Helmivauvat 2009 ~huhtikuussa~vol.1

Aamupäivää!!
Mulla piirakka uunis, kun ystävä tulos kyläilee. :) Babykin nukkui kahdella syömisellä 21-8.30 :wave: :wave: Levännyt olo siis :)

HM kaikkia mänttei sitä onki lääkärinä.. Mutta PUKAMISTA oon tosiaan huomannu, että niistä ihan turha valitella... Nytkin jälkitarkastuksessa, lääkäri "unohti" katsoa niitä. Sanoi sit ku nousin pöydält ja olin vetäny pökät takas... Vauvaki huus siin vaihees jo... "Ai niin hänen piti niit katsoa, mut mene sit omalääkärille jollei helpota..." Eivät vissiin halua ihmisten persusaukkoa kaivella... :eek: :eek: Outoa tosin, kun ovat LÄÄKÄREIT!!

Mul iso poika sai tosiaan mopokortin torstaina... Nyt sitä ei nää ollenkaan... :ashamed: :ashamed: Ajelee vaan!!! Tuli sentään eilen 20.00, ku oli pizzaa ja ruvettii katsoo yht sarjaa nauhalt. Ei siis hylänny äitiä vielä ihan kokonaan.. :heart: Kamalaa, kun lapset kasvaa niin pian!!!

Ihania ristiäisiä kaikille!! :flower:
 
HM - kiitti jälkitarkistustiedoista. Oliko toi tarkastus siis neuvolassa? Mulla on äippäpolilla sairaalassa mutta siihen siis aikaa vielä. Olen tosin käynyt siellä väliaikaisnäytillä, kuulemma kokonaan ei paikat tulekaan itsestään kasvamaan umpeen (?) vaan saatetaan tarvita jonkun sortin operaatio. En oikein tiedä mikä ** siellä on joka ei itsestään parane mutta näin kuulemma on. Todellakin haluan sen operaation mutta saapa nähdä koska sellaiseen voisi päästä. Niin ja kuulemma vuosi menee ennen kuin nainen kokonaan toipuu synnytyksestä. Pukamia on kanssa, niihin kokeilen nyt ekaks ihan apteekin voidetta mutta hyvä tietää että yksityiselle sitten niiden(kin) kanssa.
Ehkäisyksi haluan kierukan mutta saapa nähdä koska on ajankohtainen.

Ruokaohje - tosi helppo: broilersuikaleita & riisiä (molemmat raakana) uunivuokaan, päälle mausteita, kanalientä (saa olla reilusti kun riisi imee) & tölkki smetanaa ja kaikki sekaisin + uuniin noin tunniksi (175 astetta). Valmisteluun menee ehkä viisi minuuttia.

Nukkuminen tai siis nukahtaminen on aina vaan hankalampaa. Nyt tissille nukkuminenkin on todellista hienosäätöä, siis nukahtaako vaiko ei. Saattaa nukahtaa ihan minuutiksi ja sitten onkin taas uutta voimaa taistella unta vastaan ja itkeä. Ei kai vielä tarvitsisi itsestään yksin osatakaan nukahtaa mutta kun jollain konstilla edes. Onneksi yöllä nukahtaa ihan OK eli ongelma ennen kaikkea päivä- ja iltaunille mennessä. Huoh.

Kivaa lauantaita kaikille,
Almaa & poika huomenna 7 viikkoa
 
Mae
Pitkästä aikaa taas tänne kirjoittelen.
Meillä oli ristiäiset viikko sitten sunnuntaina ja pojasta tuli Joona Elias.
Kaikki meni kivasti, vaikka vieraista ei 10 päässytkään paikalle.
Me aloitettiin vyöhyketerapia Joonan masukipuihin perjantaina ja voi että meidän tyytyväinen vauva on palannut takaisin :) Ekan terapiakäynnin jälkeen nukkui 8h yöunet (muutenkin kyllä yöllä nukkuu hyvin) ja päivät ja illat on ollu nyt paljon hiljaisempia ja rauhallisempia. Ilmat tuntuu tulevan paljon helpommin ulos, poika pieresekelee kun aikamiehet ;) Huomenna olis taas aika sinne terapiaan.
Meillä on nyt hirveä ongelma imemisotteen kanssa (tai oletan että syy nännien kipeyteen johtuu otteesta), Joona kun ei hamua ollenkaan eli ei avaa suuta isoksi vaan imaisisi vaan nännin suuhun ja voi luoja kun koskee! Millä ihmeellä mä saan korjattua ton otteen (oon kaikki neuvot imetystuen sivuilta lukenu)? Tai mistä mä voin hakea apua ja neuvoja? Maitoakaan ei tule enää kauhean paljon, kun se ote on mitä on. Ja tosiaan syöttöajatkin on hirmu pitkiä.
Nyt herra heräilee aamupäiväuniltaan (on tarkka mies rytmiensä kanssa)

Mae ja Joona 4vk 1pv
 
Täällä ollut tosi huono päivä :headwall: Poika puklaa kaiken ulos mitä ensin imee sisään, tai siltä musta ainakin tuntuu, et kaikki tulee paluupostisssa takaisin. On kyllä ihan perustyytyväinen silti, et imiskö tissiä vaan huvikseen ja sitten ylimääräinen tulee ulos??

Ulkonakin sataa, että tänään ei vaunuilla. Kaikenkaikkiaan siis tänään p**ka päivä!
 
Glow
Antaako kukaan vauvalle VETTÄ?
Googletin asiaa ja sitähän löytyy, puolesta ja vastaan. Sinällään vauva ei kai tarvi vettä, eikä siitä liene muuta haittaa kuin että nälkäänsä joisi? Tuli mieleen vaan, kun äiti ja anoppi eilen sano että "anna vauvalle vettä". Neuvolas ei oo sanottu vedestä mitään, ite oon aatellu ettei saisi antaa...
Luin keskusteluja että voihan sitä antaa, etenkin kesällä ja jollaki on vesipullo reissussa/kaupungil mukana, sammuttamassa huutoa kun ei heti tissiä voi kaivaa esiin.
Kun me nyt sinne Kanarialle lähdetään niin vesipullon vois varmaan kehiin ottaa...? juohan tuo maitoakin pullosta ja tissikin kelpaa.

Onni nukku viimeyön hyvin, kunhan ensin pienen rumban jälkeen nukahti, omaan sänkyyn!! Päivällä ei sit ookaa nukkunu ja kitisee tossa väsyneenä :/
 
GLOW Kun nuo mun kaksi vanhempaa kullannuppua oli vauvoja, siis 11v ja 15v sitten, VETTÄ annettiin AINA syönnin päälle! Se oli tosi tärkeää! Että suu puhdistuu ja huuhtoutuu. No en ole kyllä nyt tarjonnut, kun ihan alussa.. Äkkiä unohtu koko operaatio. :) Olinki ihan ihmeissäni, kun ei enää ole tarvis. Siel kanarialla jos on kuuma, niin antaisin kyllä jos vain huolii.
 
Glow, joo minäkin olin ihmeissäni kun äiti sanoi, että anna lapselle vettä :eek: ei kukaan mulle ollu sanonu siitä. No äiskä sitten keitti veden ja kokeiltiin sitä antaa, mutta eipä oikein tytölle ekaks maistunu. Olevinaan "oksensi" ja kakoi ja työnsi kieltään ulos, huvittava näky :D No nyt ollaan yritetty aina välillä antaa esim. hikkaan, jotta kesällä sitten oppis juomaan vettä, jos sattuu tosi helle päivä. :)

Mutta nyt perheen pariin...

Jospi ja Henni
 
pur
GALLUP Kanapasta on helppo ja nopee ja siitäki saa pikkujutuilla niin eri variaatioita. Sinihomejuustoa ja aprikoosipaloja ruokakerman sekaan kaike muun kasviksen ja sipulin sekaan ni avot ja tuorepasta on kyllä must. Erilaisia kaloja mausteet päälle ja mahdollisesti kerma ja kasvikset mukaan uuniin tai pannulle. Kalakeitto on ihanaa kans mut mä kyl teen sen aika työlään kaavan kautta. Siskonmakkarakeitto, ruokaisat pastasalaatit, kaiken maailman sörsselit... Kaalilaatikko, makaronilaatikko. Yks tosi hyvä terveellinen ja helppo on 10 perunaa 10 porkkanaa muutama valkosipulin kynsi ja yrtit/mausteet,keitetään jätetään vähän keitinlientä soseutetaan litraan maitoo ja kiehautetaan sydään karjisten kanssa. Nyt ihan viimesin löytö on punalinssit, hintaansa nähden varsin riittosaa ei tarvi liotella tms. Niist oon tehny tomaattikaeittoo, ja tomaatti jauhelihasörsseliä pinaattilettujen sisään mmm. Sit mä teen aina ihan hirveitä satseja kerralla ni syödään sit pari kolme pv samaa safkaa tai laitetaa pakkasee, et aina ei tarvi jaksaa tehä. Kauppaan menee tällä hetkellä joku 70e/vko meitä on vaan kaks aikuista ja mies saa syötyy duunis, katon kyl paljo alennuksii mut en kyl tingi esim kylmäpuristetust öljyst tai oikeestaa mistää muustakaa.

Mulla on tänää vuosipv eikä kukaan oo muista, tosin meinasin kyl itekki unohtaa mut on kyl jotenki paha mieli...
Kävin kyl kirppailee ja ihan törsäämään aloin ;) 16e meni. Itelleni sain vihdoinki kaks sopivaa paitaa toisen nimiäisiin. Tytölle en löytäny vielkää mekkoo, niin pienii jos on jonku tarvinnu ostaa on varmaan halunnu muistona pitää. Onko kellään kokemusta UIMAVAIPOISTA, toimiiko? Ostin niitäki 7kpl/5e. Ollaan lähös kavereitten kaa tallinnaan sahotelliin viikonlopuks kesäkuun alus ja osu nyt silmään tollaset.
Jeesh, huomenna saan kans kauan odottamani isomman pakkasen jospa sitä sais taas kokkaus inspiksen sitte.
 
Iltaa, tai yöhän tää alkaa jo olla...
olen kokkaillu ja laitellu tänään huomisia kastajaisia varten ja miehen kanssa on taas niin v***n niheetä että halleluujah. Me ei kerrassaan olla löydetty yhteistä kieltä tässä vauvan hoidossa. No toivotaan että sellainen löytyisi, mä jo mietin että mun pitäs lähtee ihan vuorokaudeksi jonnekkin niin mies ehkä huomaisi ettei se aamusumppi ja -kakka voi aina kestää puolta tuntia jne... Ihan kammo tilanne kun kuitenkin vauvan kanssa sit kun on niin tietty parhaansa yrittää ja hyvä iskä onkin. En tiijä ja ton television nakkaan kohta ikkunasta... :p Olenko ainoa jolla vähä vaikeeta tällä saralla?

Vettä luin jostain että tarttii antaa vain kesä kuumalla, eli en ole antanu.

Juuh, huomenna kaste ja pienellä prinsessalla sitten nimi :heart:

Hyvää yötä!

HM ja Nökerö > 7 vko
 
Meil on tänää ne ristiäiset :D
Eiline ilta meniki leipoes vaik tein vaa vähä jotai ku suurin osa on tilattu leipomost. Kyl sitä vaa saa kulumaa aikaa kaikkiin järjestelyihin.
Ja sit noi muksut huamas vast myähää illal et ei oo tehny virpomisoksii :kieh: niit sit alkoivat väsyneenä väsäämää.

Vettä anneetii sillo kans iha neuvolan suosituksel ku noi isommat oli pienii. Ja ei välttämät janoon vaan just siks niinku Seranzu kirjotti et maidon jälkee suun puhdistamiseks. Nyt en oo antanu. Jossai vaihees sit tarttee alkaa antaa mut emmä viäl.

Nyt on pakko mennä hoitelee taas noit ristiäisjuttui...kihartaa muksun hiuksii

JeJa + typy 5vko+
 
mae laitetaanko Joona listalle?
meilläkin muuten jasmin ottaa nännin suuhun tuolla imasu tyylillä,on tehny niin ihan alusta asti ja se oli yhtä tuskaa alkuun. nyt jo niin karaistuneet vissiin,etten sitä huomaakaan, mut ei se tajua avata suuta isoks,korjaa sit otetta kun on saanut tissin suuhun asti. valitettavasti en kyl osaa neuvoo miten sitä vois korjata muuta ku koittaa härnätä sillä rinnanpäällä et avais sitä suuta ja sit äkkiä törkätä se syvälle?? mission impossible..

vettä en oo antanut. esikoiselle annoin joskus maidon päälle pari tilkkasta kun sillä oli sammasta.

puklailu en enää tiä mikä on normaalia ja mikä ei. tosiaan ku taas on koko eilisen päivän ja tän aamun lentäny kaaressa heti syömisen jälkeen kaikki pois.ja hetken päästä tulee vielä kokkarepuklut perässä et varmasti maha tyhjenee. kitinää on ihan mahottomasti,joten vissiin sielä masussa joku vaivaa nyt? säälittää toinen. viime yönä valvo 03.20-05.00 ja sit viideltä herätti isoveljenkin, eli kolmesta asti oltu hereillä meillä... :xmas:

joo-o.minäpä lähden autoleikkeihin nyt kun hetkeks kerkee vielä.

labello ja puklutyllerö 7vk tasan :heart:
 
labello:meillä tyttö alotti ihan yhtäkkiä puklaileen,siis sitä tuli aina syötön jälkeen ja välillä ihan kaaressa.Kesti n.viikon ja sit loppu,ihan yhtä nopeesti ku alkoki.muuten oli ihan normaali,ei kitissyt eikä ollu mitenkään kipeen olonen,ihan normaali itsensä oli,mut mä kans aattelin et onko normaalia et koko aika melkeen puklailee..sai koko aika olla vaihtamassa vaatteita.

Meillä kans ristiäiset lähestyy.Pappi kävi perjantaina ja siis 11pvä on ristiäiset,oli ihan hyvissä ajoin liikenteessä.Ihanaa ku miehen äiti on tarjoutunut leipomaan ristiäisiin :D mä kun oon niin onneton leipoja :ashamed: tilasin muuten nimi servetit ja tuli sit maksamaan 32e :whistle: ennen oon tilannut vimpelin kirjakaupasta ja on tullut maksamaan n.15e,mut ei enään siellä tehnyt noita servettejä,niin piti ehtiä mistä niitä sais ja löysin enkä paljoo hintoja kyselly.On siinä serveteillä hintaa :LOL:

Tyttö nukkuu ulkona.Simahtaa aina heti ku ruvetaan pukemaan ja nyt ku ois aikaa niin pitäs ruveta vähän imuroimaan,joten täytyypä mennä.Ruuastakaan ei tarvi huolehtia ku mennään miehen vanhemmille koko porukka syömään :D

hemuliina ja pikkuinen pian 2kk :heart:
 
Oletteko kapaloineet vauvoja? Meidän poitsu nukkuu levottomasti, säpsähtelee ja hamuaa unissaan käsiään, jos ne osuvat huuliin, siihen usein havahtuu. Tai mätkii itseään nyrkeillään... Olemme kapaloineet frotee- tai puuvillakankaaseen, mutta tunnin kuluttua vauva on jo kuoriutunut ulos kapalostaan, vaikka teemme sen perinteisen ohjeen mukaan. Oletteko löytäneet jostain tarrakiinnitteisiä tai muita hyvin pysyviä kapaloita, joita voi käyttää isommalle kuin vastasyntyneelle?
 
Labello: Jaksamista sinne! Saatko apuja jostain esim. äidiltäsi ettet väsy liiaksi? Puklailuun en osaa sanoa, meillä se on nyt yli 2 kk:n iässä vähentynyt, mutta edelleen jos vauva syö tiheämpään niin myös palautuseriä tulee. Pyykkikone pyörii ahkeraan...

Vesi: Kesällä vois alkaa yritellä Aventin mukista juomista, niin sitten ehkä vesikin tulee kuvioon. Toisaalta jos täysimetyksellä mennään 6 kk asti, niin silloinhan ei vettä tarvitse. Aikanaan kun esikko oli 8 kk ja oltiin etelässä, juotin sille tuttipullosta laimeaa ananasmehua. Pakko oli, kun vesi ei kelvannut tytölle millään ja lämmintä oli +32. Imetyskin oli silloin loppumassa kokonaan, kun odotin jo seuraavaa. :xmas:

Onnea kaikille joilla on ristiäiset tänään! :heart:

Kössi ja poikanen 2,5 kk
 
Hemuliina ja Labello; täällä kans puklataan nyt ja paljon! Olen ihan epätoivonen kun en kans tiedä mikä on normaalia ja mikä ei :headwall: Meillä näyttäis olevan suurinpiirtein samanikäset lapset, olisko tää nyt sit tähän ikään kuuluva juttu?? Joku mahalaukun kehityssysteemi?? Eilen alkoi meillä puklaaminen, ruokin vaan neljä kertaa koko päivän aikana (klo 11-23) Alexin ja kolmella ekalla kerralla tuntui, et kaikki tulee ulos. Illan viimeinen ruoka pysyi sisällä ja poika sammuikin tissille kun saunalyhty ja nukkui 4,5tuntia. Yöllä ei puklannut, onneksi. Yö meni kahdella syötöllä. Mut nyt taas aamulla jatkaa puklua. Vaatteita saa vaihtaa koko ajan ja puklurättejä on kämppä täynnä ja lattia tahmea maito-oksennuksesta. Maalailen jo piruja seinille jostakin refluksista...

Onko muut kakskuiset jo löytäneet kätensä? Meillä on kädet löytyneet tällä viikolla. Huvittavan näköinen pikkunen kun silmät menee kieroon, kun katselee käsiään niin läheltä =)

Entäs onko muilla vauvoilla jo "sanoja". Täällä tulee usein lää, joka tarkoittaa nälkää ja äy, jolle en ole vielä keksinyt merkitystä :LOL:

Tuiskunen ja vähän parempi päivä sekä Alexi 2kk 2pv
 
pur
IMUOTETTA mä aina välillä joudun korjaamaan. Silleen kun imasee nännin ja tarttuu ilkeesti viel ikenil kii ja siitä si alkaa lutkuttaa. mä painan peukalolla sen leuasta huulen alapuolelta sen verran et muutaman imuliikkeen aikana alahuuli liukuu alemmas ja jotenki siin sit se ote kaikin puolin korjaantuu meil.

PUKLUpäiviä täällä kans ja välil ei sit mitää. Ihme juttu musta kanssa

KÄDET on meillä löytäny tiensä suuhun, sinne ne aina nälkäsenä menee kovaan imuun jos ei jus ekaan ilmasuun reagoida kerkee ja jotenki huuto onnistuu siit lomast kans :LOL: . Muutoin käsil hoidotaan mielenkiintoisiksi havoittuja asioita lähinne refleksinomasesti. Ja joskus havaitaan et mikäs se siinä sujahti silmien ohi, mut sitä et OO NÄÄHÄN ON MUN JA MÄ LIIKUTAN NÄITÄ , sitä ei tääl ei oo viel havaittavis.

ÄÄNTEITÄ lyhyitä ollu jo pari vko eä, äy, öy,äää'äh yms. ja vain öisin ja aamuisin on tämä lause, jota se nopeasti toistelee tietyllä rytmillä eä elä eä ejä tyylinen asia, joka liitty siihen ettei maitoa tule, ote on huono ja/tai haluaa imeä mutta ei jaksa.

PUR JA pihla reippaat 7vko
 
Meillä oli tänään ristiäiset. Nimeksi tuli Vilja Liida Katriina. Labello sen voisi lisätä etusivulle, kun päivittelet. Kiitos!

Ihan kivat oli juhlat ja lapset oli tosi hienosti edukseen. Harmittaa vaan, kun osa vieraista tuli kaukaa, eikä sitten ehtinyt kauheesti juttelemaan.

Pulauttelusta ehkä se tosiaan on ikään liittyvää. (Vilja on huomenna 8 vko) Meillä on kans nyt ollu ihan tosi isoja pukluja. Eilen isoimmat tuli vastapestylle lattialle, ihan ku olis lasista kaatanu. Mietin, jäikö mahaan enää mitään. Mä oon miettiny, että ehkä se lisää maidon määrää noin, että tyhjentää tissit niin perusteellisesti, enemmän ku olis tarve. Mä kun en ole varsinaisia tiheän imun kausia havainnut.

Veden antamisesta sanotaan nykyään mun mielestä, että edes kesähelteellä ei tarvi antaa, jos imettää tarvittaessa tiheämmin. Esikoinen oli pikkuvauva kesällä, enkä tarjonnut sille vettä kertaakaan... Hammashoitaja sitten (puolivuotiaana oli silloin käynti) suositteli edes välillä huuhtomaan suuta vedellä. Se meni pian jo viihdykkeenä, oli pikkuinen tyytyväinen, kun sai leikkiiä vesipullolla...
 
Matma:eek:nnea paljon Vilja tytölle kauniista nimestä :flower: meillähän meinas kans tytöstä tulla Vilja ja meidän tytöthän on vielä samana päivänä syntyneet :D mutta siis nyt tytöstä ei tulekkaan viljaa,mut edelleen tykkään nimestä =)
 
Onnea kaikille nimen saaneille :flower:

Mäkin löysin vihdoin FB:ssä Helmivauvat- ryhmän, laitoin liittymispyynnön. Pitääkös mun vielä ilmottautua jollekulle, et hyväksyy?

Me siirretään pikkukaveri ens yöstä lähtien pinnikseen äp-laatikosta. Innoissaan kävi sitä jo testaamassa ja potkuttelemassa, kun ei jalat ja nyrkit ota enää laitoihin kiiinni :D Parina aamuna kuulunut niin kova mäiske, kun poika hakkaa käsiään laatikon reunoihin. Onhan se jo iso mies, huomenna käydään päivittämässä mitat neuvolassa!

Vettä ei meilläkään ole annettu ja neuvolassa sanoi täti, et ehkä kesähelteellä vois antaa, mut ei muuten pikkuvauvalle.

Jolie; googleta miracle blanket. Mun mielestä aika toimiva kapalo 14vkoselle asti. Maksoin omasta jotain 25?.

Tuiskunen ja Alexi
 
Veden antamisesta: Mä oon nyt muutaman päivän ajan antanu Juusolle hieman keitettyä vettä jos on puklannu. Ja joskus maidonkin jälkeen oon antanu. Eipä näytä hyvää olevan. :D Hirvee irvistely alkaa Juusolla, ku tajuaa, että nyt tää ei ollukkaa maitoa.

Meillä ei oo Juuso vielä löytäny omia käsiään. Suuhun on nyrkit kyllä menny, mutta ei oo vielä katsonut omia käsiään. :)

Tänään käytiin kaks kerta vaunuilemassa, kun oli niin hyvä ilma. Tosi ihana auringonpaiste. :heart: Tuli ihan kesäfiilis jo!

Nyt ei kerkee enempää... :wave:

Tinttu & Juuso 2kk 2vko
 
Kiitos tosi paljon kaikille tsempityksestä ja iso :hug: kaikille, joita myös tämä talouslama koskettaa. Toivottavasti menee lama nopeasti ohi, inhottavaa stressata näistä asioista, kun haluaisi vain keskittyä vauvaan.

Glow: Kantsii varmaan kysyä neuvolasta siitä aurinkovoiteesta, koska mä olen lukenut jostain, että edes lasten aurinkosuojavoiteita ei saisi laittaa alle 2-vuotiaalle, ovat niin tujua tavaraa. En tiedä, onko uudet voiteet hellempiä. Mutta leveälierinen hattu on must ja tosi käteviä ovat ne uv-suojalla varustetut paidat ja muut vaatteet, niitä on myös ihan pienille vauvoille.

Ruoka: No, meillä syödään tietty usein pastaa :D Mies improvisoi usein pastaa ihan sillä mitä löytää kaapista ja nykyään minäkin. Pasta on musta myös hyvä ja helppo tapa syödä kasviksia, itse teen usein:

kasvispastaa, johon teen kirsikkatomaateista "pohjan" ja kun olen kypsyttänyt niitä sellaiset 5 minsaa oliiviöljyn ja valkosipulin kanssa pannulla, lisään joukkoon höyrytettyjä vihanneksia, tosi hyvä sekoitus tulee esim. parsakaalista, paprikasta, kesäkurpitsasta ja porkkanasta.
Yksi klassinen italialaisresepti Apuliasta on sellainen, jossa keitetään parsakaalia yhdessä orecchiette-pastan kanssa samassa keitinvedessä samalla, kun pannulla kypsennetään kirsikkatomaatteja, anjovista ja valkosipulia, sitten kun pasta on kypsää, heivataan se yhdessä parsakaalin kanssa sinne pannulle.
Sitten tykkään myös puttanesca-kastikkeesta, jossa kypsytetään pannulla kirsikkatomaatteja, oliiveja ja kapriksia.
Tosi nopean pastakastikkeen saa kesäkurpitsasta ja sinihomejuustosta.

Pasta on siis lounasruokaa, iltaisin syödään usein lihaa höyrytettyjen kasvisten tai salaatin kanssa, tai sitten tehdään ruokaisa salaatti, johon laitetaan vaikka mitä maissista fenkoliin ja tonnikalaan, usein mielellään myös juustonpaloja ja vaikka saksanpähkinöitä.

Eilen muuten imetin ekaa kertaa kantoliinassa :D Oli kätevää, kun oltiin ruokakaupassa, eikä tarvinnut lähteä minnekään penkille erikseen istumaan ja imettämään.

Tänään käytiin parin tunnin patikkaretkellä, oli kaunis päivä, lähemmäs 20 astetta lämmintä. Mies kantoi Gretaa kantorepussa, meilä oli eväät mukana ja istuttiin sitten tunnin patikoinnin jälkeen vuoren huipulle upean maiseman ääreen, Gretakin viihtyi peitolla taivasta ja ruohoa ihmetellen.

Greta muuten hymyilee ja nauraa nykyään aika usein. Maailman ihanin näky :heart: Varsinkin mies saa Gretan suorastaan kikattamaan, aivan uskomatonta, kuinka tyttö jaksaa nauraa miehen ilmeilyille.

Mutta iltaisin Greta on kanssa ollut tosi kränä, itkeskelee ja pitäisi tissiä suussaan koko ajan :headwall:

Lastenlääkäri muuten kehotti meitä laittamaan vauva pinnikseen mahdollisimman pian, ja mähän kilttinä tyttönä sitten nukutin Gretan sinne saman tien. No, Kyllä Greta siellä nukkui aina pari tuntia kerrallaan ja itsekseen sinne nukahtikin kerran, mutta minä en saanut unta lainkaan :ashamed: Seuraavana yönä Greta sitten palasi mun viereen nukkumaan. Ja mä kun olin niin kovasti perhepetiä vastaan... :ashamed:

On muuten ihmeellistä seurata, kuinka vauva kehittyy päivä päivältä enemmän. Just tuo nauraminen oli tosi iso juttu, mutta lisäksi myös pään kannattelu ja ennen kaikkea näköaistin paraneminen. Nykyään Greta tosiaan näkee kaikenlaista, meidätkin selvästikin myös kauempaa. Vasta tällä viikolla Greta esim. on kiinnostunut puuhamaton kaaressa roikkuvista leluista, aiemmin ei edes huomannut niitä.

Tv. lentis ja Greta 8 vkoa :heart:
 
Imuote on meillä ollut aina hyvä. Poika lähestyy nänniä suu apposen auki ja tarraa kiinni kun hukkuva oljen korteen. Joskus toki joudun korjaamaan alahuulen asentoa just leuasta vetämällä. Ja jos mun suihkutissit on vauhdissa, niin silloin imuote helposti lepsuu eikä siitä leuastakaan saa kunnolla kiinni ja sit tulee kränää, kun äiti yrittää repiä suuta enemmän auki :snotty:

Nopea kanaruoka on mulla tällainen: hunajamarinoituja suikaleita ja sipulia pannulla kypsäksi, sekaan loraus appelsiinimehua ja purkki ruokakermaa. Antaa hautua sen aikaa kun riisi kypsyy ja lisää lopuksi tölkin ananasmurskaa.

Tosi nopea pastakastike; kraavilohta, sipulia ja purkki ruokakermaa. Tämä ei tosin oo ihan halpa, kun lohi on kallista, mutta niiiiiin hyvää ja tosi nopee!

Ruokakauppaan (sis. pesuaineet, vaipat, vessapaperit yms ruuan lisäksi) menee sellanen 100?/vko ja meitä on kaks syömässä. Mulle on ongelmallista keksiä mitä millonkin syötäis, en oo mikään virtuoosi keittiössä ja sitten veivaan samoja reseptejä viikosta toiseen. Usein ruokaa tulee tehtyä sen verran, et sitä syödään pari päivää tai mies ottaa evääksi töihin.
 
Nopea ruoka: Mä teen monesti jotakin kiusausta (kirjolohi-, kinkku-,broileri- tai kebabkiusaus), jos ei jaksa alkaa mitään isotöistä vääntämään. Eli kaupasta pakastealtaasta peruna-sipulisekoitus-pussi, ruokakermaa ja marinoituja kirjolohisuikaleita/suikalekinkkua/kebablastuja tai marinoituja broilerin fileesuikaleita. Nuo vaan uunivuokaan ja kerma+mausteet päälle ja uuniin n. 1½ tunniksi. Meillä syödään myös monesti pinaattikeittoa. Kattilaan 1l maitoa johon sekoitetaan muutama rkl vehnäjauhoja. Annetaan suurustua ja lisätään hienonnettua pakaste pinaattia. Keitetään muutamia minuutteja ja lisätään ripaus sokeria ja n. 1tl suolaa. Tuohon vielä keitettyjä kananmunia lisäksi. Aineksista päätellen ei uskoisi, että on hyvää, mutta kyllä se on! :) Joskus paistan myös pinaattiohukaisia. Taikina on lähes sama, mutta vehnäjauhoja tulee enemmän sekä 2 kananmunaa ja taikinaa ei tietenkään keitetä. Monen mainitsema jauhelihakastike & spagetti/makaroni on myös liian tuttu ruoka meillä. :D
 
Puklu no meil on sitä kaares lentelyy ja paljon pukluiluu ollu kauan ja jatkuu vaa mut paino nousee ni puklailkoot :D

Kädet löytää täälläki tuensä suuhun ku on nälkä ja kerran taisin nähä ku se toista kättä ihmetteli ku heilu mut ei vielä oo hyvin löytäny mút vaavi onki vast 6vko.

Ei näköjää osaa käyttää vauvast nimee viäl :D on niin tottunu nimeen vauva. Eli meil oli ne ristiäiset eile ja moni varmaa facebookis näkiki et nimeks tuli Jadenna Mindy Melina.

Ristiäiset meni hyvi ja tyttö nukku koko ajan. Kuuma oli mut onneks se toimitus ei kauaa kestäny. Himassahan ne vietettiin.
Pikaopetin mun veljen kuvaamaan videokameral kasteen. Aluks oli kuvannu keittiön valkost seinää, sit hiuka olohuoneen lattiaa kamera väärin päin ja ku kaste alko ni laitto kameran pois päält ja seuraavat pual tuntii kamera oli kuvannu akvaarion seinää imevää imumonnii :LOL:. Eli videokuvaa ei saatu mut onneks kuvia on otettu.

Jaaha, sit tarttee taas lähtee aamun vaunulenkil. Eilisist valokuvist päätellen ei iha yks lenkki riitä :x

JeJa + Jadenna koht 6vko
 

Yhteistyössä