Helmitaaperot ~huhtikuussa 2010~

no nyt... mä yritin eilen vaiks kuin monta kertaa logata itteeni sisään tänne, mut en onnistunu.. päivällä siis. Mutta parempi myöhään ku ei millonkaan.

Mae ja Joona ovat kyllä kokeneet kovia! Ihan hirvitti lukee sitä teiän sairaalatarinaa ja sitä lääkärin käyttäytymistä. Mutta toivottavasti nyt uusien operaatioiden myötä teiän sairastelut helpottaa ja pikkumies pääsee jälleen vauhtiin :)

Pyörän istuimesta : meillä on käytössä isompien vanha oranssi istuin 90-luvulta. Ihan hyvin on kelvannu ja Ellen tykkää kovasti pyöräilystä. Tai siis siitä, että mamma polkee ja hän saa sieltä takaa ihailla maisemia / mamman takamusta. Uus kypärä ostettiin 10?. Meillä oli isompien vanhoja kypäriä, mut mä jotenki muistelen jostain lukeneeni ettei niitäkään kannatais käyttää, jos ne on yli 10v vanhoja. Tiiä sitten, onko tuossa mitään perää vai ei.

Tutti ja tuttipullo.. Aah ihanaa. Mä oon ihan "pulassa" ollu tuon Ellenin kans, ku ei se suostu maitoo juomaan!! Ainoastaan lämmitettynä tuttipullosta makuuasennossa. Jos maitoo laittaa nokkamukiin / juomalasiin / tuttipulloon kylmänä, nii sylkee pois. Eikä juo nokkamukista vaikka ois lämmitetty maito. Nokkamukista menee vettä päivän aikana varmasti lähemmä 3dl. Oonki miettiny, et kuin paljo näitten 1v pitäs saada maitotuotteita / kalsiumia päivässä??? meillä tehään aamupuuro maitoon (reilu desi) ja päivällä sit annan juustoo pienen viipaleen ja laitan raejuustoo ruokaan jos on sellanen ruoka et sen kans voi syödä sitä. Ja sit illalla syö iltapalaks jugurttia+riisimuroja n.1-2dl yhteensä. Maitopulloon laitetaan n.1,5dl joka menee toisinaan kokonaan ja toisinaan ei. Maitopullon Ellen juo n.1½h iltaruuan jälkeen.
Tutti meillä on kans käytössä. Jos tutti on näkyvillä, niin Ellen haluaa sen suuhunsa mutta jos tuttia ei näy, niin ei sitä sitten kaipaakaan. Mutta illalla nukkumaan mennessä se on PAKKO olla. Ja öisin sitä sitten etitään hämärässä että saadaan "yninä" loppumaan. Usein "sorrutaan" kyllä antaa tutti ihan vaan hiljentääksemme älytöntä huomiohuutoo, jota neiti on nyt viime aikoina alkanu harrastaa ku hänellä on tylsää.

Tuiskusen hali-Axu :heart: meillä on kans varsinainen raju rakastaja tuo Ellen. Se tulee halaamaan ja kietoo kädet kaulaan ja rutistaa niin, että mun posket siirtyy "toiselle puolelle naamaa".. Mulla on kyllä pulleet posket... Väliin ihan sattuu, ku se litistää naamaa niin kovasti. Mutta Ellen halii kyllä oikeestaan vaan meitä kotijoukkoja, ei tuolla perhekerhossa tms. niinku Axu.

Seranzun Kaapsun 3-pyörä on kyllä magee B) meillä on tuolla vintillä myös isompien vanha peltinen 3-pyörä. Siinä ei oo ees sitä työntöaisaa, saati sitten mitään turvavyötä tms. Ootetaan nyt vielä vähän aikaa ennenku kaivetaan se esille tuonne pihalle. Jos saatais tuo meiän Ellen kävelee ulkona kengät jalassa ennen ku otetaan pyörä esille.

Kukas se kyseli niistä hienostelija tytöistä??? Mä löysin eilen kirpparilta kesämekon Ellenille ja sit ku sovitin sitä sen päälle täällä kotona nii en voinu ku nauraa. Heti tarttu helmoihin kiinni ja nosti ne ylös :) ja sit lähti tepsuttelemaan eteenpäin ja piti käsillä kiinni helmoista ja välillä nosteli niitä. Sit ku maltto pysähtyä, nii koko ajan hypisteli helmaa :heart: Ja siitä sit innostuneena alko kantaa kaikkia vaatteitaan ympäri kotia.. Mä just tuumasin avomiehelleni et voi jessus sit ku Ellen yltää vaatekaappinsa hyllyille. Ne on varmaan joka päivä tyhjennettynä siellä sen huoneen lattialla.

Glown Peetulle onnea ihanasta nimestä :flower:

Sanoja ei meilläkään vielä kovin montaa tuu. siis sellasia, jotka ymmärrettäis. "Pappa", "mamma", "pappui"=pallo ja "pamppu"=lamppu. Noi on nyt siis ainoat, jotka ymmärretään. Nyt sit on vähän kiikun kaakun, et sanooks Ellen "tack tack" ku lähtee pois ruokapöydästä. Kovin se ainaki siltä kuulostaa :)

Nyt lähen lapioimaan vähän lumikasoja pienemmäks että saadaan kevättä edistettyä.

Aurinkoista ja lämmintä kevätpäivää mammat ja muksut!!

Nanada ja Ellen
 
Voi että, tekispä mieli hommata kans tuollainen pyöränistuin, olis vähän vapaampi menemään. Onko se kuinka hankala kiinnittää?

Mä en tiedä piinaako pojua joku allergia vai mikä on, mutta nenä sillä on vuotanut nyt ainakin 4 viikkoa putkeen, koko ajan saa olla pyyhkimässä. Yskän ja kröhän luulin jo loppuneen, mutta sekin alkoi melkein heti uudestaan. :( Muita oireita ei ole.

Tuttipullo on joo käytössä vellin kanssa. Maidon, sen vähän mitä juo, juo nokkiksesta, ja vettä tavallisesta lasistakin. Siis autettuna. Puuron kanssa poika teki totaalistopin jo jonkin aikaa sitten, joten annan varmaan tuota velliä vielä kauan pullosta, varsinkaan kun maitoa ei muuten mene melkein ollenkaan.

Jaahas, kohta joutuu taas herättämään pojan täysin kesken päiväunien, kun pitää muksuja lähteä harrastuksen viemään. Ei kiva ollenkaan, raasu ei eilenkään nukkunut kuin pienen hetken autossa.

Kössi
 
Iltaa mammat
Meillä pyöräiltiin ekat reissut sunnuntaina ja kovasti poika piti. Kypäräkin pysyi päässä, kotona on tempaistu aina heti pois. Mulle tarkoitus hommata kanssa se 'kiinnityspalikka' jotta saadaan kumpikin pyöräiltyä pojan kanssa.
Ei tosin ihan vielä, eilen vihdoin tehtiin se korjausoperaatio. Pääsin eilen jo kotiin mutta aika varovasti pitää ottaa. Lisäksi kaikesta lääkitsemisestä tuli maha kipeeksi, närästää ja oksettaa. Mutta hirmu tyytyväinen olen että tässä vihdoin edettiin ja vaan toivon että paraneminen menee hyvin.
Meillä luovuttiin tuttipullosta jo 1-vuotispäivän tienoilla. Ollaan ruuan kanssa aina juotu 'oikeasta' lasista ja nokkamukiin siirto meni tosi helposti. Tutista tuskin niin vaan päästään, se on tosi tärkeä. Hampaiden kannalta kai (?) olisi hyvä luopua ajoissa mutta toisaalta mun sisko söi tuttia noin 4-5 -vuotiaaksi ja hänellä on aivan täydelliset hampaat.

Niistä puistokokemuksista ja -käytännöistä kanssa jo kyselinkin. Harmillisen vähän ollaan
törmäilty muihin lapsiin siellä vielä ja massiivisen julkisivurempontin takia oma pihan on ihan kaaoksessa. No, tänään näin siinä muutamia äitejä joten eiköhän siinä joku nurkka leikkimiselle löydy.

Jaha jos yrittäisi syödä jotain. Ihanaa keväistä viikkoa kaikille! Ai niin ja Seranzu kerro lisää siitä pyörästä?

almaa
 
Kareliini, useimmissa istuimissa on huomioitu se kypärän viemä tila. Mutta kannattaa tarkastaa ostaessa, ettei pikkunen joudu istumaan niska väärässä.

Tuttipulloa ei olla käytetty kuin ihan pikkuvauvana, kun mies antoi yhden yösyötön tissimaitoa, jotta mä sain nukkua yhden välin pidempään. Nyt juo nokkiksesta aamu- ja iltamaidon a´200ml. Juo myös hoidossa maitoa, mutta määriä en ole kysellyt. Olenkohan jostain kuullut, että lapsen pitäis juoda maitoa 1dl/painokilo?? Tai sitten se on vaan tuon meidän poikasen suositus tuolle soijakorvikkeelle, kun ei "oikeeta maitoo" voi juoda tai muita maitotuotteita...

Meillä poika söi tänään itse lusikalla!! Annoin ihan kokeeksi ruokailun päätteeks lusikan Axulle käteen ja sohimiseksihan se suurimmaks osaks meni, mutta meni sinne ruokaakin neljä lusikallista. Olin taas ihan että ööö :eek: Pakko oli soittaa miehelle töihin, että arvaas mitä meidän supervauva nyt tekee!!

Toi supervauva nimitys tuli kuvioihin, kun mies oli töissään hehkuttanut työkaverilleen Axun tempauksia, niin työkaveri oli tokassut, että "ei se nyt mikään supervauva ole". Mies reppana oli tosi loukkaantunut ko. kommentista, joka sinänsä on kyllä aika typerä lapsettomalta sinkkumieheltä. Ehkä hänkin joskus tajuaa tuollaisen pienen ihmeen ihanuuden :heart: Mulle ja miehelle Axu ainakin on supervauva!!

Tuiskunen ja supervauva Alexi :heart:
 
Tuiskunen, just tultiin neuvolasta ja mä kysyin että paljonko pitää maitoa juoda päivässä (kun Helmillä menee maha siitä niin kovalle niin ei haluttaisi antaa yli tarpeen) niin kuulemma 5-6dl päivässä on hyvä määrä. Mut tosiaan tuossa soijakorvikkeessahan voi olla ihan eri määrät.

Nyt meen äkkiä ite lepäämään kun pieni tyyppi nukahti neuvolasta tullessa, jos vaikka hetken ehtisi hengähtää...
 
MOI!! aikaista huomenta. TUTTIPULLO: meillä käytössä maidon suhteen, koska ei juo sitä nokkamukista, kaikkea muuta kyllä, esim.piimää ja vettä, vellistä ollaan nyt päästy, kun ollaan vihdoin kaikkien kokeilujen jälkeen löydetty sellanen ilta ja aamupala vaihtoehto mikä menee...nimittäin minä olen keittänyt puuroja, kokeillut muroja yms., mutta kuitenkin eemeli syö nyt Muksun neljän viljan puuroa ja jogurttia tai viiliä aamu/iltapalksi. TUTTI: on käytössä nukkuessa ja muuten tarpeen mukaan (harmitutti), enkä siitä luovukkaan ennenkuin lapsi ymmärtää, että se viedään pois.

Meillä myös Jöröjukkarock on nyt pop,ihanaa toi tanssa heiluttelu ja keinuttele ja eilen eemeli oppi pyörimään ympyrää, on se niin jännä juttu kuinka ne oppii nopeasti.

Meillä oli muuten eemelillä kurkunpään tulehdus, inhottava tauti, kun toinen ei saanut kunnolla henkeä, mutta se on jo onneksi ohi.

KAIKILLE jaksamista ja aurinkoisia päiviä =) Annukka&Eemeli
 
HM:lle kiitokset kehaisusta :)!
Glown pikkuinen sai hienon nimen! Onnittelut!

Tuntuu olevan monella hurja halittelukausi meneillään, meilläkin otetaan mieluusti lähikontaktia kaikkiin pikkulapsiin. Maanantaina puistossa poju juoksi ihan surkeana isojen eskarilaisten perässä, voi rukkaa, kun kukaan ei ehtinyt rutistettavaksi...
Ikävämpi homma on se, että Arno mielellään käyttää myös hampaita kiinnipitämiseen. Kummipojan pikkuveljeä on purtu jo monesti päikyssä, siihen päälle sitten vielä meidän mukelon "rakastavat" haukkaukset, ja nyt reppana pelkää Arnoa ihan hulluna.
Mitenkähän tuosta puremisesta pääsisi eroon...? Tuntuu, että poika vaan innostuu kieltämisestä, mutta on vaikea olla kivahtamatta, kun kaveri iskee hampaat esim. takareiteen kun on tiskaamassa! Huomionhakuahan se on, joten paras kai olisi olla tekemättä numeroa.

Noh, käytiin sunnuntaina synttäröimässä tuttavien yksivuotiasta, ja onnistuttiin nappaamaan sieltä norovirus... tiistain vastaisena yönä poika oksensi jumalattoman lammikon sänkyyn, ja oksenteli ihan hervottomana vartin, puolen tunnin välein kolmesta eteenpäin. Toinen ei jaksanut edes itkeä eikä nostaa päätään, ja oli pakko suihkuttaa koko tärisevä pikkuinen ja itsekin käydä suihkussa. Aamulla oli kuitenkin ihan reipas touhottaja, mutta seuraavana päivänä syömättömyys alkoi tehdä tehtävänsä, lämpöäkin varmasti oli. Tiistaina mieskin totesi olevansa ihan kuralla, ja jäätiin odottelemaan milloin muhun iskee, ja eilen sit minullakin kääntyi maha ylösalaisin... nyt jo parempi olo, onneksi. Mutta voi ristus mikä tauti! Alkais olla jo kiintiö täynnä tätä sorttia.

Hhhhh, poika heräsi pikapäikyiltä. Täältä tähän!
 
Huh, onpa tullut taas tekstiä kun en oo muutamaan päivään kerinny lukemaan!

Nanada kysyin just neuvolasta tän ikäsen kalsiumintarpeesta; n.550mg/pvä. Eli yhdestä desistä tulee 120mg niin eiköhän semmonen 4,5-5dl ois aika riittävä. Meillä ei mene kyllä kuin 2dl puurossa ja nokkamukista satunnaisesti pienet tirut. Oonkin sit antanut kalkkilisää tai sitten jugurttia/rahkaa/juustoa että se määrä tulis täyteen... Ei siinä maidossa varsinaisesti mitään muuta tarpeellista olekaan kuin se kalsium.

Tuiskunen toi syömisjuttu oli ihan kuin mun näppikseltä... :LOL: Mä olen tosin vasta antanut pojalle oman lusikan ja totuttelen nyt ajatukseen että siitä lusikasta sitä sapuskaa saattaapi sitten lennellä... Neitsytluonne ei anna periksi aloittaa oikein kunnon "sotkukarkeloita" vielä täs kohtaa, ehkä jonain päivänä ;) .

Tänään tapahtui sitten sellainenkin ihme että poika huomasi että ois kakka tulollaan ja pyysi potalle!!! :eek: Siis pyytämisellä tarkoitan sitä että huuteli mua ja meni kylppäriin potan luo... Siinä sitten tajusin mistä on kysymys kun pojan naama punersi siihen malliin. Nopsaan mentiin potalle ja saman tien tuli patukka pottaan! Kyllä tämä mamma ihmetteli ja kehui, poikakin taputti itelleen... :LOL:

Miten teillä muut lapsukaiset suhtautuvat suihkuun? Me ollaan varmaan tehty siinä asiassa virhe, kun ollaan laskettu aina kylpyvesi valmiiksi ja kylvetetty poika. Nyt oon pari kertaa yrittänyt suihkuttaa, mut poika saa ihan hysteerisen itkukohtauksen eikä siitä meinaa tulla loppua millään... Eli siis selkeesti pelkää suihkua, sekä sen ääntä :ashamed: . En viittis millään väkisinkään suihkutella ettei sitten saa jotain kunnon kammoa siitä... Onkos kellään ollut mitään vastaavaa?

Ai niin ja HM sun miehes kuulostaa juurikin samanlaiselta kuin meikäläisen siippa. Ihan vastaavaa käynyt monta kertaa; hirveä numero tehdään heti jos joutuu vähänkin hankalampaan tilanteeseen pojan kanssa, tuntuu välistä että miehet tosiaan on aika kädettömiä näin pienten kanssa... Ja juur tota mököttämistä täälläkin sit jälkeenpäin. Jos me naiset rutistais ja oltais marttyyreita jokaisesta vastaavasta asiasta niin eihän tässä mitään muuta kerkeiskään tehä kuin mököttää! :LOL:

Ihan hirvee tuuli ulkona, täytyy mennä tsekkaamaan onko jätkiksellä kylmä tuolla rattaissa...
 
pur
Oli pakko tulla kommentoimaan ROSANITELLE SUIHKUASIAA meillä ei oikeen oo ollu suihku mahdollisuuttaa ennen joulua niin ilmeisesti ei kans tyttö vaan ollu tottunu. Tyttö on ollu siihen kans aika hitaasti lämpeevä. Mä oon aamuin illoin antanu hänen istua suikukaapin lattialla pyllypesun jälkeen ja antanut käsisuihkun hänen omaan käteensä ihan hiljasella niin on saanut itse hallita sitä. Ensin kun vahingossa käänsi suihka niin et pisaraki tuli naamalle niin se oli täys paniikki. Mut aina kun jotain sellasta tapajtu ni pikkuhiljaa kerkesin alkaa kehumaan tyttöä ennen täys paniikkia. Pesut on sitten tehty kylvyn päätteks niin et mä olen pesulapun ja sen suihkun kanssa rauhassa aina samalla tavalla ja kokoajan selittäen pessy, pää viimesek ja nopeesti kooajan kehuen ja lopuks viel antanu heti sit suihkun omaan käteen nin sit se on rauhottunu taas nopeesti ja jääny semmonen positiivinen vikaks. Pikku hiljaa tyttö on alkanu ite nostamaan suihku rajaa ja viimein kerran anto suihkun mulla ja näytti et haluaa mun pitävän sitä ja kumartu sen alle siitä sit pikkuhiljaa nostettu niin et nyt ollaan pari viikkoo voitu käyttää normisuihkuakin. Ja tänään TADAA, uskaltauduttiin uimahalliin ja kaikki meni loistavasti, suihkut, altaat, saunat ja palju suihkun kanssa. hitaasti mutta varmasti meillä siis lapsen luonteesta tietty kii miten nopeesti voidaan edetä. OOh, tulipa pitkästi selvitettyy.
 
Iltaa,

Peetu :heart: :flower:

Seranzu Siitä hoitolaukusta..niissä P&T:tuplissa on ongelmana hoitolaukun suhteen kun sen pitää olla sivuun kiinnitettävä, eli siis tuo meitin nykyinen Brio ei siihen ainakana silleesti normaalisti kiinnitettynä sovi, kun roikkuu sitten sen toisen epelin niskassa :p Mut kerran ku olen Brioon aikoinaan sijoittanu, en toista kertaa halua maksaa moisesta laukusta maltaita!

Meilläkin likalla on kova halu syödä lusikalla ja kyllä sinne aina eksyy joku hassu ruoan sipru, vaikkakin suurin osa tipahtaa matkalla kouruun.

Suihkuun meillä on totuttu jo ihan pienestä pitäen, joten ei ongelmaa sen suhteen.

Me on nyt käyty joka pvä puistossa ja ties kuinka monta uutta mamma tuttavuutta tavattu, ihan kiva ja kelit ollu loistavat jutskailla niitä näitä ja ottaa aurinkoa :) Pikku neidin ruokahalukin on ihan toista kun ulkoillaan..ja isommankin :snotty:

Huomenna olis perhekertsi pvä josko jaksan herättää typyä, tänään nukkui taas 9.30 saakka, onneks. Itse valvoin nimittäin viime yönä 3 tuntia :eek: Näitä loppuraskauden ihanuuksia :/

Huomenna tulee kummipoika 13v siskonsa kans viikonlopun viettoon :) Luvassa leffaa, raxia ja lettukestiä.

Hyvää viikonloppua!

34+4 HM ja pikkutypy 1v 2kk
 
Perjantaita :wave:

Kiitos lastenistuintiedoista :) täytyy tarkkaan tutkia istuin ennenku hankkii, että on hyvä pikkuisen siinä matkustaa :)

Tuiskusen Axulle tsemppiä lusikkareeneihin =) supervauva :heart:

Maitotuotteista, suositus olisi tosiaan se 5-6 dl pvässä, meillä tällä hetkellä jonkinlaista maitolakkoilua meneillään eli ei oikein neidille kelpaa kun ennen on mennyt ihan kevyesti useampi desi päivässä :whistle: viiliä, jogurttia ja raejuustoa oon koittanut antaa, jotta saisi sen suositellun määrän päivässä.

Rosinante, onnittelut pottasaaliista :D

Suihkuun on totuttu meilläkin ihan mukavasti, saunapäivänä ensin roiskuttelee vettä ammeessaan ja sit lopuks otetaan suihku vielä :)

Kohta pitäis lähtee kauppaostokset tekeen ja sit illalla siskonpojan 13.v synttäreille :)

Mukavaa viikonloppua kaikille :flower:
 
Minä taas täällä marisemassa... tilanne tuntuu niin epikseltä!
Ei riitä näemmä yksi koko jengin norovirus, mokoman taudin vuoksi vanhemmat eivät halunneet tulla kylään, minkä tavallaan ihan ymmärränkin, kun äiti on kuitenkin yksityisyrittäjä ja työkalenterissa jo paljon merkintöjä ensi viikolle, mutta silti tuntuu kurjalta. Mies on viikonlopun soittoreissulla, ja sovittiin jo viikkoja sitten että mummu ja pappa toimii lapsenlikkana jotta minä pääsen vähän iltareissuun tyttökaverin kanssa, kun ei olla aikoihin käyty kaksin tanssaamassa. Ystävän lapset ovat ensimmäistä kertaa mummolareissulla ilman äitiä, joten tyttöin ilta olisi ollut enemmän kuin mukavaa.
Oli myös tarkoitus vanhempien kanssa pestä parveke ja ikkunat, ja ajattelin yksin käydä Hulluilla ja sunnuntaina peräkonttikirppiksellä. Vanhempieni vierailut ovat siitäkin syystä odotettuja, että pääsee autokyydillä kauemmaksikin ostoksille.
Poika on jo muutenkin ihan tympiintynyt pelkästään äidin seuraan, ja nyt meille ei voi kutsua ketään kylään, ettei tauti tartu, saatika että itse kyläiltäisiin...
Ketuttaa niin että hampaat narskuu!

Vanhemmista puheen ollen, omani aina tarjoavat siivousapua ja huolehtivat, että saadaan asiat hoidettua (taulut ja hyllyt seinälle (miehen kanssa kaikki jää roikkumaan, koska häntä on vaikea saada motivoitua hoitamaan mitään ylimääräisiä hommia kotiin liittyen), matot puhtaiksi, ruokaa kaappiin...), ja isä kyyditsee aina minne on tarvis mennä.
Appiukolta en pyytäisi kyytiä mihinkään, koska tämä on niin neuroottinen esim. pysäköinnin suhteen ja hermostuu odottelusta aivan ylettömästi. Anoppi taas ei ehkä uskalla tarjota siivousapua, koska pelkää loukkaavansa minua vihjatessaan, että en jaksa itse siivota.
Tätä kun oikein ryhtyy miettimään, kuinka ihmeessä pedanttien, varovaisten ja varautuneiden, hienotunteisten, neuroottisten, epäkäytännöllisten vanhempien lapsi ja hölösuisten, suorasukaisten, aikaansaavien, tilanteeseen mukautuvien ja rentojen vanhempien vesa ovat yleensäkään päätyneet yksiin?
Onneksi saatiin lapsi vasta niin monen yhdessävietetyn vuoden jälkeen. Luulenpa vain, että saisin tämän tästä riemastuskohtauksia, ellen olisi vuosikausia siedättynyt mieheni kummalliseen perheeseen... joka ei ehkä ole niin kummallinen, mutta kovasti erilainen kuin omani. Välillä appivanhempien jäykistely ärsyttää ihan jumalattomasti, ja välillä taas nolostun omien vanhempieni vuoksi, jotka eivät ehkä ole yhtä sivistyneitä ja salonkikelpoisia.

Jahas, poika heräsi päikyiltä. Piti minun jotain muutakin kommentoida, mutta eihän tämmöisen nillityspostin jälkeen muista että mitä.
 
Mae
KettuPihlaja Voi ei! Yrjötauti on kauheeta :x

Glow Ihana nimi teidän pienellä :heart:

Meillä on nyt sen lääkäri/sairaalareissun jälkeen Joona ollut ihan kauhea takiainen, mä en saa mennä mihinkään! Ja jos hän itse menee "pois" esim. omaan huoneeseen tms. niin huutelee äitiä ja sitten pitää vastata "mitä?". Mutta toistaiseksi meillä Joona ollut terveenä (isompihan on viikon ollut kovassa kuumeessa) paitsi, että huuteli toissa yönä ja sitä edellisenä yönä, korvia myös repii tosissaan. Saa nähdä onko siellä tulehdus päällä tai kenties liimakorva.

Onko kenelläkään muulla vielä korvike käytössä? Mä en vaan uskalla vielä kokeilla tavallista maitoa, kun on ollut nää sairastelut ja Joonalle ei ole tuo tavallinenkaan korvike kovin kauan sopinut (3kk). Pitäisi vissiin pikkuhiljaa ruveta kokeilemaan, mutta kiva jos siitä meneekin uusiksi maha ihan rikki.

vinkkejä kaipaisin tuohon pään hakkaamiseen. Hakkaa siis suuttuessaan (ja suuttuu siis herkästi) päätään KOVAA lattiaan/seinään/ihan mihin vaan. Olen yrittänyt olla huomioimatta, anoppi sitten kielsi koko ajan ja se ainakin vaan lisäsi tätä hakkaamista. Nykyään on alkanut kopsauttelemaan päätään lattiaan myös jos on hauskaa. Herra näyttää ihan kanalta, kun kyykistelee ja kopsuttelee päätä lattiaan kuin nokkisi jotain.



Mae ja Joona-kana
 
pur
:wave: meillä sopii nyt kauraki. Paukettelee tyttö siit viel mut selviytyy ilman yöllisiä ja muita kipuja niin jatan antamista. Ehkäpä se tästä lähtee masu karaistumaan sit. Mä niin ooten et voi antaa vihanneksia yms raakana kun hänki tykkää, mut masu ei kestä. Maissi ja riisi nyt on mulle jo ihan sama, ollaan opittu oleen ilman kokoperhe ja kun ei ne mitenkään valttämättömiä ravinnon lähteitä oo. Mut jee
 
Pur: tosi hieno juttu, onnea! :flower: Ensi viikolla viedään Greta allergiatesteihin, saas nähdä onko meille tulossa kovia diiettirajoituksia :/

Uusi refluksilääke näyttää toimivan siinä mielessä että en kuule enää kovasti nieleskelevän, ja vaikka heräilee niin kuin ennenkin, niin ei silleen kovasti itkien, niin kuin yleensä.

Kettupihlaja: taitaa olla aika yleistä, että vastakohdat vetävät puoleensa. Meidän ystäväpiirissä melkein kaikissa pariskunnissa on sekä etelänapa että pohjoisnapa, toinen tuhlaa ja toinen on säästeliäs, toinen aamunvirkku ja toinen illan jne. Ja sitten ennen pitkää alkaa osapuolet muistuttaa toisiaan aina vain enemmän... :whistle:

Oltiin eilen kattelemassa leikkimökkiä jne. Gretalle pihalle, mutta ei löydetty mitään. No, onhan tässä aikaa, ennen kuin kesä kunnolla alkaa. Kevät täällä on jo ihan täysin, puut viheriöivät ja sitä rataa, 16 astetta aika usein, mutta tänään, kun oli paikallisten käsityöläisten markkinat, niin oli jotain 10 asteen pinnassa.

Mukavaa, kun olemme tutustuneet perhekerhossa toiseenkin pariskuntaan, jolla on kaksi poikaa, toinen Gretaa 1,5kk vanhempi, toinen jo 3,5 vuotias. Ja kumpikin ihastuneita meidän sydäntenmurskaajaan, joka kohtelee kosijoitaan välillä hyvinkin kovakouraisesti :LOL: Ollaan käyty leikkipuistossa yhdessä ja tänään tulivat meille ensi kertaa kylään ja Greta alkoi itkeä, kun lähtivät pois :heart: Tyttö on niin supersosiaalinen. Ollaan kyllä menossa illalla heille sitten kylään, niin että typy pääsee taas diivailemaan kavaljeeriensa kanssa. :D

Ovatko teidän nappulat helliä vai kovakouriaisia muiden lasten kanssa? Minä olen aina pelännyt, että Greta jotenkin joutuisi alakynteen muiden lasten kanssa, mutta ei oikein vaikuta siltä :whistle: Mies kutsuukin Gretaa traktoriksi :LOL: Typy ottaa leluja itselleen itseään vanhemmilta, jos ei olla tarkkana. :eek: Ei varmaan ihme, että kaikki luulevat Gretaa vähintään 18 kk ikäiseksi, varmasti tukankin kanssa, mutta myös siksi, että meidän lellikersa on hyvin varma itsestään ja kulkee ympäriinsä maanomistajan elkein :saint: Ja minä kun tosiaan kuvittelin, että tyttäreni olisi kovin keijukaismainen pikku prinsessa ja sitten meillä onkin Peppi Pitkätossu. No, tullut äitiinsä, jota luultiin 9-vuotiaaksi saakka pojaksi :p
Toinen eroahdistuskausi jatkuu, varsinkin iltaisin on minussa ihan kiinni, ei suostu syömäänkään, ellen ole näköpiirissä. Eipä puhettakaan vielä vieroittamisesta, ei kerta kaikkiaan ole oikea hetki...

Matkiminen Nää lapset ovat ihan uskomattomia apinoita. Kuukausia sitten jo ihmettelin, kun Greta halusi kammata sekä omaa että meidän tukkaa, nyt hän sitten oppi niistämään. Eli laittaa itse nenäliinan nenän alle tuhisee siihen. =)

Puhuminen: sanoja on tosiaan jo reilut parikymmentä, mutta nyt on alkanut tulla substantiivien lisäksi verbejä, esim. katso (tai siis joudun sanomaan katto, koska katso on italiaksi kirosana) on ka, italiaksi taas sanoo täydellisesti guarda (yhä katso), isänsä hokee jatkuvastio että guarda Greta, guarda Greta, kun osoittaa jotain, ja nykyään itsekin osoittelee ja sanoo joko ka tai guarda ja joskus, kun itse tutkii jotain, sanoo itselleenkin :heart:

Liikkuminen: ei pysy hetkeäkään paikallaan, paitsi Teletappeja katsoessaan :ashamed: ainoa tapa syödä aamiaista rauhassa :ashamed: Kävely on muuttunut juoksuksi, takaperin kävelee nyt ihan sujuvasti tarvittaessa ilman tukea ja sitten tykkää tanssia. Leikkipuistossa vanhempi tyttö alkoi tanssia, ja Greta tietty myös, mutta lisäksi lauloi mukana. Joskus menee miehen työhuoneeseen, jossa on radio päällä ja tanssii siellä itsekseen peilin edessä :heart:

Tällaista omaa (Gretan) napaa tällä kertaa.

Tv. Lentis ja pusumagneetti Greta 14kk :heart:
 
Iltaa taas mammat

Väsy painaa jo joten ei kovin luovaa kommentointia tällä kertaa. Edellisyö meni huonosti ja eilen poika yski kovin joten käytiin näytillä lastenlääkärillä joka epäili keuhkoputkentulehdusta ja määräsi sitä tällä palstallakin mainittua Ventolinea ja babyhalerin. Hiukan saatiin poika hengittelemään ja viime yö menikin jo paremmin, mutta aika temppuilua vielä on. Jos joku osaa ja viitsii, olisiko kertoa kikkakolmosia miten saada lapsukainen hengittelemään tuolla babyhalerilla? Ja miten mittaattee kuumeen, meillä sekäään ei nykyisin oikein onnistu?

Ihmeellistä on miten paljon nuo pienet oppivat joka päivä. Meillä on tänään pissattu kaksi kertaa pottaan! Olin ihan hämmästynyt miten se nyt noin onnistuikaan, iskälle saatiin vähän paineita pottailuun kanssa (siis ei iskä potalle mutta poika kun olen töissä :kieh: )

Muutenkin tuntuu että on viime viikkoina alkanut hieman paremmin viihtyä itsekseen, yleensä kirjojen tai legojen kanssa. Ja tietty niiden Fröbeleiden, ne on kyllä ihan voittamaton suosikki edelleen. Äiti ei oikein niistä pidä...

Me ei oikein olla päästy sosiaalistumaan, itse kävisinkin varmaan jossain perhekerhoissaa mutta tuo mies on varsin nihkeä osallistumaan sellaisiin. No, onneksi pian pääsen lomalle ja sitten huinitaan päivät pitkät jossain muita lapsia ihastelemassa.

Yötä ja vointeja kaikille,
almaa
 
almaa se on kyl välil aikamoista taistelua se babyhalerin kans touhuuminen! :whistle: Mä olen nyt tehny niin että otan pojasta hyvän,lujan otteen toisella kädellä ja toisella kädellä sit suihkautan lääkettä ja laitan sen nopeasti suulle!Yleensä ennen lääkkeen antamista näytän Mirolle että nyt otetaan tätä ja puhelen niitä näitä! Mirolla on kyllä sellaset voimat että oksat pois! :whistle:
Jaksamisia sairastelun keskel! :hug:
 

Aurinkoista kevätpäivää B)

Ulkona on kyllä mitä ihanimman näköstä, mut sit ku menee ulos niin tuuli tuivertaa vielä kylmästi.. Blääh.

Lentis : blogisi on aivan ihanaa luettavaa :) Ja mitä noitten neitokaisten kovakourasuuteen tulee, niin kyllä meilläkin melkonen täti tuo neiti on. Ei ihan heti jääne kakkoseks tappeluissakaan. Ja sit ku Ellen on kuitenki "isohko",niin ei ihan pienimmät tuulet heiluttele. Leikeissä Ellen on kyllä usein keskellä leikkijöitä (esim. perhekerhossa), mutta antaa kyllä muiden viedä lelut kädestä. Hänelle riittää, että ympärillä on kavereita -vaikkakin ei niin mieluisia (mamman mielestä).

Liikkuminen.. meillä on pitänyt kiinnittää Ellen vaunuihin valjailla päikkäreiden ajaks jo jonkin aikaa ~1kk. Pari kertaa kun menin hakemaan päikkäreiltä sisälle, niin neiti oli kääntyny vaunuissa mahalleen ja oli kiipeemässä sieltä pois. Eli samassa rytäkässä jätettiin sit jo se toppapussikin pois. Mut sit ku ollaan ulkona ihan vaan muuten, niin sittenpä sitä ei liikutakaan. Jonkun askeleen ottaa lenkkareilla mut konttaamalla etenee. ja miten ihanaa onkaan, ku talon päädyssä on raput.. oih, niitä sit mennään alas pää edellä konttimalla. Ollaan vaikka kuin monta kertaa käännetty et menee peppu edellä, mut neiti kääntää ite ittesä niin että pää on eessä. Onneks meillä on tuolla takapihan puolella talon leveydeltä parveke (asutaan rinnetalossa),nii se on nyt Ellenin lempipaikka ulkona:) Kävelee siellä mielellään ku on kuivaa. Pannaan vaan portti kiinni, nii saadaan olla ite huoleti sen puoleen.

Kiitos teille, jotka olitte sitä maitomäärää selvitelleet :) Rosinante, mitä kalkkitabletteja sä annatkaan?? ..aloin miettimään, et meillä ei taija kyllä täyttyä suositusmäärä päivittäin...

Suihkuttelusta.. Meillä Ellen on nyt alkanu käydä ulkosaunassa meiän mukana melkeenpä joka toinen päivä (meiän luksusta). saunan jälkeen laitetaan Ellenille pikkuammeeseen vesi, jossa saa loiskutella sen aikaa et aikuiset käy pesuilla. Sit pestään Ellen ja lopuks suihkutetaan sekin. Ja uimahallissa Ellen menee aina papan mukaan ja käy siellä saunassa ja suihkussa ihan kiltisti.
Me lopetettiin se ohjattu vauva/perheuinti ja on nyt käyty 2x kaupungin uimahallissa kolmistaan. Ok, Ellenistä huomaa että ei tykkää niin paljo tuosta kaupungin uimahallista ku siitä järjestön omasta pikkualtaasta, mut luulenpa että ajan kanssa tottuu ihmismäärään ja hälinään, jota siellä isommassa hallissa on koko ajan.

Kevättä rintoihin :)
Nanada ja Ellen
 
[/b]Nanada mä ostin niitä Professorin kalkki-tabletteja (Yliopiston apteekista), niissä on 300mg/tabletti ja ne on helppo halkaista jos tarvii vähemmän. Toisekseen tykkäsin siitä ettei niissä ole makeutus- ym. makuaineita kun kuitenkin ruuan joukkoon sekoitan.

Mae meillä kans tota pään hakkaamista ja mukkailua. Sitä on ilmennyt sen jälkeen kun huomasin että yläkulmahampaat on puhkeamassa samaan aikaan... Oisko jotenkin hampaista johtuvaa että tekee mieli muksia päätä...? :LOL: En tiedä, tai sit joku vaihe vaan taas.
 
:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: Prkl boldaukset!
 
Täältä löytyy myös kovakourainen neiti! Mua oikeesti välillä ihan hävettää, kun muut lapset nätisti taputtelee toisia päähän ja silittää niin Helmi pamauttaa heti jollain kauhalla tai nappaa toista naamasta kiinni kun silmä välttää... Oon yrittänyt opettaa että nätisti ollaan, mutta ei näytä menevän perille. Joitain lapsia (ehkä niitä vähän arempia?) vielä tönii ja repii enemmän kun joitain muita, parin kaveritaaperon kanssa onneksi menee ihan kivastikin. Mutta oon myös huomannut, että pitää puolensa isompiakin vastaan. Mikä toisaalta varmaan ihan hyvä, mutta toivoisin kyllä että tuo muiden repiminen ja murjominen saataisiin pois!

Oltiin tänään siellä kyynelkanavan avauksessa, hienosti meni! Helmi nukutettiin hetkeksi, operaatio kesti n. 5 min ja tyttö nukkui vielä heräämössä n. 20 min. Heräsi sitten aika normaalin oloisena, hetken oli vähän tokkurassa mutta tokeni nopeasti ja ruoka ja juoma maistuivat heti. Päästiin siis suht nopeasti kotiinkin, koko hommassa meni alle 2 tuntia. Pelkäsin aikalailla etukäteen tota nukuttamista, mutta varsin kivuttomasti meni! Nyt vaan toivotaan, että kanava pysyy auki eikä silmä enää vuoda ja rähmi!

Uimassa ollaan käyty kerran sen jälkeen kun vauvauinti 1-vuotiaana loppui. Helmi tykkäsi ihan hirmuisesti, tuolla Mäkelänrinteessä kun on se iso terapia-allas missä on välillä poreita niin oli kyllä sellainen riemu lapsen kasvoilla kun ne poreet alkoi, että äitiä alkoi vähän itkettää! :D Pitäisi käydä useammin, mutta jotenkin nää päivät vaan menee niin äkkiä ohi..

Kvartti 17+ ja Helmi 14kk
 
Almaa kyseli niksejä babyhalerilla lääkitsemiseen, meillä poika sai aina välillä vähän leikkiä sillä, ja sitten aikuisetkin olivat hengittelevinään sen kanssa, mikä oli muksusta tosi hauskaa, mutta tulokset olivat aika vaihtelevia. Useimmiten pari ekaa henkosta meni ihan ok mutta sitten piti ottaa kovat otteet käyttöön ja väkisin pitää maskia naamalla, jotta sai tarvittavan määrän. Nyt tuo lapsi sitten leikkii välillä itsekin milloin milläkin törpöllä, mm. vessapaperihylsyllä, sitä hengittelemistä, kovasti puhkuu siihen tuuttiin ja nauraa päälle...
Toivottavasti poju on jo parempi.

Kuulkaas, kuinka kauan lapsella kestää toipua ripulista? Tai mikä on ns. normaalia? Pojalla tauti alkoi yli viikko sitten tiistaiaamuna, ja vieläkin on ihan kuralla! Nyt alkoi sitten vielä poskihampaita puskea tähän perään, en tiedä liittyykö se nyt mitenkään mihinkään, mutta kaveriparan masu on edelleen kuin ilmapallo vaikka kuinka vedetään Relaa.
 

Yhteistyössä