Helmivauvat 2009 ~helmikuussa 09~

Tässä aamupalaa juuri syön...melkein lounasaikaan. Omatekemiä sämpylöitä nams, kun innostuttiin eilen likkojen kans leipomaan. Laskin, että oon tehnyt kolme kuivakakkua, marjapiirakan ja sämpylöitä täs kuukauden aikana minkä poika on ollut maailmassa. Ja tavallinen ruoanlaitto siihen päälle tietysti. Eli vissiin mulla on helppo vauva sit. :D

Poitsu jo nukahti sitteriin, vajaan tunnin oli hereillä. Vieläkin on päiviä, että poju saattaa nukkua suunnilleen koko päivän, syönnin ajan vain on hereillä ja sit vasta ihan iltasella enemmän. Viime yö meni taas ihanasti ilman itkuja, toissayö oli vähän itkuisempi.

Tervetuloa Tuulen sydän! =)

HM: Tsemppiä! Olen hengessä mukana. Jospa se maitomäärä siitä alkaisi vastata tarvetta. Tärkeintä tietysti on, että tyttönen saa mahansa täyteen.

Jahas, nyt ois lasten kavereita tulossa kylään. Olin julma mutsi ja sanoin EI, haluan haahuilla täällä vapaasti aamutakki ja imetysliivit auki. :kieh: Tietty sit vois noita sälekaihtimiakin hieman sulkea. :LOL:

Oon muuten nyt ihan varma, että poikanen on alkanut hymyillä! :heart: Tasan neliviikkoisena tuli mielestäni ensimmäinen, oikea kasvot kirkastava hymy ja sen jälkeen poju on hurmannut mut kerran tai kaksi päivässä. :) Ja koko ajan tulee tietty leperreltyä pojulle hymyn toivossa.

Kössi ja poju 1kk ja päivä
 
Nyt virallisesti korkkaan tämän pinon B) Taaskaan en ehdi lukemaan sen kummemmin kun koitin saada etusivun kohdilleen,mut omanapaisesti vähän:
Eli meidän Mytty on nyt viikon vanha vauveli. Masukipuilut pitää hereillä öisin ja harmittaa vähän tuon isoveljen puolesta,vaikka ihmeen hyvin se saakin nukuttua. Samassa sängyssä nukutaan kaikki, osin äidin laiskuuden takia,osin juuri noitten pätkäöitten,saan vauvan äkkiä siitä syliin rinnalle tai muuten vaan hytkytettäväksi. Ja jos vauva saa siinä nukkua niin toki esikoinenki..

Pientä kiukkuilua on havaittavissa esikoisen kohdalla, tai no lähinnä mummmolle kiukuttelee ja testailee mitä saa tehdä ja mitä ei. mustasukkaisuus+uhma yhdistettynä. Muuten kyllä hoitaa ja silittää ja sylittelee kovasti ja puhuu "minun pikkusiskosta" :heart:

Imetys lähti täällä ihan hyvin käyntiin, toinen rinta meni verille,mutta alkaa vähän helpottaa..irvistelen kyllä vieläkin kun vauva alkaa imeä,mut se rauhottuu siitä sitten. Maito nousi tokana päivänä ja nyt sitä tulee ihan mukavasti. Pitää olla tuo pumppu aina hollilla jos mytty nukkuu yli 2tuntia.

jee,mahakin alkaa pikkuhiljaa toimimaan...5päivää menikin ihan isommalla hädällä käyntiä kun en uskaltanu yhtään ponnistella.alkaa olo helpottua nyt.
PAITSI ETTÄ!!:
nuo helvatan laskeumat!! kärsiikö kukaan muu? Mulla siis oli jo ekasta synnytyksestä virtsarakon ja emättimn etuseinämän laskeumat ja nyt ne vallan villiinty. Tuntuu et tuo rööri on ihan tukossa ja jos ponnistaa ni tippuvat viimeistään silloin. Samaten sieltä jostain laskeuman takaa roikkuu ULKOPUOLELLA joku ihme suikero :eek: Eli sisältä vissiin revenny jotain suiroja jotka tunkee tuon laskeuman takaa,ja un eihän sinne nää mistä se tulee ku tosiaan ihan tukossa käytävät.. ou jee. ja se järkyttävä paineen tunne mikä tulee ku seisoo tai kävelee pitempään |O
Mut jos lääkäri jotain korjausjuttua suosittelis,niin koskahan siihenkin sitten vois mennä kun mihis mä lapset sit laitan jos sairaalaan joudun. :/ muita repeemiä ei nyt onneks tullu eli tikeittä selvittiin.

Nyt on taas mentävä avaamaan maitobaari,kutsu kuuluu.

labello ja jasmin-myttynen 1vk
 
Huraa! Eka visiitti tänne puolelle! Poitsu veti just pullosta tissimaitoa ja simahti, joten äitelläkin on hetki aikaa kirjoitella. Pakko antaa päivittäin muutama ateria pullosta että saan rauhan määristä. Oli keltaisuuden takia hoidossa vuorokauden ja nyt sitten ohjeiden mukaan yritetään 3-4h välein ruokkia. Määrät vaan ovat kovin suuria meidän pojalle. Kätilö sanoi että ne nousevat päivittäin kahden viikon ikään asti. 7 päivän ikäisen kuuluisi syödä kerralla 70ml ja 2vk ikäisen 1400ml. Meillä jaksaa pullosta 50ml ja ikää on nyt 8vrk. Rinnalla viihtyy puolisen tuntia mutta joskus tsippaa alle vartin. Pissaa ja kakkaa tulee, joten en hirveän huolissani jaksa olla mutta silti..
Onkos kenelläkään kokemusta rähmivistä silmistä? Toinen silmä alkoi jo laitoksella rähmiä, ensin vain vetisti ja sitten alkoi tulla vihertävää rähmää. Olen pyyhkinyt keitettyyn veteen kostutetulla vanulapulla ja varonut kontaktia toiseen silmään. Pitäisikö ottaa yhteyttä lekuriin vai mitä meinaatte?
 
Kun luin nuo spectran laittamat maitomäärät niin mua rupes totisesti arveluttaa että saako neiti tarpeeks.
Pumppasin kokeeksi äsken Ainun käsikäytttöisellä ( käytettynä hankittu) molemmista rinnoista niin saldo 5 ml. JOko pumppu ei toimi kunnolla/ sovi meikäläiselle tai sitten pikkuprinsessa näkee nälkää :( :'( Yritin myös kerran aiemmin ja ei onnaa, hiki vain tuli pumpatessa.

Eilenkin illalla sitten kun klo 19 olin antanut 20ml korviketta ja typy viihtynyt rinnalla liki koko illan ja oli edelleen klo 24. Annoin 2x 25ml, jolloin vasta tyytyi ja vihdoin nukahti. Viestiikö tuo että tytöllä nälkä?? Sitten kyllä nukkui 5 tuntia putkeen ja tuskin jaksoi imeä vartin kun herättelin, jonka jälkeen nukkui taas 3 tuntia.

Miks mulla on nyt iskostunut asenne korvike on pahasta ja neuvolan tätikin sanoi että " mitä enemmän sä sitä korviketta annat, sitä vähemmän sulta tulee maitoa" vähän niinku et paha paha, hyi hyi. Eikö kuitenkin olisi tärkeintä ettei vaavilla ole nälkä? Kenties siksi tissillä pitkin päivää??ApuuvA!!!

Nla täöti tulee kotikäynnille tiistaina muttei sillä mitään puntaria ole mukana jotta voisi tsekkaa painon kehityksen. Ja vielä sijainen taas!!

hm ja prinsessa 10vrk
 
Voi Haavemamma.. Sun pitää pumpata pari päivää kolmen tunnin välein, kerralla 5-10min.. SITTEN vasta alkaa tapahtua :D Mikäli vertaan ihan omiin empiirisiin tutkimuksiini.. Meillä alkoi vauvan sokeriarvot laskea laitoksella ja kuuntelin kaksi päivää hoitajan vinkumista tyyliin "jollei nyt syö niin joutuu lastenosastolle". Sitten totesin että riittää syyllistäminen ja annatte pullosta luovutusmaitoa, minä alan herättelemään tissejäni lypsämällä. Sain aluksi niin vähän pullon pohjalle ettei se edes peittynyt. Nyt tulee yhdestä rinnasta 60-70ml kerralla ja tämä siis kolmen tunnin välein. Muista juoda PALJON!
 
Maitomäärästä... Meidän neiti syö n.75ml kerralla ja täyttää tiistaina 2viikkoa. Tämän verran siis syönyt, kun mies antanut pullosta kahtena eri kertana. Maitoa mulla kyllä riittää, siitä olen varma, mutta luulis kai tuon määrän riittävän, kun kerrab hyvin se tuolla määrällä jaksaa olla sen kolme tuntia ja nukkua. Meillä syödään aikalailla 3-4 tunnin välein edelleen...millon nuo syöttövälit sit pitenee? Yöt olis mukava nukkua yhtä jaksoisesti ainakin se 4 tuntia.

Tänään ollu kummallinen itku päivä Hennillä. Aamulla ei malttanu millään olla sohvalla mun vieressä, vaan rauhoittu ja nukahti vasta mun rinnalle. Sama nyt illasta. Nyt kuitenkin sain nukkumaan sänkyyn polosen. Onhan se hellyttävää kun näkee, että äidin tissiä vasten uni tulee, mutta pidemmän päälle ei kiva :/ olis mukava välillä vaan olla kädet vapaana.

Ristiäiset ahdistaa...niiden järjestäminen ja henkilö määrä, vaikka sekin on niin karsittu kun olla ja voi. Onneksi äiti on apuna.

Jospi ja Henni 1vko 5pvä :heart:
 
Jospi Mitä olen sun juttuja tällä osiolla lukenut, niin aika lailla samoja ajatuksia meillä. Mulle myös yöheräämiset on rankkoja. Vaikka tiesin raskaana ollessa mitä tuleman pitää niin silti mulla on välillä hankalaa. Kaiken lisäksi mulle tulee joka yö huono omatunto kun olen niin väsy... mietin, että kaikki muut varmaan pomppaa ilolla ja pirteänä ylös :ashamed: Poika ei nyt enää jostain syystä syö rinnalta kun olen kyljelläni, se helpottaisi mun öitäni, mut ei.

Meillä syödään myös 3-4 tunnin välein, paitsi eilen ja tänään paljon useammin. Kai mun maidon määrään vaikuttaa mun nukkuminen ja myös juominen? Kumpaakaan en ole paljoa tehnyt :ashamed: Ja täällä myskin on takana pari kitinä-päivää, jolloin poika ei nukahda kuin tissille eikä aina siihenkään.

Ja sitten vielä ristiäiset... mä olen jo nyt hermoraunio niin monesta syystä eikä niistä vähäisin ole mun hankalat sukulaissuhteet. Eikä mulla ole edes äitiä apuna :|


Tämä oli taas valitusta :ashamed: Tsemppiä Jospille, ja tietysti kaikille muillekin!
 
:wave:

Kössikenguru Mä olen kans ihan varma että Miro hymyili täsä yks päivä! :heart: Nyt sit joka päivä oottelen että hymyilis taas!!

Labello Meijän pojan nimen voi laittaa etusivulle,kun ristiäisetkin oli jo viikko sit,eli Miro Matias!

Spectra Meijän pojalla kans silmä rähmii.Ollaan putsattu sitä keitetyllä vedellä ja meillä on sellasii silmätippojakin siihen,mut ei olla viel alotettu sitä kuuria!Jos se ei pian parane niin se täytyy alottaa!Mä soitin neuvolaan ja heil oli siel valmiiks lääkärin kirjottamia reseptejä.

Haavemamma Mul oli esikon kohdalla sillai että maitoa tuli reippaasti ja poika kasvo kovaa vauhtia,mutta en saannu pumpattua maitoa pulloon!En tiedä mikä siin oli! Eli ihan hyvin voi ol et sun vaavi saa tarpeeks maitoa mutta et vaan jostain syystä saa sitä tulemaan pulloon! :hug:

Onko teil muil koko ajan nälkä ja jano?!Mul on!!! :LOL:

Tyyppien äippä ja Miro 1kk+
 
Ihan pikaisesti vaan...

Pumpulla tuleva määrä ei vastaa sitä mitä heruu rinnasta vauvan imiessä! Eli siihen määrään ei kannata tuijottaa. Itse en ole kuin ihan alkupäivinä rintojen ollessa tosi täynnä saanut pumpulla irti mitään (silloin ehkä 30-40 ml). Ja nyt on enää turha yrittää kun en ole aktiivisesti pumppaillut. Meillä myös tuo Ainun käsikäyttöinen ja olen ihan suosiolla jättänyt kaappiin koko kapistuksen. Joten sinne minne tissit menevät, tulee myös vauva. ;)

Jaksamista Phoebsille yöheräilyyn. Jospa se kylki-imetys alkaisi jälleen jossain vaihessa kelvata! :hug: Itsellä tosiaan helppoa kun ei tarvitse öisin nousta.
 
phoebs :hug: Mä voin lohduttaa sua että täällä ainakin yks mamma joka ei nouse ylös pirteenä syöttämään ja vaihtamaan sitä ihanaa sinappivaippaa!! :whistle: Ei siitä kannata tuntea huonoa omatuntoa,mun mielestä se on ihan inhimillistä että väsyttää!!
Mä ainakin oon joskus tooosi väsy yöllä kun on viel toi villi esikko 1v10kk!!
Jos vaan on mahollista niin kannattaa pyytää että voisko joku hoitaa vaavia vaiks päivällä että sais vähän nukkuttua tai nukkua silloin kun vauvakin!
 
Tyyppien äipälle kun kyselit onko nälkä ja jano, niin nälkää en tunne mut jano on joskus kamala, kuin krapula aamuna :D ja tosiaan nälkää en joudan tuntemaan ja se vähän huolestuttaakin kun ei muista syödä tarpeeksi, joten entäs jos maidon tulo loppuu :/ Eilinenkin meni munkilla, kahdella riisipiirakalla ja kakkupalalla...tänään ainoastaan yksi lämmin ateria ja laskiaispulla, joten voisinpa vaikka käydä syömässä leipää, nyt muistaessani ja tytön nukkuessa :) :D

Voi Phoebs! ihanaa etten tunne yksistään nuin. Minuakin harmittaa kun meillä on varmasti toisten mielestä helppo vauva, mutta tämä väsymys vaivaa minua ja aina ei jaksa olla pirteä. Peläten odotan aina yötä, että miten sujuu ja jaksanko herätä antamaan tissiä...no pakkohan se on. Joidenkin mielestä saan varmasti nukkua runsaasti (yhteensä n. 7 tuntia), mutta mulle se on aivan liian vähän ja jos joudun vielä heräämään välillä, niin voi että miten se saakaan minut väsyneeksi. Ihanaa tämä äitiys kuitenkin on, sitä en voi kieltää, mutta harjoitella tähän täytyy ja aikaa menee että kroppa tottuu väsymykseen... :) Hali Phoebs :hug:

Mies kyllä hoitais jos haluaisin nukkua, mutta jotenkin tulee kamala fiilis jos mies "joutuis" olemaan vauvan kanssa kun äiti nukkuu, joten nukun jos vauva nukkuu.. :ashamed:

No mutta nyt ruokailemaan kun kerrankin muistan :D ja ahh...kylmä vesi on ihanaa :heart:
 
Phoebs, tyyppien äippä ja Jospi: täällä kanssa yks äiti, jonka on vaikeeta kestää univelkaa ja yöheräilyjä. Normaalisti tarviin 8-10h yöunet ollakseni pirtee ja koville veti esikoisen kuin myös tään kuopuksen kanssa, kun suurinosa öistä mennään 1,5h rytmillä...yks yö sain nukkua 3h ja 2h putkeen ja olo oli aamulla huomattavasti siedettävämpi. Mä tunnen myös huonoa omaatuntoa, jos mies joutuu hoitamaan vauvaa, jotta saan nukkua. No nyt kuitenkin lypsin hieman maitoa pulloon ja jos illlalla rupee hirveesti nukuttamaan pyydän häntä huolehtimaan yhdestä syöttökerrasta. Saa nähdä tuleeko se uni.
 
Täällä myös yksi jolla tulee huono omatunto, jos mies hoitaa vauvaa :wave: Tai ei kyllä joka kerta tule, ei jos mies hoitaa päivällä, mutta yöllä kyllä. Ja mä en osaa päivälläkään oikein nukkua vaikka vauva nukkuukin.. on mukamas muuta tekemistä. Tai en malta. Ihan tyhmää, kun pitäisi levätä :(

Ja myös minä odotan pelolla öitä, päivät on ihania ja olen yleensä melko hyvällä tuulella, mutta mitä lähemmäs yötä mennään sitä enemmän ahdistaa. Mitenhän siitä pääsisi eroon?
 
Pikaiseen..

Haavemamma, mulla ei ole koskaan onnistunut että oisin saanut lypsettyä maitoa varastoon. Sitä ei kerrassaan tule pumppaamalla. Itekkin oon pojalle joutunut (kuin myös kahdelle edelliselle lapselle) korviketta pullosta. Mulla tuo vanhin 4,8v, sit toinen 1,8v ja vauva päälle. Päivät oon yksin lasten kanssa, mies ei oikein voinut pitää isyyslomaa. Vauva ois koko ajan vaan tissillä jos en antais pullosta lisää. Ja nukkuis vaan puolen tunnin pätkiä. Saattoi alkuun kun yritin pelkällä tissillä, että oli yli 2 tuntia tissillä ja yhä vaan sen jälkeen hamusi lisää. Silloin kaivoin korvikkeet esille ja johan tuli tyytyväinen poika. 60 milliä söi vielä sen päälle. Nyt imetän aina ennen pullosta antamista 15-20 minuuttia molemmista rinnoista ja päälle annan korviketta. En kerrassaan voi vaan koko ajan imettää vauvaa kun muutkin lapset kaipaa huomota ja hoitoa. Yöt mennään pelkällä tissillä. Hyviä lapsia kasvaa korvikkeellakin, eikä meillä oikeestaan ole pahemmin sairasteltukkaan. Että elä huoli :hug:

Meillä poika on suht kiltti kun vaan saa ruokaa. Kakkaaminen on vähän työlästä ja voi viikonkin olla kakkaamatta. Ei silti onneksi pahemmin mahaansa itke. Ihan kateeksi kävi kun kaverin vauva vaan pieraisi ja oli löysät housussa, mut tää joutuu oikeesti tekemään työtä et saa vähnkään kakattua.

Liinassa poika viihtyy päivisin hyvin kun äiti touhuilee omiaan. Kätevä kapistus! Nytkin nukkuu liinassa, tahtoo vaan olla et sit herää kun liike pysähtyy.

Onnea kaikille vauvan saaneille, ei taida enää kovin paljon olla helmimammoja jäljellä.

Nyt lapsille iltapuuroa antamaan, en ehtinyt kuin pikaiseen vilkaista päällisin puolin kirjotuksia.

Jaksamisia kaikille nyyttien kanssa :hug:

Tiitteräinen ja vielä nimetön ( nimi ei ees keksitty ) poika 3vkoa2pv :heart:
 
Kiitos teille kaikille :hug: :hug:

Täällä taitaa olla bluesit ilmoilla ja :'( tihrustaa. Jutskaan siskon kans välil puhelimessa, jolla 4 lasta ja se yrittää kannustaa että ei kait se laps nukkuisi jos sillä olis niin nälkä. Siskokaan ei ole saanut edes sähkömasiinalla pumpattua pulloon juuri mitään.
Sitä on vaan niin huolissaan ja tuo mies oli eilisen menoillaan aamusta ja illalla juhli varpajaisiaan joten on ollut kuin kuollut kala tänään. Ja kuolleilla kaloillahan ei ole tapana ottaa kantaa mihinkään :(

No nyt on pizza tilauksessa ja huomenna pvä uus. Kuollut kalakin alkaa tokeentua kun ensin piti huomata että oho äippä onkin aika paskana...

Onneks tää palsta on olemassa :hug:

..ja eiku tissi suuhun =)
 
Mulle ei tule yhtään huono omatunto, vaikka hoidetaan yöllä miehen kanssa poikaa vuoron perään. Sovitaan aina ennen kuin ruvetaan nukkumaan, että kumpi nousee eka syöttämään ja vaihtamaan vaipat. Joskus jos mies on noussut yöllä eka ja mä oon saanu nukkua niin voi olla, että mulla tarttee nousta syöttämään sitten vasta joskus 7-8 aikaan aamulla. Eli periaatteessa saan silloin nukkua koko yön ihan rauhassa. Viimekin yönä poika söi 03.00 ekan kerran ja sitten toisen kerran aamulla 07.00. Pojalle on tosiaan sen verran jo rytmiä tullut, että öisin herätään suurinpiirtein samaan aikaan... 3-4 välillä ja 7-8 välillä. Illasta/alkuyöstä poika syö klo 23-01 välillä, mutta miehen kanssa valvotaan sen verran pitkään, että tuon syötön takia ei tartte heräillä.

En minäkään iloisena ja pirteänä pomppaa öisin sängystä ylös, kun poika vaatii ruokaa. Silmät aina itellä lupsuu kiinni, kun syötän poitsua... :|

Meillä poika yrittää hakea katsekontaktia. Selvästi tutkii jo minun tai miehen kasvoja, kun pidellään häntä sylissä. Ekaa hymyä ei olla vielä bongattu. Toki unissaan hymyilee paljonkin, mutta nehän on niitä tahattomia hymyjä. :)

Tinttu & Juuso 1kk :heart:
 
tänään takana yksi yö, jolloin sain levättyä. Joskus yhden maissa taisin nostaa pojan rinnalle syömään ja havahduin seuraavan kerran joskus puol kuus aamulla, välillä oli vaihtanut poitsun toiselle puolelle, mutta muuten ei mitään havaintoa yön tapahtumista - huomasin vaan, että esikoinenkin oli kömpinyt meidän sänkyyn. Onneks vauva oli toisella puolella, muuten toi suurempi poitsu liikkuu unissaan niin paljon, että pitää pelätä, ettei se vahingossa muksase pientä. Pirteempänä tähän päivään :wave:

haavemamma jospa tää päivä ois parempi ja mies taas pirteempi auttamaan vauva-arjessa.

mukavaa päivää kaikille äideille ja lapsille-vauvoille!

T: Tuulen sydän ja Kasper 1 vk + 3pv
 
ONNEA KAIKILLE VAUVAUTUNEILLE! :flower:

Viihdoin ja viimein näyttää olevan hetki aikaa ja jopa voimia kirjoitella, välillä sitä on vaan niin väsy ku vauva nukkuu että tuiottaa tyhjin silmin valkoista seinää, tai sitten ku vauva nukkuu yrittää nopeesti käydä itte suihkus ym.

YÖ HERÄÄMINEN Mä en todellakaan ole niitä jotka yöllä herää iloisin pirtän mielin hoitelee vauvaa.. MÄ TYKKÄÄN NUKKUA! Me ollaan sovittu sillei et jos mihellä on vapa päivä tai menee vasta puolilta päivin, niin se vaihtaa yöllä vaipan ja antaa vauvan mulle rinnalle, ja tuo myös pullomaitoo lisäksi jos sitä tarvitaan. Lisäksi olen nyt oppinut nukkuu ite samalla kun vauva on rinnalla, toki herään joka ininään mutta siinä välissä tulee torkahdettua, ja vauva onkin tunnin imemisen jälkeen jääny tyytyväiseksi ja jatkanut uniaan. Meillä on kanssa kärsitty masuvaivoista ja ilman pipi masu tippoja onkin mahdotonta olla, tuli vahinkossa kokeiltua.

PUMPPAAMINEN: Mullakaan ei tuu joka kerta pumpatessa maitoa, en tajuu.... Välillä tulee ihan 60-70ml ja sitten toisinaan on hyvä jos saan 10ml yhteensä. Oon juonut kaljaa ja sen oon kyllä huomannu lisäävän maitomäärää, samoin myös oma ruokailu on ihan selvästi vaikuttanut maitomäärään ja meinaskin jo itku tässä yhtenä päivänä päästä ku tuntu et tisut kuivuu kasaan, edelle mainituin keinooin sain kumminki kuppikoon taas kasvamaan. :LOL:

Nii ja sellanen piti sanoo et Lahdessa saa neuvolasta Jekovit tipat!

Toukka ja Poitsu
 
Kylläpä oli helpottavaa, kun vihdoin ehdin tänne lukemaan kuulumisia =) Tuntuu hyvältä tietää, että teiltä voi kysellä kaikkea, mikä näin ensikertalaista arveluttaa! :heart:

Maidon määrästä: Meille annettiin klinikalta ihan virallinen taulukko, joka tietenkin pätee täällä Italiassa, mutta eipä ne vauvat täällä nälkään kuole, eli 8 päivän ikäisen pitäisi sen taulukon mukaan syödä n. 60g (60ml) yhdellä syöttökerralla, 2 viikon ikäisenä 100g ja 30 päivän ikäisenä 120g. Minimi kasvu viikossa on täällä 150g. Täällä vuokrataankin puntari apteekista, vauva punnitaan n. kerran viikossa, että nähdään kasvaako tuon 150g (meidän ahmatti kasvanut toistaiseksi 300g viikossa) ja silloin tällöin tehdään tuplapunnitus, eli punnitaan vaatteet päällä ennen syömistä ja sen jälkeen, että näkee saako nuo grammamäärät tissistä imettäessä, koska tosiaan rintapumpulla ei sieltä tule samaa määrää kuin silloin, kun vauva itse imee. Näin siis ohjeet meille.

Mies töihin huomenna: Ja kyllä jänskättää, kun tosiaan tuntuu siltä, että kaksi aikuista tarvitaan arkea pyörittämään. öisin olen yrittänyt antaa miehen nukkua, menen sohvalle imettämään, katselen samalla dvd:tä ja nukutan sitten tuohon rintojen väliin niin, että saan siirrettyä vaunuihin nukkumaan. meillä siis toimii vaunut nyt ensisänkynä. vaipan vaihdan tissien välillä, niin että sen toisen tissin jälkeen on unelias ja nukkuu sitten 2-3 tuntia putkeen. päivällä sitten on ollut miehen vuoro hoitaa, aamuisin tyttö nukkuu 3 tuntia isänsä sylissä niin,että saan kurotuksi univelkaa kiinni (apua, miten huomisesta lähtien...). lisäksi mies on hoitanut ostoksilla käymisen jne. itse en ole juuri nenää ulos pistänyt.

tosin perjantaina ajoime 400km sukulaisiin, apen polvi leikattiin viikko sitten, niin että vuori meni sitten muhamedin luo. Hyvin meni reissu, vaikka onhan se aina rankkaa, kun yöllä pitää varoa, ettei herätä koko sukua.

syliin nukuttamisesta:
mites nyt, kun vauva nukahtaa vain syliin? kun sitten siirretään unessa sinne vaunuihin, niin nukkuu kyllä 3 tuntia putkeen, kunnes alkaa joko kakan työntö - tai nälkäkitinä. Mutta jos ei ole ihan unten mailla, niin harvat on ne kerrat, jolloin on sinne itsekseen nukahtanut. Koska tästä syliin nukahtamisesta pitäisi luopua? meinaan ei varmaan ole kivaa nukahduttaa enää 10kg tuossa rintojen välissä

Huh, tänään meihin iski ripuli :/ ei kai se voi tarttua vauvaan äidinmaidon välityksellä?

Tutin käyttöä minäkin olen harkinnut, mutta vielä epäröin. Koska se kannattaa tarjota? Entä voiko se haitata imemisotetta tai imetystä ylipäätään?

Sorry oudot virheet, mutta imetän tässä samalla, ja kirjoitan vain yhdellä kädellä.

tv. väsynyt mutta onnellinen lentis ja greta 15 vrk :heart:
 
Kurkkailen täällä, vaikka itse olen ison mahani kanssa yhtenä...

Haavemamma älä vaivu epätoivoon maitomäärien ja imetyksen kanssa! Mitä enemmän vauva imee, sitä enemmän sulta heruu. Jossain vaiheessa ihan varmasti alkaa helpottaa eikä vauva enää asu tissillä. Se voi olla alkuun tosi turhauttavaa, tuntuu että mikään ei riitä lapselle ja korvikkeella pääsee niin paljon helpommalla - mutta siinä mielessä sun neuvolantäti on oikeassa, että jos annat paljon korviketta tässä alkuvaiheessa ja vauva ei ime rintaasi, ei rintasikaan saa silloin sitä signaalia, että maidontuotantoa pitäisi tehostaa ja vieläkin vaan tehostaa. Mutta en kyllä usko, että vähäinen määrä korviketta haittaisi sun maidontuotantoa jos tuntuu, ettei oma maito riitä ja tissillä on asuttu tuntikausia. Jos haluat imettää, kannustan sitkeyteen sen suhteen, se helpottaa kyllä jossain vaiheessa! Huolehdi myös siitä, että juot ja syöt itse tarpeeksi ja lepäät kun vauva nukkuu. Mutta ei siinäkään ole minusta mitään pahaa, jos päätyy siihen ettei imetys ole itselle soåiva juttu.

Pumppaamisesta sen verran, että se vaatii usein harjoitusta ihan niinkuin imettäminenkin. Joillain heruu pumpullekin heti, mutta useimmille ei. Oman kokemukseni mukaan sitä pumppaamista piti kokeilla monesti, ennen kuin pumpulle alkoi herua mitään. Kokeilin kaikenlaisia kikkojakin, imetin aamulla vain toisesta rinnasta ja pumppasin täydestä rinnasta, pumppasin lasta katsellen tai lämpimän suihkun jälkeen tai mikä nyt auttoikin herumisrefleksin käynnistämiseksi. Imetystuki-sivuilta löytyi hyviä vinkkejä. Se vaati sitkeyttäkin vähän, mutta hyvin se sitten alkoi sujua. Silti aina ei herunut pumpulle paljoakaan, se riippui niin omasta voinnista (nestetasapaino, olinko superväsynyt ja olinko ehtinyt syödä) ja siitä, miten paljon vauva söi päivän mittaan. Jotain kutenkin aina, ja lopulta pakkasessa oli niin paljon maitoa varastossa, että osa uhkasi mennä vanhaksi...

Korviketta voi varmasti antaa ihan yhtä hyvin, jos ei viitsi alkaa pumpun kanssa temppuilemaan. Meillä oli maitoallerginen lapsi, joka ei kestänyt korviketta, enkä jaksanut lähteä etsimään sopivaa apteekin korviketta ja taistelemaan kela-korvauksista. Pumppaamalla asiat sujuivat helpommin.

Sen verran vielä, että mulla oli myös vain se ainun käsikäyttöinen nänninvenytin. Rinnat tottuivat siihen kuitenkin niin, että kun sitten ostin muka paremman aventin pumpun jotta töissä pumppaaminen olisi helpompaa (kun pojan ollessa 7kk isä jäi lapsen kanssa kotiin ja minä menin töihin), sille ei herunutkaan yhtään... Ainulla jatkettiin loppuun asti sen 11 kk, minkä poikaa imetin.

Pointtina tässä se, että kärsivällisyyttä pumpun kanssa, jos sitä tahtoo käyttää! Vaikkei ensin heruisi yhtään pumpulle kyllä se siitä. Ja niinkuin täällä on sanottukin, se ettei pumpulle heru ei kerro mitään siitä, paljonko maitoa tulee kun vauva imee!

Lentis, ensin katselin, että onpas tarkkaa touhua Italiassa, noin tarkat gramma- ja millilitramäärät. Että eikös siitä hermostu ja huolestu vaan kun noin tarkasti määritellään ja noin usein pitää punnita ja eihän sitä tiedä miten paljon maitoa rinnasta vauvalle tulee ja... Mutta sitten hiffasin, että Suomessakin punnitaan yhtä usein tai lähes yhtä usein, mutta neuvolassa - ja kyllä neuvolantädeillä ihan takuulla on jotkut samantyyppiset ohjearvot joiden mukaan katsovat kasvaako vauva tarpeeksi. Ja silloin kun itse aloin antaa vauvalle pulloa, olisin kaivannut jotain ohjemääriä miten paljon olisi hyvä antaa. Se vain ärsytti kun sanottiin, että niin paljon kuin vauva haluaa ja että jos se kasvaa hyvin omalla käyrällään niin se saa tarpeeksi ravintoa - olisin kaivannut juurikin tarkkoja määriä.

Syliin nukuttamisesta
: Mulla oli ajatuksena, että en opeta nukahtamaan syliin, mutta alkuunhan se ei onnistunut ollenkaan. Ajatus oli silti aina takaraivossa ja yritin laittaa vauvan aina sänkyyn ennen kuin se nukahtaa. Pikkuhiljaa hän tottui siihen. En kyllä muista kauanko siinä kesti. Oli helppoa, kun saattoi laskea lapsen sänkyyn unta odottelemaan eikä tarvinnut heijata uneen. Tosin jossain vaheessa tuli takapakkiakin sen asian kanssa kun maitoallergia puhkesi, eikä poika tyyntynyt muualle kuin syliin. Sitten kun masu voi vihdoin paremmin, poika oli tottunut taas nukahtamaan syliin ja siitä pois oppiminen taas kesti vähän aikaa. Mutta en osaa sanoa koska siitä syliin nukahtamisesta pitäisi päästä eroon, oman kokemuksen mukaan pikkuhiljaa tavoitetta kohti.

Naru
 
haavemamma mullakaan ei tule pumppaamalla kun vähän, vaikka muuten rinnat pakkaakin ihan täyteen ja on välillä niin pinkeenä et hyvä ettei itku tule kun niihin sit koskee. Pumppaan vaan sen verran et helpottaa jos tyttö nukkuu pitempään,mut en tykkää siitä touhusta kyllä yhtään. Hirmu vähän aikaa kerrallaan tuo jaksaa syödä,joten ole nmiettinyt minäkin saako se mahaansa täyteen. Nukkua thisee sitten aika pitkiä pätkiä,viime yönä teki ennätyksen ja nukku yli 4h putkeen syömättä..silloin meinas jo hätä tulla et nyt se nääntyy :ashamed:

yöheräilyt on niiiiiiiiiiin persiistä! ja tyttö tykkää maratonkakkailla öisin,just ku saanu yhen vaipan vaihdettua ja yövaatteet takas päälle,ni eikö heti kuulu uudestaan rupsrupsrups. :headwall:
ja esikoinen herää tietty usein myös kun vauvakin ja haluais sitten leikkimään eikä unesta tietookaan..

tutti tuli tutuksi jo 2päivän ikäsenä. ei se siitä hirveesti tykkää,välillä hetken lutkuttaa mut harvemmin edes huolii. äiti on kivempi huvitutti..

musta tuntuu et mulle on iskenyt hiiva :kieh: kutikutikuti. pitänee passittaa äiti apteekkiin asialle huomenna,ite tästä nyt mihkään pääse :/ mahtaakohan ne lääkkeet auttaa kun on tuo jälkivuoto vielä riesana? ja kai sitä canestenia ainakin saa käyttää imetyksen aikana kun kerran raskauden aikanakin?

mut nyt taas juostava

labello ja jasmin 8vrk
 

Yhteistyössä