Helmivauvat 2009 ~elokuussa~

Terkut myöhästyneestä 6kk neuvolasta! Meillä oma täti ollut kipeenä+muuta viivästystä ni oltiin nyt vasta reilun 6,5kk-ikäisenä neuvolassa. Eli Labello jos viitit taas päivittää; paino 11520g, pituus 70.7cm ja pipo 46.2. Eli aikamoinen patukka. Jälleen oli kaikki mitat tasaisesti omilla käyrillään, ihoa kehuttiin siistiksi ja kovasti tarkkaavainen poika on. Eka tutkimusrokote tuli, mutta pienillä huudoilla selvittiin. Poika oli valmiiksi jo ihan sippi ja nukahtikin sitten ihan laakista kun kotiin päästiin. Supon taidan laittaa yötä vasten varoiks vaikka ei tulis oireitakaan... Leipää neuvottiin antamaan, esim. hiukan kuivahtanut ruisleipä on ihan omiaan ikenien rahnutukseen. Ei kuulema haittaa vaikka leivässä on sitä suolaa, saa siitä kuitenkin niin vähän irti. Samaten karkeampaa ruokaa lisätään, kaupan 6-kuisten soseet on kuulema liian hienoa. Seuraavaksi onkin sitten 8kk lääkärineuvola.

 
Onks kellään tietoa kuinka noita käännettäviä istuimia saa kallistettua? Musta toi lepoasento on nyt aivan ehdoton koska noi istuimet tulee niin pystyyn ja meil ainaki lapsen pää retkahtaa nukahtaessa. Kamalan näköstä. Onko esim siinä izissä hyvä kallistus?
 
heipparallaa :wave:

uusi viikko taas aluillaan ja varmaan kiireinen sellainen kun noita pakkaushommia pitäis hiljalleen aloitella, muuttolaatikot tilasin just. Tänään mennään vielä talolle käymään ja ottaan mittoja ja sen sellaista.

Juu minäkin ihmettelen kuinka joku ehtii vielä muiden kotitöiden lisäks leipoon ja tekeen vaikka mitä :eek: tuntuu ettei itse ehdi/jaksa välillä edes kunnolla ruokaa laittaa :whistle: mä tykkään kyllä siivoilla ja haluan että koti on siisti mut sit taas kaikki muu jää vähemmälle, esim. just leipominen.

Turvaistuin, tosiaan sellaista pitäis alkaa katteleen kans, ei jaksais millään raahata tuossa kaukalossa enää kun on jo niin painava kuljettaa. Nykyään on jos vaikka mitä merkkiä ja mallia että koita ny niistä sitten päättää mikä olis hyvä hinta-laatusuhteeltaan ja tietty turvallinen :whistle:

Jospi :hug: nou hätä, ota rennosti ja nauti täysillä vauva-ajasta! Mua ahdistaa kans kilot ihan älyttömästi ja oon välillä tosi masentunut sen takia etten oo enää hoikka ja saman näköinen kun muutama vuosi sitten, mut oon kans päättäny ottaa aikaa itselleni jossain vaiheessa ja löytää jonkun kivan liikuntamuodon.

kuume, :hug: voi kurja teidän pikkuista, noi allergiset reaktiot on niin kurjia ja kun pienellä on paha olla :snotty: toivottavasti muut viljalajit olis sitten sopivia.

Piti tässä hetken huokaista ja ottaa sitä omaa aikaa kun tyttö nukkuu mut nythän se sit heräs huhuileen =) pitää mennä taas :wave:

Kareliini tänään 26vee ja Sara 5kk12pvää :D
 
Kareliini Onnea! :flower:

Mustakin muuten tuntuu, että maitomäärät vähenee vauhdilla. Tai mistä sen voi tietää... Mä en vieläkään tiedä, mistä tietää jos oma maito ei riitä (Pur :attn: ) Päivällä tyttö on kyllä ihan tyytyväinen ruuan määrään, mutta mulla on välillä yöllä sellainen olo, että enemmänkin olisi maistunut. Että jos tuo yöhilluminen onkin nyt sitä, että on tottunut syömään yöllä enemmän, ja nyt ei ole tarjolla niin paljon evästä. Ainakin kerran viime yönä olisi väkisin jäänyt asumaan tissille, vaikka oli sen jo syönyt tyhjäksi. Hyvä kai siihen onkin totutella, että se energiantarve tyydytetään päivisin...

Minipillereiden syöjiltä piti kysyä, minkälaisia sivuvaikutuksia teille on niistä tullut ja onko ne menneet ohi? Oon nyt pari viikkoa syöny, ja tällä hetkellä tuntuu, että ei sovi. Turvottaa mahaa, välillä huono olo, tuntuu, että verensokerit heittelee jne. Pillereiden syyksi laittaisin, kun sellaisia vaikutuksia mainittiin pakkausselosteessa. Pitää varmaan harkita sitä kierukkaa uudelleen, jos ei mene ohi. Maitomäärään niiden ei kai pitäisi vaikuttaa, mutta en ole ihan varma. Lisäruuan tarve on ainakin kasvanut tosiaan paljon tuona aikana.

Painoasiaa tuskailen myös. Millä ihmeellä sitä sais ittensä ruotuun?! Liikkumaan ei muka ehdi, vaikka kai sitä edes puolen tunnin lenkin ehtis aina heittään. Rattaiden kanssa jupksin aiemmin jonkun verran, mutta eipä tuo isompi enää kovin kauan kyydissä viihdy. Ja univelka unohtuu muka parhaiten sokeritankkauksella...

Turvaistuin pitäis kans hankkia. Meillä tosin niin, että Vilja perii isoveljensä istuimen (jonka saa kumminkin päin kiinnitettyä) ja veljelle ostetaan uusi, ja veli saa kääntyä nyt kasvot menosuuntaan. Muuten pitäisin senkin selkä menosuuntaan mielelläni, mutta meille ei kerta kaikkiaan mahdu kuskin taakse istuin selkä menosuuntaan. Pelkääjän paikalla istujalla on nyt aika lailla polvet suussa... Ne vie ihan hirmusesti tilaa, ainakin tuo meidän, etenkin jos sitä kallistusta haluaa kunnolla. Kannattaa istuinta valitessa miettiä sekin puoli. Meillä on Gracon duoflex. Muuten oon tykänny, mutta tilaa se vie.

Vilja muuten vähän paikkas sitä yöllä hillumista ja vetäs yli kolmen tunnin päikkärit! Kohta toisille...
 
Jospi :hug: eniten ne omat kilot itseään häiritsee, tiedän tunteen. Ota rennosti, kyllä ne kilot vielä aikanaan lähtee.

Kiloista vielä, pitäisi itsekin saada jokunen tosiaan pois, ei vaan meinaa pudota. Tänään kyllä menen illasta uimaan pitkästä aikaa. Tyttö jää isänsä kanssa.

Pikaisesti vaan nyt kirjoittelen, kun Aino sylissä ja tuskin kaua a viihtyy. Meillä on Ainolla vatsa ihan ummella, ollut nyt viikon. Mallasta ja luumua olen antanut, nesteitä yrittänyt paljon juotella. Jos ei ala huomiseen mennessä pehmenemään kakka, niin kokeilen muutaman millin Levolacia. Tänä aamunakin herättiin jo klo 5 itkemään vatsaa :ashamed:


Kenkäasiaa piti kommentoida myös. Anoppi osti Ainolle ensi kevättä varten kengät jo nyt, mutta on kokoa 20. Epäilen että tuskin menevät keväällä, joten einasin nyt syksyllä pitää vielä ennen pakkasia, kun ollaan ulkona. Ja sitten mennään niillä pakkauksen toppatöppösillä niin pitkälle kuin päästään. Varmaan vuoden alusta sitten kenkäostoksille

Nyt meni hermo tytöllä

Nessu ja Aino 5,5kk
 
Jospi, mä komppaan Kuumetta siinä, että oot tosi kaunis kiloinesikin! Älä ota turhia paineita nyt kun on muutakin ajateltavaa. Sitten kun vauva-aika on ohi ja jos vielä tuntuu pahalta omassa kehossa niin sitten on aika tehdä jotain. B)

Kuume, mä oon kans miettinyt tota kenkäjuttua. Helmi nyt ei vielä edes ryömi, mutta rattailla ollaan välillä oltu pihalla ja kyllä siinäkin olisi kylmällä ilmalla jotain kiva laittaa villasukkien lisäksi jalkoihin. Ja tosiaan, kyllähän nämä varmaan alkavat tän talven aikana kävelemäänkin... Pitäis vaan tietää paljonko toi jalka kasvaa kun sitten liian isoilla on mahdoton kävellä vaikka ratastelussa menisivätkin.. Hmm.

Ja harmi juttu tosiaan noi allergiat! Ei oo kivaa jos kaikesta tuntuu tulevan jotain. Ja varmasti pelottaa, että jos tuleekin joku iso reaktio seuraavasta :/

Tosta turvaistuinasiasta vielä, niin mun tarkoitus ei siis ollut paasata kuinka tärkeetä on pitää naama taaksepäin (vaikka se varmaan onkin kyllä tärkeetä ) vaan tuoda esiin se, mikä tuntuu usein unohtuneen, että jokaisessa peräkolarissa ajetaan aina myös yksi nokkakolari.

Meillä mahtuu Helmi vielä ihan hyvin kaukaloon, että ei oo edes mietitty seuraavaa liikettä ton asian suhteen. Varmasti laitetaan kyllä naama taaksepäin edelleen isommassa istuimessa, mutta pitää kyllä sanoa että jos alkaa autopahoinvointi niin voi mennä tuokin asia harkintaan. Toivotaan että on tullut sen suhteen enemmän äitiinsä, isänsä oksentaa vieläkin jos on liian pitkä bussimatka...

Kareliinille onnea synttäreistä!

Labello: meillä oli taas neuvola, uudet mitat on: 6kk, 8080g ja 68,2cm. Pipo oli nyt 43. Kiitos hienosta listasta!

Mulla alkoi tänään koulu, ei mennyt ihan putkeen... Ei ole hoitajaa siis ja tyttö syö vielä pääasiassa tissiä, joten pitkiä aikoja ei voisi hoitajalla ollakaan. Otin sitten mukaan luennolle, mentiin sisään päiväuniaikaan. No ei sit nukuttanut kun juttua riitti niin että piti lähteä ulos.. :LOL: Hirveä pölötys ja kikatus niin ettei opettajan puhetta kuullut kukaan... Onneksi on vaan nyt yksi tälläinen isompi kurssi, toinen on sitten lokakuun lopulla. Koitan tenttiä tämän.
 
Mae
Kengistä Mä esikoisella aloin pitämään kenkiä, heti kun alkoi seisomaan tukea vasten. Ihan vaan sen takia, että tottuu niihin ennen kuin rupeaa kävelemään (oon juuri kuullut, että kun on opittu kävelemään, ei sitten onnistukaan kengillä )

Turvaistuin asiaa. Toi izi on tosi hyvä, sen kallistus on hyvä ja ei vie kallistuksen kanssa enempää tilaa kuin normaalistikaan kun kallistuu sieltä jalkopäädystä (jalkopää siis nousee ylemmäs, jolloin istuin on kaltevassa asennossa). Ja nyt tosiaan tykkään siitä, että sen saa käännettyä tulevaisuudessa, menee vähän pidempään. Esikoisen oma oli vaan selkä menosuuntaan, mutta kun on pitkä poika niin jouduttiin jo 2,5vuotiaana vaihtamaan turvavyöistuimeen. Mä siis suosittelen tätä. Ja etenkin jos lapsi on pitkä/isompi kokoinen, on tuo Izi ihan 1! Muut on jotenkin niin ahtaan oloisia isoille lapsille.

Että tällaista tällä kertaa. :D

Mae ja Joona
 
Kengistä vielä :) Meillä oli jotain halpis kenkiä mitä pidettiin enemmän näön vuoksi mutta jotenki noi isot talvikengät ei heti miellyttäny vaikka käveli hyvinki jo. Siis käveli ulkona töppösillä ja sisällä lenkkareilla mutta ulkona ei suostunu käveleen talvikengillä lumessa. Ei sitä kovin kauaa kestäny mutta alkuun ainaki tuntu oudolta :) Siis pointtina se että ehkä ei alkutalvesta kannata heti olla ostamassa kalliita kenkiä kun ei mee sit lopputalvesta enää kun oikeesti jo mahdollisesti kävelee :)
 
Kengistä kans mä oon kaavaillu niitä äippäpakkauksen töpsyköitä alkuun ja kattoo ny sitte että tarviiko hommata ihan kunnon popotkin sitte vielä lopputalvesta... Mä oon töissä tykänny kun muksuilla on ollu niitä Kuoman goretex-saapikkaita/toppakenkiä. Ne on helppo pukea ja pysyy jalat kuivina. Ainoa vaan että en tiedä onko ne tarpeeksi tukevat näin pienelle, mut ovat ainakin kevyet pitää eikä tarvii solmia.. Ainakin sitten seuraavaksi talveksi aion sellaset kyllä pojalle hommata...
 
Meillä sitten kontataan täyttä päätä ja noustaan tukee vasten seisomaan.. ja kaikki tämä tapahtu viikonlopun ja tämän päivän aikana!! hurja vauhti..
Tänään alko ekavauvaryhmä ja jaksettiin olla ja nautittiin käynnistä.. seuraavalla viikolla jatketaan..
Minäkin tahdon itseni kuntoon!! synnytyksen jälkeen laihduin jo reippaasti, mutta sitten iski laiskuus.kiloja kerty takasin. liikunta ei ole juuri nimeksikään tällä hetkellä.. nyt aion ottaa itseäni niskasta kiinni ja yllättää kaikki että kyllä mä pystyn!!! :p
 
Audriina, millainen oli ekavauvaryhmä? Mitä siellä tehtiin? Kun me odotellaan milloin se alkaisi meillä päin..

Tää mamma kävi uimassa itsekseen :) Mukavaa oli, jospa ottaisi ihan tavaksi sen taas. Kysyin siitä uimahallin luukulta vauvauinnista, kun soittelin sinne pari viikkoa sitten. Silloin sanottiin että meidän tyttö olisi liian vanha aloittamaan, kun on yli 6kk kun se uinti alkaa. Uimahallin luukulta sanoi ettei ollenkaan ole liian vanha, jee :) Mä olin jo niin pettynyt ettei päästä, mutta jospa me nyt päästäis jos mahdutaan ryhmään. Tosin info on vasta syyskuulla että sinne asti pitänee odotella.

Mä soittelin iltapäivällä vau'kirjaan ja haukuin sen ihmisen asiakaspalvelussa melkein pystyyn :ashamed: Tilaamani paketti ei ollut tullut, meillä oli se muutto ja osoite vaihtui. Noh, hyvä etten ehtinyt jo postiin alkaa soitella, kun aloin penkoa meidän lehtilaatikkoa. Ja mikäs se siellä, se paketti! Olin viime viikon poissa kotoa Ainon kanssa ja mies oli vaan laittanut sen lehtilaatikkoon, kuten muutkin laskut... Ja vielä päivällä soitin ensin miehelle että eihän oo tullut pakettia viime viikolla... :headwall: Nyt hävettää moinen meuhkaaminen :ashamed:
 
Seranzu kiitti ohjeest, pitiki sitä kysyy ku oli nii hyvei sämpylei!! :p
Mä oon iha tumppu tekee niit. Muutama viikko sit kokeilin tehä ja yks sämpylä paino ehkä kilon ku oli nii kiintei möykkyi. Oli hieman vaikeahkoo syärä niit :LOL:

Oon nyt anatnu muutaman päivän kerran päiväs pilttii ja kyl se ahmis varmaa aika paljo mut tänää annoin puol purkkii ja enempiki ois menny. Tissil aion kumminki mennä enimmäkseen silti. Mul on toi maito vaa lisääntyny. Tulvii taas yli äyräiden ja yälläki on lakanat märät.
En valita, hyvä et tulee. Nytki valuu pitkin mahaa näköjään ku on sujuvast tos ylipaisuneiden patalappujen alla, eli painovaivoi täälläki!! |O

Me oltii ilmoittauduttu vauvauintiin ja se info olis keskiviikkona mut taidan passata koko homman. Kallist on ja matkaaki olis(eli laiska) ni jätetää välii. Me mennää sit suihkuun vaa :D

Huame taas on perhekahvilapäivä joten päivä menee sitä pitäes =)

J+J 6kk :heart:
 
Glow
siis NYT :kieh: :headwall:
Alotetaan vaikka eilisestä illasta. Nukutan huutavaa väsynyttä lasta noin 1,5 tuntia. Saan lopulta nukkumaan. Noh, sitten alkaa toinen vähän nuhainen yskiä kamalasti ja oksentaa :/ Saan sen nukkumaan, niin eiköhän tämä ensimmäiseksi nukahtanut herää ähräämään.
Mitä tekee mies? kattoo telkkua/on koneella eli makaa sohvalla.
Lopulta molemmat muksut nukkuu, samoin minä. Eiköhän ukko tule herätttämään "miks sä jo nukut? mikset sä kato sinkkuelämää ? " SIIS :eek: :kieh: :headwall:

Yö oli tosi levoton Onnilla. About tunnin välein heräsin sen höpinään, itkuun tms. kun hän istuu, yrittää kontata, haluaa maitoa, tutti on hukassa. Mitä tekee mies? kääntää kylkeä ja jatkaa unia. Aamulla tietysti nousen aikasin lastenkanssa ihmettelemään laitanko esikkoa eskariin kun se ei ole kipeä mutta tavallaan on, no en laita. Aamupala, Onni viskaa leivän lattialle, noh se on täynnä karvoja, käänny heittämään leivän pois, sillä aikaa Onni vetäsee muka tarpeeksi kaukana olleen puurolautasen lattialle! eipä muuta kun siivoamaan sitä. Oma puuro on jäähtynyt tietty jo sillä aikaa. Onnille mukista maitoa, noh eiköhän se onnistu sen mukin heivaamaan nurin pöydälle. taas rätti käteen.
Mite tekee mies? NUKKUU!
Etsin ulkovaatteita, sillävälin Onni onkin pulauttanut olkkarin matolle, ja taas rättiä käteen.
ULOS! On oltu varmaan vartti kun Onni alkaakin jo väsyneenä parkua.
Eipä voi laittaa rattaisiin nukkumaan kun pesin kankaat eilen ja ne on kuivumassa :whistle sisälle unille. Sillä välin kun Onni hakee unta, minä imuroin äkkiä alakerran, koska ne %&/"# karvat ottaa päähän :headwall: mies heräilee, avaa telkkarin ja istuu rauhassa juomaan aamukahvit. Onni huutaa, minä menen hätiin.
ETTÄ SELLASTA MEILLÄ :headwall: :kieh:
Ja nyt se ukko varmaan ihmettelee miksen ole sille puhunu koko aamuna :whistle: :attn:

Glow+sirkus ja rv:t poksuu, samoin varmaan mun pää
 
Glow ja sirkus :hug: huh huh.. Toivon sydämeni pohjasta että miehesi hoksaa jossain vaiheessa myös oman osuutensa perheen arjen pyörittämisessä.

Painoja oli täällä tuskaillu yks jos toinenkin.. Liityn joukkoonne. Tämä kotona oleminen on kyllä liian helppo tapa saada paino nousemaan tähtitieteellisiin lukemiin :kieh: Päiväkahvilla on aina oltava vähintään pari keksiä, mieluusti jotai pullaa tms myös. Ja liikkuminen.. vaunuillen ehkä parikymmentä minsaa. Meillä kun Ellenin unirytmi on nyt muuttunu silleen etten ite ennätä syödä lounasta ennenku Ellen menee päiväunille vaunuun ulos. Noh enpä sitte nälkäsenä mitään puolen tunnin-tunnin lenkkiä jaksa lähtee kävelee ku massu kurnaa ruuan perään.
Mutta nyt oon päättäny että meen nyt työväenopiston jumppaan, se on alkusysäys. Sit pitänee alkaa karsia noita päivän mittaan naposteltavia herkkuja.. Ja jos sitten syssymmällä intoutuis pitempiin vaunulenkkeihin.. JOS..

Turvaistuimista.. Me ostettiin heti alkuun (miehen valinta) sellanen Volvon turvaistuin (vaikkei meillä Volvoo oo eikä tuu olemaan). Se käy vastasyntyneestä alkaen tyyliin sinne nelivuotiaaks. Kauneudellaan se ei hurmaa mutta siinä on tosi isot sivusuojat. Sitä ei saa muuta ku selkä menosuuntaan. Meillä on vielä siinä se pienennysosa mut kohta varmaan saa poistaa sen.
Just tän päivän lehdes oli kirjotus noista turvaistuimista ja niiden asentamisesta. Kovin ne suosittelee sitä, et selkä ois menosuuntaan aina NELJÄ VUOTIAAKS asti. Etenkin noilla pienillä pää painaa suhteessa kroppaan niin paljo, että niska/kallovammat on yleisiä ja samalla vaarallisia noin pienille. Niillä kun ei oo niskalihakset kehittyny jne. Oliko niin, että vauvoilla pää painaa 25% suhteessa painoon ja meillä aikuisilla se on tyyliin 6%..
Mutta kukin laittakoon turvaistuimen niin kuin haluaa, pääasia on kuitenkin että laittaa lapsen turvaistuimeen / turvavöihin kiinni:)

Kengistä.. hiplailin eilen kirpparilla PAX:n talvikenkiä, kokoo 20. Ei ollu käytetty kyllä kovinkaan usein ku oli niin siistit pohjat ja kengät muutenki. En kuitenkaa ostanu ku en tiiä oisko ne sit talvemmalla mahtunu Ellenille. En yhtään tiiä minkä kokonen jalka sillä on, siis mikä kengän numero. Pitäs vissiin piirtää paperille jalka ja mitata se. Tosin eipä Ellen vielä pystyyn nouse (ihanaa, kiitos) nii ei nyt het kenkiä tarvita.

Meillä naurettiin sunnuntaina oikeen kunnolla Ellenin kustannuksella:) Se oli yksin lattialla, me juotiin päiväkahveja. Rupesin sit kuuntelee ku se kikatteli yksin. Sit katoin et mikä sitä naurattaa, nii se leikki KUKKUU-leikkiä Barpapapansa kans:D Laitto välillä pään käsien päälle lattiaa vasten ja sit nosti pään ylös ja kikatti Barpapapalle :LOL: Saatiin vähän sitä leikkiä myös videolle tallennettua..

Nyt pitäs alkaa tietää, mitä sitä viikonloppuna nyt sit tekee.. Venetsialaiset tulossa ja joka puolella kauhee säpinä asian tiimoilta mut ite en oikeen tiiä, et mitä me tehään/missä ollaan. Jokatapaukses kolmistaan ollaan, isommat menee äitinsä luo. Jos lähtis as.vaunuilee..?

Nyt pitää mennä kattoo peruna ja kasvis-keitoksia ettei tarvi alkaa hellaa pesee..

Aurinkoista elokuun 25.päivää:) ..kohta se on jo syyskuu..

Nanada ja Ellen 6kk++
 
Glow
haha, menin tekee ruokaa vähän suutuspäissäni niin mies tuli keittiöön ja rupes tekee soppaa ja sano että hän tekee, mene sinä nyt huilimaa :D tajus sentäs jotain! se on siis kesälomalla viel... et vois niinkun osallistua tähän arkeen nyt...

KENGISTÄ, mä laitoin aamulla Onnille naapurilta saadut goretex? kengät jalkaan, kokoa 19 ja nippa nappa mahtuu sille. Mallasin ensin jalkaa pohjalliseen. Ajattelin et mennää niillä ja tossuilla ( löysin aiemmin reiman kosteutta pitävät tossut ) Talveksi ostan kuomat. Kuomat olen parhaaksi todennut esikonkanssa. Varmaan ne kuomat on sitten oltava kokoa 21. Onnin siroon jalkaan :D :heart:
 
Täällä väkästetty pomolle hoitovapaa-anomusta. Pidän vuosilomat ennen hoitovapaata+pari ylimääräistä palkallista vapaata kun on kertynyt noita pyöreitä työvuosia. 16.12. alkais sen mukaan hoitovapaa... Pomon päätöksen kanssa pitäis mennä sitten Kelaan sitä kotihoidontukea anomaan. Mä oon kyllä niiiiin huono näissä, en jaksais yhtään miettiä ja päkistellä tämmösiä, mut pakkohan se on.

Hih, hauska toi Nanadan Ellenin Barbapapa-leikki! Meillä poika tekee kans puklurätillä sitä että kurkkaa alta ja vetää sen taas silmien eteen. Hassuja noi pikkuset... =)

Nyt se unipussi tuli vihdoin ja viimein eilen, johan sitä melkein kaks viikkoa oottelinkin! Pesin sen ja otan varmaan ens yöstä heti käyttöön. Mukavan oloiselta ainakin vaikutti. Kyllä viime yökin oli taas niin levotonta potkiskelua ja kahnaamista et huh huh. Heräsin ties kuinka monta kertaa tarkistamaan peittoa ja heijjaamaan sänkyä. Eilen tuli se tutkimusrokote mut annoin Panadolia illalla, en tiedä voisko se silti kiusata tai mikä oli... No, nyt ton pussin kanssa ei tartte sitä peittoa sit ainakaan murehtia.

Poika oppis viikonloppuna pakittamaan! Nyt on ihan päivistä kiinni että hoksaa sen eteenpäinkin ryömimisen. Hiki päässä punnertaa ja ähisee ja kova yritys on päällänsä :heart: .

Glow kyl noi miehet on välil niiiiin :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :kieh: :kieh: :kieh: :kieh: . Hyvä että tajus lopulta tulla kuitenkin auttamaan.

Nyt hetkeks pötkölleen.
 
Glow :hug: , meilläkin saman tyylistä ukon kanssa, tosin vaan tuo yksi lapsi, jonka kanssa puljata..
Nessu: aluksi oli vaan tutustumiskerta, ja mitä haluttaisiin tehdä siellä, no vierailijoita tulee: ensiavusta, kimperistä, uni"expertti", neuvolasta terveydenhoitaja. no sitten mitä kaikkeea virikettä lapselle ja yhteistekemistä voi harrastaa. sit jossain vaiheessa tulee kuvaaja, että saadaan vaikka äiti-vauva, ja vauva kuvia. vielä oli aika pieni ryhmä, mutta kuulemma jo seuraavalla kerralla tulee enemmän mammoja. 2vkon ikäisestä 7kk oli ikähaaruka lapsukaisilla. suosittelen kyllä lähtemään tuollaiseen toimintaan mukaan!
 
Huhhuh, onpas tekstiä tullut taas muutamassa päivässä :eek: Nyt on kaikki jutut luettu ja kommentit kirjoitettu paperille. Katsotaans kauanko pikkumies antaa mun olla koneella rauhassa :whistle:

Maelle :hug: Onneks ei sattunut mitään. Varmasti säikähdit.

Glow´le
:hug:

Pur
´lle onnea :flower:

Jospi, jaksuja kilojen kanssa. Ehdit varmasti laihduttaa sitten kun Henni on isompi. Varsinkin jos vielä imetät, niin ole ihan huoletta.

Kuume, :hug: Olipa harmi, et kaurasta tuli allergiaa. Jaksuja!

Kengät! Kääk, pitäiskö sellasetkin hankkia. Tää palsta on kyllä niin verraton, kun aina joku hokaa jonku sellasen asian, mikä ei itselle tulis mieleenkään. Kiitos teille taas ihanaiset naiset :heart:

Imettäminen
on meilläkin aika haastavaa päivisin. Jaksaa keskittyä tissittelyyn vaan vähän unen pöpperöisenä eli just kun on herännyt päikkäreiltä. Yöllä sitten maistuu kyllä, sen yhden kerran aamu yöstä, neljän-kuuden maissa. Kauankohan mun tissit jaksaa maitoa kehittää näin pienellä imuttelulla... :headwall:

Nukkumaan menosta sen verran, et meillä käydään nukkumaan itsekseen. Silittelen hetken pinnikseen ja jätän sinne sitten itsekseen rauhoittumaan. Jos alkaa itku, niin yritän ensin rauhoitella tutilla+silittelemällä+soittolelulla. Jos näillä ei rauhoitu, niin otan syliin lähes pimeässä huoneessa ja heijailen vähän aikaa ja lasken takaisin pinnikseen. Tämä toimii meillä, joskus rauhoituskertoja tai tutin nostoja tarvii useamman illassa, joskus ei yhtään.

Varpaan kynsistä kysäisisin(siis vauvan), jos täällä vaikka olis joku jalkahoitajakin sakissa mukana :LOL: Meillä kun on pojalla tapana hakata varpaitaan lattiaan aika voimalla ja nyt kynsiä leikatessa huomasin, et isovarpaan kynnet on kasvaneet tms. sillai raidoille vaakasuunnassa. En nyt tiedä miten sen selostaisin, mut ihan niinku kynnessä olisi "kynttä kynnen päällä" silleesti kahdessa kerroksessa. Molemmissa isoissa varpaissa on kaksi "raitaa". Onkohan vaarallista? Ens viikolla on 7kk painokontrollineuvola, siellä ajattelin asiaa kysäistä.

Tänään on neuvolan viimeinen perhevalmennus, aiheena lapsen uni.

Nyt täytyy rientää. Hyvin ehdin kaikki kommentoida mitä piti ja lappuun kirjoitin muistiin.

Tuiskunen ja Alexi 6kk 3vkoa+
 
Pikakyssäri ihan asian ulkopuolelta; miten kauan jo valmiiksi leivottuja sämpylöitä voi pitää pellillä odottelemassa paistamista?????? Siis ihan tyhmä kysymys, mut leipasin tos pellillisen ja ajattelin laittaa ne uuniin vasta parin-kolmen tunnin päästä kun mies tulee kotio. Sais sitte tuoreita sämpylöitä... Eikös se oo vaan hyvä että saavat rauhassa nousta, vai alkaako ne sit jo taas "latistua"???? Kiitos jo etukäteen jos joku tietää/on kokemusta... :)
 
^Jos ne laittaa kylmään? Tykkäisköhän hiiva pahaa siitä? Mulla on yhdessä keittokirjassa sämpyläohje, jossa kehutaan kuinka pullat voi leipoa illalla ja tyrkätä yöksi jääkaappiin ja avot, aamulla saa tuoreita sämpylöitä kädenkäänteessä... pitäisköhän kaivella se ohje esille, en edes muista milloin olisin itse leiponut sämpylöitä.
Kiitos Seranzulle ohjeesta!

Maidontulon ehtymisestä on ollut puhetta, itselläni on lähinnä liikatuotantoa... menekin määrä on niin vaihtelevainen, että tissit eivät varmaan oikein tiedä miten toimia. Olen suuresti nauttinut imettämisestä ja nyt mullekin tuli surku kun ajattelin että joskus sekin loppuu! Toisaalta en koskaan ole haaveillutkaan vuotiaan, kävelevän ja pölisevän mukulan rintaruokkimisesta.

Meillä lentsu alkaa mennä jo ohi (kop kop puuta), aloinkin jo höperehtiä täällä neljän seinän sisällä. Ei ollut onneksi possutautia, kaveri Helsingistä onnistui senkin nappaamaan, raukkaparka.

Edellistä lausetta kirjoittaessa pikkukaveri heräsikin kahdenkymmenen minuutin kauneusuniltaan ja roikkui kaltereissaan kurkkimassa että huhuu, voisko joku tulla hakemaan? Nyt mä muistankin et miksen ole leiponut sämpylöitä tai yhtään mitään aikoihin...
 
Glow: :hug: Onneksi miehesi edes hieman järkiintyi.
Meillä on kanssa näitä ollut, viimeisimpänä kun mies meni kylvettämään Konstaa ja mä jäin siivoamaan keittiötä syömisen jälkeen. Sitten tuo kehtasi kiukuta, että mikä mulla kesti kun menin katsomaan miten niillä menee. Uskaltauduin sitten ihmettelemään ääneen, että pitääkö mun nyt ihan oikeasti katsoa kylvetyskin. Oli varmaan liikaa "omaa aikaa" kun tuota keittiötä järjestin. :headwall:

Mulla on nuha ilmestynyt tän päivän aikana. :snotty: Ja Konstakin niiskuttaa. Reppana, kun eilisen jäljiltä vieläkin ihottuma kutisee, tekee toista ylähammasta ja nyt nenäkin valuttaa. Melkoista natinaa ollut iltapäivä.

Aamulla käytiin 6kk neuvolassa. Painoa pojalla 9365g, pituutta 72.5cm ja myssy oli 45cm. Nyt ei enää tarvi tuota myssyä niin usein kontrolloida, kun on jo jonkin aikaa kasvanut nätisti käyrällä. Aukile on onnettoman pieni, mutta siitä ei ole haittaa, kun pää kuitenkin kasvaa.

Sämpylöistä on ollut puhe. Mä päätin leipoa itse kanssa sämpylöitä, kun noi erikoisleivät on niin kalliita. Eilen tein pelkästä tattarijauhosta sämpylöitä, mutta niillä olis voinut hakata naulan seinään ja makukin oli ihan kamala. Tänään sain aikaiseksi jo syötäviä sämpylöitä, tai rieskoja, kun käytin pohjana riisipuuroa ja lisäsin siihen tattarijauhoja, tummia riisijauhoja ja rypsiöljyä. Osan tein suolattomina Konstaa varten ja omiini laitoin suolaa.

Koitan samalla ilmottautua babybrasil-tunneille, mutta puhelimella ei pääse läpi ja netti-ilmoittautuminen on kumossa. Tuskin siis mahdutaan. :/

Kuume ja Konsta 5kk+++
 
ÄÄÄrrrrrrrr, tää on niin *aska :headwall: :headwall: :headwall: Kirjoitin pitkät viestit ja katos taivaan tuliin!!! Ekan kerran kävi! :kieh: Kirjotan myöhemmin uudelleen, nyt ei enää kerkeä :kieh:

:wave:
 
Sämpylät paistettu; makoilivat tuossa hellan päällä pellillä melkein kaks tuntia. Tosi komeesti olivat kohonneet, mut mä tyhmä menin voitelemaan ne JÄÄKAAPPIKYLMÄLLÄ maidolla ennenkuin laitoin uuniin ja nehän lässähti ihan silmissä :ashamed: .... Ois tietty tarvinnu sitä maitoa varmaan käyttää vähän mikrossa. No, anyways, ihan hyviä tuli, paitsi ehkä hiukan kuivahkoja (olivat uunis ihan normi ajan, mut oisko hellalla makoiluttaminen vähän kuivettanu niitä...?) On tää kans oikein kotiäidin nettikäyttäytymistä, täytyy semlan leipomisestakin raportoida... :D

Joo ja poika nukkunu tänään tavallista lyhyemmät päikkärit, sain väkiseltään pidettyä nyt hereillä sillain et meni äsken yöunille, normiaika ois ollu siinä 19.30. Arvatenkin huomen sit herätään klo 05... Kyl sen vaan huomaa, että kun väkisin pitää toista hereillä, niin väsymys menee "yli" ja sit kiukuttelee ja itkeskelee aika pitkään ennenkuin nukahtaa.

Nyt hetki relax ja vimpastaan ysiltä maate =) .
 

Yhteistyössä