaitoja.

naru; Mun kamu käy seurakunnan perhekerhoissa ja tapahtumissa vaikka ei siihen kuulukkaan ja on enemmän kuin tervetullut ollut joukkoon ja ne vetäjätkin tietävät ettei kuulu.Mene vaan ja ainahan voit kysäistä sitten onko juttu ok.Mutta kamulla oli ihan ok.

perhekerhot-kahvilat; menkää rakkaat siskot jos pongaatte paikkakunnilta moisia, tai neuvolan tädiltäkin asiaa voi kysyä ne kanssa tietää.Se on uskomaton voima minkä sieltä saa kun huomaa esim.esikon kanssa että muut äidit myös näyttää pandakarhuilta kun silmäpussit roikkuu ja samanlaisia juttuja on muidenkin perheillä läpikäytynä.Tai on jo vanhempia lapsia ja vankka kokemus tulevasta.Avoimin mielin joukkoon, se helpottaa arkea tuulettaa itseään kaltaistensa joukossa. Ja mikä parasta saa uusia äiti ystäviä.

Naru; Kierukan voi laittaa vaikka haluat vuoden sisään tulla raskaaksi.Se hintahan siinä ehkäisynä nousee isoksi, kun on tarkoitettu olemaan se viisi vuotta.Mutta mulla taisi olla joskus 8kk ja mun kaverilla puoli vuotta.Mulla on nyt noi cerazette pilsut,saa nähdä mitä tekee vai tekeekö mieli mitään?

Miten mä en saa mitään aikaiseksi?? Tyttö nukkuis ja muut ulkoilee ja olisi rauha niin täällä mä vaan nyt roikun..hieno homma.

sini
 
Heipsan!

Ajattelin yrittää nopsaan kirjoittaa ennen kuin poika herää syömään. Alkaa rinnat tuntumaan taas sen verran täysiltä, että kohta kaipais tyhjennystä. Jännä, että tää maidon tulo vaihtelee niin paljon. Alkuviikosta tuntui vielä, että rinnat on tyhjän oloiset, ja mietin riittääkö niistä pojalle tarpeeksi evästä ja nyt taas on rinnat piukeana maidosta! Mutta on poika kyllä kieltämättä paljon rinnalla ollutkin maitotilausta tekemässä. :)

Ehkäisyä olen minäkin miettinyt. Harmonet pillerit oli mulla aiemmin ja ne kyllä sopi mulle hyvin, mutta ilmeisesti niitä ei voi käyttää kun imettää. Kierukkako oli tarkoitettu useammaksi vuodeksi kerrallaan? Mulla on ollu sellanen mielikuva että se pitäis vaihtaa useammin. Se ei kyllä siinä mielessä ole varmaan kannattavaa mulla laittaa, kun tarkoitus olis hommata pojalle leikkikaveri parin vuoden päästä. Noh, kaippa neuvolassa pystyvät sitten sanomaan, mikä mulle ois nyt paras ehkäisy.

Siniraita et ole ainut, joka ei saa mitään aikaseksi. Mullaki poika nukkuu rauhassa kärryissä ja minä vaan nettailen. :) Eihän tässä oiskaan ku siivoamista ja silittämistä rästissä... :whistle:

Mutta nyt taitaakin poika kitistä, pitää mennä tsekkaamaan joko hän heräilee syömään.

Virme
 
Moikka,

saas nähä ehdinkö raapustaa kun vaavi jäi pihalle vaunuihin pötköttää lenksun päätteeksi :)

Bianca Nlassa sanoivat ettei maidon tuhtiuteen pitäisi vaikuttaa äidin syömiset, että se olisi aina samanlaista ja yömaito ravitsevampaa. Mutta tietty jollei äippä syö/ juo niin se vaikuttaa määrään ja sitä kautta sitten saatuun kokonais energiamäärään.

Tinttu Mäkin kunolen oikein kahteen otteeseen ihmetelly neuvolassa Nökerön pientä syntymäpainoa 2730g, niin vastaukseksi olen saanu ainoastaan vastakysymyksen "poltitkos tupakkia?" " No en |O Ja siihen on jääny keskustelu aiheesta. Ei tässä itsekään jättilöisiä olla, mutt akuitenkin mies yli 180cm ja mä 166cm. No tosin nythän tuo meitin neiti harppoo kiinni pienuuttaan kun on jo kohta 5 kg ja 54cm. Voihan se olla että teilläkin sitten harpotaan jossain kohtaa :)

matmalle Jaksuja niitten kahden pienen kanssa :hug:

almaa ja siniraita juu lökäpöxyisiä röllykkämahoja ollaan :LOL:

Kerhoista
Mä aion mennä kokeilee seurakunnankerhoa kun pappi sitä mainosti ja en kuulu itse kirkkoon, mutta Nökeröhän kastetaan kuitenkin miehen toiveesta. Mua houkutti euron aamiainen :p ja joku musiikki hetki, kun itse vasta hajoittelen lasten lauluja :kieh:
Myös perhekerhoa meinaan kokeilla kunhan keritään =)
Joku kyseli myös vauvakinosta se on Finnkinon teattereissa, nettisivuilta lisäinfoa ja paikat. Mutta siis siellä oli äippiä lapsineen ja tasaista kitinää pitkin näytöksen, muttei se haitannut ketään. Ennen leffaa oli joitakin tuote-esittelyitä ja mukaan sai myös laihan tuotekassin.

Byyyyääääää...
 
Ihan peestä oli nyt sit ekaa kertaa meiän yä |O . Vauva kitisi ja välil huus(ellei ollu sylis) ilmeisesti vattavaivoi ja söi aina ku tyhmänä törkin tissii suuhun ja nyt on nännit törkeen kipeet liiast syömisest. Puol 3 vissii on nukahtanu ja heräilly kokoa jan...huoh. Nyt se kyl nukkuu.
Tänää ois menojaki jote kahvii vaa naamaan ni kyl se täst. Pidän tän päivän viäl ton pojan himas vaikkei sil kuumet eilenkää ollu mut varmuudeks et on sit sunnuntaina terve ristiäisis.

FB-tolvanat :D jos ny oikeen ymmärsin et mitä tarkotatte ni koitan vastata. Eli sinne helmimammat2009 ryhmään ei ihmeemmin olla kommentoitu mitään muutaku laitettu kuvii ja nimimerkit et tietää kuka on kuka. Eli ollaan (monet ainaki) kutsuttu toisemme kavereiks ni sillo ollaa voitu kommentoida toistemme tilapäivityksii ja tekemisii yms. Tarkotiks te tätä?

Eile jäi vaunuttelut väliin ku oli pojan kaa himas ja tänää taitaa kans jäädä ku on asioi ja tarttee lähtee autol liikenteesee. Meen näyttää vaavii toisil työkavereil toiseen hoitolaan. (siis sama duuni mut eri toimipiste) emmä mikää työpinko oo :D

FB:st viäl et normaalist kukaa mun kavereist ei oo (keskustelu)onlines tällasiin aikoihin tai yleensäkkää usein mut nytku te oottee siäl "kavereina" ni onlines on vaik kui pal porukkaa aina :D

Jos sit alkais taas laittaa ittees ihmisen näköseks ja luopuis täst maitosest t-paidast yms riavuist...

JeJa + typy 5vko+

Papist ei oo muute kuulunu viälkää ja su on ristiäiset :eek: koitan tänää taas soittaa ku eile ei vastannu. Varmistin kuitenki seurakunnalt et pappi on varattu :D
 
Jeps, maidontuloon tosiaan vaikuttaa syöminen. Eilen ei tullut syötyä paljon mitään ja nyt aamulla oli tissit ihan luttanat. Painokin on pudonnut alle lähtöpainon 41 kiloon ja entiset farkut tippuu päältä. :ashamed: Täysimetys vaan kuluttaa tuota energiaa ja oon kyl ollut menossa niin paljon, että syöminen on siksikin unohtunut. Pakko yrittää skarpata, että poitsu saa ruokaa jatkossakin. :heart:

Tuulen sydän: Jaksuja sinne! Toivottavasti pienen vaivat helpottavat. :hug: Voimia myös muille, joilla vauvat itkuisia/valvottaa!!

Meillä on yöt menneet oikeastaan aika unelmahyvin. Viime yö meni kahdella syötöllä. Poika myös nukahti itsestään illalla perhepetiin, vaikka viimeisen syötön jälkeen näytti olevan täysin virkeä. Nyt on sitten vähän aamukänkkäränkkää...täytyy vaan yrittää imettää näistä luttanarinnoista. :whistle:

Nimiäisistä: En muista kuka mulle kommentoi, mutta joo olen itsekin sitä mieltä, että kun on vaikeuksia/sairautta suvussa, niin nimenomaan silloinhan kannattaa juhlia/muistaa myös niitä hyviä asioita... Eli vaikkapa uutta vauvaa. :)

Kerhoista: Pariin perhekerhoon on pyydetty, viel en oo saanut aikaiseksi mennä mihinkään. On tullut tavattua kaveripiirin kotiäitejä ym. joten ohjelmaa on kyllä ollut. Tällä kolmannella (ja viimeisellä!) kerralla kotiäitiyttä on muutenkin tuntunut, että sosiaalista elämää on enemmän kuin aiemmalla kerralla... Kun likat oli pieniä asuin kauempana kavereista ja paikallisesta avoimesta pk:sta en oikein tutustunut kunnolla keneenkään.

Kössi ja poikanen
 
jeja, toivottavasti saat papin kiinni. aika viime tippaan pappi jättänyt.. :eek:

kerhoista, mä aloitin perhekerhoilun kun esikoinen oli 2v ja keskimmäinen 5kk. se on seurakunnan perhekerho. Tykästyin tosi paljon ja siitä lähtien ollaan käyty. Kun tyttö syntyi, pidettiin kuukauden tauko, mutta nyt taas kerhoillaan. =)

huomenna kastejuhla. :heart: tänään sitten värjään hiukseni niin on juhlassa taas juurikasvu poissa. B)

sadee80 & tyttö huomenna tasan 6vko
 
Huomenta.
On jännä, jos ei ehdi päivään kommentoimaan palstalla. Kokee heti, et au oon pudonnu kärryilt... Ja sit on nii pal kerrottavaa ja sanottavaa, ettei ehdi. Parempi siis koittaa päivittäin kirjoitella. :whistle: Nytkään en muista mitä oli maaliskuun lopus ja piti sanoo aiheeasta jotai...

VATSA on täälläkin ihana löysä kasa... Kilot on samassa, kun ennen raskautta. Hirveän äkkiä tippu 17kg, joten en ihmettele löysää nahkaa, mutta inhottava se on.

Mulle sano neuvolas, et pitäis mennä pian papaan, että sais sen kierukan. Miksköhän ei mul mainittu mitään pillereist mitä vois nappailla imetysaikana?? :eek:
Kierukka (hormoni) on musta kyllä ihan paras. Mulla häviää menkat kokonaan, kaikki vaivat ja mielialavaihtelut niiden mukana. :)

LENTIS kurjaa tuo miehen työjuttu!! :hug:

FB:st joo ihmiset käyttää FB niin eri tavalla. Mutta juuri noin kun JeJa kertoi ollaan toimittu. Siellä se pikaviesti, jolloin voi jutella suoraan ihmiselle yksityisesti ja sitten nää tilapäivitykset ja niiden kommentointi, jotka taas näkyy kaikille. Jos olemme toistemme ystäviä, minä näen mitä esim JeJa ja Labello "keskustelee" tilapäivityksen kautta ja voin myös osallistua omilla jutuillani samaan keskusteluun... Ompa hankala selittää... :whistle: Eli pelkkä helmimmammoissa olo ei siellä paljon auta, kun tosiaan keskustelu tapahtuu muuten... Pyydelkää ystäväksi!! Mammojen keskustelust tosiaan selviää meidän "nikkien" oikeat nimet ja sitten voi klikkaa kaveriksi... =)

KERHOILUT aijon todennäköisesti skippaa tällä kertaa... Isompien kanssa kävin paljon. Nuorena äitinä, kun ei paikkakunnalta tuntenut oikein ihmisiä. Sainkin pian mamma kavereit. :D
Nyt asustellut, harrastanut ja ollut myös töissä näillä nurkilla pian 20v, niin suoraan sanoen tunnen liikaakin jo ihmisiä... Hee. Kauppareissut välil mainioit, perheel menee hermo, kun joka hyllynkulmal jää suustaan kiinni jonkun kanssa... B)
Ellen sitten ole voittanut tyyliin lotossa ja pystyn olemaan pidempään kotona, jolloin pikkumies tarvitsee leikkiseuraa...

Kaapsusta on tullut pikasyöjä... Oon ihan ihmeissäni, ei ole rinnalla kun pienen hetken... Aikaisemmin saattoi viihtyä tunnin... Nyt homma on ohi 10min maksimissaan. Sitten hermostutan pikkuista, koittamalla tissiä suuhun hetken päästä... :eek: Mutta voiko ihan oikeasti massu olla täynnä, jopa muutamassa minuutissa... Sitten nukahtaa ja voi nukkua pitkäänkin...

Mukavaa perjantaita. Nyt FB puolelle.. Pyykit odotelkoon koreissaan... :attn:

Seranzu ja Kaapsu 5vko ja 4pv
 

Yhteistyössä