Helmitaaperot 2009 ~maaliskuussa 2010~

Mae
Paljon voimia ja :hug: kaikille sairastelijoille!
Samassa veneessä ollaan, huoh! Ei se noro (isompi poika ja mies), isomman pojan korvatulehdus (joka ei meinaa lääkkeistä huolimatta parantua; 2. kuuri haettiin su) ja Joonan räkäisyys riittänyt. Nyt sitten vuotaa Joonan korva märkää, putkista huolimatta. Ja voi kun toinen itki yöllä. Mä vaan luulin, että alkaa oksentaa ja sitä kiemurteli. Aamulla (heräsin 10.30) katoin, että korva aivan täys märkää... :( Tyhmä äiti, kun ei korvaa tajunnut katsoa :headwall:

Nyt vaan valivalivalia, mutta ei vaan aivot toimi tässä sumussa!
 
Koitan pysyä kovasti mukana, mutta ei voi kovin kauaa olla koneella kerrallaan kun neidistä tullut varsinainen termiitti :whistle: tekee omia tihutöitään heti kun katseensa kääntää muualle, koittaa nytkin kiivetä meidän sänkyyn tuossa vieressä ja olohuoneessa kiipeää jatkuvasti sohvalle :eek:

Maelle kovasti jaksamista :hug: voi pientä Joonaa, kunpa nyt helpottais nuo korvaongelmat :hug:

Muillekin sairastelijoille kovasti voimia :hug: nyt tuntuu jylläävän kaiken maailman taudit ja etenkin sitä kaameeta noroa on liikkeellä tosi paljon :(

Soikulle kovasti onnea! :heart:

Nyt ei taas muuta ehdi kun pitää juosta tytön perässä :whistle:
 
Soikku: onnea plussasta :heart:

Sympatiat sairastelijoille! :hug: meillä alkaa olee nyt voiton puolella vatsatauti, joka iski Elleniiin perjantaina. Tavaraa tuli molemmista päistä KESKEN KAUPPAREISSUN! Meni sit vaatteet toppahaalaria myöte kakkaan eikä mulla tietenkää hoitolaukus ollu mukana ku body+sukkikset. Mut onneks oltiin kierrelty aiemmin päivällä kirppareilla nii oli sit autossa ostettuna housut + collegetakki! Ja siis toi tauti iski ku salama kirkkaalta taivaalta! Neiti oli aamulla& päivällä oma itsensä eikä mitään merkkiä että olis kipee tms. Naureskeli ja jutteli ihan tavallisesti ja kokeili horjuvia askeleitaan ja touhus kaikee.. mut sit vaan yht'äkkiä alko ostoskärryssä itkee ja halus syliin, jolloin haju puski läpi ja tajusin, et nyt ei oo tavan kakat pöksyssä.. Ja kun kakka-show oli hoidettu, nii vähän ajan kuluttua neiti sit laatotti kaupan lattiaaki... Yäk. Pakko oli juosten käydä ruokakaupan ostokset tekee ja oottaa mies töistä, muuten ois lähetty suorinta tietä kotiin..mut ku mies oli vielä töissä siinä vaiheessa. Pe-iltana meillä oli sit todella kitisevä ja väsy neiti.. pahimmat oksut+ripulit tuli onneks ennen ku me ite kerettiin ruveta nukkumaan eli yö päästiin oksuitta. lauantaina tuli sit muutamat ripulit ja osa kerettiin saada pottaan, mut kyllä pylly silti oli punasena. Su&eilen oli sit jo parempi eikä oksuja oo tullu pe-illan jälkeen. Kyllä ne kuumeet ja räkätaudit tuntuu "helpoilta" ton mahatauti-episodin jälkeen! En tiiä, oliko Noroo vai poroo, ei käyty lääkärissä ku kuitenki ruoka maistu kutakuinkin hyvin ja vesi meni alas entiseen tapaan. Osmosal ei menny alas ei sitten mitenkää...

Nyt ollaanki oltu Ellenin kans kaksistaan eilisestä alkaen ku työreissu vei miehen Itävaltaan.. lievä kade.. Huomenillalla sit tulee kotiin isojen tuliaisten kera, näin ainaki toivon;) käskin pakata sen verran vähän mukaan, että sopii tuliaiset helposti matkalaukkuun.

Ellen on alkanu nyt kävelee taaperokärryn kans enemmälti. Mutta vieläki hän on sitä mieltä, et parasta on se kun saa ite istua kyydissä ja joku toinen työntää häntä :heart: oli ihanaa, ku perhevalm.ryhmästä yks mamma kävi meillä poikansa kans, nii se pieni herrasmies työnsi Elleniä kärryssä ja molemmilla oli leveet hymyt =) sit ku kokeiltiin, et vaihdetaan Ellen työntäjäks ja laitetaan se poika kyytiin, nii siitäkös meiän "Justiina" repes ihan täysin!! huh huh. ei ainakaa temperamentti puutu tuosta pakkauksesta!

Viime to-iltana oltiin yläkoululla konsertissa ja tuumasin illan aikana avokille, että parin vuoden päästä ollaan pulassa ton meiän neitin kans.. Hän kun vaan mennä viipotteli kontaten ja väliin kävellen siellä pitkin käytäviä ja meni kenen tahansa syliin yms... Nythän se ei onneks osaa vielä puhua mut sit ku puhuu,nii kaikki tietää kaiken meiän kotielämästä ku tuo neiti menee pälpättään :) B)

Mutta nyt tää romaani loppuu. Pitää mennä tyhjentää tiskikone ku nyt sen saa tehä ilman apukäsiä..pelottaa, et se kansi taittuu liian alas ku Ellen roikkuu siinä (tiskikone on siis "ylhäällä")..Joten se homma on helpompi hoitaa tälleen päikkäreitten aikana.

Aurinkoista kevätpäivää B)
Nanada ja Ellen 1v1,5kk
 
Merkkiä taas :wave:
Täällä ollaan, luen kyllä jutut mutta jotenkin ei vaan nyt aika ja jaksaminen riitä pidempään kirjoitteluun.

Soikulle onnittelut plussasta! :flower:
Pipeille jaksamista, näyttää olevan nyt kaikilla joku tauti ja heti perään joku toinen...

Ehkä mä kohta jaksan kirjoittaa taas jonkun romaanin, 14. raskausviikko alkoi tänään ja neuvolassa LUVATTIIN että väsymys alkaa viimeistään tämän viikon lopulla helpottaa :LOL: Saa nähdä kuinka käy :)

Yöt on onneksi olleet meillä nyt hyviä, jo pari viikkoa mennyt ilman heräämisiä. Ja nyt kun tän kirjoitin niin eiköhän ensi yönä riekuta..

:heart: Kvartti, Helmi 13kk ja Mini 13+0
 
Glow
oon ihan pudonnu kärryiltä... piksesti lueskelin jotakin... uusia raskautuneita joukossa, ONNEA :)

Sairastelijoita kovasti, oksu tautiakin, yih :/ pikaista paranemista :hug: ´

Meillä "vaan" kauhia flunssa ja yskä oli Onnilla. Vauva paralla eka korvatulehdus!!! en ois uskonu että rintamaitoo saava pikku vauva sairastuis mut näin kävi... Nyt ollaan jo terveinä!

Onni tyhjentää kaappeja minkä kerkiää, hyppii sohvalla ym. "kivaa". Kirkuu ja kiljuu ja huutaa kun kielletään. Ihanata :headwall:

Aurinkoista kevättä kaikille!

 
Soikulle Onnea :heart:

Minäkin vihdoin ja viimein ole saanut TOSISSANI itseäni niskasta kiinni tän painon suhteen. Nyt pudonnut -2,2kg ja huomenna ois virallinen puntaripäivä. Lenkkeilyä ja karppausta! Miehenkin olen mukaan saanut leinkkeilemään näin ihanilla ilmoilla.

Hm, mua niin hymyilytti kertomus ukostasi joka istuu vessassa pitkän tovin, meillä nimittäin samanlainen mies. Mä käyn tarpeeni tekemässä mahdollisimman nopeesti, joskus toinen kannikka pöntönpäällä ja joskus lapsi sylissä, kun mähän en saa yksin vessaan enää mennä. :kieh: Mies kyllä joutaa aina pitkän tovin siellä istumaan ja kaikenlisäksi yleellisesti yksin.

Normaalia ruokaa syödään meillä, joskus sit oon antanut noita 15kk eteenpäin pilttejä (eivät ole enää ihan vauva ruokaa ja jotain pureskeltavaakin löytyy).

Uusia opittu: Koira sanoo öh öh öh ja autoa pärisytetään kovasti ja kuolavaluen. Takaperinkin kävely sujuu. Parasta on kun erehtyy jossain lauseessa sanomaan HIENOA, niin Henni taputtaa. :D On varmaan tullu siitä kun aina taputan ja sanon hienosti, niin hän nyt sit itse kans taputtaa itselleen.

Vilkaslapsi, mä en ole koskaan tavannu näin yli pirteetä ja vilkasta 1 veetä. Samoin meillä on esiuhmaikä, joka sisältää sen että lattialle heittäydytään ja kiljutaan siellä jos ei tahtoaan saa läpi. :eek: Siis voiko se olla oikeasti mahdollista että mun lapsi on noin kovatahtoinen? Jos ei saa muoviseentuoppiin kapulaa tungettua niin heittää lattiaan ne ja alkaa kaamea kiukuttelu...siis aivan jotain uskomatonta. Mä saan jatkuvaan kuulla kommentteja että onpa sulla eläväinen ja ennättäväinen lapsi. :snotty:

Maelle ja muille kamalasti jaksamisia, jospa kesää kohden helpottais nää kaikenmaailman taudit. Toivottavasti saatte Joonan korvat kuntoon. :hug:

Jospi ja Henni 1v1kk2vkoa :)
 
jospi; meillä kanssa neiti tekee tota.. :p saattaa jopa heittäytyä ja muka sattua ja tekoitkua kehiin.Ja kovatahtoinen on meillä, voi poikaparat aikanaan!

Mulla on vi****s päivä, enkä oikein nyt osaa edes eritellä, vapailla kaiken hyväksi ja ihana olisi olla aurinkoinen oma itsensä mutta molo ottassa kuljettu tää päivä tähän asti :headwall:

aurinkoa teille,
Sini ja neiti
 
:hug: kaikille sairasteleville,ja muuten vaan halin tarpeessa oleville!

Meilläkin flunssaa liikkeellä,toistaiseksi sairastan minä,mutta tänään jo Islakin "lupaavasti" alkoi yskimään,että tuskin selviää kokonaan tauditta,vaikka kovasti sitä toivon...
Keli on mahtava,jokseenkin harmittaa olla kolmatta päivää sisällä... :headwall: No,ollaan nyt kyllä lähdös pienelle vaunulenkille happee haukkaamaan,pakko päästä!!

Komennus tuli koneelta pois ja pihalle,joten tässä tämä tälläerää, aurinkoisia päiviä kaikille!!

tatuka ja Isla
 
Heippa hei!

Jos nyt ehtis muutaman rivin kirjoittaa kun poitsu meni just unille...

Uhmaa on juu meilläkin. Pari kertaa on saanut jo ihan kunnon tulipunaraivarit jostain ihan pikkujutusta. Ja hermo menee myös silloin kun äiti ei tarpeeksi nopsaan tajua mitä haluaa tai tarkoittaa.... :ashamed: Ihan tervetullutta kyllä sen puoleen että poika on ollut tooosi kiltti ja rauhallinen koko pienen ikänsä, ajattelinkin jo että tuleekohan tuosta ihan nössö mammanpoika... :LOL:

Ruokailu sujuu aika mukavasti nykyään, ainoa vaan että kokkareita pitää taas muussata enemmän kuin tässä jokin aika sitten. Poskihampaita on puhjennut molemmille puolelle... Sormiruokana syö kyllä vaikka mitä koviakin juttuja mutta ruuan seassa ei, kumma juttu. Niin ja sitä ksylitolipastillia en saa edelleenkään menemään vaikka paljon ollaan treenattu.

Seisomaan noustaan nyt ihan joka mahdolliseen paikkaan ja huojutaan siinä sitten iso hymy huulilla kun äiti taas rientää tukka putkella pelastamaan :eek: . Miten tuo kerkiääkin niin nopeesti ja äänettömästi nousemaan, heti kun selkänsä kääntää? Kotihommat on nyt kyllä lähes mahdottomia tehdä kun poika on hereillä, ainoastaan imurointi onnistuu kun poika kulkee imurin perässä ja nautiskelee lämpimästä tuulosesta :LOL: . Täällä on varmaan ollut juttuakin, mutta ootteko hommanneet jotain ensikenkiä tmv.? Luin netistä (oisko ollut Pilttipiiri?) että nykyään ei sisällä suositella käytettäväksi ensikenkiä, vaan paljain jaloin ois parempi. Ulos kyllä täytyy jotkut tukevat kengät hommata...

Aivan ihana ilma taas! Pääsen tänään pitkäst aikaa kävelylle vanhan työkaverin kanssa, ihanaa. Saa taas juoruta työjuttuja ym...

Aurinkoista loppuviikkoa! B)
 
Jospille onnea painonpudotukseen! Hieno alku tuokin, siitä se lähtee!

Ensikenkiä meinasin tällä viikolla käydä kattelee ja varmaan ostetaankin, mutta en mä sisällä niitä meinannut pitää. Ulkokengiksi pitäisi jotkut tukevat saada.

Meillä vaihteeks tyttö alkoi aamulla oksentaa :headwall: Pyykkiä pesty ja silleen tänään. Harmittaa sisällä olla, kun niin hieno päiväkin. Mutta nyt iltapäivällä näyttää taas vauhtia piisaavan jo tytössä. Nousi tänään sitten sohvapöydällekin jo! Kiipeily on ihan ykkösjuttu nyt.

Väsyttääkin jo kivasti, kun viime yö meni taas vähän persuuksilleen. Milloinkahan meillä nukuttais kokonaisia öitä :ashamed: Tuttipullosta vieroittaminen alkoi myös aivan juuri, tutistakin pitäis vissiin, mutta kun yöt on ihan surkeita jo muutenkin, niin tutti auttaa vähän. Jos nyt ensin nuo pullot sais pois.

Ja nyt ei enää yksin viihdytä
 
Soikulle onnittelut täältäkin!

Matma, meillä kanssa tota kitinää - muuten voi olla ihan reipas mutta kun tulen töistä alkaa kitinä, en saisi kadota minnekään ja itse ei käveltäisikään vaan sylissä pitäisi päästä. Olen miettinyt onko tää nyt sitä kun olen niin paljon poissa tai olenko mä niin lepsu että on hyvä kitistä mulle tai mikä kitisyttää. Toivottavasti mielummin ikävää ja sen purkamista kuin lepsuilua.

Me ollaan kanssa pari viime kertaa käyty korvien takia korvalääkärillä, siellä kyllä tulee erityisen kova itku. Onneksi nyt ei ole ollut mitään tauteja. Ihan tyhmä kysymys - eikös se rota-rokote ollut tuohon norovirukseen? Onko jollain sairastettu rokotteesta huolimatta? Meillä ei, vielä, mutta epäilen että tulee vielä.

Meillä on keinuminen ihan parasta nykyisin, ja ne Fröbelit. Poika jaksaa niitä tapittaa aina kun annetaan, itse ei meinaa vaan kestää yhtään. Viikonloppuna käytiin ostamassa kengät (tossut kesäksi) ja saappaat. Saappailla on jo pari kertaa kokeiltu olkona olla mutta ovat aika raskaat, ei jaksa vielä oikein.

Mä olen alkanut nukkua paljon paremmin kun laitan tulpat korviin. Olen ennenkin nukkunut niin koska mies kuorsaa mutta nyt meni vuosi pojan vuoksi ilman. Huomasin, että heräilen kaikkiin tuhinoihinkin ja päädyin sitten noihin tulppiin ja huomattavasti paremmin olenkin taas nukkunut. Eka yönä olin tosin ottanut tulpan pois ja kadottanut, ja hirveä hakeminen ettei päädy suuhun (pojan siis : )

Voih kun odotan kesää. Jään piiitkälle kesälomalle ja jo suunnittelen niin mitä kaikkea kivaa sitä sitten tehdään. Mutta nyt ensin töitä!
 
Hello!

Täällä kans oltu oksutaudissa ja ny alkaa helpottamaan. Sunnuntaina alkoi poika oksentamaan ja sitten mies ja sitten minä. Nyt kaikki aletaan jo olla terveitä mutta poikaraukalla vielä raju ripuli :( Olisiko jtn vinkkejä millä saisi tuon ripulin helpottamaan tai jopa loppumaan ?

almaa Meidän Maxilla on se rota rokotus ja en tiedä oliko meidän tauti noroa vai mitä oli mutta kaikista lievimpänä se Maxilla oli. En tiedä johtuiko rokotteesta vai oliko muuten vain lievempi tautu...

Täällä kanssa jo odotetaan innolla tulevaa kesää ja ranta leikkeijä <3

Aamue ja Max
 
Almaa, rotarokote suojaa rotavirukselta. Se on sellainen ripulitauti, kun noro on yleensä enemmänkin oksennustauti. Mutta kuulemma sellaista on huomattu, että toi rotarokote suojaisi jonkun verran muiltakin mahataudeilta, mitään tieteellistä näyttöä siitä ei kuitenkaan ole (kysyin asiaa rokotetutkimuskeskuksesta ja vastasivat näin). Meillä toi ilmeisesti toimi kyllä Helmillä, kun mulla ja miehellä oli mahatauti (en sitten tiedä oliko nyt noro vai mikä ), mutta Helmi ihmeen kaupalla säästyi siltä.

Aamue, ootteko kokeilleet sitä Flodidral-ripulijuomaa? Mulla se ainakin toimi mahataudin jälkeen kun en raskauden takia saanut muita lääkkeitä ottaa. Se oli musta sikakallista, mutta onneksi toimi kyllä. Lapset kuulemma tykkää siitä banaanin makuisesta, mut itellä oli vaikeuksia niellä sitä, vadelman makuinen oli musta ihan ok.

Meillä on nyt ulkoiluun saatu ihan uutta iloa kun Helmi osaa itse kävellä sielläkin. Tähän saakka on ollut vähän sellaista kiukuttelua tai sitten on pitänyt vaan keinua ja kanniskella. Nyt viihtyy kun yrittää ite ylittää lumikinoksia ja köpöttelee ympäriinsä. Hassun näköistä!
 
Glow
ah, molemmat nukkumassa!! Onni sängyssä ja vauva ulkona :heart: sain ekan oikean hmyn tänään vauvalta :heart:

Meil on kans todella kovapäinen ja uhmakas lapsi! Eikä juurikaan mitään pelkoa että hän saattaa tippua tai kaatua temppuillessaan. Oppi kävelee takaperin ja pyörimään :D
huh huijjaa vaan....

 
Tahto on kova Viljallakin. Kiva kun täällä aina kuulee, mitä milloinkin on "liikkeellä", aika samat kuviot kaikilla... Ei Viljalla sit ilmeisesti ollukaan tällä kertaa mitään fyysistä harmia, kun nyt on pari päivää taas ollu kaikki hyvin. Peruin korvalääkäriajan, hampaita ei oo tullu, kai se sit oli taas joku vaihe, sellasta, mistä almaa kans kirjoitti. Meillä ei kyllä oo siitä ikävästä, kun eihän se reppana musta kovin usein eroon edes pääse... Muakin kyllä mietityttää, että oonko mä Viljalle vielä liian lepsu, taidan pitää sitä vielä aika vauvana. On kai se ihan paikallaan kyseenalaistaa omaa toimintaa joskus. Jotain mä taidan tehdä väärin, kun molemmat lapset on mussa niin kiinni, vaikka isikin meillä tekee kaikenlaista niiden kanssa. Tällä hetkellä isi ei ole kyllin hyvä edes pyyhkimään esikoisen takapuolta. :whistle: Varmaan se onkin tota sisarusten välistä vääntöä ainakin osittain.

Meilläkin nyt viihdytään paremmin ulkona, kun on paremmin istuvat kengät ja pääsee vähän kävelemäänkin, ja kun lumen alta on paljastunut kiviä ja muuta mukavaa tutkittavaa.

Nukkuuko muuten moni vielä pihalla päiväunensa? Meillä kokeiltiin tänään pitkästä aikaa nukkua sängyssä päikkärit, koska oli niin sopiva tilaisuus, kun Vilja meinasi nukahtaa ruokapöytään. Ei kauheen hyvin sujunu. Ulkona olis nukkunu 2,5 tuntia ja nyt nukku puolet siitä. Pitää siis kai loihtia toiset päikkärit jotenkin, ei tolla taida jaksaa iltaan asti.

 
Moikka,

meillä nukuttiin tänään tunti pidempään kun saatiin se pimennysverho asennettua :)

Päikkärit nukutaan meillä vain ja ainoastaan pihalla. NYt voisi tietty tuon pimennysverhon kanssa ymmärtää että siellä pinniksessä pitäisi nukkua eikä melskata :p

Voihan oksu!! Monella oksutautia..jaksuja :hug:

Glow :heart: Ihana hymy :D

Mä sain tänään niin isot hyvät mielet, kun neiti suostui syömään mun tekemää kinkkupastaa, jess!!! Olin ihan varma että sylkee ne pihalle, mut ei, veti hyvällä ruokahalulla sellasen 100g, mikä on määränä vähän, mutta syö usein prk muonaakin vain ½prk ja siitä on sentäs puolet vettä ja sitä suuruste-'mönjää'.
No riemastuneena siitä lähdettiin vaunuttelemaankin, tiet on vielä jään/lumen peitossa meillä päin, mutta suht hyvin pääsee kulkemaan ja mua ei edes pistänyt kuin vähän takastullessa, JESSS siitäkin!!

Mulla oli eile neuvola ja tämä sijainen sanoi ettei mulle tarttis tulla enää raskauskiloja :eek: Mulle on tullut nyt nla vaa'an mukaan 13 kg, kotivaa'an 11kg. Mä kyllä vähän ihmettelen tota kommenttia kun eikös niitä kiloja tuppaa useimmille tulemaan huomattavasti enempikin ja typystäkin tuli mulle 16kg, jotka ehdin kyllä saada puolessa vuodessa likimain poiskin. Kai mua kiukutti toikin ja sitten just toi 'pistämis' vaiva, niin lähdin oikein uholla.
Saan nlasta lähetteen fysiartille( ???), josta sais mahd lainaan sellaisen tukivyön, niin näkisi että helpottako se tuohon vaivaan. Että postia odotellessa.
Muuten oli kaikki hyvin :)

Jassoo jos oikasis hetkeksi, typy nukkunu nyt 2 t päikkyä..mut taitaa mennä vielä kolmaskin..

Ihnaa miehellä alkaa huomenna LOMA :heart:

31+4 HM ja pikkutypy +1v1kk
 
Matma meillä on viimeaikoina ollut miehen kanssa vähän säätöä just tosta asiasta että miten tiukkana pojan kanssa pitää olla... Poika tuppaa pelleilemään ruokapöydässä ja vippailee tavaraa lattialle. Mies on tiukan linjan kannalla että heti vaan jäähylle ja mä taas välillä ajattelen että tuohan on niin pieni vasta.... :ashamed: Tottahan se on että alusta asti vaan selvät sävelet, mutta toisaalta.... No joo, kyllähän mä töissäkin huomasin monet kerrat miten 1-vuotiaatkin jo osaa aikuista ihmistä kokeilla ja vedättää, mutta tuntuu vaan aika paljon pahemmalta olla tiukkis omalle lapselle. Ja toi uhma ei kyllä yhtään helpota tilannetta.

Meillä herättiin tänään sitten mukavasti klo5.14! Eli siis aikaistuu vaan nämä heräämiset. Illalla meni nukkumaan klo20.30 eli sen puoleenkin ois luullut että nukkuis edes vähän pitempään... Ja tosiaan se pimennysjutska ei meillä kyllä näköjään auta.

Päikkärit meilläkin nukutaan vain ulkona. Silloin kovien pakkasten aikaan nukkui muutamana päivänä sisällä, mut unet oli silloin tooosi lyhkäset. Mietinkin tässä taannoin että milloin alkais nukuttaa ihan säännöllisesti sisällä? Viimeistään sitten kun ei mahdu rattaisiin... :LOL: Miten te muut ootte tehneet isompien lasten kanssa?

HM no olipa töksä neuvolantäti! Kyllähän sitä nyt voi tulla kiloja vaikka kuinka, toinen kymppikin lisää. Ja sähän oot jo "loppusuoralla"... Tukivyöstä muuten sen verran että mulla oli sellanen lainassa kuntoutuksesta kun vaivas alaselkä silloin viimeisinä viikkoina, mut se oli kyllä sellanen härpäke etten ois sitä mitenkään saanu housujen alle sullottua (se ois tarvinnu olla ihoa vasten). No, pidin sitä sit muutamaan otteeseen kotona housujen päällä mut esim. töihin en voinut sitä laittaa...

Voi hel....tti toi naapuri herätti taas pojan!

Adios!
 
Soikulle onnittelut plussaamisesta!
HM kyseli mitä meillä sanoi pissatikku, oli vain yksi viiva, huh! Oltiin vähän vaisuina miehen kanssa pari päivää kun en meinannut saada tehtyä sitä testiä, sitten oltiin niin huoletonta ja vihelleltiin kun tulos selvisi :LOL: ...
Eihän se nyt mikään katastrofi olis ollut, mutta suunnitelmana olis todellakin joskus käydä se koulu loppuun ennenkuin ryhdytään toista pykäämään.
Omituiset alavatsakivutkin katosivat muuten sen siliän tien! Psykosomaattista, oletan.

Meillä ei muuten olla koskaan nukuttu ulkona, käytännön syistä (ensin asuttiin parvekkeettomassa asunnossa kerrostalossa melkein keskustassa, ja nyt iso parveke on sisäpihalle päin, jossa lapset leikkii ja elämöi).

Taas meinaa kyrvähtää aivot miehen kanssa, ihan typeristä pikkujutuista kauhea vääntö. Unohdin eilen käydä ostamassa pojalle hedelmäsoseita, ja kun mies tänäaamuna nousi pojan kanssa, oli kauhea ongelma et mitä laitetaan sitten puuroon täkyksi kun ei ole valmista sosetta! Apua!
Selostin että "ota pakkasesta mansikkaa ja laita sitä puuroon ja ripsu sokeria tai omenaa raasteena ja maitoa" jne. ja yksi vaan jäkättää että miksei voi vaan muistaa asioita ja nillin nillin... voi jeesus ja sen kaverit, että voi ihminen olla avuton raukka.

Hmmhmm, muutaman viikon päästä mies jää sille isäkuukaudelle, kai mä sit vaan ilmoittaudun työkkäriin kun opintojakaan en saa edistettyä tässä vaiheessa. Töitäkään vanhasta paikasta tuskin heruu, kun puljusta potkikaan jatkuvasti jengiä pihalle. Ja sitten taas uusi hoitoraha-anomus... voi että kun on kätevää.
Olen kyllä varautunut siihekin, etten saa mitään rahoja mistään miehen isäkuukauden aikana. En olisi yhtään yllättynyt.

Minun vanhemmat ja velimies tulevat viikonloppuna kyläsille, toivottavasti joku ehtii käyttää mua Ideaparkissa. Ajattelin haluta kesäksi jotkut kenkärieskat. Pojallekin pitäisi vissiin jotkut näpsät kesämonot katsella, meillä on tuommoiset hyväntekeväisyyskengät, mutta niissä on nauhat, ei hyvä.
Pitääkö niitten ensikenkien olla aina niin penteleen tyyriitä? Itsellekin pitkin hampain ostan yli kuudenkympin kenkiä, ja sitten lapsen kengät maksaa tsiljardin, ja käyttöikä on jotain kaksi viikkoa. Epistä.
 
Heipuli! :wave:

soikulle plussa :hug: !

ensiaskelkengistä tiedustan,että minkä kokoisia teidän lasten kengät on? Meillä kävi niin,että Isla sai synttärilahjaksi söpöiset lenkkarit,mutta ne on kokoa 19 ja niin isot,että hommattiin toiset lisäksi,kokoa 17. Kenkämyyjä ei ollut suostunut myymään noita lenkkareita pienempää kokoa,vaikka jalka oli mitattu,ja kengän sisämitankin mukaan siskoni(joka ne osti) jo kaupassa huomasi että isothan nuo on... Osti silti,kun oli luvannut lahjaksi ne tuoda,enkä raaskinut häntä laittaa palauttaakaan niitä,mut vähän ihmetyttää,et miksi ei saa asiakas ostaa haluamaansa kokoa...? :eek:
No,onhan ne jossain vaiheessa sopivat,pelkään vaan,että osuu just ens talvelle... :headwall:

Meillä sitten neitikin sairastui,yskää on ja kuumeilua :( . Viime yönä valvottiin 02-04.30 itkien,syöden ja leikkien,kun ei vaan uni tullut neitille... Ja herätys silti seiskalta aamulla. Ja vois tyhmempi ajatella,että huonosti nukutun yön jälkeen kuumeinen 1vee nukkuis ainakin päikkärinsä hyvin ja suosiolla,mutta eipä vaan nukkunut... Kolmevarttia aamuysin jälkeen nukkui,ja normaalisti siinä 13 mais ottais toiset pidemmät päikyt,mut eipä tänään... kolmetuntia yrittelin nukuttaa(no en tietty yhtäjaksosesti) kunnes pakko oli lämpöilevä muksu pakata vaunuihin ja lähtee ulos... Siellä uni sit tulikin alle puolen minuutin... :kieh: . Mutta kysymys:nukutatteko flunssaista/lämpöilevää/muuten lievästi kipeenä olevaa lasta aina sisällä,vai mahdollisesti ulkona? Vähän oli kakspiippunen juttu,kun näki että toinen on rättiväsy,muttei millään(jostain syystä?) uni sisällä tullut. Vaunuihin kuitenkaan ei tuuli pääse,ja sopivasti kun pukee,ja vielä se,että selkänojan voi jättää vähän koholleen,niin hengityskin kulkee flunssasella paremmin... Yritän paikata huonoa omatuntoani,kun toisen ulos vein pipinä... :ashamed:

vähän väsynyt tatuka ja lämpöinen Isla :heart:
 
Soikulle onnea plussasta! :flower:

Onkin vierähtänyt hiukan aikaa, että olen päässyt kirjoittelemaan, lukenut olen kyllä säännöllsiesti. Oltiin pikkulomalla tässä lähialueilla lähinnä herkuttelun merkeissä, säästän teidät yksityiskohdilta, blogista voi katsoa matkailuvinkkejä, jos Italia kohteena kiinnostaa.

Pissakakkajutut ;) Meillä ei voi käydä vessassa kuin ovi auki, siis kumpikaan. Onneksi miehelläkään ei ole tapana pitää vessaa toimistonaan. Silloin kun on vieraita, on hiukan ongelmia, koska Greta menee huutamaan ja paukuttamaan oven taakse, sulki sen sitten kuka tahansa. Tottumattomilla herpaantunee keskittymiskyky ja siten onnistun pitämään veskin tuoksuvaisena, vaikka vieraat sinne ison hädän ajamina olisivatkin menneet :D

Ensikengät: mikäs suomalainen spesiaalijuttu ne nyt sitten ovat? :LOL: Italiassa ostetaan ihan vaan normaalit kengät taaperolle, meillä on käytössä koko 22!!! :eek: Oikeasti olisi ehkä 21, mutta kun ei kertakaikkiaan saa jalkaa sisään pienempää. Kun odotus-puolella kyseltiin vauvan jalan koosta ja minä ja pari muuta mitattiin ihan sentteinä vauvan jalan koko, niin Gretalla oli joskus 2kk:n iässä saman kokoinen kun poikavauvalla 5-6kk:n iässä! Tytöllä ei ole koskaan ollut myöskään pieniä vastasyntyneen käsiä, isänsä kutsuu niitä satamalastaajan kouriksi, itse taas pianistin :saint: No, miehellä on kengännumero 45 ja mun käsillä ois oikeasti tehty huomattava ura Steinwayn äärellä, jos vain olisin jaksanut opetella nuotteja Ukkonooaa pidemmälle...
Ulkoilu flunssassa: meillä pysytään sisällä ja katsotaan teletappeja :whistle: Mutta eipä tuo nuku ulkona myöskään terveena, vaan aina pinniksessä omassa huoneessaan (jossa ei nuku yöllä, vaan yöllä pinniksessä isossa makkarissa ja suurimman osa yöstä mamman kainalossa...)

Päivähoito: mun olisi tarkoitus laittaa Greta nyt odotuslistalle ja käydä tsekkaamassa paikallisista päivähoidoista parhaaksi kutsuttu. Se on nunnien pitämä :eek: . Ottavat yksityiselle puolelle hoitoon 2 vuotiaita, mutta jonoon pitää mennä jo nyt, vaikka maksaa jonkun 250?-350? kuukaudessa. Paljonko Suomessa maksaa päivähoito, noin niin kuin suunnilleen? Sitten 3v. eteenpäin hoito on julkista, eli maksetaan vain ateriat. Mulle tuli kauhea ahdistuskohtaus, kun aattelin, että tyttö menisi hoitoon, mutta a) mulla on vuosi aika sopeutua ajatukseen, eli ehkä mä selviän :xmas: b) eka vuosi olisi vain 3-4 tuntia päivässä, just sen verran, että ehtisin viritellä opintoja tai ottaa lisää töitä c) täältä on tullut kannustavia esimerkkejä siitä, kuinka maailma ei kaadukaan niskaan, vaikka taapero joskus oliskin pari tuntia mammasta erosta. Siis Greta pärjäisi kyllä, itseäni mä tässä vain mietin :LOL:

Greta on niin hirmuisen ekstrovertti, jatkuvasti morjestaa tuntemattomia, ravintoloissa aina menee kaikkien eteen tanssimaan :heart: ja menisi mielellään myös keittiöön opettelemaan italialaisen keittiön saloja. Nyt siellä perhekerhossa ollaan treenattu yhdessä leikkimistä ja naapurin 2-vuotiaan kanssa viimeksi tänään "leikkivät" yhdessä. Mutta jotenkin tuntuu siltä, että 2-vuotiaasta lähtien viimeistään tarttee ikäistensä seuraa säännöllisesti, ainakin jos tää sosiaalisuus jatkuu tätä rataa.

Noi ipanat on muuten niin ihania tuon tanssimisen kanssa. Gretalla on hiukan samanlainen tyyli kuin isällään aikoinaan, eli tikahtuisin nauruun ellei toinen olisi niin lumoavan hellyttävä heiluessaan siinä peppu pitkällä :heart:

Tänä iltana nousi sitten kuume, viime torstaina sai rokotuksen ja kuumeen ja vihurirokon oireiden luvattiin ilmaantuvan 5-12 päivän kuluessa. Koska muuten Suomessa otetaan vihurirokko-tuhkarokko sikotauti-rokotus? Kun eikös siellä anneta jotain jo synnärillä? Italiassa annettiin vain se k-vitsku, kaikki muut rokotukset vasta 3kk:n alkaen. Meningokokki otettiin myös, täällä se ja pneumokokki kuuluvat ihan rokotusohjelmaan niiden vanhojen tuttujen rokotusten lisäksi.

Vaatteista tuli mieleeni, että ostaako kukaan muu lapselle vaatteita alesta jo seuraavaksi vuodeksi? Mulla kun on periaate, että vaatteista en täyttä hintaa maksa, ja niin ostan aina alesta seuraavan vuoden vaatteet. Jotain tietty sitten lisäilee tarpeen mukaan, mutta kyllä meillä on esim. jo ensi talven vaatteet koossa toppahaalaria lukuunottamatta. En kyl tiedä, että oonko mitään säästänyt, koska italialaisten merkkivaatteiden ale-hinnat on samaa luokkaa kuin H&M:ssä normaalisti, mutta psykologisella tasolla tunnen itseni tosi järkeväksi ja ekonomiseksi :LOL:

Siivooja: meillä oli edellisessä asunnossa ja sain just luotettavan italialaisrouvan puhelinnumeron myös tänne. On siitä apua, jos joku jynssää kämpän kunnolla ees kerran viikossa, vaikka sillä aikaa, kun ollaan perhekerhossa. Aiemmin siivosin Gretan päikkäreiden aikana, mutta nyt kun teen hiukan töitä, kuluu päikkärit koneen äärellä. Kyllähän sitä imuroi/luuttuaa joka tapauksessa melkein joka päivä, mutta esim. pölyjen pyyhkiminen tahtoo unohtua ja silitys olisi myös kiva sysätä jonkun toisen kontolle :whistle:

Jospa tämä romaani loppuisi tällä kertaa tähän...

Tv. Itara Lentis ja Greetuli 1v. 1kk :heart:
 
soikku onnea! :hug:

päikkärit meillä nukutaan vain ja ainoastaan ulkona rattaissa.
Ei toivoakaan että sais sisälle nukkumaan.
Siskonsa nukkui myös ulkona rattaissa niin kauan että
jäi päikkärit kokonaan pois eli 2,5 vuotiaaksi.
Meillä on tuossa veranta jossa hyvä nukutella talvisin ja kesällä sateella.
Ja sit on vielä sisäeteinen jossa viileämpää kun sisällä
niin siinä sitten jos on lapsi ollut kipeänä.
Onneksi aikanaan tajuttiin ostaa tilavat rattaat.

kävelemisestä meillä poika kävelee jo hyvin, menee
korkeista kynnyksistäkin yli tukea ottamatta.
Mutta, kun sillä toinen jalkaterä kääntyy sisälle
ja mielellään hän käveleekin sillain hassusti vähän vinossa.
Sisällä siis meno sujuu mutta ulkona kengät jalassa on
vaikeampaa kun se jalka kääntyy niin kenkä stoppaa maahan
ja poika rojahtaa rähmälleen. Jotenkin kenkä jalassa
se jalan kierto korostuu. Niin sitä vaan että
tietääkö kukaan että suoristuuko se mahdollisesti itsestään
vai pitääkö nyt jotain toimenpiteitä asian suhteen tehdä?
Neuvola on seur. kerran vasta elokuussa..
Toki voihan sinne soittaa ja kysyä mutta ajattelin ensin
täältä kysästä jos joku tietäis. ;) Siis ylipäätään kuin tavallisia
lapsilla tämmöset asentovirheet on.

ihana kevät, inhottaa vaan kun meidän pihassa on sitä
nokimönjää tulipalon jäljiltä.. nokikuraa siis tiedossa :headwall:
pese siinä sit haalareita..

iitukka ja vauhtiveikka 1v1kk
 
Lentis, ensiaskelkengät on sellaiset, joita pidetään sisälläkin (siis jotkut pitävät). Niissä on kova kantakuppi ja muutenkin "suotuisat" olosuhteet pehmeälle jalalle että löytää jalalle varatessa oikeaan asentoon. Noista on nyt ollut vähän kahta koulukuntaa, oon ymmärtänyt että ennen niitä pidettiin Suomessa "ehdottomina", mutta nyt jotkut asiantuntijat neuvovat että parasta jalalle olisi kävellä ihan paljain jaloin. Täällä se on kuitenkin usein aika mahdotonta kun on kylmä, ite ratkaistiin toi "ongelma" niin, että Helmillä on päiväkodissa ne ensiaskelsandaalit jalassa ja kotona sitten on ihan paljain jaloin, ilman sukkia tai tossuja. Meillä on sisällä kuitenkin sen verran lämmin, mutta päiväkodissa nyt ei ihan ilman sukkia voi olla.

Toi MPR-okote saadaan Suomessa ihan samaan aikaan kun Italiassakin, mutta se mikä joillekin annetaan synnärillä K-vitskun kanssa on se Bcg (?)-rokote. Sitä ei kuitenkaan enää täälläkään anneta automaattisesti, vain jos vanhemmista jompikumpi on jostain bcg-alueen maasta tai vauva on mahdollisesti matkustamassa sinne pian.

Ulkona nukuttamisesta, meillä myös yleensä nukutaan sisällä koska ei ole partsia eikä omaa pihaa. Viikonloppuna saatetaan mennä kävelylle niin että Helmi nukkuu vaunuissa ja jos ollaan jossain kavereilla missä on piha niin nukkuu siellä. Myös kipeilypäivinä ollaan käyty ulkona kärryttelemässä, siis kun on ollut nuhaa ja vaikka olisi vähän lämpöäkin. Musta se raikas ilma jotenkin kuivattaakin nenää, että nenä on valunut paljon vähemmän ulkoilun jälkeen.

Helmi otti eilen vähän tuntumaa naamalla jääsohjoon, au au. Nenä ja poski siis naarmuilla, kaatui ihan suoraan naama edellä sohjoon niin että kädet jäi taakse :( No, ei siitä naarmua pahempaa tosiaan tullut.

Nyt on pakko lähteä jatkamaan kouluhommia, oon koululla odottelemassa yhtä opettajaa ja täällä mä vaan kirjoittelen...

Kvartti, Helmi ja Mini 13+3
 
Kvartti, kiitos valaisemisesta! Olen oikein täällä miettinyt, että mikähän ihmekenkä se on :D Italiassa kotona tallustellaan liukuestesukat jalassa ja näyttää nää ihan normaalijalkaisia olevan. Miehellä on tosin lättäjalka! :eek: Pääsi kyllä armeijaan, ettei se nyt niiin paha ole. Lapsilla vissiin on lättäjalka ihan normaali sinne 3-v saakka, vai?

Joskus kyllä tulee noista Suomen suosituksista mieleen, että siellä yritetään tehdä äitien elämä mahdollisimman vaikeaksi (ja kalliiksi) :LOL: Kaikesta tehdään jotenkin niin kliinistä tyyliin x-ikään mennessä täytyy lapsen olla vaipaton (ja eikös siellä harrasteta vaipattomuutta jo ihan alusta astikin), täytyy syödä samaa ruokaa kun muu perhe, täytyy syödä/juoda itse jne. Siis joka paikassa lukee, että suositellaan, mutta kun suomalaiset ovat niin tunnontarkkoja, niin hetkessähän siitä tulee että täytyy tehdä... Ja sitten joutuu stressaamaan, kun taapero ei otakaan ekoja askeleita just ekana syntymäpäivänään...

Just Hesarissahan ranskalainen filosofi puhui siitä, kuinka äitien elämä on tehty liiankin vaikeaksi kaikilla kestovaippa, perhepeti, täysimetys -jutuilla. Siis lapsihan vaatii sitoutumista eikä äitiyden mielestäni edes tarvitse ollae tasa-arvoinen juttu, mutta jos mä nyt rupeaisin käymään neuvolassa, niin tod. näk. nauraisin pitkät naurut useimmille suosituksille. Ei sitä usein tule ajatelleeksi, että muualla maailmassa lapset kasvaa aivan yhtä hyvin ilman suomalaisia ravitsemussuosituksia tai edes niitä ensiaskenkiä, italialaisista nuo "hömpötykset" kuulostavat lähinnä äitien rahastamiselta lapsen kustannuksella :/

No joo, tää nyt oli tällainen Suomen ulkopuolelta tuleva mielipide, kun oon miettinyt, että mistä me nyt on jääty paitsi, kun ei ole ostettu ensiaskelkenkiä :LOL:
 

Yhteistyössä